مسلمنا muslimnair
🇹🇷 دربارهٔ حزب اسلام گرای «عدالت و توسعه» ترکیه؛ نولیبرالیسمِ اسلامی با خمیرمایهٔ پراگماتیسم
✍️ به قلم: سید علی بطحائی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🇹🇷 تاریخ حضور اسلام گرایان در ترکیه، به دلیل سرکوب چندباره از طرف کودتاگران نظامی، سرشار از افت و خیز است. اسلام سیاسی در آناتولی، در مدّت ۹۹سال تجربه دموکراسی، در چرخش مصادرهٔ بین دولت های بی هوادار کودتاگر نظامی تا نسخه های اسلام گرای پرطرفدار ولی منحل و مطرود(حزب عدالت ملی و..) بوده است. در این میان نسخهٔ اسلام سیاسی «عدالت و توسعه» یک استثناء است. در یادداشت پیش رو به بهانه بیست و یکمین سالگرد تأسیس این گونه متفاوت از اسلامگرایی، به نکاتی در زمینهٔ حضور این حزب در سپهر سیاسی ترکیه خواهیم پرداخت.
🔸 یکم: در چند دهه شکست های پیاپی اسلام گرایان، گزافه نیست اگر اعتراف کنیم خوش اقبالترین و پایدارترین ترین حزب اسلام سیاسی ترکیه، حزب عدالت و توسعه بوده است. نخستین چراغ اقبال این حزب، با به قدرت رسیدن رجب طیب اردوغان - سُوگلی نجم الدین اربکان - به عنوان شهردار استانبول روشن شد. تحوّل بنیادین این کلانشهر، از یک پایتخت درجه چندم، به شهری در طراز پیشرفته ترین عاصمه های توسعه یافته جهان با اقدامات خیره کننده چندساله او، مسیر حضور این حزب در قاموس یک حزب اسلام گرای ملّی مقتدر در حیات سیاسی ترکیه را فراهم کرد. سواحل مشمئزکننده تنگهٔ بُسفُر و چشم انداز آبراه شاخ طلایی(Golden Horn) با اقدامات عمرانی اردوغان، تبدیل به بهشت توریسم شد و قیمت های زمین جزایر اقماری استانبول یکباره سر به فلک کشید و استانبول شانه به شانه پایتخت های اروپایی زد. اینجا بود که ترک ها چشم به اقدامات تحول گرای کلیددار شهرداری استانبول دوختند و نهایتاً کلید کاخ ریاست جمهوری «آک سارای» آنکارا را به دستان او سپردند تا تمام مرزهای ترکیه، بسان سواحل استانبول خوش منظر و توسعه یافته شود.
🔷 دوّم: در یک جریان شناسی کلی اسلام گرایان در ترکیه به سه طیف حزب فضیلت، اعتدالیون وحزب عدالت و توسعه دسته بندی می شوند. عمدهٔ اطرافیان اربکان با پافشاری بر ترویج قوانین اسلامی و شریعت در عرصه حقوق و قانونگذاری، حزب فضیلت را تشکیل و بعدها میانه روها با اصلاحاتی به تبعیّت از عبدالله گل نضج گرفتند و عملگرایان با توجه به نولیبرالیسم، توسعه و تکنوکراتیسم و بی توجه به قیل و قال های نظری و مجادلات بی حاصل، گرد اردوغان جمع و حزب عدالت و توسعه را برپا کردند.
🔸 سوّم: برگ برنده اسلام گرایان عدالت و توسعه در شعار پیوستن به اتحادیّه اروپا، لیبرالیسم اقتصادی و ریشه کنی مفاسد بود که توانستند در اولین آزمون انتخابات کشوری ۳۷ درصد اعتماد مردم را جلب و پلّه های سیاست را به سرعت بالا روند. توجه به لیبرالسم اقتصادی، چشم انداز روابط خارجی متفاوت(که رابطه با اسرائیل جدیدترین نمود آن است) و حامیان پروپاقرص مردمی دست در دست هم دادند تا اسلام گرایان عدالت و توسعه در سال۲۰۱۱ نخستین دولت تک حزبی را در ترکیه تشکیل داده و از آن زمان تا امروز در ۱۳انتخابات گذشته یکّه تاز باشند.
🔷 چهارم: تنها مانع اصلی این حزب در زمان حکمرانی، کودتای نافرجام طرفداران فتح الله گُولِن در سال ۲۰۱۶ بود. شکاف بعدی آنان در حکومت چهارسال قبل و زمان ارائه ساختار جدید حکومت از نخست وزیری پارلمانی، به ریاست جمهوری انتخابی رخ داد که به تدریج همقطاران آک پارتیAKP(گویش ترکی حزب عدالت و توسعه) را کم تعداد کرد. همگرایی با گروه های رادیکال راستگرا، یکجانبه نگری در سیاست خارجی و تطبیع ترکی - عبری و بحران اقتصادی اخیر، دوستان اصلی او مثل عبدالله گل، داوود اوغلو و باباجان را از این حزب جدا کرد. مجموعه عواملی که احتمالا باعث سست شدن جایگاه اردوغان در آک سارای و افزایش نرخ شکست نسخهٔ اسلام گرایی او خواهد شد.
🔸النهایه: به هر حال فارغ از بررسی کارنامه اسلام گرایی عدالت و توسعه، می توان ادعا کرد موفق ترین نسخه اسلام گرا در تاریخ ترکیه بر پیشانی حزب بیست و یک ساله عدالت و توسعه ثبت شده است و تاکنون هیچ اسلام گرایی همانند رئیس جمهور پراگمات آنها یعنی اردوغان، نتوانسته گوی سبقت را بر او برباید.
#اسلام_سیاسی
#حزب_عدالت_و_توسعه
#ترکیه
#اردوغان
#سید_علی_بطحائی
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
🇮🇳 اسلام گرایان هند، در سوگ امیر سابق جماعت اسلامی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🔷 غروب روز جمعه 27 محرم 1444مصادف با 26 اوت 2022میلادی دعوتگر بزرگ هند«سید جلال الدین العمری» امیر سابق جامعه اسلامی(از طیف فکری مودودی) و نایب رئیس اداره احوال شخصیه هند از دنیا رفت.
🔸بیوگرافی:
سید جلال الدین العمری در اوایل سال در ایالت تامیلنادو در جنوب هند و در خانواده ای مذهبی و مرفه به دنیا آمد. وی پس از فراگیری آموزش ابتدایی به دانشگاه معتبر اسلامی- دانشگاه دارالسلام عمرآباد - که یکی از مهم ترین دانشگاه های اسلامی رفت و از محضر شیوخ آنجا بهره برد. او علم الحدیث را از شیوخ شمال و جنوب هند استماع کرد و دانش حدیثیش به تأیید آنها رسید، چنان که در نقل کتب حدیثی مانند صحیحین و سنن مجاز اعلام شد. او لیسانس خود را در رشته زبان و ادبیات انگلیسی دریافت کرد و از دانشکده هنر دانشگاه اسلامی علیگره فارغ التحصیل شد. او گردآورنده علوم شرعی و دانش های جدید است، لذا سنت و تجدد را در شخصیت خود در آمیخت و از علوم اسلامی متعدد به وفور برخوردار بود. العمری پس از استقلال در سال 1951 به جماعت اسلامی در هند پیوست و در سال 1954 میلادی به یکی از اعضای اصلی آن تبدیل شد. سپس به مقر اصلی گروه در آن زمان «رامفور» نقل مکان کرد و به وعظ و نویسندگی پرداخت و از محضر علمای بزرگ جماعت بهره برد. وی از آوریل 2007 تا 2 مارس 2019 سمت امیر گروه اسلامی در هند را به عهده داشت. در این مدت آثار وخدمات اجتماعی فراوانی را به جامعه مسلمانان هند داد.
🔷 کثرت هجرت و سفرهای تبلیغی:
ایشان در حوزه دعوت اسلامی در سراسر هند در تکاپو بود وبرای تبلیغ به اقصی نقاط جهان اسلام سفر ومراودات ومناظرات متعددی با جریانات متعدد داشت. اوشرکت فعالانه ای در کنفرانس های علمی، مناظره با شخصیت های برجسته بین مسلمانان و غیر مسلمانان هند داشت که برخی از آنها عبارتند از؛ مناظره با ابوالحسن علی الحسنی الندوی (رئیس سمپوزیوم علمای سابق)، گفت وگو با قاضی مجاهد الاسلام القاسمی (رئیس سابق آکادمی فقه اسلامی هند) وابواللیث الاصلاحی الندوی (امیر سابق جامعه اسلامی هند)محدث مرغوب الرحمن(رئیس قبلی دارالعلوم دیوبند)، استاد سید حامد (رئیس سابق دانشگاه علی جراه) و...که مشروح آنها در کتابی گردآوری شده است.
🔸همچنین العمری برای دعوت به سوی خدا به کشورهای عربی و اروپایی سفر کرد و در همایش های زیادی شرکت کرد که مهمترین آنها عبارتند از:
کنفرانس های لیگ جهانی مسلمانان در مکه مکرمه
کنفرانس های اتحادیه جهانی علمای مسلمان در دوحه و استانبول
کنفرانس های مجمع جهانی جوانان مسلمان در کشورهای خلیج فارس
کنفرانس های مأموریت اسلامی بریتانیا در انگلستان
کنفرانس وزارت امور اسلامی و اوقاف در کشور کویت
کنفرانس های جامعه هند در قطر، کویت و عربستان سعودی
سمینارهای آکادمی فقه اسلامی هند - دهلی
کنفرانس های مرجع احوال شخصیه برای مسلمانان هند
کنفرانس های جماعت اسلامی و سازمان اسلامی دانشجویان در هند، پاکستان و غیره.
🔷 آثار و تألیفات:
مقالات او در چندین مجله علمی و روزنامه های معتبر از جمله مجله ترجمان القرآن لاهور، مجله الفرقان لکهنو به چاپ رسیده است.
پیامی متفاوت از به زبان اردو که بیشتر آنها به هندی، انگلیسی و سایر زبان ها ترجمه شده است و بسیاری از مسلمانان هندوپاکستان وکشمیر در راستای مسئولیت اسلامی در جهان معاصر آن را بخاطر دارند.
او بیش از 50 کتاب در حوزه های متعددی مانند قرآن، سنت، فقه، سیره، حقوق شهروندی، نهضت اسلامی و غیره منتشر کرده است.
✍ پانوشت:
با توجه به تاثیرگذاری او در بین مسلمانان هند وعدم وجود متنی به فارسی در مورد این رهبر تأثیرگذار، پیشنهاد معرفی آثار و آراء او مورد بویژه به مخاطبان آشنا به زبان اردو را مورد تأکید قرار می دهیم.
#اسلام_سیاسی
#هند
#سید_جلال_الدین_العمری
#پیشنهاد_پژوهش
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
#چند_ثانیه
⚡️واکنش تند هواداران سلفیه مدخلی، علیه تطبیع عبری - ترکی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
---------------------------------
برای تاریخ...‼️
📅 این دومین جمعهای بود که از اعلان عادی سازی کامل روابط یکی از بزرگترین کشورهای جهان اسلام یعنی ترکیه با اسرائیل گذشت.
⛔️ در این دو هفته؛
❌ نه گروهی تظاهرات اعتراض آمیز انجام داد!
❌ نه کسی عکس رهبران این کشور و پرچم آن را آتش زد!
❌ نه گروهی در محکومیت این عمل ترکیه، بیانیه ای داد!
❌ نه عکرمه صبری - امام مسجد الأقصی - و نه هیچ امام مسجد دیگری در فلسطین این عمل را محکوم نکرد!
❌ نه کسی دعوت به مقاطعه با ترکیه کرد و نه هیچ کسی این کشور را متهم به تصهین و خیانت کرد!
💡لبّ مطلب اینکه؛ تمام این اعمالی که در هنگام عادی سازی هر کشور اسلامی با اسرائیل توسط عدهای صورت میگیرد، همه سازمان یافته اند، و عاقل را اشارهای بس باشد.
⚡️ولله المشتکی⚡️
---------------------------------------
🌐 منبع: توییتر عربی ربیع المدخلی
✍ پانوشت:
1⃣ ربیع بن الهادی المدخلی استاد کهن سال دانشگاه اسلامی مدینه و از شاگردان برجسته البانی است. او رهبر جریان سلفی مدخلی(یا جامیه) است و یکی از باورهای مهم آنان، اجتناب شدید از ورود به سیاست ومنع فعالیتهای تشکیلاتی است. بنابراین او از منتقدان سرسخت اخوان المسلمین محسوب می شود. کتاب «عواصم مما فی کتب سیدقطب من القواصم» از تصنیفات مدخلی، مانیفست اصلی مبارزه اسلام سلفی با اخوان المسلمین است.
2⃣ انتتشار مطلب فوق به معنای تایید، قبول و یا رد نظریات هیچ جریانی نیست و نشر این پست ها صرفا به منظور آشنایی مخاطبان فرهیخته کانال با طیف های متنوع فکری در جهان اسلام است.
#اسلام_سیاسی
#اسلام_سلفی
#ربیع_المدخلی
#تطبیع_عبری_ترکی
#ترکیه
#اسرائیل
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️آینده پژوهی تحوّلات عراق، پس از استعفای سرنوشت ساز آیت الله سیدکاظم حائری
✍ به قلم: سیدعلی بطحائی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🔷 بالاخره پس از چندسال اختلاف عملی در جریانات فکری عراق و اوج گیری بحران چندماه اخیر کابینه، عکس العملی متفاوت از مرجعی پرهیزگار، دوراندیش و باورع صادر شد و صفحه تحولات عراق را به گونه ای دیگر رقم خورد و از قدرت جدیدی در تحولات عراق رونمایی شد. به همین در یادداشت پیش رو به نکاتی در مورد این اقدام و سناریوهای محتمل در پس این کنش اشاراتی خواهیم داشت:
🔸یکم. آیت الله سیدکاظم حسینی حائری(کثرالله امثاله)، میراث دار علمی خاندان صدر در دوران معاصر و دومین مرجع دینی در عراق محسوب می شود. خاندان خوش نام صدر، از بیوت بااعتبار در شیعه هستند که نقش آفرینی آنها در تحولات سده اخیر غیر قابل اغماض است. بزرگانی چون سیدمحمدباقر صدر و سیدمحمدصدر(والد مقتدی صدر) در طی چهاردهه اخیر مرجعیت دینی و سیاسی شیعیان عراق را برعهده و آیت الله سیدکاظم حائری در حال حاضر این میراث سترگ را بر دوش می کشد. پس از فوت آیت الله سیدمحمدصدر، بنا به وصیت ایشان مرجعیت علمی به آیت الله سیدکاظم حسینی حائری احاله و ایشان دستور صریح دادند که همه مقلدان از ایشان تبعیت کنند. بنابراین در حال حاضر، هم مقتدی صدر و هم صدری ها زمام دینی و سیاسی خود را به آیت الله حائری سپرده ودر مسائل دینی از ایشان تقلید می کنند. این عدول از مرجعیت آیت الله حائری به رهبر معظم انقلاب، تاریخ مرجعیت خاندان صدر را به دوران قبل و پس از این کناره گیری تقسیم خواهد کرد.
🔹دوم: شاید بهترین بستر برای تحلیل کناره گیری آیت الله حائری را بتوان در کنشگری اسلام سیاسی جست وجو کرد. واکاوی اقدام آیت الله حائری، در بستر اسلام سنّتی سبب می شود که این رخداد را اقدام بی سابقه در تاریخ اجتماعی شیعیان بدانیم و آن را در تاریخ مرجعیت بی نظیر معرفی کنیم. حال آنکه تحلیل این کناره گیری بیش از آنکه بخواهد به اسلام سنتی مرتبط باشد؛ به کنشگری در اسلام سیاسی وابسته است و در اسلام سیاسی چنین اقدامات علنی و خفی بی سابقه نیست. اقدام اخیر آیت الله حائری در واقع مصداق عملی سخن شهیدمحمدباقر صدر است که می گفت« ذوبوا فی الأمام الخمینی کما ذاب هو فی الاسلام» و تقریر رفتار ایشان در زمانه اخیر« ذوبو فی الامام خامنئي کما ذاب هو فی الاسلام» است. آیت الله حائری سال هاست که تئوریسین نظریه ولایت فقیه است ودرسهای خارج وآثار ایشان در این موضوع، منبع درجه اول در اسلام سیاسی است وچنین کناره گیری را باید در این مشرب فکری تحلیل نمود.
🔸سوم: با توجه به دینی بودن ساختار سیاسی فعالیت های مقتدی صدر، سناریوهای محتمل در آینده عراق را می توان در اقدامات پیش روی مقتدی صدر بررسی کرد. اگر مقتدی عملا به تبعیت از مرجعیت تن دهد و همین رویه را ادامه دهد، عمده طرفداران صدر نیز به مرجعیت جدید صدری ها ملتزم و بخش عمده ای از اختلافات فروکش خواهد شد. مقتدی صدر همواره در سخنرانی های دهه اخیر خود، سرمایه علمی آیت الله حائری را پاس داشته و جایگاه ایشان را به صدری ها متذکر شده است و واکنش سریع او به این کناره گیری را در این چارچوب باید تحلیل کرد. سناریو دوم. تداوم روش قبل توسط «سرایا السلام» و نیروهای خودرأی، بدون اعتنا به عزلت مقتدی صدر و ادامه تنش در عراق و ورود سطح نزاع ها به گفتمان عبور از مقتدی و درگیری ها به مرحله جدیدی می رسد. مهمتر از عزلت مقتدی صدر، کناره گیری سرایا السلام است که هر گونه فعالیت آینده عراق به سرنوشت آن وابسته است. محتمل ترین سناریو آن است که پس از ناآرامی های موقت وپالایش نیروهای متدین از عناصر خودرأی و عزلت مقتدی صدر از کنش سیاسی، دولت عراق بر امور فائق آمده وخروج از بن بست فعلی اعلام خواهد داد. همچنین محتمل است در زمان حیات آیت الله سید کاظم حائری، مقتدی صدر سکوت را پیشه کند و کنش های خود را به بعد از حیات معظم له موکول کند.
#آینده_پژوهی
#سناریو_نویسی
#اسلام_سیاسی
#عراق
#مقتدی_صدر
#سید_کاظم_حائری
#سرایا_السلام
#سید_علی_بطحائی
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️دربارهٔ لایهٔ پنهان جریان صدر(۱)
💠 جامعه شناسی شهرکِ صدرِ بغداد؛ محرومیت های چندجانبه، بحران های هویتی در سیاسی ترین منطقهٔ عراق
✍ به قلم: سیدعلی بطحائی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✂️برشهایی از یادداشت:
🔸شناخت دقیق و درک چیستی و چرایی جریان صدر(التیار الصدر)، بدون توجه به پایگاه مردمی وجایگاه حسّاس اجتماعی شهرک صدر(مدینه الصدر) غیرممکن است.
🔹شهرک سه ملیون نفری صدر (از هشت ملیون ساکن بغداد)، مهمترین پایگاه این جنبش اسلام گراست و بخشی از تحوّلات این حرکت، با دغدغه های ساکنان این شهرک تنیده شده است. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در مورد تاریخچه احداث، مصائب و چالش های انباشته این شهرکِ پرسروصدا اشاراتی خواهیم داشت.
🔹از نظر جمعیّت شناختی، عمده ساکنان آن را عشایر و کشاورزان - اغلب شیعیان استان های جنوبی عراق - به اصطلاح عراقی الشروگ(مهاجران استانهای میسان، بصره و ذی قار و ناصریه) هستند که در پیامدهای کم آبی احداث سد الکوت(1939م/1317ش) بر دجله، با بحران شدید بی آبی ومعضلات اجتماعی مواجه شدند وبالاضطرار به بغداد مهاجرت کردند.
🔸تراکم جمعیّت این شهرک، با معیارهای قرابتهای عشایری و فرهنگ کوچ و سکونت غیراستاندارد شهری بوجود و حل مشکلات انباشته این منطقه را با چالش جدی مواجه کرده است. پراکندگی جمعیتی شهرک، عمدتا به صورت خویشاوندی، نظام قومی- قبیله ای شکل گرفته است و ملاک های عشایری، جایابی این منطقه را به وجود آورده است.
🔹نقشه شهری این شهرک بر اساس معیارهای بدویت شکل گرفته و آلونک های توی در تو وکوچه های تنگ، باریک واصطلاحاً آشتی کنان وحلبی آباد، باعث شده که اگر یکی از ساکنان قصد کند تا اسباب جدیدی مثل یخچال نویی را به آنجا منتقل کند؛ باید از هفت خوان رستم بگذرد و پشت بام نوردی ها و حیات نوردی های متعدّدی بکند تا وسیله سرمایشی جدید خود را به مقصد خود برساند. به دلیل صعوبت انتقال مصالح ساختمانی، بازسازی و مرمت تقریبا منتفی است.
🔸کارویژهٔ مقتدی صدر - که میراث پدرش آیت الله سیدمحمد صدر است - در حضور مستمر در این شکاف سیاسی- اجتماعی و همدردی های پدرانه با محرومان ساکنان این شهرک و رفع عقب ماندگی های متراکم آنهاست. او همواره در تلاش برای پیگیری حقوقِ عقب مانده انباشته و نهیب به دولت ها برای توجه به انبوه مشکلات این منطقه است.
🔹 هنر دیگر صدر کم کردن فاصله میان ساکنان این منطقه عراق با سایر نواحی عراق وتغییر نگاه مردم عراق به آنان بوده است. در دوران فعّالیّت او در شهرک صدر، جوانان و ساکنان شهرک صدر در کنار سایر محرومان عراقی قرار گرفتند و با از بین رفتن فاصلهٔ آنها با سایرشهروندان عراقی در تلاش برای احقاق حقوق آنها را در جبهه واحد قرار گرفتند.
🔸 این خاندان صدر بودند که شهروندان درجه دوم شهرک صدر را به شهروندان درجه یک عراق تبدیل کردند. صدر با ایستادن در شکاف های اجتماعی وگسل های هویتی، رسالت خود را در احقاق حقوق آنها تعریف کرد، هر چند گاهی در تشخیص مصادیق دچار اشتباهاتی بزرگ می شود.
🔹 غایت این نوشتار حمایت همه جانبه وتطهیر اقدامات مقتدی صدر در همه موضوعات(اقدامات نظامی، حشدالشعبی و...) نیست وهدف ترسیم چهره کمترتوجه شده از «حاکم غیر رسمی شهرک محروم صدر» است؛ تا در پناه آن نگاهی شفاف تر به این جنبش وآرمانهای آن پدید آید.
مطالعه کامل⬅️↙️
http://muslimna.ir/news/3284-2022-08-31-15-56-47.html
#چالش_های_جوامع_مسلمان
#اسلام_سیاسی
#عراق
#جریان_صدر
#شهرک_صدر
#سید_علی_بطحائی
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
💥هرات سوگوار خطیب سنتی محافظه کار، امام جماعت مسجدجامع هرات و از هواداران اصلی طالبان
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
🔷 «مجیب الرحمان انصاری» امام مسجد جامع گازرگاه هرات که در جوار آرامگاه خواجه عبدالله انصاری(م۴۸۱) است، ظهرامروز جمعه(۱۱ شهریور) بر اثر وقوع انفجار در این مسجد کشته شد. وی از حامیان اصلی قدرت گرفتن طالبان بود و حتی بارها مدعی همنشینی نزدیک با هبتالله آخوندزاده شده بود. اشک شوق بلند مدت او در زمان به قدرت رسیدن طالبان زبانزد خاص و عام بود.
🔴 او دیدگاههای خاصی در مورد نحوه پوشش زنان، مخالفت با موسیقی، شرک انگیز بودن عید نوروز و مخالفت با لعن یزید و دیدگاه افراطی نسبت شیعیان داشت و موضعگیری های او در این باره مورد توجه رسانه ها و بویژه طیف نواندیش افغان قرار می گرفت.
🔻 مجیب الرحمان انصاری با ایجاد مرکز امر به معروف و نهی از منکر، فعالیتهای خود را آغاز کرده و در اولین اقدام پس از قدرت گرفتن طالبان، تابلوهایی در مورد حجاب و زنان در سطح شهر هرات نصب کرده که واکنشهای زیادی به همراه داشت. در پی اظهارات و اقدامات خود علیه آزادی زنان، تعدادی از رسانه ها انصاری را «زن ستیز» توصیف کردند.
🔻این خطیب قهار همچنین در نشستهای خبری خود، به خبرنگاران دختر و زن را اجازه حضور در نشست خبری نمیداد و میگفت که زن باید در خانه بنشیند. از سوی طیف های نواندیش، این روحانی هم متهم است به اینکه قصد داشته عقاید و افکار خود را به زور به مردم تحمیل کند. او بارها در سخنرانیهایش تاکید میکرد: «من منتظر عملکرد قانون نمی مانم و خودم دست به کار خواهم شد.».
🔻رسانه های افغانستان اردیبهشت امسال نظریه ای از او را بازتاب دادند که میگفت به دلیل عدم گفتن الله اکبر هنگام ختنه مردان، حکم به اعاده ختنه داده بود.
🔻این پست جنجالی در صفحه فیسبوکی رسمی مجیبالرحمن انصاری منتشر شده بود. این پست با انتقاد از پزشکان که هنگام ختنه کردن اللهاکبر نمیگویند، خواستار ختنه دوباره مردانی شد که به گفته او ختنه آنها بدون تکبیر «ناقص» بوده است.
🔻تعدادی از کاربران شبکههای اجتماعی در افغانستان در واکنش به این پست تاکید کردند که این صفحه متعلق به انصاری نیست. امان الله احمدی، پژوهشگر مسائل اسلامی، هم به فیک بودن این صفحه اشاره کرده است. او در حساب فیسبوکی خود نوشت: «اگر عوامالناس اخبار را بدون تحقیق نشر میکنند از آنان گله و شکایت نداریم؛ اما از خبرنگاران عزیز ما جداً خواهش میکنم تا اخبار را بدون تحقیق و تبین نشر نکنند در غیر آن صورت، اعتمادتان را نزد مردم از دست میدهند.»احمدی افزود: «نسبت فتوا در مورد ختنه به مولوی مجیب الرحمن انصاری غلط است که متاسفانه بعضی خبرنگاران ما بدون تحقیق آن را در صفحاتشان نشر کرده اند.»
🌐 منبع: العین عربی
#اسلام_سنتی
#افغانستان
#مجیب_الرحمان_انصاری
#طالبان
🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J