eitaa logo
نبض قلم | علی امیری
1هزار دنبال‌کننده
666 عکس
523 ویدیو
5 فایل
✓انعکاس دیدگاه اندیشه ورزان فکری _سیاسی ایران و جهان ✓سکوی آزاد اندیشی و تضارب آرا ✓ آموزش دانش سیاسی و کارگاه نقد و تحلیل ارتباط با بنده: @Ali_Amiri0731 طلبه حوزه علمیه قم پژوهشگر فقه سیاسی و علوم سیاسی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖 🔹چهار جوان دانشجو جلوتر از من نشسته بودن از حرف ها و خنده هاشون معلوم بود آدم های بدی نیستن ... مقداری شلوغ بود سه نفرشان در یک ایستگاه پیاده شدن از لابه لای جمعیت بدون کرایه در رفتن، راننده متوجه شد با صدای بلند گفت ببینید بعضی از مردم چقدر بی مسئولیت هستند!! 🔸من که نخواستم این سه جوان حق الناس گردن شان بماند و جلو مردم ضایع شوند ... گفتم حاجی جان رفیق های من هستن من قراره حساب کنم. راننده گفت حاج آقا معذرت من تهمت زدم و زود قضاوت کردم ... 🔹پیاده شدم از پشت سر کسی صدا کرد حاج آقا ...حاج آقا ... برگشتم دیدم همان نفر چهارم است که با بقیه پیاده نشد، ظاهرا همه چیز را زیر نظر گرفته بود گفتم بله در خدمتم ... 📌گفت من دانشجوی جامعه شناسی هستم خیلی تئوری های مخالف دین خوندم اما امروز معنای واقعی دین را با این حرکت شما فهمیدم و همه ی آن تئوری ها از ذهنم کنار رفت و اگر ثمره دین و دینداری همین عمق دلسوزی، انسان دوستی و هم نوع دوستی باشد دین بزرگ ترین مزیت برای بشریت است ... 🔸پ.ن: من از ذهنم گذشت؛ خدایا این کار خیلی کوچک و بی اهمیت چطور یک جوان تحصیل کرده و پرشبهه را به این شکل تکان می دهد و عاشق دین می کند! اگر ما متولیان دین و دینداران دستورات کلان و حیات بخش اسلام را در عمل نه در حرف،به جامعه بشری نشان دهیم چه غوغایی به پا خواهد شد... یاد این بیان جاودان و ابدی افتادم؛ كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ... مردم را با غیر زبان(عمل) به سمت حق دعوت کنید. بله حقیقتا؛ دو صَد گُفته چون نیم کِردار نیست.! ✍ش.علی امیری @nabzqalam
🔴 تفاوت علم رجال با علم تراجم 📕در علم‌ رجال شخص راوى موضوعیت دارد؛ اگرچه داراى شخصیت اجتماعى نباشد، ولى موضوع علم تراجم بررسى شخصیت اجتماعى راوى است، مانند شاعر بودن، ادیب‌ بودن و... .به عبارت دیگر موضوع در علم رجال، محدث است (مثلا در رجال از زراره بحث می شود که اخباری که از او نقل می شود چه حکمی دارد.) ولی موضوع در علم تراجم به خصوص محدث کاری ندارد بلکه به شخصیت ها کار دارد چه محدث باشند یا نه. واضح است که گاه چیزی در علم رجال قابل طرح است ولی در علم تراجم نیست مثلا شخصیتی است که در سند یک حدیث وارد شده است که حدیث مزبور هم محتوای مهمی ندارد مثلا در مورد یک مسأله ی استحبابی جزئی است. آن شخصیت را در علم رجال بحث می کنند ولی چون شخصیت مهمی نیست و مضمون حدیث هم به گونه ای نیست که حکم مهمی را در بر داشته باشد، از آن فرد در علم تراجم بحث نمی شود. 🔵 تفاوت علم رجال و درایه 📘در علم رجال سند حدیث مورد بررسى قرار مى‌ گیرد و در علم درایه متن آن؛ بنابراین موضوع این دو علم با یکدیگر تفاوت دارد. به عبارت دیگر موضوع علم رجال محدث و غایت آن شناخت وثاقت و ضعف و میزان ضبط اوست، اما موضوع علم درایه، حدیث و شناخت اقسام و خصوصیات آن است. ⚫️ تفاوت علم رجال و فهرست 📓علم رجال بر طبقات اصحاب پیامبر صلى‌ الله ‌علیه ‌و ‌آله و ائمه علیهم‌ السلام مبتنى است، چنان‌ که شیخ طوسی در کتاب رجال خود به بیان طبقات اصحاب پیامبر صلى‌ الله ‌علیه ‌و ‌آله و اصحاب امام علی علیه السلام پرداخته است؛ اما در فهرست بنابر نقل اسامى، اصول، مصنفات و تألیفات و طرق آنهاست. مرحوم تسترى در خصوص کتاب رجال کشى مى‌ گوید اصل این کتاب بر بیان طبقات استوار است و در کتب علم رجال بیان طبقات اشخاص کفایت مى‌ کند. @nabzqalam
🔴 چابک سازی نظام آموزشی حوزه علمیه اقدامی مبارک اما نیازمند تبیین، اقناع سازی و دفاع علمی 🔹سال هاست همه دلسوزان و دغدغه مندان، از کتب غیر آموزشی حوزه مخصوصا در مقطع سطح عالی ابراز نارضایتی کرده و مطالبه جهت چابک سازی نظام آموزشی حوزه را سر دست گرفته اند و همواره بدنه عمومی طلاب خوش فکر و پرانگیزه در انتظار حرکت مثبتی از طرف شورای محترم عالی حوزه علمیه در باب تغییر و تحول مواد آموزشی بوده اند 📌امروز مصوباتی از شورای عالی حوزه منتشر شد. اصل این اقدام شجاعانه و امام زمان پسند را تبریک می گویم و از همه آیات و اعلام در شورای عالی نهایت قدردانی را ابراز می داریم. 🔸 اما یک نکته مهم باید رعایت شود که این اقدام مبارک دچار حاشیه و چالش نشود؛ اینکه اشخاصی از طرف تصمیم گیران این اتفاق خوب به میان رسانه ها، طلاب و اساتید بیاید و دلائل علمی، مدیریتی و آموزشی بخصوص دلائل صغروی این اقدام (چرا این محدوده ها و این مواد) را برای جامعه علمی حوزه توضیح دهند. 🔹برای نمونه چرا سر و ته رسائل زده شده است ؟ قطعا بزرگان بهتر می دانند و ان شالله استفاده خواهیم کرد ولی طبق نکاتی که از محضر خود اساتید آموخته ایم، در علم اصول فقه ما دنبال تحصیل هستیم نه صرف خواندن مجموعه ای از گزاره ها ... و بنظر می رسد نظام اصولی، لااقل نظام اصولی شیخ اعظم ره بر مبحث قطع استوار است. آیا قاعده " کل ما بالعرض لابد ان ینتهی الی مابالذات ..." را قبول نداریم؟ اگر نه توضیح علمی ارائه شود اگر داریم چطور می شود اصول را از وسط رسائل شروع کرد؟ اگر پایه های دستگاه جناب شیخ ره را بزنیم آیا دستگاه ایشان فرونخواهد ریخت!؟ 🔸آیا بهتر نیست اگر می خواهیم کتاب شریف رسائل را نگه داریم بجای اینکه سر و ته آن را بزنیم آن را تهذیب کرده و درسنامه کنیم که هم نظام اصولی شیخ ره ناقص نشود و هم به اغراض آموزشی برسیم ؟ یا لااقل گزینش این کتاب را طوری انجام دهیم که اساس دستگاه اصولی شیخ ره منهدم نگردد .. ❓و سوالاتی از این دست وجود دارد که نیازمند پاسخ گویی اساتید بزرگوار دخیل در طرح است که انجام این اقدام ارزشمند علمی_تحولی شائبه دستوری و قالبی بودن به خود نگیرد ✍شیخ علی امیری @nabzqalam
💠 فقه سیاسی را دو نوع می‌توان تعریف کرد‌: 1⃣ یکی آن‌که بگوییم‌: فقه سیاسی، کلیه‌ مباحث سیاسی فقه است، مثل خطبه‌های نماز جمعه، دارالاسلام، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، حدود و دیات و دیگر مباحث و احکام فقهی که رنگ و بوی سیاسی دارد. این تعریف سنتی از فقه سیاسی است. 2⃣ اما تعریف امروزی فقه سیاسی عبارت است از‌: تمامی پاسخ‌هایی که فقه به سوال‌های سیاسی عصر و زمان می‌دهد‌، مثلا دیدگاه فقه در خصوص انتخابات، تفکیک قوا، مشروعیت و جایگاه دستگاه اجرایی و...، همه در محدوده‌ی فقه سیاسی است. حال اگر فقه سیاسی را به‌معنای دوم در نظر بگیریم، شامل نظام سیاسی، فلسفه‌ سیاسی و‌ اندیشه‌ سیاسی می‌شود، یعنی همه‌ این مفاهیم در تعریف فقه سیاسی گنجانده شده است. گاه مسائل فقه سیاسی مربوط به اصولی است که بر اساس آن اصول،‌ اندیشه‌ سیاسی شکل می‌گیرد‌، بنابراین فقه سیاسی شامل آن دسته از مباحث حقوقی در اسلام می‌شود که تحت عناوینی چون حقوق اساسی، مفاهیم سیاسی و حقوق بین‌الملل و نظایر آن مطرح می‌گردد. (عمید زنجانی، عباسعلی، فقه سیاسی، ج۲، ص۴۱) @nabzqalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙رهبر فرزانه انقلاب: جوری امر به معروف نکنید که در جامعه تخم نفرت کاشته شود. 🎙 شهید بهشتی ره؛ «اگر بخواهید مسلمان زیستن را بر مردم تحمیل کنید، آنها علیه این تحمیل‌تان طغیان خواهند کرد. انسان بالفطره خواهان ‎ است. می‌خواهد خودسازی داشته باشد، اما خودش، خودش را بسازد. مبادا برخلاف دستور قرآن، مسلمان بودن و مسلمان زیستن را بخواهید بر مردم تحمیل کنید.» 💠 پ.ن: هرگاه نتوانیم با بیان خوش و مستدل و با مردم را عاشق اسلام عزیز کنیم آن روز است که به زور، تحمیل، تقابل و تحکم رو می آوریم خداوند آن روز را نیاورد ...! آن موقع باید به خودمان بگویم "خود شکن آینه شکستن خطاست" ... 🔹اگر در برخی استان های کشور متولیان دین سالیان زیادی همه چیز استان دست شان بوده ولی امروز بجای اینکه پاسخگوی عملکرد خود باشند و بگویند چرا اوضاع فرهنگی در آن استان مناسب نیست و برای سرپوش گذاشتن بر عملکرد خود دست به وضع قوانین خودسرانه و خلاف قانون اساسی و خلاف مشی بنیانگذاران انقلاب اسلامی بزنند اینجا باید زنگ خطر را به صدا درآورد و باید علما و اندیشمندان اصیل کشورمان دلسوزانه به میدان بیایند و نگذارند این اقدامات که فقط و فقط باعث شکاف اجتماعی می شود و دودش به چشم اسلام و انقلاب اسلامی می رود به اجرا گذاشته شود ... 📌و صد البته ولنگاری و رهاسازی را هم قبول نداریم منتهی بجای این کج سلیقگی ها راهبردهای عاقلانه، نتیجه بخش و اجماعی در دستور کار قرار بگیرد. باید اینجا صدا بلند کرد و با سوز دل گفت؛ أین بهشتی 😭 أین مطهری 😭 أین ... ✍شیخ علی امیری @nabzqalam
🔴 وقتی خبر 'طرح تغییر و ساماندهی کتب سطح عالی حوزه علمیه ' منتشر شد ناخودآگاه یاد این جمله حضرت آقا در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه افتادم؛ 🎙«... جناب آقای اعرافی اشاره کردند به برنامه‌ای که در دست تهیّه دارند یا تهیّه شده و بنا است اجرا کنند؛ برنامه‌ای با این اصولی که ایشان ذکر کردند، بسیار جالب است و بسیاری از این خواسته‌هایی را که گفته شد پوشش میدهد و چون آقای اعرافی این را بیان میکنند، بنده کاملاً امیدوار هستم که این تحقّق پیدا کند؛ چون خود ایشان بحمدالله ظرفیّت بسیار مغتنمی هستند و من امیدواری زیادی دارم که ان‌شاءالله این کارها انجام بگیرد؛ البتّه باید حرکت کرد، باید اقدام کرد، باید همکاری کرد، همّت کرد، سعی کنند که برنامه عمل بشود. تحصیل برنامه و تهیّه‌ی برنامه نیمی از کار است، نیم مهمّی هم هست لکن تحقّق برنامه خب یک مسئله‌ی بعدی است...» 🔺 کسانی که با متن پیچیده و متنوع حوزه علمیه آشنایی کامل دارند می دانند این اقدام ضروری و مبارک کاری نبود که به راحتی بشود از آن حرف زد چه برسد به اینکه با تعامل سازنده و عالمانه زمینه تصویب این طرح فراهم گردد. باید در کنار نگاه نقادانه از داشته ها و سرمایه های مطلوب مان هم قدرشناسی کنیم .. خداوند سایه ایشان و همه بزرگان را بر سر ما نگه دارد واین مسیر پرامید باقدرت ادامه یابد. ✍شیخ علی امیری @nabzqalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
الموجز فی اصول الفقه علی امیری @Ali_Amiri0731 ✔️ جلسه بیست و ششم 📙 المشتق(پایان مشتق) @doroos_almorsalaat @nabzqalam
هدایت شده از میقات
امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف روحی و ارواحنا له الفداه فرمودند : 🔸زيارَةِ الحُسَين علیه السلام فِي لَيلَةِ الجُمعَه اَمانُ مِن النّار يومَ القِيامَه 🔹زيارت حسين علیه السلام درشب جمعه امان از آتش دوزخ در روز قيامت خواهد بود. 📚بحارالانوار ج 53 ص 315 صلی الله علیک یا ابا عبد الله الحسین @miqat315
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خیلی جالب و شیرین حتما ببینید‌. ✅ عید الله الاعظم بر همه شما مبارک باد @nabzqalam
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙استاد آیت الله فرحانی تبیین میکنند: 🔹عید غدیر عید خلافت است. عید خلافت یعنی اینکه بین خدا و انسان، ملائکه واسطه نیستند..... @nabzqalam
در گام دوم انقلاب علاوه بر تقویت مضاعف دستاوردها اصلاح رویکردهای غلط و اشتباهات سهوی هم در دستور کار است مجموعه متولیان به این نتیجه رسیده اند اگر مردم غرق شادی و نشاط حلال نباشند عده ای به شادی های کاذب، غیرعقلانی و مضر روی می آورند این شروع یک اتفاق خوب است @nabzqalam