سخنرانی حجتالاسلام محسن قرائتی با موضوع #تفسیر سوره بقره - آیهی۱۱۴
وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَساجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَ سَعى فِي خَرابِها أُولئِكَ ما كانَ لَهُمْ أَنْ يَدْخُلُوها إِلَّا خائِفِينَ لَهُمْ فِي الدُّنْيا خِزْيٌ وَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظِيمٌ
كيست ستمكارتر از آنكه نگذاشت نام خدا در مساجد الهى برده شود و سعى در خرابى آنها داشت؟ آنان جز با ترس و خوف، حقّ ورود به مساجد را ندارند. بهرهى آنان در دنيا، رسوايى و خوارى و در آخرت عذاب بزرگ است.(بقره آیه ۱۱۴)
بنابر آنچه از شأن نزول ها و برخى روایات بدست مىآید، آیه درباره کسانى نازل شده است که درصدد تخریب مساجد برآمده بودند. در طول تاریخ، تخریب مساجد و یا جلوگیرى از رونق آنان بارها به دست افراد منحرف و طاغوت ها صورت گرفته است. از تخریب بیت المقدّس و آتش زدن تورات به دست مسیحیان به رهبرى شخصى به نام «فطلوس» گرفته، تا ممانعت قریش از ورود مسلمانان به مسجدالحرام، نشانه اى از همین تلاش ها است.
امروز نیز از یکسو شاهد تخریب مساجد باقیمانده از صدر اسلام در کنار قبور ائمه بقیع (ع) به عنوان مبارزه با شرک هستیم و از طرف دیگر ویرانى مساجد تاریخى، همانند مسجد بابرى در هند را که نشانگر قدمت مسلمانان در شبه قارّه است، به چشم مى بینیم. اینها همه حکایت از روحیّه کفرآلود طاغوت ها و جاهلانى دارد که از یاد و نام خداوند که در مراکز توحید طنین انداز مى شود، وحشت دارند.
این آیه به والدین و بزرگانى که از رفتن فرزندانشان به مساجد ممانعت به عمل مىآورند، هشدار مى دهد.
اگر خرابى مسجد ظلم باشد پس آباد کردن مسجد، اَنفع کارها مى باشد.
پیام ها:
۱- ظلم فرهنگى، بزرگترین ظلم هاست. «و من اظلم» (در قرآن «اظلم»، به افترا بر خدا و بستن خانه خدا گفته شده که هر دو جنبه فرهنگى دارد.)
۲- خرابى مسجد تنها با بیل و کلنگ نیست، بلکه هر برنامه اى که از رونق مسجد بکاهد، تلاش در خرابى آن است. «منع مساجد اللَّه»
۳- مساجدى مورد قبول هستند که در آنها یاد خدا زنده شود. مطالب خداپسند و احکام خدا بازگو شود. «یذکر فیه اسمه»
۴- دشمن از در و دیوار مسجد نمى ترسد، ترس او از زنده شدن نام خدا و بیدارى مسلمانان است. «ان یذکر فیها اسمه»
۵ - مساجد سنگر مبارزه اند، لذا دشمن سعى در خرابى آنها دارد. «سعى فى خرابها»
۶- مسجد باید پر رونق و پر محتوى و همانند سنگر فرماندهى نظامى باشد. همچنان که جاسوس از رخنه به مراکز نظامى در وحشت و اضطراب است، باید مخالفان و دشمنان نیز از نفوذ و ورود به مساجد، در ترس و نگرانى باشند. «ما کان لهم ان یدخلوها الاّ خائفین»
۷- کسانى که با مقدّسات دینى به مبارزه برمى خیزند، علاوه بر قهرالهى در قیامت، گرفتار ذلّت و خوارى دنیا نیز مى شوند. «سعى فى خرابها... لهم فى الدنیا خزى»
اگر سعى در خرابى ساختمانى که یادآور خداست، ذلّت دنیوى و عذاب اخروى دارد، پس کسانى که با شایعه و تهمت و تحقیر، قداست مردانى را شکستند که در جامعه یادآور خدا هستند، قطعاً در همین دنیا گرفتار ذلّت و نکبت خواهند شد.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
@n20011✨✨✨
29.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#انقلاب_اسلامی
#مناسبتی 🎬
❤️مهمترین هدف انقلاب اسلامی مقدمه سازی برای ظهور است.👌
#استاد-محمد شجاعی
در بهار ازادی جای شهدا خالی ست
🥀🌹🥀🌹🥀🌹🥀🌹🥀🌹🥀
@n20011🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ویدیو
#استاد_تقوی:
الان یکی از مسائل ما با خودی هاست!!
اینا بعضیشون #توهّم امر به معروف بودن دارند...🤔
👈حرف حالی اینها کردن سخت تره...
🌹#لبیکَ_یاخامنه_ای_لبیکَ_یاحسین_است✊
╔═💎💫═══╗
@aamerin_ir
╚═══💫💎═╝
📡به کانال آمرین بپیوندید👆
💠کلام، اثر دارد. اسامی اثر دارند. دعاها اثر دارند. اسماي حسنای حق كه حدود 99 اسم است هر کدامش یک اثری دارد. نامهايي که روی اشخاص گذاشته میشود، اثر دارند.
⚜️مرتب به او حسن میگویند. مرتب به او حسین، تقی، علی، فاطمه، زکيه میگویند، اثر دارد. این اسم وقتي که مکرر شد، اثر میگذارد.
📌در خارج، بخشي از امراض را با همین روش معالجه مي کنند که مريض مکرر میگوید: «من حالم بسیارخوب است، حالم بسیار خوب است،» ؛ مثلا روزی 150 بار این را مي گويد و اثر میکند.
❓در اين صورت، آيا اسامی مبارکي كه این همه سفارش شده است که روی بچههایتان بگذارید، اثر ندارد؟! میفرماید: «الاسماء تنزل من السماء»؛( أطيب البيان ، ج8، ص 420.) يعني اسامی از آسمان نازل میشود.
⛔️البته این دکان هایی که اخیرا بعضی باز کرده اند و به افراد می گویند همه مشکلات تو به خاطر اسم تو است و اگر اسمت را عوض کنی همه مشکلاتت عوض می شود این حرف درستی نیست. بیشترین تاثیر را افعال و کردار ما دارد. بیشترین تاثیر را تقوی و توسل دارد. به این حرفها نباید گوش کرد.
🎙🌸 استاد آیت الله #ناصری (حافظه الله)
#تفسیر نور (محسن قرائتی)
وَ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ واسِعٌ عَلِيمٌ
مشرق و مغرب از آن خداست، پس به هر سو روكنيد، آنجا روى خداست، همانا خداوند (به همه جا) محيط و (به هر چيز) داناست.( بقره آیه ۱۱۵)
نکته ها
يهود بعد از تغيير قبلهى مسلمانان از بيتالمقدّس به كعبه، با ايجاد سؤال، القاى شبهه مىكردند كه به چه دليلى قبله تغيير يافته است. هرچند در آيه قبل (106) به اجمال و سربسته، خداوند پاسخ اينگونه اعتراضات را بيان فرمود، ولى اين آيه نيز بر اين حقيقت تكيه مىكند كه مشرق و مغرب از آن خداست و به هرسو رو كنيد، خدا آنجاست. اگر كعبه نيز به عنوان قبله قرار داده شده است، براى تجلّى وحدت مسلمانان و تجديد خاطرات ايثارگرى و شرك ستيزى ابراهيم عليه السلام است و بدين سبب داراى قداست و احترام مىباشد.
چنانكه در رسالههاى احكام مراجع آمده است، در نمازهاى مستحبى، قبله شرط نيست و حتّى مىتوان در حال راه رفتن يا سواره بجا آورد. برخى روايات نيز در ذيل اين آيه، به اين مطلب اشاره نمودهاند. «1»
جهت قبله به شرق يا غرب باشد، موضوعى تربيتى و سياسى است، اصل و مقصود، ياد
«1». امام باقر عليه السلام مىفرمايد: «انزل الله هذه الاية فى التطوع خاصة» اين آيه در مورد نماز مستحبى نازل شده است. تفسير برهان؛ راهنما.
جلد 1 - صفحه 187
خدا و ارتباط با او مىباشد. قرآن در ستايش گروهى از بندگان مىفرمايد: «يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ» «1» آنان خدارا به حال ايستاده و نشسته و خوابيده ياد مىكنند.
و يا در پاسخ هياهويى كه براى تغيير قبله درست شد، مىفرمايد: «لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ» «2» يعنى: اى مردم! نيكى اين نيست كه رو به سوى شرق يا غرب در حال عبادت بكنيد، بلكه نيكى در ايمان واقعى شما به خدا و انجام كارهاى خداپسندانه است.
هرچند در آيه قبل، از بزرگترين ظلم يعنى تخريب مساجد يا منع از مساجد، سخن به ميان آمد و يا اينكه در جاى ديگر مىفرمايد: اگر جهاد نبود صوامع و بيع و مساجد ويران مىشدند. «3» ولى آيه بشارت به اين است كه مبادا مأيوس شويد و يا احساس نااميدى و بىپناهى بكنيد، تمام جهان، محل عبادت و همه جاى هستى قبلهگاه است.
پیام ها
1- هركارى كه به فرمان خداوند بوده و رنگ الهى داشته باشد، وجهاللَّه و عبادت است. «فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ»
2- خداوند در همه جا حاضر و بر هر چيز ناظر است. «إِنَّ اللَّهَ واسِعٌ عَلِيمٌ»
@n20011💧
#خاطره_ارسالی
🌱سلام من یه خانم ۴۴ ساله هستم و دو تا فرزند دارم، من یه مدت بود حدود سه سال اصلا دوست نداشتم برم بیرون چون وقتی میرفتم حرص میخوردم، به خاطر این همه بیحجابی وبیخیالی مردم.
همش میگفتم خدایا منجی مارو برسون دیگه آخه این جمله رو که آخر الزمان گناه زیاد میشه رو زیاد شنیده بودم وخلاصه سرتونو درد نیارم تا اینکه یه روز یه تبلیغ امر به معروف استاد تقوی رو تو یکی از کانالها دیدم با خودم گفتم مگه امر به معروف هم یاد گرفتنیه؟؟!
خب بزار ببینم چی میگه؟ رایگانم که هست🙄 اولین جلسه ی آنلاین استاد رو که گوش دادم دو دستی زدم تو سرم وگفتم خاک تو سرم استاد داره منو میگه که مرتب دعا و مفاتیح و مستحبات و... ولی خبری از امر به معروف کردنم نیست!
واجب فراموش شده! وای خدا من تا حالا خواب بودم خلاصه از اون روز یه آدم دیگه شدم مثل یه آدم تشنه که به آب رسیده و مشتاقانه فیلم وصوت ها رو چندین بارگوش میدادم، الان هم دوره غلطهای رایج رو گذروندم و بگم اصلا به هر بهونه ای میخوام برم بیرون و با زبان خوش تذکر بدم😊
خلاصه... البته به تو چه های زیادی ام شنیدم، تازه یه پیج هم زدم تو فضای مجازی دارم کلیپها رو نشر میدم👌 هر روز به شوق فعالیت جدید میرم سراغ گوشی وحالا خدا رو هزاران بار شکر میکنم که چشمم رو باز کرد و همیشه دعا گوی استاد تقوی بزرگوار و فعالان موسسه احیای تمدن موعود هستم🌹
🌺نمونه #خاطره شماره 44
مسابقه#آنگاه_باتفاوت_شدم
#تذکر_همیشه_تاثیر_دارد
⭕برای مشاهده سایر خاطرات
روی هشتگ👈 #خاطره_ارسالی
بزنید.
🆔️@aamerin_ir
نظر مراجع عظام درباره خوردن #کشمش در غذا
🔹آیت الله #خامنه_ای
❓ اگر كشمش را در روغن سرخ كنيم پاک است يا نجس؟ اگر نجس است طريقه صحيح پخت عدس پلو چيست؟ در مورد خرما چطور؟
ج) در هر دو مورد پاک است.
🔹آیت الله #مکارم_شیرازی
❓اگر مویز یا کشمش در غذا بریزند و بجوشد چه حکمی دارد؟
پاسخ :هرگاه مويز و كشمش را در غذا بريزند و بجوشد، به طورى كه آب به داخل آن نفوذ كند و آب داخلش نيز بجوشد حرام میشود امّا نجس نيست و میتوان آنها را جدا كرد و غذا را خورد. ولى در حال سرخ كردن و دم كردن در برنج و امثال آن مانعى ندارد. و در مورد خرما نيز اگر آب آن در غذا وارد شود و بجوشد و مستهلك شود مانعى ندارد. ولى اگر مقدار آن به قدرى باشد كه بجوشد ولى مستهلك نشود نمىتوان آن را خورد.
آیت الله #سیستانی
❓خوردن کشمش سرخ کرده جایز است؟
پاسخ: جایز است
@n2001🌹
1. قلم مطهر 6.12.97.mp3
10.71M
#میلاد_حضرت_زهرا
( سلام الله علیها )
با نفس گرم مداح اهلبیت (ع)
_حیدرزاده
در بهار ازادی جای شهدا خالی ست
🥀🌹🥀🌹✅
#تفسیر نور (محسن قرائتی)💧
وَ قالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً سُبْحانَهُ بَلْ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ كُلٌّ لَهُ قانِتُونَ
و (برخى از اهل كتاب و مشركان) گفتند: خداوند فرزندى براى خود اختيار كرده است. منزّه است او، بلكه آنچه در آسمانها و زمين است از آن اوست و همه در برابر او فرمانبرند.(بقره آیه ۱۱۶)
نکته ها
اهل كتاب و مشركان، هركدام به نوعى براى خداوند فرزندى مىپنداشتند؛ يهوديان
«1». آلعمران، 191.
«2». بقره، 177.
«3». حج، 40.
جلد 1 - صفحه 188
مىگفت: عُزَير فرزند خداست. «وَ قالَتِ الْيَهُودُ عُزَيْرٌ ابْنُ اللَّهِ» «1» مسيحيان نيز حضرت عيسى را فرزند خدا معرّفى مىكردند، «وَ قالَتِ النَّصارى الْمَسِيحُ ابْنُ اللَّهِ» «2» و مشركان، فرشتگان را فرزندان خدا مىدانستند. «يَجْعَلُونَ لِلَّهِ الْبَناتِ» «3» اين آيه ردّى است بر اين توهّم غلط ونابجا، وذات خداوند را از چنين نسبتىهايى منزّه مىداند.
خدا را با خود مقايسه نكنيم. اگر انسان نياز به فرزند دارد بخاطر موارد ذيل است:
1. عمرش محدود است و ميل به بقاى خويش و نسل خويش دارد.
2. قدرتش محدود است و به معاون و كمك كننده نياز دارد.
3. نيازمند محبّت و عاطفه است و لازم است مونسى داشته باشد.
ولى خداوند از همهى اين كمبودها و نيازها منزّه است، بلكه هرچه در آسمانها و زمين است، همه در برابر او متواضعند.
پیام ها
1- خدايى كه همه آسمانها و زمين در برابر او تسليم هستند، چه كمبودى دارد تا از طريق فرزند گرفتن آنرا جبران كند؟! «بَلْ لَهُ ما فِي السَّماواتِ»
2- خشوع وتواضع، در برابر كسى سزاوار است كه تمام هستى از آن اوست، نه بتها و طاغوتهايى كه از آفريدن حتّى يك مگس نيز عاجزند و قدرت نفع و ضررى ندارند. «كُلٌّ لَهُ قانِتُونَ»
@n20011💧