eitaa logo
نبض قلم | علی امیری
993 دنبال‌کننده
708 عکس
557 ویدیو
5 فایل
✓انعکاس دیدگاه اندیشه ورزان فکری _سیاسی ایران و جهان ✓سکوی آزاد اندیشی و تضارب آرا ✓ آموزش دانش سیاسی و کارگاه نقد و تحلیل ارتباط با بنده: @Ali_Amiri0731 طلبه حوزه علمیه قم پژوهشگر فقه سیاسی و علوم سیاسی
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 جمع مکسر به دو دسته تقسیم می‌شود: جمع قِلّه (جَمْعُ القِلَّه) جمع کَثره (جَمْعُ الکَثْرَه) ▫️ جمع قلّه؛ برای تعداد اندکی، یعنی از سه تا ده تا بیان می‌شود. ▫️جمع کثره؛ برای سه تا بی‌نهایت به کار می‌رود. 📌اخوه و اخوان هر دو جمع أخ هستند ولی اخوه جمع قله و اخوان جمع کثره است وزن‌های جمع مکسر قلّه: أَفْعُل(أَنْفُس)، أَفْعال(أَبْوَاب)، أفْعِلَه(أَسْئِلَهٌ) و فِعْلَه(فِتيَه) وزن‌های جمع مکسر کثره: برای این نوع جمع مکسر ۲۵ وزن وجود دارد از جمله؛ فُعْل(حُمْر)،فُعَل(صُغَر)،فِعَل(قِطَع)،فَعَلَه(قَتَلَه)، فُعْلَى(مَوْتَى)، فِعَال(ثِیَاب)،فُعُوْل(قُلُوب) ـاَفاعِل (اَفاضِل)فَعالِي (فَتاوِي) فعلان (اخوان) و... @nabzqalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 آیت الله آملی لاریجانی دام عزه جلسه سخنرانی پایان درس(توصیه هاب اخلاقی - درسی) 📆 سه شنبه 24 خرداد 1401 @nabzqalam
🔖 🔹چهار جوان دانشجو جلوتر از من نشسته بودن از حرف ها و خنده هاشون معلوم بود آدم های بدی نیستن ... مقداری شلوغ بود سه نفرشان در یک ایستگاه پیاده شدن از لابه لای جمعیت بدون کرایه در رفتن، راننده متوجه شد با صدای بلند گفت ببینید بعضی از مردم چقدر بی مسئولیت هستند!! 🔸من که نخواستم این سه جوان حق الناس گردن شان بماند و جلو مردم ضایع شوند ... گفتم حاجی جان رفیق های من هستن من قراره حساب کنم. راننده گفت حاج آقا معذرت من تهمت زدم و زود قضاوت کردم ... 🔹پیاده شدم از پشت سر کسی صدا کرد حاج آقا ...حاج آقا ... برگشتم دیدم همان نفر چهارم است که با بقیه پیاده نشد، ظاهرا همه چیز را زیر نظر گرفته بود گفتم بله در خدمتم ... 📌گفت من دانشجوی جامعه شناسی هستم خیلی تئوری های مخالف دین خوندم اما امروز معنای واقعی دین را با این حرکت شما فهمیدم و همه ی آن تئوری ها از ذهنم کنار رفت و اگر ثمره دین و دینداری همین عمق دلسوزی، انسان دوستی و هم نوع دوستی باشد دین بزرگ ترین مزیت برای بشریت است ... 🔸پ.ن: من از ذهنم گذشت؛ خدایا این کار خیلی کوچک و بی اهمیت چطور یک جوان تحصیل کرده و پرشبهه را به این شکل تکان می دهد و عاشق دین می کند! اگر ما متولیان دین و دینداران دستورات کلان و حیات بخش اسلام را در عمل نه در حرف،به جامعه بشری نشان دهیم چه غوغایی به پا خواهد شد... یاد این بیان جاودان و ابدی افتادم؛ كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ... مردم را با غیر زبان(عمل) به سمت حق دعوت کنید. بله حقیقتا؛ دو صَد گُفته چون نیم کِردار نیست.! ✍ش.علی امیری @nabzqalam
🔴 تفاوت علم رجال با علم تراجم 📕در علم‌ رجال شخص راوى موضوعیت دارد؛ اگرچه داراى شخصیت اجتماعى نباشد، ولى موضوع علم تراجم بررسى شخصیت اجتماعى راوى است، مانند شاعر بودن، ادیب‌ بودن و... .به عبارت دیگر موضوع در علم رجال، محدث است (مثلا در رجال از زراره بحث می شود که اخباری که از او نقل می شود چه حکمی دارد.) ولی موضوع در علم تراجم به خصوص محدث کاری ندارد بلکه به شخصیت ها کار دارد چه محدث باشند یا نه. واضح است که گاه چیزی در علم رجال قابل طرح است ولی در علم تراجم نیست مثلا شخصیتی است که در سند یک حدیث وارد شده است که حدیث مزبور هم محتوای مهمی ندارد مثلا در مورد یک مسأله ی استحبابی جزئی است. آن شخصیت را در علم رجال بحث می کنند ولی چون شخصیت مهمی نیست و مضمون حدیث هم به گونه ای نیست که حکم مهمی را در بر داشته باشد، از آن فرد در علم تراجم بحث نمی شود. 🔵 تفاوت علم رجال و درایه 📘در علم رجال سند حدیث مورد بررسى قرار مى‌ گیرد و در علم درایه متن آن؛ بنابراین موضوع این دو علم با یکدیگر تفاوت دارد. به عبارت دیگر موضوع علم رجال محدث و غایت آن شناخت وثاقت و ضعف و میزان ضبط اوست، اما موضوع علم درایه، حدیث و شناخت اقسام و خصوصیات آن است. ⚫️ تفاوت علم رجال و فهرست 📓علم رجال بر طبقات اصحاب پیامبر صلى‌ الله ‌علیه ‌و ‌آله و ائمه علیهم‌ السلام مبتنى است، چنان‌ که شیخ طوسی در کتاب رجال خود به بیان طبقات اصحاب پیامبر صلى‌ الله ‌علیه ‌و ‌آله و اصحاب امام علی علیه السلام پرداخته است؛ اما در فهرست بنابر نقل اسامى، اصول، مصنفات و تألیفات و طرق آنهاست. مرحوم تسترى در خصوص کتاب رجال کشى مى‌ گوید اصل این کتاب بر بیان طبقات استوار است و در کتب علم رجال بیان طبقات اشخاص کفایت مى‌ کند. @nabzqalam
🔴 چابک سازی نظام آموزشی حوزه علمیه اقدامی مبارک اما نیازمند تبیین، اقناع سازی و دفاع علمی 🔹سال هاست همه دلسوزان و دغدغه مندان، از کتب غیر آموزشی حوزه مخصوصا در مقطع سطح عالی ابراز نارضایتی کرده و مطالبه جهت چابک سازی نظام آموزشی حوزه را سر دست گرفته اند و همواره بدنه عمومی طلاب خوش فکر و پرانگیزه در انتظار حرکت مثبتی از طرف شورای محترم عالی حوزه علمیه در باب تغییر و تحول مواد آموزشی بوده اند 📌امروز مصوباتی از شورای عالی حوزه منتشر شد. اصل این اقدام شجاعانه و امام زمان پسند را تبریک می گویم و از همه آیات و اعلام در شورای عالی نهایت قدردانی را ابراز می داریم. 🔸 اما یک نکته مهم باید رعایت شود که این اقدام مبارک دچار حاشیه و چالش نشود؛ اینکه اشخاصی از طرف تصمیم گیران این اتفاق خوب به میان رسانه ها، طلاب و اساتید بیاید و دلائل علمی، مدیریتی و آموزشی بخصوص دلائل صغروی این اقدام (چرا این محدوده ها و این مواد) را برای جامعه علمی حوزه توضیح دهند. 🔹برای نمونه چرا سر و ته رسائل زده شده است ؟ قطعا بزرگان بهتر می دانند و ان شالله استفاده خواهیم کرد ولی طبق نکاتی که از محضر خود اساتید آموخته ایم، در علم اصول فقه ما دنبال تحصیل هستیم نه صرف خواندن مجموعه ای از گزاره ها ... و بنظر می رسد نظام اصولی، لااقل نظام اصولی شیخ اعظم ره بر مبحث قطع استوار است. آیا قاعده " کل ما بالعرض لابد ان ینتهی الی مابالذات ..." را قبول نداریم؟ اگر نه توضیح علمی ارائه شود اگر داریم چطور می شود اصول را از وسط رسائل شروع کرد؟ اگر پایه های دستگاه جناب شیخ ره را بزنیم آیا دستگاه ایشان فرونخواهد ریخت!؟ 🔸آیا بهتر نیست اگر می خواهیم کتاب شریف رسائل را نگه داریم بجای اینکه سر و ته آن را بزنیم آن را تهذیب کرده و درسنامه کنیم که هم نظام اصولی شیخ ره ناقص نشود و هم به اغراض آموزشی برسیم ؟ یا لااقل گزینش این کتاب را طوری انجام دهیم که اساس دستگاه اصولی شیخ ره منهدم نگردد .. ❓و سوالاتی از این دست وجود دارد که نیازمند پاسخ گویی اساتید بزرگوار دخیل در طرح است که انجام این اقدام ارزشمند علمی_تحولی شائبه دستوری و قالبی بودن به خود نگیرد ✍شیخ علی امیری @nabzqalam
💠 فقه سیاسی را دو نوع می‌توان تعریف کرد‌: 1⃣ یکی آن‌که بگوییم‌: فقه سیاسی، کلیه‌ مباحث سیاسی فقه است، مثل خطبه‌های نماز جمعه، دارالاسلام، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، حدود و دیات و دیگر مباحث و احکام فقهی که رنگ و بوی سیاسی دارد. این تعریف سنتی از فقه سیاسی است. 2⃣ اما تعریف امروزی فقه سیاسی عبارت است از‌: تمامی پاسخ‌هایی که فقه به سوال‌های سیاسی عصر و زمان می‌دهد‌، مثلا دیدگاه فقه در خصوص انتخابات، تفکیک قوا، مشروعیت و جایگاه دستگاه اجرایی و...، همه در محدوده‌ی فقه سیاسی است. حال اگر فقه سیاسی را به‌معنای دوم در نظر بگیریم، شامل نظام سیاسی، فلسفه‌ سیاسی و‌ اندیشه‌ سیاسی می‌شود، یعنی همه‌ این مفاهیم در تعریف فقه سیاسی گنجانده شده است. گاه مسائل فقه سیاسی مربوط به اصولی است که بر اساس آن اصول،‌ اندیشه‌ سیاسی شکل می‌گیرد‌، بنابراین فقه سیاسی شامل آن دسته از مباحث حقوقی در اسلام می‌شود که تحت عناوینی چون حقوق اساسی، مفاهیم سیاسی و حقوق بین‌الملل و نظایر آن مطرح می‌گردد. (عمید زنجانی، عباسعلی، فقه سیاسی، ج۲، ص۴۱) @nabzqalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙رهبر فرزانه انقلاب: جوری امر به معروف نکنید که در جامعه تخم نفرت کاشته شود. 🎙 شهید بهشتی ره؛ «اگر بخواهید مسلمان زیستن را بر مردم تحمیل کنید، آنها علیه این تحمیل‌تان طغیان خواهند کرد. انسان بالفطره خواهان ‎ است. می‌خواهد خودسازی داشته باشد، اما خودش، خودش را بسازد. مبادا برخلاف دستور قرآن، مسلمان بودن و مسلمان زیستن را بخواهید بر مردم تحمیل کنید.» 💠 پ.ن: هرگاه نتوانیم با بیان خوش و مستدل و با مردم را عاشق اسلام عزیز کنیم آن روز است که به زور، تحمیل، تقابل و تحکم رو می آوریم خداوند آن روز را نیاورد ...! آن موقع باید به خودمان بگویم "خود شکن آینه شکستن خطاست" ... 🔹اگر در برخی استان های کشور متولیان دین سالیان زیادی همه چیز استان دست شان بوده ولی امروز بجای اینکه پاسخگوی عملکرد خود باشند و بگویند چرا اوضاع فرهنگی در آن استان مناسب نیست و برای سرپوش گذاشتن بر عملکرد خود دست به وضع قوانین خودسرانه و خلاف قانون اساسی و خلاف مشی بنیانگذاران انقلاب اسلامی بزنند اینجا باید زنگ خطر را به صدا درآورد و باید علما و اندیشمندان اصیل کشورمان دلسوزانه به میدان بیایند و نگذارند این اقدامات که فقط و فقط باعث شکاف اجتماعی می شود و دودش به چشم اسلام و انقلاب اسلامی می رود به اجرا گذاشته شود ... 📌و صد البته ولنگاری و رهاسازی را هم قبول نداریم منتهی بجای این کج سلیقگی ها راهبردهای عاقلانه، نتیجه بخش و اجماعی در دستور کار قرار بگیرد. باید اینجا صدا بلند کرد و با سوز دل گفت؛ أین بهشتی 😭 أین مطهری 😭 أین ... ✍شیخ علی امیری @nabzqalam
🔴 وقتی خبر 'طرح تغییر و ساماندهی کتب سطح عالی حوزه علمیه ' منتشر شد ناخودآگاه یاد این جمله حضرت آقا در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه افتادم؛ 🎙«... جناب آقای اعرافی اشاره کردند به برنامه‌ای که در دست تهیّه دارند یا تهیّه شده و بنا است اجرا کنند؛ برنامه‌ای با این اصولی که ایشان ذکر کردند، بسیار جالب است و بسیاری از این خواسته‌هایی را که گفته شد پوشش میدهد و چون آقای اعرافی این را بیان میکنند، بنده کاملاً امیدوار هستم که این تحقّق پیدا کند؛ چون خود ایشان بحمدالله ظرفیّت بسیار مغتنمی هستند و من امیدواری زیادی دارم که ان‌شاءالله این کارها انجام بگیرد؛ البتّه باید حرکت کرد، باید اقدام کرد، باید همکاری کرد، همّت کرد، سعی کنند که برنامه عمل بشود. تحصیل برنامه و تهیّه‌ی برنامه نیمی از کار است، نیم مهمّی هم هست لکن تحقّق برنامه خب یک مسئله‌ی بعدی است...» 🔺 کسانی که با متن پیچیده و متنوع حوزه علمیه آشنایی کامل دارند می دانند این اقدام ضروری و مبارک کاری نبود که به راحتی بشود از آن حرف زد چه برسد به اینکه با تعامل سازنده و عالمانه زمینه تصویب این طرح فراهم گردد. باید در کنار نگاه نقادانه از داشته ها و سرمایه های مطلوب مان هم قدرشناسی کنیم .. خداوند سایه ایشان و همه بزرگان را بر سر ما نگه دارد واین مسیر پرامید باقدرت ادامه یابد. ✍شیخ علی امیری @nabzqalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
الموجز فی اصول الفقه علی امیری @Ali_Amiri0731 ✔️ جلسه بیست و ششم 📙 المشتق(پایان مشتق) @doroos_almorsalaat @nabzqalam
امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف روحی و ارواحنا له الفداه فرمودند : 🔸زيارَةِ الحُسَين علیه السلام فِي لَيلَةِ الجُمعَه اَمانُ مِن النّار يومَ القِيامَه 🔹زيارت حسين علیه السلام درشب جمعه امان از آتش دوزخ در روز قيامت خواهد بود. 📚بحارالانوار ج 53 ص 315 صلی الله علیک یا ابا عبد الله الحسین @miqat315
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خیلی جالب و شیرین حتما ببینید‌. ✅ عید الله الاعظم بر همه شما مبارک باد @nabzqalam
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙استاد آیت الله فرحانی تبیین میکنند: 🔹عید غدیر عید خلافت است. عید خلافت یعنی اینکه بین خدا و انسان، ملائکه واسطه نیستند..... @nabzqalam
در گام دوم انقلاب علاوه بر تقویت مضاعف دستاوردها اصلاح رویکردهای غلط و اشتباهات سهوی هم در دستور کار است مجموعه متولیان به این نتیجه رسیده اند اگر مردم غرق شادی و نشاط حلال نباشند عده ای به شادی های کاذب، غیرعقلانی و مضر روی می آورند این شروع یک اتفاق خوب است @nabzqalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
: سلام شیخنا ببخشید قضیه حقیقه و خارجیه رو توضیح کوتاهی می دهید ؟ ✅پاسخ را در صوت بشنوید @nabzqalam
اکانت های فیک سعودی فکر می کنند اکانت های فیک آلبانی ایرانی اند اکانت های فیک فارسی زبان صهیونیستی فکر می کنند هر دوی آنها ایرانی اند وقتی تجمع ۳ میلیونی تهرانی ها را دیدن و با واقعیت ایران مواجه شدن این حال و روزشونه !! ✅با بدون سانسور متفاوت بیاندیشید👇 http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
الموجز فی اصول الفقه @Ali_Amiri0731 ✔️ جلسه بیست و هفتم 📙 اوامر (ماده امر ) @nabzqalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙حضرت استاد شهید مطهری (آن که مادر دیگر مثل او به دنیا نیاورد): جاهل ها امر به معروف و نهی از منکر نکنند پ.ن: بنده موافق پلیس آموزش دیده امنیت اخلاقی هستم اما حرف این است که استاد می زند گفته ام باز هم می گویم؛ أین مطهری !؟ أین بهشتی !؟ کجایید که از فقر تئوری و استراتژی از فقر تطبیق دچار چالش جدی هستیم. @nabzqalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
: سلام ببخشید یه سوال چرا بااین همه حمله نظامیه روسیه به اوکراین رهبر انقلاب با پوتین قبول دیدار و تلویحا از این حمله جانبداری فرمودند ؟ ✅پاسخ اجمالی را در صوت بشنوید @nabzqalam
اجمالی از برخی سبک های تحصیلی در حوزه علمیه (۱) 📍سبک سامرایی یا مکتب سامرا و یا روش شاگرد محوری؛ این روش درس خارج میرزای شیرازی بزرگ است که بعد در کربلا ادامه یافت. این روش را می‌توان روش سقراطی نامید که او مساله‌ای را مطرح می‌کرد و با استفاده از گفت و گو (دیالوگ) به تکمیل و رفع نقایص آن می‌پرداخت. 🔺متاسفانه این روش اکنون در حوزه‌های علمیه به فراموشی سپرده شده است. در این شیوه، میرزای بزرگ فرعی فقهی را مطرح می‌کرد و تمامی مطالب مربوط به آن را به کمک شاگردان و با بحث‌های دو طرف، مورد بررسی قرار می‌داد و حتی چیزی را به عنوان «اصل موضوعی» نمی‌پذیرفت. در این سبک شاگردان محور بحث هستند و استاد، سخنران جلسه نیست. بلکه در پایان به جمع‌بندی نظریات و نتیجه‌گیری می‌پردازد. در این روش، ساعت شروع درس مشخص بود، اما پایان آن روشن نبود و گاهی تا هفت ساعت ادامه می‌یافت!! 📌مجتهدپروری مکتب سامرا معروف است و لذا افرادی مثل آخوند خراسانی، میرزای نائینی، شهید شیخ فضل الله نوری، سید محمد فشارکی و غیره از دست پروردگان این مکتب هستند. 🔺فعال کردن شاگردان که امروزه مورد توجه روان شناسان تعلیم و تربیت است، امتیاز دیگر این مکتب است؛ همان طور که توجه به تحقیق و دقت و تکیه بر فکر کردن نیز از نقاط قوت این روش است.(مجله حوزه ش.۵۱) 🔹 استاد رشاد در این رابطه گفته اند؛ این سبک در حوزه احیا شود. سبک سامرایی مبتنی بر نقش فعال و مولد خود طلاب و تحقیق پژوهش بوده است. این روش مبتنی بر پروردن استعداد بوده است نه القای مطلب. یعنی فرادادن و فراگرفتن محور و معیار نبوده است بلکه پرورش دادن و پرورده شده معیار بوده است. به همین جهت شاگرد در تولید محتوا و اداره جلسه نقش کمتری از استاد نداشته است. 🔸پ.ن؛ در این سبک طلبه چون قبل از درس مطلب را تحقیق می کند و گاها تقریر می کند به نکات زیر دست پیدا می یابد ؛ _ به مرور روش تحقیق و حل مساله می آموزد _ اصول نوشتن و تقریر نویسی را فرا می گیرد _ رجوع به منابع مختلف برای او ملکه می شود _ به خاطر گفتگو با اساتید و هم کلاسی ها بعد از چند سال روش تدریس و القا مطلب و نحوه ورود و خروج برای او ملکه می شود _جسارت اظهار نظر علمی و قواعد حاکم بر یک گفتگوی علمی را یاد می گیرد _دائم در حال رشد است چون کلاس دور گره های ذهنی او و مراحلی که او متوقف است می چرخد و از نقطه ای که واقعا بدرد او می خورد بحث حرکت و تکامل می یابد. و... @nabzqalam
🌐عاشورا پایگاه پرقدرت رسانه ای اسلام 🔸در عصر کنونی بیش از هر زمانی جنگ، جنگ اراده ها و جنگ رسانه هاست. هر جبهه و اندیشه ای به دنبال هدایت افکار عمومی جهان به سمت اهداف خود است. 🔹مقدمه و گام اول پیروزی در این میدان پرهیاهو و پر رقیب جلب توجه انسان های بیشتری است. همه با نمادها، تابلوها و برندهای خاص خود به دنبال یارگیری هستند. 🔸بلاشک پایگاه اساسی و پرقدرت رسانه ای اسلام در طول تاریخ و به ویژه در عصر کنونی"عاشورای حسینی" است. ترکیبی از شعائر ونمادهای دلربا، عواطف و احساسات زیبا، عقلانیت و ارزش‏های بلند انسانی ... قدرت نفوذ آن به قدری زیاد است که تقریباً در هیچ کشوری در جهان نیست که پرچم ارباب و فرمانده دلها و خردها برافراشته نباشد. 🔹زیبایی ها و جلوه های خیره کننده این فرهنگ عظیم به حدی است که از مذهب شیعه و دین اسلام عبور و پیروان بسیاری را از میان ادیان و مکاتب دیگر به خود اختصاص داده است. 🔸نفوذ آن به حدی در میان جهانیان پیش می رود که طبق روایات متقن، امام زمان عج در بدو ظهورشان خود را با امام حسین ع معرفی می کنند. چون آن روز ارباب برای همه شناخته شده و قابل احترام است که حضرت با افتخار، خود را با ایشان به جهانیان می شناساند. 🔹این دستگاه بزرگ ارزشی در گذشته، حال و آینده در مقابل منافع ضد انسانی استکبار است. لذا امروز رسانه های دشمن با انواع شگردها به ما حمله می کنند که چرا فرهنگ حسینی را زنده نگه می دارید؟؟ بیچاره ها نمی دانند این عشق حسین ع است که ما را زنده نگه داشته است نه ما یاد او را. ✍ علی امیری ... @nabzqalam
چه خوش است غمی که می برد غم ها را ... How nice is the sadness that takes away the sorrows @nabzqalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
الموجز فی اصول الفقه (دروس اساتید المرسلات) ✔️جلسه بیست و هشتم 📙 اوامر (اعتبار العلو و استعلاء...) @nabzqalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 تربت در لغت به معنای «خاک و غبار» است  و در فرهنگ شیعی صرفاً به خاکی که از اطراف قبر امام حسین علیه‌السلام برداشته می‌شود، اطلاق می‌گردد. 🔸برخی احتمال داده‌اند که به خاکی که از اطراف هر قبر مقدّسی، همچون قبر امامان  و پیامبران  و شهیدان و صالحان، برداشته می‌شود، تربت می‌گویند، ولی معنای شایع یا منحصر آن خاک قبر امام حسین علیه‌السلام است و مراد از کلمه «الطین» یا «طین القبر» هم در روایات ائمه علیهم‌السلام به احتمال بسیار همین معناست. 🔹عن الصادق علیه السلام قال الطین حرام کلحم الخنزیر و من اکل الطین فمات لم اصلّ علیه الاّ طین قبر الحسین علیه السلام. امام صادق علیه السلام فرموده اند: خاک حرام است مانند گوشت خوک و کسی که خاک بخورد و بمیرد من بر او نماز نمی گذارم مگر خاک قبر امام حسین علیه السلام. 💠فقهاء بزرگوار شیعه ؛ ➖مرحوم شیخ مفید رحمهم الله: فالحرام اصله خمسة اشیاء السموم القاتل قلیلها و کثیرها و جمیع انواع الطین إلاّ یسیرا من تربة الحسین علیه السلام(1) می فرمایند پنج چیز حرام است؛ سمّ کم یا زیاد آن و همه نوع خاک مگر مقداری کم از تربت امام حسین علیه السلام ➖مرحوم شیخ طوسی؛  لایجوز اکل شی ء من الطین الاّ طین قبر الحسین علیه السلام فانه یجوز ان یؤکل منه الیسر للأستشفاء به(2)سزاوار نیست کسی از خاک بخورد الا از خاک قبر امام حسین علیه السلام که از آن جایز است مقداری کم به نیت شفا گرفتن از آن، ➖ ابن ادریس حلی(3) فاضل الأبی(4)، شهید اول(5)، محقق بحرانی(6)، محقق نراقی(7)، شیخ محمد حسن نجفی(1) سیدمحمدتقی خوانساری(2) و بقیه از بزرگان شیعه که فراوانند. 1.تهذیب الاحکام: ج 6 ، ص 74 ؛ وسائل الشیعة: 10 ، ص 414 ؛ المزار: ص 146.1. الوسیلة: ص 363.2. النهایة: ص 590.3. السرائر: ج 3، ص 124.4. کشف الرموز: ج 2، ص 370.5. ذکری، ص 161، لمعه: ص 219.6. حدائق الناظرة: ج 10، ص 275.7. مستند الشیعة: ج 2، 416.1. جواهر الکلام: ج 36، ص 358.2. جامع المدارک: ج 5، ص 167. 📌فتوای فقهای متاخر هم غالبا همین است طبق روایات فراوان و نظر بزرگان از شیعه معلوم گردید که خوردن هر خاکی حرام است مگر مقداری از تربت حضرت سیدالشهداء علیه السلام لذا جهت شفاء گرفتن جایز است و هیچ حرمتی ندارد. 🔸محدوده‌ای که می‌توان از آن تربت برداشت به‌صورت دقیق مشخص نشده است. از نظر برخی عالمان شیعه، تا محدوده‌ ۵ فرسخیِ مرقد امام حسین(ع) نیز تربت محسوب می‌شود. @nabzqalam
🔴 شفا یافتن آیت الله بروجردی ره با گل ماتم عزاداران حسینی مرحوم آیةاللّه العظمی بروجردی مکرر فرموده اند: در ایامی که بروجرد بودم به ناراحتی و درد چشم بسیار شدید مبتلا شدم این ناراحتی به حدی شدت گرفت که تصمیم گرفتم در مجلس شرکت نکنم ولی باز منصرف شده و دریغم آمد که روز عاشورا ولو به عنوان استشفاء در مجلس روضه حاضر نشوم. 🔹در بروجرد رسم بود که در روز عاشورا جماعتی از علما و سادات طباطبائی در رأس آنان در هر سن، از اذان صبح گل می گرفتند و تمام بدن خود را گل آلود می کردند خاک گل شده با گلاب که در اصطلاح محلی خره گویند و سایر مردم نیز به تبع آنان بدن خود را گل آلود می کردند. 🔸مرحوم آیةاللّه العظمی بروجردی می فرمودند: وقتی که این دسته به منزل ما آمدند، من از روی پای یکی از آنان مقداری گل برداشتم و به دیدگان بیمار خود مالیدم. به فاصله کوتاهی این ناراحتی برطرف شد و من پس از آن، به هیچ کسالت چشمی مبتلا نشدم و حتی محتاج عینک نیز نگردیدم. مردان علم در میدان عمل، ج2 @nabzqalam