#مناجات_شعبانیه
این مناجات، مناجات معروفی است. و اهلش به خاطر آن با ماه شعبان مانوس شده و به همین جهت منتظر و مشتاق این ماه هستند.
🔸این مناجات شامل مطالب اساسی در مورد چگونگی معامله بندگان با خدای بزرگ بوده و آداب خواستن، دعا و طلب آمرزش از او را، آنگونه که شایسته است، بیان میکند.
واستدلالهای جالب توجهی جهت امیدوار شدن به درگاه خدا که با مناجات با او مناسب است، دربردارد.
🔸بهر حال این مناجات بزرگی است و یکی از ارمغانهای آل محمد -صلیاللهعلیهوآله- می باشد که بزرگی آن را کسی که قلب سالم و گوش شنوایی داشته باشد، درک میکند و اهل غفلت از درک فواید و نورهای آن بی بهره اند.
📚المراقبات، آیت الله میرزا جوادملکی تبریزی، ص۱۶۷-۱۶۶
#شعبان
🌸🍃🌸🍃🌸
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#معرفی_کتاب
📚کتاب «دعاهای نهج البلاغه » اثر حسین اکبری به همت موسسه بوستان کتاب در قم در ۱۹۲ صفحه منتشر و روانه بازار نشر شد.
امیرالمؤمنین -علیهالسّلام- که انسان کامل و امام نور و هادی امت نبوی و مقتدای پیروان دین محمدی است، دعاها و مناجاتهای فراوانی دارد که از قلب سلیم و زبان معصومش صادر شده است.
📚در کتاب شریف نهجالبلاغه شماری از این دعاهای آسمانی دیده میشود که افزون بر کارکردهای مختلف، کارکرد تبلیغی و آموزشی نیز دارد. یادگیری دعاهای امیرالمؤمنین -علیهالسّلام- و دقت و تأمل در این دعاهای پر معنا میتواند ما را با نیازهای حقیقی و اساسی خودمان آشنا سازد و در پی آن دعاهای ما را تغییر دهد. با تغییر دعاها، سبک زندگی ما نیز به سبک زندگی امیرالمؤمنین -علیهالسّلام- نزدیک خواهد شد.
اثر پیش رو در شش فصل با این هدف، دعاهای امیرالمؤمنین -علیهالسّلام- در کتاب شریف نهجالبلاغه را گردآوری و دستهبندی کرده و شرح مختصری از آن ارائه داده است.
علاقهمندان جهت خرید اینترنتی این کتاب میتوانند به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨ آدمی شادیها و رنجهایی دارد
و آدمی درست به اندازهی همان چیزهایی است که او را خوشحال یا رنجور میسازد.
خوشحالی با نعمتها و با موقعيتها خوشحالیهای متحول و لرزانی است که دوام ندارد. امام حسین -علیه السّلام_ میگوید: جز به اطاعت خوشحالی نداشته باش که این اطاعت اگر چه همراه رنج باشد، ولی پیچیده به عنایت و لطف اوست و رنج هایش هم جزء پاداشها به حساب میآید و خوشحالی دارد.
📚 چهل حدیث از امام حسین (ع)، ص۱۱۹
استاد علی صفایی حائری
🌺 میلادت بارش رحمتی است
بر مسیر خشکیده دل ها
حضرت ارباب میلادتان مبارک ترین
اتفاق هستی است برای ما
#میلاد_امام_حسین_علیه_السّلام
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
به اطلاع میرساند، انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران با توجه به استقبال کاربران در ایتا و تلگرام، از این پس فعالیت خود را از تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۱ تنها در پیامرسانهای تلگرام و ایتا ادامه خواهد داد.
از همراهی شما سپاسگزارم.
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#امام_سجاد_علیهالسّلام
" اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ لَا تَرْفَعْنِي فِي النَّاسِ دَرَجَةً إِلَّا حَطَطْتَنِي عِنْدَ نَفْسِي مِثْلَهَا، وَ لَا تُحْدِثْ لِي عِزّاً ظَاهِراً إِلَّا أَحْدَثْتَ لِي ذِلَّةً بَاطِنَةً عِنْدَ نَفْسِي بِقَدَرِهَا."
بار خدایا بر محمد و آلش درود فرست و درجه و مرتبه مرا نزد مردم بلند مگردان مگر آنکه مرا به همان اندازه نزد خودم پست گردانی و عزتی آشکارا برایم ایجاد مکن مگر به همان اندازه در باطنم خاکسار سازی.
📚صحیفه سجادیه، دعای بیستم
#میلاد_امام_سجاد_علیهالسّلام
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#اخبار_نهج_البلاغه
#اخبار_هفته
🍃💐🍃💐🍃
https://uut.ac.ir/find.php?content_id=6087
جشنواره نهج البلاغه دانشگاهیان کشور
🍃💐🍃💐🍃
https://rasanahad.ir/2024/02/14//
جدول برنامه آموزشی جشنواره نهجالبلاغه
🍃💐🍃💐🍃
https://news.hozehonari.ir/news/47771/
"حقیقت سمیر"، ماجرای اسیر لبنانی با نهجالبلاغه وارد دنیای تفکر شد (معرفی کتاب)
🍃💐🍃💐🍃
https://imamali.inoor.ir/en/articles?page=345
معرفی مقالات
🍃💐🍃💐🍃
https://iqna.ir/fa/news/4199993
بلاهای انسان ریشه در تکبر دارد (جلسه تفسیر نهجالبلاغه، محسن حق شناس)
🍃💐🍃💐🍃
https://andishehma.com/nahjolbalaghe-farataraz-zaman-makan/
نهجالبلاغه فرا زمانی و فرا مکانی است کاربرد نگاه امام علی(ع) برای بشر امروز ( سخنرانی حجتالاسلام سید محمدکاظم طباطبایی )
🍃💐🍃💐🍃
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀جشنواره نهجالبلاغه دانشگاهیان کشور
ساختن جامعهای با امید و موفقیت با عمل به درسهای نهجالبلاغه
📚نهضت نهجالبلاغه دانشگاهیان برگزار میکند
جشنواره ملی رسا (نهجالبلاغه دانشگاهیان)
📅 از بهمن ۱۴۰۲ تا بهمن ۱۴۰۳
👨🎓اساتید، دانشجویان، دانشجویان بین الملل، کارکنان دانشگاهها، خانواده اساتید و کارکنان
✴️جهت اطلاع از محورها، بخشها و ثبت نام به سایت http://rasanahad.ir/ مراجعه فرمائید.
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
🔺 انتخاب اصلح از منظر نهج البلاغه
📌 مسئولیت امانتی برگردن کارگزار جامعه اسلامی
#انتخابات
✨کانال اطلاعرسانی «گروه معارف» دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله عج
👇👇👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2643722512Cb08f442d22
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_9794074189.MP3
17.88M
🔺🔊 #گوش_کنید
🔹 انتخاب اصلح از منظر نهج البلاغه (قسمت چهارم)
🔰دکتر سید حمید موسوی
✨کانال اطلاعرسانی «گروه معارف» دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله عج
👇👇👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2643722512Cb08f442d22
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
آیین نکوداشت قرآنشناس و حدیثپژوه برجسته «آیت الله دکتر سید محمدباقر حجتی»
⏰ زمان: سه شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۹:۳۰
🌀مکان: سالن شهید مفتح دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران
برنامه به صورت حضوری برگزار میگردد.
ورود برای عموم آزاد و رایگان است.
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨
•┈┈••✾•✨🕊️✨•✾••┈
'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیهالسّلام- "۲۰"
#نامه۵۳
"طَبُقاتُ الرَّعِیَّهِ"
"دستههای شهروندان"
"وَ اِعْلَمْ أَنَّ اَلرَّعِيَّةَ طَبَقَاتٌ لاَ يَصْلُحُ بَعْضُهَا إِلاَّ بِبَعْضٍ وَ لاَ غِنَى بِبَعْضِهَا عَنْ بَعْضٍ فَمِنْهَا جُنُودُ اَللَّهِ وَ مِنْهَا كُتَّابُ اَلْعَامَّةِ وَ اَلْخَاصَّةِ وَ مِنْهَا قُضَاةُ اَلْعَدْلِ وَ مِنْهَا عُمَّالُ اَلْإِنْصَافِ وَ اَلرِّفْقِ"
اى مالک بدان! مردم از گروههاى مختلف تشكيل يافتهاند كه هر كدام جز به وسيلۀ ديگرى اصلاح و تكميل نمىشوند و هيچكدام از ديگرى بىنياز نيستند. (اين گروهها عبارتند) از: «لشكريان خدا»، «نويسندگان عمومى و خصوصى»، «قضات عالى و دادگستر»، «کارگزاران منصف و اهل مدارا»
"أَهْلُ اَلْجِزْيَةِ وَ اَلْخَرَاجِ مِنْ أَهْلِ اَلذِّمَّةِ وَ مُسْلِمَةِ اَلنَّاسِ وَ مِنْهَا اَلتُّجَّارُ وَ أَهْلُ اَلصِّنَاعَاتِ وَ مِنْهَا اَلطَّبَقَةُ اَلسُّفْلَى مِنْ ذَوِي اَلْحَاجَةِ وَ اَلْمَسْكَنَةِ."
«اهل جزيه و ماليات» - اعم از كسانى كه در پناه اسلامند و يا مسلمانند-، «تجار و صنعتگران»... و بالاخره «قشر پائين» يعنى «نيازمندان و مستمندان».
"وَ كُلٌّ قَدْ سَمَّى اَللَّهُ لَهُ سَهْمَهُ وَ وَضَعَ عَلَى حَدِّهِ فَرِيضَةً فِي كِتَابِهِ أَوْ سُنَّةِ نَبِيِّهِ صلىاللهعليهوآلهوسلم عَهْداً مِنْهُ عِنْدَنَا مَحْفُوظاً"
خداوند براى هر كدام از اين گروهها سهمى را مقرر داشته و در كتاب خدا، يا سنت پيامبر -صلّى اللّه عليه و آله و سلّم- كه به صورت عهدى از سوى او در نزد ما محفوظ است اين سهم را مشخص و معين ساخته است.
💠 شرح نامه
📍امام -عليه السلام- در اين بخش از عهدنامۀ خود به يكى از مهمترين بحثهاى سياسى و اجتماعى مىپردازد و مردمى را كه در يک جامعه زندگى مىكنند به هفت طبقه يا هفت قشر و جمعيت و گروه تقسيم مىفرمايد. پيش از ذكر اين اقسام شايسته است به اين نكته كه بعضى از شارحان نهجالبلاغه به آن اشاره كردهاند اشاره شود كه انسان بهطور طبيعى اجتماعى آفريده شده (مدنى بالطبع) زيرا از یکسو نيازهاى بشر بقدری متنوع و زياد است كه هيچ كس به تنهايى نمىتواند از عهدۀ تأمين آنها برآيد. افزون بر اين هيچ انسانى قانع به زندگى يكنواخت نيست، بلكه جامعۀ بشرى دائما به سوى تحول و تكامل پيش مىرود و اين پيشرفت، تنوع نيازهاى او را افزونتر مىكند.
براى حل مشكلات هيچ راه عاقلانهاى وجود ندارد جز اينكه هر گروه به تأمين بخشى از اين نيازها بپردازند و نتيجۀ كار خود را با ديگران معاوضه كنند تا همگان از زحمات همه بهرهمند شوند.
📍 آنگاه امام اشارهاى اجمالى به وظايف و حقوق آنها كرده و به دنبال آن به شرح مبسوطى دربارۀ ويژگىها و صفات و وظايف و حقوق هر يک از اين طبقات مىپردازد. در اشارۀ اجمالى مىفرمايد: «خداوند براى هركدام از اين گروهها سهمى مقرر داشته و در كتاب خود يا سنّت پيغمبر صلى الله عليه و آله وظيفۀ جداگانهاى تعيين كرده كه به صورت عهدى از سوى او در نزد ما محفوظ است»؛ (وَ كُلٌّ قَدْ سَمَّى اللّٰهُ لَهُ سَهْمَهُ، وَ وَضَعَ عَلَى حَدِّهِ فَرِيضَةً فِي كِتَابِهِ أَوْ سُنَّةِ نَبِيِّهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ عَهْداً مِنْهُ عِنْدَنَا مَحْفُوظاً).
#نهجالبلاغه_نامه۵۳
ترجمه: دکتر، سید محمد مهدی جعفری
شرح: ناصر، مکارم شیرازی
بخش: بیستم
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#پیامبر_اکرم_صلیاللهعلیهوآله_
"ما مِن شابٍّ يَدَعُ للّه ِِ الدنيا و لَهوَها و أهرَمَ شَبابَهُ في طاعَةِ اللّه ِ إلاّ أعطاهُ اللّه ُ أجرَ اثنَينِ و سَبعينَ صِدِّيقا."
هيچ جوانى نيست كه دنيا و خوشيهاى دنيا را به خاطر خدا رها كند و جوانيش را در راه طاعت خدا به پيرى رساند، مگر اين كه خداوند پاداش هفتاد و دو صدّيق را به او عطا فرمايد.
📚 الامالی للطوسی، ص۵۳۵
#میلاد_حضرت_علی_اکبر_علیهالسّلام
🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 مراسم نکوداشت آیتالله دکتر سید محمد باقر حجتی قرآنپژوه برجسته و از بنیانگذاران رشته قرآن و حدیث در ایران با حضور جمعی از دوستان و شاگردان ایشان، سه شنبه ۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ در سالن شهید مفتح دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزار شد.
🔸سید محمدباقر حجتی (تولد: ۱۳۱۱ش) از استادان علوم قرآنی در دانشگاه تهران و از دانشآموختگان دانشگاه تهران است. وی پس از انقلاب اسلامی ایران، رشته علوم قرآن و حدیث را در دانشگاه تهران تأسیس کرد. تدریس در رشته علوم قرآن، فهرستنویسی نسخههای خطی، تحقیق و تألیف در حوزه علوم قرآنی، ارائه مقالات و سخنرانی در کنگرهها و سمینارها از جمله فعالیتهای سید محمدباقر حجتی است. او مسئولیتهای متعدد فرهنگی و دانشگاهی داشته و بارها مورد تکریم قرار گرفته و جوایز و لوحهای تقدیر دریافت کرده است.
جهت از جزئیات و گزارش این مراسم بر روی لینک زیر کلیک نمایید:
https://iqna.ir/fa/news/4200965/
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 سلسله نشست های پرسمان اندیشه در نهج البلاغه
نشست چهاردهم با موضوع:
🔹 "نهجالبلاغه و مسالهی استعجال"
🔹ارائه کننده:
دکتر محمد دولتی
عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث، استادیار گروه کلام و عضو هیأت مدیرهی انجمن مطالعات نهج البلاغهی ایران
🔹پنجشنبه ۳ اسفند ساعت ۱۹ الی ۲۰
🔹شما مخاطبين گرامی با طرح سوالات و نظرات خود از طریق آیدی @hafeze2 ما را در این هم اندیشی همراهی بفرمایید.
🌐 nahjalbalaghah.ir
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#اطلاع_رسانی
🌀 انجمن علمی مطالعات نهجالبلاغه ایران با همکاری گروه آموزشی معارف و متون اسلامی دانشگاه حضرت بقيه الله (عج) برگزار میکند:
🔹سلسلهنشستهای پرسمان اندیشه در نهجالبلاغه
🔹 نشست چهاردهم:
«نهجالبلاغه و مسألهی استعجال»
🔹ارائه دهنده:
دکتر محمد دولتی
عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث، استادیار گروه کلام، و عضو هیأت مدیرهی انجمن مطالعات نهجالبلاغه ایران
🔹پنجشنبه ۳ اسفند ساعت ۱۹ الی ۲۰
🔹 مخاطبانی که مایل به دریافت گواهی معتبر نشست فوق با تأیید وزارت علوم هستند، لازم است ضمن ورود به لینک https://digiform.ir/wdb238d64 و ثبت نام اولیه، نسبت به پرداخت هزینه صدور گواهی به شماره کارت مندرج در لینک اقدام نمایند.
🔹 سؤالات و نظرات خود را از طریق آيدی @hafeze2 با ما در میان بگذارید
🔹 لینک ورود به نشست:
B2n.ir/Nahj44
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
نوید ظهور حضرت حجت
"ﻻَ ﻭَ اﻟَّﺬِﻱ ﺃَﻣْﺴَﻴْﻨَﺎ ﻣِﻨْﻪُ ﻓِﻲ ﻏُﺒْﺮِ ﻟَﻴْﻠَﺔٍ ﺩَﻫْﻤَﺎءَ ﺗَﻜْﺸِﺮُ ﻋَﻦْ ﻳَﻮْﻡٍ ﺃَﻏَﺮَّ ﻣَﺎ ﻛَﺎﻥَ ﻛَﺬَا ﻭَ ﻛَﺬَا."
سوگند به آن خدایی که باقیمانده این شب تار را به مشیت او به پایان میبریم، از این شب تاریک لبخند روزی روشن بر خواهد دمید.( روزی که اجازه ظهور حضرت ولی عصر امام زمان -عجل الله فرجه الشریف- را صادر فرماید آن حضرت از سلاطين انتقام کشد و جهان را از لوث شرک و ستم بپردازد) و در آن روز چنین و چنان خواهد داد.
#سیّد_محمدباقر_صدر
مهدی برای ما انديشهای نیست که ولادتش را انتظار بکشیم یا پیشبینی نیست که به تحقق مصداقش چشم بدوزیم؛ بلکه واقعیتی است پابرجا که منتظریم فعالیتش را آغاز کند؛ انسانی است معین که با گوشت و خونش میان ما زيست میکند و او را میبینیم و او نیز ما را میبیند و با آرزوها و دردهای ما به سر میبرد و در اندوه و شادی ما مشارکت می ورزد و شاهد همه عذابهای درد کشیدگان و رنجهای رنج دیدگان و ستمهای ستمگران بر روی زمین است.
داغ همه اینها را از نزدیک یا دور بر دل او مینشیند و شوق مندانه در انتظار لحظهای است که مجال یابد تا دستش را به سوی هر ستم دیده و حرمان کشیده و رنج برده واگشاید و ریشه ستمگران را براندازد.
📚پژوهشي درباره امام مهدی، ص ۳۱، سیّد محمد باقر صدر
#نهجالبلاغه_حکمت۲۶۹
#نیمه_شعبان
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#اخبار
#گزارش_متنی
💠 چهاردهمین نشست از سلسله نشستهای پرسمان اندیشه در نهجالبلاغه، به همت انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ايران با موضوع "نهجالبلاغه و مسألهی استعجال" و با سخنرانی دکتر محمد دولتی (عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث، استادیار گروه کلام و عضو هیأت مدیره انجمن مطالعات نهجالبلاغه ایران) در مورخه ۳ اسفند ماه ١۴٠٢ بصورت مجازی برگزار شد.
🔸دکتر دولتی در ابتدای نشست با بیان اینکه در مطالعات مربوط به مهدویت و بحث آخرالزمان همچون بحث انتظار، باید معنای درستی از آن تلقی شود تا تالی فاسد نداشته باشد گفت: در کنار انتظار، واژه یا کلید واژهای که توجه به آن خیلی مهم است و به نظر شاید ما کمتر نسبت به آن توجه و مراقبت داریم موضوع استعجال است.
🔸وی افزود: در قرآن کریم تعدادی سوره و آیه وجود دارد که در آن، بحث استعجال مطرح شده که عموماً در قالب فعل است، مثلاً «نستعجلون». وقتی پیامبران الهی نزد مردم میآمدند و آنها را دعوت به پرستش خدا میکردند و به قومشان میگفتند شرک و انداد را کنار بگذارند، قومشان اعتنایی نمیکردند و زندگی شرکآلود را برای خودشان رقم میزدند. انبیاء الهی در برابر چنین رفتاری به آنان میگفتند: عذابی شما را در بر خواهد گرفت که نتیجه عملتان خواهد بود.
🔸استادیار گروه کلام ادامه داد: برای نمونه حضرت نوح -علیه السلام- به قومش گفت: «من انذار دهنده از جانب خدا برای شما هستم»؛ به تعبیری دیگر حضرت درحال انذار قومش قبل از وقوع عذاب است. در مقابل گروهی که در صف مخالفان انبیاء قرار داشتند به رسولان میگفتند: «پس این عذاب کی واقع می شود؟».
🔸 دکتر دولتی با بیان اینکه دعوت انبیاء از غیر مسیر عبودیت نبوده، اظهار داشت: اگر آنان به میل مردم رفتار میکردند و استعجال «درخواست با عجله» میکردند کار زودتر تمام میشد، در صورتی که کار دست خداست. استعجال در واقع درخواست نابجای نزول عذاب از جانب مخالفان انبیاء است. از همینجا ما وارد موضوع استعجال میشویم؛ یعنی انسان چیزی را زودتر از زمان خودش طلب کند.
🔸هیأت علمی دانشگاه بیان کرد: فرض کنید حاجت انسان در نقطهای قرار دارد و آن انسان با فاصلهای دور در نقطهای دیگر. انسان در مسیر رسیدن به حاجت خود همواره در حال حرکت است و گاه ممکن است در این مسیر عجله کند. در فرمایشات امیرالمومنین -علیه السلام- و اهل بیت -علیهم السلام- آمده: اگردر مقابل امری از امور دنیا قرار گرفتید، عجله نکنید؛ اما اگر امر آخرت پیش آمد وقتتان را تلف نکنید. بالعکس شیطان ما را در امور دنیایی به تعجیل سوق میدهد.
🔸 وی ادامه داد: رفتاری در اینجا رخ میدهد که آن را «عجله کردن» مینامند. گاه گمان میکنیم با عجله به مطلوب و مقصودمان خواهیم رسید و در عین حال هیچ اقدامی برای رسیدن به مقصودمان نمیکنیم. استعجال خواستن و طلب کردن است. در بحث مهدویت گفتهاند: «تحقق و امر دست خدای متعال است. برای فرج دعا کنید. در میدان اختیار، خودتان را اصلاح کنید و ناامید نشوید: "أَتَىٰ أَمْرُ اللَّهِ فَلَا تَسْتَعْجِلُوهُ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ."
ﺍی ﺑﺖﭘﺮﺳﺖﻫﺎ، ﭘﻴﺮﻭﺯی ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻭ ﺷﻜﺴﺖ ﺷﻤﺎ ﻓﺮﺍ ﻣیرسد؛ ﭘﺲ ﻋﺠﻮﻟﺎﻧﻪ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﻧﺨﻮﺍﻫﻴﺪ! ﺑلکه، ﺧﺪﺍ ﭘﺎﮎ ﻭ ﺑﺮﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺑﺖﻫﺎﻳﺸﺎﻥ (نحل/ ۱).
🔸 استاد دانشگاه گفت: گاه استعجال باعث میشود امری در غیر مسیر خودش معرفی شود. در فرمایشات حضرت علی -علیهالسّلام- در نهج البلاغه خطبهای در مورد اصحاب جمل و شناخت طلحه و زبیر بیان شد که میفرماید: "ﻭَ ﻗَﺪْ ﺃَﺭْﻋَﺪُﻭا ﻭَ ﺃَﺑْﺮَﻗُﻮا ﻭَ ﻣَﻊَ ﻫَﺬَﻳْﻦِ اﻷَْﻣْﺮَﻳْﻦِ اﻟْﻔَﺸَﻞُ ﻭَ ﻟَﺴْﻨَﺎ ﻧُﺮْﻋِﺪُ ﺣَﺘَّﻲ ﻧُﻮﻗِﻊَ ﻭَ ﻻَ ﻧُﺴِﻴﻞُ ﺣَﺘَّﻲ ﻧُﻤْﻄِﺮَ." چون رعد خروشيدند و چون برق درخشيدند، اما كارى از پيش نبردند و سر انجام سست گردیدند. ولى ما اين گونه نيستيم، تا عمل نكنيم، رعد و برقى نداریم (نهجالبلاغه، خطبه ۹). مثل کاری که بدون مقدمه انجام شود و سرانجام آن، فشل و سست میشود. اینجا استعجال در معنی کلی بیان شده خود کلمه استعجال نیامده. در فرمایش دیگری از حضرت می فرمایند: "لَمْ تَكُنْ بَيْعَتُكُمْ إِيَّايَ فَلْتَةً" بیعت شما مردم با من بی مطالعه و ناگهانی نبوده است (نهجالبلاغه، خطبه ۱۳۶). در تاریخ اسلام بیان شده که ابوبکر بارها گفت: «بیعت من "فلته" (با شتاب زدگی و ناگهانی) بود». در این خطبه حضرت بیان میکنند که بیعت من اینطور نبود، بلکه بیعتش مستقر و محکم بود. باز جای دیگر هست که حضرت میفرماید: "وَ لاَ تُحَرِّكُوا بِأَيْدِيكُمْ وَ سُيُوفِكُمْ فِي هَوَى أَلْسِنَتِكُمْ وَ لاَ تَسْتَعْجِلُوا بِمَا لَمْ يُعَجِّلْهُ اَللَّهُ لَكُمْ" شمشيرها و دستها را در هواى زبانهاى خويش به كار مگيريد و آنچه كه خداوند شتاب در آن را لازم ندانسته شتاب نكنيد (نهجالبلاغه، خطبه ۱۹۰). حضرت میفرماید سخن به زبان راندن پشتوانه
ندارد و این شلوغ کاریها رسیدن به چیزی است که ما شرایطش را فراهم نکردیم!بنابراین فراهم کردن مقدمات ظهور فرع است. آنچه اصل است شناخت جنس استعجال و دوراندیشی پیران نتیجه آن است.
🔸دکتر دولتی پیرامون انواع استعجال در عمل به مثالهایی از نهج البلاغه پرداخت: حضرت در خطبه ۱۴۰ می فرمایند: "يَا عَبْدَ اَللَّهِ لاَ تَعْجَلْ فِي عَيْبِ أَحَدٍ بِذَنْبِهِ فَلَعَلَّهُ مَغْفُورٌ لَهُ" اى بندۀ خدا، در گفتن عيب كسى شتاب مكن، شايد خدايش بخشيده باشد. همچنین در خطبه ۱۷۲ میفرمایند: "وَ اَللَّهِ لَأَحْرَصُ وَ أَبْعَدُ وَ أَنَا أَخَصُّ وَ أَقْرَبُ
به خدا سوگند! شما با اينكه از پيامبر اسلام دورتريد، حريصتر مىباشيد، امّا من شايستهتر و نزديكتر به پيامبر اسلام هستم. "وَ إِنَّمَا طَلَبْتُ حَقّاً لِي وَ أَنْتُمْ تَحُولُونَ بَيْنِي وَ بَيْنَهُ وَ تَضْرِبُونَ وَجْهِي دُونَهُ" همانا من تنها حق خود را مطالبه مىكنم كه شما بين من و آن حائل شديد، و دست رد بر سينهام زديد (نهجالبلاغه، خطبه ۱۷۲). "لا تَعجَلَنَّ إلى تَصديقِ ساعٍ؛ فإنَّ السّاعِيَ غاشٌّ، و إن تَشَبَّهَ بِالنّاصِحينَ."
در پذيرفتن سخنان سعايت كننده، شتاب به خرج مده؛ زيرا سعايت كننده بدخواه است، هرچند خود را خيرخواه جلوه دهد (نامه ۵۳). در این نامه حضرت میفرمایند: مواظب باش قبل از رسیدن موعد چیزی نسبت به انجام آن عجله نداشته باشی. حضرت فرمودند: به من میگویند که چرا قیام نکردی؟ امام در پاسخ فرمودند: من بازویی ندارم کسی نیست این فقط به هلاک انداختن خودم هست."فَصَبَرْتُ وَ فِي اَلْعَيْنِ قَذًى وَ فِي اَلْحَلْقِ شَجًا"
لذا صبر کردم گویا استخوان درگلو و خار در چشم من مانده بود (نهجالبلاغه، خطبه۳).
🔸 وی ادامه داد: امیرالمؤمنین -علیه السلام- در خطبه ۱۹۰ میفرمایند: "اﻟْﺰَﻣُﻮا اﻷَْﺭْﺽَ ﻭَ اﺻْﺒِﺮُﻭا ﻋَﻠَﻲ اﻟْﺒَﻼَءِ ﻭَ ﻻَ ﺗُﺤَﺮِّﻛُﻮا ﺑِﺄَﻳْﺪِﻳﻜُﻢْ ﻭَ ﺳُﻴُﻮﻓِﻜُﻢْ ﻓِﻲ ﻫَﻮَﻱ ﺃَﻟْﺴِﻨَﺘِﻜُﻢْ ﻭَ ﻻَ ﺗَﺴْﺘَﻌْﺠِﻠُﻮا ﺑِﻤَﺎ ﻟَﻢْ ﻳُﻌَﺠِّﻠْﻪُ اﻟﻠَّﻪُ ﻟَﻜُﻢْ ﻓَﺈِﻧَّﻪُ ﻣَﻦْ ﻣَﺎﺕَ ﻣِﻨْﻜُﻢْ ﻋَﻠَﻲ ﻓِﺮَاﺷِﻪِ ﻭَ ﻫُﻮَ ﻋَﻠَﻲ ﻣَﻌْﺮِﻓَﺔِ ﺣَﻖِّ ﺭَﺑِّﻪِ ﻭَ ﺣَﻖِّ ﺭَﺳُﻮﻟِﻪِ ﻭَ ﺃَﻫْﻞِ ﺑَﻴْﺘِﻪِ ﻣَﺎﺕَ ﺷَﻬِﻴﺪاً ﻭَ ﻭَﻗَﻊَ ﺃَﺟْﺮُﻩُ ﻋَﻠَﻲ اﻟﻠَّﻪِ" بر جای خود بايستيد! (و بدون اجازه دست به نبردی مبريد) در برابر بلاها و مشكلات استقامت ورزيد شمشيرهايتان را در هوا و هوس و كلماتی كه از زبانتان بيرون میآيد به كار نيندازيد و درباره آنچه خداوند تعجيل آن را لازم ندانسته شتاب مكنيد... زيرا آنكس از شما كه در بستر خويش بميرد، ولی به طور شايسته معرفت خدا و پيامبر و اهلبيتش را داشته باشد شهيد از دنيا رفته، و اجر و پاداشش بر خدا است. در روایت دیگری داریم حضرت فرمودند: که اگر کسی بر ولایت امام زمان -علیه السلام- باشد و بمیرد شهید است. هم چنین در جای دیگر فرمودند: ظهور جلو یا عقب بیفتد به او ضرری نمیزند.
🔸 دکتر محمد دولتی در ادامه با اشاره به سفارش مکرر قرآن کریم و روایات اهل بیت -علیهم السلام- بر صبر در امور، بیان کرد: خداوند در قرآن میفرماید: "فَاصْبِرْ كَمَا صَبَرَ أُولُو الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ وَلَا تَسْتَعْجِل" ﻫﻤﺎﻥطور که ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺍﻭﻟﻮﺍﻟﻌﺰم ﺻﺒﻮﺭی ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺗﻮ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﺯﺍﺭِ بی ﺩﻳﻦﻫﺎ ﺻﺒﻮﺭ ﺑﺎﺵ ﻭ ﺑﺮﺍی ﺩﻳﺪﻥ ﻋﺬﺍﺑﺸﺎﻥ ﻋﺠﻠﻪ ﻧﻜﻦ (احقاف/ ۳۵). همچنین در روایتی از امام رضا -علیه السّلام- میفرمایند: «لا يكون المؤمن مؤمناً حتى يكون فيه ثلاث خصال، سنه من ربه و سنه من نبيه و سنه من وليه" مؤمن، مؤمن نيست مگر اينكه سه خصلت در او باشد: يك خصلت از پروردگارش، يك خصلت از پيامبرش و يك خصلت از امامش. و در ادامه روایت فرمود: سنت امام، همان صبر است. پس صبر به معنی سستی، ظلم پذیری و ترس نیست. شیطان در زمان غیبت انسان را بی صبر میکند.
🔸وی در پایان استعجال را نقطه مقابل صبر و شکرگزاری خداوند در مقابل بلایایی که بر انسان حادث میشود دانست و گفت: امیر المومنین در آغاز خطبهها و نامههایی که جنبه توحیدی دارند از لفظ "الحمدلله" استفاده میکنند. حضرت صدیقه -سلام الله علیها- بعد از واقعه هجوم به منزلشان، با حمد خطبه را فرمایش میکنند یا در جایی که مطالبه فدک میکند خطبه فدکیه را با الحمدلله آغاز میکنند؛ همچنین حضرت زینب -سلام الله علیها- در مجلس یزید با "الحمدلله الذی" فرمایش خود را آغاز میکنند. اینکه قرآن از زبان حضرت حضرت یعقوب میفرماید: "فَصَبْرٌ جَمِیلٌ"، این صبر، بِلا شِکوی است، یعنی صبری است که، شکوه و گلایه در آن نیست. با نگاه به شرایط ٢۵ ساله امیرالمؤمنین -علیه السلام- و بعد از آن -که از استثناییترین شرایط در طول تاریخ است، چرا که تمامی اتفاقات بعد معطوف در همین سالهاست و شهادت سیدالشهدا -علیه السّلام- بروز و ظهورش آنجا اتفاق افتاد- شکر و حمد خداوند همواره بر زبان آن حضرت بود.
اگر صبر نباشد که مقابلش استعجال است، اگر انتظار به عنوان یک عبادت و افضل اعمال را کنار گذاشته شود و استعجال جایش را بگیرد، باید مانند کسانی که هر روز ادعایی در مورد امام داشتند، امروز افراد چیزی بگویند و حرفی بزنند، یا همانند قوم موسی که با ۱۰ روزی که خداوند به وعده سی روزهاش با موسی اضافه کرد تا میقات تمام شود و وقتی این فاصله افتاد، این قوم به گوساله پرستی روی آوردند. در روایت فرمودند: اینها وصف امت ماست. خداوند در قرآن داستان گویی نکرده به جای اینکه به وظایفتان عمل کنید، خیال پردازی و استعجال میکنید. حضرت فرمودند مؤمن از رحمت خدا به خیر و امید است، مادامی که استعجال نکند و اگر استعجال کند، ناامید میشود و دعا را کنار میگذارد. چه برای حاجت شخصی چه امر فرج و تحقق حکومت الهی.
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_9953024512.mp3
17.6M
#فایل_صوتی
🔹سلسله نشستهای پرسمان اندیشه در نهجالبلاغه
🔹 نشست چهاردهم:
«نهجالبلاغه و مسألهی استعجال»
🔹 سخنران: دکتر محمد دولتی
عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث، استادیار گروه کلام و عضو هیأت مدیرهی انجمن مطالعات نهجالبلاغه ايران
🔹 زمان: پنجشنبه - ۳ اسفندماه ۱۴۰۲
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
🔺 انتخاب اصلح از منظر نهج البلاغه
📌 مسئولیت امانتی برگردن کارگزار جامعه اسلامی
#انتخابات
✨کانال اطلاعرسانی «گروه معارف» دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله عج
👇👇👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2643722512Cb08f442d22
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_9969015958.MP3
8.42M
🔺🔊 #گوش_کنید
🔹 انتخاب اصلح از منظر نهج البلاغه (قسمت پنجم)
🔰دکتر سید حمید موسوی
✨کانال اطلاعرسانی «گروه معارف» دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله عج
👇👇👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2643722512Cb08f442d22
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#معرفی_کتاب
📚 تمام نهج البلاغه کتابی به زبان عربی، حاوی سخنان امام علی (ع) به تحقیق حجت الاسلام سید صادق موسوی است. مطالب این کتاب، از نهجالبلاغه بیشتر است. بهگفته نویسنده، این کتاب پس از ۲۰ سال تحقیق، پژوهش و گردآوری و تنظیم نوشته شده است. در کتاب تمام نهجالبلاغه، همه ادعیه و مناجاتهای امام علی (ع) همراه با سند ذکر شده است. متن اصلی نهجالبلاغه در این کتاب، با خط پر رنگ و متنهایی که اضافه شده با خط کمرنگ بهنگارش درآمده است. این کتاب ابتدا در هشت جلد و سپس در سال ۱۳۹۲ شمسی در یک جلد به چاپ رسید. کتاب تمام نهجالبلاغه ابتدا در هشت جلد در بیروت و سپس در یک جلد در سال ۱۳۹۲ ش چاپ شد. این کتاب با سخنانی از امام خمینی و آیتالله خامنهای درباره اهمیت نهجالبلاغه، مقدمه شیخ محمد عساف و خطبه سید رضی آغاز شده است. آیت الله جوادی آملی در ضمن شرح حکمت ۱۲۳ نهج البلاغه به این کتاب نیز توجه ویژه ای داشته است. یکی از دروسی که از دیرباز در حوزههای علمیه کمابیش رواج داشت و دارد، درس اخلاق است.
جهت اطلاع بیشتر از کتاب روی لینک زیر کلیک نمایید:
https://www.mehrnews.com/news/5919537/
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#کلام_امیر
"مَنْ رُفِعَ بِلا كِفايَةٍ وُضِعَ بِلا جِنايَةٍ"
هر که را بدون کفایت بالا بردند، بدون گناه به زیر کشند.
🔸اشارات
این حدیث، در حقیقت اعلام خطری است برای افرادی که بدون شایستگی و صرفا بر اساس روابط و... به جایی میرسند. معمولاً افرادی که در مناصب مختلف هستند، در شرایطی از مناصب خود عزل میشوند که تخلفی فاحش و اقدامی مجرمانه و نقضی آشکار در مسئولیت داشته باشند. اما در خصوص این افرادی که بدون استحقاق به جایی میرسند موضوع اینگونه نیست و این افراد بدلایل مختلف از جمله تغییر دولتها، تغییر افراد بالادستی که ایشان را به کار گماردهاند، نارضایتی زیردستان به جهت عدم رعایت شرایط انتصابش و... حتی بدون انجام تخلف و جرمی از مسند خود عزل میشوند. این هشدار در حقیقت به تقوای مسئولیت اشاره دارد و اینکه هم افراد نباید بدون استحقاق به دنبال مسئولیت باشند و هم بالادستیها نباید همچنین فضایی را فراهم کنند.
با عنایت به توضیح بالا مشخص است که چنین افرادی جز به دار و دستهی خود و گرفتارِ تثبیت خود بودن و... به چیزی نمیاندیشند و اعتماد به ایشان به جهت آنکه نه تخصص دارند و نه تعهد و نه تقوای کار، نتیجهای جز فضاحت خودشان و عدم پیشبرد اهداف والا ندارد.
📚 غررالحکم، ۸۶۱۳
#انتخابِ_اصلح
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#اخبار_نهج_البلاغه
#اخبار_هفته
🍃💐🍃💐🍃
https://nahjalbalaghah.ir/14021202-2/
چهاردهمین نشست از سلسله نشستهای از من بپرس برگزار شد/ نهجالبلاغه و مسألهی استعجال (گزارش نشست)
🍃💐🍃💐🍃
https://nedayeesfahan.ir/154258/
.htm
اصول حکمرانی و فرمولهای حکومتداری- شرح نامه ۵۳ نهج البلاغه (سخنرانی حجت الاسلام حسین میرزایی)
🍃💐🍃💐🍃
https://ana.ir/fa/news/897928/
بهرهمندی دو درصدی جامعه از کلام امیرالمؤمنین (ع)! / مظلومیت نهجالبلاغه مشهود است.(سخنرانی حجتالاسلام احمد سالک کاشانی، رئیس هیئت مدیره مؤسسه نهجالبلاغه استان اصفهان)
🍃💐🍃💐🍃
https://ana.ir/fa/news/897474/
وجود زیباترین مفاهیم در پهنه نهجالبلاغه ( سخنرانی حجتالاسلام حسن عارضی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان)
🍃💐🍃💐🍃
https://www.aparat.com/v/wdx1y
روایتی تکاندهنده از نهجالبلاغه در کلام امام امت
🍃💐🍃💐🍃
https://jahaneghtesad.com/article/گام-جدی-دانشگاه-آزاد-اصفهان-برای-ترویج-نهج-البلاغه-در-نسل-جوان
گام جدی دانشگاه آزاد اصفهان برای ترویج نهج البلاغه در نسل جوان
🍃💐🍃💐🍃
https://www.lisna.ir/last-news/item/7409-
برگزاری نشست « قصههای انسان شدن» در نهج البلاغه
🍃💐🍃💐🍃
https://rasht.iau.ir/fa/news/15737/
نهجالبلاغه سیمای تابناک حکومت حضرت مهدی(عج) را به تصویر میکشد.(سیدعلی خیرخواهعلوی معاون دانشجویی و فرهنگی و عضو هیئتعلمی گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد بینالمللی انزلی در گفتوگو با روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی)
🍃💐🍃💐🍃
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=55330
مروری بر استناد حضرت آیتالله خامنهای به نهجالبلاغه در دیدار شرکتکنندگان در مسابقات بینالمللی قرآن
🍃💐🍃💐🍃
https://cnby.ir/Home/NewsContent/15
برگزاری دهمین جلسۀ علمی ـ اجرایی کنفرانس ملی نهجالبلاغه (در دانشگاه فنی حرفهای یزد برگزار شد.)
🍃💐🍃💐🍃
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_10011009133.pdf
144.6K
🔰 بررسی و نقد روایت براء و اکل گوشت مسموم در جریان جنگ خیبر
🔻 اخیرا در فضای مجازی کلیپی از سخنرانی یک روحانی واعظ منتشر شده که در آن به داستان طبخ گوشت بره مسموم توسط زنی یهودی برای پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله- پس از جنگ خیبر میپردازد. در این ماجرا شخصی به نام براء بن معرور قبل از پیامبر لقمهای از این گوشت میخورد و بدلیل پیشدستی در حضور پیامبر، با اعتراض امیرمؤمنان مواجه میشود. او نیز به زبان شوخی به حضرت توهین میکند، از طرفی به دلیل خوردن گوشت مسموم از دنیا میرود. این درحالی است که اصحاب پیامبر، کمی قبل از مرگ براء با خواندن دعایی خاص و با علم به مسموم بودن گوشت، آن را خورده و سم بر آنان اثر نمیکند. اما براء که در این حال از دنیا رفت، بدلیل توهینی که به حضرت امیر نمود، مورد مذمت پیامبر قرار گرفت و حتی پیامبر حاضر به خواندن نماز بر پیکر او نشد تا آنکه کمی بعد، امام برای آمرزش او دعا کرد و پیامبر نیز به واسطه دعای امام از او خشنود گشت.
🔹 فرسته پیش رو به بررسی و نقد سندی و محتوایی این ماجرا میپردازد.
🔸دکتر سید حمید موسوی
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨
•┈┈••✾•✨🕊️✨•✾••┈
'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیهالسّلام- "۲۱"
#نامه۵۳
"تَرابُطُ الطَّبَقَاتِ بَعضُهُم بِبَعضِِ"
"پیوند گروههای اجتماعی با یکدیگر"
"فَالْجُنُودُ بِإِذْنِ اَللَّهِ حُصُونُ اَلرَّعِيَّةِ وَ زَيْنُ اَلْوُلاَةِ وَ عِزُّ اَلدِّينِ وَ سُبُلُ اَلْأَمْنِ وَ لَيْسَ تَقُومُ اَلرَّعِيَّةُ إِلاَّ بِهِمْ."
پس سپاهيان به فرمان خدا، پناهگاه استوار مردم و زينت و وقار زمامداران، شكوه دين و راههاى تحقّق امنيّت كشورند. امور مردم جز با سپاهيان استوار نگردد.
"ثُمَّ لاَ قِوَامَ لِلْجُنُودِ إِلاَّ بِمَا يُخْرِجُ اَللَّهُ لَهُمْ مِنَ اَلْخَرَاجِ اَلَّذِي يَقْوَوْنَ بِهِ عَلَى جِهَادِ عَدُوِّهِمْ وَ يَعْتَمِدُونَ عَلَيْهِ فِيمَا يُصْلِحُهُمْ وَ يَكُونُ مِنْ وَرَاءِ حَاجَتِهِمْ."
و پايدارى سپاهيان جز به خراج و ماليات مردم انجام نمىشود، كه با آن براى جهاد با دشمن تقويت گردند و براى اصلاح امور خويش به آن تكيّه كنند و نيازمندىهاى خود را برطرف سازند.
💠 شرح نامه
📍امام -عليهالسّلام- در اين چند جملۀ كوتاه، پنج اثر مثبت و نتيجۀ پربار براى وجود لشكريان مؤمن بيان مىفرمايد. نخست اينكه آنها دژهاى مردماند. اشاره به اينكه براى محفوظ ماندن از آسيب دشمنان و خطرات آنها پناهگاهى لازم است و آن پناهگاه لشكريان مقتدرند، زيرا هرگونه ضعف و فتور در آنها سبب طمع دشمنان مىشود و انواع مشكلات را براى جامعۀ مسلمين پديد مىآورد. در گذشتۀ تاريخ نظر به اينكه سلاحها بسيار ساده و ابتدايى بود، وجود دژهاى محكم مىتوانست جلوى بسيارى از آسيبها را بگيرد، هرچند امروز با وجود هواپيماهاى جنگى و موشكها و توپهاى دوربرد، دژها كارآيى چندانى ندارند. در جملۀ دوم آن را زينت زمامداران مىشمرد، زيرا زمامدارى در نظر مردم محترم است كه صاحب قدرت و نفوذ باشد و قدرت و نفوذ در درجۀ اوّل از طريق لشكرى نيرومند و سر بر فرمان حاصل مىشود. جملۀ سوم كه لشكر نيرومند را سبب عزت و قدرت دين مىشمرد، اشارۀ روشنى به اين حقيقت دارد كه امور معنوى مردم نيز بدون وجود ارتشى نيرومند سامان نمىپذيرد؛ بخش مهمى از امر به معروف و نهى از منكر، احقاق حقوق و اجراى حدود و بسط و گسترش عدل و داد نياز به قدرت و نيرو دارد، آن هم وابسته به لشكرى نيرومند است.
📍 از تاريخ اسلام استفاده مىشود كه در عصر رسول خدا سپاه و لشكر به شكل يك قشر ممتاز و جداگانه وجود نداشت، بلكه به هنگام نياز براى مقابله با دشمن، پير و جوان، كوچك و بزرگ كه قدرت داشتند سلاح بردارند اسلحه بر مىداشتند و همراه پيامبر به سوى ميدان نبرد مىشتافتند. غالباً سلاح را خود تهيه مىكردند و مركب سوارى نيز از خودشان بود. البته قبل از حركت به سوى ميدان، پيامبر دستور مىداد آذوقۀ لشكر را از طريق زكات و تبرعاتى كه افراد داشتند تهيه كنند. ولى در زمانهاى بعد كه حكومت اسلام گسترش يافت و چارهاى جز مقابله با لشكريان سازمان يافتۀ دشمنان نداشتند، مسلمانان ناچار شدند به سپاه اسلام سازمان دهند و پادگانهايى براى آنها فراهم سازند. اصولاً شهر كوفه به عنوان «كوفة الجند» شمرده مىشد كه خود يك پادگان بزرگ بود. البته در مواقع حساس افراد عادى نيز به سپاهيان مىپيوستند و به عنوان جهاد فى سبيل اللّٰه كه وظيفۀ همۀ افراد قادر بر جهاد است در كنار سپاهيان مىايستادند. به هر حال يك چنين گروهى كه خود را آمادۀ فداكارى براى حفظ حوزۀ اسلام كرده است بايد از نظر معيشت فارغالبال باشد، لذا در اسلام، ماليات خاصى به نام خراج و همچنين سهمى از زكات به عنوان فى سبيل اللّٰه براى آنها قرار داده شده است. جملههاى سه گانهاى كه در سخن امام آمده مىتواند اشاره به نيازهاى مختلف سپاهيان باشد جملۀ «الَّذِينَ يَقْوَوْنَ بِهِ عَلَى جِهَادِ عَدُوِّهِمْ» اشاره به نيازهاى مربوط به ميدان جنگ از قبيل سلاح و مركب است.
#نهجالبلاغه_نامه۵۳
ترجمه: سید کاظم، ارفع
شرح: ناصر، مکارم شیرازی
بخش: بیست و یکم
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
AudioCutter_r55398a5319(2).mp3
5.39M
#قرآن
#نهج_البلاغه
در پاسخ به پیشنهاد خوارج درباره جنگبا شامیان/نحل-۱۰۶
#خوارج
#خطبه۵۷
@drgholamali
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir