1018371840_927779715 (3).rar
1.6M
#گواهی_حضور
🔺گواهی اهدایی به شرکت کنندگان در هشتمین نشست علمی انجمن مطالعات نهجالبلاغه ایران با عنوان « پیامبر اکرم از نگاه امیرمؤمنان علیهماالسّلام »
🔹 تاریخ برگزاری دوره: ۱۴۰۲/۷/۱۲
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
-437117184_2012830924 (1) (1).rar
1.6M
#گواهی_حضور
🔺گواهی اهدایی به شرکت کنندگان در نهمین نشست علمی انجمن مطالعات نهجالبلاغه ایران با عنوان «نقش منابع تاریخی در اعتبار سنجی بخشهایی از نهجالبلاغه»
🔹 تاریخ برگزاری دوره: ۱۴۰۲/۷/۲۶
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃🌹🍃🌹🍃🌹
🌹🍃🌹🍃🌹
🍃🌹🍃🌹
🌹🍃🌹
🍃🌹
🌹
امام حسن عسکری -علیهالسّلام- فرمودند:
"نحنُ کهفُ مَن اِلتَجَأ اِلینا و نورٌ لِمَن اِستَضاءَ بِنا و عِصمةٌ لِمن إِعتَصَم بِنا. مَن احَبَّنا کان مَعَنَا فِی السَّنامِ الأعلی و مَنِ انْحَرفَ عنّا مالَ إلی النّار"
ما پناهگاه کسی هستیم که به ما پناه آورد؛ و روشنی کسی هستیم که از ما فروغ گیرد؛ و نگهدارندهی کسی هستیم که در حفاظت ما درآید. هرکه ما را دوست بدارد، در قلّهی برتر با ما خواهد بود، و هر که از ما منحرف گردد، به آتش دوزخ داخل میگردد.
📚 مناقب ابن شهرآشوب، ج۴، ص ۴۳۵
#میلاد_امام_حسن_عسکری_مبارک
🌹
🍃🌹
🌹🍃🌹
🍃🌹🍃🌹
🌹🍃🌹🍃🌹
🍃🌹🍃🌹🍃🌹
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#اخبار
#گزارش_متنی
💠 نهمین نشست از سلسله نشستهای پرسمان اندیشه در نهجالبلاغه، به همت انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ايران با موضوع "نقش منابع تاریخی در اعتبار سنجی بخشهایی از نهجالبلاغه"و سخنرانی دکتر مهدی مجتهدی (عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد)، مورخ ۲۶ مهرماه ١۴٠٢ بصورت مجازی برگزار شد.
🔸 دکتر مهدی مجتهدی در ابتدای نشست پیرامون چاپهای موجود از کتاب نهج البلاغه اظهار داشت: تصحیحی که صبحی صالح از کتاب نهج البلاغه انجام داده است روشمند نیست؛ علاوه بر آن ایراداتی از جوانب مختلف بر این چاپ وجود دارد که مراجعه به آن توصیه نمیشود.
وی افزود: آنچه پیشنهاد میشود چاپی است که در کتابخانه تخصصی امیرالمؤمنین- علیهالسّلام- در مشهد با همکاری آستان مقدس علوی در نجف انجام و منتشره شده. این چاپ به ضبط ابن سکّون و نسخه خطی آن را یکی از علمای بزرگ شیعه به نام استاد قیس عطار تصحیح کرده است. بنابر این یکی از ویژگیهای این چاپ آن است که ناشر و مصحح هر دو از علمای شیعه بودند.
🔸دکتر مجتهدی ضمن تأکید بر اینکه باید متن منقول را از سخنان شخص جدا کرد، بیان داشت: وقتی در مورد نهجالبلاغه صحبت میشود، در واقع در مورد کتاب سخن به میان رفته است نه در مورد امیرالمؤمنین- علیهالسّلام-؛ بنابراین اگر نکتهای در مورد اعتبار احادیث موجود در نهجالبلاغه گفته میشود، برای اعتبارسنجی متن است و این اعتبارسنجی بخاطر دفاع از حریم و شخصیت امیرالمؤمنین -علیهالسّلام- است. یکی از لوازم دفاع از امیرالمؤمنین -علیهالسّلام- اعتبارسنجی تمام متونی است که به ایشان نسبت داده شده.
دکتر مجتهدی با اشاره به مقاله خود با عنوان "بازشناسی مخاطب نامه ۳۱ نهجالبلاغه با تحلیل منابع متن و تاریخ" بیان کرد: در پژوهشهای نهجالبلاغه ابتدا باید پیشینه پژوهی صورت بگیرد. در این مقاله شواهدی وجود دارد که نشان میدهد مخاطب نامه ۳۱ نهجالبلاغه -که مطابق با مشهور امام حسن مجتبی -علیهالسّلام- است- بر خلاف مشهور نمیتواند امام حسن -عليه السّلام- باشد، بلکه مخاطب آن محمد حنفیه است.
🔸عضو هيئت علمی گروه دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: البته باید توجه داشت که در عین حال این نامه بسیار مهم و پراهمیت است و از گذشته تا کنون در باب تربیت مخاطبان زيادی داشته است. در طول تاریخ بسیاری از اندیشمندان و حتی خوشنویسان و هنرمندان به این نامه توجه کردند.
این پژوهشگر تاریخ اسلام سپس با اشاره به مقاله دوم خود با عنوان "درنگ تاریخی در نامه ۷۷" اظهار داشت: در این مقاله بیشتر مطالعه بر روی نامهها و خطبههاست. اعتبار سنجی کلمات قصار از انجا که در این بخش عموما تقطیع صورت گرفته و انتخاب شده از متون هستند اعتبارسنجی کار دشواری است. وی ادامه داد درباره مقاله که نامه ۳۱ هست بعد از چاپ در سال ۱۳۹۳ من مقالهای از آقای میر حسینی (استاد دانشگاه میبد یزد) دیدم با اینکه مقاله خیلی درباره نهجالبلاغه نبود ولی تنها کسی بود که به این نکته اشاره کردند که مخاطب نامه ۳۱ امام حسن -علیه السّلام- نیست بلکه محمد حنفیه است. این یک خلاء هست که به مقالات توجه نمی شود.
🔸مهدی مجتهدی اظهار داشت: پژوهشگران حتما باید در زمینه پیشینه پژوهی پیرامون یک موضوع و اینکه تا زمان ما چه کارهایی پیرامون آن انجام شده آگاهی داشته باشند. آنچه در این مقاله کار شده و قابل توجه است، استفاده از کتاب بهج الصباغه فی شرح نهجالبلاغه مرحوم علامه محمد تقی شوشتری است. یکی از کسانی که بیشترین استفاده از منابع تاریخی را برای فهم و اعتبارسنجی محتوای نهج البلاغه انجام داده مرحوم شوشتری است، که بنده در هر دو مقاله به کتاب ایشان ارجاع دادم.
وی افزود: محمد حنفیه از نظر سِنی با امام حسن مجتبی -علیهالسّلام- فاصله دارد و از این جهت تطبیق محتویات نامه ٣١ با مخاطب بودن امام حسن علیه السلام سازگار نیست. عبارت "قلب الحَدَث" (دل نوجوان) نشان میدهد مخاطب امام پسر نوجوانش است. این نامه پس از مراجعت امام از جنگ صفین نگاشته شده. اگر جنگ صفین در سال ۳۷ رخ داده باشد، سن محمد حنفیه به هنگام نگارش این نامه حدودا ۱۸ سال بوده است؛ درحالیکه در آن زمان امام حسن مجتبی -علیهالسّلام- حدودا ۳۴ سال داشتند.
وی بیان کرد: این عمر که مخاطب امیرالمؤمنین در این نامه، فرزند ٣۴ سالهاش باشد کمی دور از ذهن است، لذا شارحان عموما این مسأله را چنین توجیه کردهاند که در این نامه هرچند مخاطب، امام حسن -علیهالسّلام- است، اما خطاب این نامه در اصل عموم مردم هستند.
🔸عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد سپس در پاسخ به توجیه شارحان پیرامون مخاطب نامه ٣١ اظهار داشت: این توجیه قابل قبول نیست، چرا که اگر مخاطب محمد حنفیه باشد باز هم عموم مردم میتوانند مخاطب واقعی نامه باشند.
وی درباره چالشهای موجود پیرامون نامه ٣١ گفت: اگر مخاطب نامه، امام حسن باشد، چالشهای دیگری رخ میدهد که موجب سوء استفاده دیگران شده. تا جایی که یکی از نویسندگان وهابیت، برای رد مقوله عصمت به نامه ۳۱ استناد کرده است. اما اگر مخاطب محمدحنفیه باشد از آنجا که شیعیان قائل به عصمت محمد حنفیه نیستند، دیگر چنین شبهه و مواجههای رخ نمیدهد.
🔸این پژوهشگر دانشگاه افزود: نامه ۳۱ بحثهای تاریخی جدیتری نیز دارد. عدهای گمان میکردند محمد حنفیه امام است. در منابع تاریخی مطالبی وجود دارد که افکار را به چنین مسألهای سوق میدهد. در جنگ صفین امیرالمؤمنین -علیهالسّلام- به حسنین -علیهماالسّلام- دستور بازگشت دادند درحالیکه محمد حنفیه میجنگید. عدهای گفتهاند: امیرالمؤمنین -علیهالسّلام- به امام حسن و امام حسین -علیهمالسّلام- دستور بازگشت دادند چرا که نگران در خطر افتادن نسل پیامبر بودند. این در حالی است که وقتی به محمد حنفیه میگویند: چرا پدرت میان شما تفاوت قائل شد؟! میگوید: من برای پدرم همانند دست و حسنین -علیهماالسّلام- همچون چشمان او هستند؛ پدرم با دستش از چشمانش محافظت میکند.
دکتر مجتهدی بیان کرد: در گزارشات جنگ جمل اینطور آمده که محمد حنفیه موفق نشد دستوری که حضرت برای کشتن شتر داد را عملی کند. عبارتی به این مضمون از امام نقل شده که در این لحظه فرمود تو شجاعت را از من به ارث نبردی. سپس جنگ با کشتنِ شتر توسط امام حسن مجتبی -علیهالسّلام- به پایان میرسد. امیرالمؤمنین در پایان جنگ به محمد حنفیه میگوید: فرق است بین تو و حسن؛ تو ابن علی هستی و حسنین ابن النبی.
🔸وی در ادامه ضمن اشاره به نامه ٧٧ بیان کرد: یکی از کارهای پژوهشی که در طی تحقیق میتوان انجام داد منبعیابی است. در بررسیهای اولیه برای نامه ٧٧ منبعی وجود ندارد. البته باید قدردان زحمات علامه عبدالزهرا حسینی خطیب بود که کتاب مصادر نهجالبلاغه را در۴ جلد نگاشت. هر چند امروزه با توجه به امکانات اینترنتی میتوان بانک اطلاعاتی دقیقتری پیرامون اسناد سخنان امیرالمؤمنین -علیهالسّلام- در نهج البلاغه جمع آوری نمود و مصادر آن را به شکل جدیتری مورد بررسی قرار داد. این استاد دانشگاه افزود: تمامی منابعی که برای نامه ۷٧ یا بخشهایی از آن ذکر شده مربوط به بعد از تاریخ نگارش نهجالبلاغه هستند.
باید توجه داشت نامه ۷۷ در واقع، نامه نیست و متن آن توسط حضرت مکتوب نشد؛ بلکه توصیهای حضوری از سوی حضرت به ابن عباس است، آنهم بعد از ماجرای حکمیت و ایرادات خوارج. حضرت در این نصیحت به ابن عباس توصیه کردند با قرآن با خوارج محاجه نکند بلکه با سنت محاجه نماید.
🔸وی در پاسخ به این سوال که آیا واقعا چنین توصیهای از سوی حضرت صادر شده است بیان داشت: ذو وجوه بودن قرآن در بسیاری از احادیث مطرح شده و این میزان توجه به آن، جای تامل دارد. یکی از پژوهشگران معاصر، مقالهای پیرامون احاديث وجوهیه نگارش نموده است.
این استاد حوزه و دانشگاه درباره مفهوم وصیت بیان کرد: وصیت در زبان عربی معنایی عام دارد و هر چند هنگام شهادت و مرگ نگاشته میشود، در عین حال هر نوع توصیهای را نیز شامل میشود. یکی از مصادیق آن، وصیت حضرت به ابن عباس که یک رخداد تاریخی است و اتفاق افتاده.
🔸دکتر مجتهدی افزود: تنها کسی که در باره منبع این نامه تاملاتی داشته مرحوم علامه شوشتری است. این متن در هیچ کدام از منابع شیعی قبل از نهج البلاغه ذکر نشده و تا کنون از زمان سید رضی تا علامه مجلسی نیز با سندی شیعی نقل نگردیده است.
عضو هيئت علمی دانشگاه ادامه داد: شارحانی همچون ابن ابیالحدید که عموما به منابع تاریخی اشاره میکند، معتقد است، «سنت» همان احادیث پیامبر است. وقتی سندی نداریم باید سراغ خود متن برویم. یکی از روشهای تحلیل محتوی برای اعتبارسنجی مطابقت آن با واقعیت خارجی است. مضمون نامه ۷۷ مربوط به یک اتفاق تاریخی است.
وی افزود: گزارشهای تاریخی درباره مناظرات حضرت با خوارج، بهترین نمونه مناظرات قرآنی حضرت و همراهانش همچون ابن عباس با خوارج است. جز علامه شوشتری در کتاب بهج الصباغه هیچکدام از شروح اشاره به مناظرات نکردهاند. حتی ابن ابیالحدید که منابع تاریخی زیادی در دسترس داشته است.
🔸وی اظهار داشت: بنظر میرسد دلیل این عدم توجه، پیش فرض شارحان مبنی بر عدم نیاز به اعتبارسنجی منقولات نهج البلاغه است. به همین دلیل جز مرحوم شوشتری در بهج الصباغه شارح دیگری به این مناظرات نپرداخته است.
دکتر مجتهدی در پایان گفت: یکی از ایراداتی که خوارج میگرفتند این بود که حضرت با معاویه پیمان بست تا کلمه امیرالمؤمنین را حذف کند. نکته مهم این است که حضرت با زبان قرآن با خوارج صحبت میکرد، زیرا خوارج فقط قرآن بلد بودند و سطح قرآن آنها در حد حفظ قرآن و سؤالات کودکانه بود. محتوای مناظرات که نشاندهندهٔ توجه ویژهٔ امیرالمؤمنین به قرآن کریم است. از طرفی گزارش دیگری جز متن نامه ٧٧ که حضرت، ابن عباس را بدلیل محاجه با قرآن نهی میکند وجود ندارد.
💠 مقالات مرتبط با سخنرانی فوق:
بازشناسی مخاطب نامه ۳۱ نهجالبلاغه با تحلیل منابع، متن و تاریخ
https://nab.basu.ac.ir/article_1027.html
درنگي تاريخي بر نامه ۷۷ نهجالبلاغه
https://nab.basu.ac.ir/article_4118.html
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
2106531585_1856175048.mp3
20.13M
#فایل_صوتی
🔹سلسله نشستهای پرسمان اندیشه در نهجالبلاغه
🔹 نشست نهم :
"نقش منابع تاریخی در اعتبار سنجی بخش هایی از نهجالبلاغه"
🔹 سخنران: "دکتر مهدی مجتهدی"
🔹 زمان: چهارشنبه ۲۶ مهر ماه ۱۴۰۲
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#اخبار_نهج_البلاغه
#اخبار_هفته
🍃💐🍃💐🍃
https://farsi.khamenei.ir/speech-nahj?npt=9&nht=2
مروری بر استناد حضرت آیتالله خامنهای به نهجالبلاغه
🍃💐🍃💐🍃
https://www.qudsdaily.com/Newspaper/item/24917
مبارزه علیه طاغوت با تدریس نهجالبلاغه
🍃💐🍃💐🍃
https://www.iqfa.ir/fa/news/684577/-
همایش نهجالبلاغه کتاب زندگی (با حضور مهمان مجازی الشیخ بهاءالدین نقشبندی عالم شافعی کردستان عراق)
🍃💐🍃💐🍃
http://ali121.com/
بنیاد مجازی نهجالبلاغه
🍃💐🍃💐🍃
khabaronline.ir/xkyQC
مصوبه مهم مجلس درباره عفو و تخفیف مجازات برای زندانیان حافظ قرآن و نهج البلاغه
🍃💐🍃💐🍃
https://hawzahnews.com/xcvyP
حوزه/ سلسله نشست های شرح و تفسیر نهج البلاغه با بیان نماینده ولیفقیه در آذربایجان غربی در محل مدرسه علمیه امام خامنه ای ارومیه برگزار شد.
🍃💐🍃💐🍃
http://baesf.ir/?p=7318
برگزاری دومین جلسه اخلاق در نهج البلاغه بسیج اساتید دانشگاه کاشان
🍃💐🍃💐🍃
http://fna.ir/3fulgx
شیخ زکزاکی: در گذشته نهج البلاغه در میان مسلمانان نیجریه شناخته شده نبود، اما امروز ما در راستای ترویج و شرح نهج البلاغه اقدام کردیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است...
🍃💐🍃💐🍃
http://www.yjc.ir/00a0So
سیامین دوره مسابقات سراسری قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه بسیج برادران با حضور ۷ هزارو ۵۰۰ شرکت کننده در تالار قرآن همدان برگزار شد.
🍃💐🍃💐🍃
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#اطلاع_رسانی
🌀 انجمن علمی مطالعات نهجالبلاغه ایران برگزار میکند:
🔹سلسلهنشستهای پرسمان اندیشه در نهجالبلاغه
🔹 نشست دهم:
«نهجالبلاغه ابن خازن حائری تلاشی عالمانه در کتابت و تصحیح نهجالبلاغه»
🔹 سخنران:
آقای رسول جزینی
کارشناس کتابخانه دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
🔹 زمان: جمعه ١٢ آبان - ساعت ٢٠ الی ٢١
🔹 لینک ورود به نشست: http://Meeting.tpnu.ac.ir/nahj
🔹حضور در این نشست برای همگان رایگان میباشد، اما مخاطبانی که مایل به دریافت گواهی معتبر نشست فوق با تأیید وزارت علوم هستند، لازم است ضمن ورود به لینک http://digiform.ir/w60657bed و ثبت نام اولیه، نسبت به پرداخت هزینه صدور گواهی به شماره کارت مندرج در لینک اقدام نمایند.
🔹 سؤالات و نظرات خود را از طریق آيدی@hafeze2 با ما در میان بگذارید.
🌐 nahjalbalaghah.ir
🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨
•┈┈••✾•✨🕊✨•✾••┈
'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیهالسّلام- "۱۴"
#نامه۵۳
"اِختیارُ المُستَشَارِ وَ الوَزِیرِ الصَّالحِ"
"گزینش رایزن و همکار شایسته"
"أُولَئِكَ أَخَفُّ عَلَيْكَ مَئُونَةً وَ أَحْسَنُ لَكَ مَعُونَةً وَ أَحْنَى عَلَيْكَ عَطْفاً وَ أَقَلُّ لِغَيْرِكَ إِلْفاً فَاتَّخِذْ أُولَئِكَ خَاصَّةً لِخَلَوَاتِكَ وَ حَفَلاَتِكَ."
هزينه اين گونه از افراد بر تو سبكتر، و ياريشان بهتر، و مهربانيشان بيشتر، و دوستى آنان با غير تو كمتر است. آنان را از خواص، و دوستان نزديك، و راز داران خود قرار ده.
"ثُمَّ لْيَكُنْ آثَرُهُمْ عِنْدَكَ أَقْوَلَهُمْ بِمُرِّ اَلْحَقِّ لَكَ وَ أَقَلَّهُمْ مُسَاعَدَةً فِيمَا يَكُونُ مِنْكَ مِمَّا كَرِهَ اَللَّهُ لِأَوْلِيَائِهِ وَاقِعاً ذَلِكَ مِنْ هَوَاكَ حَيْثُ وَقَعَ."
سپس از ميان آنان افرادى را كه در حق گويى از همه صريحترند، و در آنچه را كه خدا براى دوستانش نمىپسندد تو را مدد كار نباشند، انتخاب كن، چه خوشايند تو باشد يا ناخوشايند.
💠 شرح نامه
📍 امام -عليهالسّلام- در اين عبارات كوتاه و پر معنا چهار نقطۀ قوت براى افرادى كه داراى سوء سابقه نيستند ذكر مىكند: ۱- آنها هزينۀ كمترى بر والى دارند، زيرا قبلاً منافع نامشروعى از حاكمان ظلم به آنها نرسيده تا پرتوقع باشند. ۲- يارى آنها بهتر و بيشتر است، چرا كه نيّاتشان خالص است و كمكهايشان مخلصانه. ۳- آنها محبّتشان بيشتر است، زيرا اتحاد فكر و سليقه و هماهنگى در صفات و نيّات سبب جوشش محبّت آنها مىگردد و به حكم: ذره ذره كاندر اين ارض و سماست جنس خود را همچو كاه و كهرباست تجاذب بسيارى ميان تو و آنهاست. ۴- اينها با بيگانگان سر و سرّى ندارند. تنها تو را مىبينند و تو را مىخواهند. اين نكته نيز واضح است كه ياران ظالمان پيشين نه تنها معاونان خوبى براى والى نخواهند بود، بلكه چون مردم از سوابق سوء آنها آگاهند با آنها همكارى نمىكنند و اعتمادشان به والى و زمامدار نيز كم مىشود. ابن ابىالحديد پس از نقل اين روايت معروف: «يُنٰادي يَوْمَ الْقِيٰامَةِ أيْنَ مَنْ بَرِئَ لَهُمْ - اَىْ لِلظّالِمينَ - قَلَماً؛ روز قيامت منادى فرياد مىزند: كجا هستند كسانى كه قلمى را تراشيدند و به دست ظالمان دادند (تا حكم ظلمى بنويسند، بيايند و كيفر اعمالشان را ببينند)». داستانى را نقل مىكند كه مردى را نزد وليد بن عبد الملك آوردند. وليد از او پرسيد: دربارۀ حجاج چه مىگويى؟ گفت: من چه دربارۀ او بگويم
📍آنگاه امام -عليهالسّلام- بعد از ذكر مسألۀ حسن سابقۀ وزرا و كارگزاران به رتبهبندى ميان آنها پرداخته و صفاتى را براى برترينها مىشمرد. نخست مىفرمايد: «سپس (از ميان آنها) افرادى را مقدم دار كه در گفتن حقايق تلخ براى تو از همه صريحاللهجهتر باشند»؛ (ثُمَّ لْيَكُنْ آثَرُهُمْ عِنْدَكَ أَقْوَلَهُمْ بِمُرِّ الْحَقِّ لَكَ). در وصف دوم مىافزايد: «و در مساعدت و همراهى با تو در امورى كه خداوند براى اوليايش دوست نمىدارد كمتر كمك كنند خواه موافق ميل تو باشد يا نه»؛ (وَ أَقَلَّهُمْ مُسَاعَدَةً فِيمَا يَكُونُ مِنْكَ مِمَّا كَرِهَ اللّٰهُ لِأَوْلِيَائِهِ، وَاقِعاً ذَلِكَ مِنْ هَوَاكَ حَيْثُ وَقَعَ). اشاره به اينكه اگر راه خطا رفتى آنها دست از يارى تو بردارند تا هوشيار شوى و به راه ثواب برگردى. به بيان ديگر داراى استقلال فكر و شخصيت باشند. در حق، تو را يارى كنند و در باطل از يارى تو باز ايستند.
#نهجالبلاغه_نامه۵۳
ترجمه: ناصر، مکارم شیرازی
شرح: ناصر، مکارم شیرازی
بخش: چهاردهم
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#معرفی_کتاب
📚 روزگار ستمگر و زمانه ناسپاس آخرین اثر منتشر شده از استاد مرحوم صفائی حائری است که توسط انتشارات لیلهالقدر به چاپ رسیده است. در این نوشته که حاصل سخنرانی استاد صفائی در شبهای قدر ماه رمضان ۱۳۷۴ در مشهد است، به شرح و تحلیل و تفسیر خطبه ۳۲ نهج البلاغه پرداخته شده است.
📚 در بخشی از این کتاب آمده است:
روزگار ستمگر، روزگاری است که خصوصیات تو را میگیرد و به دیگری میدهد و روزگار ناسپاس هم روزگاری است که تو را در جائی که هستی نمیشناسد و در جایگاه خودت به تو مُزد نمیدهد. حدود یا حقوقت را میگیرند، لیاقتهای تو را به تو نمیبخشند که هیچ، مزاحمت هم میشوند. در این شرایط چه خواهی کرد؟
لینک خرید کتاب
https://taaghche.com/book/45292/روزگار-ستمگر
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
r55367a5306.mp3
4.66M
#قرآن
#نهج_البلاغه
در مذمت شهر کوفه
#کوفه
#خطبه۴۷
@drgholamali
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#اخبار_نهج_البلاغه
#اخبار_هفته
🍃💐🍃💐🍃
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=7868
نهجالبلاغه در کلام آیتالله خامنهای
🍃💐🍃💐🍃
https://www.khabaronline.ir/news/1829986/
برگزاری سی امین دوره مسابقات قرآن و عترت و نهجالبلاغه در بام ایران
🍃💐🍃💐🍃
https://besatnews.ir/گزارشی-از-وبینار-چگونگی-استفاده-از-نهج/
گزارشی از وبینار چگونگی استفاده از نهجالبلاغه در تبلیغ
🍃💐🍃💐🍃
https://virasty.com/Khamenei__Fa/1698833755679035847
حدیث نصب شده در محل سخنرانی رهبر انقلاب (در دیدار دانشآموزان و دانشجویان. ۱۴۰۲/۰۸/۱۰)
🍃💐🍃💐🍃
https://danakhabar.com/fa/news/1315073/
چرا باید به نهجالبلاغه باز گردیم؟ بسیاری از سخنان امام علی -علیهالسّلام- در آتش سوزی کتابخانهها از بین رفت.
🍃💐🍃💐🍃
https://www.nlai.ir/enterprise-news/-/asset_publisher/5Xxp6q5vfs9r/content/--8878
معاون کتابخانه ملّی سازمان نیز از برگزاری برنامههای متعدد در این معاونت خبر داد
وی همچنین از برگزاری نشست «بررسی آخرین دستاوردهای نشر قرآن کریم به خط بریل» همراه با رونمایی قرآن کامل جلدی و نهج البلاغه ۱۷ جلدی به خط بریل خبر داد.(عصمت مومنی)
🍃💐🍃💐🍃
https://abhar.kowsarblog.ir/
مراتب نفس و راهکارهای تربیتی آن در نهجالبلاغه (معرفی مقاله)
🍃💐🍃💐🍃
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#اطلاع_رسانی
🌀 انجمن علمی مطالعات نهجالبلاغه ایران برگزار میکند:
🔹سلسلهنشستهای پرسمان اندیشه در نهجالبلاغه
🔹 نشست دهم:
«نهجالبلاغه ابن خازن حائری تلاشی عالمانه در کتابت و تصحیح نهجالبلاغه»
🔹 سخنران:
آقای رسول جزینی
کارشناس کتابخانه دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
🔹 زمان: جمعه ١٢ آبان - ساعت ٢٠ الی ٢١
🔹 لینک ورود به نشست: http://Meeting.tpnu.ac.ir/nahj
🔹حضور در این نشست برای همگان رایگان میباشد، اما مخاطبانی که مایل به دریافت گواهی معتبر نشست فوق با تأیید وزارت علوم هستند، لازم است ضمن ورود به لینک http://digiform.ir/w60657bed و ثبت نام اولیه، نسبت به پرداخت هزینه صدور گواهی به شماره کارت مندرج در لینک اقدام نمایند.
🔹 سؤالات و نظرات خود را از طریق آيدی@hafeze2 با ما در میان بگذارید.
🌐 nahjalbalaghah.ir
🆔 @nahjalbalaghah_ir
🔹قال علی -علیهالسّلام- :
"يَوْمُ الْمَظْلُومِ عَلَى الظَّالِمِ، أَشَدُّ مِنْ يَوْمِ الظَّالِمِ عَلَى الْمَظْلُومِ."
روزِ انتقام گرفتنِ مظلوم از ظالم، شديدتر و سخت تر از روز ستم كردنِ ظالم برمظلوم است.
#نهجالبلاغه_حکمت۲۴۱
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨
•┈┈••✾•✨🕊✨•✾••┈
'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیهالسّلام- "۱۵"
#نامه۵۳
*"اِختیارُ المُستَشَارِ وَ الوَزِیرِ الصَّالحِ"*
"گزینش رایزن و همکار شایسته"
*"وَ الْصَقْ بِأَهْلِ اَلْوَرَعِ وَ اَلصِّدْقِ ثُمَّ رُضْهُمْ عَلَى أَلاَّ يُطْرُوكَ وَ لاَ يَبْجَحُوكَ بِبَاطِلٍ لَمْ تَفْعَلْهُ فَإِنَّ كَثْرَةَ اَلْإِطْرَاءِ تُحْدِثُ اَلزَّهْوَ وَ تُدْنِي مِنَ اَلْعِزَّةِ."*
تا مىتوانى با پرهيزكاران و راستگويان بپيوند و آنان را چنان پرورش ده كه تو را فراوان نستايند و تو را براى اعمال زشتى كه انجام ندادهاى تشويق نكنند، كه ستايش بىاندازه، خود پسندى مىآورد، و انسان را به سركشى وا مىدارد.
💠 *شرح نامه*
📍در سومين و چهارمين وصف مىفرمايد: «به اهل ورع و صدق و راستى بپيوند»؛ (وَ الْصَقْ بِأَهْلِ الْوَرَعِ وَ الصِّدْقِ). «ورع» به معناى تقوا در حد بالا و «صدق» همان راستگويى در مشورتها و خبرهاى گوارا و ناگوار است. تعبير به «مُرِّ الْحَقِّ» در عبارت بالا اشاره به اين است كه بيان حق گاهى شيرين است و در بسيارى از اوقات تلخ؛ ولى به منزلۀ داروى شفابخشى است كه گر چه موقتاً كام انسان را تلخ مىسازد ولى بيمارىهاى جانكاه را از انسان دور مىكند و اين يكى از آزمايشهاى خواص و اطرافيان زمامداران است كه آنها جرأت و جسارت را داشته باشند كام حاكم را با گفتن حقايق تلخ اما مفيد و سودمند تلخ كنند و از خشم او نهراسند.
همچنين در آنجا كه حاكم راه خطا مىرود آزمون ديگرى براى اطرافيان اوست كه شجاع باشند و او را يارى نكنند و از راه خطا باز گردانند نه اينكه چشم و گوش بسته به دنبال آنها حركت كرده و رضاى او را بر رضاى خدا و خلق مقدم دارند. امام -عليهالسّلام- در پايان اين بخش دستورى دربارۀ وزرا و اطرافيان صادر مىكند و مىفرمايد:
📍«سپس آنها را طورى تربيت كن كه از تو ستايش بىجا نكنند (و از تملق و چاپلوسى بپرهيزند و نيز) تو را به اعمال نادرستى كه انجام ندادهاى تمجيد ننمايند، زيرا مدح و ستايش فراوان، عُجب و خودپسندى بهبار مىآورد و انسان را به كبر و غرور نزديك مىسازد»؛ (ثُمَّ رُضْهُمْ عَلَى أَلَّا يُطْرُوكَ وَ لَا يَبْجَحُوكَ بِبَاطِلٍ لَمْ تَفْعَلْهُ، فَإِنَّ كَثْرَةَ الْإِطْرَاءِ تُحْدِثُ الزَّهْوَ ، وَ تُدْنِي مِنَ الْعِزَّةِ ). با توجّه به اينكه «رُضْهُمْ» از ريشۀ «رياضت» است كه در اينجا به معناى تمرين دادن و تربيت كردن آمده و «يُطْرُوكَ» از ريشۀ «اِطراء» به معناى مدح و ستايش فراوان است و «يَبْجَحُوكَ» از ريشۀ «بَجَح» (بر وزن فرح) و به معناى شادمانى است، هدف امام اين است كه در برابر مداحى اطرافيان روى خوش نشان ندهد و اظهار خوشحالى نكند؛ خواه در مورد انجام كارهاى نيك باشد يا ترك كارهاى بد چرا كه تكرار اين عمل از سوى اطرافيان تدريجاً در دل زمامدار اثر مىگذارد و او را مغرور و ازخودراضى مىكند و به يقين غرور سرچشمۀ انحرافات بسيارى است.
#نهجالبلاغه_نامه۵۳
ترجمه: ناصر، مکارم شیرازی
شرح: ناصر، مکارم شیرازی
بخش: پانزدهم
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#کلام_امیر
"اِمْشِ بِدَائِكَ مَا مَشَى بِكَ."
با بيماريت راه برو مادامى كه با تو راه مىرود. (تا زمانى كه فشار شديد نياورده بگذار خود بدن بدون نياز طبيب و دارو آنرا دفع كند.)
شرح حکمت
✏️در روايتى، ما حملك است، يعنى: تا وقتى كه بيمارى تو را از پا در نياورده و ناتوان نساخته، تحت تأثير بيمارى قرار نگير و از دست او ناتوان مشو، بلكه به صورت افراد تندرست باش. بعضى گفتهاند در اين سخن اشارتى است بر پوشيده داشتن بيمارى، چنان كه پيامبر -صلیاللهعلیهوآله- فرموده است: «پوشيده داشتن صدقه، بيمارى و مصيبت از جمله گنجهاى نيكوكارى است » و چه بسا فايدۀ آن نوعى تحمّل مشقت و رياضت باشد، و رياضت و تحمّل سختى كمك به طبيعت انسان است و او را در برابر بيمارى مقاوم مىسازد، و بعضى از بيماريها به وسيلۀ حركات بدن از بين مىروند. صفت ماشى را براى بيمارى به اعتبار اين كه او زمين و فرش لازم ندارد، استعاره آورده است، پس در حقيقت شخص بيمارى را همراه داشته و او را مىبرد.
📚شرح نهجالبلاغه ابن میثم
#نهجالبلاغه_حکمت۲۷
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
r55368a5307(2).mp3
5.32M
#قرآن
#نهج_البلاغه
هنگام حرکت به شام در نخیله/قصص-۷۲
#شام
#خطبه۴۸
@drgholamali
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#اخبار_نهج_البلاغه
#اخبار_هفته
🍃💐🍃💐🍃
https://civilica.com/doc/1812706/
اقتباس مولوی از نهجالبلاغه در مبحث قیامت (معرفی مقاله)
🍃💐🍃💐🍃
https://www.mehrnews.com/news/5930419/
اولین کنفرانس ملی علمی تخصصی نهجالبلاغه با رویکرد «کار، تولید و نقش آن در تعالی جامعه» در دانشگاه فنی و حرفهای استان یزد برگزار میشود.
🍃💐🍃💐🍃
https://www.ibna.ir/news/499665/بیست-و-هشتمین-دوره-مسابقات-قرآن-و-عترت-دانشجویان-دانشگاه-آزاد
بیست و هشتمین دوره مسابقات قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه آزاد در زنجان برگزار میشود.
🍃💐🍃💐🍃
https://khabaronline.ir/xkBX8
آیتالله شیخ هادی آل راضی: نباید در مقابل کشتار مردم غزه سکوت کرد/ ارتش امام علی علیه السلام در صفین به سپاهیان دشمن اجازه دادند از آب نهر بنوشند و آنها را از آب منع نکردند
🍃💐🍃💐🍃
https://rasanews.ir/fa/news/745358/بیداری-عدالت-طلبان-مهمترین-دستاورد-مقاومت-ملت-فلسطین-است
نماینده ولی فقیه در کاشان:
طلاب با قرآن مأنوس هسستند، اما تلاش کنند با نهج البلاغه و صحیفه سجادیه مأنوس باشند.
🍃💐🍃💐🍃
https://fa.abna24.com/story/1409316
به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع)، نهج البلاغه به زبان سندی ترجمه و منتشر شد.
🍃💐🍃💐🍃
http://www.eqtesadayandehnews.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=437199
نهج البلاغه مولا علی(ع)میراث گرانسنگ بشر!
🍃💐🍃💐🍃
https://pnahj.ir/product/k-tafakkor/
کتاب تفکر و عملکرد انقلابی در نهج البلاغه (تازههای نشر)
🍃💐🍃💐🍃
https://www.islamquest.net/fa/archive/fa29613
تقسیم بندی نهج البلاغه چگونه است؟ (پرسمان نهج البلاغه)
🍃💐🍃💐🍃
https://jayps.iranmehr.ac.ir/article-1-365-fa.html
بررسی میزان اثر بخشی جهت گیری های تربیتی و اخلاقی نهج البلاغه بر هوش هیجانی و پرخاشگری دانش آموزان مطالعات روانشناختی نوجوان و جوان (مقاله)
🍃💐🍃💐🍃
https://behnashr.ir/product/آقا-کلاغه-کچل-بود-و-شش-داستان-دیگر-با-ال/
آقا کلاغه کچل بود و شش داستان دیگر: با الهام از پندهای نهج البلاغه (تازههای نشر)
🍃💐🍃💐🍃💐
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#موشن_گرافی
🔷 عشق بیدوام
یک دگرگونيهایی باید در انسان بیاید، تا انسان علی -علیهالسّلام- را تحمل کند.
#علی_صفایی_حائری
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 آیین نکوداشت اندیشمند فرزانه و نهجالبلاغه پژوه برجسته استاد "دکتر سید محمدمهدی جعفری"
🗓 زمان: دوشنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۲
ساعت: ۱۷/۳۰
🌀 مکان: خيابان نجات الهی (ویلا)، بوستان ورشو، خانه اندیشمندان علوم انسانی، سالن فردوسی
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#معرفی_کتاب
📚این کتاب درباره ضرورت ادوار حدیث در دورههای مختلف ائمه و دسته بندی موضوعی حدیث بیان شده و در فصول بعدی به شناخت نهجالبلاغه و چگونگی تدوین و گردآوری نهجالبلاغه را مطرح کرده است.
📚گذشت زمان و فاصله گرفتن از عصر وحی، سبب شد که دانش حديث شکل بگيرد. اين علم به ارزيابي کتب حديث و راويان میپردازد و از تاريخ تحول و سير حديث سخن میگويد. به تدريج شاخههاي ديگری بر علم حديث افزوده شد، تا اينکه «علوم حديث» شکل گرفت. يکي از شاخههای مهم علوم حديث، تاريخ حديث و شناخت متون حديثی است. مباحث اين کتاب در اين موضوع و در سه بخش عرضه میشود:
۱- حجيت سنت پيامبر -صلیاللهعلیهوآله- و ارزش روايات صحابه و جايگاه سنت در دينشناسی
۲- تاريخ حديث و سير تدوين آن در ميان شيعه و اهل تسنن و معرفی اجمالي کتب روايی
۳- معرفی کامل کتاب شريف نهجالبلاغه، به سبب اهميت بسيار آن.
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir