eitaa logo
انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران
368 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
289 ویدیو
48 فایل
🌱 اولین و تنها انجمن علمے کشور در حوزه ے علوم و معارف نهج البلاغه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناورے ارتباط با ادمین: @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 درس‌های نهج‌البلاغه 🍃نابودی نعمت عزت در اثر تفرقه🍃 🔸امیرالمؤمنین -سلام الله علیه- در خطبه قاصعه که یکی از مهم‌ترین خطبه‌های نهج‌البلاغه است روی این مسئله [تفرقه نداشتن] تکیه کرده. اميرالمؤمنين -سلام الله علیه- مستمعین خود را به تاریخ ارجاع می‌دهد؛ می‌گوید: ببینید گذشتگان، آن وقتی که با هم بودند، متّفق بودند، چه عزّتی پیدا کردند، چه حالتی پیدا کردند، امّا وقتی از آن حالت یکپارچگی خارج شدند، "فَانظُروا اِلَی ما صاروا اِلَیهِ فی آخِرِ اُمورهِم حینَ وَقَعَتِ الفُرقَهُ وَ تَشَتَّتَتِ الاُلفَه" 🔸بعد یک چند جمله بعد از این به همین مضامین هست، بعد می‌فرماید: وقتی این جوری شد، وقتی فُرقت و جدایی و دشمنی حاکم شد، "قَد خَلَعَ اللُه عنهُم لِباسَ کَرامَِتهِ وَ سَلَبَهُم غَضارَهَ نِعمَتهِ"[۱] خدای متعال لباس کرامت را از تن این‌ها خارج کرد؛ آن شرفی که داشتند، آن عزّتی که داشتند؛ آن نعمتی که خدا به آن‌ها داده بود، بر اثر اختلاف و تفرقه از آنها سلب شد، از آن‌ها گرفته شد. [۱] ...از طرفی به پایان کارشان نظر کنید که به کجا رسید زمانی که بینشان جدایی افتاد، الفتشان به پراکندگى رسید...خداوند لباس کرامت را از وجودشان به در آورد و نعمت فراوانش را از آنان گرفت. 🌀مروری بر استناد حضرت آیت الله خامنه‌ای به نهج البلاغه در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی "مورخ ۱۴۰۱/۷/۲۲" 🆔 @nahjalbalaghah_ir
 "أهنَى العَيشِ اطّراحُ الكُلَفِ." گواراترين زندگى، دور افكندن تكلّف است. 📚غررالحکم، ۲۹۶۴ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
📚 کتاب «روش برداشت از نهج‌البلاغه» از سری کتاب‌های «مجموعه روش‌ها» اثر استاد صفایی حائری (عین-صاد) است که افق‌های جدیدی را درباره کتاب نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین -سلام الله علیه- پیش روی مشتاقان می‌گشاید. 🔹 نگارنده معتقد است: اگر با هدفی بالاتر از فقه کلام و شناخت نهج‌البلاغه و مطالب آن بخواهیم مقاصد کلام امام را بفهمیم و به پرسش هایی که قبلا مطرح شده پاسخ دهیم به روشی احتیاج داریم و برای فهم مقاصد کلام نیازمند هستیم به: ١- تسلط بر کلام علی -علیه‌السّلام- ۲- شناخت اهداف و مقاصد علی -علیه‌السّلام- ۳- شناخت شخصیت علی -علیه‌السّلام- ۴- شناخت موازین ۵- تسلیم لذا در این اثر به طرح همین مباحث پرداخته شده و دو نمونه عملی از پیاده کردن این روش در خطبه های ۸۷ و قاصعه برای خوانندگان محترم گردآوری گردیده که بسیار زیبا و آموزنده می‌باشد. 📗گزیده‌ای از کتاب برای فهم نهج البلاغه و فهم مقاصد کلام علی -علیه‌السلام- این کافی نیست که بگوییم علی راجع به خفّاش خوب حرف زده، آنگاه یک بحث علمی مطرح کنیم و توضیح دهیم یا پرسش‌هایی را مطرح کنیم. آنچه مهم است این نکته است که چه چیزی پراکندگی‌های نهج‌البلاغه را جمع بندی می‌کند و چه رشته‌ای این پراکندگی‌ها را به هم پیوند می‌زند و این رشته چگونه پیدا می‌شود؟ ...در این مرحله برای شناخت نهج‌البلاغه، به شناخت بینش، شناخت خواسته، شناخت کار و زمان علی -علیه‌السلام- نیازمند است. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_4411058172.pdf
944.3K
کتاب: روش برداشت از نهج‌البلاغه نویسنده: علی صفایی حائری (عین-صاد) 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊✨•✾••┈┈• "وَصفُ الاِمامِ نَفسَهُ" "ﻭَ ﺇِﻧِّﻲ ﻟَﻤِﻦْ ﻗَﻮْﻡٍ ﻻَ ﺗَﺄْﺧُﺬُﻫُﻢْ ﻓِﻲ اﻟﻠَّﻪِ ﻟَﻮْﻣَﺔُ ﻻَﺋِﻢٍ ﺳِﻴﻤَﺎﻫُﻢْ ﺳِﻴﻤَﺎ اﻟﺼِّﺪِّﻳﻘِﻴﻦَ، ﻭَ ﻛَﻼَﻣُﻬُﻢْ ﻛَﻼَﻡُ اﻷَْﺑْﺮَاﺭِ، ﻋُﻤَّﺎﺭُ اﻟﻠَّﻴْﻞِ ﻭَ ﻣَﻨَﺎﺭُ اﻟﻨَّﻬَﺎﺭِ ﻣُﺘَﻤَﺴِّﻜُﻮﻥَ ﺑِﺤَﺒْﻞِ الله اﻟْﻘُﺮْﺁﻥِ ﻳُﺤْﻴُﻮﻥَ ﺳُﻨَﻦَ اﻟﻠَّﻪِ ﻭَ ﺳُﻨَﻦَ ﺭَﺳُﻮﻟِﻪِ لا ﻳَﺴْﺘَﻜْﺒِﺮُﻭﻥَ ﻭَ ﻻَ ﻳَﻌْﻠُﻮﻥَ، ﻭَ ﻻَ ﻳَﻐُﻠُّﻮﻥَ ﻭَ ﻻَ ﻳُﻔْﺴِﺪُﻭﻥَ؛ ﻗُﻠُﻮﺑُﻬُﻢْ ﻓِﻲ اﻟْﺠِﻨَﺎﻥِ، ﻭَ ﺃَﺟْﺴَﺎﺩُﻫُﻢْ ﻓِﻲ اﻟْﻌَﻤَﻞِ." "توصیف امام از خویش" 📌 بی‌گمان من، از مردمی هستم که در راه خدا سرزنش هیچ سرزنشگری آنان را فرو نمی‌گیرد؛ چهره آنان چهره راستان است و سخنانشان سخن نیکوکاران؛ شب زنده دارند و روشنی بخش روز؛ به ريسمان قرآن تمسک مى‌جويند و آموزه‌های پروردگار و سنت‌هاى پیامبرش را زنده مى‌كنند؛ نه خود بزرگ بینی در پیش می‌گیرند و نه برتری جویی، نه خیانتی در کار خود دارند و نه به تباهی می‌پردازند؛ قلب‌هايشان در بهشت، و پيكرهايشان سرگرم کار [برای سرای آخرت] است! 💢 شرح خطبه ✏️درقسمت پایانی خطبه امام ۱۲ ویژگی را مطرح می‌کنند: ۱- من از گروه و جماعتی هستم که ملامت و سرزنش سرزنش‌کنندگان در او اثر نمی‌گذارد. انسان وقتی هدف را شناخت بدون تردید صدها مانع برای او پیش می‌آید، کسانی که رضای خدا را ترجیح می‌دهند اولین ویژگی آنها استواری و صلابت است. ۲- سِیما الصِّدیقین: کسانی که نشانه‌های آنها صدیقین است. سیما: علامت و نشانه صدیق: کسی که گفتار او تعیین کننده رفتار اوست. ۳- کَلامُهم کَلامُ الأبرار: ابرار: جمع برّ، احسان فراگیر در تمام ابعاد از آنها به نیکویی یاد می‌شود و بدلیل جامعیتی که در وجود آنهاست، ابرار می‌شوند. ✏️۴- عُمارُ اللّیلِ عُمار: آباد کننده شب‌های آنان آباد است، یعنی شب‌ها وجودشان را برای بهره‌وری در روز آباد می‌کنند ۵- مَنَارُ النًهارِ مَنار: گلدسته، حمل آتش منار به محلی می‌گفتند که آتش روشن می‌کردند تا مردم راه را پیدا کنند، در روز مناره‌ها نشانه‌ای هستند که راه را به دیگران نشان می‌دهند. ۶- مُتَمَسًکُونَ بِحَبلِ الله با تمام وجود به قرآن متمسک می‌کنند. ۷- یُحیونَ سُنَنَ اللهِ و...رَسُولِهِ احیا و زنده کننده سنت‌های خدا و رسولش ✏️۸- لا یستَکبِرونَ وَ لایَعلُونَ از کسانی که زیاد طغیان و زیاده روی دارند نیستم. ۹-وَلا یَغُلُّون با کسی غل و غش ندارم. ۱۰- وَ لا یُفسدونَ از جماعتی هستم که فساد در کار آنها نیست. ۱۱- قُلُو بُهم فِی الجِنانِ قلب یعنی جان، من از کسانی هستم که جان و روحشان در بهشت است، الان جان و روح آنها در بهشت است، در عمق وجودشان خدا با آنها معامله می‌کند. ۱۲- وَ اجسادُهُم فی العَمَلِ جسم‌هايشان در بین ماست و مشغول بهترین کارها هستند. ترجمه: سید محمد مهدی جعفری شرح: محمدعلی انصاری بخش: چهل و پنجم (آخرین بخش) 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 امام علی -سلام الله علیه- فرمودند: «تمام خیر در این است که انسان قدر و منزلت خویش را بداند و در جهالت همین بس که منزلت و جایگاه وجودی خود را نشناسد.» 📌مرحوم ابن میثم (شارح نهج البلاغه) می‌گوید: منظور آن است که انسان نداند در مقایسه با سایر مخلوقات از چه جایگاهی برخوردار است و برای چه خلق شده است و چه چهارچوب و وظایفی در کتاب الهی و سنت انبیای خدا برایش تعیین شده است؟! 📚ادب فنای مقربان، ج ۱، ص۲۴۳ آیت‌الله‌ جوادی آملی (حفظه الله) 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃🍃﷽🍃🍃 اميرالمؤمنين علي -علیه‌السلام- : "إذا اَحَبَّ اللّهُ عبداََ وَعَظَهُ بالعِبَر" هرگاه خداوند، بنده‌ا‌ی را دوست بدارد، او را با عبرت‌ها پند می‌دهد. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 اهداف و غايت سياست 🔹 با توجه به آنچه از مفهوم و جايگاه سياست نزد امام على (ع) مطرح شد، سياست در انديشه على (ع) تدبير امور براى بسامان آوردن و اصلاح امور مردمان به منظور فراهم كردن زمينه رشد و تعالى آنان است. غايت سياست را مى توان رشد و تعالى فرد و جامعه دانست، كه بدان ها اشاره مى شود. 🔻 بخش اول 1. آگاهى بخشى 🔹 رشد و تعالى فرد و جامعه جز در بستر آگاهى و دانايى ميسر نمى شود. ازاين روست كه در انديشه امام على (ع) تعليم مردمان و آگاه ساختن آنان هدفى اساسى در عرصه سياست است. آن حضرت مى فرمود: "وَ عَلَى الإمَامِ أن يُعَلِّمَ أهلَ وِلايَتِهِ." بر امام است كه اهل ولايت خويش را تعليم دهد. 🔹 اميرمؤمنان على (ع) دانستن و آگاه بودن و تعليم يافتن را از حقوق مسلّم مردمان مى دانست، چنان كه دراين باره فرموده است: "فَأمَّا حَقُّكُم عَلَى ... وَ تَعلِيمُكُم كَيلا تَجهَلُوا." شما را بر من حقى است ... از جمله: شما را تعليم دهم تا نادان نمانيد. 🔹 امام على (ع) حكومت خود را با آگاهى بخشى به مردمان آغاز كرد و سياست خود را بر اين امر پيش برد. نخستين خطبه‌هاى حكومتى آن حضرت تا آخرين سخنان ايشان بيانگر آگاهى بخشى‌هاى سياسى است. پس از آنكه مردم در مدينه با امام (ع) بيعت كردند، حضرت در خطبه اى كه ايراد كرد چنين فرمود: " ألا وَ إنَّ بَلِيَّتَكُم قَد عَادَت كَهَيئَتِهَا يومَ بَعَثَ اللهُ نَبيَّهُ. وَ الَّذِى بَعَثَهُ بالحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَ بَلبَلَةً، وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَربَلَةً، وَ لَتُسَاطُنَّ سَوطَ القِدرِ حَتَّى يعُودَ أسْفَلُكُم أعلاكُم، وَ أعلاكُم أَسْفَلَكُم؛ وَ لَيسبقَنَّ سَابقُونَ كَانُوا قَصَّرُوا، وَ لَيُقَصِّرَنَّ سَبَّاقُونَ كَانُوا سَبَقُوا ... ألا وَ إنَّ الخَطَايا خَيلٌ شُمُسٌ حُمِلَ عَلَيهَا أهلُهَا وَ خُلِعَت لُجُمُهَا، فَتَقَحَّمَت فى النَّارِ. ألا وَ إنَّ التَّقوَى مَطَايا ذُلُلٌ حُمِلَ عَلَيهَا أهلُهَا وَأُعطُوا أزِمَّتَهَا فَأَورَدَتْهُمُ الجَنَّةَ. حَقٌّ وَ بَاطِلٌ، وَ لِكُلٍّ أهلٌ. فَلَئِن أمِرَ البَاطِلُ لَقَدِيمًا فَعَلَ. وَ لَئِن قَلَّ الحَقُّ فَلَرُبَّمَا وَ لَعَلَ." آگاه باشيد كه بليه و آزمايش كنونى شما به وضع و سامانِ همان روزى برگشته است كه خداوند پيامبرش را برانگيخت. به خدايى كه او را به راستى مبعوث كرد، بى گمان سخت زير و رو و به شدت غربال خواهيد شد و بى گمان همچون مواد موجود در ديگ جوشان با كفگير درهم خواهيد گرديد، تا آنان كه به [ناحق ] به پايين كشيده شده اند، به موضع حق والاى خود بازگردند و آنان كه [به ناحق امتيازاتى كسب كرده اند و] در بالا مستقر شده اند، به مكان پايين خود جاى گزينند و بايد پيشتازان ايمانى كه [بر اثر بى عدالتى و فرصت طلبى و كوتاهى در حقشان ] به عقب رانده شده اند، حتماً پيشى گيرند، [و به ناحق ] سبقت گيرندگانى كه پيش افتاده بودند، به جاى مناسب خود در عقب باز پس روند ... آگاه باشيد كه خطاكارى ها [چونان ] اسبان سركش و چموشى است و خطاكاران بر آنها سوارند، لگامشان از دست رفته، بى مهابا آنان را در آتش فرو مى برند. آگاه باشيد كه پرواپيشگى [چونان ] شتران رام و آرامى است و پرواداران بر آنها سوارند، لگام به دست و آرام، به سر منزل بهشتشان مى رسانند. حقى است و باطلى و هر يك را گروهى خريدارند. پس اگر باطل چيره شود، از قديم چنين بوده است و اگر [ياران ] حق اندك است، پيروزى بسا ممكن و محتمل است [و روزى قدرت قرين آن گردد]. 🔹 امام على (ع) در حكومت خود پيوسته اين هدف را حفظ كرد و مردمان خويش را در جريان امور قرار مى داد و آگاهى و دانستن را حق آنان برشمرد و بر اين امر پا فشرد، به گونه اى كه بخش عمده اى از آنچه شريف رضى در نهج البلاغه گردآورده است، و نيز آنچه از امام (ع) بيرون از نهج البلاغه باقى مانده است، از اين سنخ است. 🔹 نقطه مقابل اين، سياست معاويه اى است كه يكى از پايه هاى آن، بستن ذهن‌ها و انديشه‌ها و جلوگيرى از تفكر و تعقل است كه بخشى از آن با بازدارندگى از آگاهى و فهم و دريافت اخبار صحيح و اطلاعات درست صورت مى گيرد. اميرمؤمنان على (ع) دراين باره سخنى روشن و روشنگر دارد: " ألا وَ إنَّ مُعَاوِيةَ قَادَ لُمَّةً مِنَ الغُوَاةِ، وَ عَمَّسَ عَلَيهمُ الخَبَرِ، حَتَّى جَعَلُوا نُحُورَهُم أغرَاضَ المَنيةِ." آگاه باشيد! معاويه گروهى نادان را به دنبال خود مى كشاند و حقيقت را از آنان مى پوشاند؛ [و آنان كوركورانه پى او مى تازند] تا خود را به كام مرگ دراندازند. 📚 تفسير موضوعى نهج البلاغه، مصطفى دلشاد تهرانی 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌸 احترام به استاد وَ قَالَ عَلي -عليه السلام- : "لَا تَجْعَلَنَّ ذَرَبَ لِسَانِكَ عَلَى مَنْ أَنْطَقَكَ وَ بَلَاغَةَ قَوْلِكَ عَلَى مَنْ سَدَّدَكَ." هرگز با کسی که تو را سخن گفتن آموخته به تندی سخن مگوی و با کسی که گفتارت را استواری بخشیده اظهار بلاغت منمای. 📌به نام اولین‌ معلم او که در اولین کلام فرمود: بخوان چه می توان نوشت که کلمات همیشه کم می آورد در مقامی که مولای متقیان فرمود: " مَن عَلَّمَنی حَرفا فَقَد صَیَرَنی عَبدا" 📌پس مثل همیشه روز معلم را بهانه می کنیم و آنچه در کلام نمی گنجد از دل می نویسیم: 📌اساتید و معلمان ارجمند، قدردان زحمات همیشگی‌تان هستیم و دعا می کنیم آنچه را که ما از جبرانش عاجزیم قادر مطلق در هر دو جهان برایتان جبران فرماید. 🗓 ۱۲ اردیبهشت، روز بزرگداشت استاد مرتضی مطهری -رحمه الله علیه- و روز معلم بر اساتید و معلمان حاضر در جمع‌مان گرامی باد. 🍃🌸🍃🌸 🆔 @nahjalbalaghah_ir
motahari-shahid-andishe.pdf
352.5K
🔹 عنوان مقاله: مطهری، شهید اندیشه. 🔹 موضوع مقاله: نقش اندیشه و فعالیت‌های شهید مطهری در تمدن‌سازی نوین اسلامی 🌀 در این مقاله به موارد زیر پرداخته‌ شده است: ۱ـ نقش زیربنایی فلسفه اسلامی در پایه گذاری تمدن نوین اسلامی، ۲ـ نقش شهید مطهری در تبیین این موضوع، نقش پررنگی که حرکت انقلاب اسلامی را در جهتِ صحیح خود تقویت نمود، و در نهایت به شهادت ایشان منجر شد. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃🍃﷽🍃🍃 درس‌هایی از نهج البلاغه در نامه‌ی امیرالمؤمنین -علیه‌السّلام- به مالک اشتر همین عهدِ مالک که به غلط «عهدنامه» می‌گویند و من خواهش می‌کنم که کلمه "عهدنامه" را به کار نبرید زیرا از غلط‌های عوامانه زشت است، "عهدنامه" در فارسی به پیمانی بین دو نفر یا دو طرف گفته می‌شود در حالی که در عربی کلمه "عهد" به معنای فرمان است. «عَهْدُ علىٍّ الی مالک اشتر»، یعنی فرمان حکومتی امیرالمؤمنین - علیه‌السّلام- به مالک اشتر، امام نامه‌ای نوشته که یک فرمان و حکم از طرف حکومت است، در این نامه چهار نکته‌ی اصلی هست: اول: حفظ امنیت داخلی و خارجی دوم: عدالت اجتماعی و اقتصادی سوم: تربیت معنوی و اخلاقی مردم چهارم: رفاه و آبادی زندگی مردم این چهار چیز از جمله‌ی چیزهایی است که حکومت باید به عنوان مطالبات حقیقی مردم به آنها بدهد. 👈گزیده بیانات رهبر انقلاب "مورخ ۱۳۸۱/۱۱/۱۵" 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 درباره انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران https://nahj.ui.ac.ir/ 🍃💐🍃💐🍃 💠 متأسفانه نهج البلاغه به مردم شناسانده نشده است https://www.mehrnews.com/news/5770681/ 🍃💐🍃💐🍃 💠کتاب نهج البلاغه مبانی مفاهیم و وظایف سیاسی منتشر شد لینک https://rasanews.ir/fa/news/733739/ 🍃💐🍃💐🍃 💠 مازندران؛ میزبان چهاردهمین دوره مسابقات قرآن و نهج البلاغه کارکنان و همسران شرکت ملی گاز http://shabestan.ir/detail/News/1264096 🍃💐🍃💐🍃 💠 تصاویر سلسله نشست‌های شرح و تفسیر نهج البلاغه در ارومیه https://www.hawzahnews.com/photo/1084629/ 🍃💐🍃💐🍃 💠 تاکید بر فعالیت دانش آموزان در سایه قرآن و نهج البلاغه https://www.google.com/amp/s/www.yjc.ir/fa/amp/news/8430192 🍃💐🍃💐🍃 💠 https://daylinews.ir/درخشش-فعالان-قرآنی-شرکت-نفت-و-فرآورده-ه/ 🍃💐🍃💐🍃 💠 https://faratarjome.ir/u/news/ایجاد-مقطع-دکتری-معارف-نهج-البلاغه-در-دانشگاه-آیت-الله-حائری-میبد2.html 🆔 @nahjalbalaghah_ir
📚کتاب "روایات حضرت عبدالعظیم حسنی -علیه‌السّلام- از حضرت امیرالمؤمنین -علیه‌السّلام- در منابع خطی یمن" به تحقیق و ترجمه محمد عافی، از آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد. 🔶 حضرت عبدالعظیم حسنی -علیه‌السّلام- افزون بر شرافت انتساب به خاندان عصمت و طهارت، از جمله عالمان و محدثان شیعه است که به ‌سبب ارتباط نزدیک با امامان -علیهم‌السّلام- میراث گران‌بهایی را از آنان فراگرفته و با گزارش و نگارش آن، مسیر دستیابی آیندگان به این میراث را فراهم ساخته است و کتاب «خُطَب امیرالمؤمنین -علیه‌السّلام-» از جمله نگاشته‌های ایشان بوده ‌است. 🔶 کتاب حاضر، نزدیک به صد روایت از مولای متقیان و امیرمؤمنان امام علی بن ابی طالب -علیه‌السّلام -است که آنها را حضرت عبدالعظیم حسنی -علیه‌السّلام- از امام جواد -علیه‌السّلام- و آن حضرت نیز از جد بزرگوار خود، امیرالمؤمنین -علیه‌السّلام-، روایت کرده ‌اند. 🔶 کتاب "روایات حضرت عبدالعظیم حسنی -علیه‌السّلام- از حضرت امیرالمؤمنین -علیه‌السّلام- در منابع خطی یمن" ترجمه کتاب "أحادیث أمیرالمؤمنین -علیه‌السّلام- بروایة عبدالعظیم‌الحسنی -علیه‌السّلام-" می باشد که متن اصلی و عربی این کتاب از طریق نسخه‌ای کهن به املای قاضی جعفر بن أحمد بن عبدالسلام بهلولی یمانی (م۵۷۳ه‍) و از میراث زیدیه یمن به دست آمده است و پیش از این در سال ۱۳۹۹ از سوی پژوهشگاه قرآن و حدیث و با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر گردید. 🔶 لازم به ذکر است پیشتر نیز کتاب "مسند حضرت عبدالعظیم الحسنی -علیه‌السّلام-" که روایات آن، از طریق تفحص در منابع گسترده حدیثی شیعه و اهل سنت گردآوری گردید به زبان فارسی–عربی و در قطع وزیری و در ۳۱۱ صفحه در سال ۱۳۸۲  منتشر شده بود. 🔶 کتاب "روایات حضرت عبدالعظیم حسنی -علیه‌السّلام- از حضرت امیرالمؤمنین -علیه‌السّلام- در منابع خطی یمن" به تحقیق و ترجمه محمد عافی از آثار پژوهشکده علوم و معارف حدیث، در قطع رقعی، به زبان فارسی، در ۱ جلد و ۶۴ صفحه به نگارش درآمده است و در سال ۱۴۰۰ با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر شده است. 💠 منبع: پژوهشگاه قرآن و حدیث 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه نشست سوم با موضوع: 🔹«نگاهی به جایگاه علم در نهج‌البلاغه و تلاش‌های استاد شهید مرتضی مطهری در حوزۀ نهج‌البلاغه» 🔹گزیده‌ای از آنچه در این گفتگو به آن خواهیم پرداخت: "مقوله علم و جايگاه آن به همراه سخن از هم عرض‌ها و مترادف‌های مكانتی در ميان مردم مانند، ثروت و تقابل‌های آن همانند، جهل از جمله مباحثی است كه در حيطه كلام امام اميرمؤمنان علی‌بن‌ ابی‌طالب -عليه السّلام- مطرح بوده و مستمرا نيازمند التفات است، تا در ميان همگان به شايستگی مطرح و نتيجه‌گيری شود. ضرورت تبيين جايگاه مال و ثروت و علم و انديشه ضرورتی هميشگی است به دليل آنكه علم، حيات جهان است و مورد توجه قرآن كريم و نبی مكرم -صلی الله علیه و آله- و وصی معظم -علیه‌السّلام-. يافتن مسير بهره‌مندی از علم (علم مورد نياز همه انسانها فارغ از علم تجربی، علم ناظر به تخصص و مهارت) و تعيين جايگاه متقابل آن يعنی ثروت ...” 🔹به این امید که بتوانيم در ایام بزرگداشت شهادت “استاد شهيد مرتضی مطهری“ نگاهی مختصر به تلاش‌های آن انديشمند فرزانه در معرفی نهج‌البلاغه و بهره‌مندی عموم مردم از آن داشته باشيم. " 🔹زمان‌برگزاری نشست: چهارشنبه "۱۴۰۲/۲/۲۰" ساعت برگزاری متعاقبا اعلام خواهد شد... 🔹لطفا آنچه به عنوان سوال یا چالش ذهنی در این زمینه برای شما ایجاد شد را به آيدی @Be_safe (ایتا) ارسال نماييد. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 اميرالمؤمنين -عليه السّلام- : "لاخَیرَ فِی عَمَلِِ الاّ مَعَ الیَقیِن وَ الوَرَع" خیری در عملی نیست، مگر اینکه با یقین و ورع همراه باشد. [۱] 📌در روایت فوق بر دو عامل تأکید شده است: اول یقین، که منظور از آن همان معرفت و ایمان محکم است و دوم، ورع که ابزار حفظ دیانت است. 📌یقین پس از عبور از تمام مراحل اسلام و ایمان به دست می‌آید و کسی که این مراحل عالی را به دست آورد و به عرصه یقین قدم گذارد، البته شاهد عنایات مهمی از خدای بزرگ خواهد شد. [۲] [۱] [۲] تبار، فیروزآبادی، سیمای یقین در قرآن و روایات، ص ٩۵ ――― 🌱 @nahjalbalaghah_ir
🍃🍃﷽🍃🍃 🔸منزلت بدون شایستگی "لا تَفخَرَنَّ بِمَرتَبَةٍ نِلتَها مِن غَيرِ مَنْقَبَةٍ؛ فَاِنَّ مَا يَبنِيهِ الْاِتِّفَاقُ يَهدِمُهُ الْاِسْتِحْقَاقُ." به منزلتی که بدون شایستگی به آن دست یافته‌ای فخر مفروش، زیرا آنچه را که اتفاق برپا می‌سازد، لیاقت و استحقاق، ویرانش می‌کند. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊✨•✾••┈ 💠 جایگاه و اهمیت فرمان حکومتی امیرالمؤمنین -علیه‌السّلام- به مالک‌ اشتر ✍ نامه امام -علیه السّلام- به مالک‌ اشتر، مهم‌ترین و اساسی‌ترین متن حکومتی و مدیریتی به جای مانده از امیرمؤمنان علی -علیه‌السّلام- است و هر کس که بدان توجّه کرده و در آن تامّل نموده است به این امر معطوف گشته و آموزه‌های آن‌ را راهگشا در حکومت و مدیریت یافته است. ✍ این نامه طولانی‌ترین فرمانی است که از جانب امام علی -علیه‌السّلام- نگاشته شده است و دربرگیرنده اساسی‌ترین مباحث حکومتی و مدیریتی از منظر امام علی -علیه‌السّلام- است و در آن به مبانی اصول، روش‌ها، سیاست‌ها و اخلاق حکومتی و مدیریتی پرداخته شده است. ✍ ادبیات آن، ادبیاتی ویژه است، با استوارترین و متین‌ترین زبان، زیباترین و لطیف‌ترین بیان و بهره‌مند از مفردات و مرکبات دقیق و ژرف معنا. از هندسه‌ای کاملاً بسامان و معتدل برخوردار است و محتوای آن بر اساس نگاهی جامع به حکومت و مدیریت، بر قواعد عقلانی بنیان گذاشته شده و تابع اخلاق سامان یافته و به حکومت و مدیریت، بر قواعد عقلانی بنیان گذاشته شده و تابع اخلاق سامان یافته و به صورتی کارا ارائه گشته است. ✍ از نظر سبک‌شناسی و درون مایه‌های سخن، نمی‌تواند از کسی جز امیرمؤمنان علی -علیه‌السّلام- صادر شده باشد. گذشته از این، نقل آن در منابع متعدد پیش از شریف رضی -رحمة الله علیه- و پس از وی وجود سندهای اطمینان‌آور، تردیدی باقی نمی‌گذارد که از آنحضرت است. ✍ مخاطب آن مالک‌ اشتر است؛ مالک پسر حارث نخعی، پیش از اسلام در یمن چشم به جهان گشود و در همانجا رشد کرد و اسلام آورد، ولی پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله- را ندید و از این رو از تابعان به شمار می‌آید. پس از رحلت پیامبر -صلی الله عليه و آله- و شکل‌گیری فتوحات، مالک در فتوحات شرکت جست و در سال پانزده هجری در جنگ یرموک با سپاه روم، گرزی به کلاهخودش کوفته شد و خُود بر سر او پخش شد و پاره‌ای از آهن چشم او را چاک داد و از آن پس به اشتر ملقّب شد؛ زیرا اشتر به کسی گویند که پلک چشمش برگشته و مژه نداشته باشد، یا کسی که چشم یا لب پایینش چاک داشته باشد. رشادت و توانایی فرماندهیِ مالک، او را از برجستگان فتوحات نمود. سپس به عراق منتقل شد و در کوفه ساکن گردید. در عصر حکومت عثمان، شخصیتی فعال در مخالفت با سیاست‌های او و معترض به کارگزاران وی در کوفه بود. 📚 رایت‌ِ درایت، مصطفی دلشاد تهرانی (با اندکی تغییر) بخش: اول 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران برگزار میکند: 🔹سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج البلاغه 🔹 نشست سوم: «نگاهی به جایگاه علم در نهج البلاغه و تلاش‌های استاد شهید مرتضی مطهری در حوزۀ نهج البلاغه» 🔹 سخنران: دکتر محمدهادي امين ناجي استاد گروه علوم قرآن و حديث دانشگاه پيام نور 🔹 زمان: چهارشنبه،۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ساعت ۱۸ الی ۱۹ 🔹 لینک ورود به نشست: http://Meeting.tpnu.ac.ir/nahj https://nahjalbalaghah.ir/ 🌐 🆔 @nahjalbalaghah_ir
https://www.irna.ir/news/85098134/ شرحی بر نهج‌البلاغه برای نسل کنونی منتشر شد 🍃💐🍃💐🍃 https://www.isna.ir/news/1402021609637/ پاسخ به شبهه سندیت نهج‌البلاغه 🍃💐🍃💐🍃 https://taaghche.com/book/118077/ پیام‌های نهج‌البلاغه 🍃💐🍃💐🍃 https://ketabejamkaran.ir/114809/ قصه‌های نهج‌البلاغه 🍃💐🍃💐🍃 https://atna.atu.ac.ir/fa/news/304893/ شاهد غربت و مظلومیت نهج‌البلاغه در جامعه هستیم 🍃💐🍃💐🍃 https://www.kerman.ir/node/12806 عجین‌ کردن حال‌ و هوای شهر با آموزه‌های نهج‌البلاغه 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊✨•✾••┈ 'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیه‌السّلام- "كَتَبَهُ لِلأشتَرِ النَّخَعي -رَحمِهُ اللهُ- [لَمَّا وَلاهُ] عَلَى مِصرَ وَ أَعمَالِهَا حِينَ اضطَرَبَ أَمرُ [أمِيرهَا عَلَیها] مُحمدِ بنِ أَبِي بَكرِِ -رَحِمَهُ اللهُ- وَ هُوَ أَطوَلُ عَهدِِ كَتَبَهُ وَ أَجمَعَهُ لِلمَحاسِنِ" و از نامۀ آن حضرت است كه براى اشتر نخعى، هنگامى كه كار امير آن ولايت (محمد پسر ابو بكر) آشفته گرديد، نوشت و او را (به ولايت) مصر و شهرهاى تابع آن گماشت. [این متن] از طولانی‌ترين نامه‌های آنحضرت است و به جهت زیبایی، [نسبت به سایر نامه‌ها] جامع‌تر است. "بِسْمِ اَللَّهِ اَلرَّحْمَنِ اَلرَّحِيمِ" "هَذَا مَا أَمَرَ بِهِ عَبْدُ اَللَّهِ عَلِيٌّ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ مَالِكَ بْنَ اَلْحَارِثِ اَلْأَشْتَرَ فِي عَهْدِهِ إِلَيْهِ حِينَ وَلاَّهُ مِصْرَ جِبَايَةَ خَرَاجِهَا وَ جِهَادَ عَدُوِّهَا وَ اِسْتِصْلاَحَ أَهْلِهَا وَ عِمَارَةَ بِلاَدِهَا." "به نام خداوند بخشندۀ مهربان" اين فرمانى است از بندۀ خدا، على امير مؤمنان -علیه‌السّلام- به مالک اشتر پسر حارث، در نامه‌ای كه با او مى‌گذارد، هنگامى كه وى را به حكومت مصر مى‌گمارد تا خراج آن را فراهم آرد و نیز برای پیکار نمودن با دشمنان، سامان دادن به كار مردم مصر و آباد كردن شهرهاى آن. 💠 أَمَرَهُ بِتَقْوَى اَللَّهِ وَ نَصرِهِ "أَمَرَهُ بِتَقْوَى اَللَّهِ وَ إِيْثَارِ طَاعَتِهِ وَ اِتِّبَاعِ مَا أَمَرَ بِهِ فِي كِتَابِهِ مِنْ فَرَائِضِهِ وَ سُنَنِهِ اَلَّتِي لاَ يَسْعَدُ أَحَدٌ إِلاَّ بِاتِّبَاعِهَا وَ لاَ يَشْقَى إِلاَّ مَعَ جُحُودِهَا وَ إِضَاعَتِهَا." او را به ترس از خدا، مقدم داشتن طاعت خدا بر ديگر كارها و پيروى آنچه در كتاب خود فرمود و نیز اطاعت از واجب و سنتّ‌ها كه كسى جز با پيروى آن راه نيک‌بختى را نپيمود و جز با نشناختن و ضايع ساختن آن بدبخت نبود، امر فرمود. "وَ أَنْ يَنْصُرَ اَللَّهَ سُبْحَانَهُ بِقَلْبِهِ وَ يَدِهِ وَ لِسَانِهِ فَإِنَّهُ جَلَّ اِسْمُهُ قَدْ تَكَفَّلَ بِنَصْرِ مَنْ نَصَرَهُ وَ إِعْزَازِ مَنْ أَعَزَّهُ." و اين كه خداوند سبحان را با قلب، دست و زبانش يارى كند؛ زیرا او (که نامش با جلالت است) يارى هر كه او را ياری نماید و عزّت آن كس را كه او را عزيز بدارد ضامن شده است. 💠 شرح نامه 📍امام -عليه‌السّلام- در بخشِ‌ آغازين اين نامه، از نام خداوند رحمان و رحيم كمک مى‌طلبد سپس مى‌فرمايد: «اين دستورى است كه بندۀ خدا على اميرمؤمنان-عليه‌السّلام- به مالک بن حارث اشتر در فرمانى كه براى او صادر كرده بيان نموده، در آن هنگام كه زمامدارى مصر را به او سپرد تا حقوق بيت‌المال در آن سرزمين را جمع‌آورى كند و با دشمنان آنجا پيكار نمايد؛ به اصلاح اهل آن همت گمارد و به عمران و آبادى شهرها و روستاهاى آن بپردازد». 📍در اين فرمان، امام -عليه‌السّلام- نخست خود را بندۀ خدا بر مى‌شمارد و سپس اميرمؤمنان؛ تا روشن سازد كه زمامدارى مؤمنان نيز در سايۀ عبوديت پروردگار است نه براى خودكامگى. آن‌گاه اهداف چهارگانه‌اى براى اين مأموريت بيان مى‌كند: نخست به امور اقتصادى و مالى اشاره كرده كه از آن تعبير به خراج شده است. درست كه خراج به معناى ماليات سرزمين‌هايى است كه در جنگ‌ها به دست مسلمانان فتح مى‌شد؛ ولى در اينجا مفهوم گسترده‌ترى دارد و تمام امور مالى مربوط به دولت اسلامى را فرا مى‌گيرد؛ اعم از خراج و زكات و جزيه و خمس و امثال آن. 📍سپس به مسألۀ نيروى نظامى و دفاعى كشور اسلام و آمادگى آنها براى دفع هجمات دشمن اشاره مى‌كند، زيرا تا امر آنها سامان نپذيرد امنيّت در داخل حاصل نمى‌شود و مردم با فكر آسوده به دنبال كارهاى خود نمى‌روند. در سومين هدف به اصلاح امور اجتماعى و فرهنگى اشاره مى‌كند از جمله ايجاد انگيزه براى كارهاى خير و از بين بردن سرچشمه‌هاى مفاسد اخلاقى و برقرار ساختن امنيّت شغلى و تأمين حقوق همگان و نظام بخشيدن به امور قضايى، گرچه بعضى چنين تصور كرده‌اند كه جملۀ «اسْتِصْلَاحَ‌ أَهْلِهَا» تنها به سامان بخشيدن امور مادى مردم اشاره مى‌كند؛ ولى بعيد است كه نظر امام -عليه السّلام- تنها اين باشد، بلكه اصلاح تمام امور معنوى و مادى را دربر مى‌گيرد. ترجمه: سید جعفر شهیدی شرح: پیام امام‌ اميرالمؤمنين -علیه‌السّلام-، مکارم شیرازی، ناصر بخش: دوم 🆔 @nahjalbalaghah_ir