مسلمنا muslimnair
⚡️معرفی نگاه الازهر به شیعه در علم الحدیث (مطالعه موردی طعون و شبهات الشیعه الامامیه حول الصحیح البخاری و الرد علیها)
✍ به قلم: علی راد
➣https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹تمرکز این یادداشت، معرفی رویکرد پژوهشی جامعه الازهر درباره شیعه پس از انقلاب اسلامی ایران است. آیا انقلاب اسلامی ایران در رویکرد پژوهشی الازهر مصر تأثیرگذار بوده؟ راهکار علمی برای اکتشاف، تغییر یا ثبات رویکرد جامعه الازهر مصر چیست؟
🔹پیش فرض این است که پژوهشها و آثار نهادهای علمی بزرگ جهان اسلام از سیاستهای کلان و اسناد بالادستی علمی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی پیروی میکنند و این منشورات، نماینده و برآیند سیاستها و برخی نگاههای کلان و خرد در درون این مراکز است.
🔹مطالعه دقیق و روشمند پژوهشهای انجام شده در جامعه الازهر در نیمه سده جاری در سطوح مختلف علمی آن بویژه در مقطع دکتری با گرایش های متنوع آن در رشتههای تفسیر، حدیث، کلام میتواند در اکتشاف و تحلیل گفتمانِ پنهان نخبگان الازهر درباره تشیع کمک و تصویری نادیده از تشیع در اذهان الازهریون را برای ما نشان دهد.
🔸 نتایج این مطالعه میتواند در امکان یا امتناع از تقریب حوزه سنتی شیعه با الازهر کمک و البته باب گفتوگو و نقدهای علمی دو سویه را نیز فراهم نماید.
🔹شتاب و حجم نقدهای امامیه، علیه صحیح بخاری جریانهای سلفی و حدیثگرای اهلسنّت و رویکردهای تقریب گرا و تجدیدنظرطلب امامیه را به واکنش جدی واداشته است. برخی در درون گفتمان حدیث پژوهی شیعه این نوع نقدها را پذیرا نبوده و در مقام نقد آنها برآمدهاند و بر این باور هستند که شماری از نقدهای امامیه جدلی و ناتمام است و حتی در مقام توجیه و دفاع آنها بر آمدهاند.
🔸در گفتمان حدیثپژوهی اهلسنّت معاصر نقدها و ردیههای شیعه علیه صحیح بخاری رصد و در روند سیسال اخیر نزدیک به بیست کتاب در پاسخ به این نقدهای از سوی عالمان اهل سنّت نگاشته شده است.
🔹کتاب «طعون و شبهات الشیعهالامامیه حول الصحیحالبخاری و الرد علیها» رساله دکتری عادل بن یوسف العزّازی است که در دانشکده علوم حدیث الازهر دفاع شده است. این کتاب در گونه اخیر پاسخ به نقدهای شیعه علیه صحیحالبخاری جای دارد که درصدد دفاع تمام قد از صحیح بخاری است. این کتاب در چهار جلد و ۲۴۹۰ صفحه توسط داراللولوء مصر در ۲۰۲۱ منتشر شد. نویسنده فارغالتحصیل الازهر و کتاب فوق را به عنوان رساله دکتری خود با رتبه عالی در الازهر دفاع کرد.
🔹پیش تر از العزّازی تحقیقات فقهی چون «تمام المنه في فقه الكتاب و صحيح السنه» در چهار مجلد منتشر شده بود. بررسی پژوهشهای وی نشان می دهد که از اندوختههای فقهی، حدیثی، رجالی و کلامی اهل سنّت آگاهیهای خوبی دارد. دکتر العزّازی در مقدمه کتابش از منتقدان صحیح بخاری به عنوان دشمنان، پیروان اهواء و اهل بدعت یاد میکند که تلاش دارند با شبهه افکنی علیه این کتاب و مؤلف آن از جایگاه و نفوذ این کتاب در قلوب مسلمین بکاهند. (مغالطه مسموم کردن چاه)
🔹روشن است که پژوهشهای انتقادی بایستی از منطق پایه در نقد و تحلیل برخوردار باشند تا اعتبار نتایج آن مقبول باشد که در این کتاب مولف به تقریر و تبیین آن نپرداخته است. از دیگر سو، مهمترین آسیب این کتاب رویکرد جانبدارانه و سوگیرانه در نقد است که این کتاب را در مواضع متعددی از یک بحث علمی روشمند به جدل سوق داده است. در معرفی شیعه، اخلاق نقد رعایت نشده است و فراوان از تعابیر تندی چون رافضه و... علیه منتقدان صحیح بخاری استفاده شده است. وی برخی آموزهها و باورها را به شیعه انتساب داده شده است که آن آموزه فراگیر نزد قاطبه شیعیان نیست.
🔹این کاستی ها نشان از این دارد که در الازهر مصر با آن همه شهرت و سابقه، تعصب و ایدئولوژی های خاص بر گفتمان نقد علمی همینه و سلطه دارد و این نمونه نشان می دهد که چگونه آثار جدلی- تبلیغی را در کسوت پژوهش آکادمیک در تراز رساله دکتری عرضه مینماید.
🔸دستاورد:
یک. در گفتمان حدیثپژوهی الازهر همچنان رویکردهای سلفی در حدیث حضور جدی دارد و در این میان صحیح بخاری از جایگاه مهمی برخوردار است و هر گونه نقد علیه این کتاب الازهر را به کنش متقابل وا داشته است.
دوم. گفتمان نقد در الازهر بیشتر به سویه انتقاد و جدل گرایش دارد تا درک ژرف و فراگیر اندیشه شیعه در تعامل با کتابهای حدیثی اهل سنّت بویژه صحیح بخاری.
سه. هنوز موانع جدی در گفتگوی علمی میان گفتمان نخبگان الازهر با شیعه وجود دارد و جزمگرایی و حقپنداری مطلق اهل سنّت و طرد تشیع از امت اسلامی مشهود است.
چهار. شماری از نقدهای دکتر العزّازی ریشه در عدم شناخت وی از مبانی کلامی امامیه در اعتبار سنجی حدیث دارد و این نشان از این آسیب در الازهر دارد که توجه به حدیث شیعه در فرایند و روند آموزشی آن مغفول مانده است.
منبع:
🆔 @mobahesat
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
هفته مرگبار و خونین گذشته برای مسلمانان هند
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🗓 شنبه ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۳
هندوتوا (ملیگرایان هندو) به طرز وحشیانه به یک مرد مسلمان به گمان تجارت گاو در روستایی در گجرات حمله کردند.
🗓 سه شنبه ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۳
۶ جوان مسلمان در اواخر شب در حال بازگشت به خانه بودند که مورد حمله وحشیانه گروه هندوتوا (هندوهای ناسیونال) قرار گرفتند که منجر به کشته شدن یک مسلمان و زخمی شدن ۵ نفر دیگر در روستای آهوتگوری، موریگان، آسام شد.
🗓 شنبه ۲۹ ژوئیه ۲۰۲۳
یک دختر مسلمان توسط اراذل و اوباش هندوتوا ربوده شد. حجابش را برداشتند و به او تجاوز جنسی کردند. رسانه های اجتماعی هندوتوا ویدیو را در حد انفجاری در فضای مجازی پخش و دیگران را به این کار تشویق می کنند.
🗓 دوشنبه 31 ژوئیه ۲۰۲۳
پاسبان پلیس راه آهن هندو سه مسافر مسلمان را به ضرب گلوله کشت. پس از کشتن آنها، او از یوگی آدیتیانات (راهبه هندو که وزیر ارشد ایالت مهم هند است) و مودی استقبال کرد.
🗓 دوشنبه 31 ژوئیه ۲۰۲۳
گروههای مسلح هندوتوا به خانهها، مشاغل و مساجد مسلمانان در مناطق نوح و گوروگرام هاریانا حمله کردند.
🗓 دوشنبه 31 ژوئیه
پس از قتل مولانا حافظ سعد، اوباش هندوتوا به مسجد انجمن واقع در بخش 57 در شهر گروگرام را به آتش کشیدند.
🏷 #چالش_های_جوامع_مسلمان #هند
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️رهبران اخوان المسلمین رسماً در لیست سیاه تروریست های بین المللی جای گرفتند.
🔹روزنامه رسمی مصر حکم درج نام برخی از رهبران اخوان المسلمین در فهرست سیاه تروریسم را منتشر کرد.
🔸طبق این تصمیم محکومان زیر در فهرست رسمی تروریسم قرار می گیرند:
۱.محمد بديع عبد المجيد محمد سامی،
۲.محمد خيرت سعد عبد اللطيف الشاطر،
۳.محمد سعد توفيق مصطفى الكتاتنی،
۴.السيد محمود عزت ابراهيم ابراهيم،
۵.محمد محمد إبراهيم البلتاجی،
۶.سعد عصمت محمد الحسينی،
۷.حازم محمد فاروق عبد الخالق منصور،
۸.عصام أحمد محمود الحداد،
۹.محی حامد محمد السيد أحمد،
۱۰.أيمن على سيد أحمد المتولی،
۱۱.خالد سعد حسنين محمد،
۱۲.احمد محمد محمد الحكيم،
۱۳خليل اسامة محمد محمد العقيد،
۱۴أحمد محمد محمد عبد العاطی،
۱۵.محمد فتحی رفاعة الطهطاوی،
۱۶. محمد أحمد الشيخه.
🔹در دسامبر سال گذشته، دادگاه جنائی قاهره مصر طی حکمی پس از درخواست دادستانی این کشور گروه اخوان المسلمین و ۱۴ گروه دیگر را به مدت ۵ سال در لیست گروههای تروریستی جای داده بود.
https://arabic.rt.com/middle_east/1483863-%D9%85%D8%B5%D8%B1-%D8%A5%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AC-%D8%A3%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D9%82%D8%A7%D8%AF%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D9%84%D9%89-%D9%82%D9%88%D8%A7%D8%A6%D9%85-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B1%D9%87%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%B3%D9%85%D9%8A%D8%A9/
🏷 #اسلام_سیاسی #اخوان_المسلمین
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️آشنایی با مرکز بینالمللی دوحه برای گفتوگوی ادیان
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹اهداف:
این مؤسسه دولتی به صورت خاص به فعالیتهای مرتبط با گفتوگوی بینادیانی، بینفرهنگی و ظرفیتسازی در زمینه گفتگو و فرهنگ صلح میپردازد.
🔸برنامه ها:
این مرکز، سازوکارهای مختلفی را برای دستیابی به اهداف خود تعیین کرده است که مهمترین آنها عبارتند از:
برگزاری کنفرانسهای سالانه، برگزاری میزگردهای منطقه ای، دوره های آموزشی برای فعالان این حوزه، دانشجویان و متخصصان در داخل و خارج از قطر. همچنین انجام تحقیقات علمی و انتشار نشریات. این مرکز همچنین برای دستیابی به اهداف خود در ترویج فرهنگ گفتوگو، ایجاد محیطی متضمن صلح و پذیرش دیگران و شکلگیری ذهنیت میانه رو در نگاه به دیگران، فرهنگ کثرت گرایی و همزیستی به انتشارات علمی و تحقیقاتی نیز مبادرت ورزیده است. از جمله این نشریات می توان به «مجله ادیان»، النشرة الدوریة (بولتن ادواری)، «رسائل مختاره» و نیز کارهای ترجمهای اشاره کرد.
(۱). کنفرانس های سالانه:
مهمترین برنامه این مرکز، برگزاری کنفرانسهای سالانه است که در واقع، نشست های ادواری فکری و مشورتی بین متفکران و نمایندگان ادیان توحیدی (اسلام، مسیحیت و یهودیت) و نیز متخصصان برگزیده مذهبی، دانشگاهیان و روسای مراکز گفتوگوی ادیان از سراسر جهان به شمار می روند تا چالشهایی که مانع همزیستی مسالمت آمیز بین ادیان و فرهنگهاست مورد بررسی قرار دهند.
(۲). جایزه جهانی دوحه برای گفتگوی ادیان:
در سال ۲۰۱۳ اعلام شد که این مرکز جایزه بین المللی برای گفتگوی ادیان در نظر گرفته است که در نوع خود ابتکاری منحصر به فرد در این زمینه در جهان به شمار می رود. هدف از این جایزه، حمایت و تشویق تلاشها و ابتکارات مردمی و نهادهایی بود که تاثیر بسزایی در روند ترویج فرهنگ گفتگو و تحکیم فرهنگ صلح دارند. درباره موضوع جایزه هم باید گفت که موضوعات همواره با عناوین کنفرانسهای سالانه یکسان بوده است و برندگان جوایز در مراسم افتتاحیه کنفرانس تجلیل می شوند.
در سال 2013، جایزه بین المللی دوحه برای گفتگوی ادیان به بهترین تجربیات موفق در زمینه گفتگوی ادیان اهدا شد. در سال دوم یعنی 2014 این جایزه به طرحهایی درباره جوانان اختصاص یافت که در زمینه ترویج گفتگو در جوامع آنها کمک میکرد. در سومین دوره هم این جایزه در سال 2016 بر نهادها و شخصیتهایی متمرکز بود که به تحکیم و تقویت امنیت روانی و فکری در جوامع خود کمک کردند.
(۳). مجلات و نشریات:
مرکز بین المللی گفتگوی ادیان دوحه ، یک مجله دوفصلنامه علمی به زبانهای عربی و انگلیسی دارد که این مجله تخصصا بر مطالعات دینی مبتنی بر گفتگوی بین ادیان و روابط بین اسلام و سایر ادیان تمرکز دارد. تا کنون ۹ شماره از این مجله منتشر شده است. در هیات تحریریه بین المللی این مجله نیز چهرههای برجسته بسیاری دیده میشود که نام سید حسین نصر و ابراهیم کالین نیز در میان آنان دیده میشود.
مطالعه کامل⬅️↙️
https://farhangemelal.icro.ir/news/16449/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%AD%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D9%81%D8%AA%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
هدایت شده از مطالعات اخوان المسلمین
⚡️داعش نام سرکرده جدید خود را اعلام کرد
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
🔹 گروه تروریستی داعش از طریق یک فایل صوتی از سخنگوی خود، ابوحذیفه الانصاری، که در 3 اوت پخش شد، اعلام کرد که سرکرده آن، ابوالحسین القرشی، در درگیری با گروههای تحت حمایت ترکیه کشته شده است.
🔹منظور ابوحذیفه الانصاری از گروه های تحت حمایت ترکیه، هیئت تحریر الشام (جبهه النصره سابق) در شمال غربی سوریه است.
🔹در این فایل ضبط شده تاریخ دقیق درگیری ها مشخص نشده است، اما رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در آوریل گذشته اعلام کرده بود که سرکرده داعش در سوریه در جریان عملیات اطلاعاتی ترکیه کشته شده است.
🔹ابوالحسین القرشی به عنوان چهارمین رهبر داعش شناخته می شد، زیرا از زمان اعلام «خلافت» در ژوئن 2014، پی در پی این گروه را رهبری می کرد.
🔹شعبه های این سازمان در عراق، یمن، سومالی و غرب آفریقا بر اساس سنت های خود، به سرعت با سرکرده جدید خود بیعت کردند.
🔹رهبران داعش از آغاز تأسیس تاکنون؛
۱_ ابوبکر البغدادی (ابراهیم عوض البدری): ژوئن 2014 - اکتبر 2019 (5 سال و 4 ماه) و در باریشا در شمال ادلب در یک حمله هوایی توسط نیروهای آمریکایی کشته شد.
۲_ ابوابراهیم القرشی (عبدالله قارداش): اکتبر 2019 تا فوریه 2022 (3 سال و 5 ماه) و در عملیات فرود آمریکایی ها نیز در منطقه اتما در شمال ادلب کشته شد.
۳_ابوالحسن القرشی: فوریه 2022 تا اکتبر 2022 (8 ماه) و در عملیات ارتش آزاد در استان درعا کشته شد.
۴_ ابوالحسین القرشی: از (اکتبر 2022 تا آوریل 2023) و در عملیات اطلاعاتی ترکیه در جندرس در حومه حلب کشته شد.
۵_ابوحفص القرشی: اوت 2023م
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
⚡️انگیزه های بدَوی در گرویدن به گروهک های تکفیری
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹«سید جبیل» (تحلیل گر مسیحی اهل لبنان و دستیار سردبیر روزنامه الوطن مصر و فعال مشهور یوتیوبی) در جدیدترین برنامه خود به بررسی ماهیت تکفیر و علل گرایش به آن پرداخت.
🔹وی در کانال پر مخاطب خود (Ne3raf | نعرف) ضمن تحلیل خاستگاه و ریشه های تروریسم و قربانیان آن در آفریقا و انقلاب نیجر به پژوهش جدید و میدانی هفتهنامه خبری اکونومیست انگلیس در مورد تکفیری ها اشاره کرد.
🔸وی در مورد اهمیت این پژوهش گفت: از مزیت های این پژوهش آن است که نویسنده با برخی از جهادی - تکفیری های «نصره الاسلام» و شبهنظامی تحت حمایت القاعده که در مغرب آفریقا، مالی و بورکینافاسو مصاحبه میدانی انجام داده است.
🔹از نتایج این پژوهش اینکه پاسخ اصلی در مصاحبه های اکونومیست شبیه پاسخ هایی است که «ابوبکر موسی» از جهادگران سابق و تواب با اکونومیست در میان گذاشته است.
🔸هنگامی که مصاحبه گر اکونومیست از آنها میپرسند: دلیل پیوستن شما به گروه تروریستی تکفیری نصره الاسلام چیست؟
آنها پاسخ میدهند که در مناطق و روستاهای محل زندگی ما هیچ امکاناتی وجود ندارد، اما وقتی با جهادگران نصره الاسلام همراه شدیم همه چیزهایی که روزی برایمان رویا و افسانه بود به دست آوردیم از پول و زن گرفته تا گوشت تا موتورسیکلت و...
🔹جبیل با اشاره به این پژوهش می گوید:
آنچه در انگیزههای جهادی های معاصر هنوز تکاندهنده است همان عناصر بدَوی است که با انگیزههای جهادگران جاهلی فرقی ندارد و فقط موتورسیکلت مدرن، جایگزین اسب بدوی شده است.
🔸جبیل صریحا می گوید: این منطق تکفیری هاست است که به تعبیر بسام حجار (روزنامه نگار لبنانی) هیچ روزنه ای برای گفتگو با جهان جدید از آن باز نمی شود.
🏷 #اسلام_سلفی #تکفیر #اسلام_جهادی
🆔 آدرس کانال نعرف در یوتیوب:
https://www.youtube.com/watch?v=Y6gCRAgG5JM&list=PL4-hDbT07cQBg2yk0ymEzHHajiKpuQ8aF&pp=iAQB
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️انتشار دیدگاه سنتی معتدل و صریح درباره موسیقی
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹در کتاب فقهی آیت الله العظمی سیستانی (مدظله) با عنوان فقه للمغتربین (فقه برای ساکنان بلاد غرب) که به قلم عبدالهادی محمد تقی حکیم منتشر شده است، چند نظر متفاوت آیت الله سیستانی مطرح و قابل تأمل است؛
یکم. موسیقی یکی از هنرهای بشر است.
دوم. دست و کف زدن درجشن ها، عروسی ها و مولودی های مذهبی برای همه زنان و مردان جایز است.
سوم. موسیقی که باعث انبساط خاطر و برطرف کردن خستگی و تغییر روحیه انسان شود هیچ اشکالی ندارد بلکه خوب است.
چهارم. آموزش موسیقی حلال به کودکان در آموزشگاهها و سایر اماکن اشکالی ندارد به شرط آنکه که در تربیت و رفتار دینی آنها تأثیر منفی نگذارد.
🏷 #اسلام_سنتی #فقه_سنتی #آیت_الله_سیستانی
🆔https://www.sistani.org/persian/book/53/241/
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️انتشار دیدگاه سنتی معتدل و صریح درباره موسیقی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹در کتاب
❁﷽❁
✍️ اخیر در یک نوشته ای در کانال «مسلمنا» قسمت هایی از فتاوای آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله) را نشر داده است. از دیدگاه ما برخی از برداشت های آنها از دارای ابهام و اشکال است که در ادامه بیان می کنیم. مخاطبین گرامی، برای دیدن اصل فتوا به لینک زیر از سایت معظم له مراجعه کنید:
www.sistani.org/arabic/book/17/967/
1️⃣ منظور شما از «دیدگاه سنتی معتدل و صریح» چیست؟ اگر فقیهی از ادله شرعی حرمت مطلق موسیقی را استنباط کرد، او غیر معتدل است؟ کدام فقیه و مرجع تقلیدی بوده که نظر خود را مبهم و مجمل بیان کرده است؟
2️⃣ عبارت «الموسيقى فن من الفنون الإنسانية...» کلمه «فن» را به غلط و عامدانه به «هنر» ترجمه کردید و قبیح تر آنکه ادامه متن فتوا را که تصریح به حرمت موسیقی مناسب مجالس لهو و حرام نموده است قیچی نمودید!
3️⃣ بدفهمی از عبارت «... ليس المقصود من عبارة (مناسبة الموسيقى أو الغناء لمجالس اللهو واللعب) هو كون الموسيقى أو اللحن الغنائي موجباً لترويح النفس ، أو تغيير الجو النفسي ، فإنَّ ذلك جيد ...» مراد از «ذالک جید» صرف رفع خستگی و تغییر روحیه است نه موسیقی که این اثر را داشته باشد. و الا روشن است که ملاک فتوا به جواز رفع خستگی و ... نیست و بسیاری از موسیقی های لهوی و حرام هم این اثر را دارند.
4️⃣ بر دوستانی که با احکام شرعی آشنا هستند پوشیده نیست که هیچ کدام از فتاوای مطرح شده، امری جدید و متفاوت نیست و بسیاری از مراجع معظم تقلید نیز همین نظرات را دارند.
برخورد های زرد و ژورنالیستی و انتخاب هدفدار و غلط برخی از عبارت ها و ترجمه ناقص و غلط آن شایسته نیست.
#اسلام_سنتی #فقه_سنتی #آیت_الله_سیستانی
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence