eitaa logo
انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران
368 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
289 ویدیو
48 فایل
🌱 اولین و تنها انجمن علمے کشور در حوزه ے علوم و معارف نهج البلاغه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناورے ارتباط با ادمین: @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🍃﷽🍃🍃 "شما نهج‌البلاغه حضرت را كه ملاحظه می‌كنيد، می‌بينيد وجود مبارک حضرت اين جمله را هر شب بعد از نماز عشاء كه جمعيت از مسجد كوفه می‌خواست خارج شود، می‌فرمود: «تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللهُ»؛ آقايان! بارهای خود را ببنديد، فكر نكنيد كه فردا زنده‌ هستيد؛ فكر كنيد فردا روز رفتن است. طيّب و طاهر شده بخوابيد. «تَجَهَّزُوا» يعنی جهاز خود را ببنديد و آماده شويد: «تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللهُ». سرّ آن اين است كه هر لحظه، هر شب و هر روز، شيطان وسوسه می‌كند؛ مطالب علمی كه حضرت يكی، دو بار فرموده بود، به آن بسنده می‌كرد؛ امّا اين يک مطلب است كه هر روز نياز به تكرار دارد." /۷/۱۷ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊️✨•✾••┈ 'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیه‌السّلام- "۳۶" "اَمرُ الخَرَاجِ وَ عِمَارَهُ الاَرضِ" کار خراج و آبادانی زمین "وَ تَفَقَّدْ أَمْرَ اَلْخَرَاجِ بِمَا يُصْلِحُ أَهْلَهُ فَإِنَّ فِي صَلاَحِهِ وَ صَلاَحِهِمْ صَلاَحاً لِمَنْ سِوَاهُمْ وَ لاَ صَلاَحَ لِمَنْ سِوَاهُمْ إِلاَّ بِهِمْ لِأَنَّ اَلنَّاسَ كُلَّهُمْ عِيَالٌ عَلَى اَلْخَرَاجِ وَ أَهْلِهِ" خراج» و «ماليات» را دقيقا زير نظر بگير! بگونه‌اى كه صلاح ماليات دهندگان باشد. زيرا در بهبودى وضع ماليات و بهبودى حال ماليات دهندگان، بهبودى حال ديگران نيز نهفته است. و هرگز ديگران به‌ صلاح و آسايش نمى‌رسند، جز اين كه خراج دهندگان در صلاح و بهبودى بسر برند، چرا كه مردم همه عيال و نان‌خور خراج و خراج گذاران هستند. "وَ لْيَكُنْ نَظَرُكَ فِي عِمَارَةِ اَلْأَرْضِ أَبْلَغَ مِنْ نَظَرِكَ فِي اِسْتِجْلاَبِ اَلْخَرَاجِ لِأَنَّ ذَلِكَ لاَ يُدْرَكُ إِلاَّ بِالْعِمَارَةِ وَ مَنْ طَلَبَ اَلْخَرَاجَ بِغَيْرِ عِمَارَةٍ أَخْرَبَ اَلْبِلاَدَ وَ أَهْلَكَ اَلْعِبَادَ وَ لَمْ يَسْتَقِمْ أَمْرُهُ إِلاَّ قَلِيلاً" بايد كوشش تو در آبادى زمين بيش از كوشش در جمع‌آورى خراج باشد زيرا كه خراج جز با آبادانى بدست نمى‌آيد. و آن كس كه بخواهد ماليات را بدون عمران و آبادانى مطالبه كند شهرها را خراب و بندگان خدا را نابود مى‌سازد. و حكومتش بيش از مدت كمى دوام نخواهد داشت. 💠 شرح نامه 📍امام عليه السلام بعد از بيان شرايط و وظايف فرماندهان لشكر و قضات و كارگزاران حكومت اسلامى از مسألۀ خراج و ماليات سخن مى‌راند و دستورات مهمى به مالك اشتر در اين باره مى‌دهد. «خراج مطابق آنچه در بسيارى از روايات مربوط به اراضى خراجيه آمده، مال‌الاجاره زمين‌هاى متعلق به عموم مسلمانان است كه در جنگ‌ها نصيب آنان شده است. جمله‌هاى بعد كه امام در آن توصيه به عمران و آبادى اراضى خراجيه مى‌كند نيز شاهد بر اين معناست؛ ولى از يك نظر ساير ماليات‌هاى اسلامى را اعم از خمس و زكات و جزيه و مالياتى كه حكومت اسلامى طبق ضرورت بر درآمدها مى‌بندد نيز شامل مى‌شود (البته از باب ملاك و تنقيح مناط). بديهى است همۀ بخش‌هاى حكومت اسلامى اعم از دستگاه قضايى، ارتش و سپاه، كارمندان و كارگزاران و جز آن نياز به منابع مالى دارند و اگر اختلالى در امور مالى حكومت رخ دهد آثار آن در همۀ بخش‌ها آشكار مى‌شود، لذا امام -عليه‌السلام- به دنبال گفتۀ بالا در جمله‌اى كوتاه و پر معنا به اين موضوع اشاره كرده مى‌فرمايد: «زيرا تمام مردم وابسته به خراج و خراج گزاران هستند»؛ (لِأَنَّ‌ النَّاسَ‌ كُلَّهُمْ‌ عِيَالٌ‌ عَلَى الْخَرَاجِ‌ وَ أَهْلِهِ‌) 📍آن‌گاه امام دستور ديگرى كه جنبۀ اصولى و اساسى در امر خراج دارد به مالك مى‌دهد و مى‌فرمايد: «بايد توجّه تو در عمران و آبادى زمين بيش از توجهت به جمع‌آورى خراج باشد»؛ (وَ لْيَكُنْ‌ نَظَرُكَ‌ فِي عِمَارَةِ‌ الْأَرْضِ‌ أَبْلَغَ‌ مِنْ‌ نَظَرِكَ‌ فِي اسْتِجْلَابِ‌ الْخَرَاجِ‌) . اين دستور در واقع به اين اشاره دارد كه بايد به منابع اصلى درآمد بازگشت كرد و آنها را حفظ نمود تا درآمدها ثابت و برقرار بماند و هر قدر منابع تقويت شود درآمدها افزون خواهد شد. لذا امام -عليه‌السلام- در ادامۀ اين بحث به عنوان ذكر دليل مى‌فرمايد: «چون خراج جز با آبادانى به‌دست نمى‌آيد و آن كس كه بخواهد خراج را بدون عمران و آبادانى طلب كند شهرها را ويران و بندگان خدا را هلاك نموده و پايه‌هاى حكومتش متزلزل خواهد شد به گونه‌اى كه بيش از مدت كمى دوام نخواهد داشت»؛ (لِأَنَّ‌ ذَلِكَ‌ لَا يُدْرَكُ‌ إِلَّا بِالْعِمَارَةِ‌ وَ مَنْ‌ طَلَبَ‌ الْخَرَاجَ‌ بِغَيْرِ عِمَارَةٍ‌ أَخْرَبَ‌ الْبِلَادَ، وَ أَهْلَكَ‌ الْعِبَادَ، وَ لَمْ‌ يَسْتَقِمْ‌ أَمْرُهُ‌ إِلَّا قَلِيلاً) . در واقع امام براى حكومتى كه در بند عمران و آبادى نيست و تنها به فكر جمع‌آورى خراج است سه نتيجۀ شوم ذكر مى‌فرمايد: 📍 «نخست ويران شدن اين زمين‌ها، زيرا عمران و آبادى جز با حمايت حكومت اسلامى ميسر نمى‌شود. در طول تاريخ نيز ديده شده است در مناطقى كه حكومت‌ها خراج سنگينى بر اراضى مى‌بستند و به آبادى زمين نمى‌انديشيدند، كشاورزان زمين‌ها را رها كرده و براى در امان ماندن از شر جمع آورندگان خراج به نقاط ديگر فرار مى‌كردند. ديگر اينكه مردم به هلاكت سوق داده مى‌شوند، زيرا فقر دامان آنها را مى‌گيرد و يكى از عوامل مهم هلاكت به معناى واقعى يا به معناى اجتماعى؛ يعنى از دست دادن روحيه‌ها همان فقر است. سومين نتيجه نيز از همين جا حاصل مى‌شود، زيرا فقر عمومى سبب عدم همكارى توده‌هاى مردم بلكه شورش آنها بر ضد حكومت مى‌گردد آن هم حكومتى كه دستش خالى است و در آمدى ندارد ترجمه و شرح: مکارم شیرازی، ناصر بخش: سی‌ و ششم 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
4_5836843581553251809.mp3
25.06M
🔸جلسه بیست و سوم. 🔸دوشنبه، ۷ آبان ۱۴۰۳ ش. 🔹سلسله درس‌های کتاب شریف نهج البلاغة 🔹استاد: سید محمد طباطبائی یزدی 🔸اجمالی از مباحث مطرح شده در موضوع اسناد نهج البلاغه 🔹کتاب (الاحتجاج علی اهل اللجاج) ابومنصور طبرسی، کتابی با محتوایی چالشی و روایاتی مرسل 🔸طبرسی در مقدمه: بخاطر شهرت و مقبولیت همگانی این مطالب نیازی به ذکر سند ندیده‌ام! 🔹(مصابیح السنّة) بَغَوی اثری حدیثی قرن ششمی با حذف سند و تقطیع 🔸استخاره راهی کارساز برای تألیف یک کتاب، و حتی قبول یک راوی و تعیین رتبه یک حدیث 🔹نقل بخشی از سخن ابن حجر عسقلانی در مقدمه (فتح الباری) 🔸نمونه‌ای از تقطیعات ناهمگون از نظر ابن ابی الحدید در ذیل خطبه (37) نهج البلاغة 🔹قطب راوندی در (منهاج البراعة) برای تنها پنج خطبه اول سندیابی کرده است ▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
📚 عنوان کتاب: علی مظهر اسمای حسنای الهی 🖌️به قلم: آیت‌الله عبدالله جوادی آملی 📗 کتاب حاضر کوششی است در جهت تبیین مظهریت امیرمومنان -علیه‌السلام- از اسمای حسنای الهی که طی فصول خود، مباحث کلیاتی درباره اسم و ذات الهی، انسان کامل، راه شناخت انسان کامل، شرط شناخت علی، مجلای صفات الهی و … را ارائه کرده است. این کتاب در تبیین مظهریت امیر المؤمنین -علیه‌السّلام- از اسمای حسنای الهی، در سه فصل تنظیم شده است:‌ 📒 فصل اول آن به بیان کلیاتی درباره اصل مظهریت و جایگاه آن در نظام هستی پرداخته  است. -تعریف ذات الهی -تعریف صفات ذات -تعریف صفات فعل -تعریف صفات مشترک -اسناد اسمای حسنا به خدا و... 📒 فصل دوم به بیان ویژگیهای انسان کامل و مظهر اتم اسمای حسنای الهی نظر دارد  راه شناخت انسان کامل برجسته ترین انسان کامل علی -علیه‌السّلام- همتای جهان آفرینش و... 📒 فصل سوم به بیان ظهور برخی از اسمای الهی در مظهر اتم هستی، یعنی علی بن ابی طالب -علیه‌السّلام- اشاره دارد. مظهر ولایت خدا برتری ولایت علی -علیه‌السّلام- مظهر علم خدا و... 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند. 💠 سلسله‌ جلسات نقد کتاب در حوزه نهج‌البلاغه 🔸 نشست اول 🔹با محوریت کتاب علی(ع) آموزگار صلح 🔹نویسنده صدیقه محمدی شکیبا 🔹ناقدان دکتر اعظم حسین پور اصل (عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تبریز) دکتر سمانه عزیزی علویجه (پژوهشگر نهج البلاغه و مدرس دانشگاه) 🔹دبیر علمی نشست صفیه مطلق مجد 🔹 زمان چهارشنبه 16 آبان ماه ۱۶ الی ۱۸ 🔹 لینک ورود به نشست https://online31.bellmeet.com/room/121523/dfc2b12a-084f-46aa-a0af-291485a42003?lang=fa 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
آب زنید راه را دختر عشق آمده مژده دهید شاه را خواهر عشق آمده ببین جلال و جاه را مادر عشق آمده خبر دهید ماه را اختر عشق آمده به مهر او از آسمان هزار کوکب آمده عقیله‌ی هاشمیان حضرت زینب آمده . 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
83.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سلسله‌ جلسات نقد کتاب در حوزه نهج‌البلاغه 🔸 نشست اول: 🔹با محوریت کتاب علی(ع) آموزگار صلح 🔹نویسنده: صدیقه محمدی شکیبا 🔹ناقدان: دکتر اعظم حسین پور اصل (عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تبریز) دکتر سمانه عزیزی علویجه (پژوهشگر نهج البلاغه و مدرس دانشگاه) 🔹دبیر علمی نشست: صفیه مطلق مجد 🔹 زمان: چهارشنبه ۱۶ آبان‌ماه ۱۴۰۳ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 https://nahjalbalaghah.ir/انجمن-علمی-مطالعات-نهجالبلاغه-ایران-7/ جلسه نقد کتاب در حوزه نهج‌البلاغه با محوریت کتاب‌ِ علی(ع) آموزگار صلح به همت انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران ۱۶ آبان ۱۴۰۳ برگزار گردید. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.hawzahnews.com/photo/1197825/تصاویر-سلسله-نشست-های-شرح-و-تفسیر-نهج-البلاغه-در-ارومیه سلسله نشست های شرح و تفسیر نهج‌البلاغه با بیان حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی برگزار شد. 🍃💐🍃💐🍃 http://hawzeh.thaqalain.ir/سلسله-جلسات-سیری-در-نهج-البلاغه-ـ-جلسه-ش/ سلسله جلسات سیری در نهج‌البلاغه ـ جلسه ششم (حجت الاسلام وحیدی) 🍃💐🍃💐🍃 https://lms.avayetowheed.com/class2/363/دوره-انسان-شناسی-(-انسان-کامل-در-نهج-البلاغه) دوره انسان شناسی‌، "انسان کامل در نهج‌البلاغه" (استاد حسینی آملی) 🍃💐🍃💐🍃 https://vista.ir/n/jamejamonline-j638e حواسمان به انتهای صف دشمن باشد حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در نهج‌البلاغه (یاداشت) 🍃💐🍃💐🍃 https://civilica.com/doc/2105821/ تطبیق معنویت و اخلاق در گام دوم انقلاب اسلامی با تاکید بر خطبه ۱۹۹ نهج‌البلاغه (مقاله کنفراسی) 🍃💐🍃💐🍃 https://shirazu.ac.ir/-/حفظ-کل-قران-کریم-و-منتخب-نهج-البلاغه-همراه-با-ترجمه-و-خلاصه-تفسیری حفظ کل قرآن کریم و منتخب نهج‌البلاغه همراه با ترجمه و خلاصه تفسیری 🍃💐🍃💐🍃 https://daftarnashr.org/product/پندهای-کوتاه-از-نهج-البلاغه/ پندهای کوتاه از نهج‌البلاغه (معرفی کتاب) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.ilna.ir/بخش-فرهنگ-هنر-6/1549903-نهج-البلاغه-برای-جوانان-روانه-بازار-نشر-شد نهج‌البلاغه برای جوانان روانه بازارنشر شد (معرفی کتاب) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.hawzahnews.com/news/1199030/ نشست «نهج‌البلاغه و مقام علما» در جامعة الکوثر اسلام آباد برگزار شد. 🍃💐🍃💐🍃 https://rasanews.ir/fa/news/768448/ آغاز آزمون حفظ قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در سامانه سیما 🍃💐🍃💐🍃 https://osveh.org/fa/categories/mwssh-frhngy-qran-w-trt-aswh-thran/akhbar-wahdha/akhbar-wahd-frhngy-w-tblygh/mrasm-nhj-alblaghh-khwany-panzdhm-aban-1403 مراسم نهج‌البلاغه خوانی _پانزدهم آبان _۱۴۰۳ 🍃💐🍃💐🍃 https://www.isna.ir/news/1403081410441/ فراخوان دومین کنگره بین‌المللی راهکارهای گسترش فرهنگ غدیر و ترویج نهج‌البلاغه منتشر شد. 🍃💐🍃💐🍃 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
4_5870513457979201285.mp3
21.77M
🔸جلسه بیست و چهارم. 🔸دوشنبه، ۱۴ آبان ۱۴۰۳ ش. 🔹سلسله درس‌های کتاب شریف نهج البلاغة 🔹استاد: سید محمد طباطبائی یزدی 🔸(بهجة المجالس) ابن عبدالبرّ قرطبی (م ۴۶۳) 🔹نگاهی کوتاه به شخصیت ابن عبدالبَرّ و دو کتاب (التمهید) و (الاستذکار) او 🔸نمونه‌هایی از کلمات حضرت در کتاب (بهجة المجالس) 🔹ابراهیم ثقفی و دو کتاب (المعرفة) و (الغارات) او 🔸شگفتی معاویه از فصاحت نامه‌های علی (ع) و دستور عجیب او «بگویید از ابوبکر است» 🔹خطبه‌ای که در (البیان و التبیین) به معاویه نسبت داده شده است و جاحظ آن را از علی (ع) می‌داند. 🔸«القناعةُ مالٌ لا ینفد» شریف رضی تصریح می‌کند که این سخن به پیامبر (ص) هم منسوب است. 🔹استاد مصطفی ملکیان و تشکیک جدی در اولین فراز از حکمت‌ها «کن فی الفتنة کابن اللبون..» 🔸محقّق شوشتری (ره) و شرح او بر نهج البلاغة (بهج الصباغة) ▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"وَ لَنِعْمَ دَارُ مَنْ لَمْ يَرْضَ بِهَا دَاراً وَ مَحَلُّ مَنْ لَمْ يُوَطِّنْهَا مَحَلاًّ وَ إِنَّ اَلسُّعَدَاءَ بِالدُّنْيَا غَداً هُمُ اَلْهَارِبُونَ مِنْهَا اَلْيَوْمَ" دنيا چه خوب خانه‌اى است براى آن كس كه آن را جاودانه نپندارد و خوب محلّى است براى آن كس كه آن را وطن خويش انتخاب نكند. سعادتمندان به وسيله دنيا در قيامت، كسانى هستند كه امروز از حرام آن مى‌گريزند. 🔹شرح امام -عليه‌السّلام- اشاره می‌کنند به اينكه افراد با ايمان و بيدار مى‌توانند از همين دنياى پرشور و شرّ و مملوّ از فريب و نيرنگ، وسيله‌اى براى سعادت جاويدان خود بسازند و آن را نردبانى براى صعود به مقامات عاليه قرار دهند. به اين ترتيب كه نگاه آنها به دنيا بر خلاف دنياپرستان، نگاه به يك پل يا گذرگاه باشد؛ آنها كه از زرق و برقش مى‌گريزند و از مواهب آن براى قرب به خدا سود مى‌جويند و از اينجا به خوبى فرق دنياى ممدوح و مذموم روشن مى‌شود. ترجمه و شرح: مکارم شیرازی، ناصر 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊️✨•✾••┈ 'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیه‌السّلام- "۳۷" "اَمرُ الخَرَاجِ وَ عِمَارَهُ الاَرضِ" کار خراج و آبادانی زمین "فَإِنْ شَكَوْا ثِقَلاً أَوْ عِلَّةً أَوِ اِنْقِطَاعَ شِرْبٍ أَوْ بَالَّةٍ أَوْ إِحَالَةَ أَرْضٍ اِغْتَمَرَهَا غَرَقٌ أَوْ أَجْحَفَ بِهَا عَطَشٌ خَفَّفْتَ عَنْهُمْ بِمَا تَرْجُو أَنْ يَصْلُحَ بِهِ أَمْرُهُمْ" اگر رعايا از سنگينى ماليات و يا رسيدن آفات، يا خشك شدن آب چشمه‌ها، و يا كمى باران و يا دگرگونى زمين در اثر آب گرفتن و فساد بذرها و يا تشنگى بسيار براى زراعت و فاسد شدن آن بتو شكايت آورند. ماليات را بمقدارى كه حال آنها بهبود يابد تخفيف ده. "وَ لاَ يَثْقُلَنَّ عَلَيْكَ شَيْءٌ خَفَّفْتَ بِهِ اَلْمَئُونَةَ عَنْهُمْ فَإِنَّهُ ذُخْرٌ يَعُودُونَ بِهِ عَلَيْكَ فِي عِمَارَةِ بِلاَدِكَ وَ تَزْيِينِ وِلاَيَتِكَ" و هرگز اين تخفيف بر تو گران نيايد، زيرا كه آن ذخيره و گنجينه‌اى است كه آنها بالاخره آنرا در عمران و آبادى كشورت بكار مى‌بندند و موجب عمران سرزمينهاى تو و زينت حكومت و رياست تو خواهد بود. 💠 شرح نامه 📍در اينجا امام-علیه‌السّلام- اسباب شكايت كشاورزان را در شش چيز خلاصه كرده است: نخست. همه چيز زمين و زراعت رو به راه است ولى مال الاجاره و خراجى كه بر آن بسته شده سنگين و غير عادلانه است. دوم. آفتى به زراعت برسد؛ از آفات زمينى و آسمانى و سبب كمبود يا نابودى محصول شود. سوم. زراعت‌هايى كه با آب نهرها و قنات‌ها سيراب مى‌شود بر اثر عوامل مختلف، آب نهر و قنات قطع شود و محصولى به‌دست نيايد و يا به اندازۀ مورد انتظار نباشد. چهارم. در زمين‌هايى كه ديمى است و با آب باران سيراب مى‌شود، بر اثر خشكسالى و كمبود نزولات آسمانى گرفتار كمبود محصول شود. پنجم. بر اثر سيلاب‌ها و آب گرفتگى زمين‌هاى زراعى همه يا قسمتى از محصول از ميان برود يا فاسد گردد. ششم. آب به اندازۀ كافى به زراعت نرسد. تفاوت عامل ششم و سوم روشن است؛ در عامل سوم سخن از قطع كامل آب بود؛ ولى در مورد ششم سخن از كمبود آب است. 📍 امام -عليه‌السلام- در اينجا چهار نتيجۀ قابل توجّه براى تخفيف خراج در موارد بحرانى بيان مى‌فرمايد: نخست اينكه: اين تخفيف‌ها از بين نمى‌رود، بلكه سبب عمران و آبادى زمين‌ها مى‌شود و در آينده، بهتر و بيشتر از آن بهره‌مند خواهى شد. دوم. سبب آبرومندى و زينت حكومت مى‌گردد، زيرا مردم احساس مى‌كنند والى علاقه‌مند به آنهاست و در مشكلات با آنان هم‌درد است. سوم. هرجا مى‌نشينند تعريف و تمجيد مى‌كنند و پايه‌هاى حكومت از اين طريق محكم مى‌شود. چهارم. خود والى نيز از رفتار خود به جهت گسترش عدالت شاد و مسرور مى‌شود و روحيۀ تازه‌اى براى ادامۀ حكومتش مى‌يابد. از اين تعبيرات استفاده مى‌شود كه حكومت در اين گونه حوادثِ‌ سخت نه تنها بايد خراج و ماليات را تخفيف دهد، بلكه در صورت لزوم بايد به آنها كمك نيز بكند و يقين داشته باشد اين كمك‌ها باز مى‌گردد. شاهد اين سخن جمله‌اى است كه در روايت تحف العقول اضافه بر آنچه گفته شده آمده (و مرحوم سيّد رضى به هنگام گزينش آن را حذف كرده است) و آن جمله اين است: «وَإِنْ‌ سَأَلُوا مَعُونَةً‌ عَلَى إِصْلَاحِ‌ مَا يَقْدِرُونَ‌ عَلَيْهِ‌ بِأَمْوَالِهِمْ‌ فَاكْفِهِمْ‌ مَؤُونَتَه؛ هرگاه آنها كمكى از تو خواستند براى اصلاح كردن چيزى كه با اموال خود قادر بر آن نيستند به آنها كمك كن» ترجمه و شرح: مکارم شیرازی، ناصر بخش: سی‌ و هفتم 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🏴 تسلّی یافتن از جدایی فاطمه زهرا -سلام الله علیها- با یاد رحلت پیامبر خدا -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- "السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّي وَ عَنِ ابْنَتِكَ النَّازِلَهِ فِي جِوَارِكَ، وَ السَّرِيعَهِ اللَّحَاقِ بِكَ! قَلَّ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِيَّتِكَ صَبْرِي، وَ رَقَ عَنْهَا تَجَلُّدِي؛ إِلاَّ أَنَّ فِي التَّأَسِّي لِي بِعَظِيمِ فُرْقَتِكَ، وَ فَادِحِ مُصِيبَتِكَ مَوْضِعَ تَعَزٍّ. فَلَقَدْ وَسَّدْتُكَ فِي مَلْحُودَهِ قَبْرِكَ، وَ فَاضَتْ بَيْنَ نَحْرِي وَ صَدْرِي نَفْسُكَ؛ فَ "إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ" فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِيعَهُ، وَ أُخِذَتِ الرَّهِينَهُ..." ▪️درود بر تو ای فرستاده‌ی خدا از من و از دخترت که در کنارت فرود می‌آید؛ و با شتاب به تو پیوسته است! ای فرستاده خدا، پایداری من از [جدایی] دختر برگزیده‌ات کم شد و خویشتنداری‌ام از رفتنش ناچیز؛ جز این که در شکیبایی من در جدایی بسیار بزرگ تو و سنگینی کمرشکن مصیبت تو، جای آرامش یافتن و خویشتنداری است. زیرا برایت در شکاف آرامگاهت بالین ساخته‌ام و جانت در میان گلوگاه و سینه‌ام روان گردیده است؛ پس [باید گفت]: "ما همگی از آنِ خداییم و بی‌گمان همگی ما به سوی او بازگشت کننده‌ایم!" پس سپرده، باز پس خواسته شد و گروگان باز گرفته شد! 🔹برداشت‌های محتوایی در شرح‌های نهج‌البلاغه در ذیل این خطبه، شارحان نکاتی برداشت کرده‌اند که برخی به شرح زیر است: ▪️پیوند عاطفی بسیار میان امام علی -علیه‌السّلام- و فاطمه‌ -سلام الله‌علیها- برخی از شارحان عبارت «أَمَّا حُزْنِی فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَیلِی فَمُسَهَّدٌ؛ اما غصه من ابدى و شبم همراه بيدارى است» را نشان‌گر شدت اندوه امام -عليه‌السّلام- در فراق فاطمه -سلام الله‌علیها- بیانگر پيوند عاطفى و روحانى عميق و ريشه‌دار آن‌ دو به يكديگر می‌دانند. آیت‌الله مکارم شیرازی معتقد است در ابیاتی که منسوب به حضرت علی -علیه‌السّلام- است به همین مطلب اشاره شده است.[۱] ▪️نزدیکی قبر فاطمه -سلام الله‌علیها- به قبر پیامبر -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله-: برخی از شارحان عبارت «النَّازِلَةِ فِي جِوَارِكَ؛ در جوار تو فرود آمده» را نشان‌دهنده نزدیکی قبر فاطمه -سلام‌الله‌علیها-  به قبر پيامبر-صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- می‌دانند.[۲] به گفته آیت‌الله مکارم شیرازی این عبارت نظریهٔ کسانی که معتقدند فاطمه -سلام الله علیها- در منزل خود دفن شده است را تقویت می‌کند.[۳] ▪️مظلوم واقع شدن حضرت فاطمه -سلام‌الله‌علیها -: به گفته ابن‌میثم بَحرانی (درگذشت: ۶۷۹یا۶۹۹ق) عبارت «فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ؛ بى‌پرده از او بپرس»، اشاره به این دارد که به حضرت فاطمه -سلام‌الله‌علیها- ظلم شده است و علی -علیه‌السّلام- از آن شکایت می‌کند.[۴] آیت‌الله مکارم شیرازی نیز گفته است این عبارت کلی است و به حوادثی همچون، هجوم به خانه فاطمه -سلام‌الله‌علیها-، سقط محسن و بردن امام به مسجد برای بیعت با ابوبکر اشاره دارد.[۵] در ترجمه فیض‌الاسلام نیز در شرح این عبارت به غصب فدک، نشناختن حق فاطمه -سلام‌الله‌علیها- و شکستن پهلوی او اشاره شده است.[۶] ▪️شریک بودن همه مردم در ظلم به فاطمه -سلام‌الله‌علیها-: درباره عبارت «بِتَضَافُرِ أُمَّتِکَ عَلَی هَضْمِهَا"؛ امّت تو در ستم كردن به وى دست به دست هم داده بودند» گفته‌اند واژه تضافر به معنای همکاری است؛ اما چون بسیاری از امت با سکوتشان این کار را تأیید کردند، این عمل به همهٔ امت نسبت داده شده است.[۷] ▪️نزدیکی زمان شهادت فاطمه -سلام الله‌علیها- به وفات پیامبر -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله: برخی از شارحان نهج‌البلاغه گفته‌اند عبارت «السَّرِيعَةِ اللَّحَاقِ بِكَ؛ به‌سرعت به تو ملحق شد» به نزدیک بودن شهادت حضرت فاطمه -سلام الله‌علیها-  به رحلت پیامبر- صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- اشاره می‌کند.[۸] البته از نظر برخی دیگر، این عبارت اشاره‌ای است به مصائب شدید حضرت فاطمه -سلام‌الله‌علیها- که بر اثر آنها در جوانی به شهادت رسید.[۹] 🔻منابع: ۱- مکارم شیرازی، پیام امام اميرالمؤمنين، ۱۳۸۶ش، ج۸، ص۳۷. ۲- خویی، منهاج البراعة، ۱۳۵۸ش، ج۱۳، ص۸-۹. ۳- مکارم شیرازی، پیام امام اميرالمؤمنين، ۱۳۸۶ش، ج۸، ص۳۲. ۴- ابن‌میثم، اختیار مصباح السالکین، ۱۳۶۶ش، ص۳۹۳. ۵- مکارم شیرازی، پيام امام اميرالمؤمنين، ۱۳۸۶ش، ج۸، ۳۷-۳۸. ۶- فیض‌الاسلام، ترجمه و شرح نهج‌البلاغه، ۱۳۷۱ش، ص۶۵۳. ۷- مکارم شیرازی، پيام امام اميرالمؤمنين، ۱۳۸۶ش، ج۸، ص۳۸. ۸- خویی، منهاج البراعة، ۱۳۵۸ش، ج۱۳، ص۹-۱۰. ۹- مکارم شیرازی، پیام امام اميرالمؤمنين، ۱۳۸۶ش، ج۸، ص۳۳. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 http://hawzeh.thaqalain.ir/category/جلسات-اساتید/استاد-معظم-فاطمی-نیا/سیری-در-نهج-البلاغه/ سیری در نهج‌البلاغه استاد فاطمی‌نیا 🍃💐🍃💐🍃 https://www.mehrnews.com/news/6283036/ضرورت-حفظ-موضوعی-نهج-البلاغه-در-مسابقات-معارفی-قرآن-کریم نایب رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه: حفظ موضوعی مفاهیم نهج‌البلاغه در قالب مسابقات معارفی قرآن کریم باید مورد توجه قرار گیرد. 🍃💐🍃💐🍃 https://reg.rasanahad.ir/course/بخش-رسانه-جشنواره-نهج-البلاغه بخش رسانه جشنواره نهج‏البلاغه 🍃💐🍃💐🍃 https://www.mehrnews.com/news/6244691/چرا-امام-امیرالمومنین-ع-بعد-از-پیامبر-ص-قیام-نکرد چرا امام علی(ع) بعد از پیامبر(ص) قیام نکرد؟ (یاداشت) 🍃💐🍃💐🍃 https://radio.iranseda.ir/epgarchivePart/?VALID=TRUE&ch=15&e=152522151 برنامه "درسنامه نهج‌البلاغه" كاری از گروه آموزش شبكه رادیویی قرآن به تهیه كنندگی سمیرا قنبری و به كارشناسی استاد حجت الاسلام و المسلمین حمید محمدی 🍃💐🍃💐🍃 https://www.iribnews.ir/fa/news/4379039/این-خانه-شهیدانمرکز-آموزش-قرآن-و-نهج-البلاغه-است این خانه شهیدان،مرکز آموزش قرآن و نهج‌البلاغه است. 🍃💐🍃💐🍃 https://rasanews.ir/fa/news/768895/هدف-بخش-معارفی-مسابقات-قرآن-ایجاد-موج-فهم-قرآن-و-نهج-البلاغه-در-جامعه-است حجت‌الاسلام اسکندری: هدف بخش معارفی مسابقات قرآن ایجاد موج فهم قرآن و نهج‌البلاغه در جامعه است. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.namasha.com/v/qcagZ2E9 بولس سلامه مسیحی از نهج‌البلاغه می‌گويد 🍃💐🍃💐🍃 https://vatanbidar.ir/?p=5729 نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی در البرز برگزار می شود. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.hawzahnews.com/news/1200237/نهج-البلاغه-برای-مرحوم-لشنی-یک-راهنمای-زندگی-بود مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) بروجرد گفت: نهج‌البلاغه برای حجت الاسلام لشنی(ره) یک راهنمای زندگی بود. 🍃💐🍃💐🍃 https://nahad.kaums.ac.ir/گالری-چندرسانه-ای/صوت-جلسه-31--از-سلسه-جلسات-درس-های-نهج-البلاغه صوت جلسه ۳۱ از سلسه جلسات درس‌های نهج‌البلاغه 🍃💐🍃💐🍃 https://www.mehrnews.com/news/5939755/برنامه-های-فرهنگسرای-نهج-البلاغه-در-هفته-کتاب-اعلام-شد برنامه‌های فرهنگسرای نهج‌البلاغه در هفته کتاب اعلام شد. 🍃💐🍃💐🍃 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
4_5877241000262375112.mp3
26.07M
🔸جلسه بیست و پنجم. 🔸دوشنبه، ۲۱ آبان ۱۴۰۳ ش. 🔹سلسله درس‌های کتاب شریف نهج البلاغة 🔹استاد: سید محمد طباطبائی یزدی 🔸اجمالی از سه تلاش انجام شده برای مستندسازی نهج البلاغه 🔹شخصیت ویژه آیت الله شیخ محمد حسین کاشف الغطاء (ره) 🔸نقدهای محقق شوشتری (ره) در مقدمه «بهج الصباغة فی شرح نهج البلاغة» 🔹نمونه‌هایی از مستندیابی محقق شوشتری برای سخنان امیرالمؤمنین (ع) 🔸پروژه «بررسی اسناد نهج البلاغه» به اشراف علمی دکتر احمد پاکتچی زید توفیقه 🔹نمونه اول: منبع یابی خطبه ۹۲ « دَعُونِي وَالْتَمِسُوا غَيْرِي » 🔸روایت تاریخ طبری به روشنی سبب ورود این خطبه را بازگو می‌کند 🔹ابن مسکویه رازی و کتاب «تجارب الامم و تعاقب الهمم» 🔸نمونه دوم: منبع یابی برای حکمت اول نهج البلاغه ▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
📚 عنوان کتاب: دیوان امیرالمؤمنین علی‌بن ابیطالب -علیه‌السّلام- 🖌️ترجمه: استاد مصطفی زمانی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
📒 دیوان امام علی -علیه‌السّلام-  مجموعه اشعاری به زبان عربی که منسوب به امام علی -علیه‌السّلام- است. علما و پژوهشگران مسلمان شمار کمی از این اشعار را سروده امام علی -علیه‌السّلام- می‌دانند و بقیه را سروده دیگر شاعران درباره امام علی -علیه‌السّلام- یا از زبان او یا اشعاری می‌شمارند که امام علی -علیه‌السّلام- از دیگران نقل کرده است. 📒این اشعار در سده‌های بعد از امام علی -علیه‌السّلام- گردآوری شده است و قدیمی‌ترینشان تدوین عبدالعزیز جلودی درگذشته ۳۲۲ق است. شمار این اشعار در نسخه‌های مختلف بین ۱۹۰ تا ۵۰۶ قطعه شعر متفاوت است. بیشتر پژوهشگران دیوان رایج فعلی را مطابق با کتاب اَنوار العقول فی اَشعار وَصیِّ الرّسول اثر قطب‌الدین کیدری بیهقی (درگذشت ۵۴۸ق) می‌دانند. 📒از جمله دلایلی که نشان می‌دهد بیشتر اشعار این دیوان متعلق به امام علی -علیه‌السّلام- نیست، این موارد است: وجود اشعاری در بحر رَجَز که برای سرودن اشعار کوچه‌بازاری استفاده می‌شود، وجود شعرهایی در مدح قبایل، ضعیف بودن اشعار از نظر فصاحت و بلاغت، فخرفروشی در برخی اشعار، ذکر ضرب‌المثل‌هایی مربوط به ایرانیان، رومیان و یونانیان، وجود تقسیمات فلسفی که از سده دوم هجری میان مسلمانان مطرح شد. 📒به گفته آقابزرگ تهرانی قدیمی‌ترین چاپ‌های دیوان عبارت‌اند از: چاپی در لیدن هلند در ۱۷۴۵م، چاپ بولاق مصر در ۱۲۵۱ق و چاپی در مصر در ۱۲۷۶ق و چاپ تهران در ۱۲۸۴ق. این دیوان به زبان‌های فارسی، لاتین، ترکی و اردو ترجمه و شرح شده است و امروزه چاپ‌های بسیاری از آن وجود دارد. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊️✨•✾••┈ 'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیه‌السّلام- "۳۸" "اَمرُ الخَرَاجِ وَ عِمَارَهُ الاَرضِ" کار خراج و آبادانی زمین "مَعَ اِسْتِجْلاَبِكَ حُسْنَ ثَنَائِهِمْ وَ تَبَجُّحِكَ بِاسْتِفَاضَةِ اَلْعَدْلِ فِيهِمْ مُعْتَمِداً فَضْلَ قُوَّتِهِمْ بِمَا ذَخَرْتَ عِنْدَهُمْ مِنْ إِجْمَامِكَ لَهُمْ وَ اَلثِّقَةَ مِنْهُمْ بِمَا عَوَّدْتَهُمْ مِنْ عَدْلِكَ عَلَيْهِمْ وَ رِفْقِكَ بِهِمْ" و از تو بخوبى ستايش مى‌كنند و در گسترش عدالت از ناحيه تو با خرسندى سخن مى‌گويند. و تو نيز خود در اين ميان مسرور و شادمان خواهى بود. بعلاوه تو مى‌توانى با تقويت آنها از طريق ذخيره‌اى كه بر ايشان نهاده‌اى اعتماد كنى. و نيز مى‌توانى با اين عمل كه آنها را به عدالت و مهربانى عادت داده‌اى، به آنان مطمئن باشى. "فَرُبَّمَا حَدَثَ مِنَ اَلْأُمُورِ مَا إِذَا عَوَّلْتَ فِيهِ عَلَيْهِمْ مِنْ بَعْدُ اِحْتَمَلُوهُ طَيِّبَةً أَنْفُسُهُمْ بِهِ فَإِنَّ اَلْعُمْرَانَ مُحْتَمِلٌ مَا حَمَّلْتَهُ" كه گاهى براى تو گرفتاريهائى پيش مى‌آيد كه بايد بر آنها تكيه كنى. و در اين حال آنها با طيب خاطر، پذيرا خواهند شد و عمران و آبادى تحمل همه اينها را دارد. "وَ إِنَّمَا يُؤْتَى خَرَابُ اَلْأَرْضِ مِنْ إِعْوَازِ أَهْلِهَا وَ إِنَّمَا يُعْوِزُ أَهْلُهَا لِإِشْرَافِ أَنْفُسِ اَلْوُلاَةِ عَلَى اَلْجَمْعِ وَ سُوءِ ظَنِّهِمْ بِالْبَقَاءِ وَ قِلَّةِ اِنْتِفَاعِهِمْ بِالْعِبَرِ" و اما ويرانى زمين تنها به‌ اين علت است كه كشاورزان و صاحبان زمين فقير مى‌شوند. و بيچارگى و فقر آنها بخاطر آن است كه زمامداران به جمع اموال مى‌پردازند و نسبت به بقاى حكومتشان بدگمانند و از تاريخ زمامداران گذشته عبرت نمى‌گيرند. 💠 شرح نامه 📍سپس امام -عليه‌السّلام- به نتيجۀ اين گونه ارفاق‌ها در حق رعيت پرداخته مى‌فرمايد: «بسيار مى‌شود در آينده براى تو گرفتارى‌هايى پيش مى‌آيد كه اگر در دفع آنها بر اين رعايا تكيه كنى با طيب خاطر آن را پذيرا مى‌شوند (و درحل مشكل به تو يارى مى‌دهند)»؛ (فَرُبَّمَا حَدَثَ‌ مِنَ‌ الْأُمُورِ مَا إِذَا عَوَّلْتَ‌ فِيهِ‌ عَلَيْهِمْ‌ مِنْ‌ بَعْدُ احْتَمَلُوهُ‌ طَيِّبَةً‌ أَنْفُسُهُمْ‌ بِهِ‌) . بديهى است محبّت، ايجاد محبّت مى‌كند و كمك به افراد وجدان آنها را بيدار مى‌سازد و خود را مديون محبّت كننده مى‌بينند، بنابراين هرگاه مشكلى براى محبّت كننده پيش آيد آنها با رضايت خاطر به كمك مى‌شتابند و اين بهترين سرمايۀ زمامداران براى ادارۀ كشور و بقاى حكومت است. آن‌گاه امام در جمله‌اى كوتاه و پر معنا مى‌فرمايد: «زيرا عمران و آبادى، هر چه بر آن نِهى تحمل مى‌كند»؛ (فَإِنَّ‌ الْعُمْرَانَ‌ مُحْتَمِلٌ‌ مَا حَمَّلْتَهُ‌) . اشاره به اينكه اساس كار و آنچه حرف اوّل را مى‌زند عمران و آبادى است؛ اگر زمين‌هاى كشاورزى و ساير منابع درآمد مردمِ‌ يك كشور آباد گردد و بنيۀ اقتصادى همه قوى شود هر مشكلى پيش آيد قابل حل است. 📍آن‌گاه امام در پايان اين سخن به نكتۀ ديگرى كه عامل اصلى ويرانى كشورهاست اشاره كرده مى‌فرمايد: مسائل اجتماعى و حوادثى كه در كشورها مى‌گذرد همواره علت و معلول يكديگرند؛ هنگامى كه زمامداران بر اثر بى‌كفايتى يا ظلم بر مردم از آيندۀ خود نااميد شوند و از تجارب پيشينيان در زمينۀ زمامدارىِ‌ صحيح بهره نگيرند دستپاچه مى‌شوند و به جمع مال مى‌پردازند؛ گاه آن را در نقاط دور و نزديك پنهان مى‌سازند و گاه به بستگان خود منتقل مى‌كنند و گاه به كشورهاى خارج اگر محل مورد اطمينانى داشته باشند انتقال مى‌دهند و همين امر باعث ويرانى زمين‌ها و منابع اقتصادى و فقر عمومى مى‌شود. و اركان حكومت را متزلزل مى‌سازد. تجربه نشان داده است كه اين‌گونه افراد كمتر مى‌توانند از اموالى كه گرد آورده‌اند بهره بگيرند. نمونه‌هاى آن را حتى در عصر خود دربارۀ شاهان گذشته ديده و شنيده‌ايم. 📍اين نكته نيز شايان توجّه است كه بسيارى از برنامه‌هاى عمرانى زمان مى‌طلبد و هرگاه زمامداران اميد به بقاى خود نداشته باشند زير بار چنين برنامه‌هايى نمى‌روند و طبعاً برنامه‌هاى عمرانى تعطيل مى‌شود و فقر دامان توده‌هاى مردم را مى‌گيرد. نيز اگر زمامداران دفتر تاريخ را دربرابر خود بگشايند و هر روز صفحه‌اى از آن را بنگرند به زودى به اشتباهات خويش پى‌مى‌برند؛ ولى غرور يا غفلت مانع از اين كار مى‌شود. شگفت اينكه بعضى از شارحان نهج‌البلاغه احتمال داده‌اند جملۀ (وَ سُوءِ‌ ظَنِّهِمْ‌ بِالْبَقَاءِ‌) به اين معناست كه آنها مرگ را فرموش مى‌كنند و گمان مى‌كنند ساليان دراز زنده‌اند در حالى كه اين عبارت هرگز تاب چنين تفسيرى را ندارد، زيرا سوء ظن را در واقع به معناى حسن ظن تفسير كرده‌اند. ترجمه و شرح: مکارم شیرازی، ناصر بخش: سی‌ و هشتم 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند. 🔹کارگاه‌ علمی سیمای امیرمؤمنان علی -علیه‌السّلام- در نهج‌البلاغه 🔹 گام نخست 🔹مدرس: سرکار خانم دکتر مهناز آل‌علی 🔹زمان: پنجشنبه ۱ آذرماه ۱۴۰۳ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🔹سیمای امیر مؤمنان علی-علیه‌السلام- در نهج‌البلاغه (قسمت اول) امیر مؤمنان علی -علیه‌السلام- در ۱۳ رجب سال ۳۰ عام الفیل در کعبه به دنیا آمد. مادرش بنت اسد و پدرش ابوطالب نام داشت. با توجه به اینکه حضرت ده سال پیش از بعثت به دنیا آمد ، لذا در حوادث تاریخ اسلام همواره در کنار پیامبر اکرم(ص) حضور داشت و پس از رحلت ایشان در حدود سی سال زندگی کرد و در ۲۱ ماه رمضان سال ۴۰ هجری در شهر کوفه به شهادت رسید. بر این اساس، عمر ۶۳ سالهٔ امام را می توان به پنج دوره تقسیم نمود: ۱_ از ولادت تا بعثت پیامبر اکرم(ص) ۲_ از بعثت تا هجرت پیامبر اکرم (ص) به مدینه ۳_ از هجرت پیامبر اکرم(ص) به مدینه تا رحلت آن بزرگوار ۴_ از رحلت پیامبر اکرم(ص) تا آغاز خلافت امام علی(ع) ۵_ دوران خلافت امام علی( ع) ۱_ از ولادت تا بعثت پیامبر اکرم (ص) عمر مبارک امام در این دوره، از ده سال تجاوز نمی کند. و این دورهٔ حساس تربیت و شکل گیری شخصیت را در خانهٔ رسول اکرم(ص) و تحت نظارت و تربیت مستقیم ایشان بود( نک: خطبهٔ۱۹۲) رسول اکرم(ص) پیش از بعثت، سالی یک ماه در غار حراء به عبادت می پرداخت. هنگامی که فرشتهٔ وحی برای نخستین بار بر ایشان نازل شد و حضرت را به مقام رسالت مفتخر ساخت، علی( ع) در کنار ایشان حضور داشت و به فرمایش خود امام شاهد تمام ماجرا بود ( نک: خطبهٔ۱۹۲) . ملازمت و همراهی علی(ع) با رسول خدا(ص) از جمله امتیازات منحصر به فرد ایشان بود و این همراهی تا آنجا ادامه داشت که پیامبر خدا(ص) در دامان علی(ع) جان به جان آفرین داد( نک: خطبهٔ۱۹۷). ۲_ از بعثت تا هجرت پیامبر اکرم(ص) این دوره ۱۳ سال به طول انجامید و شامل یک سری خدمات ، مجاهدت ها و اقدامات برجسته ای بود که امام علی(ع) در راه پیشرفت اسلام انجام داد. از جمله : _ پیشگام بودن در پذیرش اسلام چنانکه فرمود: « خدایا من نخستین کسی هستم که به سوی تو بازگشت و پیام تو را شنید و به دعوت پیامبر پاسخ گفت و پیش از من جز پیامبر اسلام کسی نماز نگزارد» ( نک: خطبهٔ۱۳۱). _ حمایت و جانشینی پیامبر اکرم(ص) حمایت ها و فداکاری های امام به خصوص در واقعهٔ «لیلت المبیت» به اوج خود می رسد و تا آخرین لحظات عمر مبارک رسول خدا(ص) ادامه داشت( نک: خطبهٔ۱۹۷). ۳_ از هجرت تا رحلت پیامبر اکرم(ص) زندگی امام در این دوره، شامل حوادث و رویدادهای گوناگون به ویژه فداکاری های ایشان در جبهه های نبرد بود. چنانکه فرمود: « به خدا سوگند من از سپاهیان اسلام بودم تا آن که سپاه کفر همگی عقب نشینی کرد... هرگز ناتوانی و ترس به خود راه ندادم و سستی و کاهلی نکردم»( نک: خطبهٔ۱۰۴). ادامه دارد... 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
سیمای امیر مؤمنان علی(ع) در نهج البلاغه.aac
47.11M
🔰 کارگاه علمی «سیمای امیرمؤمنان علی -علیه‌السّلام- در نهج‌البلاغه 🔸 گام نخست 🔹 مدرس: دکتر مهناز آل‌علی ⏰ زمان: پنجشنبه ۱ آذرماه ۱۴۰۳ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 https://rasanahad.ir/1403/08/29// مراسم هفتگی قرائت فرازی از نهج‌البلاغه 🍃💐🍃💐🍃 https://vista.ir/n/roozaneh-mq3i7 حکایت‌های زیبای نهج‌البلاغه؛ مجموعه داستان‌های مذهبی از حضرت علی (ع) 🍃💐🍃💐🍃 https://international.tums.ac.ir/آرشیو-اخبار-پردیس/برگزاری-کلاس-تفسیر-نهج-البلاغه-ویژه-دانشجویان-بین-الملل-به-مناسبت-روز-کتاب،-کتابخوانی-و-کتابدار- برگزاری کلاس تفسیر نهج‌البلاغه ویژه دانشجویان بین الملل به مناسبت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار 🍃💐🍃💐🍃 https://radio.iranseda.ir/epgarchivePart/?VALID=TRUE&ch=15&e=152534304 برنامه "درسنامه نهج البلاغه" كاری از گروه آموزش شبكه رادیویی قرآن به تهیه كنندگی سمیرا قنبری و به كارشناسی استاد حجت الاسلام و المسلمین حمید محمدی است كه روز های چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۵:۰۵ و تكرار آن روزهای پنج شنبه ساعت ۵:۰۵ تقدیم شنوندگان می‌شود. 🍃💐🍃💐🍃 https://cnby.ir/home/Topics کنفرانس ملی علمی_ تخصصی نهج‌البلاغه با رویکرد کار و تولید و نقش آن در تعالی جامعه 🍃💐🍃💐🍃 https://conferenceyab.ir/conference/second-international-congress-on-strategies-expanding-ghadir-culture-promoting-nahjul-balagha/ دومین کنگره بین المللی راهکارهای گسترش فرهنگ غدیر و ترویج نهج‌البلاغه، خرداد ۱۴۰۴ 🍃💐🍃💐🍃 https://www.hawzahnews.com/news/1202207/اصول-مهم-پرورش-سبک-زندگی-اسلامی-با-محوریت-نهج-البلاغه اصول مهم پرورش سبک زندگی اسلامی با محوریت نهج‌البلاغه 🍃💐🍃💐🍃 https://tms.iau.ir/fa/news/9094/ برگزاری کارگاه نهج‌البلاغه و زندگی در دانشکده داروسازی و علوم داروئی 🍃💐🍃💐🍃 https://www.bustaneketab.ir/book/3180/کتاب-اندیشه-سیاسی-تربیتی-علوی-در-خطبه-های-نهج-البلاغه-ج-8--خطبه-های-194-201-اثر-آیت-الله-دکتر-احمد-بهشتی-ناشر-انتشارات-بوستان-كتاب اندیشه سیاسی تربیتی علوی در خطبه‌های نهج‌البلاغه ج 8 * خطبه های 194-201 (معرفی کتاب) 🍃💐🍃💐🍃 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
4_5900000010489042540.mp3
24.55M
🔸جلسه بیست و ششم. 🔸دوشنبه، ۲۸ آبان ۱۴۰۳ ش. 🔹سلسله درس‌های کتاب شریف نهج البلاغة 🔹استاد: سید محمد طباطبائی یزدی 🔸بررسی انتساب حکمت اول نهج البلاغه به واصل بن عطا 🔹وجه تسمیه فرقه کلامی معتزله و اعتزال آنان از فتنه 🔸مفهوم «فتنه» و تعبیراتی چون «كنْ حِلْساً مِنْ أَحْلاسِ بَيْتِكَ» 🔹روایتی معروف از (الاحتجاج) طبرسی درباره حسن بصری 🔸کتاب «الفتَن» نُعیم بن حمّاد مروزی 🔹وصایای امیرالمؤمنین (ع) به فرزندشان به روایت (العدد القویّة) علی بن یوسف حلّی 🔸دجّال کوفه در نقلی از حاکم نیشابوری در (المستدرک علی الصحیحین) 🔹(المختار من مناقب الأخیار) ابن اثیر و نقل سخنانی از علی (ع) 🔸منابعی که انتساب «كُنْ فِي الْفِتْنَةِ كَابْنِ اللَّبُونِ» را به امیرالمؤمنین (ع) نقل کرده‌اند. ▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
"تَوَقَّوُا اَلْبَرْدَ فِي أَوَّلِهِ وَ تَلَقَّوْهُ فِي آخِرِهِ فَإِنَّهُ يَفْعَلُ فِي اَلْأَبْدَانِ كَفِعْلِهِ فِي اَلْأَشْجَارِ أَوَّلُهُ يُحْرِقُ وَ آخِرُهُ يُورِقُ" بپرهيزيد از سرما در آغازش (در پائيز) و استقبال كنيد از آن در آخرش (نزديك بهار) زيرا در بدنها همان مى‌كند كه با درختان مى‌كند. در آغاز خشک مى‌كند و در آخر برگ مى‌آورد. 🍁شرح خوددارى و پوشش در آغاز سرما واجب شده است، چون آغاز سرما اول پاييز است و تابستان و پاييز در خشك بودن شريكند، پس وقتى كه سرما فرا مى‌رسد و بر بدنها نيز وارد مى‌شود در حالى كه بدنها در اثر گرما و خشكى تابستان، آمادگى براى تخلخل و باز شدن منافذ رگ و پى و خشكى پيدا كرده و اثرپذيرى بدن زياد و تأثير سرما در اثر فشار حرارت غريزى سريع مى‌گردد، در نتيجه نيروهاى سردى و خشكى در بدن قوّت مى‌گيرد كه اين هر دو طبيعت مرگند، به همين دليل درختان خشكيده و برگها سوخته مى‌شوند و مى‌ريزند و بدنها لاغر و نحيف مى‌گردند. اما دستور به استقبال از آخر سرما يعنى آخر زمستان و آغاز فصل بهار، از آن جهت است كه زمستان و بهار در رطوبت شريكند و فرقشان در اين است كه زمستان سرد و بهار گرم است. پس سرماى پسين هر گاه آميخته به گرماى بهارى شود و شدتش بدان وسيله درهم شكند، بعد از آن شكستى و زيانى به بدنها ندارد و حرارت غريزى قوّت مى‌گيرد و گسترده مى‌شود و به وسيلۀ سرما با رطوبت معتدل گشته، آمادگى براى مزاج پيدا مى‌شود كه خود طبيعت زندگى است. و باعث رشد و نيرو گرفتن بدنها و شكوفائى برگها و میوه‌هاست. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir