#تحليلـمقاله
الف. #ابعاد_شكلي :
در بررسي ابعاد شكلي مقاله مي توان موارد ذيل را به عنوان امتياز آن برشمرد:
1️⃣ كوتاه گويي:
موجز و خلاصه بودن مقاله و اينكه تقريباً توانسته اصول محوري موردنظر خود را درباره بحث بلندِ «نظام تعليم و تربيت»، در قالب يك مقاله كوتاه علمي بيان كند، امري قابل توجه است.
بنابراين، چون نويسنده درصدد طرح اين موضوع با هدف گره گشايي براي تحقيق هاي تفصيلي بعدي بوده، در بخش هاي مختلف مقاله، نيز به جاي تبيين و توضيح، بنا را بر يادآوري هاي اجمالي گذارده و از مقصد كلّي مقاله در ايجاد انگيزه و ترغيب به تحقيق پيرامون موضوع موردنظر، خارج نشده است.
#ادامه_دارد
•┈┈••✾••┈┈•
@myganj
خودآموز پایان نامه و مقاله نویسی
درس مجازی تفسیر آیت الله احمد عابدی♦️ 🕕 چهارشنبه ۱۳۹۹/۰۱/۲۰ ، ساعت ۱۸ ◀️ لینک آپارات : 🆔 https://w
♦️درس مجازی تفسیر استاد احمد عابدی♦️
#جلسه_دوم
🕕 چهارشنبه ۱۳۹۹/۰۱/۲۷ ، ساعت ۱۸
◀️ لینک آپارات :
🆔 https://www.aparat.com/m.albayan/
◀️ لینک اسکای روم :
🆔 https://www.skyroom.online/ch/markaz110/ostadabedi
•┈┈••✾••┈┈•
@myganj
#تحليلـمقاله
✅آموزش تحلیل مقاله 👈 https://eitaa.com/myganj/1495
2️⃣عنوان گويا:
انتخاب عنوان گويا و در عين حال جذّاب براي محقّقاني كه مسائل مربوط به اين حوزه را دنبال مي كنند، بسيار حايز اهميت است.
هرچند به دلايلي كه در بحث كاستي ها خواهد آمد، بهتر آن بود كه عنوان مقاله به «تبيين مفاهيم كليدي نظام تعليم و تربيت»، يا چيزي شبيه اين، تغيير مي كرد.
3️⃣ چارچوب طرح مسئله:
رعايت و به كار بردن شيوه علمي در طرح مسائل، از نقاط قوّت آن است.
به اين نحو كه از مقدّمه اي گويا آغاز كرده و سپس در چند بخش به طرح و بحث از موضوعات پرداخته و در هر بخش، به اصل تفكيك مسائل نيز توجه داشته و حتي الامكان جداسازي هاي لازم صورت گرفته تا آنكه در نهايت، به ذكر «منابع مقاله» پرداخته است.
بدين ترتيب، از چارچوب كلّي: 1. چكيده; 2. مقدّمه سازي (ايجاد انگيزه); 3. طرح، تحليل و بررسي علمي موضوع; 4. جمع بندي و نتيجه گيري و 5. ذكر منابع و يادداشت ها، اين مقاله تنها مورد اول و چهارم را ندارد و ساير اركان در اين قالب شكل گرفته است.
#ادامه_دارد
•┈┈••✾••┈┈•
@myganj
#تحليلـمقاله
✅آموزش تحلیل مقاله 👈 https://eitaa.com/myganj/1495
4️⃣به كارگيري ابزارهاي علمي:
استفاده از جدول و برخي علايم و نشانه ها به عنوان ابزارهاي تفهيمي ـ علمي در مقاله مزبور، اگرچه محدود است ولي در اندازه خود، شايان توجه و تقدير مي باشد; چرا كه ترديدي نيست اين موارد در تبيين مقصود به مخاطب، بسيار ياري رسان خواهد بود.
(البته بهره گيري از اين نوع ابزارها در زمينه مباحث عامّ و تجريدي علوم انساني به سادگي صورت نمي پذيرد، ولي به دليل گفته شده بايد به ويژه در طرح مقالات علمي بسيار به آن توجه داشت. علاوه بر اينكه سلايق، فضاي ذهني و جوّ فكري و مخاطبان امروزي نيز به آن، رغبت زيادي نشان مي دهد.)
#ادامه_دارد
•┈┈••✾••┈┈•
@myganj
امروز درس #خواندن، علم آموزی ، #پژوهش و جدیت درکار اصلی دانشجوئی ، یک جهاد است.
#عکس_نوشته
🙏لطفا معرفی کانال👇🏻 فراموش نشود 💐
@myganj
مقاله
درباره قاموس المحیط فیروزآبادی
نویسندگان: محمد التونجی
منبع: نامه پارسی 1331 شماره
http://ensani.ir/file/download/article/20101129110214
•┈┈••✾••┈┈•
«قاموس المحیط» تألیف محمد بن یعقوب فیروزآبادی، فرهنگ واژه نامه عربی به عربی در چهار جزء است. این واژه نامه با شصت هزار مدخل بر اساس صحاح جوهری ولی با انتقاد از آن نوشته شده است. عناوین دیگر این کتاب، «قاموس اللغه» یا «قاموس المحیط» یا «قاموس فیروزآبادی»، و با نام کامل «قاموس المحیط والقابوس الوسیط الجامع لما ذهب من کلام العرب شماطیط» است. .
#کتاب
http://lib.efatwa.ir/40667/1/23
.
•┈┈••✾••┈┈•
@myganj
هدایت شده از علی بهرامی
.
سامانهٔ فرهنگ #املایی «ویراستاران»
#واژه #مفهوم_شناسی #لغت
از اینجا در دسترس شماست:
emla.virastaran.net
البته لازم نیست این نشانی را حفظ کنید.
هر بار خواستید بیاوریدش، کافی است در گوگل بنویسید فرهنگ املایی و همان نتیجهٔ نخست را باز کنید.
•┈┈••✾••┈┈•
@myganj
آیت الله العظمی بهجت (ره) فرمودند :
«بنده در میان اهل علم، كسى پر كار تر از مرحوم مُظفَّر ندیده ام. حجره ى اودرست در روبروى حجرهى ما بود... وقتى كه مطالعهى خود را به پایان مىبردیم و مى خواستیم بخوابیم، چراغ ایشان روشن بود و ایشان هم چنان مشغول نوشتن بودند. علاوه بر این روزها، درسهاى فقه و اصول را كه در آن شركت نموده بود، مثل آب خوردن تقریر مىكرد و مىنوشت.
این را هم مىدانم كه در درس و بحث جدّى بود... از آن طرف شب هم وقتى بیدار مى شدیم ـوقت اذان و یا پیش از آنـ ، مىدیدیم ایشان هنوز مشغول نوشتن است.
•┈┈••✾••┈┈•
@myganj
#تحليلـمقاله
✅آموزش تحلیل مقاله 👈 https://eitaa.com/myganj/1495
5️⃣تفكيك و جداسازي:
نويسنده تلاش كرده تمامي موارد موردنظر در بخش هاي چهارگانه را (به غير از مقدّمه)، تحت يك شماره مجزّا، از هم تفكيك سازد كه اين امر در حفظ اصل جداسازي مباحث او را ياري رسانده است. هرچند اين نوع شماره گذاري ها، چون به صورت تسلسلي پيش مي رود، معمولا اولويّت و طبقه بندي موضوعات را براي خواننده تداعي نخواهد كرد. از اين رو، بجز تفكيكي كه در بخش هاي اوّل، دوّم و سوّم مقاله در شماره گذاري انجام شده، اما در بخش چهارم (در زير مجموعه عناوين الف، ب و...)، شماره ها پشت سر هم رديف شده اند و اولويت هاي مسائل نسبت به يكديگر به هم ريخته است و يا اينكه دست كم براي خواننده، تداعي اولويّتي در ترتيب سؤالات نخواهد شد.
اما در هر حال، جداي از اين نكته، چنين شكل جداسازي با عدد، كمك شاياني به مخاطب در تفكيك مطالب خواهد كرد تا اينكه مانند رويه رايج بخواهيم مباحث را به صورت انشايي پشت سرهم بيان كنيم.
#ادامه_دارد
•┈┈••✾••┈┈•
@myganj
#تحليلـمقاله
✅آموزش تحلیل مقاله 👈 https://eitaa.com/myganj/1495
6️⃣ جنبه ترغيبي: 1
همان گونه كه در بند اول آمد، مقاله در كل جنبه ترغيبي و ايجاد انگيزه دارد.
هر خواننده مشتاقي با نظر به اين مقاله احساس مي كند با موضوعي روبه روست كه جاي بحث و تحقيق در آن بسيار است و هنوز ابعاد و جوانب گوناگونِ آن موشكافي نشده;
از اين رو، اگر در اين قلمرو انديشيده، و نيز داراي حساسيّت علمي باشد، خود را با مسائل و موضوعات فراواني براي پژوهش و انديشه مواجه خواهد ديد.
البته اگر هر نوشته اي فقط در اين حدّ از استواري هم باشد مي توان آن را قابل قبول ارزيابي كرد;
چرا كه مهم ترين هدف هر مقاله علمي بايد گشودن دريچه هاي جديد به روي صاحبان انديشه و دعوت آنان به تفكّر منطقي پيرامون آن موضوع باشد; تا فتحِ «مبتدايي» و ختمِ آن به «خبري واحد»!
#ادامه_دارد
•┈┈••✾••┈┈•
@myganj
#تحليلـمقاله
✅آموزش تحلیل مقاله 👈 https://eitaa.com/myganj/1495
6️⃣ جنبه ترغيبي: 2
اما از نظر نگارنده ريشه اين جنبه ترغيبي در مقاله مزبور را در دو شيوه شكلي مي توان جستوجو نمود:
1. هنر خلاصه نويسي; 2. فنّ طرح سؤال.
نويسنده از هنر خلاصه نويسي در بيشتر موارد به خوبي بهره برده و به غير از مواردي چند
(مانند بند الف ـ 3 در «بيان مسائل بر اساس مفاهيم كليدي» و يا 5 سطر آخر بند ج ـ 15 و موارد جزئي ديگر)
توانسته از آن در جهت هدف كلي مقاله، كه طرح مسائل كلي نظام تعليم و تربيت بوده، استفاده مطلوب ببرد. بنابراين، كمتر موردي را مي توان بيان كرد كه در جهت آن غرضِ كلّي قرار نگرفته و به اصطلاح، مطالب حاشيه اي و غيرضرور باشد.
طبيعي است چنين شيوه اي كه به بيان كليّات اشاره داشته و به طرح اختلاف ديدگاه ها مي پردازد (اگر منجر به ايجاد ابهام نگردد و مرز آن را پاس دارد)، مي تواند يكي از راه كارهاي ترغيب خواننده به پي گيري ديدگاه هاي متقابل و متضاد و يا نقد و بررسي آن ها باشد.
#ادامه_دارد
•┈┈••✾••┈┈•
@myganj
#تحليلـمقاله
✅آموزش تحلیل مقاله 👈 https://eitaa.com/myganj/1495
6️⃣ جنبه ترغيبي: 2
اما از اين مهم تر، فنّ و مهارت طرحِ سؤال است كه بهترين روش براي ايجاد انگيزه در مباحث علمي به حساب مي آيد.
مقاله مزبور در يك چارچوب منطقي خاص از بهترين شكل طرح بحث بهره مي برد و آن، «شيوه پرسشي» و «روش ديالوگ» است كه شايد تنها روش منحصر به فرد براي تحقق جهش فكري در مخاطب باشد.
به عنوان نمونه نيز ر.ك: سيدحسين حسيني، مقاله «روش تحليل و بررسي تئوري حكومت در اسلام»، هفته نامه فرهنگ آفرينش، سال چهارم، ش 152، 1375; كه نويسنده در آن از همين شيوه براي ارائه بحث بهره برده است.
همچنين بايد توجه كنيم كه اين شيوه درباره موضوعي به كار بسته شده كه مجامع علمي كشور كمتر بدان پرداخته اند و همچنان، بحث «نظام تعليم و تربيت» را از موضوعات قابل فحص و بررسي قرار داده است.
#ادامه_دارد
•┈┈••✾••┈┈•
@myganj
چرا بايد #فيش برداري كنيم؟
در مطالعه اسناد و #منبع نمي توان به حافظه اعتماد كرد زيرا :
۱)#ذهن ما قادر به ضبط و نگهداري همه مسائل و مخصوصا جزئيات آن نيست .
۲)بر فرض امكان آن كاري خسته كننده و وقت گير است .
۳)استناد بر مسائل بر اتكاي به حافظه در امر #تحقيق درست نيست از آن بابت كه گاهي مطالب كم يا زياد مي شود و موجب اشتباهات و يا سوء برداشت هايي مي گردد .
۴)اختلاط مسائل گوناگون در ذهن به علت مشابهت ها ،تضادها خود معجوني را پديد مي آورد كه خلاف واقع است ،به خصوص كه گرايش هاي ما نيز در آن دخالت دارند . بنابر اين اظهار نظرهاي بي عيب و نقص نتواند بود .
•┈┈••✾••┈┈•
@myganj
حضرت ایت الله #احمد_عابدی حفظه الله فرمود :
✍🏼يك وقت آيتالله نجفي مرعشي به من ميفرمود :
من كفايه را 18 بار درس گفتهام و ديدم كه متن كفايه را حفظ بود. با متن مكاسب و كفايه زياد كار داشته باشيد، يك بار خوانديد حتما يك بار ديگر بخوانيد، حتماً مباحثه دوره داشته باشيد. هر امتحاني كه هر كجا هست ميبينيد روي متنخواني بسيار زياد دقت ميكنند.
✍🏼اقاي مدرس افغاني ميگويد من وقتي كفايه را تمام كردم دوباره از اول جامع المقدمات تا كفايه يك دوره درس گرفتم، يعني دو دور كل كتابهاي سطح را درس گرفته بود بعد مدرس افغاني هم شد.
پس يكي اينكه متن زياد بخوانيم و يكي هم اينكه با اين مكاسب و كفايه ممارست زياد داشته باشيم.
🙏لطفا معرفی کانال👇🏻 فراموش نشود 💐
@myganj
مرا به غیر تو نبود پناه مهدی جان
که من گدایم و هستی تو شاه مهدی جان
در انتظار تو شام ها گذشت عمر عزیز
نگشت حاصل من غیر آه مهدی جان
•┈┈••✾••┈┈•
@myganj
#تقويتـحافظه 4
5️⃣ #طبقهبندي_مطالب
منظم بودن و طبقهبندی موضوعات در حافظه، بازیابی و یادآوری آنها را آسانتر میسازد.
6️⃣ #مرور_و_تكرار_ذهني
«تکرار مادر دانایی است» شرط نتیجه گرفتن از این روش این است که تکرار به نحو مفید و مثبتی انجام گیرد، باید در هر بار که مطلب تکرار میشود، نکته جدیدی را پیدا کرد و از تکرار ماشینی خودداری کرد.
7️⃣روش «#پس_ختام»
این روش از بهترین و معروفترین فنون تقویت حافظه است. نام این روش از شش حرف اصلی ۶ مرحله این روش اقتباس شدهاست:
مطالعات انجام شده در دانشگاه کیوتو نشان میدهد، شامپانزهها دارای حافظه تصویری میباشند.
۱)پیش خوانی ۲)سوال کردن ۳)خواندن ۴)تفکر ۵)از حفظ گفتن ۶)مرور و تکرار این روش به هر سه اصل اساسی تقویت حافظه مبتنی است: ۱)سازماندهی مطالب ۲)معنایابی مطالب ۳)تمرین بازیابی.
#ادامه دارد👇🏻
•┈┈••✾••┈┈•
@myganj
👇🏻👇🏻#پایان_نامه_حوزه
.عنوان
رهيافت هاي امام شناسي از توقيعات امام زمان(عج)
پديدآور اصلی
درگاهي، ميثم
موضوع
توقيع امام زمان (عج)
امام شناسي
امامت
محمد بن حسن (عج)، امام دوازدهم
@myganj
•┈┈••✾••┈┈•
عنوان
بررسي نسبت قيام امام مهدي(ع) با جنگ آرماگدون در سنت يهودي- صهيونيستي
پديدآور اصلی
اسماعيل زاده، قاسم
موضوع
قيام امام زمان (عج)
عصر ظهور
آخرالزمان
صهيونيسم مسيحي
هرمجدون
شرح
کتابنامه: ص. ۱۰۶- ۱۱۱؛ همچنين به صورت زيرنويس.
👇🏻👇🏻#پایان_نامه_حوزه
#چکیده
قيام مهدي موعود(ع) طبق اسناد و روايات نقل شده از معصومين قطعي و يقين است و با ابعاد و ماهيتي الهي و ربوبي همراه است در مورد مکان و نحوه نبرد موعود زمان روايات و نقلهاي متعددي بيان شده است امام مکانهايي نظر کعبه، بيت المقدس، کوفه و شام، قرقيسيا، ذي طوي بيشتر از ديگر مکانها در روايات و اسناد به مخاطب بيان شده است.
در روايات اسلامي قيام مهدي با شمشير بيان شده است و خونريزي و جنگ آن حضرت فقط در مورد کافران و کساني را که احکام الهي را زير پا گذاشتهاند خواهد بود در حالي که خونريزي و قتل در خصوص آرماگدوني که مسيحيان صهيونيسم ادعا ميکنند جنبه هستهاي بوده که در اين صورت گناهکار و بيگناه يک دوم کشته خواهند شد.
در اين ميان در صورت واقعي بودن نبرد آرماگدون تفاوت قيام مهدي با آرماگدون را ميتوان در ماهيت و نحوه نبرد و اهداف آن جستجو کرد که کاملا با هم متفاوت است مريدان و منتظران مهدي قائم(ع) روز به روز در جهان در حال افزايش هستند و اين در حالي است که رسانههاي غربي و مسيحيان صهيونيسم در صدد ضربه زدن به افکار و عقايد آنان هستند و با ساخت فيلمها و مستندات سعي در بزرگ نماي آرماگدون خود و کوچک نمايي مردم مسلمان عليالخصوص ايرانيان هستند.
از يک سو نيز مدعيان آرماگدون در خصوص وقوع اين نبرد تحقيقات زيادي انجام دادهصاند يافتههاي پژوهش حاضر نشان داد که طبق روايات ظهور مسيح(ع) نيز همچون ظهور منجي عالم بشريت ميتواند يک موهبت الهي باشد که امروزه نيز در بين مسيحيان منتظران خود را دارد اما عدهاي افراطي مانند مسيحيان صهيونيست مساله را بزرگتر از آنچه هست جلوه دادهاند و آراماگدوني را براي خود تداعي کردهاند که به نحوي که خود را قهرمانانه در ميدان ميبينند و سعادت دنيوي و اخروي را به خود و مسيح نسبت ميدهند در حالي که اگر نسبتي بين قيام مهدي(ع) و آخرالزمان مسيحيان وجود داشته باشد، به لحاظ عقلي و منطقي ميتواند اتحاد و همبستگي دو موهبت الهي را با هم دانست اما از ديدگاه مسلمانان و مسيحيان صهيونيسم نميتوان نسبتي بين آرماگدون ساخته و پرداخته شده به دست سياسيت مداران غربي به منظور تسلط بر جهان و قيام مهدي در جهت پاک سازي و اجراي احکام و حدود الهي دانست.با توجه به تحديدات و اقدامات غربيان در خصوص قيام مهدي اهميت مطالعه و پژوهش در اين خصوص دوچندان است .
سال انتشار
۱۳۹۳
مشخصه ظاهری
۱۱۱ص.
نوع
پاياننامه
زبان اثر
فارسي
آدرس ثابت
http://www.blib.ir/libportal/Default.aspx?req=plnkView&MFN=2685&DBID=40&ServerName=Boroujerdi&IsFarsi=1
•┈┈••✾••┈┈•
@myganj
سید علی حسینی خامنهای فرزند مرحوم حجتالاسلاموالمسلمین حاج سید جواد حسینی خامنهای، در فروردینماه سال ۱۳۱۸ شمسی برابر با ۱۳۵۸ قمری در مشهد مقدس چشم به جهان گشود.
نگاهی گذرا به زندگینامهی حضرت آیتاللهالعظمی سید علی حسینی خامنهای حفظه الله 👇🏻
http://farsi.khamenei.ir/memory-content?id=5467#600
29 سالروز ولادت ولی امر مسلمین بر شما مبارک باد
•┈┈••✾••┈┈•
@myganj