هدایت شده از مطالعات اخوان المسلمین
⭕️ جنجال پیروان قرضاوی علیه جولانی
چرا جولانی با وزیر زن آلمانی دست نداد
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
▫️وصفی عاشور ابوزید، از جمله نویسندگان مصری و از پیروان شیخ یوسف قرضاوی و محمد مُرسی بشمار می رود. آثار او در غرب ایران به زبان فارسی ترجمه می شود و اندیشه های وی در بین پیروان (جماعت دعوت و اصلاح)به عنوان نظریه پرداز اخوان المسلمینمنعکس می شود. وصفی ابوزید از جمله موافقان دست دادن با زن نامحرم و از مخالفان جولانی به خاطر دست ندادن با وزیر خارجه آلمان محسوب می شود. او در یکی از پست های تلگرامی خود به خاطر عدم مصافحه جولانی با زن آلمانی واکنش نشان داد و نیز متقابلاً عکس العمل اسلامگرایان علیه ابوزید را به همراه داشت.
▫️وصفی زیدان با کنایه به عربستان به خاطر مخالفت با اخوان مصر و حمایت از جولانی اذعان داشت:
من از دولت سعودی تعجب می کنم زیرا از یک سو پای زنانی همچون "جونیفر لوپز " را به عربستان باز می کند اما از سوی دیگر از دولتی حمایت می کند که تحت تعالیم ایدئولوژی سلفی، با زنان دست نمی دهد.
او ادامه می دهد؛ "همین دولت سعودی 12 سال پیش در حمایت از السیسی در مقابل رئیس جمهور اخوانی مصر "محمد مرسی" قرار گرفت در حالی که مُرسی با زن ها دست می داد."
وی در اعتراض به جولانی می نویسد: "من از احمد الشرع ( جولانی) به خاطر اینکه با وزیر خارجه زن آلمان دست نداد خوشم نیامد. کاش جولانی با مردان هم دست نمی داد تا صدای مخالفان سیاسی خود را به دلیل عدم مصافحه با زنان، بلند نکند."
▫️اما آنچه باعث شد امثال "وصفی ابوزید" و "حافظ المرازی" دوست و هم مسلک وی در توجیه جواز دست دادن با زن اجنبی از خطوط قرمز عبور کنند و خشم اسلامگرایان و سلفی های حامی جولانی را درآورد، استناد به دست دادن عمربن خطاب با زنان اجنبی بود. وصفی ابوزید و حافظ المرازی در این رابطه نوشتند؛
"دارفتوای مصر جواز مصافحه و دست دادن با زنان اجنبی را به دست دادن عمر بن خطاب با زنان اجنبی مستند نموده است.آنها مدعی هستند دست دادن عمر بن خطاب با زنان بیعت کننده، به خاطر به حرج نیفتادن پیامبر اکرم (ص) در دست دادن با زنان بیعت کننده، تفسیر کرده است.
🔻برخی شوافع و سلفی های سوری در اعتراض به دیدگاه "وصفی ابوزید" و "حافظ المرازی" اقدام او را اهانت به رسول خدا و عمربن خطاب تعبیر کردند. آن ها نوشتند آیا پیامبر خدا(ص) از اجرای حکم الهی شرم و عذر داشته است تا امثال خلیفه دوم، برای به حرج نیفتادن حضرت به دردسر بیفتد. برخی معترضان ازقول پیامبر نوشتند: "إني لا أصافح النساء؛ من با زنان نامحرم دست نمی دهم"
برخی دیگر از قول عایشه نوشتند: "والله ما مست يد رسول الله يد امرأة قط؛ به خدا قسم دست پیامبر خدا هرگز دست زن نامحرمی را لمس نکرد."
📌گفتنی است دیدگاه وصفی ابوزید و پیروانش برگرفته از رویکرد شیخ یوسف قرضاوی و برخی شیوخ الازهر مصر است. زیرا طیف سکولار منسوب به اخوان المسلمین قائل به جواز دست دادن با زن نامحرم هستند. ازهریون و برخی پیروان اخوان از نظر وصفی ابوزید، جواز دست دادن با زن نامحرم را به عمل عمربن خطاب استناد نموده اند. این درحالی است که اکثر مکاتب و علمای اهل سنت، قائل به حرمت دست دادن با زن أجنبی و نامحرم هستند.
◀️مطالعات اخوان المسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
⚡️اختلاف شدید اسلام سنتی و اسلام سلفی در مورد برگزاری جشن میلاد عیسی مسیح ع
🔹در حالی که شیخ چهل و چهارم الازهر دکتر احمد الطیب با شرکت در مراسم جشن میلاد حضرت مسیح ع آن را پاس داشت و الجولانی سلفی جهادی نیز دو روز را بخاطر کریسمس تعطیل کرد و با بزرگان نصاری جمع شد و عکس دست جمعی گرفت و تندروهایی که درخت کریسمس را آتش زدند بازداشت کرد و اجازه داد مسیحیان آزادانه جشن کریسمس را برگزار کنند، برخی سلفی های افراطی این اقدامات را بدعت و شرک دانستند.
✍ پانوشت:
در کلیپ پیوست، عثمان الخمیس خطیب سلفی کویت با بازنشر دیدگاه مخالفت خود «عیدالمیلاد» با حمله به شیخ الازهر، اقدام وی را به شدت محکوم کرد.
🏷 #اسلام_سنتی #الازهر #احمد_الطیب #اسلام_سلفی #عثمان_الخمیس #الجولانی
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ https://t.me/Muslimair1
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
مسلمنا muslimnair
⚡️اختلاف شدید اسلام سنتی و اسلام سلفی در مورد برگزاری جشن میلاد عیسی مسیح ع 🔹در حالی که شیخ چهل و چ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ مخالفت المقدسی با برگزاری عیدالمیلاد توسط فاتحان جدید دمشق و الجولانی
❌ ابومحمد المقدسی رهبر معنوی القاعده:
⛔️ تکبیرگفتن (مجاهدان!) بمناسبت جشن شب میلاد مسیحیت و آنچه که از نمادهای شرکی را دربردارد بسیار جای تعجب دارد!!!!
زمانی که ما در مورد التوحید اولا بیان میکنیم و اصرار داریم، بعض جاهلان میگویند: «مردم موحد هستند و نیازی به دعوت به سوی توحید ندارند.»
ولی ما میگوییم:
ندعو إلى التوحيد طول حياتنا
ونُوالي بالتوحيد كلّ مُوَحّد
ونحارب الشرك الحديث وأهلَه
وقديمه إنا له بالمرصد.
🏷 #اسلام_سلفی #هیات_تحریر_الشام #الجولانی #القاعده #المقدسی
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ https://t.me/Muslimair1
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
مسلمنا muslimnair
⚡️ آینده پژوهی اسلام سیاسی در جهان فردا
✍ به قلم: جان ال، اسپوزیتو، استاد روابط بین الملل و مطالعات اسلامی دانشگاه جورج تاون در کتاب «آینده اسلام»، ترجمه مهدی امینی، نشر ثالث.
🔹 شاید تا اواسط قرن بیستم، کسی در دنیا، مسلمانان و مدعیات سیاسی آن ها را چندان جدی نمی گرفت، اما جنگ افغانستان و شکست شوروی از مجاهدین افغان که مستظهر به پشتیبانی آمریکا و برخی کشورهای مسلمان بودند، به اضافه وقوع انقلاب اسلامی ایران، دوباره اسلام سیاسی را در قد و قواره های جهانی مطرح کرد.
🔸 انهدام برجهای دوقلو، توسط یک گروه افراطی که مبانی فکری خود را بر قرائتی خشن از اسلام بنا نهاده بود، تمدن اسلامی را در چشم برخی غربیان، به عنوان دشمن غرب مسیحی مطرح نمود. از آن پس بود که برخی مردم و ناظران در غرب و آمریکا، نگاه جدی تری به نظریه برخورد تمدن های هانتینگتون انداختند و مدعیات آن را باور کردند.
🔹 نظر سنجی های مراکزی چون گالوپ و پیو، هنوز هم نشان از این دارد که غربیان و بخصوص آمریکایی ها، نگاه مثبتی به اسلام ندارند و حتی بسیاری از آن ها، علاقه ندارند که با فردی مسلمان همسایه باشند.
🔸 جریان اصلی آینده در جهان اسلام که اکثریت مسلمانان را تشکیل می دهد، میانه رو و خواهان جذب تکثر و ارزش های دموکراتیک است. اما البته این بدان معنا نیست که غالب مسلمانان، خواهان سکولاریسم هم باشند، بلکه آنها خواستار این هستند که اسلام همچنان به عنوان یکی از منابع قانون گذاری باقی بماند. به باور من، جریان بنیادگرا که برای پیشبرد اهداف خود دست به خشونت هم می زند، در جهان اسلامی پایگاه چندانی ندارد و در اقلیت بسر می برد. اما مشکل اینجاست که رسانه های بزرگ غربی، همین جریان را به عنوان صدا و نماینده مسلمانان به جهان معرفی می کنند و سبب ساز نگاه منفی مردم مغرب زمین نسبت به اسلام شده اند.
🔹 با بررسی تفکرات برخی متفکران تندروی اسلامی مانند مودودی و سید قطب، متوجه می شویم که در کنار آنها، به عوامل سیاسی نضج گیری افراط گرایی در جهان اسلام نیز شکل گرفته است. زورگویی غرب، شکل گیری اسرائیل و حمایت بی چون و چرای غرب و آمریکا از ستم اسرائیل بر فلسطینیان، از عوامل اصلی ناخشنودی مسلمانان به شمار می روند. در کنار آن ها باید از حمله آمریکا به افغانستان و عراق که به بهای جان هزاران غیرنظامی تمام شد، نیز یاد کرد که باعث خشم مسلمانان نسبت به آمریکا شد. بنظر می رسد تروریستهای اسلام گرا نیز از آب گل آلود ماهی خود را صید می کنند و با استفاده از همین عوامل، به عضوگیری از میان جوانان مسلمان می پردازند. در واقع، دلایل عمده برخورد غرب و مسلمانان را باید در عوامل سیاسی، بخصوص سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا جستجو کرد، نه در عوامل تمدنی. همچنین گفتگو و تفاهم میان دو تمدن اسلامی و غربی را برای آینده جهان و صلح جهانی، بسیار مهم است و دو طرف برای شناخت بیشتر و گفتگو با یکدیگر باید مفاهمه کنند. به سیاست گذاران غربی و آمریکایی توصیه می کنم که در سیاست خارجی خود در خصوص جهان اسلام تجدید نظر کنند؛ از حمایت دولتهای دیکتاتور دست بردارند و بخصوص، موضع عادلانه تری نسبت به مناقشه اسرائیل- فلسطین اتخاذ کنند. اسرائیل در برخورد با فلسطینی ها، بسیاری از موازین انسانی را زیرپا گذاشته و باید وادار شود تا به حقوق فلسطینی ها احترام بگذارد و بدون حل مناقشه اسرائیل- فلسطین نمی توان به ترمیم رابطه غرب و جهان اسلام، امیدی داشت.
🏷 #اسلام_سیاسی #آینده_پژوهی
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ https://t.me/Muslimair1
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
هدایت شده از یادداشت های فرا-مرزی
🔹 این مقاله فقط #دوسال پیش یعنی در سال ۲۰۲۱ در یکی از مجلات معتبر جهانی #بریل در باره #امام_جواد ع به چاپ رسیده است:
■ بین اجرا و تشریع: نامه امام محمد جواد در سال ۲۲۰ هجری قمری برای درخواست خمس
🔹 نویسنده، ادموند هیز (Edmund Hayes)، طی سالهای اخیر در مورد نهاد امامت، کارکردها و سازوکار آن یک کتاب و مقالاتی را چاپ کرده است و پارسال یک پروژه #پنج_ساله را با عنوان
"امامت تجسم یافته"
(Embodied Imamate)
در دانشگاه لیدن شروع کرده است.
🔹 همیشه گفتم: با این سرعت و دقت پژوهش های غربیان در حوزه #تشیع، در #نیم_قرن آینده، #مرجعیت_علمی science index خدای ناکرده از #قم به #...🤫 تغییر خواهد کرد.
⚪️آیا در مراکز متکثر و متعدد پژوهشی #قم، خبر دارید یک پرونده پژوهشی با طول عمر پنج ساله نسبت به جریان های دینی دیگر آن هم در یک مساله خاص ؟
◀️تدبیری باید...😭
@yahyajahangiri 👍
@shiistudiesinwesternacademia