eitaa logo
نبض قلم | علی امیری
1هزار دنبال‌کننده
825 عکس
654 ویدیو
5 فایل
✓انعکاس دیدگاه اندیشه ورزان فکری _سیاسی ایران و جهان ✓سکوی آزاد اندیشی و تضارب آرا ✓ آموزش دانش سیاسی و تحلیل ارتباط با بنده: @Ali_Amiri0731 طلبه حوزه علمیه قم پژوهشگر فقه سیاسی و علوم سیاسی
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️راه اسلامی سازی علوم از کف فیضیه می گذرد. 🔰حجت الاسلام علی امیری 🔸جهان اسلام در عصر کنونی با دو مساله و چالش بسیار تعیین کننده روبه‌روست که اگر حل شود تمدن نوین اسلامی پایه ریزی می شود: 1⃣مواجهه و زورآزمایی میدانی با رقیب است که نقطه ثقل این برخورد "قدس شریف" می باشد که اگر آزاد شود، کمر تمدن آلوده‌شان شکسته خواهد شد. 2⃣مواجهه علمی_نرم افزاری‌ ست که عبارت است از "اسلامی سازی علوم انسانی". ✅راه حل چالش اول گفتمان است که با انقلاب اسلامی از کف فیضیه متولد شد. با این شعار که راه قدس نه از انکارا، نه از قراردادهای ننگین کمپ دیوید و نه از اتحادیه بی خاصیت عرب بلکه ^راه قدس از کربلا می گذرد^ ✅راه حل چالش دوم هم نه از فلان موسسه با سیستم ترمی واحدی! و نه از بهمان موسسه با علوم صرفا معقول. بلکه راه اسلامی سازی علوم انسانی هم از کف فیضیه می گذرد؛ یعنی با همان متد . ‼️با اطلاع عرض می کنم؛ در رویاروی تمدن اسلامی با مکاتب ناصالح کنونی آنچه ورق را به نفع اسلام برمی گرداند فقه بالمعنی الاعم است و بلاشک تمدن نوین اسلامی تمدنی ذاتا ًفقهی خواهد بود. 📌در یادداشت بعد استدلال های این مدعا را تبیین خواهم کرد ان شاءالله .... @nabzqalam
⭕️چرا مثل مطهری ها دیگر نیش قلم متفکرین اسلامی، گُرده استکبار را نمی گزد!؟ 🔰حجت الاسلام علی امیری ◽️همه عقلاء عالم در میدان مبارزه و در رویارویی با دشمنان، اول سراغ مهمترین و خطرناک ترین دشمن می روند و سعی می کنند بهترین داشته های آن دشمن را از میان بردارند ◽️استکبار جهانی در مواجهه با پدیده انقلاب اسلامی یک روزی مهم ترین داشته های انقلاب را به حق، روحانیون برجسته و متفکری مثل مطهری ها و بهشتی ها و ... می دانست. چون در صحنه مبارزه این بزرگواران به معنای واقعی کلمه بنیان های دشمن را به چالش می کشیدند و در وسط میدان انقلاب بارهای بزرگی به دوش داشتند. دشمن هم راهی بجز حذف فیزیکی این مبارزان خستگی ناپذیر و پولادین را نداشت. ❗️اما امروز بعد از استقرار کامل نظام اسلامی و نیازمندی بسیار حیاتی حکومت اسلامی به حوزه علمیه و روحانیت، جهت پیشبرد انقلاب و حل مسائل خود و همچنین فراهم شدن زمینه های بسیار حساس و کلان برای ایفای نقش روحانیت در پیش برد تمدن اسلامی، دشمن هیچ یک از روحانیون را حذف فیزیکی نمی کند؛ در عوض سراغ چهره های هسته ای و امنیتی می رود. ❓چرا باید حوزه علمیه آنقدر از افق انقلاب و تحولات انقلابی عقب بماند که در این جنگ تمام عیار در لیست هزینه سازان دشمن، رتبه‌ی اولِ خود را کاملا واگذار کند؟ ❓چرا روزی نیش قلم مطهری ها برای دشمنان از هر کلاهک، موشک و تکنولوژی ای برنده تر و کشنده تر بود. اما امروز خبری از این قلم ها نیست!!؟ ✅اساسی ترین انتقام از دنیای کفر و استکبار تحول همه جانبه حوزه علمیه و بازگرداندن این قلب تپنده و مغز پیش برنده به جایگاه پیشقراولی خود است. این نهاد معنا بخش نه تنها باید به افق انقلابِ در حال جهانی شدن برسد، بلکه باید فرسخ ها جلوتر از زمان خود حرکت کند تا بتواند تحولات را به نفع تحقق تمدن نوین اسلامی مدیریت کند ... @nabzqalam
🔹به مناسبت خواستم برای "" قلمی بزنم بعد از بسم اللّه خواستم که اسم ایشان را بنویسم، ماندم که کدام عنوان را قبل از اسم‌شان بیاورم؟ ✓علامه ✓حضرت آیت‌اللّه ✓عقبه تئوریک ✓شهید ✓فقیه ✓مصلح ✓نظریه پرداز ✓مفسر ✓عارف ✓حکیم ✓فیلسوف ✓متکلم ✓متفکر ✓سیاس ✓معلم ✓مورخ ✓ادیب ✓خطیب و... ✅ هنوز از اسم‌شان فارغ نشده بودم که نوشته‌ام به پایان رسید ! ✔️ یاد این شعر فاضل افتادم : « با چراغی همه‌جا گشتم و گشتم در شهر هیچ‌کس! هیچ‌کس اینجا به تو مانند نشد خواستند از تو بگویند شبی شاعرها عاقبت با قلم شرم نوشتند نشد » ✍ شیخ علی ‌امیری @nabzqalam
📝 وحدت حوزه و دانشگاه یعنی چه؟ ✍علی امیری ▫️دانشگاه چه در ایران و چه در دنیا به جهت سیستم آموزشی و اغراض شکل گیری آن، در همه رشته های علوم انسانی و در بخش قابل توجهی از رشته های علوم تجربی، همیشه ی تاریخ سطح آن از سطح یک مرکز آموزشی فراتر نرفته است. ▫️دانشگاه اساسا ماهیتش عرضه فراورده های علمی مراکز بنیادین بوده و هست و خواهد بود. همیشه نظریات و مباحث عمیق فکری و علمی از بیرون به دانشگاه تزریق شده است و دانشگاه با قالبی منضبط و منسجم مبلغ این اندیشه هاست. از اتاق فکرها، حلقه ها، اندیشمندان و فیلسوفانِ خزیده در لاک خود و خود ساخته های گوشه کتابخانه ها و... ▫️حوزه های علمیه به جهت سیستم تحصیلی محتوا محور یکی از مراکز متفکرساز و تولیدگرِ اندیشه های اساسی است. ▫️معنای واقعی وحدت حوزه و دانشگاه فهم درست رابطه طولی آنهاست و نباید آنها را در عرض هم دانست. ▫️وحدت این دو مرکز بزرگ و حیاتی به این است که هر کدام در نقش خود ظاهر شوند. کلان نظریات و اندیشه های زیربنایی و محوری در حوزه علمیه تولید شود. تفصیل، تشریح، تفریع، تبیین، تنقیح، تنظیم، قالب دهی و آموزش عمومی آنها بر عهده دانشگاه های اسلامی ست. ▫️امروز دانشگاه های ما میزبان فراورده های تولید شده در غرب و بعضا شرق عالم است و وحدت حوزه و دانشگاه یعنی اینکه دست کم یکی از مناشئ مهم فکری _ علمی دانشگاه های ما در کنار مناشئ رقیب دیگر، حوزه علمیه و مراکز فکر اسلامی باشد همین !! ▫️و اگر این رابطه در یک چرخه منطقی در جریان باشد، لازم نیست حوزه علمیه آرایش دانشگاه به خود بگیرد و در اقدامی موازی صفر تا صد به تاسیس رشته های مختلف آموزشی طور بپردازد بلکه علاوه بر ایفای نقش عام خود با تاسیس لجنه ها، کارگروه ها، پژوهشگاه ها و دروس خارج کاملاً تخصصی به رفع نیازهای اساسی علمی فکری دانشگاه ها و جامعه اسلامی بپردازد. @nabzqalam
🌀| صدا و سیما توهین آشکار به حوزه علمیه را جبران کند. ▫️طبق قانون اگر در روند مناظرات انتخاباتی که از رسانه ملی پخش می شود هرکدام از نامزدهای ریاست جمهوری به سازمان، نهاد یا اشخاص حقیقی و حقوقی توهین، تهمت و بیانی خلاف واقع و خلاف قانون ابراز کنند باید صدا و سیما فرصت مناسب را در اختیار نهاد یا فرد مذکور قرار دهد که از خود دفاع و آن مطلب را برای افکار عمومی تکذیب و تبیین کند. ▫️در اولین مناظره که ۱۵ خرداد برگزار شد آقای مهرعلیزاده برای تخریب جناب حجه الاسلام والمسلمین رئیسی در کمال بی مسئولیتی و بی اخلاقی سیستم آموزشی متقن و پرسابقه حوزه های علمیه را زیر سوال بردند. ▫️آن هم سیستم علمی عمیق و پرمحتوای که محل سربرآوردن اندیشمندان و فلیسوفان و علامه ها و اساتید نام آوری بوده که کتب علمی آنها منشا و زیربنای رشد علمی جهان غرب در گذشته بوده است و در معاصر تولیدگر اندیشه ها و معرفت های علمی در حوزه علوم انسانی است که اندیشه های مختلف غربی در مقابل آنها زبان کندی برای هماوردی داشته اند. ▫️طوری که بسیاری از دانشمندان بزرگ غربی با صدای بلند تنها تمدن قدرتمند در مقابل خود را تمدن اسلامی به رهبری نرم افزاری حوزه های علمیه اعلام کرده اند و اندیشه های غربی را در حل نیازها و بحران های متعدد بشر رو به افول و ناکارآمد و تفکر ناب اسلامی را رقیب جدی برای این عرصه های بسیار پیچیده علمی می دانند ... ▫️بعید می دانیم جناب مهرعلیزاده این حرف را بدلیل عدم اطلاع از سیستم علمی عالم پرور حوزه زده باشند. این حرف خلاف واقع و خلاف قوانین رسمی آموزشی کشور توهینی آشکار به علم، اندیشه، و اندیشمندان بزرگ تحصیل کرده این نظام آموزشی تمدن ساز است. لذا حداقل توقع از ایشان عذرخواهی رسمی از همان تریبون و انتظار از صدا و سیما این است که طبق قانون فرصتی را در اختیار حوزه علمیه قرار دهد که در باب این مساله توضیحاتی ارائه دهد. ▫️البته در این زمینه حوزه های علمیه هم مقداری مقصر هستند که قبلا مطالباتی را مطرح کرده ایم و مجدد به این مساله خواهیم پرداخت. ✍شیخ علی امیری ۴۰۰/۳/۱۶ ۱۴۰۰ @nabzqalam
🌀 مهدی نصیری و ناامیدی از تمدن‌سازی 📝 چند نکته درباره اظهارات اخیر نصیری 🖋 شیخ علی امیری 🔹 «حوزه باید برای هفت میلیارد جمعیت دنیا پاسخگو باشد و برای تحولات آینده دنیا برنامه‌ریزی کند» این جمله آیت‌الله اعرافی است که با حمله‌ی آقای مهدی نصیری مواجه شد که با کدام پشتوانه این صحبت را مطرح می‌کنید و دست از حرفهای بزرگ اصلاح‌گرایانه و انقلابی بردارید! همچنین وی در کتاب «عصر حیرت» گفته در غیاب امام عصر (عج) سایه‌ای از تمدن اسلامی هم محقق نخواهد شد بی‌خود تلاش نکنید. 🔹 چند نکته خطاب به این برادر عزیز و همفکرانش : 1️⃣ برادران چطور هابز، بیکن، دکارت، کانت و جان لاک و بنتهام و... با افکار مخدوش و من‌درآوردی توانستند تمدن گسترده غرب را پایه‌ریزی و ایجاد کنند و برای اداره دنیا نسخه بپیچند؛ ولی ما با پشتوانه اقیانوس بی‌کران قرآن و سنت و پشتوانه علمی بیش از هزارساله‌ی علمای بزرگ و نام‌آور اسلامی نمی‌توانیم یک تمدن نازل و رقیق از تمدن کامل اسلام محقق کنیم!؟ تمام این معارف که در دست ماست به اندازه نسخه‌های من‌درآوردی اندیشمندان غربی هم کارآیی ندارد؟!! این است اعتقاد شما به قرآن و سنت سترگ معصومین؟ 2️⃣ آقای نصیری شما از طرفی بر تمام تمدنها و سیستم‌های اداره در غرب و شرق خط بطلان صددرصدی می‌کشید و آنها را یک سره آروغ شخص ابلیس می‌دانید و باید از روی زمین محو شوند؛ از طرف دیگر می فرمایید تمدن اسلامی هم محقق نشده و نخواهد شد الی یوم نامعلوم! نتیجه حرفتان غیر از این است که می‌گویید معاذالله خداوند در اقدامی غیرحکیمانه و بی‌رحمانه می فرمایند بندگانم سر بگذارید بمیرید چون نه حالا حالاها اسلام به دردتان می‌خورد و نه حق دارید با سبک تمدنهای دیگرمشکلاتتان را حل کنید!! 3️⃣ وقتی می‌‌گوییم ما برای مدیریت دنیا حرف داریم نه یعنی اینکه از فردا هرکدام از شهرهای واشینگتن دی سی، لندن، پاریس، پکن، توکیو، مسکو را به یک حجت‌الاسلام بسپاریم که مدیریت کند؛ حرف این است که بشرِ در گل نشسته و حیران را با زلال قرآن و سنت که نسخه حیات بخش بشر من الاولین الی آخرین است آشنا کرد و با زنده‌کردن ملت‌ها و تلاش آنها برای اصلاح ساختارهای خود و با الگوهای برگرفته از ارزشهای الهی، مدیریت جامعه‌ی خود را به دست بگیرند. درست است که حوزه علمیه مسیری طولانی و چه‌بسا با موانعی را در پیش دارد؛ اما این دلیل بر ناامیدی و ناتوانی نیست. 🔻 از اساتید و متفکرین حوزه می‌خواهیم با بیان مستدل با این بحث انحرافی و خطرناک ناامید کردن نخبگان از تحقق تمدن اسلامی که اخیرا در حال ترویج است برخورد علمی شود قبل از آنکه با تکرار، این محکم به متشابه تبدیل شود. @nabzqalam
👈 از یک طرف کعبه، حرم، مسجد، منبر، نماز جمعه، زیارت اهل قبور، اعتکاف،روضه و... که برای غفلت زدایی و اتصال انسان به خداوند هستند بسته شد. 👈 از طرف دیگر توپخانه رسانه ای استکبار، جهت تخریب دین و معنویت فعال شد و مردم رو شبهه باران کرد ولی دست آخر کرونا با نمایش ضعف و بی پناهی انسان و بیداری فطرت ها، گرایش به دین وتوجه به خداوند را در کل دنیا به شدت بالا برد. ✅ یاد این آیه افتادم: يُرِيدُونَ أَنْ يُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ يَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ 🔔 از هیاهوی رسانه ای دشمن نباید ترسید خداوند برای هدایت خلق، همه تخم مرغ ها را در یک سبد قرار نداده! ✅ مخلصانه کار کنیم و خداوند اراده کند، هیچ کس و هیچ چیز نمی تواند جلوی رسیدن ندای حق به گوش حق طلبان را بگیرد. 🖋شیخ علی امیری @nabzqalam
📝| آیت الله اعرافی قلب تحول را فعال کردند. 1️⃣ تحول واقعی به نحو کلی به این معناست که حوزه علمیه به عنوان اصلی ترین و شاید تنها نهادی که اسلام عزیز را در تمام ابعاد مورد شناخت و کاوش قرار می دهد، بتواند متناسب با هر مقطعی از تاریخ پاسخ مناسب دین به سوالات اساسی بشر را از منابع استخراج و به نحو کارآمد و نظام‌مندی در اختیار جوامع اسلامی و تمام بشریت قرار دهد. بتواند اندیشه ها و دانش اسلامی را برای فرد سازی، خانواده سازی، جامعه سازی با ملاحظه عنصر زمان و مکان در اختیار قرار دهد. و در بعد انسانی مصلحان و راهبران پخته و پیشرو را برای اقامه دین و عملیاتی کردن آن نظاماتِ مستنبط، تربیت کند. 2️⃣ ساختار هویتی حوزه علمیه با تمام مراکز علمی جهان متفاوت است. در مکاتب غربی و شرقی، متفکرین بر اساس نوع نگاه خود به عالم هستی و بر اساس یک ضوابط تجربی و تاریخی هر حرفی را بخواهند بدون هیچ محدودیتی بر زبان و قلم جاری می کنند. مدتی بر اساس آن نظریه رفتارهای فردی و اجتماعی مدیریت می شود. اندیشمند بعدی می آید حرف دیگری را به کرسی می نشاند و ما شاهد ظهور «ایسم های» بسیار زیادی هستیم که می آیند و بعد جبر میدان، ناکارآمدی آنها را نشان می دهد، کنار می روند و ایسم بعدی ... ▫️اما در فضای فکر اسلامی به جهت عالم الغیب و الشهاده دانستنِ خداوند و محدود دانستن فهم بشری، لااقل در حوزه علوم انسانی و اندیشه هایی که به سعادت و شقاوت انسان مرتبط است باید به نحو اجتهادی از متن بیانات خداوند متعال و معصومین (ع) استنباط شود. لذا با این نگاه حجت محور متفکر، اسلامی نمی تواند با شناخت محدود خود با نظریات -من درآوردی- برای بشریت نسخه بپیچد. ▫️لذا در نهاد علمی حوزه کسی می تواند تولید نهایی علم کند و نسخه بپیچد که مقدمات لازم را طی کرده باشد و به درجه اجتهاد رسیده باشد تا بتواند با کار علمی با ضابطه به تولید نظامات علم اسلامی بپردازد. و یکی از معانی بیان رهبری معظم انقلاب که فرمودند < تحول در حوزه از بالا باید اتفاق بیفتد> بخاطر همین بافت هویتی حوزه است. 3️⃣ در طول تاریخ و در همه جای دنیا اگر علم و دانش رشد کرده است - فارغ از ارزش گذاری- همه و همه نتیجه تضارب آرا، برخورد نگاه های متفاوت علمی، مباحثات و جنگ قلم ها بوده است. در دنیای غرب آنقدر کتاب روی کتاب نگاشته شد،آنقدر کرسی ها و تریبون های علمی فعال شد و آنقدر مقاله روی هم تلنبار شد که در نهایت یک رژیم علمی-فکری (فارغ از درست و غلط بودن آن) تولید شد و نمود تمدنی هم پیدا کرد. ✅ آیت الله اعرافی با فهم درست از مقدمات مذکور و با درک عمیق از فضای مدیریتِ دانش، آن هم دانش حوزوی با آن ملاحظات هویتی دست به اقدامی زدند که دقیقا سبب فعال شدن قلب تحول در حوزه علمیه شده است و آن راه اندازی دروس خارج در مسائل مختلف فردی، حکومتی و اجتماعی ... است. و ایشان با تسلط کامل بر مولفه های میدان، در تنگه احد تولید علم ایستادند. ▫️اگر این کار که به سطح اجرا هم رسیده است، بیش از پیش تقویت شود و همه نخبگان حوزوی و اساتید دغدغه مند به کمک این کار بشتابند، زمینه ای فراهم شده و خواهد شد که چشمه های جوشان تولید علم و اندیشه و حل مسائل اسلام اجتماعی به طور سیستماتیک و گسترده از گوشه و کنار حوزه علمیه فواره بزند و در مدت نه‌چندان دوری شاهد حوزه علمیه غنی، پاسخگو، مولد و تحولی خواهیم بود. ✍️شیخ علی امیری ۰۰/۷/۲۲ @nabzqalam
⭕️| إنقضی عنّا التلبّس أم لا؟ 🔹امروز 16 آذر است 🔹این روز برای ما طلبه دانشجوها خیلی خاطرات شیرینی را تداعی می کند. 🔹تا این مناسبت فرا رسید بی معطلی دست به قلم شدم که به رسم دوران دانشجویی در این باب وجیزه ای بنویسم. 🔹بعد به خودم آمدم؛ پرسیدم آخه تو چرا ؟ تو که سالهاست طلبه شدی؟ مگر اصول فقه نخوانده ای که در مبحث مشتق عنوانی هست "ما انقضی عنه التلبس" که اگر یک مبدا در گذشته برای یک ذاتی ثابت بوده است بعد از منقضی شدن آن مبدا از آن ذات، استعمال علی نحو حقیقت نخواهد بود!!! 🔹پاسخ دادم؛ کی گفته دانشمندان اصولی ما همه چیز را فرموده اند و جای تکامل مباحث نیست؟ اینجا می شود به این بحث مشتق یک فرعی اضافه کرد و آن اینکه؛ اگر ذاتی که قبلا مبدئی برای او ثابت بوده است ولی روح و قلب آن ذات همچنان نزد آن مبدأ گیر است، این را چه باید کرد استعمال آن حقیقی ست یا مجازی ؟. التحقیق: پاسخ روشن است 😊 🔹از این مانع که گذشتم شبهه دیگری به ذهن آمد؛ مگر شما عاشق و سرسپرده حوزه علمیه نیستید مگر قرآن نخواندید که فرمود"ما جعل اللَّه لرَجُل من قَلْبَیْن فی جَوْفه " دو دلبر در یک قلب نمی گنجد. 🔹قلت: این دانشگاه بود که ما را به حوزه رساند اگر نبود آن سکوی پرتاپ، آن تشکلات دانشجویی که واقعا شبیه ترین محیط به جبهه ها هستند؛ جنگ مقدس فکری_فرهنگی، اخلاص، گمنامی، ایثار، تلاش خستگی ناپذیر، بیداری های شبانه برای برنامه های فرهنگی پیش رو و...آنچنان این فضا، جهان بینی و عمق اندیشه ماها را متحول می ساخت و آتشی در ذهن و قلب ماها روشن می کرد که جز با آمدن به حوزه علمیه این عطش فرو نمی نشست. 🔹گاهی از ما طلبه دانشجوها می پرسند چرا فلان موقعیت را رها کردید و به حوزه رفتید؟ پاسخ این است ما عنان اندیشه ورزی و اندیشه خواهی از کف داده بودیم ما از خود اختیار نداشتیم نمی شود از یک انسان عطشان که به سمت چشمه در حال دویدن است پرسید چرا ؟ 🔹طلاب دانشجو خیلی شبیه مهاجرین در صدر اسلام اند. انصار بسیار فداکاری و جانفشانی کردند و به اوج رسیدن. اما قصه مهاجرین قصه دیگری است آنها به خانه و کاشانه و جایگاهی که عمری برای آن زحمت کشیده بودند پشت پا زدند تا به وصال معشوق برسند. در میان رفقای ما دندان پزشک است، تحصیل کرده فیزیک از دانشگاه آلمان، استاد، مهندس، شغل های با درآمد بالا و... همه را گذاشتند و لبیک گویان آمدند و به اقتضای سن شان از همان اوائل هم درگیر خانواده و بچه و مشکلات زندگی اند یک جهاد علمی و معنوی تمام عیار .... 🔹خلاصه بعد از پاسخ به شبهات ذهنی خود خواستم شروع به نوشتن کنم که دیدم متن طولانی می شود فقط به یک جمله اکتفا می کنم: ✅خدا قوت سربازان مجاهد امام زمان عج، بی راهه نیست اگر روز دانشجو و روز طلبه را از روی داستان فداکاری شما بازنویسی کنند. ✍️شیخ علی امیری 00/09/16 @nabzqalam
💢| «پیام دفتر فقه معاصر عبور از 'حمل اولی درمانی' در عرصه تولید نرم افزار تمدن نوین اسلامی است.» 🔻 بنده به مناسبت یک پروژه در مورد فقه های مضاف و اسلامی سازی علوم انسانی بنا شد یک فحصی انجام بدهم و نظریات اساتید معظم فعال در این عرصه را بررسی و تجمیع کنم. اکثر بزرگوارانی که در مظان این بودند که حرفی برای گفتن داشته باشند را مورد تحقیق قرار دادیم. افرادی که شاید 30 سال، 20 سال، 10 سال، مقداری کم تر و بیشتر تابلو و برند این کلان مساله هستند. ده ها نوشته، جلسه، نشست و همایش از این بزرگواران را رصد کردیم. 🔻 آنچه از خروجی اکثر این مراکز و افراد بدست آوردیم به جزء موارد خیلی نادر همه اش در لایه حمل اولی بود. انگار این بزرگواران نذر کرده اند به حمل شایع در این عرصه ورود نکنند! اگر تعاریف فقه، فقه نظام، فقه مضاف، فلسفه مضاف، فقه حکومتی وعلوم انسانی اسلامی و بیان ضرورت تولید نرم افزار و رابطه عناوین از این دست با همدیگر را جمع آوری کنیم شاید ده ها جلد کتاب شود!! صد ها نشست و همایش و سخنرانی و مقاله که دائم می فرمایند اگر علوم انسانی را اسلامی نکنیم اینچنین می شود و آنچنان می شود!! یک معرکه و جدال بی رحمانه سر قیودات تعاریف به پا شده است که انگار تمام وظیفه این اندیشمندان بزرگوار ارائه یک تعریف جامع و مانع از فقه نظام است! بس. تازه جالب است جدیدا برخی برای اینکه سر فصل ها خیلی تکراری نشود بحث را چهل پنجاه سال هم به عقب برگردانده اند و می گویند اصلا اسلام و فقه اسلامی نظام دارد !!؟؟ ❗️بنده قبلا موانع عدم تحقق اسلامی سازی علم انسانی را جمع آوری کرده بودم موارد زیادی بود اما بعد از این تحقیق بعید نمی دانم به این قائل بشویم که واقعا مشکل اصلی در این مسیر این است که اساتید محترم و دغدغه مندمان که واقعا بنیه علمی بسیار خوبی هم دارند عطش علمی خود و شاگردان و جامعه علمی را "حمل اولی درمانی" می کنند!!! 🔅اما در میان این همه هیاهوی کم خروجی، گروهی که تقریبا همه از اساتید ساکت و بی ادعا در این عرصه هستند با ابتکار آیت الله اعرافی در دفتر فقه معاصر گرد آمدند و در یک زمان بسیار بسیار کوتاه در موضوعات مختلفی که چالش پیش روی اسلام سیاسی و اجتماعی است آثار خوبی از نوع حمل شایع به جامعه علمی عرضه کردند. 🔅نمی خواهم بگویم این آثار همه مشکل ما را حل می کند یا در اوج اتقان هستند یا نیستند بلکه نفس همین شجاعت آغاز، و ورود مستقیم به دل مسائل یک جریان علمی متفاوت را رقم زدن، جای بسی خوشحالی و امیدواری است. 🔆 به نظر من دفتر فقه معاصر تنها یک دفتر و مرکز متعارف در عرض بقیه مراکز نیست بلکه یک مدیریت و مهندسی حرفه ای دانش است، یک جریان مبارکی است که حامل پیام خط شکنی و خروجی محوری است حامل این پیام است که ای اساتید معظمی که با دارا بودن قوه اجتهاد، اهلیت ورود در عرصه تولید نرم افزار تمدن نوین اسلامی را دارید که الحمدلله کم هم نیستید از جدال لفظی در این عرصه عبور کرده و سراغ اصل مطلب بروید. 🖋شیخ علی امیری ۰۰/۱۱/۱۱ @nabzqalam
🔴 "ای مالک به میان مردم برو ..."/ضرورت آماده سازی افکارعمومی قبل از طرح مسائل جنجالی! 🔹اینکه در روز غدیر همه امت اسلامی باید شادی کنند جشن بگیرند اطعام کنند و ... شکی نیست، اما این مسائل ظاهر قضیه است و تمام این کارها برای این است که در هر دوره ای مسلمین از خودشان سوال کنند که این همه توصیه، فضیلت، جشن، شادی و سر و صدا برای چیست؟ 🔸از مسئولیت بزرگان، علما و اندیشمندان جامعه اسلامی این است که اولا این پرسش را برای همه بوجود بیاورند و بعد به آن پاسخ هم بدهند؛ بگویند ما شادی نمی کنیم که شادی کرده باشیم عید را تبریک نمی گوییم چون عید است باید تبریک گفت! بلکه این همه ظواهر و شعائر و نشانه ها برای توجه و اهتمام به متن و محتوا و باطن غدیر است. 🔹باطن غدیر امتداد یافتن حاکمیت انسان کامل و معصوم بر جامعه اسلامی و تبلور این امتداد، کارویژه های است که توسط اولیاء الله و راهنمایی های آنها به بشریت ارزانی شده است و تعظیم واقعی این یوم الله التفات امت اسلامی به این مولفه هاست. کارویژه های مثل؛ _گسترش تمام عیار و همه جانبه عدالت _ صلح پایدار در سراسر هستی _رشد معرفتی و علمی بشریت _پاکسازی دنیا از ظلم و تبعیض و فقر و خودخواهی ها و استکبارها و استبدادها _ قرار گرفتن بشیریت در مسیر سعادت دنیا و آخرت و... 🔹باید ایستگاه صلواتی زد ولی باید باطن غدیر را هم برای مردم گفت و بر طبق آن عمل کرد، تا وقتی اسم عید غدیر می آید اول به ذهن همه بیاید تا ایستگاه صلواتی اول مترقی علوی به ذهن بیاید تا نقل و نبات ... 🔹برای نمونه یکی از نسخه های امیرالمومنین(ع) را یادآور می شوم که نیاز امروز مردم و وظیفه مغفول مانده مسئولین حکومت اسلامی ماست؛ حضرت در نهج البلاغه در مانیفستی که به مالک می دهند که بر طبق آن بر مصر حکومت کند، می فرمایند: "مالک افکار عمومی را دریاب. نگذار سوال، شبهه و ابهام ذهن مردمت را فرا بگیرد. هرگاه مشکلی پیش می آید و مردم را دچار ابهام می کند فورا به میان مردم برو و به آنها پاسخگو باش و رفع سوال و نگرانی کن ... اصل پاسخگویی مسئولین اصل توجه به افکار و دغدغه ها و مطالبات مردم اصل توجه جدی حاکمیت به کار رسانه ای و رها نکردن ذهن و روح و روان مردم که دیگران بیایند و با هزار نیرنگ هر دروغی را به خورد آنها بدهد و روز به روز بین حکومت اسلامی و مردم فاصله بی افتد. 🔷اینها دستاوردهای غدیر است 🔹ای مسئولین جمهوری اسلامی به میان مردم بروید و طرح ها و برنامه ها را تبیین کنید و حرف مردم را بشنوید قبل از اینکه دیگران با ابزار رسانه به میان مردم شما بیایند و کار خودشان را جلو ببرند. ✍شيخ علی امیری @nabzqalam
🔴 مردمی بودن معنای سنگینی دارد برای افراد متوسط قابل هضم نیست 🔹 امام رضوان الله تعالی علیه و برخی از چهره های درخشان شورای انقلاب ثمره قرن ها مجاهدت و خون دل خوردن انبیاء، اولیاء، علما و صلحا را در یک روز به رای مردم گذاشتند؛ جمهوری اسلامی آری یا خیر؟ به راستی آن مرشد آسمانی با چه حجت شرعی این امر عظیم را به رای مردم گذاشتند؟ اگر مردم می گفتند خیر چه خاکی بر سر می ریختیم؟ چه مصلحتی بالاتر از این قابل تصور است؟ ✅بله آقایان " مردمی بودن" چنین هزینه و معنای سنگینی دارد ! رهبری معظم انقلاب بر اساس مبانی دینی "تبیین" را می دانند لااقل اجازه می دادید جوهر فرمان ایشان خشک شود بعد این هزینه سازی را بر نظام تحمیل می کردید. 🔹 ما نمی گوییم طرح های جنجالی که در سرنوشت مردم موثر است را به رای بگذارید که در منطق حکمرانی توجیه مطلوبی هم ندارد و باعث قفل شدن بسیاری از امور می گردد و در دنیا هم این شیوه طرفدار زیادی ندارد، اما انتظار می رود انقلاب خمینی که برای آزادی خواهی، ظلم ستیزی، و رشد فزاینده مردم به وقوع پیوست را از ریل خارج نکنیم مردم را در ابهام قرار ندهیم. 🔹شفاف و صادقانه با آنها گفتگو و مشورت کنیم به آنها اطمینان بدهیم که هیچ کاری خلاف نظر شما و به ضرر شما انجام نمی گیرد. آنها حرف منطقی و دلسوزانه بشنوند همراه می شوند. 🔹 خمینی کبیر جمهوری اسلامی را به رای گذاشت چون از بن دندان معتقد بود بدون همراهی و هم دلی مردم هیچ کاری به سرانجام نمی رسد. او خوب می دانست اگر امیرالمومنین علیه السلام هم باشی اگر همراهی مردم نباشد خانه نشین می شوی ... 🔹این مردم تربیت شدگان انقلاب اسلامی هستند چهل و سه سال است با گوشت و پوست و اسخوان آموخته اند مقابل ابهام و حرف زور و سیاست های نادرست سر خم نکنند اگر حرف تان منطقی و درست است آنها را قانع کنید نمی شود از این مردم انتظار داشت چیزی که رهبران بزرگ انقلاب به آنها آموخته اند و جزء فرهنگ آنها شده است را نادیده بگیرند. 🔸 اگر نمی توانید مانند رهبران بزرگ انقلاب ریسک دخالت دادن مردم در امور را تحمل کنید لطفا عنوان "مردمی بودن" را به یدک نکشید. 🖋شیخ علی امیری @nabzqalam
هدایت شده از المرسلات
♦️| الموجز فی اصول الفقه (از ابتدای کتاب) 🎙استاد شیخ علی امیری 🔈تدریس این کتاب در سال جاری برای جمعی از طلاب حوزه قم ارائه می شود و صوت این جلسات به صورت روزانه در کانال مدرسه مجازی المرسلات بارگذاری خواهد شد👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
recording-20220207-185952.mp3
11.82M
⁉️سوال_شما| سلام علیکم. معنای مشهور و اشهر دقیقا چی هست؟ مشهور قوی‌تر هست یا اشهر؟ ملاک چی هست در اشهر و مشهور؟ ملاک وزن علمی افراد هست یا تعداد؟ ✅پاسخ استاد امیری را بشنوید @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
recording-20211216-181602.mp3
11.83M
⁉️| سلام علیکم وقت بخیر. اگه امکانش باشه لطفا درباره فقه حکومتی هم توضیحاتی بدید که روش درست و مقدمات مورد نیاز ورود در این مباحث چیه ؟! و اینکه جهت اجتهاد در این زمینه چطوری باید طی طریق کرد ؟! آیا موسسه ای رو پیشنهاد میکنید یا نه اینکه شخص خودش بره دنبال دیدن منابع و استخراج اخباری که بشه باهاشون شاکله حکومت اسلامی رو بست، بهتره؟! ✅ حجت الاسلام امیری را بشنوید @almorsalaat
🔴عالی جناب وقت آن نرسیده که خدای مهربان تو غیرتی نشان دهد و بر مرگ کودکی قطره اشکی بریزد جناب پاپ فرانسیس: «آغاز کنندگان جنگ توهم نداشته باشند که خدا کنارشان است» 🔸 اولا چه عجب ! بلاخره زبان مبارک جناب تان برای تعریض به جنگ و کشتار باز شد. بلاخره جنگ و کشتار و نابودی کشورهای خاورمیانه نتوانست خلوت و خلسه عارفانه و زاهدانه شما را به هم بزند و از دعا و نیایش و یاد خدا غافل کند به جان هم افتادن سران مسیحیت شما را وادار به گناه کرده و مجبور شدید حرفی غیر از ذکر خدا بر زبان جاری کنید. 🔹 دوما حضرت عالی جناب فرانسیس مقداری دیر آمدید آن زمان که پای خدا را از سیاست، اقتصاد و عرصه های گوناگون اجتماع بریدید باید فکر این روزها می بودید باید می دانستید هر ساحتی از زندگی بشر خالی از خدا، اخلاق و قوانین الهی شود آنجا جولانگاه شیطان، هوا پرستی، لذت جویی، خودخواهی و خودکامگی خواهد شد. زمانی که با افتخار سینه جلو می دادید و می فرمودید هر کاری دوست دارید انجام بدید فقط یک شنبه ها بیاید کلیسا تا آرامش پیدا کنید باید فکر این روزها می بودید 🔸 جناب پاپ غیبت خدای تو در عرصه اقتصاد با نظام طبقاتی و ظالمانه سرمایه داری، در عرصه سیاست نظام ضعیف کش و باغ وحش کنونی را شکل داده است که اگر یک روز بی گناهی را در گوشه و کنار دنیا نکشد روزش شب نمی شود. غیبت خدای تو در عرصه فرهنگ و روابط اجتماعی نابودی خانواده، کاهش شدید نسل بشر و بحران جمعیت، بی سرپرستی و تک سرپرستی میلیون ها کودک بی گناه، بحران تجاوزان جنسی که امنیت را از زنان سلب کرده است و آنها به کالایی برای سرگرمی مردان تبدیل شده است. 🔹 عالی جناب زمانی که بغل گوش شما تمام احکام خدا زیرپای هوا پرستان لگد مال شد؛ ▫️ حجاب و عفاف را برداشتند لبخند زدید ▫️روابط نامشروع را با سکوت تایید کردید ▫️همجنس بازی را قانون کردند لام تا کام حرف نزدید ▫️ارتباط با محارم را قانونی کردند فقط سر تکان دادید ▫️رباخواری و بی عدالتی اقتصادی که اصلا ربطی به شما نداشت ▫️کشته کشتار مردم جهان به دست سران مسیحی تربیت شده 'یک شنبه ها کلیسا' را دیدید و به جای اعتراض دست بر سر آنها کشیدید و فرمودید پسرم برو خداوند شما را بخشید ▫️این همه خودکشی و افسردگی و پوچ گرایی در دنیای غرب را مشاهده کردید و بی تفاوت بودید. 📌 امروز دیگر سخن گفتن خیلی دیر است. 🔹 آقای پاپ حاصل جدایی دین از عرصه حکومت و سیاست علاوه بر این همه، نتیجه اش جنگ جهانی اول و دوم بود که دنیایی را به آتش کشید و امروز سران مسیحیت در آستانه جنگ جهانی سوم اند و فرزندان چشم رنگی شما به جان هم افتاده اند. اگر روزی که آتش به خانه مردم انداختند شما مداخله می کردید و حرف خدا را سر دست می گرفتید امروز آتش به خانه خودتان نمی افتاد. امروز خدایی که شما تعریف کرده اید یعنی خدای یک شنبه ها نه در کنار آغازکنندگان جنگ است و نه در کنار جنگ زدگان و نه در کنار هیچ جامعه ای دیگر ... 🔸 حضرت مستطاب امیدوارم روزی به این اشتباه راهبردی و خانمان سوز پی ببرید که محدود کردن خداوند به واتیکان و کلیساهای پر زرق و برقش و جدایی دین از صحنه های اجتماعی نتیجه ای جز جنگ و کشتار، بحران های فراگیر در همه عرصه ها ندارد و جای که خدا نباشد شیطان حکومت می کند. امیدوارم روزی برسد که خدای شما از خود غیرتی نشان دهد و به میدان بیاید و برای کشته شدن کودکی بی گناه قطره اشکی بریزد. ✅ این وضعیت اسفبار کلیسا و جهان تحت نفوذ او باید عبرت بزرگی برای برخی جریانات درون جهان اسلام و درون کشور ما باشد که صراط روح الله موسوی خمینی که صراط اسلام سیاسی و اجتماعی است تنها مسیر درست و تنها کلید نجات است. ✍علی امیری @nabzqalam
چین و روسیه دو قطب بزرگ قدرت جهانی به آمریکا گفته اند؛ ما هم مثل ایران تضمین می خواهیم ! گفته می شد جمهوری اسلامی یک حکومت دینی است و با دین نمی شود در چارچوب جامعه بین الملل تعامل و زیست فعالانه ای داشت و باید در هاضمه ساختارهای جهانی هضم شود. اما امروز نظام اسلامی به کله گنده های دنیا درس سیاست و دیپلماسی می دهد آنها کلیشه ها را کنار گذاشته و با ساختارشکنی ایران همراه می شوند. قدرت نرم انقلاب اسلامی در حال برهم زدن همه چارچوب های ظالمانه و استکباری حاکم بر دنیاست باید برای تحولات بزرگ پیش رو آماده بود ... @nabzqalam
هدایت شده از المرسلات
3.33M
⁉️: من پایه هفتم هستم حس می کنم هیچی بلد نیستم و هیچی از علوم بارم نیست. چه کنم؟ راهنمایی بفرمایید. ✅ حجت الاسلام امیری را بشنوید. @almorsalaat
📍اقدام رسانه ای بی بی سی در مصاحبه با کاترین شکدم به مراتب خطرناک تر و راهبردی تر از تهمت بی پایه یک اکانت فیک به مسئولین نظام است ⁉️ سوالی در اذهان هست چرا بی بی سی که زمین و زمان را به هم می دوزد که چهره نطام اسلامی را تخریب کند یک دفعه وسط میدان آمد و از برخی مسئولین نظام که مورد تهمت قرار گرفته بودند دفاع می کند ؟ 🔰 پاسخ اجمالی ؛ ✔️ بی بی سی یک بنگاه خبرپراکنی بسیار حرفه ای ست که در آن متخصصین فراوانی از رشته های؛ مدیریت استراتژی، مدیریت رسانه، علوم ارتباطات، جامعه شناسی، روان شناسی، هنر و زیبایی شناسی، اقتصاد، علوم سیاست و حتی دین پژوهان و آخوندهای انگلیسی دور هم جمع شده اند و یک هدف را دنبال می کنند اینکه "چگونه فعالیت کنیم که هم ماموریت مان را انجام دهیم و هم مخاطب، ما را بیشتر باور کند و مرجعیت رسانه ای ما بیشتر محفوظ بماند" ✔️ مدتی بود فعالان رسانه ای جبهه انقلاب با رشد سواد رسانه ای یک تقابل جدی با بی بی سی و هم قطاران او رقم زدند. با روش های گوناگون مشت آنها را برای مخاطب به خصوص مخاطب ایرانی باز کردند و بزرگ ترین ضربه برای این غول رسانه ای این است که مشت او برای مخاطب باز شود. و همچنین سرو کله رقبای جدیدی برای این کهنه رسانه پیدا شده است. 🔴 بنابراین بی بی سی با دو هدف بسیار دقیق و ظریف در جریان "کاترین شکدم" خلاف جهت همیشگی خود شنا کرد؛ ۱. در یک جریان به ظاهر مهم که ارکان نظام زیر سوال می رود بهترین سوژه برای نمایش حریت و ژست استقلال رسانه ای است و از طرف دیگر چون این جریان هیچ سندیتی ندارد و غالب افراد باور نکرده و به زودی عده ای که باور کرده اند هم واقعیت را متوجه می شوند بر موج این سوژه عالی سوار می شود که در نهایت جایگاه نسبتا متزلزل خود را باز گرداند و اعتماد مخاطب را بیشتر جلب و با انتشار این مصاحبه در تمام رسانه ها از جمله رسانه های انقلابی حضور و مرجعیت خود را به نمایش بگذارد و خود را روی بورس نگه دارد. ۲.با این عملیات فشار توپخانه جبهه رسانه ای انقلابی که غالبا مردمی و شخصی اداره می شوند و خیلی تابع حب و بغض ها مقدس هستند را با اختلال محاسباتی به طور ناخودآگاه تعدیل و فعالیت افشاگرانه آنها علیه بی بی سی را کاهش دهد. ⛔️ و با کامنت ها و سوالات تردیدآمیزی که از طرف افراد مختلف خواندم یا دریافت کردم تا حدودی این اقدام بی بی سی را موفق ارزیابی می کنم. ✅ بنابراین هم رسانه ها و تحلیلگران و هم مردم عزیز باید این ترفند دایه مهربان تر از مادر که تمام تار و پودش دروغ و جنگ روانی علیه نظام و ملت ایران است را توجه جدی داشته باشند. 🖋شیخ علی امیری @nabzqalam
📍عرض سلام و ادب خدمت دوستان عزیز اسعد الله ایامکم 📚 رفقای که در کانال المرسلات توفیق همراهی شان را نداشته ایم و در این بستر زیارت شان می کنیم بنده در حد فرصت و توان و سواد خیلی محدود جهت پاسخ گویی به سوالات درسی و تحصیلی در خدمت طلاب عزیز بالاخص رفقای یک تا شش هستم 📝 برخی رفقا تقریر ارسال می کنند؛ بررسی تقریر دوستان مقداری زمان می طلبد لذا اگر صبوری می فرمایید این مورد را هم در خدمت هستیم ...🙏 @nabzqalam
recording-20220310-205645.mp3
9.12M
⁉️: سلام حاج آقا بنده به طور جدی درگیر منطق خوانی هستم و روزانه بخش عمده کار علمی ام را روی منطق کار می کنم که تا حدود زیادی جمع بشه منتهی چون سنگین و جدی درگیر منطق هستم بنظر نیاز به یک استراحت ذهنی و تنوع ذهنی در خلال کار دارم توصیه شما چیست ؟ چه گزینه های آموزشی و مطالعاتی مطلوبی هست که خستگی ذهنی ما را کم کند؟ البته بجز قرآن خواندن و روایت خواندن ... ✅پاسخ را در صوت بشنوید. @nabzqalam
نبض قلم | علی امیری
چین و روسیه دو قطب بزرگ قدرت جهانی به آمریکا گفته اند؛ ما هم مثل ایران تضمین می خواهیم ! گفته می شد
🔸حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به پنجاه وششمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، با اشاره به تحولات سیاسی و نظامی اخیر، بر شناخت جبهه‌بندی‌ها و انتخاب موضع درست و آمادگی برای نقش‌آفرینی در تحولات به سود جبهه حق تأکید کردند. 🔸 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم دانشجویان عزیز رویدادهای سیاسی و نظامی در این روزها، تشکیل‌دهنده‌ی بخشی از همان پیچ تاریخی جهان است که گمان آن رفته بود. نخبگان و زبدگان ملت بزرگ ما در این مرحله، حامل مسئولیت‌های ویژه‌اند. شناخت جبهه‌بندی‌ها و صف‌آرائی‌ها و انتخاب موضع درست، مسئولیت کوته‌مدت، و آمادگی برای نقش‌آفرینی در تحولات به سود جبهه‌ی حق، وظیفه‌ی میان‌مدت آنان است. شما جوانان عزیز میتوانید در هر دو بخش بدرخشید و امید به انجمن‌هائی را که مزیّن به نام مبارک اسلام است، بارور نمایید. توفیقات روزافزون شما را از خداوند قدیر و حکیم مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ @nabzqalam
نبض قلم | علی امیری
#مشاوره_مجازی ⁉️#سوال: سلام حاج آقا بنده به طور جدی درگیر منطق خوانی هستم و روزانه بخش عمده کار
: سلام حاج آقا بنده چند روزی است پیشنهاد شما مبنی بر یادگیری قطره چکان زبان در لابه لای کار سنگین علمی را انجام دادم واقعا هیجان و نشاط بالای بهم می بخشه و حس خیلی خوبی دارم و احساس می کنم لذت بیشتری از کار علمی می برم ممنون @nabzqalam
📍طرح معافیت افراد ۳۰ ساله دارای دو فرزند رد شد. 🔵 این اتفاق چند پیام داشت؛ 🔸یک. هیچ مسئولی در نظام پیدا نمی شود که چندین سخنرانی در مورد ازدیاد جمعیت و فرزندآوری نداشته باشد و دائما از تریبون های مختلف واسلاما و وا کشورا سر نداده باشد. اما جلوی چشم همگان در عمل _ سربازی حرفه ای پیش کش ... اقداماتی از جنس اقدامات خانم آنکلا مرکل که برای فرزندآوری خونه و ماشین و وام کلان و هدیه به مردم می دهد پیش کش_ حاضر نشدن یک معافیت سربازی آن هم به افراد سن بالا آن هم دارای دو فرزند و بیشتر را از دست بدهند!! احسنتم. 🔸 دو. باز برای افکار عمومی تره هم خرد نکردند طرحی را اعلام کردند بخشی از جامعه را خوشحال کردند برخی ها امید بستند یک دفعه راحت تر از آب خوردن فرمودند حذف شد. همین!! 🔸 سه. پیام بی نظمی، بی هماهنگی و ناپختگی در مدیریت را به بیرون نمایش می دهد. واقعا شما نمی دانید طرح به این مهمی قبل از مطرح شدن و مصوب شدن!! باید با تصمیم گیران آن مشورت شود و بعد آن را رسانه ای کنید ؟ هر کسی هر گوشه ای ساز خود را می زند؟ مگر این گونه کشور جلو می رود ؟ مگر این سبکی می شود کشور اداره کرد ؟ چرا انقدر راحت خود را در موضع تهمت قرار می دهید؟ چرا از اقدامات قبلی درس نمی گیرید و دائما در حال تکرار یک مدل اشتباه هستید؟ ⁉️ ما برای رای آوری شماها کلی قول به مردم داده ایم اگر از سر دلسوزی مطالبه نکنیم هم نگرانیم گفتمانی که پرچم آن را بلند کردید زمین بخورد و هم فردا نمی توانیم تو صورت افرادی که به اعتماد ما(بچه انقلابی های کف میدان) رای داده اند و به شما رای داده اند نگاه کنیم. 🖋شیخ علی امیری @nabzqalam
❓آیا بحث مقاصد الشریعه مبتنی بر نظریه عدلیه است یا بنابر نظریه اشاعره هم قابل طرح است؟ ◼️مورد هشتم از اسباب تعدیه احکام عبارت بود از مقاصد الشریعه. ◽️بنابر اینکه بپذیریم که شریعت مقاصدی دارد و این مقاصد می‌تواند راهنمایی باشد برای اینکه ما احکام را تعمیم و توسعه بدهیم و یا احیاناً تضیق و تقییدی در آنها ایجاد کنیم. عرض کردیم که لازم نیست این مقاصد، مقاصد عقلی ماقبل از شریعت باشند که عدلیه می‌گویند. نه حتی مقاصد مبتنی بر شریعت هم که مقاصد و اغراض ثانویه مجعوله شارع هستند هم می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد و این نزاع را در این وادی هم جاری دانست. ◽️به همین دلیل گفتیم برخلاف چیزی که برخی دوستان بیان کرده‌اند و در کلمات برخی بزرگان از جمله برخی نوشته‌های آیت الله مکارم حفظه الله دیده می‌شود که این بحث مبتنی بر نظریه عدلیه است با این تقریر که سخن از اغراض و مقاصد شریعت که به میان می‌آوریم مفروض این است که احکام مبتنی بر مصالح، مفاسد، اغراض و مقاصد معینه است که شرع هم آن را در نظر گرفته است و اینجا هم داریم می‌گوییم اغراض و مقاصد، این ظهور در آن دارد و ابتنای بر آن دارد. و الا کسی که اشعری بیاندیشد، به وجود مصالح و مفاسد و اغراضی معتقد نیستند بلکه شارع آنها را جعل می‌کند می‌گویند معنا ندارد در خداوند این مسأله را تصویر کنیم که قصد و غرضی را دنبال می‌کند و این محدود کردن واجب است و لذا معنا ندارد این بحث در فضای اشاعره جاری باشد اما ما عرض می‌کنیم این بحث ابتنائی بر نظریه عدلیه ندارد حتی با نظریه اشاعره هم نزاع جاری‌ست لااقل در برخی از مسلک‌های این جریان. علت نظر ما هم این است که اشعری می‌گوید شارع تابع اغراض و مقاصد و مصالح قبلی و پیشینی نیست و به تبع یک غرض قبلی جعل حکم نمی‌کند. ✔️اما می‌تواند حکم را که جعل می‌کند با همان جعل او، مقاصد و اغراض را جعل بکند؛ این مقاصد و اغراض ارزش پیشینی و عقلی ندارند ولی با جعل شارع می‌تواند اینها ارزش پیدا کند اصلا ارزش‌ها تابعی از جعل شارع است. چه مانعی دارد که بگوییم شارع از طریق جعل این احکام غرضی را هم دارد جعل می‌کند نه اینکه غرضی را تبعیت می‌کند، نه. با جعل احکام یک غرضی را هم جعل می‌کند و ما فهمیدیم غرض مجموعی او از جعل این احکام حفظ نسب است حفظ آبرو است حفظ نظم اجتماعی است؛ و لو ذاتاً اینها ارزش عقلی ندارد اما بالاخره جعل شارع و اعتبار شارع‌اند؛ لذا این بحث مقاصد الشریعه بر اساس نظریه اشاعره هم قابل تصویر هست •┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈• (۲۹ /۶ /۱۴۰۰) استاد علیرضا اعرافی @alireza_arafi مقرر؛ علی امیری @nabzqalam