eitaa logo
نهج البلاغه (موضوعی )
135 دنبال‌کننده
543 عکس
110 ویدیو
12 فایل
کسب مهارت های زندگی با محوریت کلام امیرالمومنین علیه السلام . با توضیحات مختصر و مفید مقام معظم رهبری : (حفظه الله) نهج البلاغه یکی از قبله های امید فکری ماست ۲۶ / ۱ / ۱۳۶۳ کانال را به دوستان خود معرفی کنید
مشاهده در ایتا
دانلود
نهج البلاغه (موضوعی )
مدافعان حرم را کوچک نبینیم این جوری است که مقام معظم رهبری حفظه الله وقتی از مدافعان حرم یاد می‌کنند
در روایت آمده است بالاترین《بِرّ》 است چون《بِرّ》یعنی فانی کردن اراده در مقابل اراده ی ولیِّ الاهی. تَهِ این《بِرّ》این است که خود را اصلاً نمی بینی، یک شخص دیگری حاکم می شود، به عنوان ولیّ می آید و طرف، جهان را تقدیم می کند، آخرین《بِرّ》ی است که می تواند اتفاق بیفتد. @Naejolblake
نهج البلاغه (موضوعی )
در روایت آمده است بالاترین《بِرّ》#شهادت است چون《بِرّ》یعنی فانی کردن اراده در مقابل اراده ی ولیِّ الاه
《الحمد للّه الّذی لَبِسَ العزّ و الکبریاء》 چرا فرمود:《العزّ و الکبریاء》، مثلا در قرآن می فرماید: هرکس گناه کند و این کارها را بکند بداند خدا ارحم الراحمین است. حضرت امیر المومنین علیه السلام می‌فرماید: خداوند اَشَدُّ المُعاقبین است؛ یعنی آن اسمی که در قرآن استفاده می‌کند متناسب با شأنیت آیه است، مثلا بگوییم: کسی که توبه می کند به درگاه الهی بداند که خداوند شدیدُ الانتقام است!!! این سخن معقول نیست، معنا ندارد و فصیح نیست بلکه باید بگوییم: کسی که توبه می کند به درگاه الهی باید بداند که خداوند غفور است و رحیم، مثل این آیه ی شریفه《و من یعمل سوءا او یظلم نفسه ثم یستغفر الله یجد الله غفورا رحیما》؛ کسی که کار بدی انجام دهد یا به خود ستم کند، سپس از خداوند طلب آمرزش نماید، خدا را آمرزنده و مهربان خواهد یافت.(نساء/۱۱۰) یعنی حضرت امیر المومنین علیه السلام اسمی که انتخاب می‌کنند، آن اسم معصومانه انتخاب شده است، مثل این دو اسم《العزّ و الکبریاء》 که معصومانه استخدام شده اند؛ چون باید بدانیم در این خطبه، موضوع، موضوع امتحان است. @Naejolblake
نهج البلاغه (موضوعی )
《الحمد للّه الّذی لَبِسَ العزّ و الکبریاء》 چرا فرمود:《العزّ و الکبریاء》، مثلا در قرآن می فرماید: هرک
🔺️فلسفه و دلیل مبتلا کردن انسانها 🔹️می گوییم: چرا می فرمایند:《الحمد للّه الّذی لبس العزّ و الکبریاء》بلکه می فرمودند:《لبس الرحمن الرحیم الودود》 چون موضع امتحان، موضع ظهور عزّت خدا و ذلّت انسان است. و خداوند می خواهد با ابتلائات انسان را ذلیل بکند و اراده‌ای جز اراده ی خودش برایش باقی نماند و تا انسان مدام بگوید چشم، هر چیزی که تو بگویی، من هیچ هستم و هیچ اراده ای از خود ندارم. این نگاه به امتحان به این شکل در هیچ دستگاهی پیدا نمی‌کنید جز در دستگاه آلُ الله علیهم السلام و دستگاه و نظامِ مفاهیمِ وحیانی؛ که این نظام مفاهیم وحیانی را اگر می خواهید مجموعا در یک جا پیدا کنید سراغ کتاب های دیگر و مُتشَتِّت نروید بلکه بروید سراغ کتاب حضرت مولا امیرالمومنین علیه السلام. شما نمی‌توانید مثلا بحارالانواری را حمل کنید از این شهر به آن شهر. خلاصه ی بحارالانوار و کتاب های روایی دیگر را اگر بخواهید چکیده کنید می شود نهج البلاغه؛ که در حقیقت این کتاب شریف شامل《موضوعات اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و موضوعات فردی و موضوعاتی که ما به آنها نیاز داریم و محتاجیم》می شود. @Naejolblake
نهج البلاغه (موضوعی )
🔺️فلسفه و دلیل مبتلا کردن انسانها 🔹️می گوییم: چرا می فرمایند:《الحمد للّه الّذی لبس العزّ و الکبریا
🔺️جلسه ی سوم از مباحث مقدماتی خطبه ۱۹۲ علّتش چیست و غایتش چیست؟ جواب را از عبارت خطبه متوجّه می‌شویم. بین علّت و غایت کاملاً تفاوت است، مثال: گاهی اوقات از دوستان طلبه می پرسند که ما برای چه آفریده شده ایم؟ وقتی می‌خواهند جواب بدهند زیاد شنیده شده که استناد شده به این آیه《ما خلقتُ الجنّ و الانس الّا لِیعبدون》می‌گوییم: پس علّت پیدایش چیست؟ یعنی آیا علت خلقت این است که تو عبادت کنی؟ می گوییم: این جواب اشتباه است. اصلاً این《لام》 که در کلمه ی《لِیعبدون》در آیه آمده برای بیان علّت نیست. این همان《لامی》است که به آن《لام》 غایت و عاقبت می‌گویند و فرق اساسی است بین علّت و غایت. علّت قبل از وجود شئ است و غایت بعد از وجود شئ، مثلا می گویند:《مِنبر》علّت ساختش چیست؟ می گویی: برای این که روی آن بنشینند و منبر بروند و سخنرانی کنند، می گویند: اینکه شد《غایتش》 یعنی تَهِ کاری را که شخص منبری می خواهد انجام بدهد این است که بنشیند و سخنرانی کند. علت قبل از معلول است، بین این دو سوال که چه چیزی این را ایجاد کرده است و برای چه ایجاد شده است فرق است. در حقیقت دو سؤال داریم: ۱. چه چیزی این را ایجاد کرد؟ که می‌شود علّت، ۲. برای چه ایجاد شد؟ می‌شود غایت.
نهج البلاغه (موضوعی )
🔺️جلسه ی سوم از مباحث مقدماتی خطبه ۱۹۲ #امتحان علّتش چیست و غایتش چیست؟ جواب را از عبارت خطبه متو
دلیل پیدایش تو و علت پیدایش تو خدا است، او علت است برای تو، مثل علت پیدایش《مِنبَر》که آقای نجّار است. اگر نجار نبود مِنبَری هم به وجود نمی آمد، اما حالا که به وجود آمده، سوال دوم این است که آقای نجار آن را برای چه ایجاد کرد؟ برای آنکه به منبر بروند و سخنرانی کنند‌.《خداوند》علت پیدایش است، سوال دوم: برای چه این پیدایش اتفاق افتاده است؟ جواب: برای اینکه بروید و عبادت کنید. سوال در مورد امتحان هم همین طوری است که انسان مبتلا و امتحان می شود، سوال اول: علت امتحان چیست؟ سوال دوم: برای چه امتحان می شویم؟ پس شد دو سوال. این دو سوال را حضرت به زیباترین شکل ممکن در ابتدای خطبه مطرح فرمودند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐ ماه ربیع الاول، بهار زندگی است 🔺️ رهبر انقلاب: بعضی از اهل معرفت و سلوک معنوی معتقدند که ماه ، ربیع حیات و زندگی است؛ زیرا در این ماه، وجود مقدس پیامبر گرامی و همچنین فرزند بزرگوارش حضرت ابی‌عبدالله جعفربن‌محمدالصّادق ولادت یافته‌اند و ولادت پیغمبر سرآغاز همه‌ی برکاتی است که خدای متعال برای بشریت مقدر فرموده است. 💻 Farsi.Khamenei.ir
🌼 وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْري نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللهِ وَ اللهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ» و از ميان مردم كسى است كه جان خود را براى طلب خشنودى خدا مى‏ فروشد، و خدا نسبت به [اين‏] بندگان مهربان است بقره /۲۰۷ 🌺 به اتفاق خاصه و عامه این آیه شریفه در شان امیرالمومنین علیه السلام نازل شده است. ابن عباس نقل می‌کند که در یک ربیع سال چهاردهم بعثت ، حضرت رسول (صلّى اللّه عليه و آله) به امر پروردگار عزيمت هجرت از مكه فرمود، على بن ابى طالب (عليهما السّلام) را خواند و فرمودند: يا على قريش اتفاق نموده است كه امشب به سر من آيند و مرا به قتل برسانند، آیا تو در بستر من می‌خوابی تا من به غار ثور بروم؟» امام علی(ع) فرمود: «در این صورت شما سالم می‌مانید؟» پیامبر (ص) فرمود: «آری.» علی (ع) تبسمی کرد وسجدۀ شکر به جای آورد، وقتی که سر از سجده برداشت عرض کرد: «آنچه را که مأمور شده‌ای انجام ده که چشم، گوش و قلبم فدای تو باد…» سپس پیامبر (ص)، امام علی (ع) را در آغوش گرفت و از هم جدا شدن 📚 بحار الانوار، ج۱۹، ص۶۰ امالی طوسی، ص۴۶۶ امالی صدوق، ص ۴۶۹؛ مفاتیح الغیب، فخر رازی ج۵، ص۱۷۴؛ شواهد التنزیل، ج۱، ص۱۲۳ تفسیر البرهان ج۱ ص ۴۴۱ تفسیر اثناعشری ج۱ ص۳۷۰ –––––––––– @Naejolblake
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با چه کسی مشورت کنیم؟!👆👆👌 روایتی از امیر المومنین علی علیه السلام
🌸 آغاز امامت و ولایت قطب عالم امکان، فخر زمان، امان مردمان، صاحب العصر والزمان امام مهدی(عج) مبارک باد 🔰 " آینده حضرت مهدی موعود ارواحنافداه، یک حکومت مردمىِ به تمام معناست. مردمی یعنی چه؟ یعنی متّکی به ایمانها و اراده‌ها و بازوان مردم است. امام زمان، تنها دنیا را پُر از عدل و داد نمیکند؛ امام زمان از آحاد مؤمن مردم و با تکیه به آنهاست که بنای عدل الهی را در سرتاسر عالم استقرار میبخشد و یک حکومت صددرصد مردمی تشکیل میدهد." 🗓 ۱۳۸۱/۰۷/۳۰ •┈••✾🔹✾••┈• @Naejolblake
نهج البلاغه (موضوعی )
دلیل پیدایش تو و علت پیدایش تو خدا است، او علت است برای تو، مثل علت پیدایش《مِنبَر》که آقای نجّار است.
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِی لَبِسَ اَلْعِزَّ وَ اَلْکِبْرِیَاءَ وَ اِخْتَارَهُمَا لِنَفْسِهِ دُونَ خَلْقِهِ وَ جَعَلَهُمَا حِمًى وَ حَرَماً عَلَى غَیْرِهِ وَ اِصْطَفَاهُمَا لِجَلاَلِهِ》؛ ستایش خدا را که لباس عزّت و بزرگوارى شایستۀ اوست، و این دو صفت را نه براى آفریده‌هایش بلکه به خود اختصاص داد، و آنها را قرقگاه و حریم خود نمود، و بر دیگران ممنوع کرد، و هر دو را محض جلالت و عظمت خویش برگزید. @Naejolblake
نهج البلاغه (موضوعی )
《اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِی لَبِسَ اَلْعِزَّ وَ اَلْکِبْرِیَاءَ وَ اِخْتَارَهُمَا لِنَفْسِهِ دُونَ
قبلا اشاره کردیم که علت پیدایش امتحان، عزت خدا است. اگر خدای متعال عزیز نبود امتحان اتفاق نمی افتاد؛ چون عرض کردیم امتحان برای ایجاد تذلُّل است، برای ایجاد ذلّت است. به دلیل اینکه خدا عزیز است علت می‌شود برای پیدایش ذلت؛ چون خداوند خالق است علت می‌شود برای پیدایش مخلوق؛ چون خداوند رازق است علت می شود برای پیدایش مرزوق. خداوند عزیز است. برای پیدایش ذلّت، ذلّت با چه چیزی اتفاق می‌افتد؟ با امتحان. چرا خدای متعال بنی آدم را مبتلا می‌کند به امتحان؟ به گرسنگی؟ به فقر؟ به خوف؟ چون در ضمن این ابتلائات چیزی نهفته است به نام ذلّت. پس غایت امتحان واضح شد که تذلُّل است و علّت پیدایش امتحان هم واضح شد که عزّت خدا است. @Naejolblake
نهج البلاغه (موضوعی )
قبلا اشاره کردیم که علت پیدایش امتحان، عزت خدا است. اگر خدای متعال عزیز نبود امتحان اتفاق نمی افتاد؛
چون خداوند عزیز است همه را ذلیل می خواهد (از انبیا و فرشتگان و غیر از این بزرگواران علیهم السلام) همه را ذلیل می‌خواهد بدون استثناء. این جواب دو سوال خیلی مهم است یعنی جواب دو سوال کلامی عمیق که با این عبارت شریف حضرت جواب داده می‌شوند. حضرت در صدر کلام می فرماید:《الحمدلله الّذی لَبِسَ العزّ》 و نفرمود:《الحمدلله الذی لبس الرحمة》معلوم می‌شود موضوع ابتلائی که حضرت مطرح می‌کنند منشأشان عزّت و کبریایی است. چون او متکبِّر است همه را حقیر می‌خواهد یعنی نقطه ی مقابل باید پیدا بشود به نحو حقارت و ذلّت؛ لذا هر چه می آفریند ذلیل می آفریند. واسطه ی این امر چیست؟ این کار را با چه چیزی می خواهی بکنی؟ جواب: با امتحان. وضو بگیر، تیمُّم کن، غسل کن، نماز بخوان، روزه بگیر، گرسنگی بکش... و تَهِ امتحان مثلا برو جانت را بده. درحقیقت همه ی این ها خلاف اراده ما است و خلاف نفس ما است و با انجام این اعمال، ما به ذلّت می اُفتیم؛ که همه ی این ها در مقابل خدای متعال اتفاق می‌افتد و به همین دلیل هیچ اشکالی هم وارد نیست. پس غایت امتحان می‌شود تذلّل. @Naejolblake
📌 «ولادت رسول خاتم، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)» 💠 نظر مشهور اهل سنت این است که تولد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) روز دوشنبه ۱۲ ربیع الاول سال عام الفیل، برابر با سال ۵۷۰ میلادى بوده است، اما قول مشهور شیعیان آن است که آن حضرت در روز جمعه مصادف با ۱۷ ربیع الاول آن سال به دنیا آمدند. ✨مورخان حوادثی مهمی را در شب میلاد پیامبر، اشاره دارند از آن جمله: 🔹 در آن شب ۱۴ برج از ایوان کسری فرو ریخت و آتشکده فارس که هزار سال آتش آن افروخته بود خاموش شد. 🔸 در آن شب، دریاچه ساوه خشکید و موبد بزرگ در خواب دید که شتران تنومند همراه اسب‌های عربی از دجله گذشتند و در ایران پراکنده شدند. 🔹 امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: «چون رسول خدا تولد یافت کاخ‌های سفید فارس و قصرهای شام (در پرتو نوری که تابید) برای آمنه آشکار شد.»
هدایت شده از مدرسه ولایت
1_533399737.pdf
659.7K
🟥 در روزگاری که عده ای از مسئولین نظام مدعی حکمرانی بر اساس هستند به نظر ضرورت دارد که همگان از اندیشه ی بلند مدیریتی امام امیرالمؤمنین بن ابی طالب علیهما السلام آگاه باشند تا سیاست زده، درد را به نام درمان و نیش را به جای نوش با رسانه ها و‌‌‌ فضای مجازی در کام آنان نریزند و خرابکاری خودشان را به پای آموزه های ناب سلام الله علیه ننویسند. 🔰 🔵 نمودار حکمرانی عادلانه ی 🔶 بر اساس نامه ی ۵۳ 🔷 این نامه از طرف سازمان ملل متحد به عنوان سند اجتماعی تاریخ بشر شناخته شده است. 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید| هرکس به خدا ایمان دارد ممکن نیست احساس کند در محاصره است... ◾️سید عزیز ما ، رضی‌الله عنه، یادگاری‌های بسیاری در میان ما گذاشت که یکی از ارزشمندترین آن‌ها «» و پایداری دربرابر اشقیا است.
♦️این پایان نیست... این آغاز سید حسن نصر الله است 🔴 👇 @bidariymelat
🔺️شمه‌ای از فضائل حضرت معصومه سلام الله علیها 🔹️ مقام شفاعت حضرت جعفر صادق(ع) در این رابطه می فرماید: «تَدخُلُ بِشِفاعَتِها شیعتُناالجنهَ باجمعهم »: «با شفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت می شوند.» سفینة البحار، ج 2، ص 376 🔹️مقام عصمت لقب «معصومه » را امام رضا علیه السلام به ایشان اعطا کرده اند. طبق این روایت امام فرمود: «من زار المعصومه بقم کمن زارنی » «هرکس را در قم زیارت کند، همانند کسی است که مرا زیارت کرده است » (ناسخ التواریخ، ج ٣، ص ٦٨، به نقل از کریمه اهل بیت، ص ٣٢ 🔹️ امام صادق (ع ) در مورد ایشان «تقبض فیها امراءه هی من ولدی، واسمها فاطمه بنت موسی، تدخل بشفاعتها شیعتنا الجنه باجمعهم » «بانویی از فرزندان من به نام «فاطمه » دختر موسی، در آنجا(قم ) رحلت می کند، که با شفاعت اوهمه شیعیان ما وارد بهشت می شوند.» این پیشگویی پیش از تولد امام موسی کاظم اتفاق افتاده که نشان از مقام شامخ ایشان است 🔹️رمز قداست قم بنابر روایات متواتر از اهل بیت عصمت و طهارت، قم شهر شیعیان، حرم فرزندان آنان، پناهگاه فاطمیان، سالم ترین شهرها و آشیانه آل محمد است. امام صادق(ع) فرمود:《خدا دارای حرمی است که آن مکه است و پیامبرش حرمی دارد که مدینه است و امیرالمؤمنین هم حرمی دارد که کوفه است و ما هم دارای حرمی هستیم که قم است و به زودی بانویی از فرزند من در آنجا دفن می شود که نامش فاطمه است هر کس او را زیارت کند بهشت بر او واجب می شود.》 بحار ج ۶۰ ص۲۱۶ http://eitaa.com/joinchat/3578658856C11a7f356be
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 رهبر انقلاب: در مورد حرکت شرورانه دوشب پیش رژیم صهیونیستی، هم بزرگنمایی غلط است هم کوچک‌انگاری/ باید خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی به هم بخورد / قدرت و توانایی و ابتکار و اراده ملت ایران را باید به آن‌ها بفهمانیم 🔹️ رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار خانواده‌های شهدای امنیت: ✏️ مطلب دوم مربوط به این حرکت شرورانه‌ای است که دو شب پیش اینجا انجام دادند. خب، یک غلطی کرد، خودشان هم البته بزرگنمایی می‌کنند. بزرگنمایی آنها غلط است اما توجه داشته باشید کوچک‌انگاری آن هم غلط است. اینکه ما بگوییم: «نه؛ چیزی نبود، اهمیتی نداشت» این هم غلط است. ✏️ بایستی خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی به هم بخورد. اینها دچار خطای محاسباتی‌اند نسبت به ایران. اینها ایران را نمی‌شناسند، جوانان ایران را نمی‌شناسند، ملت ایران را نمی‌شناسند، قدرت و توانایی و ابتکار و اراده ملت ایران را هنوز درست نتوانسته‌اند بفهمند؛ این را ما باید به این‌ها بفهمانیم. ✏️ کیفیت کار را مسئولین ما باید تشخیص بدهند و درست بفهمند آنچه که صلاح این کشور و این ملت هست آن را انجام بدهند. [صهیونیستها] باید بدانند ملت ایران کیست، جوانان ایران چگونه‌اند، این فکر، این انگیزه، این رشادت، این آمادگی که امروز در ملت ایران وجود دارد، خود این امنیت‌ساز است. این را بایستی حفظ کنیم. ۱۴۰۳/۸/۶ 🖼 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
🌼حدیث روز عن امیرالمومنین عليه السلام : إذا رَغِبتَ في المَكارِمِ فاجْتَنِبِ المَحارِمَ . [غرر الحكم :4069 .] امام على عليه السلام : اگر خواهان مكارم اخلاق هستى، از حرامها دورى كن .
نهج البلاغه (موضوعی )
چون خداوند عزیز است همه را ذلیل می خواهد (از انبیا و فرشتگان و غیر از این بزرگواران علیهم السلام) هم
حضرت در مورد ابلیس که دارند صحبت می‌کنند می فرمایند: ابلیس مشکلش این بود که《نَازَعَ اَللَّهَ رِدَاءَ اَلْجَبْرِیَّةِ وَ اِدَّرَعَ لِبَاسَ اَلتَّعَزُّزِ وَ خَلَعَ قِنَاعَ اَلتَّذَلُّلِ‌》؛ با خداوند در لباس عزّت و کبریایى، به ستیز برخاست، و آن لباس عزّت را بر خود پوشید، و جامۀ فروتنى و خاکسارى را در آورد. در حالی که لباس عزّت مال خدا بود《اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِی لَبِسَ اَلْعِزَّ وَ اَلْکِبْرِیَاءَ》؛ ستایش مخصوص خدایی است که لباس عزّت و کبریائی را پوشید. در نقطه ی مقابل جز ذلیل، کسی را نمی خواهد. ابلیس آمد لباس تذلّلی که مالِ مخلوقات است و با امتحان باید به دست می آمد را رها کرد و لباس تعزُّز و عزّت را پوشید.
نهج البلاغه (موضوعی )
حضرت در مورد ابلیس که دارند صحبت می‌کنند می فرمایند: ابلیس مشکلش این بود که《نَازَعَ اَللَّهَ رِدَاءَ
در واقع ابلیس در ضمن ملائکه امتحان شد‌. علت این ابتلا و امتحان چه بود؟ جواب‌:《عزت خداوند》. خداوند متعال به دنبال چه غایتی بود؟ به دنبال این بود ابلیس در ضمن فرشتگان و در ضمن غیر خودش به تذلُّل در مقابل خدای متعال برسد، یعنی فلسفه ی امتحان ابلیس که سجده در مقابل آدم علیه السلام بود برای ایجاد ذلّت بود؛ چون فرشتگان آن مقامات عالیه خود را می‌دیدند《نحن نُسَبح بحمده و نُقَدِّس لک》، ابلیس هم در بین ملائکه رفعت مقام یافت و در جلگه ی فرشتگان بود. او هم مقامات معنوی خود را می دید و مشاهده می کرد، در این هنگام حالت تَعَزُّزی پیش می آید و با امتحان حالت ذلّت پیش می آید، همه امتحان شدند تا عزت خداوند پدیدار بشود. یعنی ابتلائاتی که ما هر روزه با آن مواجه هستیم چه ابتلائات فردی و چه ابتلائات اجتماعی همه برای پیدایش ذلت در نفس است، باید اراده خود و خواست خود را فانی در خواستِ شخص دیگری کنیم و خود را نبینیم. بالاترین ذلت این است که انسان خود را نبیند و در مقابل دیگری سر تسلیم فرود بیاورد. خُب ابلیس در این جریان امتحان قرار گرفت توسط سجده کردن به آدم علیه السلام، غایت امتحان که آمده بود تذلّل ایجاد کند برای ابلیس، بر عکس لباس عزت را پوشید و پوشش ذلت را که باید تحت لوای ابتلای سجده حضرت آدم علیه السلام به دست می‌آورد را کنار زد.
حضرت با کمترین عبارات و با کمترین معونه ی لفظی و بیانی، جواب این دو سوال عمیق کلامی را دادند. پس همه امتحاناتی که ما داریم می شویم با این دید باید به آن نگاه کنیم. هر امتحان مجرایی است برای ظهور عزت خداوند از یک جهت، و مجرایی است از جهت دیگر برای ظهور تذلّل عبد. عزّت خداوند در ظرف تذلّل عبد ظاهر می شود، همانطوری که خالقیت خداوند در ظرفِ مخلوق بودنِ ما ظاهر می‌شود. چقدر امتحانات با این دید نافذ امیرالمومنین علیه السلام رنگ و صِبغه ی دیگری می گیرند! نگاه ما به ابتلائات طور دیگری می شود.
نهج البلاغه (موضوعی )
حضرت با کمترین عبارات و با کمترین معونه ی لفظی و بیانی، جواب این دو سوال عمیق کلامی را دادند. پس همه
یعنی اگر ما در هر امتحانی نگاه کنیم که با این امتحان داریم عزت خداوند را آشکار می کنیم طور دیگری به نگاه می‌کنیم. ما آمدیم از نگاه وحی بررسی کردیم که خلاصه کلام این شد: اگر نگاه کنیم هر بچه ای ظرفِ ظهور خالقیت خدا، رازقیت خدا، عزت خدا است، اگر اینطور نگاه کردیم بعد به فرزندآوری و کثرت جمعیت طور دیگری نگاه می کنیم. اگر هر نفر را نماینده ظهور اسماء و صفات خداوند ببینید آن وقت فرزند را چطور می بینید؟ وقتی خود شما در مجلس اباعبدالله علیه السلام حاضر می شوید در آنجا هر کدام یک سینه زن هستید برای امام حسین علیه السلام. اگر صد نفر هستید در حقیقت صد نفر سینه زن هستید برای امام حسین علیه السلام؛ یعنی در ظرفِ صد نفر انسان، و توحید اتفاق می افتد، لذا در آن ادعیه ی ماه رجب داریم که خدای متعال اهل بیت علیهم السلام را فرستاد《حتَّی ظَهَرَ لا اله الا انت》تا ظاهر بشود که خدایی نیست جز او.