eitaa logo
انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران
368 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
289 ویدیو
48 فایل
🌱 اولین و تنها انجمن علمے کشور در حوزه ے علوم و معارف نهج البلاغه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناورے ارتباط با ادمین: @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
امیر‌مؤمنان -سلام‌الله- علیه فرمودند: «إِنَّ الْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ فَتَحَهُ اللَّهُ لِخَاصَّةِ أَوْلِيَائِهِ.» جهاد دری از درهای بهشت است که خدا آن را برای اولیای خاص خود گشوده است. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
📚 عنوان کتاب: رفتارشناسی مدیران در نهج‌البلاغه 🖌️به قلم: دکتر علی‌نقی امیری 📒ایـن کتـاب در دو بخش و مشـتمل بر پانـزده فصـل تدوین شـده است: بخش اول رفتار‌های ایجابی را دربر دارد و مباحثی همچون: «ماهیت و چگونگی رفتارها»، «برخورد مناسب با عیب‌های مردم»، «نحوه برخورد با سنت‌ها و هنجارها»، «صلح‌مداری و هوشیاری در روابط»، «محکم‌کاری و موضع‌گیری‌ فعال»، «ارتباط مـردمی و مباشـرت در کـار»، «مدیریت مبتنی بر ایثـار»، « اعتدال در رفتار» و «تجربه‌آموزی» موضوع فصل‌های نه‌گانه این بخش هستند. 📒 بخش دوم به رفتارهای سلبی پرداخته که مشتمل‌ بر فصل‌های دهم تا پانزدهم است و موضوعات «پرهیز از رفتارهای آمرانه»، «پرهیز از منت‌گذاری»، «پرهیز از تملق‌گـویی و مبالغه در کار»، «پرهـیز از رفتـار متکبرانه»، «پرهـیز از مردم‌گریزی» و «پرهیز از ویژه‌خواری» در آن بررسی شده‌اند. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💢 نمی‌باریم مگر اینکه سیل سازیم... «وَ قَدْ أَرْعَدُوا وَ أَبْرَقُوا وَ مَعَ هَذَیْنِ الْأَمْرَیْنِ الْفَشَلُ؛ وَ لَسْنَا نُرْعِدُ، حَتَّی نُوقِعَ وَ لَا نُسِیلُ، حَتَّی نُمْطِرَ...» «ما چون رعد نمی‌ترسانیم، مگر اینکه عمل‌ کنیم و هرگز نمی‌باریم، مگر اینکه سیل سازیم» امیرالمومنین علی -علیه السلام- 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃🍃﷽🍃🍃 حضرت امام علی(سلام الله علیه) هرگز احساس ترس و اظهار ضعف و عجز نكرد و هيچ حادثه‌ای او را به هراس نينداخت، چنان كه فرمود:«والله لو تظاهرت العرب علی قتالی لَمَا ولّيت عنها»[۱] ؛ اگر همه رزمندگان عرب بر ضد من صف‌بندی كنند، من از آن‌ها روی بر نمی‌گردانم. هم‌چنين در جای ديگر می‌فرمايد: «إنّي واللّه لو لقيتهم واحداً وهم طِلاع الأرض كلّها ما باليتُ و لااستوحشتُ وإنّي من ضَلالهم الذي هم فيه والهُدي الذي أنا عليه لعلي بصيرة من نفسي ويقين من ربّي وإنّي إلي لقاء اللّه لمشتاق»[۲] ؛ به خدا سوگند! اگر من تنها با آن‌ها (دشمنان) روبه رو شوم، در حالی كه تمام روی زمين را پر كرده باشند، نمی‌ترسم و باكی ندارم و من آن گمراهی را كه آن‌ها در آن قرار دارند و هدايتی را كه خود بر آن هستم، با چشم خود می‌بينم و با يقين به پروردگارم، پا برجا و مشتاق ملاقات خدا هستم.  «ابن مسكويه» می‌گويد: علی‌ابن‌ابی‌طالب (عليه‌ السلام) حقيقت شجاعت بود. نمونه اين اقتدار و قوت را هنگام از جا كندن درِ خيبر می‌توان مشاهده كرد.  آن حضرت (عليه‌ السلام) در اين باره فرمود: «ما قلعت باب خيبر بقوّة جسمانيّة بل بقوّة ربّانيّة»[۳] پس قدرت اِلهی در آن حضرت ظهور پيدا كرد كه توانست در خيبر را از جا درآورد. [۱]نهج‌البلاغه، نامه۴۵  [۲]نهج‌البلاغه نامه ۶۲ [۳]بحار‌الانوار ج۸۴ ص۳۲ 📚شمیم ولایت، ص۴۴۶،۴۴۷ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 https://www.mehrnews.com/news/6246307/ امام جمعه گرگان: «سید حسن نصرالله» یکی از شاگردان پرورش یافته مکتب امام بود. 🍃💐🍃💐🍃 https://rasanews.ir/fa/news/766517/ حجت‌الاسلام مهدوی ارفع: تبیین و ترویج گفتمان اصیل انقلاب اسلامی، مجاهدت امروز بانوان مبلغه است. 🍃💐🍃💐🍃 https://namnak.com/ضرب-المثل-نهج-البلاغه.p31656 ضرب‌المثل‌های نهج‌البلاغه به همراه معنی (معرفی کتاب) 🍃💐🍃💐🍃 https://tehran.nahad.ir/azmon مسابقه نهج‌البلاغه : اعلام برندگان و جوایز مسابقه نهج‌البلاغه 🍃💐🍃💐🍃 https://www.hkashani.com/?cat=3493 درآمدی بر نهج‌البلاغه 🍃💐🍃💐🍃 https://fararu.com/fa/news/779479/ حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی: آقای پزشکیان مرتباً از نهج‌البلاغه استفاده می‌کند. دلمان خوش شد؛ الحمدلله؛ کسی پیدا شده که از نهج‌البلاغه هم صحبت کرد. 🍃💐🍃💐🍃 https://maood.ir/2-uncategorised/1146-.html کلاسهای مجازی نهج البلاغه 🍃💐🍃💐🍃 https://arakmu.ac.ir/fa/news/46294/ تمدید جشنواره نهج‌البلاغه دانشگاهیان کشور 🍃💐🍃💐🍃 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_i
4_6021351339320153881.mp3
22.72M
🔸جلسه نوزدهم. 🔸دوشنبه، ۲ مهر ۱۴۰۳ ش. 🔹سلسله درس‌های کتاب شریف نهج البلاغة 🔹استاد: سید محمد طباطبائی یزدی 🔸یادی از مرحوم دکتر جلیل تجلیل استاد فقید زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران 🔹نسبت بین میراث واقعی علوی و میراث بر جای مانده از آن حضرت 🔸منابع خاصّ شریف رضی در تدوین نهج البلاغه 🔹حکایتی جالب توجه از ابن ندیم در کتاب (الفهرست) 🔸شرح حال کوتاهی از سیّد عبدالزهراء حسینی خطیب (ره) 🔹نقل قولی از آیت الله کاشف الغطاء (ره) در (المراجعات الریحانیة) 🔸کتاب (مصادر نهج البلاغه و اسانیده) 🔹کتاب جدید الانتشار (کلمات سیّد العرب) و اهمیت آن ▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
: ✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊️✨•✾••┈ 'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیه‌السّلام- "۳۳" "اِختِیارُ الحَاکِمِ بَینَ النّاس" "گزینش داور در میان مردم" "ثُمَّ أَكْثِرْ تَعَاهُدَ قَضَائِهِ وَ اِفْسَحْ لَهُ فِي اَلْبَذْلِ مَا يُزِيلُ عِلَّتَهُ وَ تَقِلُّ مَعَهُ حَاجَتُهُ إِلَى اَلنَّاسِ وَ أَعْطِهِ مِنَ اَلْمَنْزِلَةِ لَدَيْكَ مَا لاَ يَطْمَعُ فِيهِ غَيْرُهُ مِنْ خَاصَّتِكَ لِيَأْمَنَ بِذَلِكَ اِغْتِيَالَ اَلرِّجَالِ لَهُ عِنْدَكَ" آن گاه با جديت هر چه بيشتر قضاوتهاى قاضى خويش را بررسى كن و در بذل و بخشش به او سفره سخاوتت را بگستر، آن چنانكه نيازمنديش از بين برود و حاجت و نيازى بمردم پيدا نكند، و از نظر منزلت و مقام آن قدر مقامش را نزد خودت بالا ببر كه هيچكدام از ياران نزديكت، به نفوذ در او طمع نكند. و از توطئه اين گونه افراد در نزد تو در امان باشد. (و بداند كه موقعيتش از او بالاتر نيست كه بخواهد از او شكايتى بكند. "فَانْظُرْ فِي ذَلِكَ نَظَراً بَلِيغاً فَإِنَّ هَذَا اَلدِّينَ قَدْ كَانَ أَسِيراً فِي أَيْدِي اَلْأَشْرَارِ يُعْمَلُ فِيهِ بِالْهَوَى وَ تُطْلَبُ بِهِ اَلدُّنْيَا" در آنچه گفتم با دقت بنگر! چرا كه اين دين اسير دست اشرار، و وسيله هوسرانى و دنيا طلبى گروهى بوده است. 💠 شرح نامه 📍سپس امام عليه السلام به دنبال بيان اوصاف به ذكر وظايف زمامدار در برابر چنين قضاتى مى‌پردازد و سه دستور بسيار مهم دربارۀ آنها صادر مى‌كند. نخست مى‌فرمايد: «سپس با جديت هرچه بيشتر داورى‌هاى او را بررسى كن»؛ (ثُمَّ‌ أَكْثِرْ تَعَاهُدَ قَضَائِهِ‌). اشاره به اينكه، هرچند واجدان اين صفات مورد اعتمادند با اين حال چون مسألۀ قضاوت بسيار مهم است و ممكن است گاه گرفتار اشتباه و خطا يا انحراف شوند، بازرس‌هايى بفرست تا احكام قضايى آنها را بررسى كنند و يا خودت از نزديك پاره‌اى از قضاوت‌هاى آنها را بررسى كن كه اين كار قاضى را در طرفدارى از عدالت تقويت مى‌كند. البته اين سخن بدان معنا نيست كه در نظام قضايى اسلام مسألۀ تجديد نظر وجود دارد، بلكه به اين معناست كه اگر خطاى مسلمى ديده شد حكم، ابطال گردد و دادرسى از سر گرفته شود. در دستور دوم مى‌فرمايد: «در بذل حقوق به او سفرۀ سخاوتت را بگستران آنچنان كه نيازش را از ميان ببرد و حاجتى به مردم پيدا نكند (مبادا خداى نكرده آلوده به رشوه‌خوارى گردد)»؛ (وَ افْسَحْ‌ لَهُ‌ فِي الْبَذْلِ‌ مَا يُزِيلُ‌ عِلَّتَهُ‌، وَ تَقِلُّ‌ مَعَهُ‌ حَاجَتُهُ‌ إِلَى النَّاسِ‌). اشاره به اينكه يكى از عوامل فساد دستگاه قضايى كم بودن حقوق قضات و كارمندان دستگاه قضاوت است. بايد براى آنها حقوق بالايى در نظر گرفت تا از زندگى آبرومند معقولى بهره‌مند باشند و كمتر فكر قبول رشوه را در سر بپرورانند. مى‌گويند: امروز در بعضى از كشورها براى حقوق، چك سفيد به دست قضات مى‌دهند تا هرچه نياز دارند در آن بنويسند. اين سخن خواه راست باشد يا مبالغه و دروغ از اين حقيقت خبر مى‌دهد كه قاضى بايد به اندازۀ كافى براى يك زندگى مناسب از بيت‌المال بهره‌مند گردد. شايان توجّه اينكه امام عليه السلام در مورد مسألۀ تأمين زندگى هم دربارۀ قضات حساسيت نشان داده و هم دربارۀ فرماندهان لشكر كه در بخش پيشين گذشت 📍به دنبال اين دستورات سه‌گانه، امام عليه السلام به عنوان تأكيد مى‌فرمايد: «سپس در آنچه گفتم با دقت بنگر (و همۀ اين دستورات را به طور دقيق اجرا كن)»؛ (فَانْظُرْ فِي ذَلِكَ‌ نَظَراً بَلِيغاً). تعبير به «ذٰلِكَ‌» ممكن است اشاره به دستور اخير باشد يا هر سه دستور و يا حتى صفات دوازده‌گانۀ قاضى را نيز فرا بگيرد، به اين معنا كه هم در گزينش قضات دقت كافى به خرج دهد و هم در بازرسى از كار قضات و رفع نيازها و تأمين آزادى قضايى. امام عليه السلام در پايان اين بخش به سراغ ذكر دليلى بر تأكيداتى كه قبلاً فرموده مى‌رود و مى‌فرمايد: «زيرا اين دين اسير دست اشرار بود، با هوا و هوس دربارۀ آن عمل مى‌شد و به‌وسيلۀ آن دنيا را طلب مى‌كردند (از يك سو هواپرستى و از سوى ديگر دنياپرستى همۀ اركان دين را متزلزل ساخته بود)»؛ (فَإِنَّ‌ هَذَا الدِّينَ‌ قَدْ كَانَ‌ أَسِيراً فِي أَيْدِي الْأَشْرَارِ، يُعْمَلُ‌ فِيهِ‌ بِالْهَوَى، وَ تُطْلَبُ‌ بِهِ‌ الدُّنْيَا). روشن است كه اين سخن به زمان عثمان اشاره مى‌كند كه گروهى از افراد فاسد و مفسد از بنى‌اميّه و بنى‌مروان قدرت را به‌دست گرفتند، اموال بيت‌المال را به غارت مى‌بردند و آنچه براى آنها مهم نبود حفظ اسلام و نگهدارى از اين آيين نوپا بود. در اينكه در عصر عثمان فساد گسترده‌اى بر جامعۀ اسلامى حاكم بود هيچ تاريخ‌نويسى ترديد ندارد منتها بعضى از علماى اهل سنّت براى اينكه موقعيت عثمان را حفظ كنند مى‌گويند: او مرد ضعيفى بود كه نتوانست بر اين گروه اشرار چيره شود به گونه‌اى كه زمام اختيار را از دست او ربودند، بنابراين او معذور بود.
حال تا چه اندازه مى‌توان چنين عذرى را پذيرفت ناگفته پيداست. در خطبۀ شقشقيه نيز به اين موضوع اشاره شده است آنجا كه مى‌فرمايد: «وَ قَامَ‌ مَعَهُ‌ بَنُو أَبِيهِ‌ يَخْضَمُونَ‌ مَالَ‌ اللّٰهِ‌ خِضْمَةَ‌ الْإِبِلِ‌ نِبْتَةَ‌ الرَّبِيع؛ و بستگان پدرش (اشاره به بنى‌اميّه است) به همكارى او (عثمان) برخاستند و همچون شتر گرسنه‌اى كه در بهار به علفزار بيفتد و با ولع عجيبى گياهان را ببلعد به خوردن اموال خدا (بيت‌المال) مشغول شدند» ترجمه و شرح: مکارم شیرازی، ناصر بخش: سی‌ و سوم 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
تألیف نهج‌البلاغه توسط عبدالعظیم -علیه‌السّلام- این بزرگوار هم از لحاظ معنوی و هم از لحاظ علمی دارای مقام برجسته‌ای بوده است. این برای مردمی که در اینجا به خصوص زندگی می‎کنند، حایز اهمیت است. از جنبۀ علمی عبدالعظیم حسنی -علیه‌السّلام- یک محدث بزرگ و یک مؤلف بزرگ است. یعنی اول کسی شاید؛ (تا آنجایی که برای ما تاکنون روشن و محرز است) اول کسی که خطب امیرالمومنین -علیه‌السّلام- را در یک کتاب گردآوری کرده است، جناب عبدالعظیم حسنی است. یعنی صد و پنجاه سال تقریباً قبل از تألیف نهج‌البلاغه به وسیلۀ سید رضی، یک «نهج البلاغه»ای متشکل از خطب امیرالمومنین -علیه‌السّلام- تألیف کرده است که این مقام علمی این بزرگوار را در امر دین روشن می‌کند. درباره مقام معنوی این بزرگوار هم دو روایت هست از امام هادی -علیه‌السّلام- که یکی از آنها همین روایت معروف است؛ کسی از اهل ری خدمت امام هادی -علیه‌السّلام- رسید و عرض کرد که: «من زیارت حسین ابن ‌علی رفته بودم به کربلا». حضرت فرمودند که: «اگرعبدالعظیم را در ری زیارت بکنی، مثل این است که ابی عبدالله الحسین -علیه‌السّلام- را در کربلا زیارت کرده باشی». این یک روایت مقام معنوی حضرت عبدالعظیم را نشان می‌دهد. آن روز امام هادی -علیه‌السّلام- می‌خواستند این مشعل در این نقطه از ایران بدرخشد. بی‌خود تعریف نمی‌کردند. می‌خواستند که آحاد ملت مسلمان در این نقطۀ عالم به وسیلۀ نور این مشعل که آن روز از دنیا هم رفته بود و دیگر خطری او را تهدید نمی‎کرد، انوار ولایت اهل‎بیت در فضا، دل‌ها را روشن بکند. این یک روایت. یک روایت دیگر باز از حضرت هادی -علیه‌السّلام- است، که هم جنبه‌ی علمی عبدالعظیم و هم جنبه‌ی معنوی آن بزرگوار را نشان می‎دهد. کسی خدمت امام هادی می‌رسد، حضرت می‌فرمایند «تو در کجا هستی؟» می‌گوید: «در ری». می‌فرمایند: «هر مشکلی در امر دین داشته باشی، می‌توانی از عبدالعظیم‌ابن عبدالله‌الحسنی بپرسی». یعنی او را به شیعیان به عنوان یک مرجع علم دین معرفی می‌کنند. بعد در همین روایت هست که حضرت فرمودند: «سلام من را هم به او برسان». (بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم شهرستان ری و زائران حضرت عبدالعظیم الحسنى(ع) ـ ۷۳/۸/۵) 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
📚 عنوان کتاب: الیقین بِاختِصاصِ مولانا علی علیه‌السلام بِامرةالمؤمنین 🖌️به قلم: مرحوم سیدعلی‌بن‌ طاووس‌حلّی 📒این‌ کتاب به زبان عربی درباره علی بن ابی‌طالب -علیه‌السلام-  از آثار سید بن طاووس (متوفای ۶۶۴ق) است. مؤلف در این کتاب با استناد به ۲۲۰ حدیث از منابع اهل سنت، تلاش می‌کند نشان دهد که لقب امیرالمؤمنین، مختص به علی -علیه‌السلام- بوده و رسول اکرم -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله-  آن را به وی اعطا کرده است. کتاب الیقین، همراه با کتاب التحصین ابن طاووس با موضوعی مشابه، چاپ شده است. 📒 سیدبن‌طاوس برای نگارش کتاب از منابع اهل سنت همچون مناقب خوارزمی، حلیة الاولیاء نوشته ابونعیم اصفهانی و تاریخ بغداد و کتب شیعیان مانند مولد مولانا علی -علیه‌السلام- و اخبار الزهراء تألیف شیخ صدوق و دلائل الامامة اثر طبری امامی استفاده کرده است. 📒 او دو کتاب دیگر در همین زمینه به نام "الانوار الباهرة فی انتصار العترة الطاهرة بالحجج القاهرة و التحصین فی اسرار ما زاد علی کتاب الیقین" نوشته است که تکمیل کننده کتاب الیقین است. نسخه‌های خطی متعددی از کتاب در کتابخانه‌ها موجود می‌باشد و بارها تجدید چاپ شده است. لینک دانلود کتاب با ترجمه فارسی https://shialibrary.blog.ir/post/279 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
امام حسن عسکری -علیه‌السّلام- : "علَيكُم بالفِكرِ ؛ فإنّهُ حَياةُ قَلبِ البَصيرِ و مَفاتيحُ أبوابِ‌الحِكمَةِ" بر شما باد به اندیشیدن! پس به حقیقت، تفکر موجب حیات و زندگی دل‌آگاه و کلیدهای دربهای حکمت است.(۱) 🔹شرح حدیث _ انسانهایی که با عقل اندیشه نکنند و با چشم جانشان در دیدن حقایق دقت بخرج ندهند در روز قیامت نابینا محشور می شوند . امام حسن عسکری -علیه‌السّلام‌- این حقیقت را با گوشزد کردن آیه‌ای از قرآن برای اسحاق بن‌اسماعیل نیشابوری در طی نامه‌ای چنین بیان می‌کند: «ای اسحاق! خداوند بر تو و امثال تو از آن‌هایی که مورد رحمت الهی قرار گرفته و همچون تو دارای بصیرت خدا دادی می‌باشند، نعمت خویش را تمام کرده است. _ پس به یقین بدان ای اسحاق که هرکس از دنیا نابینا بیرون رود، در آخرت هم نابینا و گمراه خواهد بود. ای اسحاق! چشم‌ها نابینا نمی‌شوند، بلکه دلهایی که در سینه‌ها هستند نابینا می‌شوند. (بر اثر اندیشه نکردن) و این سخن خداوند در کتاب متقن خویش است آنجا که از زبان انسان ستم پیشه بیان می‌کند.(۲)   «پروردگارا چرا مرا نابینا محشور نمودی با این که دارای چشم بودیم؟ (خداوند در جواب) می فرماید: همان گونه که آیات ما برای تو آمد و تو آنها را فراموش کردی، امروز نیز تو فراموش خواهی شد.»(۳) 🔻منابع ۱- محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۸، ص ۱۱۵ و الحکم الزاهرة، ج ۱، ص ۱۹ ۲- علی بن شعبه حرانی، تحف العقول، ص۵۱۳ و ۵۱۴ ۳- سوره طه، آیه ۱۲۵ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند. 🔹 سلسله‌نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه 🔹 نشست بیست و یکم: مبانی و مقدمات استخراج الگوی مدیریت و سیره امیرمؤمنین -علیه‌السّلام- با استناد از نهج‌البلاغه" 🔹سخنران: دکتر محمود مطهری‌نیا "عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون فرهنگی" 🔹چهارشنبه ۲۵ مهرماه ساعت: ۱۶/۳۰ الی ۱۸ 🔹 سؤالات و نظرات خود را از طریق آيدی @hafeze2 با ما در میان بگذارید 🔹 لینک ورود به نشست: https://online31.bellmeet.com/room/121523/dfc2b12a-084f-46aa-a0af-291485a42003?lang=fa 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
4_5774020579518584610.mp3
22.8M
🔸 جلسه بیستم 🔸دوشنبه، ۱۶ مهر ۱۴۰۳ ش. 🔹سلسله درس‌های کتاب شریف نهج البلاغة 🔹استاد: سید محمد طباطبائی یزدی 🔸 دنباله سخن در «منابع نهج البلاغه» 🔹ابواحمد عسکری (م ۳۸۲) فقیه و ادیب اهوازی تبار مقیم بغداد 🔸استاد سنّی مذهب شیخ صدوق (ره) که خطبه شقشقیه را برای شاگردش شرح می دهد 🔹 کتاب (المَصون فی الأدب) 🔸«سلسلة التراث العربي» اهتمامی ستودنی در کویت به نشر آثار علمی و فرهنگی 🔹«منابع ادبی» در اولویت رده بندی منابع خاص نهج البلاغه 🔸دیدگاه دکتر طاهره قطب الدین درخصوص اصالت نهج البلاغه و توجیه فقدان اسناد در آن 🔹ورع وتقوای فراوان شریف رضی تا حدّ قابل توجهی اعتماد آور و اطمینان ساز است 🔸حکایاتی از تقوای شریف رضی از (مثالب النواصب) ابن شهراشوب و (معارج) علی بن زید بیهقی ▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🏴 راز برکات مضجع کریمه اهل‌ بیت -علیهاالسلام- 🔸در زیارت کریمه اهل‌بیت به ما می‌گوید: به فاطمه معصومه -سلام‌الله‌علیها- عرض ادب کنید و بگوئید.(السلام علیک یا بنت ولّی الله و یا اخت ولیّ الله و یا عمّه ولیّ الله)، یعنی از هر سه جهت شما از حوزه ولایت بهره‌ بردید.وجود مبارک فاطمه معصومه -سلام الله علیها- طبق این زیارت ماثوری که هست نشان می‌دهد که از سه مجرا از فیض خاص ولایت برخوردار بود. 🔸این که علم از قم نشات می‌گیرد، به جهان می‌رسد؛ این که امام انقلاب باید از قم برخیزد، این که هم اکنون هم مسئولیت اساسی علمی و ثِقل علمی به عهده قم هست این‌ها به برکت مضجع نورانی همین ذات مقدسه است. اصولا کنار قبر ولی خدا برکت فراوان است. اگر کسی در قم باشد و تجربه بکند و از قم بیرون بیاید این کاملا برای او مشخص است. 🔸ما وقتی در قم هستیم این کتاب را مطالعه می‌کنیم مثل صفحه روزنامه برای ما روان می‌آید. ما همین کتاب را وارد شهر دیگر می‌شویم می‌بینیم که سطر به سطر باید مطالعه کنیم؛ این یک چیز روشنی است! این گفته دیگران نیست، مشهود خود ماست! همین کتاب، همین علم، همین شخص وقتی قم هست سریع‌تر می‌فهمد، جای دیگر است به آن سرعت نمی‌فهمد، باید به تدریج مطالعه کند! خاصیت برکت قم این است. بنابراین همه ایران مدیون این مضجع شریف هستند، البته ایشان هر چه دارند از ولایت پدر، برادر، برادرزاده دارد که در زیارت‌نامه او آمده است، و همه ما خواهانیم که او از همه ما شفاعت کند. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊️✨•✾••┈ 'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیه‌السّلام- "۳۴" "الاِختِبَارُ وَ الصَّالِحِیَّهُ فِی استِعمَالِ العُمَِالِ" "آزمون و شایستگی در به کار گماردن کارگزاران" "ثُمَّ اُنْظُرْ فِي أُمُورِ عُمَّالِكَ فَاسْتَعْمِلْهُمُ اِخْتِبَاراً وَ لاَ تُوَلِّهِمْ مُحَابَاةً وَ أَثَرَةً فَإِنَّهُمَا جِمَاعٌ مِنْ شُعَبِ اَلْجَوْرِ وَ اَلْخِيَانَةِ" سپس در كارهاى كارمندانت بنگر! و آنها را با آزمايش و امتحان بكار وادار! و از روى ميل و استبداد آنها را بكارى و اندار، زيرا استبداد و تسليم تمايل شدن، كانونى از شعبه‌هاى جور و خيانت است. "وَ تَوَخَّ مِنْهُمْ أَهْلَ اَلتَّجْرِبَةِ وَ اَلْحَيَاءِ مِنْ أَهْلِ اَلْبُيُوتَاتِ اَلصَّالِحَةِ وَ اَلْقَدَمِ فِي اَلْإِسْلاَمِ اَلْمُتَقَدِّمَةِ فَإِنَّهُمْ أَكْرَمُ أَخْلاَقاً وَ أَصَحُّ أَعْرَاضاً وَ أَقَلُّ فِي اَلْمَطَامِعِ إِشْرَاقاً وَ أَبْلَغُ فِي عَوَاقِبِ اَلْأُمُورِ نَظَراً" و از ميان آنها افرادى كه با تجربه‌تر و پاكت‌تر و پيشگام‌تر در اسلامند برگزين، زيرا اخلاق آنها بهتر و خانوادۀ آنها پاک‌تر، و همچنين كم طمع‌تر و در سنجش عواقب كارها بيناترند. "ثُمَّ أَسْبِغْ عَلَيْهِمُ اَلْأَرْزَاقَ فَإِنَّ ذَلِكَ قُوَّةٌ لَهُمْ عَلَى اِسْتِصْلاَحِ أَنْفُسِهِمْ وَ غِنًى لَهُمْ عَنْ تَنَاوُلِ مَا تَحْتَ أَيْدِيهِمْ وَ حُجَّةٌ عَلَيْهِمْ إِنْ خَالَفُوا أَمْرَكَ أَوْ ثَلَمُوا أَمَانَتَكَ" سپس حقوق كافى به آنها بده زيرا اين كار آنها را در اصلاح خويش تقويت مى‌كند، و از خيانت در اموالى كه زير دست آنها است بى‌نياز مى‌سازد بعلاوه اين حجتى در برابر آنها است اگر از دستورت سر پيچى كنند يا در امانت خيانت ورزند. 💠 شرح نامه 📍امام عليه السلام در اين بخش از عهدنامه به مطلب مهم ديگرى؛ يعنى بيان صفات كارگزاران حكومت مى‌پردازد و مى‌فرمايد: « شك نيست كه زمامداران بدون همكارى كارگزارانشان نمى‌توانند كارى انجام دهند. چنانچه اين كارگزاران افرادى صالح و سالم باشند، امور مملكت بر محور صحيح مى‌چرخد وگرنه در همه جا فساد و ظلم و جور آشكار مى‌گردد. امام در اينجا معيار انتخاب آنها را آزمايش و امتحان قرار داده و مالك اشتر را به شدت از اينكه معيار رابطه‌ها - و نه ضابطه‌ها - حاكم گردد و بدون مشورت آنها گزينش شوند برحذر مى‌دارد و تصريح مى‌كند كه انتخاب بدون مشورت و يا با تمايلات شخصى مجموعه‌اى از شاخه‌هاى جور و خيانت را به‌وجود مى‌آورد. اين گفتار امام در واقع اشاره به اوضاع نابسامان جامعۀ اسلامى در زمان خليفۀ سوم دارد كه گروهى از بنى‌اميّه را به سبب رابطۀ خويشاوندى و بدون هيچ‌گونه مشورت (يا مشورت با امثال مروان كه او هم از بنى‌اميّه بود) براى پست‌هاى حساس كشور اسلام برگزيد و آنها هم مصداق بارز «جِمٰاعٌ‌ مِنْ‌ شُعَبِ‌ الْجَوْرِ وَ الخِيَانَةِ‌» بودند؛ تا توانستند ظلم و ستم كردند و اموال بيت‌المال را به غارت بردند به گونه‌اى كه همۀ مسلمانان ناراحت شدند و شورش عظيمى بر ضد آنها و بر ضد خليفه برپا شد. 📍آن‌گاه امام اوصاف آنها را در سه جملۀ كوتاه و پرمعنا بيان مى‌دارد و مى‌فرمايد: «و از ميان آنها افرادى را برگزين كه داراى تجربه و پاكى روح باشند از خانواده‌هاى صالح و پيشگام و باسابقه در اسلام»؛ (وَ تَوَخَّ‌ مِنْهُمْ‌ أَهْلَ‌ التَّجْرِبَةِ‌ وَ الْحَيَاءِ‌، مِنْ‌ أَهْلِ‌ الْبُيُوتَاتِ‌ الصَّالِحَةِ‌، وَ الْقَدَمِ‌ فِي الْإِسْلَامِ‌ الْمُتَقَدِّمَةِ‌) . وصف اوّل يعنى باتجربه بودن در كارى كه براى آن انتخاب مى‌شود تأثير غير قابل انكارى دارد و همۀ كسانى كه مى‌خواهند شخصى را براى كار مهمى انتخاب كنند بر آن تأكيد دارند كه بايد در آن امر صاحب تجربه باشد. و «الْحَيٰاء» كه به معناى انقباض نفس در مقابل معصيت است در واقع اشاره به نوعى از وصف عدالت است، زيرا عدالت به معناى مصطلح كه حالت خداترسى درونى و پرهيز از گناه است، تقريبا با حيا به معناى وسيع كلمه يكسان خواهد بود. اما وصف سوم؛ يعنى از خانواده‌هاى صالح و پيشگام در اسلام بودن اشاره به همان معناى وراثت است، زيرا خانواده‌هاى اصيل افزون بر اينكه صفات ذاتى خود را به فرزندان خويش منتقل مى‌كنند به امر تربيت آنها نيز همت مى‌گمارند و غالباً فرزندان صالح و سالمى را تقديم جامعه مى‌كنند. آن‌گاه امام عليه السلام به ذكر دليل براى انتخاب افرادى كه واجد اين صفات‌اند پرداخته مى‌فرمايد: «زيرا اخلاق آنها بهتر و خانوادۀ آنان پاك‌تر و توجّه آنها به موارد طمع كمتر و در سنجش عواقب كارها بيناترند»؛ (فَإِنَّهُمْ‌ أَكْرَمُ‌ أَخْلَاقاً وَ أَصَحُّ‌ أَعْرَاضاً، وَ أَقَلُّ‌ فِي الْمَطَامِعِ‌ إِشْرَاقاً ، وَ أَبْلَغُ‌ فِي عَوَاقِبِ‌ الْأُمُورِ نَظَراً) .. با توجّه به اينكه ضمير «انهم» به كسانى كه داراى مجموعۀ اين صفات اند باز مى‌گردد، آثارى كه امام براى آنها بر شمرده هر يك نتيجۀ يكى از اين اوصاف است.
پاكى اخلاق، و قداست خانوادگى مربوط به اهل بيوتان صالحه است و بى‌اعتنايى به موارد طمع نتيجۀ حياست و بيناتر بودن در عواقب امور از اهل تجربه بودن سرچشمه مى‌گيرد. 📍‮آن‌گاه امام -عليه‌السلام- دستور ديگرى دربارۀ كارگزاران حكومت مى‌دهد. جالب اينكه امام اين فرمان را هم در مورد قضات بيان فرموده و هم فرماندهان لشكر و هم كارگزاران كشور اسلام. دستور مى‌دهد آنها را سير كن، چرا كه شكم گرسنه به اصطلاح ايمان ندارد. شايان دقت است كه امام سه دليل براى اين مطلب ذكر فرموده است: دليل اوّل اصلاح خويشتن است، زيرا انسان نيازمند نمى‌تواند به اصلاح اخلاق خود بپردازد و غالباً حالت پرخاش‌گرى در برابر ارباب رجوع پيدا مى‌كند؛ ولى اگر زندگى او در حد معقول اداره شود آرامش لازم را مى‌يابد. در داستان ورود سفيان ثورى (متصوّف معروف) بر امام صادق عليه السلام مى‌خوانيم كه امام از جمله مسائلى كه در نفى كارهاى سفيان بيان داشت چنين فرمود: «ثُمَّ‌ مَنْ‌ قَدْ عَلِمْتُمْ‌ بَعْدَهُ‌ فِي فَضْلِهِ‌ وَ زُهْدِهِ‌ سَلْمَانُ‌ وَ أَبُو ذَرٍّ رَضِيَ‌ اللّٰهُ‌ عَنْهُمَا فَأَمَّا سَلْمَانُ‌ فَكَانَ‌ إِذَا أَخَذَ عَطَاهُ‌ رَفَعَ‌ مِنْهُ‌ قُوتَهُ‌ لِسَنَتِهِ‌ حَتَّى يَحْضُرَ عَطَاؤُهُ‌ مِنْ‌ قَابِلٍ‌ فَقِيلَ‌ لَهُ‌ يَا أَبَا عَبْدِ اللّٰهِ‌ أَنْتَ‌ فِي زُهْدِكَ‌ تَصْنَعُ‌ هَذَا وَ أَنْتَ‌ لَا تَدْرِي لَعَلَّكَ‌ تَمُوتُ‌ الْيَوْمَ‌ أَوْ غَداً فَكَانَ‌ جَوَابَهُ‌ أَنْ‌ قَالَ‌ مَا لَكُمْ‌ لَا تَرْجُونَ‌ لِيَ‌ الْبَقَاءَ‌ كَمَا خِفْتُمْ‌ عَلَيَّ‌ الْفَنَاءَ‌ أَ مَا عَلِمْتُمْ‌ يَا جَهَلَةُ‌ أَنَّ‌ النَّفْسَ‌ قَدْ تَلْتَاثُ‌ عَلَى صَاحِبِهَا إِذَا لَمْ‌ يَكُنْ‌ لَهَا مِنَ‌ الْعَيْشِ‌ مَا يَعْتَمِدُ عَلَيْهِ‌ فَإِذَا هِيَ‌ أَحْرَزَتْ‌ مَعِيشَتَهَا اطْمَأَنَّت؛ سپس بعد از رسول خدا صلى الله عليه و آله از فضل و زهد سلمان و ابوذر (رضى اللّٰه عنهما) شنيده‌ايد؛ اما سلمان هنگامى كه سهميۀ خود را از بيت‌المال مى‌گرفت قوت سال خود را (به صورت زاهدانه) از آن برمى‌داشت تا سال ديگر فرا رسد. ترجمه و شرح: مکارم شیرازی، ناصر بخش: سی‌ و چهارم 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند. 🔹 سلسله‌نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه 🔹 نشست بیست و یکم: مبانی و مقدمات استخراج الگوی مدیریت و سیره امیرمؤمنین -علیه‌السّلام- با استناد از نهج‌البلاغه" 🔹سخنران: دکتر محمود مطهری‌نیا "عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون فرهنگی" 🔹چهارشنبه ۲۵ مهرماه ساعت: ۱۶/۳۰ الی ۱۸ 🔹 سؤالات و نظرات خود را از طریق آيدی @hafeze2 با ما در میان بگذارید 🔹 لینک ورود به نشست: https://online31.bellmeet.com/room/121523/dfc2b12a-084f-46aa-a0af-291485a42003?lang=fa 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
20- مبانی و مقدمات استخراج الگوی مدیریت و سیره امیرمؤمنین -علیه‌السّلام- با استناد از نهج‌البلاغه.mp3
20.74M
🔹 سلسله‌نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه 🔹 نشست بیست و یکم: "مبانی و مقدمات استخراج الگوی مدیریت و سیره امیرمؤمنین -علیه‌السّلام- با استناد از نهج‌البلاغه" 🔹سخنران: دکتر محمود مطهری‌نیا "عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون فرهنگی" 🔹زمان:چهارشنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۳ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
number 02.pdf
1.14M
🔹سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه 🔹 گزارش متنی نشست بیست‌ویکم: «مبانی و مقدمات استخراج الگوی مدیریت در سیره امیرالمؤمنین علیه‌السّلام با استفاده از نهج‌البلاغه » 🔹 سخنران: دکتر محمود مطهری‌نیا "عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون فرهنگی" 🔹 زمان: چهارشنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۳ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 https://nahjalbalaghah.ir/انجمن-علمی-مطالعات-نهجالبلاغه-ایران-6/ گزارش بیست‌ویکمین نشست از نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه به همت انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ايران با "موضوع مبانی و مقدمات استخراج الگوی مدیریت در سیره امیرالمؤمنین -علیه‌السلام- با استفاده از نهج‌البلاغه» و با سخنرانی دکتر محمود مطهری‌نیا چهارشنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۳ برگزار گردید. 🍃💐🍃💐🍃 https://hr.razavi.ir/amoozesh/fa/353972/جلسه-اخلاق-ویژه-مدیران-برگزار-شد چهارمین جلسه از سلسله جلسات آموزش اخلاق خدمت ويژه مديران ستاد مركزی با سخنرانی حجت‌الاسلام نظافت برگزار شد. 🍃💐🍃💐🍃 https://khabarfarsi.com/ua/200994503 دختر نابینای ایلامی که با تلاش مادرش حافظ کل قرآن‌کریم و نهج‌البلاغه شد. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.hawzahnews.com/news/1191083/ به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع): کتاب «حکمت‌های قصار نهج‌البلاغه» به زبان بنگالی ترجمه و در بنگلادش منتشر شد. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.hawzahnews.com/news/1192492/ نشست معرفتی با موضوع اهمیت نهج‌البلاغه در مدرسه علمیه امام‌صادق (ع) شاهرود برگزار شد. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.hawzahnews.com/news/1192444/ حجت‌الاسلام ایمان شکیبایی: به تبیین لزوم محرمانگی اَسرار دولتی بر محور نهج‌البلاغه پرداخت. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.iribnews.ir/fa/news/4352617/ آیین اختتامیه طرح تابستانه نهج‌البلاغه نوجوانان تجلیل از ۲۰۰ حافظ حکمت‌های نهج‌البلاغه در اصفهان 🍃💐🍃💐🍃 https://somesara.iau.ir/fa/news/398/جشنواره نهج البلاغه دانشگاهیان سراسر کشور - رسا 🍃💐🍃💐🍃 http://hawzeh.thaqalain.ir/سلسله-جلسات-سیری-در-نهج-البلاغه-ـ-جلسه-چ/ سلسله جلسات سیری در نهج‌البلاغه ـ جلسه چهارم حجت الاسلام وحیدی؛ ۲۲ مهر ۱۴۰۳ 🍃💐🍃💐🍃 https://www.mehrnews.com/news/6250849/ توسط انتشارات چاپ و نشر بین‌الملل؛ کتاب «نهج‌امیرالمومنین» روانه بازار نشر شد. (تازه‌های نشر) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.mehrnews.com/news/6254422/ در فرهنگسرای قرآن؛ نمایشگاه گروهی خوشنویسی «حکمت‌های نهج‌البلاغه» برگزار می‌شود. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.mehrnews.com/news/6236023/ بازگشت به نهج‌البلاغه/۲۰؛ رواج کذب با توجیه و قسم خوردن‌ بی‌دلیل از نشانه‌های آخرالزمان است (یاداشت) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.mehrnews.com/news/6253177/ در آیین رونمایی از کتاب کلمات سیدالعرب عنوان شد؛ در سیره امیرالمؤمنین(ع) املای احادیث بر اصحاب رسم بوده است. 🍃💐🍃💐🍃 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
4_5793902361088890771.mp3
22.78M
🔸 جلسه بیست و یکم 🔸دوشنبه، ۲۳ مهر ۱۴۰۳ ش. 🔹سلسله درس‌های کتاب شریف نهج البلاغة 🔹استاد: سید محمد طباطبائی یزدی 🔸پدیده (إسناد) در سنّت اسلامی 🔹«ممّا خصّ الله تعالی به هذه الاُمّة الاِسناد» 🔸دیدگاه طیف‌های مختلف فکری در مقاطع گوناگون زمانی نسبت به موضوع اِسناد 🔹مراسیل شریف رضی در حکم مسانید اوست 🔸شیخ بهایی در شرح فقیه «برخی حتی مسند یک شخص را بر مُرسَل او ترجیح داده‌اند» 🔹شریف رضی نه محدّث بوده است و نه در مقام تألیف یک کتاب حدیثی 🔸دیدگاهی که عدم ذکر سند را از محاسن نهج البلاغه ▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
📚 عنوان کتاب: کلمات سید العرب ابی الحسن علی‌بن‌ابی طالب -صلوات‌الله علیه- 🖌️به قلم: سید ابوالحسن محمد بن طاهر زینبی جعفری اصفهانی گیلانی (معروف به اشرف جعفری) 📒کتاب «کلمات سید العرب ابی الحسن علی‌بن‌ابی¬طالب صلوات الله علیه» اثر یک محدث و سیاستمدار شیعی قرن ۴ و ۵ از نوادگان حضرت زینب (سلام الله علیها) و حضرت عبد الله بن جعفر طیار(رضوان‌الله‌علیه) با نام سید ابوالحسن محمد بن طاهر زینبی جعفری اصفهانی گیلانی (معروف به اشرف جعفری) 📒کتاب بر اساس نسخه خطی کتابخانه سلیمانیه ترکیه که در ضمن مجموعه‌ای نفیس مشتمل بر چند رساله بوده و در سال ۷۵۴ قمری از روی نسخه زمان مؤلف استنساخ شده، تصحیح شده‌است. کتاب در ۷۸۸ صفحه چاپ شده که دارای دو مقدمه از سیدحسن موسوی بروجردی و سید علاء موسوی دمشقی می‌باشد. 📒گروه تحقیق کتابخانه علامه مجلسی قم که این اثر را تصحیح نموده و در ۱۸ مهرماه ۱۴۰۳ با حضور آیات، حجج، پژوهشگران و علاقمندان میراث حدیثی شیعه در شهرمقدس قم در محل کتابخانه علامه مجلسی از آن رونمایی صورت گرفته است. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_14143547949.mp3
68.91M
🔹 جلسه رو نمایی از کتاب کلمات سید العرب (علیه السلام) 🔹 زمان: ١٧ مهر ١۴٠٣ - قم: کتابخانهٔ علامهٔ مجلسی (ره) 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🔹 مراسم رونمایی از کتاب: «کلمات سید العرب أبي الحسن علي بن أبی طالب صلوات الله علیه» تألیف: ابو الحسن علی بن طاهر الزینبی الجعفری الاصفهانی (از دانشمندان شیعه در قرن ۴ و ۵ هـ) 🔹 کتابخانهٔ علامهٔ مجلسی - ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۳ هـ. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir