اجمالی از برخی سبک های تحصیلی در حوزه علمیه (۱)
📍سبک سامرایی یا مکتب سامرا و یا روش شاگرد محوری؛
این روش درس خارج میرزای شیرازی بزرگ است که بعد در کربلا ادامه یافت. این روش را میتوان روش سقراطی نامید که او مسالهای را مطرح میکرد و با استفاده از گفت و گو (دیالوگ) به تکمیل و رفع نقایص آن میپرداخت.
🔺متاسفانه این روش اکنون در حوزههای علمیه به فراموشی سپرده شده است. در این شیوه، میرزای بزرگ فرعی فقهی را مطرح میکرد و تمامی مطالب مربوط به آن را به کمک شاگردان و با بحثهای دو طرف، مورد بررسی قرار میداد و حتی چیزی را به عنوان «اصل موضوعی» نمیپذیرفت.
در این سبک شاگردان محور بحث هستند و استاد، سخنران جلسه نیست. بلکه در پایان به جمعبندی نظریات و نتیجهگیری میپردازد.
در این روش، ساعت شروع درس مشخص بود، اما پایان آن روشن نبود و گاهی تا هفت ساعت ادامه مییافت!!
📌مجتهدپروری مکتب سامرا معروف است و لذا افرادی مثل آخوند خراسانی، میرزای نائینی، شهید شیخ فضل الله نوری، سید محمد فشارکی و غیره از دست پروردگان این مکتب هستند.
🔺فعال کردن شاگردان که امروزه مورد توجه روان شناسان تعلیم و تربیت است، امتیاز دیگر این مکتب است؛
همان طور که توجه به تحقیق و دقت و تکیه بر فکر کردن نیز از نقاط قوت این روش است.(مجله حوزه ش.۵۱)
🔹 استاد رشاد در این رابطه گفته اند؛ این سبک در حوزه احیا شود.
سبک سامرایی مبتنی بر نقش فعال و مولد خود طلاب و تحقیق پژوهش بوده است.
این روش مبتنی بر پروردن استعداد بوده است نه القای مطلب.
یعنی فرادادن و فراگرفتن محور و معیار نبوده است بلکه پرورش دادن و پرورده شده معیار بوده است. به همین جهت شاگرد در تولید محتوا و اداره جلسه نقش کمتری از استاد نداشته است.
🔸پ.ن؛ در این سبک طلبه چون قبل از درس مطلب را تحقیق می کند و گاها تقریر می کند به نکات زیر دست پیدا می یابد ؛
_ به مرور روش تحقیق و حل مساله می آموزد
_ اصول نوشتن و تقریر نویسی را فرا می گیرد
_ رجوع به منابع مختلف برای او ملکه می شود
_ به خاطر گفتگو با اساتید و هم کلاسی ها بعد از چند سال روش تدریس و القا مطلب و نحوه ورود و خروج برای او ملکه می شود
_جسارت اظهار نظر علمی و قواعد حاکم بر یک گفتگوی علمی را یاد می گیرد
_دائم در حال رشد است چون کلاس دور گره های ذهنی او و مراحلی که او متوقف است می چرخد و از نقطه ای که واقعا بدرد او می خورد بحث حرکت و تکامل می یابد.
و...
@nabzqalam
🌐عاشورا پایگاه پرقدرت رسانه ای اسلام
🔸در عصر کنونی بیش از هر زمانی جنگ، جنگ اراده ها و جنگ رسانه هاست. هر جبهه و اندیشه ای به دنبال هدایت افکار عمومی جهان به سمت اهداف خود است.
🔹مقدمه و گام اول پیروزی در این میدان پرهیاهو و پر رقیب جلب توجه انسان های بیشتری است. همه با نمادها، تابلوها و برندهای خاص خود به دنبال یارگیری هستند.
🔸بلاشک پایگاه اساسی و پرقدرت رسانه ای اسلام در طول تاریخ و به ویژه در عصر کنونی"عاشورای حسینی" است. ترکیبی از شعائر ونمادهای دلربا، عواطف و احساسات زیبا، عقلانیت و ارزشهای بلند انسانی ... قدرت نفوذ آن به قدری زیاد است که تقریباً در هیچ کشوری در جهان نیست که پرچم ارباب و فرمانده دلها و خردها برافراشته نباشد.
🔹زیبایی ها و جلوه های خیره کننده این فرهنگ عظیم به حدی است که از مذهب شیعه و دین اسلام عبور و پیروان بسیاری را از میان ادیان و مکاتب دیگر به خود اختصاص داده است.
🔸نفوذ آن به حدی در میان جهانیان پیش می رود که طبق روایات متقن، امام زمان عج در بدو ظهورشان خود را با امام حسین ع معرفی می کنند. چون آن روز ارباب برای همه شناخته شده و قابل احترام است که حضرت با افتخار، خود را با ایشان به جهانیان می شناساند.
🔹این دستگاه بزرگ ارزشی در گذشته، حال و آینده در مقابل منافع ضد انسانی استکبار است. لذا امروز رسانه های دشمن با انواع شگردها به ما حمله می کنند که چرا فرهنگ حسینی را زنده نگه می دارید؟؟ بیچاره ها نمی دانند این عشق حسین ع است که ما را زنده نگه داشته است نه ما یاد او را.
✍ علی امیری
#باز_این_چه_شورش_است...
#محرم
#عاشورا
@nabzqalam
چه خوش است غمی که می برد غم ها را ...
How nice is the sadness that takes away the sorrows
#حسین_جانم
@nabzqalam
recording-20220730-095417.mp3
29.2M
#الموجز_امیری
الموجز فی اصول الفقه
(دروس اساتید المرسلات)
✔️جلسه بیست و هشتم
📙 اوامر (اعتبار العلو و استعلاء...)
@nabzqalam
🔵 تربت در لغت به معنای «خاک و غبار» است
و در فرهنگ شیعی صرفاً به خاکی که از اطراف قبر امام حسین علیهالسلام برداشته میشود، اطلاق میگردد.
🔸برخی احتمال دادهاند که به خاکی که از اطراف هر قبر مقدّسی، همچون قبر امامان و پیامبران و شهیدان و صالحان، برداشته میشود، تربت میگویند، ولی معنای شایع یا منحصر آن خاک قبر امام حسین علیهالسلام است و مراد از کلمه «الطین» یا «طین القبر» هم در روایات ائمه علیهمالسلام به احتمال بسیار همین معناست.
🔹عن الصادق علیه السلام قال الطین حرام کلحم الخنزیر و من اکل الطین فمات لم اصلّ علیه الاّ طین قبر الحسین علیه السلام.
امام صادق علیه السلام فرموده اند: خاک حرام است مانند گوشت خوک و کسی که خاک بخورد و بمیرد من بر او نماز نمی گذارم مگر خاک قبر امام حسین علیه السلام.
💠فقهاء بزرگوار شیعه ؛
➖مرحوم شیخ مفید رحمهم الله: فالحرام اصله خمسة اشیاء السموم القاتل قلیلها و کثیرها و جمیع انواع الطین إلاّ یسیرا من تربة الحسین علیه السلام(1) می فرمایند پنج چیز حرام است؛ سمّ کم یا زیاد آن و همه نوع خاک مگر مقداری کم از تربت امام حسین علیه السلام
➖مرحوم شیخ طوسی؛ لایجوز اکل شی ء من الطین الاّ طین قبر الحسین علیه السلام فانه یجوز ان یؤکل منه الیسر للأستشفاء به(2)سزاوار نیست کسی از خاک بخورد الا از خاک قبر امام حسین علیه السلام که از آن جایز است مقداری کم به نیت شفا گرفتن از آن،
➖ ابن ادریس حلی(3) فاضل الأبی(4)، شهید اول(5)، محقق بحرانی(6)، محقق نراقی(7)، شیخ محمد حسن نجفی(1) سیدمحمدتقی خوانساری(2) و بقیه از بزرگان شیعه که فراوانند.
1.تهذیب الاحکام: ج 6 ، ص 74 ؛ وسائل الشیعة: 10 ، ص 414 ؛ المزار: ص 146.1. الوسیلة: ص 363.2. النهایة: ص 590.3. السرائر: ج 3، ص 124.4. کشف الرموز: ج 2، ص 370.5. ذکری، ص 161، لمعه: ص 219.6. حدائق الناظرة: ج 10، ص 275.7. مستند الشیعة: ج 2، 416.1. جواهر الکلام: ج 36، ص 358.2. جامع المدارک: ج 5، ص 167.
📌فتوای فقهای متاخر هم غالبا همین است
طبق روایات فراوان و نظر بزرگان از شیعه معلوم گردید که خوردن هر خاکی حرام است مگر مقداری از تربت حضرت سیدالشهداء علیه السلام لذا جهت شفاء گرفتن جایز است و هیچ حرمتی ندارد.
🔸محدودهای که میتوان از آن تربت برداشت بهصورت دقیق مشخص نشده است. از نظر برخی عالمان شیعه، تا محدوده ۵ فرسخیِ مرقد امام حسین(ع) نیز تربت محسوب میشود.
@nabzqalam
نبض قلم | علی امیری
🔵 تربت در لغت به معنای «خاک و غبار» است و در فرهنگ شیعی صرفاً به خاکی که از اطراف قبر امام حسین علی
🔴 شفا یافتن آیت الله بروجردی ره با گل ماتم عزاداران حسینی
مرحوم آیةاللّه العظمی بروجردی مکرر فرموده اند: در ایامی که بروجرد بودم به ناراحتی و درد چشم بسیار شدید مبتلا شدم این ناراحتی به حدی شدت گرفت که تصمیم گرفتم در مجلس شرکت نکنم ولی باز منصرف شده و دریغم آمد که روز عاشورا ولو به عنوان استشفاء در مجلس روضه حاضر نشوم.
🔹در بروجرد رسم بود که در روز عاشورا جماعتی از علما و سادات طباطبائی در رأس آنان در هر سن، از اذان صبح گل می گرفتند و تمام بدن خود را گل آلود می کردند خاک گل شده با گلاب که در اصطلاح محلی خره گویند و سایر مردم نیز به تبع آنان بدن خود را گل آلود می کردند.
🔸مرحوم آیةاللّه العظمی بروجردی می فرمودند: وقتی که این دسته به منزل ما آمدند، من از روی پای یکی از آنان مقداری گل برداشتم و به دیدگان بیمار خود مالیدم. به فاصله کوتاهی این ناراحتی برطرف شد و من پس از آن، به هیچ کسالت چشمی مبتلا نشدم و حتی محتاج عینک نیز نگردیدم.
مردان علم در میدان عمل، ج2
@nabzqalam
📖 شعری زیبا از مولا امیرالمومنین علیه السلام در نفی نژادپرستی
🍂 لَعَمرُكَ ما الإِنسانُ إِلّا بِدينِهِ
فَلا تَترُكِ التَقوى اِتِّكالاً عَلى النَسَب
فَقَد رَفَعَ الإِسلامُ سَلمانَ فارِسٍ
وَقَد وَضَعَ الشِركُ الشَريفَ أَبا لَهَب
🍂 به جان تو سوگند که ارزش انسان جز به دین او نیست، و تو نباید با تکیه بر حسب و نسب تقوای الهی را رها سازی.
اسلام سلمان فارسی را برتری بخشید در حالی که ابولهب را شرک تحقیر کرد.
(مختصر تاریخ دمشق،ج۱۰، ص۴۶ // نقل از حیات فکری و سیاسی امامان شیعه علیهم السلام، رسول جعفریان)
@nabzqalam
اینستاگرام برای دومین بار صفحه یک میلیونی میثم مطیعی را مسدود کرد.
جبهه باطل خوب فهمیده جریانی فطری، خالص و پرجاذبه به رهبری امام حسین علیه السلام در حال درنوردیدن تاریخ است
و امروز پرچم حسین ع در تمام نقاط دنیا بلند و یارگیری آن غیر قابل تحمل شده است!!
#لا_تَبردُ_اَبَداً
@nabzqalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
« و فدیناه بذبح عظیم »
مراد از این شعر چیست؟
«مرید پیر مغانم ز من مرنج ای شیخ
چرا که وعده تو کردیّ و او بهجا آورد»
دلها بسوزد برای تو ...😢
@nabzqalam
⚫️ جریان خونین کربلا از تاریخ چه می خواهد؟
🔸چند وقت پیش سرکلاس یک جوان ۲۳ ساله یک سوال عجیبی از من پرسید؛
حاج آقا من پدر و برادر و تازه دامادم را در تصادف از دست دادم. سه بار در روز تشیع از هوش رفتم و تا دو ماه تو این دنیا نبودم و نزدیکان به زور چند لقمه غذا به من می دادند ...
اما در دومین سالگردشان به اتفاق اقوام رفتیم سر خاک، هر چقدر فشار آوردم هر مقدار نبودشان را تصور کردم که اشکی بریزم و به تعبیر خودش 'جلوی اقوام حفظ آبرو کنم' یک قطره اشک هم جاری نشد
ولی محرم تا چشمم به خیمه و پرچم ارباب می افتد تا در مراسم روضه نام مبارک حضرات به گوش می رسد ناخودآگاه دلم آشوب و سیل اشک جاری می شود ...
سر این تفاوت چیست؟
🔹 خواستم نکته ای عرض کنم دیدم تعدادی از همکلاسی های او سر پایین انداخته اند و آرام در حال گریه کردن هستند...
فضا آماده بود چند بیتی روضه خواندم و دل همه که آرام شد.
گفتم دوستان پاسخ این سوال را حضرت رسول خدا ص آن زمان که اساسا حادثه ی کربلا اتفاق نیفتاده بود داده اند.
فرمود؛
اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤ منینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.
براى شهادت حسین علیه السلام، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی شود.(جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556)
🔹دوستان خون امام حسین علیه السلام که به خون خدا تعبیر شده است و این واقعه کربلا به قدری عظیم است که فقط با پیچیده شدن طومار ظلم بنی امیه به هدف خود نرسیده است.
از ادله و شواهد برمی آید هدف نهایی این جریان معجزه گونه برچیدن طومار ظلم کلی تاریخ و جهان است. و ظاهرا این همان رازی ست که خداوند هر روز بر شدت و گستره مکتب سرخ حسینی می افزاید
و این آتش ظلم سوز و عدالت گستر هر سال در دل مومنین و جامعه اسلامی و آزادگان جهان بیشتر گُر خواهد گرفت تا یک بیداری جهانی محقق کرده و صحنه برای تشریف فرمایی آخرین ذخیره الهی کاملا فراهم گردد.
🔸زمانی که حضرت(عج) ظهور میکند، [کنار کعبه] میایستد و ندا میدهد:
ألا یا أهل العالم أنا الإمام القائم
ألا یا أهل العالم أنا الصمصام المنتقم
ألا یا أهل العالم إن جدّی الحسین قتلوه عطشان
ألا یا أهل العالم إنّ جدّی الحسین علیه السّلام طرحوه عریانا
ألا یا أهل العالم إنّ جدّی الحسین علیه السّلام سحقوه عدوانا.
✍علی امیری
@nabzqalam
'مردم انقلاب خمینی را امتداد انقلاب حسینی می دانند
تا قیام حسین ع زنده است قیام پیرخمین هم زنده است'
و این پاسخ تمام سوالات دوستان و دشمنان است
پ.ن: با چند دلقک رسانه ای نمی توانید کاری از پیش ببرید والله نمی توانید.
فقط یک هیئت در تهران👇
@nabzqalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸وقتی می پرسند "اگر حمله به سلمان رشدی کار صهیونیست ها باشد برای جنجال جدید علیه ایران" چه می گویید؟
من را یاد این برش از فیلم مختارنامه می اندازد؛
"کیفیت مرگ جناب میثم تمار طبق پیش بینی حضرت مولا علی علیه السلام "
🔹حضرت آیت الله سید علی خامنه ای بعد از فتوای امام(ره) در مورد سلمان رشدی فرمودند:
امام تیرى شلیک کردهاند و خوب هم هدفگیرى کردهاند و این تیر تا به هدف نخورد، نمىافتد. این تیر، روزى به هدف خواهد خورد.
پ.ن: هر کدام از این دو صورت که باشد زیبایی های خاص خودش را دارد.
✍شیخ علی امیری
@nabzqalam
recording-20220813-140317.mp3
21.82M
#الموجز_امیری
الموجز فی اصول الفقه
(دروس اساتید المرسلات)
✔️جلسه بیست و نهم
📙 اوامر (فی دلالة ماده الامر علی الوجوب ..)
@nabzqalam
🔴 واسطه بر سه نوع است:
🔸اول: واسطه در عروض؛ به واسطه ای گفته می شود که عرض حقیقتا مال واسطه است و لذا اسناد عرض به موضوع اسناد مجازی است. مثلا «المیزاب جارٍ» یعنی ناودان جاری است ؛ «جار» حمل بر میزاب شده است، واسطه آب است و موضوع ناودان است و جاری بودن حقیقتا برای آب است و اسناد جاری بودن به آب (واسطه) اسناد حقیقی است و اگر به موضوع (ناودان) نسبت داده شود، اسناد مجازی است.
🔹دوم: واسطه در ثبوت؛ به واسطه ای گفته می شود که این واسطه علت می شود برای اینکه عرض حقیقتا قائم به موضوع شود. مثلا الماء حار ؛ در اینجا گرم بودن را عارض بر آب کردید اما باید یک واسطه بنام آتش باشد تا باعث شود که گرما حقیقا قائم به آب شود و آب حقیقتا گرم شود. به آتش واسطه در ثبوت گفته می شود.
🔸سوم: واسطه در اثبات؛ به حد وسط در قیاس، واسطه در اثبات گفته می شود. به عبارت دیگر واسطه ای که به وسیله علم به آن، علم به ثبوت محمول برای موضوع حاصل می شود. مثل العالم متغیر و کل متغیر حادث فالعالم حادث، که اگر شما علم به تغیر عالم پیدا کنی، علم به حدوث آن پیدا می کنید، به تغیر واسطه در اثبات گفته می شود.
@nabzqalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻"شیخ عدنان" مفتی اهلسنت عربستان در تلویزیون سعودی درباره واجببودن پیروی از امامان اهلبیت و امام حسین(ع) میگوید و مجری برنامه را سرگردان و نگران میکند
🔹شیخ عدنان: هرکس اهلبیت را تبعیت نکند گمراه است، و هرکس برای امام حسین غمگین نشود گمراه، و هرکس به شهادت او راضی باشد منافق و کافر است.
الله اکبر ...
👇👇
@nabzqalam
نبض قلم | علی امیری
🔻"شیخ عدنان" مفتی اهلسنت عربستان در تلویزیون سعودی درباره واجببودن پیروی از امامان اهلبیت و اما
البته ایشان یک چهره وهابی بسیار تند است
و سابقه ننگینی در جنگ داخلی سوریه دارد و از رهبران و تئوریسین های معارضین (ارتش آزاد) بود.
#اندیشه_اساتید
📚محمد بن احمد بن رشد اندلسی (زادهٔ ۱۱۲۶. اندلس / اسپانیا)
فیلسوف نامدار اسپانیایی و مسلمان است.
در اکثر زبانهای غربی او را با نام «اورئوس/ Averroes) میشناسند که به نوعی همان تلفّظ «ابن رشد» است.
📌ابن رشد بی تردید بزرگ ترین فیلسوف عالم اهل سنت است و مالکی مذهب بوده است.
🔹ابن رشد در کتاب فصل المقال، درصدد اثبات این مطلب است که شرع نه تنها آموختن از منطق و فلسفه را منع نکرده، بلکه در قرآن کریم بر آن توصیه و سفارش نیز شدهاست. وی برای اثبات مدعای خود تعریف خاصی از فلسفه ارائه میدهد و چنین استدلال میکند:
«اگر وظیفه فلسفه چیزی بیش از نگریستن و نظر کردن در موجودات و بررسی آنها از جهت راهنمایی و دلالتی که بر صانع دارند، یعنی ملاحظه مصنوع بودن آنها، نیست و اگر هرچه معرفت آدمی به مصنوعات بیشتر باشد معرفت او به صانع کامل تر است و با توجه به اینکه شریعت ما را به ملاحظه و بررسی مصنوعات ترغیب کردهاست، پس آنچه فلسفه بر آن دلالت دارد یا واجب شرعی است یا مستحب و ستوده.
(فصل المقال و تقریر ما بین الشریعة و الحکمة من الاتصال. صص. ۲۷.)
🔸پ.ن: در مطالعه به این عبارت ایشان برخوردم بنظر جالب آمد نقل کردم ...
👇👇
@nabzqalam
✨هم عشق به زندگی در فطرت انسان نهفته است و هم عشق به خدا
✨
هر قرائتی از دین که بوی زندگی ندهد کنار گذاشته می شود و هر جهان بینی که خدا را حذف کند محکوم به فناست✨ بی شک هیچ قدرتی توان مقابله با فطرت جمعی انسان ها را ندارد ...
#اسلام_دین_فطرت #سیاست_راهبردی ✍علی امیری #نبض_قلم👈👈 @nabzqalam
📚 حوزه علمیه کارخانه تولید اندیشه های بنیادین است و دانشگاه ویترین و محل عرضه این اندیشه ها ...
🔸اگر تولیدات فکر اسلامی به زبان آکادمیک در نیاید و به دانشگاه و دیگر مراکز علمی سرازیر نشود و در کنار افکار مختلف به تشنگان حقیقت ارائه نگردد کارهای علمی حوزوی کم نتیجه خواهد بود.
🔹نظریه پردازان فکر اسلامی اگر با کف دانشگاه مرتبط نباشند و نیازمندی های این محیط را عمیقا نشناسند نمی توانند متناسب با این فضا حرف موثری ارائه کنند...
🔸دانشگاه را دوست دارم چون هم خانه اول من بوده است و هم دغدغه های که باعث شد من به حوزه بیایم از دانشگاه برای من پیدا شد.
حوزه را دوست دارم چون می تواند به خوبی دغدغه های فکری و علمی مرا تامین کند و به من توانی بدهد که با دستی پر دوباره به متن دانشگاه برگردم اما این بار به شکل دیگری ...
@nabzqalam
"انّ المؤمنَ أشدُّ مِن زُبَرِ الحدیدِ"
مؤمن محکمتر از فولاد است
"إنّ زُبرَ الحدیدِ إذا دَخلَ النّار تَغیّرَ، و إنّ المؤمنَ لو قُتِلَ ثُمّ نُشِرَ ثُمّ قُتِلَ لم یَتغیّرْ قلبُهُ"
چون آهن اگر داخل آتش بیفتد تغییر پیدا میکند، اما مؤمن اگر کشته شود، و باز زنده شود، و باز کشته شود، هرگز تغییری در قلبش پدید نمیآید.
(امام صادق علیه افضل صلوات المصلین)
@nabzqalam
کشف و انهدام فساد سرسام آور فولاد توسط دکتر قالیباف و مجلس انقلابی نشان داد که دود از کنده بلند می شود.
لبخند رفیق شفیق ات سردار دلها گوارای وجودت مرد
جهاد تو ادامه دارد ...
@nabzqalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اندیشه_اساتید
علی جمعه محمد عبدالوهاب
معروف به علی جمعه
مفتی سابق اعظم مصر
محقق، فقیه، عضو شورای علمای ارشد الازهر مصر؛
از فضائل امام علی ع و معاویه می گوید ...
@nabzqalam