eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.5هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
306 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، ریاست پژوهشکده ادیان و مذاهب، رئیس دانشکده مطالعات ملل ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلمنا muslimnair
🔴 شکست سکوت اخوان المسلمین با انتشار بیانیه جدید در پی فشارهای شدید چندسال اخیر 📝 لن تردَّنا الأحك
ان شاالله به زودی یادداشتی در مورد مصائب سالهای اخیر اخوان المسلمین و بیانیه رسمی پیوست منتشر خواهیم کرد...
⚡️ناگفته هایی از طالبان(٤) 🔴 تفاوت طالبان با وهابیت ✍ به قلم مهدی فرمانیان https://t.me/muslimnair 🔹فهم‌ این موضوع را با قصه ای شروع می کنم. در سالهای پیش روزی یکی از رهبران طالبان با اسامه بن لادن جلسه ای داشت. رهبر طالب به موقع در وقت ملاقات حاضر نشد و اسامه بن لادن به او گفت: "چرا شما پشتوها سر وقت نمی آیید و برای وقت دیگران ارزش قائل نیستید؟!!" آن رهبر طالب در جواب گفت: "عذر می خواهم. فرزند معلولی دارم و رفته بودم سر مزار فلان ولی خدا تا شفایش را از او بگیرم. می دانم شما این کار را شرک می دانید، اما استغاثه از دیدگاه طالبان به شرط آنکه بداند رابطه ولی با خدا چگونه است، هیچ اشکالی ندارد." در اینجا رهبر طالب به اسامه بن لادنی که وهابی بود و اکنون رهبر القاعده شده بود، این نکته را متذکر شد که استغاثه با شرط آنکه شرایطش رعایت شود، نزد ما جایز است، اگرچه نزد وهابیون شرک است. 💢 به طور خلاصه تفاوتهای وهابیت با طالبان را می توان در موارد ذیل دانست: 1⃣ وهابیت در اجتهاد و تقلید، بیشتر رویکرد اجتهادی دارند ولی طالبان، مقلد ابوحنیفه هستند و رویکرد تقلیدی دارند. 2⃣ وهابیت، ماتریدیه را یک فرقه انحرافی می داند، ولی طالبان از نظر اعتقادی ماتریدی _ اشعری هستند. 3⃣ وهابیت، صوفیان را مشرک و همه آداب و رسوم صوفیانه را بدعت و ابن عربی را ملحد، زندیق و کافر می داند، اما طالبان نگاه مثبتی به طرائق صوفیه دارند و ابن عربی را قبول دارند. 4⃣ هر دو تعریف عبادت ابن تیمیه را قبول دارند، اما در مصادیق اختلافات فراوانی دارند. به نوعی می توان گفت طالبان بسیاری از اعمالی که وهابیت از مصادیق شرک و بدعت می دانند، با شرایطی قبول دارند که در قصه بالا بیان شد. ✔️نمونه بارز آن تخریب قبور توسط وهابیت و عدم تخریب قبور توسط طالبان است. طالبان تا کنون هیچ قبری را تخریب نکرده اند و سفر برای زیارت قبور را نیز مستحب می داند. ✔️البته طالبان عزاداری برای امام حسین (علیه السلام) را بدعت دانسته و نسبت به استغاثه و نذر برای اولیاء الهی حساسیت نشان می دهند و آنرا شرک می دانند، اما مسلمانان را به خاطر این اعمال تکفیر نمی کنند. 🔻درباره موضع طالبان نسبت به شیعه و تفاوت آنان با داعش خواهم نوشت. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
⚡️ناگفته هایی از طالبان(٥) 🔴 تفاوت طالبان با داعش ✍به قلم مهدی فرمانیان https://t.me/muslimnair 🔹شناخت داعش بدون فهم سلفیه جهادی امکان پذیر نیست، همچنین فهم طالبان بدون شناخت دیوبندیه میسور نیست. 🔹 تفکر داعش را می توان ترکیبی از اندیشه "توحید القصوری های مصر" با فکر "توحید القبوری های وهابی" دانست. 🔹نکته حایز اهمیت این که گروه های جهادی مصری معتقد بودند که هدف وهابیت تنها موحد کردن [متوسلین به] قبرها است، ولی ما باید به دنبال موحد کردن [حاکمان] قصرها باشیم و مهم موحد کردن حاکمان و حکومت هاست. ✔️به طور خلاصه تقدم و اولویت " توحیدالقصور "بر "توحیدالقبور ". 🔹 به نظر سلفیان جهادی، تمام حکومت هایی که حکم به غیر "ما انزل اللّه" می کنند، کافر به کفر آشکار هستند. لذا باید علیه آنان جهاد مسلحانه نمود. از طرفی چون جهاد بر هر مسلمانی حکم وجوب عینی- همانند نماز را- دارد، به همین علت تمام حکومت های جهان اسلام از مصادیق طاغوت و جهاد مسلحانه علیه آنان واجب است. 🔘 همچنین ارتش های کشورهای جهان اسلام و بقیه افرادی که موجب استحکام پایه های حکومت های کافر می شوند نیز از مصادیق کفر بوده و همگی باید کشته شوند. 🔹 این تفکر در مصر ظهور کرد و در جنگ شوروی به افغانستان صادر شد و عنوان تفکر "افغانُ العرب" به خود گرفت. ✔️ این گروه بعد از جنگ افغانستان، رهبری به نام اسامه بن لادن پیدا کردند که یک وهابی ای بود که اکنون تفکر سلفیان جهادی را هم پذیرفته بود. در اینجا بود که تفکر "توحیدالقبوری وهابیت" به وسیله اسامه بن لادن به القاعده وارد شد و داعش که از دل القاعده بیرون آمد، هم توحید القصوری شدند و هم توحید القبوری!!! 🔹اما طالبان هیچ یک از این افکار بالا را قبول ندارد و فقط دشمن مشترک آنها (آمریکا) باعث شده بود تا اسامه بن لادن با ملاعمر بیعت و رهبر طالبان را به عنوان رهبر امارت اسلامی افغانستان بپذیرد. ✔️ از نظر داعشی ها، طالبانی ها به چند دلیل کافرند. 🔺اول اینکه نه افکار توحید القبوری را قبول دارند و نه توحید القصور را. 🔺دیگر اینکه چون گرایشات صوفیانه دارند و برخی افکار تصوف را قبول دارند، مشرکند. 🔺سوم اینکه چون تفکر ماتریدیه دارند، بدعتگذارند و چون کافران را کافر نمی دانند، بنابراین کافرند. ❌ بعد از شکست داعش در عراق و سوریه، شاخه خراسان داعش در افغانستان فعال گردید و به جذب نیروهای طالبان پرداخت، اما عده کمی از طالبان جذب داعش افغانستان شدند و طالبان در موارد متعدد به جنگ با داعش رفت و بیشترین حمله به داعش در افغانستان توسط طالبان صورت گرفته است و داعش نیز متقابلا به طالبان حملاتی داشته است. ✍ درباره افکار، اندیشه ها و تاریخ طالبان باز خواهم نوشت. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ پیوست سرودی است که رسانه های طالبان برای توجیه مبارزات خود تهیه کرده و در آن چشم انداز روشنی را برای "افغانستان تحت حاکمیت طالبان" ترسیم نموده است. ✔️نکته اول: نیازها و توقعات واقعی مردم افغانستان در این شعر بیان شده است. ✔نکته دوم: این کلیپ صرفاً جهت اطلاع است و هیچ تأییدی بر اقدامات رسانه ای و نظامی طالبان نیست. ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کلیپ استقبال پرشور مردم مرزنشین پشتون از نیروهای ارتش افغانستان پس از آزادسازی مجدد این مرز ◼️نیروهای طالبان دو روز پیش مرز "اسپین بولدک" در شمال پاکستان را اشغال کرده بودند که دیروز دوباره آزاد شد و مورد استقبال گسترده مردم افغانستان قرار گرفت. ✔️بارگذاری این کلیپ صرفا جهت بازتاب تحولات کمتر دیده شده افغانستان است. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
⚡️ناگفته های از طالبان(٦) 🔴 طالبان و شیعه ✍ به قلم مهدی فرمانیان https://t.me/muslimnair 🔹 برای فهم نگاه طالبان نسبت به شیعه، باید به قرن ها قبل بازگردیم. زمانی که در ایران، صفویه رشد کرده بود و شیخ احمد سرهندی، ملقب به مجدد الف ثانی، در سال ۱۰۰۱ قمری کتابی با عنوان «رد روافض (شیعیان)» نوشت تا جلوی گسترش شیعه در هند را بگیرد. 🔹 بعد از او شاه ولی الله دهلوی، رهبر فکری و معنوی طالبان (دیوبندیان) دو کتاب در نقد شیعه نوشت. یکی «ازاله الخفاء عن خلافه الخلفاء» و دیگری «قره العینین فی تفصیل الشیخین». 🔹 پس از او پسرش کتابی به زبان فارسی در نقد شیعه به نام «تحفه اثنی عشریه» نوشت و بیان داشت شیعه از اسلام هیچ نصیبی ندارد و کفر آنان ثابت است. این کتاب به صورت وسیع در جامعه مسلمان شبه قاره هند و کشورهای عربی تاثیرگذار بود. 🔹رویکرد نقد شیعه در میان بزرگان مورد قبول طالبان، یک رسم علمی و فرهنگی شد. ملاقاسم نانوتوی و رشید احمد گنگوهی موسسان مکتب دیوبندیه و برخی از عالمان مورد اعتماد طالبان کتبی در نقد شیعه نوشتند. اکثر این آثار در نقد شیعه بود و کمتر از کفر شیعه سخن گفته می شد، اما برخی از نویسندگان به کفر شیعه تصریح کردند. 🔹 تندروی و افراط عده کمی از دیوبندیان در تصریح به کفر شیعه، باعث شد تا در پاکستان، گروهک سپاه صحابه به وجود آید که معتقد به کفر و وجوب قتل شیعه است. 🔹در کنار این رویکرد چهارصد ساله در نقد شیعه از سوی بزرگان مورد اعتماد طالبان، اختلاف قومی پشتون ها با هزاره ها مزید بر علت شده و رویکرد طالبان به شیعه را افراطی و گاه تکفیری کرده است. البته همچنان که در میان دیوبندیان افراد بزرگی هستند که در عین انتقاد به شیعه،‌اعتقاد به کفر شیعه ندارند، همین فضا در میان طالبان وجود دارد. برخی با رویکرد غیر تکفیری و عده کثیری با رویکرد تکفیر شیعه در میان طالبان حضور دارند. 🔹بنابراین شیعیان باید در عین حفظ وحدت خود در افغانستان مواظب باشند تا در جنگ مذهبی شیعه و سنی ورود نکنند و درعین حال با اقتدار از خودشان دفاع کنند، اما مواظب باشند درگیر دعوای دولت و طالب نشوند که هم دولت پشتون است و هم طالب. ✍ درباره افکار، اندیشه ها و تاریخ طالبان باز خواهم نوشت. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
🔴 الدین والمُلک توأمان 📸 بوسه پرسروصدای "سعد حریری" بر طرپوش "عبداللطیف دریان" مفتی اعظم اهل سنت لبنان در بحران سیاسی اخیر 📷 عکس پیوست در رسانه های جهان اسلام بازتاب گسترده ای داشته است. ♻️ برخی این بوسه را نماد احترام ویژه سکولاریسم به اسلام سنتی تفسیر نموده اند؛ ولی عده ای این سبک احترام در شرایط فعلی را نمایشی و عوام فریبانه می دانند. ❌ نظامات سیاسی سکولار همواره با تمجید از عدم ورود اسلام سنتی به عرصه سیاست، قصد موجه سازی رفتارهای خود و کتمان ناکارآمدی هایشان هستند. ✔️ این ترفند زیرکانهٔ سکولارها، تحت لفافهٔ احترام ویژه به اسلام سنتی است تا در اقدامی پیشگیرانه از توجه توده ها به جریانات اسلام سیاسی وانقلابی جلوگیری کنند. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
مسلمنا muslimnair
📙 معرفی کتاب 📚 کتاب «امام قاسم بن ابراهیم و اصول اعتقادی زیدیه»، نوشته ویلفرد مادلونگ، ترجمه شیرین شادفر، نشر نامک، تیرماه ١٤٠٠. 📖 اهمیت این اثر در ملل پژوهی به واسطه جایگاه والای قاسم رَسّی (متوفی246 قمری) در فرقه زیدیه است. 📖 فرق ومذاهب پژوهان اذعان دارند که بررسی های تاریخی و کلامی زیدیه، بدون تحلیل شخصیت و واکاوی دقیق آرای قاسم رَسّی امکان پذیر نیست؛ به دلیل اینکه؛ 🔴 اولاً قاسم رسی جدّ اعظم ائمه و حاکمان زیدیه در یمن است و 🔴 ثانیا نقش محوری او در تاریخ وتحولات زیدیه غیرقابل اغماض است و 🔴 ثالثاَ آرای فقهی و کلامی او در گسترش مذهب زیدی در سرزمین یمن بسیار تاثیرگذار بوده و بر همین اساس است که به زیدیه یمن «قاسمیه» نیز اطلاق می شود. ✔️ امروزه نیز حوثی ها و جنبش انصاراللّه یمن قاسمی هستند. 📖 مادلونگ در این اثر نخست به نسبت سنجی میان تفکرات کلامی قاسم با زیدیه و سپس معتزله می پردازد تا دقیق تعیین کند که اعتقادات زیدیه یمن چه میزان از زیدیه و چقدر از معتزله وام گرفته است. در ادامه وی به بررسی تاریخی - کلامی دولت زیدیه در تاریخ یمن و تأثیرات کلامی زیدیه یمن بر زیدیه طبرستان و گیلان می پردازد و رگه های تاثیر زیدیه یمن بر زیدیه شمال ایران را با شواهدی رهگیری می کند. 📖 خوشبختانه یا شوربختانه این اثر پس از گذشت شصت و هفت سال از انتشار آن به زبان آلمانی، بالاخره به زبان فارسی ترجمه و منتشر شده است. 🔖 مدیریت علمی سایت و کانال تلگرامی مُسْلِمْنا پیشنهاد نقد و بررسی آرای مادلونگ در این اثر را در قالب محصولات پژوهشی و تحقیقات دانشجویی و یا جلسات نقد کتاب، به علاقمندان تاریخ و فرق پژوهان پیشنهاد می کند. 📸 عکس پیوست پرچم رسّیان حاکم در یمن تا پیش از سکولارشدن حکومت را نشان می دهد که این نماد مملو از نمادهای قومیتی و فرقه ای است که بررسی آنها می تواند شناخت زیدیه و حاکمان یمن را دقیق تر روشن کند. 📚 کتابهای خوب و استاندارد را معرفی کنیم. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
مسلمنا muslimnair
🔴 شکست سکوت اخوان المسلمین با انتشار بیانیه جدید در پی فشارهای شدید چندسال اخیر 📝 لن تردَّنا الأحك
⚡️«اخوان المسلمین، زخمی سربلند جهان اسلام» 🛑 دربارهٔ بیانیه اخیر اخوان المسلمین و مصائب سالهای گذشته ✍️به قلم: سیدعلی بطحائی https://t.me/muslimnair ✂️برش هایی از متن: 💠 صبحگاه چهاردهم آگوست ۲۰۱۳ میلادی بود که شهروندان مصری با صدای رگبار گلوله ارتش و جاری شدن سیلاب خون در «میدان رابعه العدویه» در قلب قاهره از خواب پریدند و به یکباره مشاهده کردند که حدود هزارنفر از هموطنانشان، به جرم اسلام خواهی و دفاع از اندیشه اسلام سیاسی قتل عام شده اند. 💠 تروریستی خواندن این جنبش در دسامبر ٢٠١٣ و آتش زدن دفاتر آنها در قاهره، اسکندریه و ٢٨ دفتر دیگر، دستگیری یا اعدام اعضا و رهبران این حزب و تخریب کلیه ساختارهای تشکیلاتی از اقدامات عاجل دولت مصر برای قلع وقمع اخوانیون بود. 💠 تغییر سیاست فرهنگی حاکمیت مصر، با هدف ترویج اجباری اسلام سکولار و معرفی برنامه های پرطمطراق آموزشی «انقلاب در دین شناسی» از جمله تحولات مقابله با اخوانیون بود. 🔹همچنین قطع یکباره رابطه دیپلماتیک کشورهای خلیج فارس با قطر - به عنوان مهمترین حامی بین المللی اخوان المسلمین- در همین راستا انجام شد. 💠 مصوبات پارلمان مصر در مورد اخراج وابستگان اخوان در ادارات مصر، تشتت نظرات اعضای فراری اخوان درباره تداوم یا انحلال فعالیت های این جنبش و تکه پرانی های سلفیون و سنتی ها و ... از جمله تنگناهای اخوان در طی دوران موسوم به "محنت دوم" اخوان است. 🔹 شاید حساسترین مسئله ای که بتوان در این دوران بررسید، زایش جریانات جدید درون اخوان است. گذر از دوقطبی"اخوانیون تنظیمی" و "اخوانیون اصلاحی" به جریانات جدید، از نتایج این دوران محنت بار است. 🔹تولد جریان های جدید در ساختار اندیشه ای و بافتار عملی اندیشه اخوان المسلمین از نتایج مهمی است که به زودی نتایج آن روشن خواهد شد. ✅ بیانیه اخیر نشان داد که اگر فضا برای فعالیت اخوان المسلمین باز باشد، پیروز خواهند شد؛ ولی اگر آنها سرکوب و تحت فشار قرار گیرند، کماکان محبوب قلوب مردم، تاریخ و اسلام گرایان بوده و ادوار گذشته نیز به خوبی ثابت کرده است که «اخوان المسلمین زخمی سربلند جهان اسلام» است. 🌀مطالعه کامل⬅️↙️ http://muslimna.ir/news/3195-2021-07-19-14-55-31.html 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
