eitaa logo
انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران
373 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
290 ویدیو
49 فایل
🌱 اولین و تنها انجمن علمے کشور در حوزه ے علوم و معارف نهج البلاغه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناورے ارتباط با ادمین: @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️✨◾️✨◾️ ▪️امام موسی کاظم (ع) در گلایه از شیعیان فرمودند: " لَوْ مَيَّزتُ شِيعَتِی لَمْ أَجِدهُمْ إلَّا وَاصِفَةٌ وَ لَوْ اِمْتَحَنتُهُمْ لَما وَجَدتُهُمْ إِلَّا مُرْتَدِّين وَ لَوْ تَمَحَّصْتُهُمْ لَما خَلَصَ مِنَ الْاَلفِ وَاحِدٍ وَ لَوْ غَرْبَلتُهُمْ غَرْبَلَةً لَمْ يَبْقَ مِنهُمْ إلَّا مَا كَانَ لِی، إنَّهُمْ طَالَ مَا اتَّكَوا عَلَى الْأرَائِِک، فَقَالُوا نَحْنُ شِيعَةُ عَلِيٍّ عَلَیْهِ السِّلَام، إنَّمَا شِيعَةُ عَلِيٍّ عَلَیْهِ السَّلَام مَنْ صَدَّقَ قَوْلَهُ فِعْلُه." اگر شيعيان خود را جدا و مشخص کنم، در میان آنان جز حراف نیابم. اگر آنان را امتحان کنم، همگی مرتد از کار در آیند. اگر آنان را در بوته آزمایش گذارم، از هزار نفر يک نفر خالص پیدا نشود. اگر آنان را غربال كنم،جز آنچه نزد من است، در غربال نماند.آنان مدت هاست، بر اریکه‌ها لمیده‏‌اندو می‌گویند؛ ما شيعه على"ع" هستيم. درصورتی که شيعه علی(ع) فقط كسى ست،كه اعمال او گفتارش را تصديق كند. 📚الكافی،ج ‏۸، ص ۲۲۸ ◾️✨◾️✨◾️ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🔹 مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده سال 1402 🔻 زمان: 17 بهمن 1402 - ساعت 14 الی 16 🌀 لینک ورود به جلسه https://online.bellmeet.com/room/123134/767a997c-121b-4288-8971-e786a58db20f?lang=fa لطفا با نام خود و بصورت میهمان وارد شوید 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🔺 انتخاب اصلح از منظر نهج البلاغه 📌 ضرورت حکومت اسلامی ✨کانال اطلاع‌رسانی «گروه معارف» دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله عج 👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2643722512Cb08f442d22 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_9599236537 (1).mp3
13.39M
🔺🔊 🔹 انتخاب اصلح از منظر نهج البلاغه (قسمت سوم) 🔰دکتر سید حمید موسوی ✨کانال اطلاع‌رسانی «گروه معارف» دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله عج 👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2643722512Cb08f442d22 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌷 بعثت پیامبر -صلی الله‌علیه‌و‌آله-🌷 "جَعَلَهُ اللَّهُ بَلَاغاً لِرِسَالَتِهِ وَ کَرَامَةً لِأُمَّتِهِ وَ رَبِیعاً لِأَهْلِ زَمَانِهِ وَ رِفْعَةً لِأَعْوَانِهِ وَ شَرَفاً لِأَنْصَارِهِ" خدای پاک از هر کاستی، او را رساننده‌ای برای پیام خود و مایه ی ارجمندی امتش و بهاری خرم برای مردم زمانش و سربلندی یارانش و بزرگواری یاورانش گردانید. (نهج البلاغه‌، خطبه ۱۹۷) 🌷زندگی کردن با مبعث یعنی، تکریم تعالیم اسلام و عمل به آن‌ها. زندگی کردن با اسرا، یعنی همراهی با پیامبر"ص" در این سفر و تقدیس مبدا و مقصد این سفر و میان این دو فرقی قائل نشدن. 🌷 زندگی کردن با معراج، یعنی به یاد آوردن بلند نظری انسان و آسمانی بودن او و آن بُعد از ابعاد انسان که با پیامبر "ص" حرکت می‌کند و در راه و مسیر رسالت آن حضرت قدم بر می‌دارد. 📚گام به گام با امام، سید موسی صدر 🌷✨🌷✨🌷 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 دکتر رهنما در نشست مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده (نوبت اول) با تدابیر اندیشیده شده، سال ١۴٠٣، سال انتشار محصولات انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران خواهد بود. ادامه خبر👇👇👇
🌀 برنامه مجمع عمومی انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران در روز سه شنبه مورخ ١۴٠٢.١١.١٧ از ساعت ١۴:٣٠ تا ١۶:٣٠، با حضور ریاست انجمن، حضرت آیت الله سید جمال‌الدین دین‌پرور و اساتید محترم جناب آقایان دکتر مصلایی‌پور، دکتر قاسم‌پور، دکتر علم‌الهدی، دکتر موسوی، دکتر معارف، دکتر رهنما و حضور مجازی آقایان دکتر محمدهادی امین‌ناجی، دکتر فقهی‌زاده و نیز دکتر محمدمهدی جعفری و سایر اعضای انجمن و مدعوین در سالن جلسات ساختمان ریاست دانشگاه پیام نور برگزار گردید. 📣 این برنامه با قرائت قرآن و پخش سرود ملی آغاز گردید و سپس کلیپ اهداف و برنامه‌های انجمن مطالعات علمی نهج البلاغه ایران به سمع و نظر حاضران رسید. 📜 در ادامه، این جلسه با ایراد فرازی از نهج البلاغه توسط جناب آقای دکتر موسوی جلسه معطر به کلام امیرالمؤمنین -علیه السلام- گردید. 👨‍💻 دکتر امین‌ناجی به صورت مجازی و با حسن مطلع «اعْقِلُوا الْخَبَرَ إِذَا سَمِعْتُمُوهُ عَقْلَ رِعَايَةٍ لَا عَقْلَ رِوَايَةٍ» گزارش مختصری از فعالیت‌های انجمن ارائه نمود. سپس آیت الله دین‌پرور با بیان عملیاتی شدن عدالت در زمان امیرالمؤمنین، به ایراد سخن در این زمینه پرداخت. پس از آن دکتر علم‌الهدی با توجه به عدم وجود اثر فاخر، انتشارت را بدون محصول دانست که دکتر رهنما با اشاره به تدابیر اندیشیده شده، سال ١۴٠٣ را سال انتشار محصولات این انجمن اعلام نمود. سپس دکتر مصلایی‌پور گزارش مالی انجمن در سال ١۴٠١ را بیان نمود. 👨‍🏫 در ادامه دکتر مجید معارف با اشاره به بازه زمانی عید ١٣ رجب و عید مبعث، با اشاره به فرازهایی از نهج البلاغه، به روند تربیت امیرالمؤمنین -علیه السلام- توسط پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله- و جایگاه ویژه ایشان بعنوان تنها شاهد نبوت پرداخت. دکتر فقهی زاده به بیان گزارش برگزاری مراسمات تکریمی از جمله تکریم دانشمند فرزانه استاد «محمدمهدی جعفری» پرداخت. سپس استاد محمدمهدی جعفری با بیان ضرورت ادای حقوق متقابل شهروندان و حاکمان، سخنان خود را در این باره بیان نمود. 📚 پس از ادای بیانات اعضای هیأت رئیسه، دکتر قاسم‌پور به عنوان مسئول کمیته پژوهش و خانم بهی به نیابت از دکتر عترت دوست مسئول کمیته آموزش، گزارش فعالیت‌های کمیته پژوهش و آموزش را ارائه نمودند. 📄 در پایان خانم دکتر پورفرد به عنوان نماینده کمیسیون وزارت علوم ضروریات فعالیت انجمن‌های علمی کشور تحت مجوز وزارت علوم را بیان نمودند. در نهایت نرخ‌های عضویت و روزنامه کثیرالانتشار با رأی اکثریت آراء تصویب گردید. نیز از طرف خانم دکتر پورفرد ترجیح برگزاری جلسه مجمع عمومی تا قبل از ١ تیر ١۴٠٣ پیشنهاد گردید. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 https://nahjalbalaghah.ir/00010001-2/ مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده (نوبت اول) انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران در روز سه شنبه مورخ ١۴٠٢/١١/١٧ برگزار گردید. دکتر رهنما: با تدابیر اندیشیده شده، سال ١۴٠٣، سال انتشار محصولات انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران خواهد بود. 🍃💐🍃💐🍃 http://baesf.ir// اخلاق انتخاباتی در نهج‌البلاغه (نشست جهاد تبیین به همت کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد نایین) 🍃💐🍃💐🍃 https://sahebkhabar.ir/news/65046314/ سومین نشست از سلسله نشست‌ها با موضوع «شبهات در نهج‌البلاغه» (با سخنرانی حجت‌الاسلام سید محمدکاظم طباطبایی، رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد.) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.mehrnews.com/news/5919550/ یکی از اهداف جدی بعثت انبیا را امام علی در خطبه یکم نهج‌البلاغه بیان می‌فرماید.(گفتگو با قائم مقام بنیاد هدایت) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.farsnews.ir/isfahan/news/14021118001079/ سید مهدی طباطبایی‌ پور استاد نهج‌البلاغه دعوت حق را لبیک گفت. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.irna.ir/news/85379081/ نشانه‌های سبک زندگی جامعه اسلامی در نهج البلاغه وجود دارد. (سخنرانی مصطفی رستمی، رئيس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری) 🍃💐🍃💐🍃 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
این مناجات، مناجات معروفی است. و اهلش به خاطر آن با ماه شعبان مانوس شده و به همین جهت منتظر و مشتاق این ماه هستند. 🔸این مناجات شامل مطالب اساسی در مورد چگونگی معامله بندگان با خدای بزرگ بوده و آداب خواستن، دعا و طلب آمرزش از او را، آنگونه که شایسته است، بیان می‌کند. واستدلالهای جالب توجهی جهت امیدوار شدن به درگاه خدا که با مناجات با او مناسب است، دربردارد. 🔸بهر حال این مناجات بزرگی است و یکی از ارمغانهای آل محمد -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- می باشد که بزرگی آن را کسی که قلب سالم و گوش شنوایی داشته باشد، درک می‌کند و اهل غفلت از درک فواید و نورهای آن بی بهره اند. 📚المراقبات، آیت الله میرزا جوادملکی تبریزی، ص۱۶۷-۱۶۶ 🌸🍃🌸🍃🌸 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
📚کتاب «دعاهای نهج البلاغه » اثر حسین اکبری به همت موسسه بوستان کتاب در قم در ۱۹۲ صفحه منتشر و روانه بازار نشر شد. امیرالمؤمنین -علیه‌السّلام- که انسان کامل و امام نور و هادی امت نبوی و مقتدای پیروان دین محمدی است، دعاها و مناجات‌های فراوانی دارد که از قلب سلیم و زبان معصومش صادر شده است. 📚در کتاب شریف نهج‌البلاغه شماری از این دعاهای آسمانی دیده می‌شود که افزون بر کارکردهای مختلف، کارکرد تبلیغی و آموزشی نیز دارد. یادگیری دعاهای امیرالمؤمنین -علیه‌السّلام- و دقت و تأمل در این دعاهای پر معنا می‌تواند ما را با نیازهای حقیقی و اساسی خودمان آشنا سازد و در پی آن دعاهای ما را تغییر دهد. با تغییر دعاها، سبک زندگی ما نیز به سبک زندگی امیرالمؤمنین -علیه‌السّلام- نزدیک خواهد شد. اثر پیش رو در شش فصل با این هدف، دعاهای امیرالمؤمنین -علیه‌السّلام- در کتاب شریف نهج‌البلاغه را گردآوری و دسته‌بندی کرده و شرح مختصری از آن ارائه داده است. علاقه‌مندان جهت خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه کنند. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨ آدمی شادی‌ها و رنج‌هایی دارد و آدمی درست به اندازه‌ی همان چیزهایی است که او را خوشحال یا رنجور می‌سازد. خوشحالی با نعمت‌ها و با موقعيت‌ها خوشحالی‌های متحول و لرزانی است که دوام ندارد. امام حسین -علیه السّلام_ می‌گوید: جز به اطاعت خوشحالی نداشته باش که این اطاعت اگر چه همراه رنج باشد، ولی پیچیده به عنایت و لطف اوست و رنج هایش هم جزء پاداش‌ها به حساب می‌آید و خوشحالی دارد. 📚 چهل حدیث از امام حسین (ع)، ص۱۱۹ استاد علی صفایی حائری 🌺 میلادت بارش رحمتی است بر مسیر خشکیده دل ها حضرت ارباب میلادتان مبارک ترین اتفاق هستی است برای ما 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
به اطلاع می‌رساند، انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران با توجه به استقبال کاربران در ایتا و تلگرام، از این پس فعالیت خود را از تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۱ تنها در پیامرسان‌های تلگرام و ایتا ادامه خواهد داد. از همراهی شما سپاسگزارم. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
" اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ لَا تَرْفَعْنِي فِي النَّاسِ دَرَجَةً إِلَّا حَطَطْتَنِي عِنْدَ نَفْسِي مِثْلَهَا، وَ لَا تُحْدِثْ لِي عِزّاً ظَاهِراً إِلَّا أَحْدَثْتَ لِي ذِلَّةً بَاطِنَةً عِنْدَ نَفْسِي بِقَدَرِهَا." بار خدایا بر محمد و آلش درود فرست و درجه و مرتبه مرا نزد مردم بلند مگردان مگر آنکه مرا به همان اندازه نزد خودم پست گردانی و عزتی آشکارا برایم ایجاد مکن مگر به همان اندازه در باطنم خاکسار سازی. 📚صحیفه سجادیه، دعای بیستم 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 https://uut.ac.ir/find.php?content_id=6087 جشنواره نهج البلاغه دانشگاهیان کشور 🍃💐🍃💐🍃 https://rasanahad.ir/2024/02/14// جدول برنامه آموزشی جشنواره نهج‌البلاغه 🍃💐🍃💐🍃 https://news.hozehonari.ir/news/47771/ "حقیقت سمیر"، ماجرای اسیر لبنانی با نهج‌البلاغه وارد دنیای تفکر شد (معرفی کتاب) 🍃💐🍃💐🍃 https://imamali.inoor.ir/en/articles?page=345 معرفی مقالات 🍃💐🍃💐🍃 https://iqna.ir/fa/news/4199993 بلاهای انسان ریشه در تکبر دارد (جلسه تفسیر نهج‌البلاغه، محسن حق شناس) 🍃💐🍃💐🍃 https://andishehma.com/nahjolbalaghe-farataraz-zaman-makan/ نهج‌البلاغه فرا زمانی و فرا مکانی است کاربرد نگاه امام علی(ع) برای بشر امروز ( سخنرانی حجت‌الاسلام سید محمدکاظم طباطبایی ) 🍃💐🍃💐🍃 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀جشنواره نهج‌البلاغه دانشگاهیان کشور ساختن جامعه‌ای با امید و موفقیت با عمل به درس‌های نهج‌البلاغه 📚نهضت نهج‌البلاغه دانشگاهیان برگزار می‌کند جشنواره ملی رسا (نهج‌البلاغه دانشگاهیان) 📅 از بهمن ۱۴۰۲ تا بهمن ۱۴۰۳ 👨‍🎓اساتید، دانشجویان، دانشجویان بین الملل، کارکنان دانشگاهها، خانواده اساتید و‌ کارکنان ✴️جهت اطلاع از محورها، بخش‌ها و ثبت نام به سایت http://rasanahad.ir/ مراجعه فرمائید. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🔺 انتخاب اصلح از منظر نهج البلاغه 📌 مسئولیت امانتی برگردن کارگزار جامعه اسلامی ✨کانال اطلاع‌رسانی «گروه معارف» دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله عج 👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2643722512Cb08f442d22 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_9794074189.MP3
17.88M
🔺🔊 🔹 انتخاب اصلح از منظر نهج البلاغه (قسمت چهارم) 🔰دکتر سید حمید موسوی ✨کانال اطلاع‌رسانی «گروه معارف» دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله عج 👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2643722512Cb08f442d22 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
آیین نکوداشت قرآن‌شناس و حدیث‌پژوه برجسته «آیت الله دکتر سید محمدباقر حجتی» ⏰ زمان: سه شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۹:۳۰ 🌀مکان: سالن شهید مفتح دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برنامه به صورت حضوری برگزار می‌گردد. ورود برای عموم آزاد و رایگان است.  🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊️✨•✾••┈ 'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیه‌السّلام- "۲۰" "طَبُقاتُ الرَّعِیَّهِ" "دسته‌های شهروندان" "وَ اِعْلَمْ أَنَّ اَلرَّعِيَّةَ طَبَقَاتٌ لاَ يَصْلُحُ بَعْضُهَا إِلاَّ بِبَعْضٍ وَ لاَ غِنَى بِبَعْضِهَا عَنْ بَعْضٍ فَمِنْهَا جُنُودُ اَللَّهِ وَ مِنْهَا كُتَّابُ اَلْعَامَّةِ وَ اَلْخَاصَّةِ وَ مِنْهَا قُضَاةُ اَلْعَدْلِ وَ مِنْهَا عُمَّالُ اَلْإِنْصَافِ وَ اَلرِّفْقِ" اى مالک بدان! مردم از گروه‌هاى مختلف تشكيل يافته‌اند كه هر كدام جز به وسيلۀ ديگرى اصلاح و تكميل نمى‌شوند و هيچ‌كدام از ديگرى بى‌نياز نيستند. (اين گروه‌ها عبارتند) از: «لشكريان خدا»، «نويسندگان عمومى و خصوصى»، «قضات عالى و دادگستر»، «کارگزاران منصف و اهل مدارا» "أَهْلُ اَلْجِزْيَةِ وَ اَلْخَرَاجِ مِنْ أَهْلِ اَلذِّمَّةِ وَ مُسْلِمَةِ اَلنَّاسِ وَ مِنْهَا اَلتُّجَّارُ وَ أَهْلُ اَلصِّنَاعَاتِ وَ مِنْهَا اَلطَّبَقَةُ اَلسُّفْلَى مِنْ ذَوِي اَلْحَاجَةِ وَ اَلْمَسْكَنَةِ." «اهل جزيه و ماليات» - اعم از كسانى كه در پناه اسلامند و يا مسلمانند-، «تجار و صنعتگران»... و بالاخره «قشر پائين» يعنى «نيازمندان و مستمندان». "وَ كُلٌّ قَدْ سَمَّى اَللَّهُ لَهُ سَهْمَهُ وَ وَضَعَ عَلَى حَدِّهِ فَرِيضَةً فِي كِتَابِهِ أَوْ سُنَّةِ نَبِيِّهِ صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم عَهْداً مِنْهُ عِنْدَنَا مَحْفُوظاً" خداوند براى هر كدام از اين گروه‌ها سهمى را مقرر داشته و در كتاب خدا، يا سنت پيامبر -صلّى اللّه عليه و آله و سلّم- كه به صورت عهدى از سوى او در نزد ما محفوظ است اين سهم را مشخص و معين ساخته است. 💠 شرح نامه 📍امام -عليه السلام- در اين بخش از عهدنامۀ خود به يكى از مهم‌ترين بحث‌هاى سياسى و اجتماعى مى‌پردازد و مردمى را كه در يک جامعه زندگى مى‌كنند به هفت طبقه يا هفت قشر و جمعيت و گروه تقسيم مى‌فرمايد. پيش از ذكر اين اقسام شايسته است به اين نكته كه بعضى از شارحان نهج‌البلاغه به آن اشاره كرده‌اند اشاره شود كه انسان به‌طور طبيعى اجتماعى آفريده شده (مدنى بالطبع) زيرا از یک‌سو نيازهاى بشر بقدری متنوع و زياد است كه هيچ كس به تنهايى نمى‌تواند از عهدۀ تأمين آنها برآيد. افزون بر اين هيچ انسانى قانع به زندگى يكنواخت نيست، بلكه جامعۀ بشرى دائما به سوى تحول و تكامل پيش مى‌رود و اين پيشرفت، تنوع نيازهاى او را افزون‌تر مى‌كند. براى حل مشكلات هيچ راه عاقلانه‌اى وجود ندارد جز اينكه هر گروه به تأمين بخشى از اين نيازها بپردازند و نتيجۀ كار خود را با ديگران معاوضه كنند تا همگان از زحمات همه بهره‌مند شوند. 📍 آنگاه‌ امام اشاره‌اى اجمالى به وظايف و حقوق آنها كرده و به دنبال آن به شرح مبسوطى دربارۀ ويژگى‌ها و صفات و وظايف و حقوق هر يک از اين طبقات مى‌پردازد. در اشارۀ اجمالى مى‌فرمايد: «خداوند براى هركدام از اين گروه‌ها سهمى مقرر داشته و در كتاب خود يا سنّت پيغمبر صلى الله عليه و آله وظيفۀ جداگانه‌اى تعيين كرده كه به صورت عهدى از سوى او در نزد ما محفوظ است»؛ (وَ كُلٌّ‌ قَدْ سَمَّى اللّٰهُ‌ لَهُ‌ سَهْمَهُ‌، وَ وَضَعَ‌ عَلَى حَدِّهِ‌ فَرِيضَةً‌ فِي كِتَابِهِ‌ أَوْ سُنَّةِ‌ نَبِيِّهِ‌ صَلَّى اللّٰهُ‌ عَلَيْهِ‌ وَ آلِهِ‌ وَ سَلَّمَ‌ عَهْداً مِنْهُ‌ عِنْدَنَا مَحْفُوظاً). ترجمه: دکتر، سید محمد مهدی جعفری شرح: ناصر، مکارم شیرازی بخش: بیستم 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
 "ما مِن شابٍّ يَدَعُ للّه ِِ الدنيا و لَهوَها و أهرَمَ شَبابَهُ في طاعَةِ اللّه ِ إلاّ أعطاهُ اللّه ُ أجرَ اثنَينِ و سَبعينَ صِدِّيقا."  هيچ جوانى نيست كه دنيا و خوشيهاى دنيا را به خاطر خدا رها كند و جوانيش را در راه طاعت خدا به پيرى رساند، مگر اين كه خداوند پاداش هفتاد و دو صدّيق را به او عطا فرمايد. 📚 الامالی للطوسی، ص۵۳۵ 🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 مراسم نکوداشت آیت‌الله دکتر سید محمد باقر حجتی قرآن‌پژوه برجسته و از بنیان‌گذاران رشته قرآن و حدیث در ایران با حضور جمعی از دوستان و شاگردان ایشان، سه شنبه ۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ در سالن شهید مفتح دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزار شد. 🔸سید محمدباقر حجتی (تولد: ۱۳۱۱ش) از استادان علوم قرآنی در دانشگاه تهران و از دانش‌آموختگان دانشگاه تهران است. وی پس از انقلاب اسلامی ایران، رشته علوم قرآن و حدیث را در دانشگاه تهران تأسیس کرد. تدریس در رشته علوم قرآن، فهرست‌نویسی نسخه‌های خطی، تحقیق و تألیف در حوزه علوم قرآنی، ارائه مقالات و سخنرانی در کنگره‌ها و سمینارها از جمله فعالیت‌های سید محمدباقر حجتی است. او مسئولیت‌های متعدد فرهنگی و دانشگاهی داشته و بارها مورد تکریم قرار گرفته و جوایز و لوح‌های تقدیر دریافت کرده است. جهت از جزئیات و گزارش این مراسم بر روی لینک زیر کلیک نمایید: https://iqna.ir/fa/news/4200965/ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 سلسله نشست های پرسمان اندیشه در نهج البلاغه نشست چهاردهم با موضوع: 🔹 "نهج‌البلاغه و مساله‌ی استعجال" 🔹ارائه کننده: دکتر محمد دولتی عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث، استادیار گروه کلام و عضو هیأت مدیره‌ی انجمن مطالعات نهج البلاغه‌ی ایران 🔹پنج‌شنبه ۳ اسفند ساعت ۱۹ الی ۲۰ 🔹شما مخاطبين گرامی با طرح سوالات و نظرات خود از طریق آیدی ‌‏@hafeze2 ما را در این هم‌ اندیشی همراهی بفرمایید. 🌐 nahjalbalaghah.ir 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران با همکاری گروه آموزشی معارف و متون اسلامی دانشگاه حضرت بقيه الله (عج) برگزار می‌کند: 🔹سلسله‌نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه 🔹 نشست چهاردهم: «نهج‌البلاغه و مسأله‌ی استعجال» 🔹ارائه دهنده: دکتر محمد دولتی عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث، استادیار گروه کلام، و عضو هیأت مدیره‌ی انجمن مطالعات نهج‌البلاغه ایران 🔹پنج‌شنبه ۳ اسفند ساعت ۱۹ الی ۲۰ 🔹 مخاطبانی که مایل به دریافت گواهی معتبر نشست فوق با تأیید وزارت علوم هستند، لازم است ضمن ورود به لینک https://digiform.ir/wdb238d64 و ثبت نام اولیه، نسبت به پرداخت هزینه صدور گواهی به شماره کارت مندرج در لینک اقدام نمایند. 🔹 سؤالات و نظرات خود را از طریق آيدی @hafeze2 با ما در میان بگذارید 🔹 لینک ورود به نشست: B2n.ir/Nahj44 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
نوید ظهور حضرت حجت "ﻻَ ﻭَ اﻟَّﺬِﻱ ﺃَﻣْﺴَﻴْﻨَﺎ ﻣِﻨْﻪُ ﻓِﻲ ﻏُﺒْﺮِ ﻟَﻴْﻠَﺔٍ ﺩَﻫْﻤَﺎءَ ﺗَﻜْﺸِﺮُ ﻋَﻦْ ﻳَﻮْﻡٍ ﺃَﻏَﺮَّ ﻣَﺎ ﻛَﺎﻥَ ﻛَﺬَا ﻭَ ﻛَﺬَا." سوگند به آن خدایی که باقیمانده این شب تار را به مشیت او به پایان می‌بریم، از این شب تاریک لبخند روزی روشن بر خواهد دمید.( روزی که اجازه ظهور حضرت ولی عصر امام زمان -عجل الله فرجه الشریف- را صادر فرماید آن حضرت از سلاطين انتقام کشد و جهان را از لوث شرک و ستم بپردازد) و در آن روز چنین و چنان خواهد داد. مهدی برای ما انديشه‌ای نیست که ولادتش را انتظار بکشیم یا پیش‌بینی نیست که به تحقق مصداقش چشم بدوزیم؛ بلکه واقعیتی است پابرجا که منتظریم فعالیتش را آغاز کند؛ انسانی است معین که با گوشت و خونش میان ما زيست می‌کند و او را می‌بینیم و او نیز ما را می‌بیند و با آرزوها و درد‌های ما به سر می‌برد و در اندوه و شادی ما مشارکت می ورزد و شاهد همه عذاب‌های درد کشیدگان و رنج‌های رنج دیدگان و ستم‌های ستمگران بر روی زمین است. داغ همه این‌ها را از نزدیک یا دور بر دل او می‌نشیند و شوق مندانه در انتظار لحظه‌ای است که مجال یابد تا دستش را به سوی هر ستم دیده و حرمان کشیده و رنج برده واگشاید و ریشه ستمگران را براندازد. 📚پژوهشي درباره امام مهدی، ص ۳۱، سیّد محمد باقر صدر 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 چهاردهمین نشست از سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه، به همت انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ايران با موضوع "نهج‌البلاغه و مسأله‌ی استعجال" و با سخنرانی دکتر محمد دولتی (عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث، استادیار گروه کلام و عضو هیأت‌ مدیره‌ انجمن مطالعات نهج‌البلاغه ایران) در مورخه ۳ اسفند ماه ١۴٠٢ بصورت مجازی برگزار شد. 🔸دکتر دولتی در ابتدای نشست با بیان اینکه در مطالعات مربوط به مهدویت و بحث آخرالزمان همچون بحث انتظار، باید معنای درستی از آن تلقی شود تا تالی فاسد نداشته باشد گفت: در کنار انتظار، واژه یا کلید واژه‌ای که توجه به آن خیلی مهم است و به نظر شاید ما کمتر نسبت به آن توجه و مراقبت داریم موضوع‌ استعجال است. 🔸وی افزود: در قرآن کریم تعدادی سوره و آیه وجود دارد که در آن، بحث استعجال مطرح شده که عموماً در قالب فعل است، مثلاً «نستعجلون». وقتی پیامبران الهی نزد مردم می‌آمدند و آنها را دعوت به پرستش خدا می‌کردند و به قومشان می‌گفتند شرک و انداد را کنار بگذارند، قومشان اعتنایی نمی‌کردند و زندگی شرک‌آلود را برای خودشان رقم می‌زدند. انبیاء الهی در برابر چنین رفتاری به آنان می‌گفتند: عذابی شما را در بر خواهد گرفت که نتیجه عملتان خواهد بود. 🔸استادیار گروه کلام ادامه داد: برای نمونه حضرت نوح -علیه السلام- به قومش گفت: «من انذار دهنده از جانب خدا برای شما هستم»؛ به تعبیری دیگر حضرت درحال انذار قومش قبل از وقوع عذاب است. در مقابل گروهی که در صف مخالفان انبیاء قرار داشتند به رسولان می‌گفتند: «پس این عذاب کی واقع می شود؟». 🔸 دکتر دولتی با بیان اینکه دعوت انبیاء از غیر مسیر عبودیت نبوده، اظهار داشت: اگر آنان به میل مردم رفتار می‌کردند و استعجال «درخواست با عجله» می‌کردند کار زودتر تمام می‌شد، در صورتی که کار دست خداست. استعجال در واقع درخواست نابجای نزول عذاب از جانب مخالفان انبیاء است. از همین‌جا ما وارد موضوع استعجال می‌شویم؛ یعنی انسان چیزی را زودتر از زمان خودش طلب کند. 🔸هیأت علمی دانشگاه بیان کرد: فرض کنید حاجت انسان در نقطه‌ای قرار دارد و آن انسان با فاصله‌ای دور در نقطه‌ای دیگر. انسان در مسیر رسیدن به حاجت خود همواره در حال حرکت است و گاه ممکن است در این مسیر عجله کند. در فرمایشات امیرالمومنین -علیه السلام- و اهل بیت -علیهم السلام- آمده: اگردر مقابل امری از امور دنیا قرار گرفتید، عجله نکنید؛ اما اگر امر آخرت پیش آمد وقتتان را تلف نکنید. بالعکس شیطان ما را در امور دنیایی به تعجیل سوق می‌دهد. 🔸 وی ادامه داد: رفتاری در اینجا رخ می‌دهد که آن را «عجله کردن» می‌نامند. گاه گمان می‌کنیم با عجله به مطلوب و مقصودمان خواهیم رسید و در عین حال هیچ اقدامی برای رسیدن به مقصودمان نمی‌کنیم. استعجال خواستن و طلب کردن است. در بحث مهدویت گفته‌اند: «تحقق و امر دست خدای متعال است. برای فرج دعا کنید. در میدان اختیار، خودتان را اصلاح کنید و ناامید نشوید: "أَتَىٰ أَمْرُ اللَّهِ فَلَا تَسْتَعْجِلُوهُ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ." ﺍی ﺑﺖ‌ﭘﺮﺳﺖ‌ﻫﺎ، ﭘﻴﺮﻭﺯی ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻭ ﺷﻜﺴﺖ ﺷﻤﺎ ﻓﺮﺍ ﻣی‌رسد؛ ﭘﺲ ﻋﺠﻮﻟﺎﻧﻪ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﻧﺨﻮﺍﻫﻴﺪ! ﺑلکه، ﺧﺪﺍ ﭘﺎﮎ ﻭ ﺑﺮﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺑﺖ‌ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ (نحل/ ۱). 🔸 استاد دانشگاه گفت: گاه استعجال باعث می‌شود امری در غیر مسیر خودش معرفی شود. در فرمایشات حضرت علی -علیه‌السّلام- در نهج البلاغه خطبه‌ای در مورد اصحاب جمل و شناخت طلحه و زبیر بیان شد که می‌فرماید: "ﻭَ ﻗَﺪْ ﺃَﺭْﻋَﺪُﻭا ﻭَ ﺃَﺑْﺮَﻗُﻮا ﻭَ ﻣَﻊَ ﻫَﺬَﻳْﻦِ اﻷَْﻣْﺮَﻳْﻦِ اﻟْﻔَﺸَﻞُ ﻭَ ﻟَﺴْﻨَﺎ ﻧُﺮْﻋِﺪُ ﺣَﺘَّﻲ ﻧُﻮﻗِﻊَ ﻭَ ﻻَ ﻧُﺴِﻴﻞُ ﺣَﺘَّﻲ ﻧُﻤْﻄِﺮَ." چون رعد خروشيدند و چون‌ برق‌ درخشيدند، اما كارى از پيش نبردند و سر انجام سست گردیدند. ولى ما اين گونه نيستيم، تا عمل نكنيم، رعد و برقى نداریم (نهج‌البلاغه، خطبه ۹). مثل کاری که بدون مقدمه انجام شود و سرانجام آن، فشل و سست می‌شود. اینجا استعجال در معنی کلی بیان شده خود کلمه استعجال نیامده. در فرمایش دیگری از حضرت می فرمایند: "لَمْ تَكُنْ بَيْعَتُكُمْ إِيَّايَ فَلْتَةً" بیعت شما مردم با من بی مطالعه و ناگهانی نبوده است (نهج‌البلاغه، خطبه ۱۳۶). در تاریخ اسلام بیان شده که ابوبکر بارها گفت: «بیعت من "فلته" (با شتاب زدگی و ناگهانی) بود». در این خطبه حضرت بیان می‌کنند که بیعت من اینطور نبود، بلکه بیعتش مستقر و محکم بود. باز جای دیگر هست که حضرت می‌فرماید: "وَ لاَ تُحَرِّكُوا بِأَيْدِيكُمْ وَ سُيُوفِكُمْ فِي هَوَى أَلْسِنَتِكُمْ وَ لاَ تَسْتَعْجِلُوا بِمَا لَمْ يُعَجِّلْهُ اَللَّهُ لَكُمْ" شمشيرها و دست‌ها را در هواى زبان‌هاى خويش به كار مگيريد و آنچه كه خداوند شتاب در آن را لازم ندانسته شتاب نكنيد (نهج‌البلاغه، خطبه ۱۹۰). حضرت می‌فرماید سخن به زبان راندن پشتوانه
ندارد و این شلوغ کاری‌ها رسیدن به چیزی است که ما شرایطش را فراهم نکردیم!بنابراین فراهم کردن مقدمات ظهور فرع است. آنچه اصل است شناخت جنس استعجال و دوراندیشی پیران نتیجه آن است. 🔸دکتر دولتی پیرامون انواع استعجال در عمل به مثالهایی از نهج البلاغه پرداخت: حضرت در خطبه ۱۴۰ می فرمایند: "يَا عَبْدَ اَللَّهِ لاَ تَعْجَلْ فِي عَيْبِ أَحَدٍ بِذَنْبِهِ فَلَعَلَّهُ مَغْفُورٌ لَهُ" اى بندۀ خدا، در گفتن عيب كسى شتاب مكن، شايد خدايش بخشيده باشد. همچنین در خطبه ۱۷۲ می‌فرمایند: "وَ اَللَّهِ لَأَحْرَصُ وَ أَبْعَدُ وَ أَنَا أَخَصُّ وَ أَقْرَبُ به خدا سوگند! شما با اينكه از پيامبر اسلام دورتريد، حريص‌تر مى‌باشيد، امّا من شايسته‌تر و نزديكتر به پيامبر اسلام هستم. "وَ إِنَّمَا طَلَبْتُ حَقّاً لِي وَ أَنْتُمْ تَحُولُونَ بَيْنِي وَ بَيْنَهُ وَ تَضْرِبُونَ وَجْهِي دُونَهُ" همانا من تنها حق خود را مطالبه مى‌كنم كه شما بين من و آن حائل شديد، و دست رد بر سينه‌ام زديد (نهج‌البلاغه، خطبه ۱۷۲). "لا تَعجَلَنَّ إلى تَصديقِ ساعٍ؛ فإنَّ السّاعِيَ غاشٌّ، و إن تَشَبَّهَ بِالنّاصِحينَ." در پذيرفتن سخنان سعايت كننده، شتاب به خرج مده؛ زيرا سعايت كننده بدخواه است، هرچند خود را خيرخواه جلوه دهد (نامه ۵۳). در این نامه حضرت می‌فرمایند: مواظب باش قبل از رسیدن موعد چیزی نسبت به انجام آن عجله نداشته باشی. حضرت فرمودند: به من می‌گویند که چرا قیام نکردی؟ امام در پاسخ فرمودند: من بازویی ندارم کسی نیست این فقط به هلاک انداختن خودم هست."فَصَبَرْتُ وَ فِي اَلْعَيْنِ قَذًى وَ فِي اَلْحَلْقِ شَجًا" لذا صبر کردم گویا استخوان درگلو و خار در چشم من مانده بود (نهج‌البلاغه، خطبه۳). 🔸 وی ادامه داد: امیرالمؤمنین -علیه السلام- در خطبه ۱۹۰ می‌فرمایند: "اﻟْﺰَﻣُﻮا اﻷَْﺭْﺽَ ﻭَ اﺻْﺒِﺮُﻭا ﻋَﻠَﻲ اﻟْﺒَﻼَءِ ﻭَ ﻻَ ﺗُﺤَﺮِّﻛُﻮا ﺑِﺄَﻳْﺪِﻳﻜُﻢْ ﻭَ ﺳُﻴُﻮﻓِﻜُﻢْ ﻓِﻲ ﻫَﻮَﻱ ﺃَﻟْﺴِﻨَﺘِﻜُﻢْ ﻭَ ﻻَ ﺗَﺴْﺘَﻌْﺠِﻠُﻮا ﺑِﻤَﺎ ﻟَﻢْ ﻳُﻌَﺠِّﻠْﻪُ اﻟﻠَّﻪُ ﻟَﻜُﻢْ ﻓَﺈِﻧَّﻪُ ﻣَﻦْ ﻣَﺎﺕَ ﻣِﻨْﻜُﻢْ ﻋَﻠَﻲ ﻓِﺮَاﺷِﻪِ ﻭَ ﻫُﻮَ ﻋَﻠَﻲ ﻣَﻌْﺮِﻓَﺔِ ﺣَﻖِّ ﺭَﺑِّﻪِ ﻭَ ﺣَﻖِّ ﺭَﺳُﻮﻟِﻪِ ﻭَ ﺃَﻫْﻞِ ﺑَﻴْﺘِﻪِ ﻣَﺎﺕَ ﺷَﻬِﻴﺪاً ﻭَ ﻭَﻗَﻊَ ﺃَﺟْﺮُﻩُ ﻋَﻠَﻲ اﻟﻠَّﻪِ" بر جای خود بايستيد! (و بدون اجازه دست به نبردی مبريد) در برابر بلاها و مشكلات استقامت ورزيد شمشيرهايتان را در هوا و هوس و كلماتی كه از زبانتان بيرون می‌آيد به كار نيندازيد و درباره آنچه خداوند تعجيل آن را لازم ندانسته شتاب مكنيد... زيرا آنكس از شما كه در بستر خويش بميرد، ولی به طور شايسته معرفت خدا و پيامبر و اهلبيتش را داشته باشد شهيد از دنيا رفته، و اجر و پاداشش بر خدا است. در روایت دیگری داریم حضرت فرمودند: که اگر کسی بر ولایت امام زمان -علیه السلام- باشد و بمیرد شهید است. هم چنین در جای دیگر فرمودند: ظهور جلو یا عقب بیفتد به او ضرری نمی‌زند. 🔸 دکتر محمد دولتی در ادامه با اشاره به سفارش مکرر قرآن کریم و روایات اهل بیت -علیهم السلام- بر صبر در امور، بیان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: "فَاصْبِرْ كَمَا صَبَرَ أُولُو الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ وَلَا تَسْتَعْجِل" ﻫﻤﺎﻥطور که ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺍﻭﻟﻮﺍﻟﻌﺰم ﺻﺒﻮﺭی ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺗﻮ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﺯﺍﺭِ بی ﺩﻳﻦ‌ﻫﺎ ﺻﺒﻮﺭ ﺑﺎﺵ ﻭ ﺑﺮﺍی ﺩﻳﺪﻥ ﻋﺬﺍﺑﺸﺎﻥ ﻋﺠﻠﻪ ﻧﻜﻦ (احقاف/ ۳۵). همچنین در روایتی از امام رضا -علیه السّلام- می‌فرمایند: «لا يكون المؤمن مؤمناً حتى يكون فيه ‏ثلاث خصال، سنه من ربه و سنه من نبيه و سنه من وليه" مؤمن، مؤمن نيست مگر اينكه سه خصلت در او باشد: يك خصلت از پروردگارش، يك خصلت از پيامبرش و يك خصلت از امامش. و در ادامه روایت فرمود: سنت امام، همان صبر است. پس صبر به معنی سستی، ظلم پذیری و ترس نیست. شیطان در زمان غیبت انسان را بی صبر می‌کند. 🔸وی در پایان استعجال را نقطه مقابل صبر و شکرگزاری خداوند در مقابل بلایایی که بر انسان حادث می‌شود دانست و گفت: امیر المومنین در آغاز خطبه‌ها و نامه‌هایی که جنبه توحیدی دارند از لفظ "الحمدلله" استفاده می‌کنند. حضرت صدیقه -سلام الله علیها- بعد از واقعه هجوم به منزلشان، با حمد خطبه را فرمایش می‌کنند یا در جایی که مطالبه فدک می‌کند خطبه فدکیه را با الحمدلله آغاز می‌کنند؛ همچنین حضرت زینب -سلام الله علیها- در مجلس یزید با "الحمدلله الذی" فرمایش خود را آغاز می‌کنند. اینکه قرآن از زبان حضرت حضرت یعقوب می‌فرماید: "فَصَبْرٌ جَمِیلٌ"، این صبر، بِلا شِکوی است، یعنی صبری است که، شکوه و گلایه در آن نیست. با نگاه به شرایط ٢۵ ساله امیرالمؤمنین -علیه السلام- و بعد از آن -که از استثنایی‌ترین شرایط در طول تاریخ است، چرا که تمامی اتفاقات بعد معطوف در همین سالهاست و شهادت سیدالشهدا -علیه السّلام- بروز و ظهورش آنجا اتفاق افتاد- شکر و حمد خداوند همواره بر زبان آن حضرت بود.
اگر صبر نباشد که مقابلش استعجال است، اگر انتظار به عنوان یک عبادت و افضل اعمال را کنار گذاشته شود و استعجال جایش را بگیرد، باید مانند کسانی که هر روز ادعایی در مورد امام داشتند، امروز افراد چیزی بگویند و حرفی بزنند، یا همانند قوم موسی که با ۱۰ روزی که خداوند به وعده سی روزه‌اش با موسی اضافه کرد تا میقات تمام شود و وقتی این فاصله افتاد، این قوم به گوساله پرستی روی آوردند. در روایت فرمودند: اینها وصف امت ماست. خداوند در قرآن داستان گویی نکرده به جای اینکه به وظایفتان عمل کنید، خیال پردازی و استعجال می‌کنید. حضرت فرمودند مؤمن از رحمت خدا به خیر و امید است، مادامی که استعجال نکند و اگر استعجال کند، ناامید می‌شود و دعا را کنار می‌گذارد. چه برای حاجت شخصی چه امر فرج و تحقق حکومت الهی. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir