eitaa logo
انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران
368 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
289 ویدیو
48 فایل
🌱 اولین و تنها انجمن علمے کشور در حوزه ے علوم و معارف نهج البلاغه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناورے ارتباط با ادمین: @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5774020579518584610.mp3
22.8M
🔸 جلسه بیستم 🔸دوشنبه، ۱۶ مهر ۱۴۰۳ ش. 🔹سلسله درس‌های کتاب شریف نهج البلاغة 🔹استاد: سید محمد طباطبائی یزدی 🔸 دنباله سخن در «منابع نهج البلاغه» 🔹ابواحمد عسکری (م ۳۸۲) فقیه و ادیب اهوازی تبار مقیم بغداد 🔸استاد سنّی مذهب شیخ صدوق (ره) که خطبه شقشقیه را برای شاگردش شرح می دهد 🔹 کتاب (المَصون فی الأدب) 🔸«سلسلة التراث العربي» اهتمامی ستودنی در کویت به نشر آثار علمی و فرهنگی 🔹«منابع ادبی» در اولویت رده بندی منابع خاص نهج البلاغه 🔸دیدگاه دکتر طاهره قطب الدین درخصوص اصالت نهج البلاغه و توجیه فقدان اسناد در آن 🔹ورع وتقوای فراوان شریف رضی تا حدّ قابل توجهی اعتماد آور و اطمینان ساز است 🔸حکایاتی از تقوای شریف رضی از (مثالب النواصب) ابن شهراشوب و (معارج) علی بن زید بیهقی ▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🏴 راز برکات مضجع کریمه اهل‌ بیت -علیهاالسلام- 🔸در زیارت کریمه اهل‌بیت به ما می‌گوید: به فاطمه معصومه -سلام‌الله‌علیها- عرض ادب کنید و بگوئید.(السلام علیک یا بنت ولّی الله و یا اخت ولیّ الله و یا عمّه ولیّ الله)، یعنی از هر سه جهت شما از حوزه ولایت بهره‌ بردید.وجود مبارک فاطمه معصومه -سلام الله علیها- طبق این زیارت ماثوری که هست نشان می‌دهد که از سه مجرا از فیض خاص ولایت برخوردار بود. 🔸این که علم از قم نشات می‌گیرد، به جهان می‌رسد؛ این که امام انقلاب باید از قم برخیزد، این که هم اکنون هم مسئولیت اساسی علمی و ثِقل علمی به عهده قم هست این‌ها به برکت مضجع نورانی همین ذات مقدسه است. اصولا کنار قبر ولی خدا برکت فراوان است. اگر کسی در قم باشد و تجربه بکند و از قم بیرون بیاید این کاملا برای او مشخص است. 🔸ما وقتی در قم هستیم این کتاب را مطالعه می‌کنیم مثل صفحه روزنامه برای ما روان می‌آید. ما همین کتاب را وارد شهر دیگر می‌شویم می‌بینیم که سطر به سطر باید مطالعه کنیم؛ این یک چیز روشنی است! این گفته دیگران نیست، مشهود خود ماست! همین کتاب، همین علم، همین شخص وقتی قم هست سریع‌تر می‌فهمد، جای دیگر است به آن سرعت نمی‌فهمد، باید به تدریج مطالعه کند! خاصیت برکت قم این است. بنابراین همه ایران مدیون این مضجع شریف هستند، البته ایشان هر چه دارند از ولایت پدر، برادر، برادرزاده دارد که در زیارت‌نامه او آمده است، و همه ما خواهانیم که او از همه ما شفاعت کند. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊️✨•✾••┈ 'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیه‌السّلام- "۳۴" "الاِختِبَارُ وَ الصَّالِحِیَّهُ فِی استِعمَالِ العُمَِالِ" "آزمون و شایستگی در به کار گماردن کارگزاران" "ثُمَّ اُنْظُرْ فِي أُمُورِ عُمَّالِكَ فَاسْتَعْمِلْهُمُ اِخْتِبَاراً وَ لاَ تُوَلِّهِمْ مُحَابَاةً وَ أَثَرَةً فَإِنَّهُمَا جِمَاعٌ مِنْ شُعَبِ اَلْجَوْرِ وَ اَلْخِيَانَةِ" سپس در كارهاى كارمندانت بنگر! و آنها را با آزمايش و امتحان بكار وادار! و از روى ميل و استبداد آنها را بكارى و اندار، زيرا استبداد و تسليم تمايل شدن، كانونى از شعبه‌هاى جور و خيانت است. "وَ تَوَخَّ مِنْهُمْ أَهْلَ اَلتَّجْرِبَةِ وَ اَلْحَيَاءِ مِنْ أَهْلِ اَلْبُيُوتَاتِ اَلصَّالِحَةِ وَ اَلْقَدَمِ فِي اَلْإِسْلاَمِ اَلْمُتَقَدِّمَةِ فَإِنَّهُمْ أَكْرَمُ أَخْلاَقاً وَ أَصَحُّ أَعْرَاضاً وَ أَقَلُّ فِي اَلْمَطَامِعِ إِشْرَاقاً وَ أَبْلَغُ فِي عَوَاقِبِ اَلْأُمُورِ نَظَراً" و از ميان آنها افرادى كه با تجربه‌تر و پاكت‌تر و پيشگام‌تر در اسلامند برگزين، زيرا اخلاق آنها بهتر و خانوادۀ آنها پاک‌تر، و همچنين كم طمع‌تر و در سنجش عواقب كارها بيناترند. "ثُمَّ أَسْبِغْ عَلَيْهِمُ اَلْأَرْزَاقَ فَإِنَّ ذَلِكَ قُوَّةٌ لَهُمْ عَلَى اِسْتِصْلاَحِ أَنْفُسِهِمْ وَ غِنًى لَهُمْ عَنْ تَنَاوُلِ مَا تَحْتَ أَيْدِيهِمْ وَ حُجَّةٌ عَلَيْهِمْ إِنْ خَالَفُوا أَمْرَكَ أَوْ ثَلَمُوا أَمَانَتَكَ" سپس حقوق كافى به آنها بده زيرا اين كار آنها را در اصلاح خويش تقويت مى‌كند، و از خيانت در اموالى كه زير دست آنها است بى‌نياز مى‌سازد بعلاوه اين حجتى در برابر آنها است اگر از دستورت سر پيچى كنند يا در امانت خيانت ورزند. 💠 شرح نامه 📍امام عليه السلام در اين بخش از عهدنامه به مطلب مهم ديگرى؛ يعنى بيان صفات كارگزاران حكومت مى‌پردازد و مى‌فرمايد: « شك نيست كه زمامداران بدون همكارى كارگزارانشان نمى‌توانند كارى انجام دهند. چنانچه اين كارگزاران افرادى صالح و سالم باشند، امور مملكت بر محور صحيح مى‌چرخد وگرنه در همه جا فساد و ظلم و جور آشكار مى‌گردد. امام در اينجا معيار انتخاب آنها را آزمايش و امتحان قرار داده و مالك اشتر را به شدت از اينكه معيار رابطه‌ها - و نه ضابطه‌ها - حاكم گردد و بدون مشورت آنها گزينش شوند برحذر مى‌دارد و تصريح مى‌كند كه انتخاب بدون مشورت و يا با تمايلات شخصى مجموعه‌اى از شاخه‌هاى جور و خيانت را به‌وجود مى‌آورد. اين گفتار امام در واقع اشاره به اوضاع نابسامان جامعۀ اسلامى در زمان خليفۀ سوم دارد كه گروهى از بنى‌اميّه را به سبب رابطۀ خويشاوندى و بدون هيچ‌گونه مشورت (يا مشورت با امثال مروان كه او هم از بنى‌اميّه بود) براى پست‌هاى حساس كشور اسلام برگزيد و آنها هم مصداق بارز «جِمٰاعٌ‌ مِنْ‌ شُعَبِ‌ الْجَوْرِ وَ الخِيَانَةِ‌» بودند؛ تا توانستند ظلم و ستم كردند و اموال بيت‌المال را به غارت بردند به گونه‌اى كه همۀ مسلمانان ناراحت شدند و شورش عظيمى بر ضد آنها و بر ضد خليفه برپا شد. 📍آن‌گاه امام اوصاف آنها را در سه جملۀ كوتاه و پرمعنا بيان مى‌دارد و مى‌فرمايد: «و از ميان آنها افرادى را برگزين كه داراى تجربه و پاكى روح باشند از خانواده‌هاى صالح و پيشگام و باسابقه در اسلام»؛ (وَ تَوَخَّ‌ مِنْهُمْ‌ أَهْلَ‌ التَّجْرِبَةِ‌ وَ الْحَيَاءِ‌، مِنْ‌ أَهْلِ‌ الْبُيُوتَاتِ‌ الصَّالِحَةِ‌، وَ الْقَدَمِ‌ فِي الْإِسْلَامِ‌ الْمُتَقَدِّمَةِ‌) . وصف اوّل يعنى باتجربه بودن در كارى كه براى آن انتخاب مى‌شود تأثير غير قابل انكارى دارد و همۀ كسانى كه مى‌خواهند شخصى را براى كار مهمى انتخاب كنند بر آن تأكيد دارند كه بايد در آن امر صاحب تجربه باشد. و «الْحَيٰاء» كه به معناى انقباض نفس در مقابل معصيت است در واقع اشاره به نوعى از وصف عدالت است، زيرا عدالت به معناى مصطلح كه حالت خداترسى درونى و پرهيز از گناه است، تقريبا با حيا به معناى وسيع كلمه يكسان خواهد بود. اما وصف سوم؛ يعنى از خانواده‌هاى صالح و پيشگام در اسلام بودن اشاره به همان معناى وراثت است، زيرا خانواده‌هاى اصيل افزون بر اينكه صفات ذاتى خود را به فرزندان خويش منتقل مى‌كنند به امر تربيت آنها نيز همت مى‌گمارند و غالباً فرزندان صالح و سالمى را تقديم جامعه مى‌كنند. آن‌گاه امام عليه السلام به ذكر دليل براى انتخاب افرادى كه واجد اين صفات‌اند پرداخته مى‌فرمايد: «زيرا اخلاق آنها بهتر و خانوادۀ آنان پاك‌تر و توجّه آنها به موارد طمع كمتر و در سنجش عواقب كارها بيناترند»؛ (فَإِنَّهُمْ‌ أَكْرَمُ‌ أَخْلَاقاً وَ أَصَحُّ‌ أَعْرَاضاً، وَ أَقَلُّ‌ فِي الْمَطَامِعِ‌ إِشْرَاقاً ، وَ أَبْلَغُ‌ فِي عَوَاقِبِ‌ الْأُمُورِ نَظَراً) .. با توجّه به اينكه ضمير «انهم» به كسانى كه داراى مجموعۀ اين صفات اند باز مى‌گردد، آثارى كه امام براى آنها بر شمرده هر يك نتيجۀ يكى از اين اوصاف است.
پاكى اخلاق، و قداست خانوادگى مربوط به اهل بيوتان صالحه است و بى‌اعتنايى به موارد طمع نتيجۀ حياست و بيناتر بودن در عواقب امور از اهل تجربه بودن سرچشمه مى‌گيرد. 📍‮آن‌گاه امام -عليه‌السلام- دستور ديگرى دربارۀ كارگزاران حكومت مى‌دهد. جالب اينكه امام اين فرمان را هم در مورد قضات بيان فرموده و هم فرماندهان لشكر و هم كارگزاران كشور اسلام. دستور مى‌دهد آنها را سير كن، چرا كه شكم گرسنه به اصطلاح ايمان ندارد. شايان دقت است كه امام سه دليل براى اين مطلب ذكر فرموده است: دليل اوّل اصلاح خويشتن است، زيرا انسان نيازمند نمى‌تواند به اصلاح اخلاق خود بپردازد و غالباً حالت پرخاش‌گرى در برابر ارباب رجوع پيدا مى‌كند؛ ولى اگر زندگى او در حد معقول اداره شود آرامش لازم را مى‌يابد. در داستان ورود سفيان ثورى (متصوّف معروف) بر امام صادق عليه السلام مى‌خوانيم كه امام از جمله مسائلى كه در نفى كارهاى سفيان بيان داشت چنين فرمود: «ثُمَّ‌ مَنْ‌ قَدْ عَلِمْتُمْ‌ بَعْدَهُ‌ فِي فَضْلِهِ‌ وَ زُهْدِهِ‌ سَلْمَانُ‌ وَ أَبُو ذَرٍّ رَضِيَ‌ اللّٰهُ‌ عَنْهُمَا فَأَمَّا سَلْمَانُ‌ فَكَانَ‌ إِذَا أَخَذَ عَطَاهُ‌ رَفَعَ‌ مِنْهُ‌ قُوتَهُ‌ لِسَنَتِهِ‌ حَتَّى يَحْضُرَ عَطَاؤُهُ‌ مِنْ‌ قَابِلٍ‌ فَقِيلَ‌ لَهُ‌ يَا أَبَا عَبْدِ اللّٰهِ‌ أَنْتَ‌ فِي زُهْدِكَ‌ تَصْنَعُ‌ هَذَا وَ أَنْتَ‌ لَا تَدْرِي لَعَلَّكَ‌ تَمُوتُ‌ الْيَوْمَ‌ أَوْ غَداً فَكَانَ‌ جَوَابَهُ‌ أَنْ‌ قَالَ‌ مَا لَكُمْ‌ لَا تَرْجُونَ‌ لِيَ‌ الْبَقَاءَ‌ كَمَا خِفْتُمْ‌ عَلَيَّ‌ الْفَنَاءَ‌ أَ مَا عَلِمْتُمْ‌ يَا جَهَلَةُ‌ أَنَّ‌ النَّفْسَ‌ قَدْ تَلْتَاثُ‌ عَلَى صَاحِبِهَا إِذَا لَمْ‌ يَكُنْ‌ لَهَا مِنَ‌ الْعَيْشِ‌ مَا يَعْتَمِدُ عَلَيْهِ‌ فَإِذَا هِيَ‌ أَحْرَزَتْ‌ مَعِيشَتَهَا اطْمَأَنَّت؛ سپس بعد از رسول خدا صلى الله عليه و آله از فضل و زهد سلمان و ابوذر (رضى اللّٰه عنهما) شنيده‌ايد؛ اما سلمان هنگامى كه سهميۀ خود را از بيت‌المال مى‌گرفت قوت سال خود را (به صورت زاهدانه) از آن برمى‌داشت تا سال ديگر فرا رسد. ترجمه و شرح: مکارم شیرازی، ناصر بخش: سی‌ و چهارم 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند. 🔹 سلسله‌نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه 🔹 نشست بیست و یکم: مبانی و مقدمات استخراج الگوی مدیریت و سیره امیرمؤمنین -علیه‌السّلام- با استناد از نهج‌البلاغه" 🔹سخنران: دکتر محمود مطهری‌نیا "عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون فرهنگی" 🔹چهارشنبه ۲۵ مهرماه ساعت: ۱۶/۳۰ الی ۱۸ 🔹 سؤالات و نظرات خود را از طریق آيدی @hafeze2 با ما در میان بگذارید 🔹 لینک ورود به نشست: https://online31.bellmeet.com/room/121523/dfc2b12a-084f-46aa-a0af-291485a42003?lang=fa 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
20- مبانی و مقدمات استخراج الگوی مدیریت و سیره امیرمؤمنین -علیه‌السّلام- با استناد از نهج‌البلاغه.mp3
20.74M
🔹 سلسله‌نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه 🔹 نشست بیست و یکم: "مبانی و مقدمات استخراج الگوی مدیریت و سیره امیرمؤمنین -علیه‌السّلام- با استناد از نهج‌البلاغه" 🔹سخنران: دکتر محمود مطهری‌نیا "عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون فرهنگی" 🔹زمان:چهارشنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۳ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
number 02.pdf
1.14M
🔹سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه 🔹 گزارش متنی نشست بیست‌ویکم: «مبانی و مقدمات استخراج الگوی مدیریت در سیره امیرالمؤمنین علیه‌السّلام با استفاده از نهج‌البلاغه » 🔹 سخنران: دکتر محمود مطهری‌نیا "عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون فرهنگی" 🔹 زمان: چهارشنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۳ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 https://nahjalbalaghah.ir/انجمن-علمی-مطالعات-نهجالبلاغه-ایران-6/ گزارش بیست‌ویکمین نشست از نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه به همت انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ايران با "موضوع مبانی و مقدمات استخراج الگوی مدیریت در سیره امیرالمؤمنین -علیه‌السلام- با استفاده از نهج‌البلاغه» و با سخنرانی دکتر محمود مطهری‌نیا چهارشنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۳ برگزار گردید. 🍃💐🍃💐🍃 https://hr.razavi.ir/amoozesh/fa/353972/جلسه-اخلاق-ویژه-مدیران-برگزار-شد چهارمین جلسه از سلسله جلسات آموزش اخلاق خدمت ويژه مديران ستاد مركزی با سخنرانی حجت‌الاسلام نظافت برگزار شد. 🍃💐🍃💐🍃 https://khabarfarsi.com/ua/200994503 دختر نابینای ایلامی که با تلاش مادرش حافظ کل قرآن‌کریم و نهج‌البلاغه شد. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.hawzahnews.com/news/1191083/ به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع): کتاب «حکمت‌های قصار نهج‌البلاغه» به زبان بنگالی ترجمه و در بنگلادش منتشر شد. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.hawzahnews.com/news/1192492/ نشست معرفتی با موضوع اهمیت نهج‌البلاغه در مدرسه علمیه امام‌صادق (ع) شاهرود برگزار شد. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.hawzahnews.com/news/1192444/ حجت‌الاسلام ایمان شکیبایی: به تبیین لزوم محرمانگی اَسرار دولتی بر محور نهج‌البلاغه پرداخت. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.iribnews.ir/fa/news/4352617/ آیین اختتامیه طرح تابستانه نهج‌البلاغه نوجوانان تجلیل از ۲۰۰ حافظ حکمت‌های نهج‌البلاغه در اصفهان 🍃💐🍃💐🍃 https://somesara.iau.ir/fa/news/398/جشنواره نهج البلاغه دانشگاهیان سراسر کشور - رسا 🍃💐🍃💐🍃 http://hawzeh.thaqalain.ir/سلسله-جلسات-سیری-در-نهج-البلاغه-ـ-جلسه-چ/ سلسله جلسات سیری در نهج‌البلاغه ـ جلسه چهارم حجت الاسلام وحیدی؛ ۲۲ مهر ۱۴۰۳ 🍃💐🍃💐🍃 https://www.mehrnews.com/news/6250849/ توسط انتشارات چاپ و نشر بین‌الملل؛ کتاب «نهج‌امیرالمومنین» روانه بازار نشر شد. (تازه‌های نشر) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.mehrnews.com/news/6254422/ در فرهنگسرای قرآن؛ نمایشگاه گروهی خوشنویسی «حکمت‌های نهج‌البلاغه» برگزار می‌شود. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.mehrnews.com/news/6236023/ بازگشت به نهج‌البلاغه/۲۰؛ رواج کذب با توجیه و قسم خوردن‌ بی‌دلیل از نشانه‌های آخرالزمان است (یاداشت) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.mehrnews.com/news/6253177/ در آیین رونمایی از کتاب کلمات سیدالعرب عنوان شد؛ در سیره امیرالمؤمنین(ع) املای احادیث بر اصحاب رسم بوده است. 🍃💐🍃💐🍃 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
4_5793902361088890771.mp3
22.78M
🔸 جلسه بیست و یکم 🔸دوشنبه، ۲۳ مهر ۱۴۰۳ ش. 🔹سلسله درس‌های کتاب شریف نهج البلاغة 🔹استاد: سید محمد طباطبائی یزدی 🔸پدیده (إسناد) در سنّت اسلامی 🔹«ممّا خصّ الله تعالی به هذه الاُمّة الاِسناد» 🔸دیدگاه طیف‌های مختلف فکری در مقاطع گوناگون زمانی نسبت به موضوع اِسناد 🔹مراسیل شریف رضی در حکم مسانید اوست 🔸شیخ بهایی در شرح فقیه «برخی حتی مسند یک شخص را بر مُرسَل او ترجیح داده‌اند» 🔹شریف رضی نه محدّث بوده است و نه در مقام تألیف یک کتاب حدیثی 🔸دیدگاهی که عدم ذکر سند را از محاسن نهج البلاغه ▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
📚 عنوان کتاب: کلمات سید العرب ابی الحسن علی‌بن‌ابی طالب -صلوات‌الله علیه- 🖌️به قلم: سید ابوالحسن محمد بن طاهر زینبی جعفری اصفهانی گیلانی (معروف به اشرف جعفری) 📒کتاب «کلمات سید العرب ابی الحسن علی‌بن‌ابی¬طالب صلوات الله علیه» اثر یک محدث و سیاستمدار شیعی قرن ۴ و ۵ از نوادگان حضرت زینب (سلام الله علیها) و حضرت عبد الله بن جعفر طیار(رضوان‌الله‌علیه) با نام سید ابوالحسن محمد بن طاهر زینبی جعفری اصفهانی گیلانی (معروف به اشرف جعفری) 📒کتاب بر اساس نسخه خطی کتابخانه سلیمانیه ترکیه که در ضمن مجموعه‌ای نفیس مشتمل بر چند رساله بوده و در سال ۷۵۴ قمری از روی نسخه زمان مؤلف استنساخ شده، تصحیح شده‌است. کتاب در ۷۸۸ صفحه چاپ شده که دارای دو مقدمه از سیدحسن موسوی بروجردی و سید علاء موسوی دمشقی می‌باشد. 📒گروه تحقیق کتابخانه علامه مجلسی قم که این اثر را تصحیح نموده و در ۱۸ مهرماه ۱۴۰۳ با حضور آیات، حجج، پژوهشگران و علاقمندان میراث حدیثی شیعه در شهرمقدس قم در محل کتابخانه علامه مجلسی از آن رونمایی صورت گرفته است. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_14143547949.mp3
68.91M
🔹 جلسه رو نمایی از کتاب کلمات سید العرب (علیه السلام) 🔹 زمان: ١٧ مهر ١۴٠٣ - قم: کتابخانهٔ علامهٔ مجلسی (ره) 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
#گزارش_تصویری 🔹 مراسم رونمایی از کتاب: «کلمات سید العرب أبي الحسن علي بن أبی طالب صلوات الله علیه» تألیف: ابو الحسن علی بن طاهر الزینبی الجعفری الاصفهانی (از دانشمندان شیعه در قرن ۴ و ۵ هـ) 🔹 کتابخانهٔ علامهٔ مجلسی - ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۳ هـ. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊️✨•✾••┈ 'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیه‌السّلام- "۳۵" "الرِّقَابَهُ وَ التَّفَقُّدُ عَلَی العُمَّالِ" بازرسی و پی‌جویی کار کارگزاران "ثُمَّ تَفَقَّدْ أَعْمَالَهُمْ وَ اِبْعَثِ اَلْعُيُونَ مِنْ أَهْلِ اَلصِّدْقِ وَ اَلْوَفَاءِ عَلَيْهِمْ فَإِنَّ تَعَاهُدَكَ فِي اَلسِّرِّ لِأُمُورِهِمْ حَدْوَةٌ لَهُمْ عَلَى اِسْتِعْمَالِ اَلْأَمَانَةِ وَ اَلرِّفْقِ بِالرَّعِيَّةِ" سپس با فرستادن مأموران مخفى راستگو و با وفا، كارهاى آنان را زير نظر بگير! زيرا بازرسى مداوم پنهانى، سبب مى‌شود كه آنها به‌ امانت‌دارى و مداراكردن به زیردستان ترغيب شوند. "وَ تَحَفَّظْ مِنَ اَلْأَعْوَانِ فَإِنْ أَحَدٌ مِنْهُمْ بَسَطَ يَدَهُ إِلَى خِيَانَةٍ اِجْتَمَعَتْ بِهَا عَلَيْهِ عِنْدَكَ أَخْبَارُ عُيُونِكَ اِكْتَفَيْتَ بِذَلِكَ شَاهِداً" اعوان و انصار خويش را سخت زير نظر بگير اگر يكى از آنها دست به‌خيانت زد و مأموران سرى تو. متفقا چنين گزارشى را دادند، به‌ همين مقدار از شهادت قناعت كن. "فَبَسَطْتَ عَلَيْهِ اَلْعُقُوبَةَ فِي بَدَنِهِ وَ أَخَذْتَهُ بِمَا أَصَابَ مِنْ عَمَلِهِ ثُمَّ نَصَبْتَهُ بِمَقَامِ اَلْمَذَلَّةِ وَ وَسَمْتَهُ بِالْخِيَانَةِ وَ قَلَّدْتَهُ عَارَ اَلتُّهَمَةِ" و او را زير تازيانه كيفر بگير! و به‌ مقدار خيانتى كه انجام داده او را كيفر نما! سپس وى را در مقام خوارى و مذلت بنشان! و نشانۀ خيانت را بر او بنه! و گردن‌بند ننگ و تهمت را بر گردنش بيفكن! (و او را به جامعه چنان معرفى كن كه عبرت ديگران گردد.) 💠 شرح نامه 📍آن‌گاه امام دستور ديگرى دربارۀ كارگزاران مى‌دهد و آن دستور نظارت بر اعمال آنها به وسيلۀ بازرسان و مأموران مخفى است مى‌فرمايد: «سپس با فرستادن مأموران مخفى راستگو و وفادار كارهاى آنان را تحت نظر بگير، زيرا بازرسى مداومِ‌ پنهانى سبب تشويق آنها به امانت‌دارى و مدارا كردن به زيردستان مى‌شود»؛ (ثُمَّ‌ تَفَقَّدْ أَعْمَالَهُمْ‌، وَ ابْعَثِ‌ الْعُيُونَ‌ مِنْ‌ أَهْلِ‌ الصِّدْقِ‌ وَ الْوَفَاءِ‌ عَلَيْهِمْ‌، فَإِنَّ‌ تَعَاهُدَكَ‌ فِي السِّرِّ لِأُمُورِهِمْ‌ حَدْوَةٌ‌ لَهُمْ‌ عَلَى اسْتِعْمَالِ‌ الْأَمَانَةِ‌، وَالرِّفْقِ‌ بِالرَّعِيَّةِ‌) . امام عليه السلام در جمله‌هاى بالا بر اين امر تأكيد مى‌ورزد كه بايد مأموران مخفى را از ميان افراد راستگو و درستكار و وفادار انتخاب كنى. در ضمن فلسفۀ اين كار را نيز بيان مى‌فرمايد و آن اينكه چون كارگزاران احساس كنند مأموران پنهانى اعمالشان را به زمامدار گزارش مى‌دهند از يك سو به كارهاى نيك تشويق مى‌شوند و از سوى ديگر لازمۀ آن اين است كه خود را از خيانت و بدرفتارى به مردم بركنار مى‌دارند. 📍آن‌گاه امام بعد از آن جملۀ كوتاهى بيان كرده مى‌فرمايد: «مراقبت از معاونان مى‌شود»؛ (وَ تَحَفَّظْ مِنَ‌ الْأَعْوَانِ‌) اين جمله ممكن است دنبالۀ جمله‌هاى پيشين باشد و به صورت «و تَحَفُّظٍ» خوانده شود و ناظر به اين معنا باشد كه وجود مأموران مخفى سبب مى‌شود كارگزاران افزون بر حفظ امانت و خوش‌رفتارى با رعيت مراقب اعوان و ياران و معاونان و زيردستان خويش باشند و از افراد خائن و بد رفتار بپرهيزند، بنابراين تفسير جمله‌هاى بعد ادامۀ بحث‌هاى گذشته دربارۀ كارگزاران خواهد بود و ارتباط و پيوند ميان جمله‌هاى قبل و بعد كاملاً محفوظ خواهد ماند؛ ولى كمتر كسى از مفسّران و شارحان نهج‌البلاغه به سراغ چنين تفسيرى رفته است. تفسير ديگر اين است كه «تَحَفَّظْ مِنَ‌ الْأعْوٰان» دستور جديدى باشد و معناى آن اين است: «از معاونان خود بپرهيز و برحذر باش»، به اين صورت كه بحثِ‌ عمال با جملۀ پيشين پايان گرفته و امام به معاونان زمامدار پرداخته باشد و جمله‌هاى بعد كه سخن از خيانت و مجازات خائنان مى‌كند ناظر به معاونان باشد. اين تفسير از جهاتى بعيد به نظر مى‌رسد، زيرا طبق معمول، امام هر گروه جديدى را ذكر مى‌كند مطلب را با «ثم» شروع كرده نخست صفات و شرايط آنها را بيان مى‌دارد و سپس به رسيدگى به حال آنان توصيه مى‌كند و سرانجام دستورات انضباطى را در مورد آنان صادر مى‌فرمايد در حالى كه در اينجا هيچ يك از اين امور مراعات نشده است؛ نه با «ثم» تجديد مطلع شده و نه صفات اعوان و معاونان كه مهم‌ترين نزديكان زمامدارانند بيان گرديده و نه دربارۀ حقوق آنها توصيه شده، بلكه حضرت مستقيماً به سراغ مجازات خيانت‌كاران رفته است. در ضمن بحث گذشته كه دربارۀ مأموران مخفى است ناتمام مى‌ماند، چرا كه سخن از نتيجۀ كار مأموران مخفى و مجازات متخلفان به ميان نيامده است. اين احتمال نيز داده شده كه «تَحَفَّظْ مِنَ‌ الْأعْوٰان» جملۀ معترضه‌اى باشد؛ يعنى از معاونان خود برحذر باش. ترجمه و شرح: مکارم شیرازی، ناصر بخش: سی‌ و پنجم 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 https://samtekhoda.tv3.ir/tag/13546 سیری در نهج‌البلاغه (حجت الاسلام حسینی قمی) 🍃💐🍃💐🍃 http://hawzeh.thaqalain.ir/سلسله-جلسات-سیری-در-نهج-البلاغه-ـ-جلسه-پ/ سلسله جلسات سیری در نهج البلاغه ـ جلسه پنجم حجت الاسلام وحیدی؛ ۲۹ مهر ۱۴۰۳ 🍃💐🍃💐🍃 https://rasanahad.ir/1403/07/28/برگزاری-چهارمین-جلسه-استانی-جشنواره-م/ برگزاری چهارمین جلسه استانی جشنواره ملی رسا 🍃💐🍃💐🍃 https://snn.ir/fa/news/1186845/ آیت‌الله نوری همدانی در دیدار با وزیر کشور: نهج‌البلاغه مهم‌ترین منشور حکومت‌داری است 🍃💐🍃💐🍃 https://www.khabaronline.ir/news/1973376/ شرح و تفسیر نهج البلاغه از جمله جلسات ثابت دکتر محسن اسماعیلی، استاد حقوق دانشگاه تهران بوده است. 🍃💐🍃💐🍃 https://rasanahad.ir/1403/07/28/نشست-معرفتی-سیری-در-نهجالبلاغه-دانشگ/ نشست معرفتی سیری در نهج‌البلاغه دانشگاه زنجان 🍃💐🍃💐🍃 https://www.dinbook.ir/خرید-کتاب-طب-نهج-البلاغه-و-علوم-پزشکی-جدید-صادق-عبدالرضا-علی-عبداللطیف-راشدی-سفیر-اردهال طب نهج‌البلاغه و علوم پزشکی جدید. صادق عبدالرضا علی عبداللطیف راشدی (معرفی کناب) 🍃💐🍃💐🍃 https://vista.ir/t/17/نامه+۶۱+نهج+البلاغه آخرین اخبار نامه ۶۱ 🍃💐🍃💐🍃 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
4_5814154433264621202.mp3
22.7M
🔸جلسه بیست و دوم. 🔸دوشنبه، ۳۰ مهر ۱۴۰۳ ش. 🔹سلسله درس‌های کتاب شریف نهج البلاغة 🔹استاد: سید محمد طباطبائی یزدی 🔸چرا ذکر سند اهمیت دارد؟ 🔹آیا اسناد همیشه و برای همه فرَق اسلامی یک ارزش بوده است؟ 🔸رویکردی که به محتوا نظر می‌کند 🔹در مقاطعی از تاریخ حساسیّت به سند کاهش یافته بود 🔸قاسم بن ابراهیم رَسّی و قاضی نعمان مغربی وتدوین آثاری مهم ولی بدون ذکر سند 🔹درنگی در مقدمه شریف رضی بر نهج البلاغه 🔸شریف رضی و اضافات او بر (اوائل المقالات) شیخ مفید 🔹حساسیت زمینه و زمانه شریف رضی 🔸بی اعتمادی به سند، تأملی در مرویات «ابوالمفضّل شیبانی» و «ابو البَختری» 🔹رسالتی که ابن حجر در مقدمه (فتح الباری) در تحکیم (صحیح بخاری) برای خود تعریف کرد. ▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"الحَقُّ وَ البَاطِلُ وَ سُنَّتُهُمَا الجَارِیَهُ" حق و باطل و قانون حاکمیت آنها "حَقٌّ وَ بَاطِلٌ وَ لِكُلٍّ أَهْلٌ" حقّ‌ و باطل هميشه در پيكارند، و براى هر كدام طرفدارانى است، "فَلَئِنْ أَمِرَ اَلْبَاطِلُ لَقَدِيماً فَعَلَ" اگر باطل پيروز شود، جاى شگفتى نيست، از دير باز چنين بوده، "وَ لَئِنْ قَلَّ اَلْحَقُّ فَلَرُبَّمَا وَ لَعَلَّ" و اگر طرفداران حق اندكند، چه بسا روزى فراوان گردند و پيروز شوند، "وَ لَقَلَّمَا أَدْبَرَ شَيْءٌ فَأَقْبَلَ" امّا كمتر اتّفاق مى‌افتد كه چيز رفته باز گردد. 🌀شرح آنچه در اين جا لازم است بر آن تكيه شود و نظر مولا اميرمؤمنان على -علیه‌السّلام- در اين عبارت نيز متوجّه آن است، اين است كه نه كثرت طرفداران باطل بايد انسان را به وحشت بيندازد و نه كمى طرفداران حق او را مأيوس كند، چنان كه در خطبۀ ۲۰۱ مى‌خوانيم: "ايّها النّاس لا تستوحشوا في طريق الهدى لقلّة اهله" اى مردم در طريق هدايت (و حق و حقيقت) از كمى نفرات هرگز وحشت نكنيد»! ولى بايد توجّه داشت كه اين فزونى نفرات نه دليل حقّانيّت است و نه پيروزى و نجات، بلكه در منطق قرآن و احاديث اسلامى و منطق صاحب‌نظران، مدار بر كيفيّت است نه كميّت و به همين دليل حكومتهاى باطل كه از ميان مى‌روند همۀ آثارشان محو مى‌شود و جز نام ننگينى از آنها باقى نمى‌ماند، ولى بركات و آثارى كه از حكومتهاى حق و انبيا و اولياء اللّه باقى مانده تا پايان جهان برقرار است. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃🍃﷽🍃🍃 "شما نهج‌البلاغه حضرت را كه ملاحظه می‌كنيد، می‌بينيد وجود مبارک حضرت اين جمله را هر شب بعد از نماز عشاء كه جمعيت از مسجد كوفه می‌خواست خارج شود، می‌فرمود: «تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللهُ»؛ آقايان! بارهای خود را ببنديد، فكر نكنيد كه فردا زنده‌ هستيد؛ فكر كنيد فردا روز رفتن است. طيّب و طاهر شده بخوابيد. «تَجَهَّزُوا» يعنی جهاز خود را ببنديد و آماده شويد: «تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللهُ». سرّ آن اين است كه هر لحظه، هر شب و هر روز، شيطان وسوسه می‌كند؛ مطالب علمی كه حضرت يكی، دو بار فرموده بود، به آن بسنده می‌كرد؛ امّا اين يک مطلب است كه هر روز نياز به تكرار دارد." /۷/۱۷ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊️✨•✾••┈ 'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیه‌السّلام- "۳۶" "اَمرُ الخَرَاجِ وَ عِمَارَهُ الاَرضِ" کار خراج و آبادانی زمین "وَ تَفَقَّدْ أَمْرَ اَلْخَرَاجِ بِمَا يُصْلِحُ أَهْلَهُ فَإِنَّ فِي صَلاَحِهِ وَ صَلاَحِهِمْ صَلاَحاً لِمَنْ سِوَاهُمْ وَ لاَ صَلاَحَ لِمَنْ سِوَاهُمْ إِلاَّ بِهِمْ لِأَنَّ اَلنَّاسَ كُلَّهُمْ عِيَالٌ عَلَى اَلْخَرَاجِ وَ أَهْلِهِ" خراج» و «ماليات» را دقيقا زير نظر بگير! بگونه‌اى كه صلاح ماليات دهندگان باشد. زيرا در بهبودى وضع ماليات و بهبودى حال ماليات دهندگان، بهبودى حال ديگران نيز نهفته است. و هرگز ديگران به‌ صلاح و آسايش نمى‌رسند، جز اين كه خراج دهندگان در صلاح و بهبودى بسر برند، چرا كه مردم همه عيال و نان‌خور خراج و خراج گذاران هستند. "وَ لْيَكُنْ نَظَرُكَ فِي عِمَارَةِ اَلْأَرْضِ أَبْلَغَ مِنْ نَظَرِكَ فِي اِسْتِجْلاَبِ اَلْخَرَاجِ لِأَنَّ ذَلِكَ لاَ يُدْرَكُ إِلاَّ بِالْعِمَارَةِ وَ مَنْ طَلَبَ اَلْخَرَاجَ بِغَيْرِ عِمَارَةٍ أَخْرَبَ اَلْبِلاَدَ وَ أَهْلَكَ اَلْعِبَادَ وَ لَمْ يَسْتَقِمْ أَمْرُهُ إِلاَّ قَلِيلاً" بايد كوشش تو در آبادى زمين بيش از كوشش در جمع‌آورى خراج باشد زيرا كه خراج جز با آبادانى بدست نمى‌آيد. و آن كس كه بخواهد ماليات را بدون عمران و آبادانى مطالبه كند شهرها را خراب و بندگان خدا را نابود مى‌سازد. و حكومتش بيش از مدت كمى دوام نخواهد داشت. 💠 شرح نامه 📍امام عليه السلام بعد از بيان شرايط و وظايف فرماندهان لشكر و قضات و كارگزاران حكومت اسلامى از مسألۀ خراج و ماليات سخن مى‌راند و دستورات مهمى به مالك اشتر در اين باره مى‌دهد. «خراج مطابق آنچه در بسيارى از روايات مربوط به اراضى خراجيه آمده، مال‌الاجاره زمين‌هاى متعلق به عموم مسلمانان است كه در جنگ‌ها نصيب آنان شده است. جمله‌هاى بعد كه امام در آن توصيه به عمران و آبادى اراضى خراجيه مى‌كند نيز شاهد بر اين معناست؛ ولى از يك نظر ساير ماليات‌هاى اسلامى را اعم از خمس و زكات و جزيه و مالياتى كه حكومت اسلامى طبق ضرورت بر درآمدها مى‌بندد نيز شامل مى‌شود (البته از باب ملاك و تنقيح مناط). بديهى است همۀ بخش‌هاى حكومت اسلامى اعم از دستگاه قضايى، ارتش و سپاه، كارمندان و كارگزاران و جز آن نياز به منابع مالى دارند و اگر اختلالى در امور مالى حكومت رخ دهد آثار آن در همۀ بخش‌ها آشكار مى‌شود، لذا امام -عليه‌السلام- به دنبال گفتۀ بالا در جمله‌اى كوتاه و پر معنا به اين موضوع اشاره كرده مى‌فرمايد: «زيرا تمام مردم وابسته به خراج و خراج گزاران هستند»؛ (لِأَنَّ‌ النَّاسَ‌ كُلَّهُمْ‌ عِيَالٌ‌ عَلَى الْخَرَاجِ‌ وَ أَهْلِهِ‌) 📍آن‌گاه امام دستور ديگرى كه جنبۀ اصولى و اساسى در امر خراج دارد به مالك مى‌دهد و مى‌فرمايد: «بايد توجّه تو در عمران و آبادى زمين بيش از توجهت به جمع‌آورى خراج باشد»؛ (وَ لْيَكُنْ‌ نَظَرُكَ‌ فِي عِمَارَةِ‌ الْأَرْضِ‌ أَبْلَغَ‌ مِنْ‌ نَظَرِكَ‌ فِي اسْتِجْلَابِ‌ الْخَرَاجِ‌) . اين دستور در واقع به اين اشاره دارد كه بايد به منابع اصلى درآمد بازگشت كرد و آنها را حفظ نمود تا درآمدها ثابت و برقرار بماند و هر قدر منابع تقويت شود درآمدها افزون خواهد شد. لذا امام -عليه‌السلام- در ادامۀ اين بحث به عنوان ذكر دليل مى‌فرمايد: «چون خراج جز با آبادانى به‌دست نمى‌آيد و آن كس كه بخواهد خراج را بدون عمران و آبادانى طلب كند شهرها را ويران و بندگان خدا را هلاك نموده و پايه‌هاى حكومتش متزلزل خواهد شد به گونه‌اى كه بيش از مدت كمى دوام نخواهد داشت»؛ (لِأَنَّ‌ ذَلِكَ‌ لَا يُدْرَكُ‌ إِلَّا بِالْعِمَارَةِ‌ وَ مَنْ‌ طَلَبَ‌ الْخَرَاجَ‌ بِغَيْرِ عِمَارَةٍ‌ أَخْرَبَ‌ الْبِلَادَ، وَ أَهْلَكَ‌ الْعِبَادَ، وَ لَمْ‌ يَسْتَقِمْ‌ أَمْرُهُ‌ إِلَّا قَلِيلاً) . در واقع امام براى حكومتى كه در بند عمران و آبادى نيست و تنها به فكر جمع‌آورى خراج است سه نتيجۀ شوم ذكر مى‌فرمايد: 📍 «نخست ويران شدن اين زمين‌ها، زيرا عمران و آبادى جز با حمايت حكومت اسلامى ميسر نمى‌شود. در طول تاريخ نيز ديده شده است در مناطقى كه حكومت‌ها خراج سنگينى بر اراضى مى‌بستند و به آبادى زمين نمى‌انديشيدند، كشاورزان زمين‌ها را رها كرده و براى در امان ماندن از شر جمع آورندگان خراج به نقاط ديگر فرار مى‌كردند. ديگر اينكه مردم به هلاكت سوق داده مى‌شوند، زيرا فقر دامان آنها را مى‌گيرد و يكى از عوامل مهم هلاكت به معناى واقعى يا به معناى اجتماعى؛ يعنى از دست دادن روحيه‌ها همان فقر است. سومين نتيجه نيز از همين جا حاصل مى‌شود، زيرا فقر عمومى سبب عدم همكارى توده‌هاى مردم بلكه شورش آنها بر ضد حكومت مى‌گردد آن هم حكومتى كه دستش خالى است و در آمدى ندارد ترجمه و شرح: مکارم شیرازی، ناصر بخش: سی‌ و ششم 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
4_5836843581553251809.mp3
25.06M
🔸جلسه بیست و سوم. 🔸دوشنبه، ۷ آبان ۱۴۰۳ ش. 🔹سلسله درس‌های کتاب شریف نهج البلاغة 🔹استاد: سید محمد طباطبائی یزدی 🔸اجمالی از مباحث مطرح شده در موضوع اسناد نهج البلاغه 🔹کتاب (الاحتجاج علی اهل اللجاج) ابومنصور طبرسی، کتابی با محتوایی چالشی و روایاتی مرسل 🔸طبرسی در مقدمه: بخاطر شهرت و مقبولیت همگانی این مطالب نیازی به ذکر سند ندیده‌ام! 🔹(مصابیح السنّة) بَغَوی اثری حدیثی قرن ششمی با حذف سند و تقطیع 🔸استخاره راهی کارساز برای تألیف یک کتاب، و حتی قبول یک راوی و تعیین رتبه یک حدیث 🔹نقل بخشی از سخن ابن حجر عسقلانی در مقدمه (فتح الباری) 🔸نمونه‌ای از تقطیعات ناهمگون از نظر ابن ابی الحدید در ذیل خطبه (37) نهج البلاغة 🔹قطب راوندی در (منهاج البراعة) برای تنها پنج خطبه اول سندیابی کرده است ▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
📚 عنوان کتاب: علی مظهر اسمای حسنای الهی 🖌️به قلم: آیت‌الله عبدالله جوادی آملی 📗 کتاب حاضر کوششی است در جهت تبیین مظهریت امیرمومنان -علیه‌السلام- از اسمای حسنای الهی که طی فصول خود، مباحث کلیاتی درباره اسم و ذات الهی، انسان کامل، راه شناخت انسان کامل، شرط شناخت علی، مجلای صفات الهی و … را ارائه کرده است. این کتاب در تبیین مظهریت امیر المؤمنین -علیه‌السّلام- از اسمای حسنای الهی، در سه فصل تنظیم شده است:‌ 📒 فصل اول آن به بیان کلیاتی درباره اصل مظهریت و جایگاه آن در نظام هستی پرداخته  است. -تعریف ذات الهی -تعریف صفات ذات -تعریف صفات فعل -تعریف صفات مشترک -اسناد اسمای حسنا به خدا و... 📒 فصل دوم به بیان ویژگیهای انسان کامل و مظهر اتم اسمای حسنای الهی نظر دارد  راه شناخت انسان کامل برجسته ترین انسان کامل علی -علیه‌السّلام- همتای جهان آفرینش و... 📒 فصل سوم به بیان ظهور برخی از اسمای الهی در مظهر اتم هستی، یعنی علی بن ابی طالب -علیه‌السّلام- اشاره دارد. مظهر ولایت خدا برتری ولایت علی -علیه‌السّلام- مظهر علم خدا و... 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند. 💠 سلسله‌ جلسات نقد کتاب در حوزه نهج‌البلاغه 🔸 نشست اول 🔹با محوریت کتاب علی(ع) آموزگار صلح 🔹نویسنده صدیقه محمدی شکیبا 🔹ناقدان دکتر اعظم حسین پور اصل (عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تبریز) دکتر سمانه عزیزی علویجه (پژوهشگر نهج البلاغه و مدرس دانشگاه) 🔹دبیر علمی نشست صفیه مطلق مجد 🔹 زمان چهارشنبه 16 آبان ماه ۱۶ الی ۱۸ 🔹 لینک ورود به نشست https://online31.bellmeet.com/room/121523/dfc2b12a-084f-46aa-a0af-291485a42003?lang=fa 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir