در روایت داریم یک اعرابی در نماز،مثلا در قنوت دست به دعا شد و گفت :
اللهم ارحمنی و محمدً و لا ترحم معنا أحَد
خدایا من و پیامبر رو مورد رحمت خودت قرار بده،جز ما هیچکس .
پیامبر هم نشسته بود،شنید،نمازش که تمام شد.
فرمود :لقد تَحَجرتَ واسعا
تحجیر یعنی سنگ چین کردن.
یه بیابان وسیعی رو فرض کنید یه کسی بیاد یک فضا و مساحت محدودی رو سنگ چین کنه .
فرمود:لقد تحجرت واسعا
تو آمدی یک بیکرانه ای رو سنگ چین کردی،محدود کردی به من و خودت!
چرا؟
خب این رحمت رو برای همه می خواستی ،یعنی اگر رحمتی هست برای همه.
(ادامه دارد...)
...........................
استاد رنجبر/#تفسیر گزیده/سوره #اعراف/صفحه 170
@naghmehasemani🌸
این یکی از تعلیمات لطیف قرآن کریم هست که در دعاها به صورت محسوسی شما می بینید سایه افکنده.
در دعای ماه مبارک رمضان
اَللّهُمَّ فُکَّ کُلَّ اَسیرٍ
اَللّهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ
اَللّهُمَّ اَشْبِعْ کُلَّ جائعٍ
خدایا همه ی اُسَرا رو آزاد کن،همه ی فقرا رو غنی و بی نیاز کن،همه ی گرسنه ها رو سیر کن.
(ادامه دارد...)
...........................
استاد رنجبر/#تفسیر گزیده/سوره #اعراف/صفحه 170
@naghmehasemani🌸
معلومه که خدا چنین نخواهد کرد . اصلا اگه خدا بخواد این دعاها رو اجابت کنه نظام عالم از هم می پاشه.
همه غنی بشن اونوقت کی حاضره کفش دوز بشه؟ کی حاضره چاه رو تخلیه کنه؟ کی حاضره برابر تنور داغ نانوایی بایسته؟
هیچکس.
نه این دعا و این جنس دعاها جنبه ی تعلیمی دارند.
می خواد بگه اگه می خواهی،برای همه بخواه
(ادامه دارد...)
...........................
استاد رنجبر/#تفسیر گزیده/سوره #اعراف/صفحه 170
@naghmehasemani🌸
میخواد تو رو بزرگ کنه .
این خواستن به دنبالش اتفاقی برای همه نمی افته ،اما یه اتفاق مبارک برای خودت می افته
و آن هم اینه که اگه فردا دیدی یه کسی دستش به دهانش می رسه حسادت نمی کنی چرا؟ چون قبلا از خدا خواستی که خدا همه دستشون به دهانشون برسه
باید خوشحال بشی
(ادامه دارد...)
...........................
استاد رنجبر/#تفسیر گزیده/سوره #اعراف/صفحه 170
@naghmehasemani🌸
و اگر دیدی کسی دستش به دهانش نمی رسه بُخل نمی ورزی،دست به جیب می شی
چرا؟ چون گفتی خدایا همه رو بی نیاز کن ،نه فقط من
حالا تو رو بی نیاز کرده ، پس تو هم بقیه رو بی نیاز کن
اگر بی نیاز کردن خوبه ؟چرا نمی کنی
اگر بده؟چرا می خواهی؟
(ادامه دارد...)
...........................
استاد رنجبر/#تفسیر گزیده/سوره #اعراف/صفحه 170
@naghmehasemani🌸
عین طبیعت. ببین گوشه،گوشه زمین که چشمه نیست . یه گوشه ی زمین یه چشمه می جوشه ولی اون چشمه همه رو باید مهمان خودش کنه،همه رو سیراب کنه .
خدا اگر یک نفر رو غنی می کنه، یه نفر رو چشمه کرده
که چه؟ که بجوشه و با جوشش خودش دیگران رو هم سیراب کنه.
(ادامه دارد...)
...........................
استاد رنجبر/#تفسیر گزیده/سوره #اعراف/صفحه 170
@naghmehasemani🌸
لذا فرمود
وَاكْتُبْ لَنَافِي هَٰذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ
خدایا می خوای زندگیمون رو زیبا کنی؟زندگی همه رو زیبا کن. می خوای آخرتمون رو قشنگ کنی؟ آخرت همه رو قشنگ کن
چرا؟
إِنَّا هُدْنَا إِلَيْكَ
چون ما رو به سوی تو کردیم.یعنی ای خدا این زمین رو به خورشید می کنه روز می شه و سفید می شه،تو که از خورشیدی که خودت آفریدی کمتر نیستی!
ما هم به تو رو کردیم ،پس ما رو هم مثل خودت زیبا کن . دنیا و آخرت ما رو هم مثل خودت زیبا کن.
...........................
استاد رنجبر/#تفسیر گزیده/سوره #اعراف/صفحه 170
@naghmehasemani🌸
هیچ مالکی زیان ملک خودش رو نمی خواد
هر مالکی ولو ناشی و لو نا آشنا،سود و صلاح ملک خودش رو می خواد . میخواد این ملک روزبه روز بیشتر رشد کنه.غیر از اینه؟
حالا اینجا اعراف ۱۵۸:
لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ
یعنی آسمان ها،زمین یعنی اهل آسمان ها ،اهل زمین همه مِلک و مُلک خدایند
پس من و شما هم مِلک و مُلک او هستیم
شد؟
پس هر چه خدا برای ما مقرر می کنه بی تردید ،بلا شک صلاح ما در همونه.
اگه میده؛صلاح ما در همونه
اگه می گیره؛صلاح ما هم در همونه
(ادامه دارد...)
...........................
استاد رنجبر/#تفسیر گزیده/سوره #اعراف/صفحه 170
@naghmehasemani🌸
همون که مولوی می گفت:
هر داد و گرفتی که ز بالاست لطیفست
میده لطف؛می گیره هم لطف
دادنش که معلومه لطفه،
گرفتنش هم معلوم باشه که لطفه
(ادامه دارد...)
...........................
استاد رنجبر/#تفسیر گزیده/سوره #اعراف/صفحه 170
@naghmehasemani🌸
چرا؟چون عین اون نجاره که با رنده ی خودش ، با اره ی خودش میفته به جان چوب ،بی رحمانه قطع می کنه ،می تراشه
هی ازش میگیره،کم می کنه،به ظاهر که هیچی اضافه نمی کنه و فقط کم می کنه اما هرچه بیشتر کم می کنه ،بیشتر شکل می گیره ،بیشتر شکیل می شه،بیشتر کارایی و قیمت پیدا می کنه
...........................
استاد رنجبر/#تفسیر گزیده/سوره #اعراف/صفحه 170
🌸پایان صفحه 170🌸
@naghmehasemani
مولانا:
ای برادر قصه چون پیمانهایست
معنی اندر وی مثال دانهایست
دانهٔ معنی بگیرد مرد عقل
ننگرد پیمانه را گر گشت نقل
اون وقت ها معاملات بصورت پایاپای بود.یعنی کالا در ازای کالا.
طرف یک پیاله عدس می آورد مثلا یه پیاله لوبیا می گرفت.
حالا پیاله ها متفاوت بود.پیاله ی یکی چوبی بود،پیاله ی یکی دیگه سفالی بود،یکی چینی بود.
مهم نبود،مهم اون محتوای پیاله ها بود ،اون عدس ها اون لوبیاها
(ادامه دارد...)
...........................
استاد رنجبر/#تفسیر گزیده/سوره #اعراف/صفحه 171
@naghmehasemani🌸