eitaa logo
انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران
367 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
289 ویدیو
48 فایل
🌱 اولین و تنها انجمن علمے کشور در حوزه ے علوم و معارف نهج البلاغه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناورے ارتباط با ادمین: @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 درباره انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران https://nahj.ui.ac.ir/ 🍃💐🍃💐🍃 💠 متأسفانه نهج البلاغه به مردم شناسانده نشده است https://www.mehrnews.com/news/5770681/ 🍃💐🍃💐🍃 💠کتاب نهج البلاغه مبانی مفاهیم و وظایف سیاسی منتشر شد لینک https://rasanews.ir/fa/news/733739/ 🍃💐🍃💐🍃 💠 مازندران؛ میزبان چهاردهمین دوره مسابقات قرآن و نهج البلاغه کارکنان و همسران شرکت ملی گاز http://shabestan.ir/detail/News/1264096 🍃💐🍃💐🍃 💠 تصاویر سلسله نشست‌های شرح و تفسیر نهج البلاغه در ارومیه https://www.hawzahnews.com/photo/1084629/ 🍃💐🍃💐🍃 💠 تاکید بر فعالیت دانش آموزان در سایه قرآن و نهج البلاغه https://www.google.com/amp/s/www.yjc.ir/fa/amp/news/8430192 🍃💐🍃💐🍃 💠 https://daylinews.ir/درخشش-فعالان-قرآنی-شرکت-نفت-و-فرآورده-ه/ 🍃💐🍃💐🍃 💠 https://faratarjome.ir/u/news/ایجاد-مقطع-دکتری-معارف-نهج-البلاغه-در-دانشگاه-آیت-الله-حائری-میبد2.html 🆔 @nahjalbalaghah_ir
📚کتاب "روایات حضرت عبدالعظیم حسنی -علیه‌السّلام- از حضرت امیرالمؤمنین -علیه‌السّلام- در منابع خطی یمن" به تحقیق و ترجمه محمد عافی، از آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد. 🔶 حضرت عبدالعظیم حسنی -علیه‌السّلام- افزون بر شرافت انتساب به خاندان عصمت و طهارت، از جمله عالمان و محدثان شیعه است که به ‌سبب ارتباط نزدیک با امامان -علیهم‌السّلام- میراث گران‌بهایی را از آنان فراگرفته و با گزارش و نگارش آن، مسیر دستیابی آیندگان به این میراث را فراهم ساخته است و کتاب «خُطَب امیرالمؤمنین -علیه‌السّلام-» از جمله نگاشته‌های ایشان بوده ‌است. 🔶 کتاب حاضر، نزدیک به صد روایت از مولای متقیان و امیرمؤمنان امام علی بن ابی طالب -علیه‌السّلام -است که آنها را حضرت عبدالعظیم حسنی -علیه‌السّلام- از امام جواد -علیه‌السّلام- و آن حضرت نیز از جد بزرگوار خود، امیرالمؤمنین -علیه‌السّلام-، روایت کرده ‌اند. 🔶 کتاب "روایات حضرت عبدالعظیم حسنی -علیه‌السّلام- از حضرت امیرالمؤمنین -علیه‌السّلام- در منابع خطی یمن" ترجمه کتاب "أحادیث أمیرالمؤمنین -علیه‌السّلام- بروایة عبدالعظیم‌الحسنی -علیه‌السّلام-" می باشد که متن اصلی و عربی این کتاب از طریق نسخه‌ای کهن به املای قاضی جعفر بن أحمد بن عبدالسلام بهلولی یمانی (م۵۷۳ه‍) و از میراث زیدیه یمن به دست آمده است و پیش از این در سال ۱۳۹۹ از سوی پژوهشگاه قرآن و حدیث و با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر گردید. 🔶 لازم به ذکر است پیشتر نیز کتاب "مسند حضرت عبدالعظیم الحسنی -علیه‌السّلام-" که روایات آن، از طریق تفحص در منابع گسترده حدیثی شیعه و اهل سنت گردآوری گردید به زبان فارسی–عربی و در قطع وزیری و در ۳۱۱ صفحه در سال ۱۳۸۲  منتشر شده بود. 🔶 کتاب "روایات حضرت عبدالعظیم حسنی -علیه‌السّلام- از حضرت امیرالمؤمنین -علیه‌السّلام- در منابع خطی یمن" به تحقیق و ترجمه محمد عافی از آثار پژوهشکده علوم و معارف حدیث، در قطع رقعی، به زبان فارسی، در ۱ جلد و ۶۴ صفحه به نگارش درآمده است و در سال ۱۴۰۰ با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر شده است. 💠 منبع: پژوهشگاه قرآن و حدیث 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه نشست سوم با موضوع: 🔹«نگاهی به جایگاه علم در نهج‌البلاغه و تلاش‌های استاد شهید مرتضی مطهری در حوزۀ نهج‌البلاغه» 🔹گزیده‌ای از آنچه در این گفتگو به آن خواهیم پرداخت: "مقوله علم و جايگاه آن به همراه سخن از هم عرض‌ها و مترادف‌های مكانتی در ميان مردم مانند، ثروت و تقابل‌های آن همانند، جهل از جمله مباحثی است كه در حيطه كلام امام اميرمؤمنان علی‌بن‌ ابی‌طالب -عليه السّلام- مطرح بوده و مستمرا نيازمند التفات است، تا در ميان همگان به شايستگی مطرح و نتيجه‌گيری شود. ضرورت تبيين جايگاه مال و ثروت و علم و انديشه ضرورتی هميشگی است به دليل آنكه علم، حيات جهان است و مورد توجه قرآن كريم و نبی مكرم -صلی الله علیه و آله- و وصی معظم -علیه‌السّلام-. يافتن مسير بهره‌مندی از علم (علم مورد نياز همه انسانها فارغ از علم تجربی، علم ناظر به تخصص و مهارت) و تعيين جايگاه متقابل آن يعنی ثروت ...” 🔹به این امید که بتوانيم در ایام بزرگداشت شهادت “استاد شهيد مرتضی مطهری“ نگاهی مختصر به تلاش‌های آن انديشمند فرزانه در معرفی نهج‌البلاغه و بهره‌مندی عموم مردم از آن داشته باشيم. " 🔹زمان‌برگزاری نشست: چهارشنبه "۱۴۰۲/۲/۲۰" ساعت برگزاری متعاقبا اعلام خواهد شد... 🔹لطفا آنچه به عنوان سوال یا چالش ذهنی در این زمینه برای شما ایجاد شد را به آيدی @Be_safe (ایتا) ارسال نماييد. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 اميرالمؤمنين -عليه السّلام- : "لاخَیرَ فِی عَمَلِِ الاّ مَعَ الیَقیِن وَ الوَرَع" خیری در عملی نیست، مگر اینکه با یقین و ورع همراه باشد. [۱] 📌در روایت فوق بر دو عامل تأکید شده است: اول یقین، که منظور از آن همان معرفت و ایمان محکم است و دوم، ورع که ابزار حفظ دیانت است. 📌یقین پس از عبور از تمام مراحل اسلام و ایمان به دست می‌آید و کسی که این مراحل عالی را به دست آورد و به عرصه یقین قدم گذارد، البته شاهد عنایات مهمی از خدای بزرگ خواهد شد. [۲] [۱] [۲] تبار، فیروزآبادی، سیمای یقین در قرآن و روایات، ص ٩۵ ――― 🌱 @nahjalbalaghah_ir
🍃🍃﷽🍃🍃 🔸منزلت بدون شایستگی "لا تَفخَرَنَّ بِمَرتَبَةٍ نِلتَها مِن غَيرِ مَنْقَبَةٍ؛ فَاِنَّ مَا يَبنِيهِ الْاِتِّفَاقُ يَهدِمُهُ الْاِسْتِحْقَاقُ." به منزلتی که بدون شایستگی به آن دست یافته‌ای فخر مفروش، زیرا آنچه را که اتفاق برپا می‌سازد، لیاقت و استحقاق، ویرانش می‌کند. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊✨•✾••┈ 💠 جایگاه و اهمیت فرمان حکومتی امیرالمؤمنین -علیه‌السّلام- به مالک‌ اشتر ✍ نامه امام -علیه السّلام- به مالک‌ اشتر، مهم‌ترین و اساسی‌ترین متن حکومتی و مدیریتی به جای مانده از امیرمؤمنان علی -علیه‌السّلام- است و هر کس که بدان توجّه کرده و در آن تامّل نموده است به این امر معطوف گشته و آموزه‌های آن‌ را راهگشا در حکومت و مدیریت یافته است. ✍ این نامه طولانی‌ترین فرمانی است که از جانب امام علی -علیه‌السّلام- نگاشته شده است و دربرگیرنده اساسی‌ترین مباحث حکومتی و مدیریتی از منظر امام علی -علیه‌السّلام- است و در آن به مبانی اصول، روش‌ها، سیاست‌ها و اخلاق حکومتی و مدیریتی پرداخته شده است. ✍ ادبیات آن، ادبیاتی ویژه است، با استوارترین و متین‌ترین زبان، زیباترین و لطیف‌ترین بیان و بهره‌مند از مفردات و مرکبات دقیق و ژرف معنا. از هندسه‌ای کاملاً بسامان و معتدل برخوردار است و محتوای آن بر اساس نگاهی جامع به حکومت و مدیریت، بر قواعد عقلانی بنیان گذاشته شده و تابع اخلاق سامان یافته و به حکومت و مدیریت، بر قواعد عقلانی بنیان گذاشته شده و تابع اخلاق سامان یافته و به صورتی کارا ارائه گشته است. ✍ از نظر سبک‌شناسی و درون مایه‌های سخن، نمی‌تواند از کسی جز امیرمؤمنان علی -علیه‌السّلام- صادر شده باشد. گذشته از این، نقل آن در منابع متعدد پیش از شریف رضی -رحمة الله علیه- و پس از وی وجود سندهای اطمینان‌آور، تردیدی باقی نمی‌گذارد که از آنحضرت است. ✍ مخاطب آن مالک‌ اشتر است؛ مالک پسر حارث نخعی، پیش از اسلام در یمن چشم به جهان گشود و در همانجا رشد کرد و اسلام آورد، ولی پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله- را ندید و از این رو از تابعان به شمار می‌آید. پس از رحلت پیامبر -صلی الله عليه و آله- و شکل‌گیری فتوحات، مالک در فتوحات شرکت جست و در سال پانزده هجری در جنگ یرموک با سپاه روم، گرزی به کلاهخودش کوفته شد و خُود بر سر او پخش شد و پاره‌ای از آهن چشم او را چاک داد و از آن پس به اشتر ملقّب شد؛ زیرا اشتر به کسی گویند که پلک چشمش برگشته و مژه نداشته باشد، یا کسی که چشم یا لب پایینش چاک داشته باشد. رشادت و توانایی فرماندهیِ مالک، او را از برجستگان فتوحات نمود. سپس به عراق منتقل شد و در کوفه ساکن گردید. در عصر حکومت عثمان، شخصیتی فعال در مخالفت با سیاست‌های او و معترض به کارگزاران وی در کوفه بود. 📚 رایت‌ِ درایت، مصطفی دلشاد تهرانی (با اندکی تغییر) بخش: اول 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران برگزار میکند: 🔹سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج البلاغه 🔹 نشست سوم: «نگاهی به جایگاه علم در نهج البلاغه و تلاش‌های استاد شهید مرتضی مطهری در حوزۀ نهج البلاغه» 🔹 سخنران: دکتر محمدهادي امين ناجي استاد گروه علوم قرآن و حديث دانشگاه پيام نور 🔹 زمان: چهارشنبه،۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ساعت ۱۸ الی ۱۹ 🔹 لینک ورود به نشست: http://Meeting.tpnu.ac.ir/nahj https://nahjalbalaghah.ir/ 🌐 🆔 @nahjalbalaghah_ir
https://www.irna.ir/news/85098134/ شرحی بر نهج‌البلاغه برای نسل کنونی منتشر شد 🍃💐🍃💐🍃 https://www.isna.ir/news/1402021609637/ پاسخ به شبهه سندیت نهج‌البلاغه 🍃💐🍃💐🍃 https://taaghche.com/book/118077/ پیام‌های نهج‌البلاغه 🍃💐🍃💐🍃 https://ketabejamkaran.ir/114809/ قصه‌های نهج‌البلاغه 🍃💐🍃💐🍃 https://atna.atu.ac.ir/fa/news/304893/ شاهد غربت و مظلومیت نهج‌البلاغه در جامعه هستیم 🍃💐🍃💐🍃 https://www.kerman.ir/node/12806 عجین‌ کردن حال‌ و هوای شهر با آموزه‌های نهج‌البلاغه 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊✨•✾••┈ 'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیه‌السّلام- "كَتَبَهُ لِلأشتَرِ النَّخَعي -رَحمِهُ اللهُ- [لَمَّا وَلاهُ] عَلَى مِصرَ وَ أَعمَالِهَا حِينَ اضطَرَبَ أَمرُ [أمِيرهَا عَلَیها] مُحمدِ بنِ أَبِي بَكرِِ -رَحِمَهُ اللهُ- وَ هُوَ أَطوَلُ عَهدِِ كَتَبَهُ وَ أَجمَعَهُ لِلمَحاسِنِ" و از نامۀ آن حضرت است كه براى اشتر نخعى، هنگامى كه كار امير آن ولايت (محمد پسر ابو بكر) آشفته گرديد، نوشت و او را (به ولايت) مصر و شهرهاى تابع آن گماشت. [این متن] از طولانی‌ترين نامه‌های آنحضرت است و به جهت زیبایی، [نسبت به سایر نامه‌ها] جامع‌تر است. "بِسْمِ اَللَّهِ اَلرَّحْمَنِ اَلرَّحِيمِ" "هَذَا مَا أَمَرَ بِهِ عَبْدُ اَللَّهِ عَلِيٌّ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ مَالِكَ بْنَ اَلْحَارِثِ اَلْأَشْتَرَ فِي عَهْدِهِ إِلَيْهِ حِينَ وَلاَّهُ مِصْرَ جِبَايَةَ خَرَاجِهَا وَ جِهَادَ عَدُوِّهَا وَ اِسْتِصْلاَحَ أَهْلِهَا وَ عِمَارَةَ بِلاَدِهَا." "به نام خداوند بخشندۀ مهربان" اين فرمانى است از بندۀ خدا، على امير مؤمنان -علیه‌السّلام- به مالک اشتر پسر حارث، در نامه‌ای كه با او مى‌گذارد، هنگامى كه وى را به حكومت مصر مى‌گمارد تا خراج آن را فراهم آرد و نیز برای پیکار نمودن با دشمنان، سامان دادن به كار مردم مصر و آباد كردن شهرهاى آن. 💠 أَمَرَهُ بِتَقْوَى اَللَّهِ وَ نَصرِهِ "أَمَرَهُ بِتَقْوَى اَللَّهِ وَ إِيْثَارِ طَاعَتِهِ وَ اِتِّبَاعِ مَا أَمَرَ بِهِ فِي كِتَابِهِ مِنْ فَرَائِضِهِ وَ سُنَنِهِ اَلَّتِي لاَ يَسْعَدُ أَحَدٌ إِلاَّ بِاتِّبَاعِهَا وَ لاَ يَشْقَى إِلاَّ مَعَ جُحُودِهَا وَ إِضَاعَتِهَا." او را به ترس از خدا، مقدم داشتن طاعت خدا بر ديگر كارها و پيروى آنچه در كتاب خود فرمود و نیز اطاعت از واجب و سنتّ‌ها كه كسى جز با پيروى آن راه نيک‌بختى را نپيمود و جز با نشناختن و ضايع ساختن آن بدبخت نبود، امر فرمود. "وَ أَنْ يَنْصُرَ اَللَّهَ سُبْحَانَهُ بِقَلْبِهِ وَ يَدِهِ وَ لِسَانِهِ فَإِنَّهُ جَلَّ اِسْمُهُ قَدْ تَكَفَّلَ بِنَصْرِ مَنْ نَصَرَهُ وَ إِعْزَازِ مَنْ أَعَزَّهُ." و اين كه خداوند سبحان را با قلب، دست و زبانش يارى كند؛ زیرا او (که نامش با جلالت است) يارى هر كه او را ياری نماید و عزّت آن كس را كه او را عزيز بدارد ضامن شده است. 💠 شرح نامه 📍امام -عليه‌السّلام- در بخشِ‌ آغازين اين نامه، از نام خداوند رحمان و رحيم كمک مى‌طلبد سپس مى‌فرمايد: «اين دستورى است كه بندۀ خدا على اميرمؤمنان-عليه‌السّلام- به مالک بن حارث اشتر در فرمانى كه براى او صادر كرده بيان نموده، در آن هنگام كه زمامدارى مصر را به او سپرد تا حقوق بيت‌المال در آن سرزمين را جمع‌آورى كند و با دشمنان آنجا پيكار نمايد؛ به اصلاح اهل آن همت گمارد و به عمران و آبادى شهرها و روستاهاى آن بپردازد». 📍در اين فرمان، امام -عليه‌السّلام- نخست خود را بندۀ خدا بر مى‌شمارد و سپس اميرمؤمنان؛ تا روشن سازد كه زمامدارى مؤمنان نيز در سايۀ عبوديت پروردگار است نه براى خودكامگى. آن‌گاه اهداف چهارگانه‌اى براى اين مأموريت بيان مى‌كند: نخست به امور اقتصادى و مالى اشاره كرده كه از آن تعبير به خراج شده است. درست كه خراج به معناى ماليات سرزمين‌هايى است كه در جنگ‌ها به دست مسلمانان فتح مى‌شد؛ ولى در اينجا مفهوم گسترده‌ترى دارد و تمام امور مالى مربوط به دولت اسلامى را فرا مى‌گيرد؛ اعم از خراج و زكات و جزيه و خمس و امثال آن. 📍سپس به مسألۀ نيروى نظامى و دفاعى كشور اسلام و آمادگى آنها براى دفع هجمات دشمن اشاره مى‌كند، زيرا تا امر آنها سامان نپذيرد امنيّت در داخل حاصل نمى‌شود و مردم با فكر آسوده به دنبال كارهاى خود نمى‌روند. در سومين هدف به اصلاح امور اجتماعى و فرهنگى اشاره مى‌كند از جمله ايجاد انگيزه براى كارهاى خير و از بين بردن سرچشمه‌هاى مفاسد اخلاقى و برقرار ساختن امنيّت شغلى و تأمين حقوق همگان و نظام بخشيدن به امور قضايى، گرچه بعضى چنين تصور كرده‌اند كه جملۀ «اسْتِصْلَاحَ‌ أَهْلِهَا» تنها به سامان بخشيدن امور مادى مردم اشاره مى‌كند؛ ولى بعيد است كه نظر امام -عليه السّلام- تنها اين باشد، بلكه اصلاح تمام امور معنوى و مادى را دربر مى‌گيرد. ترجمه: سید جعفر شهیدی شرح: پیام امام‌ اميرالمؤمنين -علیه‌السّلام-، مکارم شیرازی، ناصر بخش: دوم 🆔 @nahjalbalaghah_ir
📗کتاب "عدالت سازمانی: نگرشی نو به مفهوم عدالت بر پایه اندیشه‌های امام علی - علیه‌السّلام-"، به شیوه مجموعه مقالات تدوین‌شده است. از مزایای این روش، ممیزی مضاعف علمی است. کلیت این کتاب، به‌ واسطه تمرکز صرف بر مفهوم و سازه‌ای خاص و با توجه به ترتیب منطقی قرار گرفتن مقالات از انسجام قابل قبولی برخوردار است. هر فصل در عین استقلال مفهومی، ارتباطی قوی و منطقی با فصول قبل و بعد و کل کتاب دارد. 📗 این کتاب نمونه خوبی برای نمایش چگونگی شکل‌گیری و بسط یک نظریه است. به‌ واسطه ماهیت ساختارشکنانه‌ معدود تألیفاتی که به ارائه نظریه‌ای نو در مرزهای دانش در هر رشته علمی می‌پردازند و نیز سبک خاص انتخاب‌شده، خواندن این کتاب برای مطالعه کننده عام اندکی دشوار و نامأنوس است اما برای جامعه دانشگاهی که به مطالعه مقالات خو گرفته‌اند به‌ مراتب راحت‌تر از کتاب‌هایی است که با شیوه مرسوم نگاشته می‌شوند، فلذا جامعه هدف این کتاب بیشتر، استادان، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهش‌گران این حوزه خواهند بود. 📗به‌طور خلاصه خروجی این کتاب که حاصل چند پژوهش مرتبط به هم است، ارائه نگرشی جدید به مفهوم عدالت سازمانی با معرفی سازه‌ای نو با عنوان ادراک عدالت فرادستان است. این پژوهش‌ها از شناسایی مسئله شروع‌شده و با ارائه نگرشی جدید به عدالت به معرفی سازه ادراک عدالت در فرادستان، در پاسخ به این مسئله منتج می‌شود. پس از ارائه استدلال جهت تبیین منطقی این نگرش نو، به تشریح اصلی‌ترین ویژگی این نگرش یعنی ویژگی چرخشی ادراک عدالت که با ورود سازه ادراک عدالت فرادست به مفهوم کلان عدالت سازمانی موضوعیت می‌یابد، پرداخته می‌شود. 📗 ارائه شاخص‌هایی جهت اندازه‌گیری این سازه نو، سرآغازی برای بررسی تأثیر لحاظ این سازه بر گستره مؤلفه‌های موجود در حوزه مدیریت و سازمان، ازجمله سبک رهبری، جو عدالت و مانند آن است. درنهایت و از دید تجویزی؛ شناسایی و معرفی ویژگی‌های شخصیتی رهبر که مهم‌ترین عامل در مدیریت چرخه‌های ادراکی- رفتاریِ عدالت است، در گزینش، پرورش، آموزش و ارتقاء رهبرانی که قادر به مدیریت هرچه بهتر مفهوم عدالت در سازمان باشند به دست‌اندرکاران کمک خواهد کرد. 📗این اثر از دو منظر در توسعه علم سهیم است. نخست؛ معرفی سازه‌ای جدید با عنوان ادراک عدالت فرادست. دوم؛ ایجاد تغییر در نگرش به مفهوم عدالت در سازمان، دستکم از دو منظر. اگر سازه عدالت همکار با لحاظ ارتباطات افقی و مورب مفهوم کلاسیک عدالت سازمانی را که تا پیش از آن تنها در جهت ارتباطی بالا به پایین تعریف‌شده بود، تعالی بخشید، سازه ادراک عدالت فرادست با در نظر گرفتن ارتباط پایین به بالا و ادراکات فرادستان، طیف کاملی از نگرش پدیدارشناسانه به ادراک عدالت از منظر جهت ارتباط را در کنار مفاهیم قبلی به دست می‌دهد. 📗 دیگر اینکه ورود این سازه با تغییری پارادایماتیک در نگاه به عدالت این مفهوم را از حالت تک‌ بعدی، خطی و ایستا به مفهومی چند بعدی، فرآیندی و پویا تبدیل می‌کند که در گذر زمان شکل می‌گیرد، همگام با تغییر و تحولات ساختار اجتماعی سازمان تغییر می‌کند، تعریف و بازتعریف می‌شود و تعالی می‌یابد. 📚عدالت سازمانی (نگرشی نو به مفهوم عدالت بر پایه اندیشه‌های امام علی -علیه‌السّلام-، دکتر وحیدرضا حلوائیها ناشر: بنیاد نهج‌البلاغه 🆔 @nahjalbalaghah_ir
ﻭَ ﻟَﻴْﺲَ ﻟِﻲ ﺃَﻥْ ﺃَﺣْﻤِﻠَﻜُﻢْ عَلَی ﻣَﺎ ﺗَﻜْﺮَﻫُﻮﻥَ." بر من [خوشایند] نیست شما را به چیزی که [نسبت به آن] اکراه دارید وادار نمایم. 💢 شرح 🔸 پیشوای موحّدان، علی -علیه‌السّلام- برای راه بردن و هدایت مردمان و اداره ایشان هرگز ذرّه‌ای به خودکامگی و سلطه‌گری دست نیالوده و معتقد بود، مردمان خود باید بخواهند و در مسیر تربیت گام نهند و گرنه تربيتی حاصل نخواهد شد. آن حضرت در نامه‌ای به "قَرَظَة بن کَعب انصاری" از استانداران و کارگزاران خود، چنین یادآور شده است: 🔸"وَلَستُ اَرَی اَن اُجبِرَ اَحَداََ عَلَی عَمَلِِ یَکرَهُهُ" نمی‌خواهم کسی را مجبور به کاری کنم که از آن کراهت دارد. این منطق قرآن کریم است و علی -علیه‌السّلام- فرزند قرآن و قرآن‌ناطق است. خدای متعال از زبان حضرت نوح -علیه‌السّلام- چنین می‌آموزد: "أَنُلْزِمُكُمُوهَا وَ أَنتُمْ لَهَا كَارِهُونَ." آیا ما شما را در حالی که بدان اکراه دارید، به آن وادار کنیم؟ (هود/ آیه۲۸) 📚ماه مهرپرور (تربیت در نهج‌البلاغه)، مصطفی دلشاد تهرانی، ص ۵۵-۵۴. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🏴 اهمیت ویژه جایگاه ائمه معصومین در کلام علوی "إِنَّمَا الْأَئِمَّةُ قُوَّامُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ عُرَفَاؤُهُ عَلَى عِبَادِهِ وَ لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ عَرَفَهُمْ وَ عَرَفُوهُ وَ لَا يَدْخُلُ النَّارَ إِلَّا مَنْ أَنْكَرَهُمْ وَ أَنْكَرُوه‏." همانا امامان دين، از طرف خدا، تدبير کنندگان امور مردم و کارگزاران آگاه بندگانند، کسی به بهشت نمی‌رود جز آن که آنان را شناخته و آنان او را بشناسند و کسی در جهنّم سرنگون نگردد جز آن که منکر آنان باشد و امامان دين هم وی را نپذيرند. ◾️سالروز شهادت امام صادق -علیه‌السّلام- را تسلیت عرض کرده و کمال معرفت به مقام الهی آن حضرت را از خدای متعال برای محبان آن حضرت خواهانیم. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
◾️امام صادق -سلام الله علیه- فرمودند: "رأيتُ المَعـروفَ لا يَصلُحُ إلاّ بِثَلاثِ خِصالٍ : تَصغيرِهِ ، و تَستيرِهِ ، و تَعجيلِهِ ؛ فإنَّكَ إذا صَغَّرتَهُ عَظَّمتَهُ عِندَ مَن تَصنَعُهُ إلَيهِ ، و إذا سَتَرتَهُ تَمَّمتَهُ ، و إذا عَجَّلتَهُ هَنَّأتَهُ ، و إن كانَ غَير ذلكَ سَخَّفتَهُ و نَكَّدتَهُ." نیکوکاری به صلاح نمی‌گراید، جز با سه چیز: اندک شمردن آن، مخفی کردن آن و شتاب در آن؛ زیرا آنگاه که تو آن را اندک بشماری نزد دریابنده بزرگش کرده‌ای و چون آن را بپوشانی آن را به کمال رسانده‌ای و هنگامی که شتاب کردی، گوارایش کرده‌ای. ٣٠ 📚مفاتیح الحیاة، ص ۵٣١ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃🍃﷽🍃🍃 "چهره نورانی ولایت" ✨ابوبصير كه از شاگردان معروف امام صادق و امام باقر -عليهما السلام- است نقل می كند: وقتی بنده مؤمن، وارد قبر و برزخ می‌شود، شش چهره‌ی نورانی نيز با او وارد می شوند. در بين اين شش صورت يكی از همه نورانی تر، پر بهاتر و زيباتر است. يكی از آنها طرف راست او در قبر قرار می گيرد، ديگری طرف چپ، سومی روبرو، چهارمی پشت سر، پنجمی نزديك پاهای او. سپس آنكه از همه نورانی تر است بالای سر او می ايستد.  ✨اين شش صورت در برابر هر گونه حادثه و مشكلی كه بخواهد به او آسيب برساند از وی حمايت می كنند. اگر از طرف راست اين مؤمن بخواهد به وی آسيب برسد آنكه طرف راست اوست حفظش مي كند، نيز از طرف چپ، روبرو، پشت سر، زير پا، بالای سر. آنگاه معارفه ای در همان برزخ بين اين صورتهای نورانی برقرار می شود و يكديگر را معرفی می كنند. ✨ آنكه از همه نورانی تر است از ديگران می‌پرسد كه شما كيستيد؟ خدا جزای خير به شما بدهد، آنكه طرف راست اين بنده مؤمن قرار دارد مي گويد: من نماز او هستم. حضرت فرمود: آن صورت نورانی كه طرف راست قرار می گيرد باطن و حقيقت نماز است. و آن صورتی كه طرف چپ اوست مي گويد من زكات او هستم.  آن نوری كه پايين پای اوست می گويد: من نيكيهايی هستم كه او به برادران مؤمن روا داشته است. خيری كه به ديگران رسانده به صورت نورانی مجسم شده و پايين پای انسان قرار می گيرد كه از آن طرف به انسان گزندی وارد نشود.  ✨آن صورت نورانی كه روبروی او ايستاده می گويد من روزه او هستم. روزه هم به صورت نورانی در قبر، جلو او قرار می‌گيرد و آن صورت نورانی كه پشت سر اوست نمي‌گذارد از پشت سر به او آسيبی برسد و می‌گويد: من حج و عمره‌ی او هستم.  آنگاه اين پنج نفر كه خود را معرفی كردند از صورتی كه بالای سر مؤمن ايستاده سؤال می كنند، تو كيستی كه از همه ما نورانی تر هستی؟ مي‌گويد من ولايت خاندان پيغمبرم «أنا الولاية لآل محمد صلوات الله عليهم اجمعين»[۱].  ✨آری دوستی آن خاندان و محبت علی و اولاد علی به اين صورت تجسم پيدا می كند. پيروی آنها به اين صورت در می‌آيد كه از همه نورانی‌تر است و بالای سر انسان اشراف دارد.  اين همان حكمت محبت است؛ زيرا گاهی انسان اهل بيت -عليهم السلام- را تصور می كند و به آنها علاقه‌ی صوری دارد و گاهی هم، تشنه آنان است كه اين سرّ ولايت است. [۱] 📚حکمت عبادات، آیت‌ الله جوادی آملی، ص ۲۴۵ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
⚖ میزان از منظر امیرالمؤمنین -علیه‌السّلام-: 🔸علی -علیه‌السّلام- برای شناخت هدف و مکتب، میزان می‌دهد و می‌فرماید: "كَفى بِالمَرءِ جَهلاً ألاّ يَعرِفَ قَدرَه"[۱] در نادانی انسان همين بس که قدر خویش را نشناسد (و به ارزش خود پی نبرد). میزان در شناخت مکتب همان شناخت قدر آدمی است. با این شناخت، مکاتب شناخته شده و نقد می‌خورند و اینجاست که آنچه با قدر و اندازه‌های وجود انسان هماهنگ است و دعوت و برنامه‌ریزی آن بر اساس این اندازه‌ها است و اهدافی که انسان را به آنها دعوت می‌کند بزرگتر و یا بالاتر از این قدر است، منتخب انسان خواهد بود. 🔸اگر این معرفت به قدر به دست آمد، انتخاب مکتب آسان می‌شود و اگر آدمی به قدر خودش جاهل بود، غیر آن برای او مجهول تر خواهد ماند: "فَان الجاهِل بِقَدر نَفسَه یَکونُ بِقدر غَیره اَجهل"[۲] آنجا که من با بیّنات مکتبی را می‌پذیرم، باید بر اساس کتاب و احکامش روابطم را تنظیم نمایم و گاهی که در عمل، در برابر احکام متعددی قرار می‌گیرم که تنها توان انجام یکی از آنها را دارم و در انتخاب آن یک حکم و یا عمل نیاز به معیار و میزانی دارم تا مشخص نمایم تنها تکلیف من در بین این چند حکم، این حکم معین است. 🔸در اینجا نیز علی -علیه‌السّلام- که خود میزان الاعمال است به من میزان می‌دهد و می فرماید: "ﻛَﺎﻥَ ﺇِﺫَا ﺑَﺪَﻫَﻪُ ﺃَﻣْﺮَاﻥِ ﻳَﻨْﻈُﺮُ ﺃَﻳُّﻬُﻤَﺎ ﺃَﻗْﺮَﺏُ ﺇِﻟَﻲ اﻟْﻬَﻮَﻱ ﻓَﻴُﺨَﺎﻟِﻔُﻪُ"[۳] میزان، مخالفت هوای نفس است. عملی را برگزین که با هوای نفست مخالف باشد و در سیره علی -علیه‌السّلام- نیز آمده است: "ما عَرض لَهُ امران قطّ هما لله رضی الا اخذ باشدّ هما."[۴] وقتی در برابر دو امر قرار می‌گرفت شدیدترین و سخت‌ترین آنها را بر می‌گزید؛ چرا که: "افضل الأعمال أحمزها"[۵] بنابراین، میزان در هنگام تزاحم تکالیف، اهمیت، صعوبت و مخالفت نفس است. همچنین در آنجا که می‌خواهم اقدام کنم و عملی را انجام دهم، در این اقدام و عمل و حرکتم، نیاز به میزان دارم، که حرکت من باید اولاً با هدفم هماهنگ باشد و ثانیاََ از اهمیت لازم برخوردار باشد و ثالثاََ تقویت حق و تضعیف باطل را به همراه داشته باشد و چهارم اینکه کمک به باطل نبوده و باطل از آن بهره مند نشود. [۱] [۲] [۳] [۴] [۵] 📚روش برداشت از نهج‌البلاغه، علی صفایی حائری، ص ۱۳۴-۱۳۳ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
AudioCutter_r52782a4403.mp3
4.66M
ترساندن اهل نهروان از کشته شدن و گرفتاری در دام قضا و قدر/انعام-۱۵۷ ، اعراف/۸۵ @drgholamali 🆔 @nahjalbalaghah_ir
ششمین دوره مسابقه «‌همراه با نور ولایت» در ملایر برگزار می‌شود https://www.mehrnews.com/news/5777757 🍃💐🍃💐🍃 با تیتر «نوعدالت‌خواهی در مصاف با ناعدالت‌خواهی»؛ شماره اول و دوم مجله نامه جمهور منتشر شد. تلاش حجت الاسلام و المسلین محسن قنبریان در مقاله‌ای تحت عنوان «رساله‌ای درباره عقل و عدل»، بازخوانی ایده بازگشت به نهج‌البلاغه به منظور دست‌یابی به امکان‌هایی برای عدالت‌خواهی در زمانه کنونی است: https://www.mehrnews.com/news/5776632 🍃💐🍃💐🍃 معرفی نهج البلاغه به دیگران بعنوان یک نیاز اجتماعی ضرورت دارد https://kerman.cfu.ac.ir/fa/244089 🍃💐🍃💐🍃 گفتمان‌کاوی نامه‌های امام علی(ع) به معاویه در پژوهشنامه نهج البلاغه/ سی و هشتمین شماره فصلنامه «نهج‌البلاغه» به صاحب‌امتیازی دانشگاه بوعلی سینا منتشر شد https://iqna.ir/fa/news/4141127 🍃💐🍃💐🍃 ویژگی شناسی رانت‌خواهان از منظر نامه ۵٣ نهج البلاغه (گزارشی از سخنرانی حجت الاسلام ایمان شکیبایی در جمع طلاب) https://www.hawzahnews.com/news/1086986 🍃💐🍃💐🍃 آرشیو فیش‌های دارای ارجاع یا پاورقی نهج البلاغه در سایت رسمی مقام معظم رهبری مدظله‌العالی https://farsi.khamenei.ir/speech-nahj?npt=9&nht=3 🍃💐🍃💐🍃 عرضه قدیمی‌تر‌ین نسخه خطی «نهج ‌البلاغه ابن سکون» در نمایشگاه کتاب  https://ketab.ir/News/29357 🍃💐🍃💐🍃 انتشار کتاب شریف "نهج البلاغه" به زبان پشتو در کشور افغانستان به همت انتشارات مجمع جهانی اهل بیت https://fa.abna24.com/story/1341902 🍃💐🍃💐🍃 اولین جشنواره استانی نهج‌البلاغه در آینه هنر​ https://nahjpnu.smartct.ir/ 🍃💐🍃💐🍃 ۳ معیار مدیران از نگاه نهج‌البلاغه https://ana.press/fa/news/847401/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊✨•✾••┈ 'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیه‌السّلام- «٣» " کَسرُ النَّفسِ" "وَ أَمَرَهُ أَنْ يَكْسِرَ نَفْسَهُ مِنَ اَلشَّهَوَاتِ وَ يَزَعَهَا عِنْدَ اَلْجَمَحَاتِ فَإِنَّ اَلنَّفْسَ أَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ اَللَّهُ." "شکستن نفس" به او فرمان مى‌دهد تا نفس خود را از پيروى آرزوها باز دارد و به هنگام سركشى رامش كند، كه: "همانا نفس همواره به بدى وا مى‌دارد، جز آن كه خدا ترحّم کند." 💠 شرح نامه 📍به راستى دستورهای اخلاقى فوق برنامۀ كامل سعادت براى همۀ انسان‌هاست. اگر روح تقوا و حالت باز دارندگى نفس در انسان زنده شود و به دنبال آن انسان راه اطاعت الهى و پيروى از دستورات كتاب و سنّت را پيش گيرد و به مبارزۀ با مفاسد و زشتى‌ها و توطئه‌هاى دشمنان با قلب و دست و زبان برخيزد و بت هواى نفس را بشكند، چنين انسانى، انسانى كامل است و در واقع مخاطب به خطاب «يٰا أَيَّتُهَا اَلنَّفْسُ‌ اَلْمُطْمَئِنَّةُ‌» خواهد بود. 📍جملۀ «إِنَّ‌ النَّفْسَ‌ أَمَّارَةٌ‌ بِالسُّوءِ‌» اقتباس از آيۀ شريفۀ «وَ مٰا أُبَرِّئُ‌ نَفْسِي إِنَّ‌ اَلنَّفْسَ‌ لَأَمّٰارَةٌ‌ بِالسُّوءِ‌ إِلاّٰ مٰا رَحِمَ‌ رَبِّي» است. (خواه اين جمله از زبان يوسف باشد يا از زبان همسر عزيز مصر در هر صورت قرآن بر آن صحّه نهاده است). گرچه بسيارى از پرهيزگاران از وسوسه‌هاى شيطان مى‌ترسند؛ ولى هواى نفس و وسوسه‌هاى شهوانى از آن بسيار خطرناک‌تر است و شايد به همين دليل امام -عليه‌السّلام- مالك اشتر را بيشتر به اين مسأله توجّه مى‌دهد. درست است كه مؤمنان والا مقام و اولياى الهى از مرحلۀ نفس امّاره به نفس لوّامه و از آنجا به نفس مطمئنه مى‌رسند؛ ولى اين بدان معنا نيست كه نفس اماره مرده باشد و نبايد به خطرات او انديشيد. ترجمه: محمّد دشتی شرح: پیام امام‌ اميرالمؤمنين -علیه‌السّلام-، مکارم شیرازی، ناصر بخش: سوم 🆔 @nahjalbalaghah_ir
29.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 «اُختُ الرّضا» 🔸 به مناسبت ولادت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها 🎤 🖋 به قلم: حسن کاتب کربلایی 🎧‍ «بشنوید» 🎞 آپارات | یوتیوب 💽 «دست‌اندرکاران» 📻 @RadioSatr | 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 راز برکات مضجع کریمه اهل‌ بیت -علیهاالسلام- 🔸در زیارت کریمه اهل بیت به ما می‌گوید: به فاطمه معصومه -سلام الله علیها- عرض ادب کنید و بگوئید.(السلام علیک یا بنت ولّی الله و یا اخت ولیّ الله و یا عمّه ولیّ الله)، یعنی از هر سه جهت شما از حوزه ولایت بهره‌ بردید.وجود مبارک فاطمه معصومه -سلام الله علیها- طبق این زیارت ماثوری که هست نشان می‌دهد که از سه مجرا از فیض خاص ولایت برخوردار بود. 🔸این که علم از قم نشات می‌گیرد، به جهان می رسد؛ این که امام انقلاب باید از قم برخیزد، این که هم اکنون هم مسئولیت اساسی علمی و ثِقل علمی به عهده قم هست این ها به برکت مضجع نورانی همین ذات مقدسه است. اصولا کنار قبر ولی خدا برکت فراوان است. اگر کسی در قم باشد و تجربه بکند و از قم بیرون بیاید این کاملا برای او مشخص است. 🔸ما وقتی در قم هستیم این کتاب را مطالعه می‌کنیم مثل صفحه روزنامه برای ما روان می‌آید. ما همین کتاب را وارد شهر دیگر می شویم می بینیم که سطر به سطر باید مطالعه کنیم؛ این یک چیز روشنی است! این گفته دیگران نیست، مشهود خود ماست! همین کتاب، همین علم، همین شخص وقتی قم هست سریع تر می فهمد، جای دیگر است به آن سرعت نمی‌فهمد، باید به تدریج مطالعه کند! خاصیت برکت قم این است. بنابراین همه ایران مدیون این مضجع شریف هستند، البته ایشان هر چه دارند از ولایت پدر، برادر، برادرزاده دارد که در زیارت‌نامه او آمده است، و همه ما خواهانیم که او از همه ما شفاعت کند. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃🍃﷽🍃🍃 ﻟِﻜُﻤَﻴْﻞِ ﺑْﻦِ ﺯِﻳَﺎﺩٍ اﻟﻨَّﺨَﻌِﻲِّ: "ﻳَﺎ ﻛُﻤَﻴْﻞُ ﻣُﺮْ ﺃَﻫْﻠَﻚَ ﺃَﻥْ ﻳَﺮُﻭﺣُﻮا ﻓِﻲ ﻛَﺴْﺐِ اﻟْﻤَﻜَﺎﺭِﻡِ ﻭَ ﻳُﺪْﻟِﺠُﻮا ﻓِﻲ ﺣَﺎﺟَﺔِ ﻣَﻦْ ﻫُﻮَ ﻧَﺎﺋِﻢٌ ﻓَﻮَاﻟَّﺬِﻱ ﻭَﺳِﻊَ ﺳَﻤْﻌُﻪُ اﻷَْﺻْﻮَاﺕَ ﻣَﺎ ﻣِﻦْ ﺃَﺣَﺪٍ ﺃَﻭْﺩَﻉَ ﻗَﻠْﺒﺎً ﺳُﺮُﻭﺭاً ﺇِﻻَّ ﻭَ ﺧَﻠَﻖَ اﻟﻠَّﻪُ ﻟَﻪُ ﻣِﻦْ ﺫَﻟِﻚَ اﻟﺴُّﺮُﻭﺭِ ﻟُﻄْﻔﺎً ﻓَﺈِﺫَا ﻧَﺰَﻟَﺖْ ﺑِﻪِ ﻧَﺎﺋِﺒَﺔٌ ﺟَﺮَﻱ ﺇِﻟَﻴْﻬَﺎ ﻛَﺎﻟْﻤَﺎءِ ﻓِﻲ اﻧْﺤِﺪَاﺭِﻩِ ﺣَﺘَّﻲ ﻳَﻄْﺮُﺩَﻫَﺎ ﻋَﻨْﻪُ ﻛَﻤَﺎ ﺗُﻄْﺮَﺩُ ﻏَﺮِﻳﺒَﺔُ اﻹِْﺑِﻞِ." "سود دل بدست آوردن" به (كميل بن زياد نخعی) فرمود: ای كميل! خاندانت را فرمان ده كه روزها در كسب فضائل و مكارم بكوشند و شبها در انجام حوائج مردمی كه خوابند تلاش كنند. سوگند به كسی كه تمام صداها را می‌شنود هر كس سرور و خوشحالی در قلبی ايجاد كند خداوند از آن سرور، برايش لطفی می‌آفريند كه هرگاه مصيبتی بر او نازل شود، اين لطف همچون آب به سوی آن سرازير می‌شود، تا آن مصيبت را از وی دور سازد، همانگونه كه ساربان شتر غريب را از گله دور می‌سازد. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
عنوان کتاب: راه روشن مدیران نگارنده: آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای "مدّظلّه‌العالی" نام ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی 👇👇👇
📗کتاب راه روشن مدیران اثر حضرت آیت‌الله سید‌علی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) است. این کتاب را انتشارات انقلاب اسلامی منتشر کرده است و شرح بخش‌هایی از نهج‌البلاغه در دیدارهای ماه رمضان با هیأت دولت است. 📍مکتب حیات‌بخش اسلام در کنار ارائه برنامه برای پیشرفت معنوی و مادی، نقشه راه تعالی جامعه را نیز بیان کرده و با معرفی حاکم تراز معصومان (ع) در عصر حضور و ولی فقیه در عصر غیبت تشکیل حکومت را در دستور کار مؤمنان قرار داده است. اما پس از ارتحال رسول اکرم -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله وسلم- جامعه خود را از حضور امام علی -علیه‌السّلام- محروم کرد اما ایشان راهنمایی جامع و کامل برای تمام قرون ارائه کردند. در عصر حاضر نیز با افزایش نیاز به معارف اجتماعی و سیاسی اسلام، اقبال دانشمندان و اساتید و جوانان به نهج‌البلاغه افزایش یافته و شروح متعددی نیز در قرن حاضر بر این کتاب نگاشته شده است. خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی، گرایش به نهج‌البلاغه افزایش یافته و مؤسسات مختلفی در محافل علمی حوزه و دانشگاه تشکیل و رشته تحصیلی تخصصی نهج‌البلاغه در این دو حوزه علمی ایجاد گردید. 📍حضرت آیت‌الله سید‌علی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) که از دوران جوانی با این کتاب ارزشمند، انس داشته است، از دیرباز به شرح خطبه‌ها و نامه‌ها در حضور جوانان طلبه و دانشجو پرداخته‌اند. ایشان پس از آغار دوران رهبری و ولایت امت اسلامی سنتی را پایه‌گذاری کردند و آن شرح فقراتی از نهج‌البلاغه در دیدارهای هیأت دولت در ماه مبارک رمضان با ایشان بود که معمولا با توجه به نوع مخاطب و نیاز او انتخاب می‌شود تا به کار دولتمردان و کارگزاران نظام بیاید. کتاب حاضر دربردارنده محتوای این جلسات از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۵ است. نوع مخاطب و زمانه تشکیل این جلسات باعث شده است که معظم‌له گزینش‌های خاصی از کتاب نهج‌البلاغه انجام دهند و از این حیث این مجموعه می‌تواند نصیحت‌نامه‌ای برای عموم کارگزاران و مدیران نظام اسلامی باشد. این کتاب را به تمام مدیران پیشنهاد می‌کنیم. لینک خرید کتاب https://taaghche.com/book/117274/راه-روشن-مدیران https://www.samanehha.com/web/358/سایت-نمایشگاه-مجازی-کتاب.html 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃🍃﷽🍃🍃 الإمامُ عليٌّ -عليه‌السّلام- : "مَن نَصَبَ نَفسَهُ للنّاسِ إماما فليَبدأ بتَعليمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعليمِ غَيرِهِ و ليَكُن تأديبُهُ بسِيرَتِهِ قَبلَ تأديبِهِ بلِسانِهِ و مُعَلِّمُ نَفسِهِ و مُؤدِّبُها أحَقُّ بالإجلالِ من مُعَلِّمِ النّاسِ و مُؤدِّبِهِم." امام على -عليه‌السّلام- : هر كه خود را در مقام پيشوايى مردم قرار دهد بايد پيش از تعليم ديگران، به تعليم خود بپردازد و پيش از آنكه به زبانش تربيت كند، با رفتار خود تربيت نمايد و كسى كه آموزگار و مربّى خود باشد بيشتر سزاوار بزرگداشت است تا آن كه آموزگار و مربى ديگران است. 💠 شرح 🔸«كسى كه معلم و ادب كنندۀ خويشتن است به احترام سزاوارتر از كسى است كه معلم و مربى مردم است»؛ (وَ مُعَلِّمُ‌ نَفْسِهِ‌ وَ مُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ‌ بِالْإِجْلَالِ‌ مِنْ‌ مُعَلِّمِ‌ النَّاسِ‌ وَ مُؤَدِّبِهِمْ‌). اشاره به اين‌كه هر گاه انسان نخست به تعليم و تاديب خويشتن پردازد، تأثير سخنانش بيشتر و عميق‌تر است در حالى كه اگر كسى تنها به تأديب مردم پردازد و از خويش غافل بماند روزى فرا مى‌رسد كه مردم از اين امر آگاه مى‌شوند و از او روى برمى‌گردانند. 🔸بلكه از روايات استفاده مى‌شود كه اين كار از نشانۀ منافقان است كه انسان ديگران را به نيكى‌ها و ترک بدى‌ها دعوت كند و خود به اين اندرز عمل ننمايد. در حديثى از امام سجاد على بن الحسين -عليه‌السّلام- مى‌خوانيم كه فرمود: "إِنَّ‌ الْمُنَافِقَ‌ يَنْهَى وَ لَا يَنْتَهِي وَ يَأْمُرُ بِمَا لَا يَأْتِي؛" منافق ديگران را از بدى‌ها باز مى‌دارد؛ ولى خويشتن را باز نمى‌دارد و ديگران را به نيكى‌ها دعوت مى‌كند و خود بدان عمل نمى‌نمايد. و قال -عليه‌السّلام- "نَفَسُ‌ الْمَرْءِ‌ خُطَاهُ‌ إِلَى أَجَلِهِ‌." امام -عليه‌السّلام- فرمود: نفس‌هاى انسان گام‌هاى او به سوى پايان زندگى و مرگ است. شرح و تفسير هر نفسى گامى است! شرح: پیام امام امیرالمؤمنین -علیه‌السّلام-، مکارم شیرازی، ناصر. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
https://farsi.khamenei.ir/speech-nahj آرشیو فیش‌های دارای ارجاع یا پاورقی نهج البلاغه در سایت رسمی مقام معظم رهبری "مدظله‌العالی"(ذیل موضوع حج) 🍃💐🍃💐🍃 https://shenoto.com/album/podcast/110227/ شراب بهشتی ۱، نهج‌البلاغه، خطبه ۲۰۰ نهج‌البلاغه 🍃💐🍃💐🍃 https://www.16book.ir/Shop/BookDetail/15010/ ایمان زنان در خطبه ۸۰ نهج البلاغه (معرفی کتاب) 🍃💐🍃💐🍃 https://fa.wikifeqh.ir/ عناوین مفردات نهج‌البلاغه (مقاله برگزیده) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.shahrekhabar.com/news/168499590057071 ایده‌پردازی‌های جدید را در آموزش نهج‌البلاغه نادیده می‌گیریم (گفتمان سازی پژوهشگر نهج‌البلاغه) 🍃💐🍃💐🍃 https://civilica.com/doc/1658402/ تقدم اخلاق برقدرت سیاسی در سیره امام علی(ع)با تاکید بر نهج البلاغه (مقاله و مستند علمی) 🍃💐🍃💐🍃 https://iqna.ir/fa/news/4142036/ آیا نهج‌البلاغه ظرفیت حل مباحث روان شناسی و جامعه شناسی را دارد؟ (نشست علمی) 🍃💐🍃💐🍃 https://qhts.modares.ac.ir/article-10-67699-fa.html روش‌شناسی اسلوب مبالغه در ترجمه قیود منصوب در نهج‌البلاغه بر اساس نظریه تغییرات صوری ساختاری کتفورد (مطالعه موردی ترجمه شهیدی و فولادوند) 🍃💐🍃💐🍃 https://noorlib.ir/book/info/75209/ صفات جمال و جلال خدا در نهج‌البلاغه (معرفی کتاب) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.noormags.ir/view/en/articlepage/2004653/ تحلیل گفتمان انتقادی در نهج‌البلاغه بر اساس نظریه فر کلاف، (مطالعه موردی توصیف ناکثین) 🍃💐🍃💐🍃 https://fa.abna24.com/story/1330979 اینفوگرافی / درس هایی از نهج‌البلاغه (نتیجه توبه واقعی) 🍃💐🍃💐🍃 http://drmostafavi.blogfa.com/post/9526 باز خوانی خطبه ۱۵۹ نهج‌البلاغه، (سخنرانی دکتر محمد رضا یوسفی) 🆔 @nahjalbalaghah_ir