﷽
🔰 امام، راه امام، یار امام
*روایت اردوی یک روزهی #راه_امام، خانه طلاب جوان
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✍🏻 مـحمّـد بـُــرهـان
#بخش_چهارم
● سوم: عمو هادی ●
به چند گروه تقسیم شدیم برای مباحثهی جزوهی راه امام. هر گروه هم برای خودش یک سرگروه داشت و استاد قریب هم بین گروهها جابهجا میشد تا به سوالات پاسخ بدهد. سر گروه ما، شد عمو هادی.
شاید صدای هادی را در پادکست حجره شنیده باشید. هادی حسن زاده متولد ۷۷ است، اما مثل بابا بزرگها به نظر میرسد. رفتارش پُخته و سنجیده، و کاملاً آخوندیست؛ انگار که هادی از همان اول با عمامه به دنیا آمده است. با اینکه اختلاف سنّیمان بیش از سه سال نیست، امّا وقار و متانت او مجبورم میکند که احترام خاصّی برای او قائل باشم.
با هادی در سفر بشاگرد بیشتر آشنا شدم. مسوولیت فرهنگی داخلی اردو با او بود. یکی از برنامههایی که تدارک دیده بود، بازخوانی پیام رهبری به گروههای جهادی موسوم به "منشور نُه بندی" بود. آنجا بود فهمیدم واقعا آدم خوش فکر و خوش فهمی است.
در جلسات راه امامی هم که در جهادی برگزار کردیم، این وجههاش نمایانتر شد. خاطرم هست که در مباحثه عمومی یکی از بچهها تحلیلی از صحبتهای آقا داشت و میگفت: «فلان چیز اصلاً رویه آقا نیست». عمو هادی بلا فاصله، قاطعانه و محکم گفت: «اتفاقا هست! این سیره رهبریست». هرچه هم از مباحثات میگذشت، بیشتر به درستی حرف عمو هادی پی میبردیم.
در بشاگرد، یک گروه را سرگروهی میکرد که اکثرا دهه هشتادی بودند؛ امّا برای افراد گروه مرشدی میکرد. اعضای گروهش هم واقعاً حس گرفته بودند، و یک هویت جمعی برایشان شکل گرفته بود.
در مباحثهی حرم امام هم به نکات بسیار مهمی اشاره کرد؛ آقا در بخشی از سخنان خود در دیدار با گروههای جهادی میفرماید:
《جهاد یعنی یک حرکت جوشیدهی از اعتقاد و باور قلبی و ایمان و به کارگیری تواناییها؛ اگر چنانچه آن ایمان وجود دارد، آن باور قلبی وجود دارد، پس این کار حدّ نهایی ندارد؛ چون تواناییها حدّ نهایی ندارند؛ تواناییهای انسان واقعاً هیچ حدّی ندارد، اندازه ندارد. دل شما، روح شما، ذهن شما، مغز شما توانایی فوقالعادهای دارد؛ یعنی [مثل] این کارهایی که کردهاید.》
هادی در این بخش به این نکته توجه داد که آقا هر حرفی که میزند، از پشتوانههای معرفتی سنگین و پُر مغزی بهرهمند است. در نظر آقا، چون ایمان و تواناییهای انسان محدودیت ندارد، لذا جهاد هم که مبتنی بر این ارکان است، محدودیت نخواهد داشت. رهبری در این مسئله هم کاملاً هستیشناسانه میاندیشد و همینطور هم توضیح میدهد.
عمو هادی، سر مزار مرحوم نادر طالب هم صحبتهای بسیار خوب و قابل استفادهای ارائه کرد. به نظرم هادی توان تبلیغی بالایی دارد و کلام او گرمی و گرایی خاصی دارد. هنگام خداحافظی از والیها هم دیدم که چطور با آرامش و اعتماد بنفس گفتگو را میزبانی میکرد و با آنها گرم گرفته بود.
امیدورام حوزه بتواند در ابعاد وسیع از امثال هادی تربیت و تکثیر کند.
#ادامه_دارد...
┄┄┅••┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄••┅┄┄
#راه_امـام
#حضرت_روحالله
#صـدسال_تنـهایـی
#حاج_عبدالله_والی
هدایت شده از جدال سیاسی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تهمینه دهبزرگی دختر ایرانی که در آمریکا بزرگ شده از اینکه دور مجسمه جورج واشنگتن پرچم فلسطین انداخته شده شرمگین است و میگوید ما آمریکاییها به جورج واشنگتن افتخار میکنیم. تهمینه از شورش جوانان آمریکایی علیه صهیونیسم به مثابه یکی از ستونهای استعمارگری و سلطهطلبی امپراطوری آمریکا ناراحت است و میگوید با دیدن این چفیه ها احساس خطر و ناامنی میکند . رفتار و ذهنیت تهمینه را شهید مالکوم ایکس ۷۱ سال پیش خیلی دقیق توضیح داده: مالکوم میگوید دو نوع برده داریم: برده خانگی و برده مزرعه. هروقت بردگان مزرعه از چارچوب خود خارج میشوند بردگان خانگی را میفرستند تا آنها را ادب کنند. برده خانگی بیشتر از خود ارباب او را دوست دارد و نگرانش است. اگر زمانی خانه ارباب در معرض آتش قرار بگیرد برده خانگی خود را به خطر میاندازند تا اتش را خاموش کنند. اگر ارباب بگوید ناخوش است برده میگوید ما ناخوشیم. برده خانگی خود را با ارباب و جایگاهش چنان اینهمانند کرده که خودش را با اربابش جمع میبنند و از ضمیر ما استفاده میکند.
✅کانال جدال سیاسی👇
https://eitaa.com/joinchat/2508259340C851b3b60c7
چرا به بازیهای پوچ و بیمعنی علاقهمند میشویم؟ 👇🏻👇🏻👇🏻
(https://t.me/tarjomaanweb)
🎯 چرا به بازیهای پوچ و بیمعنی علاقهمند میشویم؟
🔴 در این سالها که گوشیهای هوشمند به همدم شبانهروزی ما تبدیل شدهاند، دستهای از بازیهای رایانهای محبوبیت پیدا کردهاند که از جهات مختلف، نقطۀ عکس یک بازی جذاب به شمار میروند. این بازیها نه محیط زیبا و پرجزئیاتی دارند، نه داستان پرکششی را پیگیری میکنند، نه موفقیت در آنها نیازمند مهارت و خلاقیت است. آنها بهشکل افسردهکنندهای سادهاند. دوندهای که در جادهای بینهایت یا ریلی بیپایان میدود، پرندهای که تا ابد پرواز میکند، یا پازلهایی تمامنشدنی که فقط با «شکست» خوردن به پایان میرسند.
🔴 این بازیها انباشت زشت و نفرتانگیزِ رنجهای بیدلیل هستند؛ به تعبیر ایان بوگاست، «رودرروییِ بیحاصلی با سیاهی و ناامیدی». پس چرا میلیونها نفر وقتشان را صرف آنها میکنند؟
🔴 بوگاست که خود طراح و منتقد بازی است، میگوید: این بازیها، با سادگی و تکرارهای خستهکنندۀ خود، راز بازیهای رایانهای را به بهترین وجه افشا میکنند: این بازیها به جای اینکه لذتبخش باشند، آدم را عصبی و ناامید میکنند، و با اینکه تلاش و کوششی نمیطلبند، حس استیصال شدیدی ایجاد میکنند. استیصالی که نتیجهٔ ملالت یا حماقت نیست بلکه رنج حاصل از تکرار بیپایان است، استیصالی ناشی از اینکه میدانیم بهدنبال چه هستیم اما هرگز نمیتوانیم به آن برسیم. به محض اینکه این بازیها را شروع میکنید، افسون سیاه آنها سراغتان میآید.
🔴 بازی بسیار محبوب فِلپیبِرد (بهمعنی پرندۀ شل و ول) نمونۀ خوبی از این دست بازیهاست. بازیای که میلیونها نفر ظرف چندهفته معتاد آن شدند، در حالی که مرتباً میگفتند: «از فلپیبرد متنفرم، اما نمیتوانم از آن دست بردارم».
🔴 فلپیبرد بازی احمقانهای است؛ شما پرندهای را هدایت میکنید که آنقدر بامزه و ملوس است که به نظر میرسد هیچ عیب و نقصی ندارد. هنگامیکه روی صفحه ضربه بزنید، پرنده بالبال میزند و بالا میرود، اما بلافاصله دوباره پایین میافتد. بازی از شما میخواهد که پرنده را در طول معابر باریک، بین دو لولهٔ سبز که مدام از بالا و پایین صفحه وارد میشوند، هدایت کنید. بهازای هر لولهای که رد میکنید یک امتیاز نصیبتان میشود. اما اگر به هر چیزِ دیگری ضربه بزنید، پرنده سقوط میکند و کلهپا روی زمین میافتد. همین، شما باختهاید!
🔴 این بازیها شما را به چالش نمیکشند، آنها صرفاً دشوارند چون همین است که هست، بازیهایی خنثی و بیتفاوت، مانند دروازهٔ آهنیِ زنگزدهای که مدتهاست بسته مانده یا برف و یخی که شهری را در خاموشی فروبرده.
🔴 برای درک بازیهایی مثل فلپیبرد، باید این فرضیه را بپذیریم که علیرغم اینکه بازیها خستهکننده، بیرحم و پلیدند، همچنان دلمشغول آنها میشویم. آنها مثل زندگی ما هستند، یا به تعبیر دقیقتر، وضعیتِ جهانی را ترسیم میکنند که به درون آن پرتاب شدهایم. جهانی که سرد و بیاعتناست و در آن، خود ما هم مثل آن پرندۀ شل و ول، تا ابد باید از موانعی بیمنطق جان سالم به در ببریم. بازیها، همچون زندگی، هیچ اهمیتی به ما و تجربهٔ ما نمیدهند و درست به همین علت است که ما بیشتر و بیشتر به آنها میچسبیم و خود را وقف آنها میکنیم.
📌 آنچه خواندید مروری کوتاه است بر مطلب «ما بازی میکنیم چون بازیها پوچ و بیمعنیاند». این مطلب در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ در وبسایت ترجمان نیز بارگذاری شده است. این مطلب نوشتۀ ایان بوگاست است و مهگل جابرانصاری آن را ترجمه کرده است. برای خواندن نسخه کامل این مطلب و دیگر مطالب ترجمان، به وبسایت ترجمان سر بزنید.
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
B2n.ir/w72958
@tarjomaanweb
هدایت شده از خوشنویسی/خط طلبه
10 Dar Meykadeh Eshgh.mp3
13.03M
هدایت شده از وحید یامین پور
"پوچگرایی" ترجمهی بسیار نارسا و بدی برای "نیهیلیسم" است، حتی بدتر از اینکه "اومانیسم را "انسانگرایی" ترجمه کنیم.
نیهیلیسم، کشف فلسفی بزرگی برای توضیح عالم ماست.
فیلسوف کاشف نظم عالَمی است که انسان در هر دوره در آن به سر میبرد. نیچه مخترع نیهیلیسم نیست یا بنا نیست بیخدایی را تجویز و توصیه کند، بلکه او محاکات کننده وضعی است که در آن بود و نبود خدا یکسان است. فلسفه بیرون از فیلسوف است و فیلسوف به آن راه می یابد و با آن یگانه میشود و سپس آنرا بر زبان میآورد.
بشر جدید پس از دو هزار سال فهم متافیزیک از خدا و ماوراء، با آلت قتالهی سوبژکتیویته، خدا را زخمی کرده است و خدای دستساز خود را جای آن نشانده است.
این پرسش ابراهیم نبی (ع) در تاریخ باقی است: قَالَ أَتَعْبُدُونَ مَا تَنْحِتُونَ؟!
آیا آنچه با دست خود ساخته و پرداختهاید، میپرستید؟!
#یادگاری
➕️ @yaminpour
هدایت شده از وحید یامین پور
خدا، مرده است و خدای دستساز، تکنیک، گوگل، هوش مصنوعی، گوشی هوشمند... و آنچه که ما را از تفکر، ریاضت، خلوت و ذکر در محضر یک حقیقت متعالی بینیاز کرده، به خود میخواند... ما با آن خو گرفتهایم(ذکر) و به آن گوش میسپاریم(عبادت) و با آن آرام میشویم(ایمان) و به آن اتکا میکنیم(توکل) و از قدرت و سرعت و دقتش به وجد میآییم و تحسینش میکنیم(تسبیح)... ساینس و تکنولوژی پروردگار بشر جدید است. ما را در دامان خود میپرورد و ما با آن انس میگیریم و از نبودنش به وحشت میافتیم.
آرام آرام در جانمان واگویهای صدایش را بلند میکند که خدای قرآن، آنکه خلقت آسمانها را بر ستونهای نامرئی میداند، سخن علمی و دقیقی گفته یا آنچه تلسکوپهای غولپیکر ماژلان و هابی-ابرلی گزارش میکنند...
و آیا الگوریتمهای پیچیده در پس و پشت پلتفرمها و شبکههای اجتماعی در کشف تمایلات و نیازهای ما باهوشتر از ملائکهی رقیب و عتید نیستند؟
و آیا پاسخهای خیرهکننده هوش مصنوعی از مکاشفات و معاینات اهل معنا در کشف علل حوادث و چرایی امور عالَم، اطمینانبخشتر نیست؟
و اساساً چه نیازی هست که انسان، معنا و بنیاد ارزشمندی و معناداری امور را در جایی بیرون از خودش جستجو کند؟
ما احترام خدا را نگه میداریم ولی در جانمان چندان به او و دستگاه غیرعلمیاش اطمینان نداریم. همه ما فرزندان کوجیتوی دکارتیم.
#یادگاری
➕️ @yaminpour
هدایت شده از فقه الخمینی
ظرفیّت شناسی امتداد حکمت در تولید علوم انسانی.mp3
41.28M
🔰 #نشست_علمی با موضوع:
🔹 ظرفیتشناسی امتداد حکمت در تولید علوم انسانی
📌 جلسه اول
🎙با حضور:
حجت الاسلام و المسلمین
"امین اسدپور"
و حجت الاسلام و المسلمین
"امیر مهاجر میلانی"
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🔰مکتب #فقه_الخمینی
🔰#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین(ع)
🌐 روبیکا | سروش | تلگرام
🌐 آپارات | يوتیوب | اینستاگرام
🌐 ویراستی | ایکس(تویيتر)
🆔 https://eitaa.com/joinchat/177668129C49b6aa1de4