⚡️فوری⚡️ 💥 نیروهای امنیتی تونس، دفتر شبکه خبری الجزیره را پلمپ و فعالیت آن را معلق کردند. 💥 فعالیت این شبکه در تونس پس از تحولات اخیر مخرب تشخیص و مخالف منافع ملی دانسته شد. ✍ان شاء اللّه به زودی یادداشت هایی در مورد "جنبش اسلام گرای النهضه تونس" و "نقش شبکه الجزیره در تحولات جهان اسلام" منتشر خواهیم کرد... 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️ شباهت دیوبندیه و طالبان در موضوع حساس "استغاثه" با شیعه 🔴 مولا محمد قاسم نانوتوی موسس دارالعلوم دیوبند [مشهور به الازهر آسیا] در شمال هندوستان، در نظری قابل تأمل در مورد استغاثه معتقد بود که موضوع استغاثه از موضوعات دقیق کلامی است که درست موشکافی نشده است. 🔵 وی می گفت که: به دلیل آنکه عوام از استغاثه درک درستی ندارند، نهایتاَ اعمالشان به شرک آلوده می شود و از این جهت استغاثه برای عوام شرک است. ولی چنانچه عالم اسلام شناس بداند که چه می گوید استغاثه برای او هیچ اشکالی ندارد و هرگز با توحید منافاتی ندارد. ☑️ نکته:بین استغاثه وتوسل از نظر کلامی تفاوت وجود دارد: در توسل انسان مستقیما به سراغ خداوند می‌رود و وسیله را نیز با خودش می‌برد و می گوید خدایا به حق پیامبرت حاجات من را برآورده کن. اما در استغاثه شخص مستقیما سراغ واسطه رفته و می‌گوید: «یا محمد» ، «یا علی». که هر دو صورت جایز است. توسل یعنی درخواست از خدا و واسطه کردن ذات ولی خدا؛ در حالی که استغاثه یعنی درخواست کار خدایی از ولی خدا. در قالب مثال دیگر استغاثه یعنی ای امام رضا شفای فرزندم را از تو می خواهم. ✅ بنابراین استغاثه از نظر دیوبندیان و بالتبع طالبان با شیعه تفاوت چندانی ندارد و این تفاوت جوهری وهابیت نجدی با دیوبندیان هندی است. 📚منبع سیری در زندگانی ملاقاسم نانوتوی نوشته مولوی گیلانی صفحه ۸۲ 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
مسلمنا muslimnair
🗒 گزارش میدانی یک سفرنامه، از میزان توفیق سیاست نمادگرایانه اردوغان در استانبول( در دو فَرَسته) ✅ آیا از کلیسا و موزه ایاصوفیه [ از یک سال پیش بخوانید مسجد ] آبی برای سیاست های اسلام گرایانه اردوغان گرم می‌شود؟ ✍به قلم محمدجواد حسین زاده https://t.me/muslimnair 🔹فرضیه: تمرکز سیاست های اسلام گرایانه اردوغان بر احیای نمادهای عثمانی ⌚️مدت مطالعه: پنج دقیقه 🔹 روز شنبه وقتی اینستاگرام را دیدم، با این خبر مواجه شدم: «اردوغان در اولین سالگشت بازگشایی ایاصوفیه به عنوان مسجد، در پیامی نوشته است: «به مدد خداوند صدای اذان و دعا و تلاوت قرآن تا روز قیامت در این مسجد ادامه خواهد داشت». همین خبر کوتاه بهانه‌ای شد برای واکاوی اوضاع و احوال نماز جمعه،‌ آن هم به وقت ایاصوفیه!!! 🔹 داستان از این قرار است که سفر به استانبول طوری برنامه‌ریزی شده بود که تا جمعه در استانبول بمانیم. برادر اسلام‌گرایمان هم بتواند در ایاصوفیه که به همت اردوغان نمادی برای اسلامگرایان ترکیه شده، نماز جمعه را اقامه کند. 🔹 پیش از این، دوستمان بارها به استانبول سفر کرده بود و برای بازدید از موزه ایاصوفیه باید ده لیر پرداخت می‌کرد. اما این‌بار به مدد اقدام اردوغان و تبدیل شدن موزه ایاصوفیه به مسجد، با یک تیر دو نشان می‌زد، یکی داخل ایاصوفیه را می‌دید و دیگر اینکه به حکم «من صلّى معهم فی الصف الأول کان کمن صلّى خلف رسول الله صلى الله علیه وآله فی الصف الأول» ثواب نماز پشت سر رسول خدا(ص) را به دست می‌آورد. 🔹جمعه روز آخر سفرمان بود و برنامه خاصی به جز شرکت در نماز جمعه ایاصوفیه نداشتیم. حدود یک ساعت به اذان حرکت کردیم و با «تراموا» به سمت ایستگاه «سلطان احمد» حرکت کردیم. تا آن روز بیشتر رفت و آمدها با مترو بود و از این اتوبوس‌برقی قطار شکل و ریل‌داری که بخش‌های مرکزی‌تاریخی استانبول را به هم وصل می‌کند، استفاده نکرده بودیم. همین بهانه‌ای شد تا دوستان به مثابه سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه در ستایش تدبیرهای اردوغان در دوران شهرداری، داد سخن دهند و اینگونه از سختی هوای گرم و شرجی استانبول بکاهند. 🔹مقصد اصلی ایستگاه «سلطان احمد» بود و از همینجا تعداد زیادی که به سمت نماز جمعه می‌رفتند افزایش پیدا می‌کرد. البته جمعه‌ها در همه مساجد ترکیه نماز جمعه می‌خوانند و غالبا حتی اگر هیچ روز هفته را نماز نخوانند ولی در نماز جمعه شرکت می‌کنند. به همین خاطر یکی از کسانی که در جریان سفر با او دیدار داشتیم، با نگاهی تک ساحتی و شاید با بیانی مبالغه آمیز معتقد بود که آنچه دین را در جامعه ترکیه حفظ کرده، همین نماز جمعه است، نماز جمعه‌ای که فقط مخصوص به ظاهر متدینان نیست... به هر حال، دوست امّتی ما برای ورودی ایاصوفیه به در بسته خورد و برادران ستاد نماز جمعه نمی‌گذاشتند کسی داخل شود و هرچند دقیقه فقط چند نفری را عبور می‌دادند تا وارد شوند. پس از عرق‌ریزانی حسابی تنها روزنه‌های امید برای ورود بسته شد و دوستمان به امید اینکه با نیتی که داشته از ثواب نماز جمعه در چنین مکان مقدسی بهره‌مند شده، رضایت داد تا از شرّ آفتاب و ازدحام جمعیت خلاص شویم. 🔹مقصد بعدی مسجد آبی بود تا حالا که دوستمان از ثواب خاص نماز در ایاصوفیه محروم شده، لااقل ثواب نماز جمعه در مسجدی دیگر را از دست ندهد. مسجد آبی فقط چند صد متری از ایاصوفیه فاصله دارد و سلطان احمد از سلاطین عثمانی آن را ساخته و خودش هم در همان نزدیکی و در مقبره بزرگی دفن شده است. نماز جمعه به پایان رسید و همسفران به علت شلوغی پس از نماز جمعه ترجیح دادند از خیر نماز تحیّت و بازدید موزه‌طور از ایاصوفیه بگذرند و ضمن زیارت وداع، آرزو کنند جمعه‌ای دیگر در استانبول باشند و ساعت ده صبح سجاده به دست وارد ایاصوفیه شوند و پشت میله‌های جایگاه ویژه اردوغانیان، به انتظار نماز جمعه چرت بزنند. 🔹بر حسب ظاهر آخرین برنامه سفر هم تمام شده بود و شب که شد دوستان آماده می‌شدند تا فردا به سمت فرودگاه حرکت کنند. اما از آنجایی که درجه اسلام‌گرایی نگارنده به پای دوستان نمی‌رسید و انگیزه‌هایی با رنگ و لعاب سکولارمنشی او را رها نکرده بود، ترجیح داد که صبح پیش از حرکت به سمت فرودوگاه خودش را به ایاصوفیه برساند و با محک تجربه دینی درباره مسجد یا کلیسا و موزه بودن ایاصوفیه قضاوت کند.⬅️⬅️
⬅️⬅️ شنبه صبح خبری از سجاده‌های دیروز نبود. هنگام ورود به همت ستاد نماز جمعه به توریست‌هایی که پوشش حداقلی داشتند، پوشش‌های سرتاسری( شبیه لباسهای کادر درمان) داده می‌ شد. البته تعداد انگشت شماری بودند که بلد بودند و عملا می‌پذیرفتند به احترام تصمیم اردوغان و قوانین ستاد نماز جمعه از این پوشش استفاده کنند. 🔴 از همان ابتدا نگارنده عزمش را جزم کرده بود با تجربه دینی خودش را به جهان اسلام و دوستان امّتی نزدیک کرده و ایاصوفیه را یک مسجد بداند و ببیند. ولی متأسفانه همان ابتدا نیمه سکولار مغزش بیدار شد و دیوار نگاره‌های که از دوران سیطره بیزانس بر دیواره‌های این بنا باقی مانده، یکباره تجربه دینی را از اسلام به سوی مسیحیت کشاند و بار دیگر دریافت که شنیدن کی بود مانند دیدن و حق با کسانی است که با استناد به این دیوار نگاره‌ها با تصمیم اردوغان مخالف هستند. 🔹 تلاش‌های نیم کره اسلام‌گرای مغز برای دفاع از اقدام اردوغان و مرور داستان فتح استانبول و حماسه‌سرایی درباره آن هم فایده‌ای نداشت، چراکه نگارنده به چهارچوب در رسیده بود و در همین گیرودار دید که «guide museum»هایی که هنوز نفهمیده‌اند «mosque guide» شده‌اند، به دور از چشم اردوغان و با شور و هیجانی که شاید بستگی به جنسیت و ملیت توریست‌ها داشت، به چاله‌های جلوی در و چارچوب اشاره می‌کنند و داستان‌های اساطیری از دوران بیزانس می‌گویند و اینکه عصاهایشان را به نشانه تعظیم اینجا می‌کوبیدند و این چاله‌های در سنگ نشسته، اثر عصای آنهاست! 🔹 نگارنده به محض ورود به ایاصوفیه با دوست غیر ایرانی‌اش که تحت تأثیر اسلام‌گرایان نیست و همان پارسال از اقدام اردوغان تعجب کرده بود، همراه شد و با تجربه دینی و مشاهده معماری و دیوارها و دیوار‌نگاره‌ها دریافت که آنجا کلیسا و موزه‌ای است که با سیاست های عثمانیان منبر و محرابی برای آن ساخته شده و مسلمانان روزگاری با حمایت پادشاهان عثمانی و امروز با حمایت اردوغان در آنجا نماز جمعه می‌خوانند. 🔹تابلوی چند زبانه از وقفنامه‌ای مفصلی که سلطان فاتح سعی کرده با آن ایاصوفیه را تبدیل به مسجد کند و چند نفری را مأمور کرده تا با اقداماتی فضای آنجا را به مسجد تبدیل کنند نیز نه برای توریست‌ها جذاب است و نه توانسته فضای این کلیسای دوران بیزانس را تغییر دهد. 🔹 ایاصوفیه کلیسا و موزه‌ای است که مسلمانان در آن نماز جمعه می‌خوانند، همانگونه که مسجد آبی و دیگر مساجدی که در دوران عثمانی ساخته شده، عبادتگاه‌هایی است که امروزه توریست‌ها از آن بازدید می‌کنند. ✅ اما گویا اردوغان می‌خواهد با مانور بر این مسئله، اسلام‌گرایان را متحد و به خودش نزدیک‌تر کرده و با این قبیل اقدامات، محبوبیت آسیب‌دیده‌اش در این دوران طولانی ریاست جمهوری را ترمیم کند. بویژه آنکه انتخابات شهرداری استانبول را به رقبایش واگذار کرده و همین نشانه‌ای از افول محبوبت اردوغان است که ممکن است به کنار گذاشتن او از ریاست جمهوری منجر شود. ✔️ از سوی دیگر، داستانی بر سر زبان‌هاست که مسیحیان با تمسخر به مرحوم میرفندرسکی فیلسوف دوران صفویه گفتند که چرا کلیساهای ما زیبا و آباد و مستحکم است ولی مساجد شما فرسوده و رو به ویرانی است؟ وی گفت: ویرانی مساجد به علت عبادت‌های جدی و مستمر و همراه با خشیت ماست که بر ساختمان مساجد تأثیر می‌گذارد. از این رو میرفندرسکی اجازه گرفت شبی در کلیسای مسیحیان عبادت کند. وی مشغول عبادت شد اما فقط ساعاتی از عبادت‌اش گذشته بود که دیدند کلیسا در حال حال فرو ریختن است. در همان حال میرفندرسکی از کلیسا خارج شد و ساختمان فرو ریخت. نمی‌دانم منبع و منشأ ساختن و پرداختن این داستان کجاست ولی به هر حال اگر اردوغان می‌خواهد ایاصوفیه فراتر از نمایش‌های سیاسی و واقعا مسجد شود، باید از کسی مانند مرحوم میرفندرسکی بخواهد که در ایاصوفیه عبادت کند و پس از فرو ریختن آن، مسجدی در آن مکان بنا کند والا همانگونه که سلطان محمد فاتح نتوانست با وقف‌نامه عریض و طویل‌اش حال و هوا و هویت اصلی ایاصوفیه را از بین ببرد، اردوغان نیز نمی‌تواند از ساختمانی که روزی کلیسا بوده، سپس مسجد خوانده شده و سال‌ها موزه بوده، مسجدی برای نوعثمانیان بسازد و نوعثمانیان ترکیه باید فکر دیگری برای افت و افول محبوبیتشان کنند. مطالعه کامل⬅️↙️ http://muslimna.ir/chalesh-ha/3197-2021-07-29-18-49-30.html 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
📙علم الکلام الجدید؛ سؤال المنهج في نص العلمين محمد باقر الصدر و طه عبد الرحمن، علی زین العابدین حرب، دارالحکمیه لبنان، ٢٠٢٠میلادی 🔴 نسبت میان "کلام جدید" و "علم کلام" از مباحث کلیدی در ماهیت شناسی کلام نوین اسلامی است. 🔹 به عبارتی آيا وصف تجدّد علم کلام، حقيقتا به خود كلام منتسب است يا وصفی است مجازی؟ 📚 در اثر PDF پیوست، آرای دو متفکر بزرگ جهان اسلام به صورت تطبیقی در این موضوع، در کنار یکدیگر آمده است. ✔️ آیت اللّه سید محمدباقرصدر از نجف اشرف از تکامل علم کلام و دکتر طه عبدالرحمان مراکشی از نو شدن علم کلام، داد سخن را سر داده اند. 📙 سید محمدباقر صدر به عنوان یک نواندیش اصیل و جامع الاطراف از شیعه با آرای متحول کننده از یک سو، و از طرف دیگر "طه عبدالرحمان" در قاموس یک فیلسوف نوگرا و آشنا به ظرفیت های جدید علم کلام از اهل سنت با ایده پردازی های جدید، لذت مطالعه این کتاب را دوچندان کرده اند. 🔖 مدیریت علمی سایت و کانال تلگرامی مُسْلِمْنا ترجمه، نقد و بررسی آرای این دو متفکر بزرگ در این موضوع را در قالب محصولات پژوهشی و تحقیقات علمی به کلام پژوهان پیشنهاد می کند. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/L
🔹روزآمدی و تحول در موضوع آشنایی با جهان اسلام در حوزه های علمیه نیازمند یک " بازنگری اساسی" است. 🔸چندین قرن است که بحث های بین الفرقه ای " معتزلی - اشعری " به سردی گراییده، حال اینکه تنور برخی از این مباحث در آموزش های حوزوی کماکان داغ است!!! 🔴 با تدریس کتاب متقن "المحاضرات فی الاهیات" از آرای کلامی ماتریدیه به عنوان عقیده پرطرفدار جهان اسلام معاصر بی اطلاع خواهیم بود.همچنین برخی کتب تألیف قرن اخیر، در کنار کتاب "باب حادی عشر" تألیف قرن هشتم قرار می گیرند و تحولات گسترده جهان اسلام، کمترین تغییری در مباحث کلامی ایجاد کرده است. ✅ از همه غریب تر این که در مناظرات بین الفریقین، روایات اهل سنت به صرف ورود در "صِحّاح ستّه" یا "تصحیح حاکم نیشابوری" بی چون و چرا فرض می شوند؛ حال آنکه اَلبانی و حوینی ها و... طرحی جدید در این مباحث ریخته اند و مباحث رجالی و درایی در این موضوعات حساس، بسیار متفاوت شده اند. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
مسلمنا muslimnair
🌐 📚 🔹گروه‌های تکفیری برای اولین بار به خیال برپایی خلافت اسلامی، در سال های ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۴ میلادی در مصر ظهور یافتند و پس از تهاجم شوروی به افغانستان به آنجا روی‌آوردند و به افغان‌العرب مشهور شدند. این افراد جهاد را واجب عینی میدانستند و با تمسک به فتاوای ابن تیمیه به تکفیر مسلمانان پرداختند. تاکید فراوان این گروه‌ها بر جهاد باعث شد تا به سلفیه جهادی مشهور شوند. این گروه‌ها به بهانه برپایی حکومت اسلامی معتقد به هجرت و جهاد در هر مکان و زمان بوده و دموکراسی ایجاد شده در برخی از کشور‌های اسلامی را از مصادیق بارز حکم به غیر ما انزل الله دانسته و معتقدند باید با آن جنگید. آن‌ها با ادعای ظهور جاهلیتی بدتر از جاهلیت دوران پیامبر اسلام، حکم به کفر حاکمان اسلامی داده و تمام مناطق جهان اسلام را دارالکفر معرفی می کنند. جاهلیت، هجرت، خروج بر حاکم، جهاد، دموکراسی، عذر به جهل، تترس و اعتقاد به ذبح مخالفان از جمله مفاهیمی است که در این کتاب به نقد و بررسی آن از دیدگاه سلفیه جهادی پرداخته‌ایم. ☎️ تلفن سفارش : ۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ ۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸ 🔹تحریریه کتابسرای ادیان @ketabsara_adyan