eitaa logo
انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران
368 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
289 ویدیو
48 فایل
🌱 اولین و تنها انجمن علمے کشور در حوزه ے علوم و معارف نهج البلاغه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناورے ارتباط با ادمین: @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃💐🍃💐🍃 http://radiofarhang.ir/videodetails/?m=066134&n=1248061 درباره محورها و ضرورت برگزاری جشنواره استانی نهج‌البلاغه در آیینه هنر (گفتگو با حجت الله اباذری دبیر جشنواره استانی نهج‌البلاغه در آینه هنر در برنامه ققنوس) 🍃💐🍃💐🍃 https://defapress.ir/fa/news/613119/ نهج‌البلاغه‌گواه‌ روشن رابطه دین‌ با سیاست‌ است ناوگروه ۸۶ اقتدار نظام را به جهانیان نشان داد. (سخنان آیت‌الله صدیقی در جمع کارکنان ستاد نداجا) 🍃💐🍃💐🍃 http://www.pana.ir/photo/1398925 آیین استقبال از مقام آور رتبه نخست کشوری در رشته نهج‌البلاغه (در چهل و یکمین جشنواره کشوری قرآن، عترت و نماز در شادگان در سالن شهید مدرس برگزار شد.) 🍃💐🍃💐🍃 https://iqna.ir/fa/news/4164826/ آنچه پرداختن به مضامین نهج‌البلاغه در مؤسسات قرآنی را سخت کرده است. 🍃💐🍃💐🍃 https://rasanews.ir/fa/news/740822/ اعلام نتایج مجموع آزمون اول و دوم حفظ قرآن کریم و نهج‌البلاغه (آزمون سالانه حفظ قرآن کریم و نهج‌البلاغه) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.ibna.ir/fa/naghli/345305/ مسابقه کتابخوانی اصول مدیریت پرتو نهج البلاغه هرمزگان برگزار می‌شود.(به مناسبت هفته دولت) 🍃💐🍃💐🍃 🆔 @nahjalbalaghah_ir 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚"عَبَقاتُ الأنوار فی إمامَة الأئمةِالأطهار" اثری علمی و تحقیقی به زبان فارسی اثر میرحامد حسین هندی است که در ردّ باب «امامتِ» کتاب تحفه اثنا عشریه (در ردّ عقاید شیعه) نوشته عبدالعزیر دهلوی، نگاشته شد. این کتاب بالغ بر صد جلد است. 📚مؤلف در این کتاب می‌کوشد تا فلسفه امامت را روشن کند و نشان دهد که اسلام آن دینی نیست که در دربار خلفا مطرح بوده است. میر حامد حسین در این کتاب حرف به حرف مدّعیات دهلوی را با براهین استوار و مستند نقض کرده است. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 هفتمین نشست از سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه، به همت انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ايران با موضوع «سلامت معنوی در نهج‌البلاغه (مبانی، ویژگی‌ها و موانع)» و سخنرانی دکتر نسیبه یداله‌پور (پژوهشگر علوم و معارف نهج البلاغه)، مورخ ٨ شهریورماه ١۴٠٢ بصورت مجازی برگزار شد. 🔸دکتر نسیبه یداله‌پور در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه از ابتدای خلقت، سالم ماندن از گزندِ گرما و سرما، حملهٔ حیوانات وحشی، هجوم دشمنان و سرایت انواع بیماری‌ها، دغدغه مادی بشر بوده است، گفت: نیازهای انسانِ دو بعدی، فقط به مسائل مادی محدود نمی‌شود و سلامت روح غیر مادیِ او -که در منابع دینی همان حقیقت اصلی وجود اوست- از دغدغه‌های مهم انسان است؛ به همین خاطر خداوند انبیا را برای هدایت بشر و ایجاد تعادل بین این دو بُعد، فرستاد و کتب ادیان آسمانی را به عنوان دستور العمل برای گذار سالم از این مرحله ارسال کرد. وی دربارهٔ تاریخگذاری سلامت معنوی بیان داشت: اولین انسانی که به کره‌ی خاکی پای نهاد، حضرت آدم -علیه‌السّلام-، پيامبر خدا بود؛ از این رو می‌توان دغدغهٔ دست‌یابی به سلامت معنوی را مانند سلامت جسمی به قدمت تاریخ بشر دانست. این پژوهشگر و محقق حوزه و دانشگاه اظهار داشت: امروزه سلامت معنوی به عنوان رکن چهارم سلامت در سازمان بهداشت جهانی به شمار می‌رود و در کنار سلامت جسمانی، سلامت اجتماعی و سلامت روانی از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد. 🔸وی سلامت معنوی را ایجاد حالتی متعادل در احوالات روحی و رفتارهای فرد در ارتباط با خدا، خود، اجتماع و طبیعت دانست و افزود: سلامت معنوی با معیار اسلامی در سه بعد بینشی، گرایشی، کنشی ظهور می یابد و آرامش، اعتماد و اطمینان محصول آن خواهد شد؛ آرامشی که فقط محدود در دنیای مادی نیست و به دنیای پس از مرگ انتقال می یابد. یداله‌پور ادامه داد: هرچند عبارت «سلامت معنوی» در قرآن و نهج‌البلاغه به کار نرفته، اما در عوض استعمال تعابیری همچون «حیات طیبه» و «قلب سلیم» از نظر مفهومی به سلامت معنوی نزدیک دانسته شده. دکتر نسیبه یداله‌پور سپس به بررسی ترکیب سلامت در نهج‌البلاغه پرداخت و گفت: در نهج‌البلاغه مشتقات واژه‌ی سلم به صورت مصدر، صفت و فعل بیش از ۶۰ بار با معانی متفاوت به کار رفته است. در معانی آسایش، صلح، امان، آشتی، سلامت، سالم، تسلیم (شدن)، اسلام آوردن و سلام کردن استعمال شده است. 🔸این پژوهشگر افزود: سلامت معنوی با رویکرد اسلامی زمانی محقق می‌شود که معرفت و بینش، احساسات و گرایش، عملکرد و کنشِ افراد در چارچوب اسلامی قرار بگیرد و برای قرار گرفتن در این چار چوب باید به دین رجوع کرد؛ آنچه در تعریف دین آورده‌اند مجموعه‌ای است از دستورات الهی در قالب اعتقادات، احکام و اخلاقیات که مکمل و متمم همدیگر هستند و اگر به‌طور همه جانبه در زندگی مورد استفاده قرار بگیرند، سلامت معنوی فردی و اجتماعی محقق می‌شود. 🔸نگارندهٔ رسالهٔ سلامت معنوی در نهج‌البلاغه بیان کرد: ویژگی‌های سلامت معنوی در سه حیطه‌ی بینشی و معرفتی، عاطفی و گرایشی و منشی واکنشی قابل دسته بندی است. انسان دارای سلامت معنوی در حیطه بینشی اهل تفکر، توکل و توبه است و به نبی و امام به عنوان انسان کامل، جهت الگو گیری باور دارد. وی ادامه داد: پايه‌های عاطفی ارتباط انسان با خدا به صورت محبت و عشق بروز می‌کند. در کلام حضرت علی -علیه‌السّلام- محبوب خدا شدن با تأسی ویژگی‌هایی چون خوف و رجا، مرگ آگاهی، ذخیره‌ی عمل صالح، بسیار یاد خدا کردن، دل کندن از شهوات، همراهی نکردن با هواپرستان، عمل به حق و عدالت و... به دست می‌آید و ساختار عاطفه و عشق انسان را به این سمت هدایت می‌کند که خداوند، معصومین -علیهم السلام- حق و عدالت در الویت هستند تا انسان‌ها دایرهٔ محبتی خود را به سمت این ساختار جهت‌دهی کنند. یداله‌پور در پایان مهم‌ترین اصل جهت تحقق سلامت معنوی در حیطه منشی و کنشی را خویشتن‌بانی و تقوا دانست که وابستگیِ جدایی‌ناپذیری با ایمان، هدایت و سعادت دارد؛ وی ادامه داد: موانعی که از تحقق سلامت معنوی جلوگیری می‌کند را می‌توان در سه حیطهٔ اعتقادی، عاطفی و گناه بررسی کرد که در این میان تنبلی و غفلت مهم‌ترین مانع مشترک رفتاری در تحقق سلامت معنوی به شمار می‌رود. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_6478020035.mp3
24.23M
🔹سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه 🔹 نشست هفتم : "سلامت معنوی در نهج‌البلاغه (مبانی، ویژگی ها و موانع)" 🔹 سخنران: "دکتر نسیبه یداله‌پور" 🔹 زمان: چهارشنبه ۸ شهریور ماه ۱۴۰۲ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🏴 شرح عبارت کلیدی و ارزشمند زیارت اربعین ▪️اگر بخواهیم همۀ داستان کربلا را فقط با یک جمله شرح دهیم، کاری مشکل است. امّا این کار، با جمله‌ای که به تکرار در زیارات امام حسین -علیه‌السّلام- آمده، ممکن و مقدور شده است. تمام نهضت کربلا با این جمله تفسیر و توضیح کافی پیدا می‌کند و شاید هیچ کلامی وجود نداشته باشد که به این خوبی توانایی تفسیر و توضیح حادثۀی کربلا را داشته باشد. این عبارت در زیارات مختلف، کمی اختلاف دارد؛ امّا اصل سخن یکسان است. ▪️از جمله در زیارت اربعین آمده است: «فأعذرَ فی الدّعآءِ وَ مَنَحَ النّصحَ، وَبَذلَ مُهجَتهُ فیک لِیَستنقِذَ عِبادَ کَ مِنَ الجَهالَة وَ حَیرَة الضَّلالَة» در دعوت مردم جای عذری باقی نگذاشت و در خیرخواهی دریغ نکرد و خون قلبش را در راه تو بخشید تا بندگانت را از نادانی و سرگردانی گمراهی رهایی بخشد. ▪️در واقع این خون در حسّاس‌‌ترین روزگار از دوران اسلام برای خدا بر زمین ریخته شد تا اسلام به سلامت بماند و اگر این خون در راه خدا بذل نشده بود، امروز هرکسی بر دین و اسلامِ یزید، مسلمان بود. 📚 معلم درس محبت، ص ۲۷-۴۲، محمد علی جاودان 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 https://nahj-esf.com/ سایت رسمی مؤسسه نهج‌البلاغه اصفهان 🍃💐🍃💐🍃 https://basijnews.ir/fa/amp/news/9537647#amp_tf=از %1$s&aoh=16940729262758&referrer=https://www.google.com نشست‌های بصیرتی با محوریت‌های حکمت‌های نهج‌البلاغه در سرخه برگزار شد. (در آستانه اربعین حسینی) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.irna.ir/amp/85219224/#amp_tf=از %1$s&aoh=16940748393057&csi=1&referrer=https://www.google.com فرهنگسرای نهج البلاغه پویش «ما ملت امام حسینیم» را همزمان با پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی در تهران برگزار می‌کند. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.isna.ir/news/1402061308801/ جزئیات فعالیت موکب اربعینی فرهنگسرای نهج البلاغه در مسیر راهپیمایی 🍃💐🍃💐🍃 https://www.ilna.ir/fa/tags/اندیشه_سیاسی_تربیتی_علوی_در_خطبه‌های_نهج‌البلاغه (معرفی کتاب) 🍃💐🍃💐🍃 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💢 گزیده‌ای از بخش سوم خطبه مِنا تذکر به سرشناسان 🔸 در ابتدا امام حسین -علیه‌السّلام- به مسائلی اشاره می‌کند که از امتیازهای اجتماعی این گروه محسوب می‌شود. "عِصابَةُ بِاْلعِلْمِ مَشْهُورَةٌ" خصوصیّت اوّل شما این است که در بین مردم "شهرت علمی" دارید و به عنوان عالم دینی شناخته می‌شوید. البتّه منظور حضرت این نیست که شما مثلاً به تاریخ، جغرافیا، ریاضیّات و دیگر علوم غیر دینی شهرت دارید؛ بلکه شهرت علمی شما در بین مردم، به خاطر "علم به دین" است؛ یعنی شمائید که "احکام اسلام"را می‌دانید و "حلال و حرام الهی" را می‌شناسید. 🔸 دوم : "وَ بِالْخَیْرِ مَذْکُورَةٌ" در بین مردم از شما به نیکی یاد می‌شود؛ یعنی هر وقت کسانی اسم شما را ببرند، از شما به خوبی یاد می‌کنند و هیچ وقت کسی راجع به شما بدگویی نمی‌کند. سوم : "وَ بِالنّصیحَةِ مَعْروُفَةٌ" شما به خیرخواهی برای مردم و راهنمایی در جامعه معروف شدید. چهارم : "وَ بِاللّهِ فِی أَنْفُسِ النّاسِ مَهابَةٌ" شما به خاطر انتساب به خدا، در دل مردم شکوه و مهابت پیدا کرده‌اید؛ یعنی چون مردم، شما را مردان الهی می‌دانند. ثمرات این شکوه چیست؟ "یَهابُکُمُ الشّریفُ وَ یُکْرِمُکُم الضّعیفُ وَ یُؤثِرُکُمْ مَنْ لا فَضْلَ لَکُمْ عَلَیْهِ وَ لا یَدَ لَکُمْ عِنْدَهُ." 🔸 شخص مقتدر از شما بیم دارد، شخص ناتوان به تکریم شما برمی‌خیزد و شخصی هم که هیچ برتری و قدرتی بر او ندارید، شما را بر خود برتری داده؛ در حالی که شما نه بر او برتری دارید و نه قدرتی بر او دارید؛ ولی او پیش خود، شما را برتر از خود می‌داند. "تَشفَعُونَ فِى الْحَوائِجِ اذَا امْتُنِعَتْ مِنْ طُلّابِها" مردم در حاجت‌هایشان و جاهایی که محتاج می‌شوند، شما را شفیع خود قرار می‌دهند. وقتی می‌بینند که حقّشان دارد پایمال می‌شود، نزد شما می‌آیند و می‌گویند: بیایید حقّ ما را از ظالمان بگیرید. "وَ تَمْشُونَ فى الطّریقِ بِهَیْبَةِ الْمُلوُکِ وَ کَرامَةِ الأکابِرِ" 🔸 وقتی بیرون می‌آیید و در کوچه و بازارها هستید، با مهابت و شکوه بزرگان، قدم برمی‌دارید و مردم خیلی به شما احترام می‌گذارند. حضرت مورد به مورد به این خصوصیات‌هایی که این افراد در جامعه دارند، اشاره می‌کند. بعد هم حضرت توقّع این‌ها را از خدا مطرح می‌کند. حضرت می‌فرماید: وقتی مردم این‌طور شما را احترام می‌کنند؛ دائماً توقّع شما از خدا زیاد می‌شود؛ خیال می‌کنید که کسی هستید! 🔸 بعد حضرت خطاب به حاضران فرمود: بنابراین شما ای گروه علمای دین! اگر من را یاری نکنید و در گرفتن عدالت با ما هم صدا نگردید، ستمگران در مقابل شما قدرت بیشتری پیدا خواهند کرد و در خاموش کردن مشعل فروزان نبوّت فعال‌تر خواهند شد. 🔻منبع سلوک عاشورایی (شرح خطبه مِنا)، تهرانی مجتبی، ص ۱۷۲-۱۸۶ بخش ششم (آخر) 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊✨•✾••┈ 'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیه‌السّلام- "۱۲" "اِختیارُ المُستَشَارِ وَ الوَزِیرِ الصَّالحِ" "گزینش رایزن و همکار شایسته" "وَ لاَ تُدْخِلَنَّ فِي مَشُورَتِكَ بَخِيلاً يَعْدِلُ بِكَ عَنِ اَلْفَضْلِ، وَ يَعِدُكَ اَلْفَقْرَ، وَ لاَ جَبَاناً يُضْعِفُكَ عَنِ اَلْأُمُورِ، وَ لاَ حَرِيصاً يُزَيِّنُ لَكَ اَلشَّرَهَ بِالْجَوْرِ، فَإِنَّ اَلْبُخْلَ وَ اَلْجُبْنَ وَ اَلْحِرْصَ غَرَائِزُ شَتَّى يَجْمَعُهَا سُوءُ اَلظَّنِّ بِاللَّهِ" بخيل را در مشورت خود دخالت مده! زيرا كه ترا از احسان منصرف، و از تهیدستى و فقر مى‌ترساند، و نيز با افراد ترسو مشورت مكن! زيرا در كارها روحيه‌ات را تضعيف مى‌نمايند. همچنين حريص را به مشاورت مگير كه حرص را با ستمگرى در نظرت زينت مى‌دهد. (همه آنچه در بارۀ اين افراد گفتم) بخاطر اين است كه بخل، ترس، حرص و غرائز، تمايلات متعددى هستند كه جامع آنها سوء ظن به خداى بزرگ است. 💠 شرح نامه 📍امام -عليه‌السّلام- در اين بخش از عهدنامه به مسألۀ مشاوران والى و صفات و ويژگى‌هاى آنها مى‌پردازد و جالب اينكه از اصل لزوم مشورت سخن نمى‌گويد، زيرا آن را امر مسلّمى فرض كرده كه هر والى و زمامدار بايد مشاورانى براى مسائل مختلف سياسى، اقتصادى و نظامى داشته باشد، تا با استفادۀ از افكار آنها بهترين راه را براى پيشبرد اين امور برگزيند و از استبداد به رأى و تكيه بر افكار فردى بپرهيزد و مصالح رعايا تا آنجا كه ممكن است رعايت شود. 📍امام -عليه‌السّلام- مالك اشتر را از مشورت با سه گروه به شدّت برحذر مى‌دارد و آثار سوء مشورت با آنها را در عباراتى كوتاه و پرمعنا بيان مى‌دارد. مى‌فرمايد: «هرگز بخيل را در مشورت خود دخالت مده، زيرا تو را از احسان و نيكى كردن منصرف مى‌سازد و از فقر مى‌ترساند و نيز با شخص ترسو مشورت مكن كه روحيۀ تو را در انجام امور تضعيف مى‌كند. و از مشورت با افراد حريص برحذر باش كه حرص ورزيدن را از طريق ستمگرى در نظرت زينت مى‌دهند»؛ "وَ لَا تُدْخِلَنَّ‌ فِي مَشُورَتِكَ‌ بَخِيلاً يَعْدِلُ‌ بِكَ‌ عَنِ‌ الْفَضْلِ‌، وَ يَعِدُكَ‌ الْفَقْرَ، وَ لَا جَبَاناً يُضْعِفُكَ‌ عَنِ‌ الْأُمُورِ، وَ لَا حَرِيصاً يُزَيِّنُ‌ لَكَ‌ الشَّرَهَ‌ بِالْجَوْرِ." 📍امام -عليه‌السّلام- در واقع او را به سه اصل توصيه مى‌كند: سخاوت، شجاعت و قناعت و توكل. روشن است كه مشورت با فرد بخيل جلوى سخاوت را مى‌گيرد و با شخص ترسو پايه‌هاى شجاعت را سست مى‌كند و با حريص قناعت را متزلزل مى‌سازد كه لازمۀ آن ستم كردن بر رعاياست. از سوى ديگر، در برابر امور رفاهى رعايا، بخيلان مانع مى‌شوند و در امور نظامى و نبرد با دشمنان ترسوها، سنگ مى‌اندازند و در امور اقتصادى، حريصان سدّ راهند، بنابراين مشاوران والى بايد از ميان كسانى انتخاب شوند كه در شئون مختلف كشور او را يارى دهند و اراده و تصميم وى را تقويت كنند و از امورى كه مصالح مردم را برباد مى‌دهد برحذر دارند. ترجمه: ناصر، مکارم شیرازی شرح: ناصر، مکارم شیرازی بخش: دوازدهم 🌐 https://nahjalbalaghah.ir 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🏴 در سوگ پيامبر خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) "وَ مِنْ كَلاَمٍ لَهُ -عليه‌السّلام- قَالَهُ وَ هُوَ يَلِي غُسْلَ رَسُولِ اَللَّهِ صلى‌الله‌عليه‌وآله وَ تَجْهِيزَهُ." "بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا رَسُولَ اَللَّهِ لَقَدِ اِنْقَطَعَ بِمَوْتِكَ مَا لَمْ يَنْقَطِعْ بِمَوْتِ غَيْرِكَ مِنَ اَلنُّبُوَّةِ وَ اَلْإِنْبَاءِ وَ أَخْبَارِ اَلسَّمَاءِ خَصَّصْتَ حَتَّى صِرْتَ مُسَلِّياً عَمَّنْ سِوَاكَ وَ عَمَّمْتَ حَتَّى صَارَ اَلنَّاسُ فِيكَ سَوَاءً وَ لَوْ لاَ أَنَّكَ أَمَرْتَ بِالصَّبْرِ وَ نَهَيْتَ عَنِ اَلْجَزَعِ لَأَنْفَدْنَا عَلَيْكَ مَاءَ اَلشُّؤُونِ وَ لَكَانَ اَلدَّاءُ مُمَاطِلاً وَ اَلْكَمَدُ مُحَالِفاً وَ قَلاَّ لَكَ وَ لَكِنَّهُ مَا لاَ يُمْلَكُ رَدُّهُ وَ لاَ يُسْتَطَاعُ دَفْعُهُ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي اُذْكُرْنَا عِنْدَ رَبِّكَ وَ اِجْعَلْنَا مِنْ بَالِكَ!" ▪️از سخنان امام -عليه‌السّلام- اين سخن را هنگامى كه پيامبر -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌- را غسل مى‌داد و او را براى دفن مهيا مى‌ساخت فرموده است: پدر و مادرم فدايت اى پيامبر خدا! با مرگ تو چيزى قطع شد كه با مرگ ديگرى قطع نگشت و آن نبوت و اخبار و آگاهى از آسمان بود، مصيبت تو اين امتياز را دارد كه از ناحيه‌اى تسلى دهنده است، يعنى پس از مصيبت تو ديگر مرگ‌ها اهميتى ندارد. ▪️و از سوى ديگر اين يك مصيبت همگانى است كه عموم مردم بخاطر تو در سوگند، اگر نبود كه امر به صبر و شكيبائى فرموده‌اى و از بى‌تابى نهى نموده‌اى آن قدر گريه مى‌كردم كه اشكهايم تمام شود و اين درد جانگاه هميشه براى من باقى بود و حزن و اندوهم دائمى و تازه اينها در مصيبت تو كم بود، اما حيف نمى‌توان مرگ را باز گرداند و آن را دفع نمود پدر و مادرم فدايت باد، ما را در پيشگاه پروردگارت ياد كن، و ما را هرگز فراموش منما. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 https://qom.iqna.ir/fa/news/4168630/ رسول‌خدا -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- از منظر ولی خدا در نهج‌البلاغه (یادداشتی از علیرضا نجفی، مدرس و پژوهشگر دانشگاه) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.isna.ir/news/1402062214186/ دوره تربیت مربی نهج البلاغه ویژه ائمه جماعت برگزار می‌شود. (به همت ناحیه شهید باهنر مرکز رسیدگی به امور مساجد و مشارکت و ارائه «بنیاد نهج‌البلاغه») 🍃💐🍃💐🍃 https://www.tabnak.ir/fa/news/1192123/ آیت‌الله مرتضی جوادی آملی می‌گویند: ما با نهج‌البلاغه انقلاب کردیم و می‌خواهیم با رساله نگهش داریم باید با فرهنگ بی‌حجابی مبارزه کنید نه با بی‌حجاب با بی‌حجاب که نمی‌شود مبارزه کرد الان مسائل فقهی ما را پلیس و دیگران تعیین می‌کنند.(گفتگو در برنامه حضور) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.prisons.ir/news/11926/ برگزاری دوره آموزش تخصصی نهج‌البلاغه (در اندرزگاه‌های زندان دشتستان) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.alef.ir/news/4020617070.html حقوق شهروندی در نهج‌البلاغه (اینفوگرافی) 🍃💐🍃💐🍃 http://jdmarkazi.ac.ir/fa/news/62190/ ضرورت عملیاتی شدن مفاهیم نهج‌البلاغه در جامعه آثار کلام مولا علی -علیه‌السّلام- در بطن زندگی جوانان حس شود.(صابری نسب، مدرس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی اراک اظهار کرد.) 🍃💐🍃💐🍃 https://anb.journals.pnu.ac.ir/ سایتی جهت ارسال و دریافت تحقیقات نوین پیرامون نهج‌البلاغه: دراسات حدیثه فی نهج‌البلاغه (با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران) 🍃💐🍃💐🍃 https://ketabema.com/product/9789647066419 نگرشی نوین بر نهج‌البلاغه (معرفی کتاب) 🍃💐🍃💐🍃 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸تدابیر امام هشتم برای مقابله با مکر و حیله مامون عباسی 📚 برگرفته از کتاب انسان ۲۵۰ ساله 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 شب اول ماه ربیع‌الاول مصادف با «لیلةالمبیت» یعنی قرار گرفتن امیرالمؤمنین -علیه‌السّلام- در بستر پیامبر -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- برای جلوگیری از ترور آن حضرت است. بسیاری از مفسران شیعه و سنی شأن نزول آیه ۲۰۷ سوره بقره را درباره این شب و در حق اميرالمؤمنين -عليه‌السّلام- دانسته‌اند. آنجا که خداوند می‌فرماید:  "وَ مِنَ الْنَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتغَآءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ."  و از مردم کسی است که برای کسب خشنودی خدا، جان خود را می‌فروشد و خداوند نسبت به بندگان مهربان است. ✨🌷✨🌷✨🌷 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_6700000769.mp3
15.78M
🔹ویژگی‌های خطبه ۸۰ آنچه در این صوت می‌شنوید: 🔸نقد نظریه ابن ابی‌الحدید درباره خطبه۸۰ 🔸الزامات لازم برای درک سخن امام -عليه السّلام- 🔸یکسان بودن مردان و زنان در ایمان قلبی 🔸چرائی تذکر امام -عليه السّلام- به کمبود عبادی زنان 🔸برخی از تفاوت احکام و شهادت مردان و زنان در اسلام 🔸یکسان بودن زنان و مردان در عقل نظری 🔸تفاوت زنان و مردان در تظاهر عقل اجتماعی 🔸تفاوت زنان و مردان در احکام ارث 🔸توصیه امام -علیه‌السّلام- به زنان برای جبران کمبود مالی 🔸تذکر امام -عليه‌السّلام- به آسیب ارتباط بین زنان و مردان 🔸تاثیر نداشتن جنسیت در امر به معروف 🔸نهی امام -عليه‌السّلام- از اطاعت زنان به خاطر شخصیت زنانه آنها 🔸افراط و تفریط در رابطه بین زن و مرد 🔹دکتر محمدعلی انصاری 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، کتاب «کنترل اجتماعی در نهج البلاغه» که به قلم دکتر حفیظ‌الله فولادی در گروه جامعه‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نگاشته شده است، روانه بازار نشر شد. 📚آنچه در این کتاب مبتنی بر گزاره‌‌های مرتبط با کتاب نهج‌البلاغه، استنباط و ارائه‌شده، دیدگاهی است که سعی می‌‌کند همه عناصر دخیل در کنترل بر کنش‌‌های انسان را به‌صورت نظام‌واره‌ای مدنظر قرار دهد. محصول چنین رویکردی، سلامت نسبی سطوح سه‌گانه فردی، بین‌الافرادی و کلان اجتماعی از کجروی‌هاست. نظام‌واره کنترل اجتماعی فرایند مستمری است که مسئولیت‌آفرینی و مسئولیت‌پذیری را در ساحت‌های فردی، گروهی و ساختاری دنبال می‌کند و عوامل و عناصر دخیل در آن را معین می‌سازد. این نظام‌واره، تأثیرگذاری جامعه‌پذیری و کنترل کجروی‌ها را در مراحل و ابعاد مختلف از طریق درونی‌سازی هنجارهای اجتماعی و دینی موجب می‌گردد. 📚 در این نظام‌واره چرخه کنترل، با القاء آموزه‌های تربیتی و دینی برای ایجاد و درونی‌سازی آگاهی‌ها، آغاز و پس از عبور از مرحله میانی توسعه پیوندها و مسئولیت‌ها، به سطح ساختارهای نظام اجتماعی می‌رسد و تکمیل می‌شود. به واقع نادیده‌انگاری این رویکرد نظام‌واره‌ای در جوامع امروزی است که موجب فزونی انحرافات اجتماعی و ناگزیری جوامع در سازگاری با آنها به‌عنوان هنجار شده است. فایل ۳۰ صفحه اول کتاب «کنترل اجتماعی در نهج‌البلاغه»  در سایت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بطور رایگان قابل دانلود می‌باشد. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 https://nahj.ui.ac.ir/ درباره انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران (شعبه اصفهان) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.mehrnews.com/news/5864886/ مستدرک نهج‌البلاغه مهر تأییدی بر تلاش سیدرضی در دفاع از امام -علیه‌السّلام- (معرفی کتاب) 🍃💐🍃💐🍃 http://fhnews.ir/fa/news/134612/ نشست‌های تخصصی فرازهایی از درس‌های نهج‌البلاغه ‌در کتابخانه پرواز برگزار می‌شود. 🍃💐🍃💐🍃 https://iqna.ir/fa/news/4168793 بازتاب مصيبت رحلت پیامبر -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- در نهج‌البلاغه (جواد فرامرزی، هيئت علمی دانشکده علوم قرآنی آمل) 🍃💐🍃💐🍃 https://ati.land/education/2113 پیش‌نیازهای آموزشی رشته دکتری علوم و معارف نهج‌البلاغه 🍃💐🍃💐🍃 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🏴 امام حسن عسکری -علیه‌السّلام- فرمودند: "اِنَّ الوُصُولَ اِلَی اللهِ عَزَّوَجَلَّ سَفَرٌ لا یُدرَكُ اِلّا بِامتطاءِ اللَّیلِ." وصال به خداوند عزوجل سفری است که، جز با مرکب راهوار شب زنده‌داری به دست نمی‌آید. 📚بحارالانوار، ج۷۸، ص۳۷۹ علیه_السّلام 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃🍃﷽🍃🍃 "الغیبة الکبری و حکومت المهدی -عج-" "ﺃَﻻَ ﻭَ ﺇِﻥَّ ﻣَﻦْ ﺃَﺩْﺭَﻛَﻬَﺎ ﻣِﻨَّﺎ ﻳَﺴْﺮِﻱ ﻓِﻴﻬَﺎ ﺑِﺴِﺮَاﺝٍ ﻣُﻨِﻴﺮٍ ﻭَ ﻳَﺤْﺬُﻭ ﻓِﻴﻬَﺎ ﻋَﻠَﻲ ﻣِﺜَﺎﻝِ اﻟﺼَّﺎﻟِﺤِﻴﻦَ ﻟِﻴَﺤُﻞَّ ﻓِﻴﻬَﺎ ﺭِﺑْﻘﺎً ﻭَ ﻳُﻌْﺘِﻖَ ﻓِﻴﻬَﺎ ﺭِﻗّﺎً ﻭَ ﻳَﺼْﺪَﻉَ ﺷَﻌْﺒﺎً ﻭَ ﻳَﺸْﻌَﺐَ ﺻَﺪْﻋﺎً ﻓِﻲ ﺳُﺘْﺮَﺓٍ ﻋَﻦِ اﻟﻨَّﺎﺱِ ﻻَ ﻳُﺒْﺼِﺮُ اﻟْﻘَﺎﺋِﻒُ ﺃَﺛَﺮَﻩُ ﻭَ ﻟَﻮْ ﺗَﺎﺑَﻊَ ﻧَﻈَﺮَﻩُ ﺛُﻢَّ ﻟَﻴُﺸْﺤَﺬَﻥَّ ﻓِﻴﻬَﺎ ﻗَﻮْﻡٌ ﺷَﺤْﺬَ اﻟْﻘَﻴْﻦِ اﻟﻨَّﺼْﻞَ ﺗُﺠْﻠَﻲ ﺑِﺎﻟﺘَّﻨْﺰِﻳﻞِ ﺃَﺑْﺼَﺎﺭُﻫُﻢْ ﻭَ ﻳُﺮْﻣَﻲ ﺑِﺎﻟﺘَّﻔْﺴِﻴﺮِ ﻓِﻲ ﻣَﺴَﺎﻣِﻌِﻬِﻢْ ﻭَ ﻳُﻐْﺒَﻘُﻮﻥَ ﻛَﺄْﺱَ اﻟْﺤِﻜْﻤَﺔِ ﺑَﻌْﺪَ اﻟﺼَّﺒُﻮﺡِ." ره آورد حکومت حضرت مهدی -عج- ✨بدانيد آن كس از ما حضرت مهدی -عج- كه آن فتنه ها را دريابد با چراغی روشنگر در آن گام می‌نهد و بر همان سيره و روش صالحان پيامبر و ائمه -عليه‌السّلام- رفتار می‌كند تا گره‌ها را بگشايد، بردگان و ملتهای اسير را آزاد سازد، جمعيتهای گمراه و ستمگر را پراكنده و حق‌جويان پراكنده را گرد هم آورد. ✨و اين رهبر سالها در پنهانی از مردم به سر می‌برد. آنچنان كه پی‌جويان اثر قدمش را نبينند گرچه بسيار دريافتن اثرش جستجو كنند. سپس گروهى برای درهم كوبيدن فتنه‌ها مهيا می‌گردند و چونان شمشيرها صيقل مى‌خورند. چَشم اينان با قرآن روشنی می‌گيرد و معانی آياتش به گوش آنان افكنده می‌شوند، شامگاهان و صبحگاهان از جام حكمت و معارف الهی سيراب می‌گردند. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃﷽🍃 ✨جایگاه پیامبر بزرگوار در این جهان✨ "وَ لَقَدْ کَانَ فِی رَسُولِ اللّهِ ـ صَلَّى اللّهِ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ـ مَا یَدُلُّکَ عَلَى مَسَاوِىءِ الدُّنْیَا وَ عُیُوبِهَا: إِذْ جَاعَ فِیهَا مَعَ خَاصَّتِهِ، وَ زُوِیَتْ عَنْهُ زَخَارِفُهَا مَعَ عَظِیمِ زُلْفَتِهِ. فَلْیَنْظُرْ نَاظِرٌ بِعَقْلِهِ: أَکْرَمَ اللّهُ مُحَمَّداً بِذَلِکَ أَمْ أَهَانَهُ!" "فَإِنْ قَالَ: أَهَانَهُ، فَقَدْ کَذَبَ ـ وَاللّهِ الْعَظِیمِ ـ بِالاِْفْکِ الْعَظِیمِ، وَ إِنْ قَالَ: أَکْرَمَهُ، فَلْیَعْلَمْ أَنَّ اللّهَ قَدْ أَهَانَ غَیْرَهُ حَیْثُ بَسَطَ الدُّنْیَا لَهُ، وَ زَوَاهَا عَنْ أَقْرَبِ النَّاسِ مِنْهُ." " فَتَأَسَّى مُتَأَسٍّ بِنَبِیِّهِ، وَ اقْتَصَّ أَثَرَهُ، وَ وَلَجَ مَوْلِجَهُ، وَ إِلاَّ فَلاَ یَأْمَنِ الْهَلَکَةَ، فَإِنَّ اللّهَ جَعَلَ مُحَمَّداً ـ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ـ عَلَماً لِلسَّاعَةِ، وَ مُبَشِّراً بِالْجَنَّةِ، وَ مُنْذِراً بِالْعُقُوبَةِ. خَرَجَ مِنَ الدُّنْیَا خَمِیصاً، وَ وَرَدَ الاْخِرَةَ سَلِیماً." " لَمْ یَضَعْ حَجَراً عَلَى حَجَر، حَتَّى مَضَى لِسَبِیلِهِ، وَ أَجَابَ دَاعِیَ رَبِّهِ. فَمَا أَعْظَمَ مِنَّةَ اللّهِ عِنْدَنَا حِینَ أَنْعَمَ عَلَیْنَا بِهِ سَلَفاً نَتَّبِعُهُ، وَ قَائِداً نَطَأُ عَقِبَهُ!" 💫 در زندگى رسول خدا -صلى الله علیه وآله- امورى است که تو را به بدى‌ها و عیوب دنیا راهنمایى مى‌کند; چرا که او و نزدیکانش در دنیا گرسنه بودند، و یا این که او (در پیشگاه خدا) مقام و منزلتى بس عظیم داشت، زینت هاى دنیا از او دریغ داشته شد; بنابراین هر کس باید با عقل خودش بنگرد که آیا خدا با این کار پیامبرش را گرامى داشت یا به او اهانت کرد؟ 💫 اگر کسى بگوید: خدا با این کار (گرفتن زخارف دنیا از آن حضرت) به او اهانت نموده ـ سوگند به پروردگار متعال ـ که دروغ گفته است; دروغى بزرگ و اگر بگوید: او را گرامى داشته پس باید بداند که دیگران را (که غرق زینت‌هاى دنیا هستند) گرامى نداشته است; چرا که دنیا را براى آن‌ها گسترده و از مقرّب‌ترین افراد به خودش دریغ داشته است; 💫 بنابراین (کسى که مى‌خواهد سعادتمند شود) باید به پیامبر خود تأسى جوید، گام در جاى گام‌هایش نهد و از هر درى که او داخل شده وارد شود و الا از هلاکت (و گمراهى) ایمن نخواهد بود; زیرا خداوند، محمّد ـکه درود خدا بر او و خاندانش باد ـ را نشانه قیامت و بشارت دهنده بهشت و بیم دهنده کیفر قرار داده است. او با شکم گرسنه از این جهان رحلت کرد و با سلامت (روح و ایمان) به سراى دیگر وارد شد. 💫 او تا آن زمان که از جهان رخت بر بست و دعوت حق را اجابت کرد سنگى روى سنگ ننهاد (و خانه محکمى براى خود نساخت) چه منّت بزرگى خدا بر ما نهاده که چنین پیشوا و رهبرى به ما عنایت کرده، تا راه او را بپوییم و قدم در جاى قدم‌هاى او نهیم. ✨🕊✨🕊✨ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 https://farsi.khamenei.ir/amp-content?id=53943 مروری بر استناد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به نهج‌البلاغه در دیدار مردم «سیستان و بلوچستان» و «خراسان جنوبی» (درس‌های نهج‌البلاغه‌، غفلت نکردن از نقشه دشمن) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.icro.ir/آفریقا-–-عربی/انتشار-منتخب-نهج‌البلاغه-در-قالب-یک-کتاب رایزنی فرهنگی کشورمان در آفریقای جنوبی در اقدامی جدید، منتخب نهج‌البلاغه را در قالب یک کتاب منتشر کرد. 🍃💐🍃💐🍃 https://nahj-congress-esf.ir/Account/ResendCode سومین کنگره بین اللملی راه نجات (نهج‌البلاغه، زیست شرافتمندانه) 🍃💐🍃💐🍃 https://boushehr.farhang.gov.ir/fa/news/709404/ جلسه برنامه ریزی طرح بررسی اندیشه تمدنی از نگاه امام علی -علیه‌السّلام- در نهج‌البلاغه برگزار شد. 🍃💐🍃💐🍃 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
-1248452861_469612654 (2).pdf
3.07M
نام کتاب: گفتار پیامبر در نهج‌البلاغه مؤلف: محمد محمدی اشتهاردی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃﷽🍃 ✨توصیف پیامبر اکرم -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- از زبان امام علی -علیه‌السّلام- ✨ "مسْتَقَرُّهُ خَيْرُ مُسْتَقَرٍّ وَ مَنْبِتُهُ أَشْرَفُ مَنْبِتٍ فِي مَعَادِنِ الْكَرَامَةِ وَ مَمَاهِدِ السَّلَامَةِ، قَدْ صُرِفَتْ نَحْوَهُ أَفْئِدَةُ الْأَبْرَارِ وَ ثُنِيَتْ إِلَيْهِ أَزِمَّةُ الْأَبْصَارِ، دَفَنَ اللَّهُ بِهِ الضَّغَائِنَ وَ أَطْفَأَ بِهِ [النَّوَائِرَ] الثَّوَائِرَ، أَلَّفَ بِهِ إِخْوَاناً وَ فَرَّقَ بِهِ أَقْرَاناً، أَعَزَّ بِهِ الذِّلَّةَ وَ أَذَلَّ بِهِ الْعِزَّةَ، كَلَامُهُ بَيَانٌ وَ صَمْتُهُ لِسَانٌ." 💫جايگاه او بهترين جايگاه و محلّ رويش او شريف‌ترين محلها بود. در معدن بزرگوارى و شرف و گاهواره سلامت، پرورش يافت. دلهاى نيکوکاران شيفته او گشت و چشمهاى حق جويان به سوى او متوجّه شد. خداوند به برکت وجود او، کينه‌ها را مدفون ساخت و آتش دشمنى‌ها را فرو نشاند; افراد دور افتاده را به وسيله او به هم نزديک و برادر ساخت و نزديکانى را (که در ايمان و هدف هماهنگ نبودند) از هم دور نمود. ذليلان (پاکدل و محروم) را به وسيله او عزّت بخشيد و عزيزان (خودخواه) را ذليل ساخت. سخنش بيان و سکوتش زبان بود. ✨🕊✨🕊✨ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
278863619_-1000992997 (1).pdf
355.4K
🔻 شخصیت پیامبر اعظم -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- از منظر نهج‌البلاغه نویسنده: عبدالمجید زهادت منبع: طلوع زمستان ۱۳۸۵ شماره ۲۰ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند: 🔹سلسله‌نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه 🔹 نشست هشتم: «پیامبر اکرم از نگاه امیرمؤمنان علیهماالسلام» 🔹 سخنران: دکتر حامد منتظری مقدم عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) 🔹 زمان: چهارشنبه ١٢ مهر - ساعت ٢٠ تا ٢١ 🔹 لینک ورود به نشست: http://Meeting.tpnu.ac.ir/nahj 🔹برای حاضرين در جلسه گواهی معتبر از طرف وزارت علوم (با پرداخت مبلغ ٢٠ هزار تومان) صادر خواهد شد. بدين منظور لطفا نام و نام خانوادگی خود را هنگام ورود به لاتين وارد نماييد. 🔹 سؤالات و نظرات خود را از طریق آيدی@hafeze2 با ما در میان بگذارید. 🌐 nahjalbalaghah.ir 🆔 @nahjalbalaghah_ir
جهت تسهیل در ورود به جلسه، از نرم افزار ادوبی کانکت استفاده کنید و لینک زیر را در آن وارد نمایید: http://Meeting.tpnu.ac.ir/nahj 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 هشتمین نشست از سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه، به همت انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ايران با موضوع "پیامبر اکرم از نگاه امیر مؤمنان علیهماالسّلام" و سخنرانی دکتر حامد منتظری مقدم" (عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی)، مورخ ۱۲ مهرماه ١۴٠٢ بصورت مجازی برگزار شد. 🔸حجت الاسلام دکتر حامد منتظری‌مقدم در ابتدای نشست با اشاره به این موضوع که پیامبر -صلی الله علیه و آله- از دیدگاه امیرمؤمنان -علیه السلام- دارای ابعاد و منابع وسیعی است؛ اما در این نشست آنچه بیان می‌شود تنها با استناد بر متن نهج البلاغه خواهد بود. پیامبر اکرم در دین اسلام بعنوان محوری‌ترین شخص مطرح است؛ در مکتب تشیع نیز امام علی علیه السلام بعنوان محوری‌ترین فرد این مذهب شناخته می‌شود. از این رو معرفی پیامبر از جانب امیرالمؤمنین بسیار حائز اهمیت است. 🔸وی افزود: سالها قبل تحقیقی مبتنی بر متن نهج البلاغه پیرامون شخصیت پیامبر اکرم آماده شد که روند آن توصیفی بود؛ مرحوم استاد مهدی پیشوایی پیشنهاد دادند تا آن تحقیق بصورت مسئله محور بازنویسی شود. از این رو چالشی که امت پیامبر بعد از رحلت ایشان با آن رو برو شدند یعنی محوریت پیامبر اکرم، بعنوان مسئله مطرح و تحقیق بر مبنای آن بازنویسی شد. منتظری مقدم ادامه داد: در زمان بنی امیه محوریت رسول خدا -صلی الله علیه و آله- دچار چالش شد؛ بدین معنا که اگر قرار باشد پیامبر اکرم شخص اول جهان اسلام باشد، باید تمام رفتارها و گفتارهای مسلمانان با رفتار و گفتار آن حضرت تنظیم شود، اما اینطور نشد و عده‌ای از مسلمانان از جایگاه محوری رسول خدا فاصله گرفتند. در این میان نقش اهل بیت علیهم السلام در حفظ محوریت پیامبر اکرم بسیار با اهمیت است. 🔸 حجت الاسلام منتظری مقدم با تأکید بر لزوم حفظ احترام به مذاهب دیگر، در بیان توصیفات اشخاص از پیامبر اکرم گفت: بحث در این‌باره باید بصورت اثباتی و ایجابی باشد؛ به عبارتی دیگر اساساً در این زمینه باید از هرگونه توهین به مذاهب و عقاید دیگر دوری کرد. عضو هيئت علمی گروه تاريخ مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى (ره) بیان کرد: تهدید‌های پیش روی جایگاه محوری رسول خدا در جامعه اسلامی، روش امام علی علیه السلام برای حفظ و پاسداری این جایگاه و پیامدهای آن از مهم‌ترین مباحثی است که در این زمینه مطرح می‌شود. در مجموع می‌توان این سه مسئله را ذیل عنوان «مجاهدت امیرمؤمنان در تثبیت جایگاه محوری رسول خدا در جامعهٔ اسلامی» بررسی کرد. 🔸وی افزود: تهدیدهای پیش روی محوریت پیامبر در دو دسته فرهنگی و سیاسی قابل تقسیم است. منظور از تهدیدهای فرهنگی، اقداماتی از قبیل ممانعت کتابت و نقل احادیث پیامبر اکرم و اکتفا به قرآن و نیز مرجع سازی نومسلمانان اهل کتاب است که توسط افراد انجام می‌شد. اما منظور از تهدیدهای سیاسی اقدامات حکومت‌هایی مانند خلفای بنی‌امیه و اموی برای از بین بردن جایگاه پیامبر است. وجود چنین تهدیدهایی امام را به مجاهدت در برابر مخالفان و معاندان وا داشت. منتظری مقدم اظهار داشت: انگیزه‌هایی که امیرالمؤمنین را در زمینه محافظت از جایگاه محوری پیامبر اکرم سوق می‌داد، دو عامل وحدت اسلامی و هدایت امت اسلام بود. امام در نامه‌ای که به ابو موسی اشعری نوشته است، تأکید می‌کند، هیچ کس به اندازه او به وحدت امتِ پیامبر و انس گرفتن آنان با همدیگر، دلسوزتر نیست. امام در همین بخش بر نقش پیامبر در ایجاد وحدت تأکید می‌کند و می‌فرماید: پیش از بعثت رشته‌های دوستی و انسانیت از هم گسسته بود (خطبه ١۵٨) و خداوند با بعثت پیامبر شکاف‌ها را پر کرد (خطبه ٩۶). 🔸این استاد دانشگاه اظهار داشت: از منظر امام علی -علیه السلام-، پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله- مهمترین رکن و وسیلهٔ هدایت مسلمانان و مصونیت آنان از انحراف بود. ایشان پیامبر را وسیلهٔ بینایی هدایت‌خواهان معرفی می‌نماید (رک: خطبه ٩۴) که مردم را به راه راست وا داشت و دستگیره‌های ایمان را محکم ساخت (خطبه ١٨۵). وی افزود: امیرمؤمنان علی -علیه السلام- دنیاگرایی را یکی از انحرافات بزرگ جامعهٔ اسلامی می‌دید و آن را ریشهٔ انحرافات دیگر می‌دانست. امام برای مقابله با این انحراف به سیرهٔ پیامبر استناد می‌فرمود؛ چنانکه در خطبه ١۶٠ به این مسئله اشاره نموده و می‌فرماید: برای تو کافی است که رسول خدا سرمشق تو باشد...؛ او از شیرِ پستانِ دنیا بریده و از زیورهایش دور شد... پیامبر از دنیا چندان نخورد که دهان را پر کند... شکمش از همه خالی‌تر بود و بر روی زمین می‌نشست و غذا می‌خورد. 🔸وی سپس به روش‌های امیرمؤمنان در حراست از جایگاه محوری پیامبر اکرم پرداخت و گفت: امام در حراست از جایگاه پیامبر، از چهار روش استفاده نمود که اولین آن شناساندن جنبه‌های مختلف اندیشه‌های آنحضرت به مسلمانان بود. در قرآن کریم به بُعد انسانی پیامبر در عین برخورداری از وحی الهی
اشاره گردیده است. چون پیامبر انسان است و از طرفی فرستاده خداست، باید به سیرهٔ عملی و اخلاقی ایشان تأسی کرد. در این میان پیامبر اکرم با بیان رسالت خود یعنی جنبه هدایتگری و استقامت در این راه طاقت‌فرسا (نک: خطبه ٧٢) مسلمانان را از جهل و گمراهی بیرون آورد. حجت الاسلام منتظری مقدم دومین روش امام را تعمیق عواطف مسلمانان نسبت به پیامبر اکرم دانست و گفت: در این روش امام با بیان توصیفاتی از قبیل سجایای والای اخلاقی پیامبر، سعی در ایجاد الفت میان مسلمانان با آنحضرت داشت. وی سومین روش امام در تثبیت جایگاه پیامبر را استناد به سخنان و روش پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله- بیان نمود و ادامه داد: نقل‌های متعدد از پیامبر اکرم در سیرهٔ امیرمؤمنان به اندازه‌ای بود که مسلمانان ایشان را منبع دریافت سخنان و دیدگاه پیامبر در مسائل مختلف می‌دانستند و به ایشان مراجعه می‌کردند. 🔸دکتر منتظری مقدم افزود: در مکتب تشیع، سنت معصوم حجت دانسته شده که در رأس آن سنت رسول خدا قرار می‌گیرد و سپس سنت ائمه اطهار در امتداد آن قرار می‌گیرد. سنت ائمه اطهار در طول و امتداد سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است نه در عرض آن که رقیب آن باشد. بنابراین هیچگونه تعارضی میان سنت آن بزرگواران با پیامبراکرم وجود ندارد. این استاد حوزه و دانشگاه، پاسداشت حرمت منتسبان به پیامبر اکرم را آخرین روش امام در تثبیت جایگاه رسول خدا در جامعه دانست و گفت: احترام به منتسبانی همچون همسران ایشان و نوادگانشان در سیره امام بسیار مشهود است. این پاسداشت حرمت موجب تثبیت صحیح محوریت پیامبر اکرم در جامعه می‌شد. دکتر منتظری مقدم افزود: مهم‌ترین پیامد مجاهدت علوی در زمینه تثبیت جایگاه پیامبر اکرم، حفظ و تداوم محوریت پیامبر در ادوار بعد بود. تمام امت اسلام از گذشته تاکنون حفظ حرمت پیامبر اکرم را بر خود لازم و افعال خود را منتسب به آنحضرت می‌دانند. این جایگاه، مرهون زحمات امیرمؤمنان و اهل بیت علیهم السلام است. 🔸 وی در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا در نقل امام علی -علیه‌السّلام- از توصیفات پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله- غلوی صورت پذیرفته است؟ گفت: قطعا غلو به این معنا که شخصی بالاتر از جایگاه خود تا مرتبه الوهیت معرفی گردد، در بیان امیرالمؤمنین وجود ندارد. اما گاه تعابیری از امام درباره پیامبر اکرم وجود دارد که به ظاهر غلوآمیز است، اما در واقع عاری از هر گونه اغراقی است. این موارد اکثرا در مورد مقامات معنوی پیامبر وجود دارد. برای مثال امام، پیامبر را برترین خَلق در تمام هستی می‌داند. این غلو نیست بلکه مقامی حقیقی است که مشرف به معنویت ایشان بیان گردیده است. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
-759750911_-1351861782.mp3
25.2M
🔹سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه 🔹 نشست هشتم : "پیامبر اکرم از نگاه امیرمؤمنان علیهماالسلام" 🔹 سخنران: "دکتر حامد منتظری مقدم" 🔹 زمان: چهارشنبه ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۲ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
فراخوان ارسال مقاله به اولین کنفرانس ملی علمی -تخصصی نهج البلاغه تمدید شد. دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان یزد، اولین کنفرانس ملی علمی -تخصصی نهج البلاغه را در روز‌های سوم و چهارم بهمن ماه سالجاری برگزار می‌کند. اساتید فرهیختۀ حوزه و دانشگاه، صاحبنظران، پژوهشگران، فرهنگیان، دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و طلاب سطوح عالیه می‌توانند تا ۱۵ آذرماه به وب سایت کنفرانس به آدرس www.cnby.ir مراجعه کنند. این کنفرانس دارای مجوز و نمایۀ رسمی ISC بوده و تمامی مقالات پذیرفته شده آن در پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) نمایه خواهند شد؛ لذا طبق قوانین وزارت علوم، شرکت در این کنفرانس دارای تمام امتیازات علمی و پژوهشی مشمول نمایۀ ISC خواهد بود. https://www.iribnews.ir/00GoPb 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊✨•✾••┈ 'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیه‌السّلام- "۱۳" "اِختیارُ المُستَشَارِ وَ الوَزِیرِ الصَّالحِ" "گزینش رایزن و همکار شایسته" "إِنَّ شَرَّ وُزَرَائِكَ مَنْ كَانَ لِلْأَشْرَارِ قَبْلَكَ وَزِيراً وَ مَنْ شَرِكَهُمْ فِي اَلْآثَامِ فَلاَ يَكُونَنَّ لَكَ بِطَانَةً فَإِنَّهُمْ أَعْوَانُ اَلْأَثَمَةِ وَ إِخْوَانُ اَلظَّلَمَةِ." بدترين وزيران تو، كسى است كه پيش از تو وزير بدكاران بوده و در گناهان آنان شركت داشته، پس مبادا چنين افرادى محرم راز تو باشند، زيرا كه آنان ياوران گناهكاران و يارى دهندگان ستمكارانند. "وَ أَنْتَ وَاجِدٌ مِنْهُمْ خَيْرَ اَلْخَلَفِ مِمَّنْ لَهُ مِثْلُ آرَائِهِمْ وَ نَفَاذِهِمْ وَ لَيْسَ عَلَيْهِ مِثْلُ آصَارِهِمْ وَ أَوْزَارِهِمْ وَ آثَامِهِمْ مِمَّنْ لَمْ يُعَاوِنْ ظَالِماً عَلَى ظُلْمِهِ وَ لاَ آثِماً عَلَى إِثْمِهِ." تو بايد جانشينانى بهتر از آنان داشته باشى كه قدرت فكرى امثال آنها را داشته، امّا گناهان و كردار زشت آنها را نداشته باشند: كسانى كه ستمكارى را بر ستمى يارى نكرده، و گناه كارى را در گناهى كمك نرسانده باشند. 💠 شرح نامه 📍امام -عليه‌السّلام- بعد از بيان صفات مشاوران در بخش گذشته، در اين بخش به سراغ صفات و ويژگى‌هاى وزيران و همكاران در حكومت مى‌رود. نخست افرادى را كه صفات منفى دارند معرفى مى‌كند و بعد واجدان صفات نيك و سپس توصيه‌هاى لازمى را كه بايد نسبت به آنها ايفا بشود شرح مى‌دهد. مى‌فرمايد: «بدترين وزراى تو كسى است كه پيش از تو وزير «زمامداران شرور» بوده و در گناهان آنها شركت داشته است. چنين كسى هرگز نبايد محرم اسرار تو باشد»؛ (إِنَّ‌ شَرَّ وُزَرَائِكَ‌ مَنْ‌ كَانَ‌ لِلْأَشْرَارِ قَبْلَكَ‌ وَزِيراً، وَ مَنْ‌ شَرِكَهُمْ‌ فِي الآْثَامِ‌ فَلَا يَكُونَنَّ‌ لَكَ‌ بِطَانَةً‌ ). 📍امام -عليه‌السّلام- در اينجا به مسألۀ حسن سابقه و سوء سابقه اشاره مى‌كند و بررسى سوابق اشخاص را در انتخاب آنها براى كارهاى مهم لازم مى‌شمرد. اين همان چيزى است كه در دنياى امروز به صورت برگ اوّل پروندۀ كارگزاران و كارمندان در آمده است. سپس امام -عليه‌السّلام- دليل آن را به‌طور شفاف بيان مى‌كند و مى‌فرمايد: «آنها معاون گنهكاران و برادران ستمكارانند»؛ (فَإِنَّهُمْ‌ أَعْوَانُ‌ الْأَثَمَةِ‌ ، وَ إِخْوَانُ‌ الظَّلَمَةِ‌) 📍بعضى كسانى كه سال‌ها با افراد ظالم و ستم‌پيشه همكارى داشته‌اند، صفات زشت و نكوهيده به صورت حالت و عادت و سجيۀ آنها درآمده و به فرض اظهار توبه كنند باز هم قابل اعتماد نيستند به‌ويژه آنكه انسان‌هاى لايق و بدون سوء سابقه در جامعه وجود دارند، لذا در ادامۀ سخن مى‌افزايد: «اين در حالى است كه تو مى‌توانى جانشينان خوبى به‌ جاى آنان انتخاب كنى، از كسانى كه از نظر فكر و نفوذ اجتماعى كمتر از آنها نيستند؛ ولى بار سنگين اعمال خلاف، گناهان و معاصى آنها را بر دوش ندارند. 📍از كسانى كه هرگز ستمگرى را در ستمش يارى نكرده و گناهكارى را در گناهش معاونت ننموده‌اند»؛ (وَ أَنْتَ‌ وَاجِدٌ مِنْهُمْ‌ خَيْرَ الْخَلَفِ‌ مِمَّنْ‌ لَهُ‌ مِثْلُ‌ آرَائِهِمْ‌ وَ نَفَاذِهِمْ‌، وَ لَيْسَ‌ عَلَيْهِ‌ مِثْلُ‌ آصَارِهِمْ‌ وَ أَوْزَارِهِمْ‌ وَ آثَامِهِمْ‌، مِمَّنْ‌ لَمْ‌ يُعَاوِنْ‌ ظَالِماً عَلَى ظُلْمِهِ‌، وَ لَا آثِماً عَلَى إِثْمِهِ‌). از اين تعبير به خوبى استفاده مى‌شود حتى كسانى كه يك نقطۀ سياه در پروندۀ پيشين آنها هست نبايد براى كارهاى مهم، وزارت و امثال آن برگزيده شوند، بلكه لازم است حسن سابقۀ آنها بر همگان روشن باشد. ترجمه: ناصر، مکارم شیرازی شرح: ناصر، مکارم شیرازی بخش: سیزدهم 🌐 https://nahjalbalaghah.ir 🆔 @nahjalbalaghah_ir