eitaa logo
انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران
367 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
289 ویدیو
48 فایل
🌱 اولین و تنها انجمن علمے کشور در حوزه ے علوم و معارف نهج البلاغه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناورے ارتباط با ادمین: @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
📚کتاب جایگاه نهج‌البلاغه در مطالعات شرق‌شناسی به تحریر "لیت‌العتابی" و ترجمه "طیبه مشکین" از دو منظر، آراء شرق‌شناسان را درباره نهج‌البلاغه بررسی می‌کند: 🔸 ۱- دیدگاه کسانی که به دلیل عدم تحقیق و نیز اعتماد آنان به مطالب غیر واقعی و توأم با اغراض، در اصالت و انتساب این کتاب شریف به امام علی -علیه‌السّلام- تردید کرده‌اند. فقدان انصاف آنان، نقش گسترده‌ای در گسترش خرافات درباره اسلام و در نتیجه تحریف آن نزد اروپاییان دارد، نویسنده اثر به دنبال رفع شبهه برخاسته از خصومت آنان است و ضمن معرفی گردآورنده نهج البلاغه به بررسی انتقادی آرای این گروه از شرق شناسان می‌پردازد. 🔸۲- بررسی دیدگاه شرق‌شناسانی است که پژوهش‌های آنان مبتنی بر طریق عقلانی و علمی است و منصفانه به توصیف حقایق می‌پردازند. آرای این گروه با اتکا به مطالعه و تأثیرپذیری از علوم و معارف نهج‌البلاغه و توجه ویژه به شخصیت امیرمؤمنان علی -علیه السّلام- است. این رویکرد، موجب ستایش آنان از این کتاب شده است. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💢 گزیده‌ای از بخش اول خطبه مِنا بیان فضائل امام علی -علیه‌السّلام- 🔸حضرت در این بخش فرمود: " أَفَتَعْلَمُونَ أَنَّ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ حَرَصَ عَلَی کوَّةٍ قَدْرَ عَيْنِهِ يَدَعُهَا مِنْ مَنْزِلِهِ إِلَی الْمَسْجِدِ فَأَبَی عَلَيْهِ ثُمَّ خَطَبَ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ أَمَرَنِي أَنْ أَبْنِيَ مَسْجِداً طَاهِراً لَا يَسْکنُهُ غَيْرِي وَ غَيْرُ أَخِي وَ ابْنَيْهِ" آيا می‏‌دانيد كه عمربن‌خطّاب كوشيد تا خانه‏‌اش به اندازۀ روزنۀ ديدی به مسجد راه داشته باشد، پيامبر نپذيرفت. سپس فرمودند: خداوند مرا فرمان داد كه مسجد پاكی بنا نهم كه جز من و برادرم و فرزندانش كسی در آن ساكن نشود؟ گفتند: آری. 🔸حضرت ادامه دادند: " أَنْشُدُکمُ اللَّهَ أَ تَعْلَمُونَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص نَصَبَهُ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ فَنَادَی لَهُ بِالْوَلَايَةِ وَ قَالَ لِيُبَلِّغِ الشَّاهِدُ الْغَائِبَ." شما را به خدا سوگند، آيا می‌دانيد كه رسول خدا -صلّی‌اللَّه‌عليه‌وآله- در روز غديرخم پدرم را به امامت امّت منصوب داشت و ولايت او را اعلام كرد و فرمود: بايد كه حاضران به غايبان برسانند؟ حضرت قضیّه غدیر را پیش می‌کشد، همه گفتند: آری خدا می‌داند که همین طور است.امام حسین -علیه‌السّلام- تک‌تک موارد را می‌گوید (منزلت امام علی -عليه‌السّلام- نزد پیغمبر، جایگاه امام در مباهله) همه اقرار کردند که درست است. این‌ها یکی دو مورد نیست که حضرت بیان می‌کند.مطالب و فضائل فراوان بود. 🔸معاویه می‌دانست که اگر مردم کسی را شایسته رهبری بدانند، به او رو می‌آورند؛ چون فطرت هر بشری این چنین است و این یک امر فطری است. از طرفی هم می‌دانست که در میان تمام امّت اسلامی، یگانه کسی که شایستگی خلافت دارد، امام علی -عليه‌السّلام- و خاندانش است. خودش هم به این مطلب خیلی اقرار کرده و در تاریخ ثبت شده است.از طرف دیگر هم این را می‌داند که خودش و خاندانش بین عرب، از کثیف‌ترین خاندان‌ها هستند. حتّی خود معاویه از لحاظ نَسبی هم اشکال داشت؛ مادرش هند بود، ولی پدرش دقیقاً معلوم نیست؛ لذا مردم آن‌ها را به عنوان یک صنف جنایتکار می‌شناختند. 🔸 از طرفی هم می‌دانست که یک رکن اوّل حکومت، رهبری است؛ اینکه شایسته باشد؛ مردم او را بپذیرند. برای همین دنبال این رفت که نقایص را برطرف کند؛ یعنی خودش را بگذارد جای امام علی -علیه‌السّلام- خاندان ابوسفیان را جای بنی‌هاشم بگذارد. این ظاهر و سیاسی کاری معاویه بود؛ امّا امام حسین -علیه‌السّلام- اساس و پشت‌‌پرده کار معاویه را می‌دید؛ یعنی می‌دید که ابوسفیانی‌ها می‌خواهند از "اسلام" انتقام بگیرند. 🔸این‌ها را امام حسین -علیه‌السّلام- از همان اوّل می‌دانست؛ ولی نمی‌توانست مردم را متوجّه کند؛ لذا امام یک لغت‌نامه‌ دیگری را پیش می‌کشد؛ غیر از این لغت‌نامه‌هایی که دست ما است؛ امام حسین -علیه‌السّلام- یک حرف جدیدی زد. همه در انقلاب‌های مادی می‌گویند: ما باشیم تو نباشی! اما امام حسین -علیه‌السّلام- فرمود: هدفم باشد؛ اگرچه من نباشم. من فدای هدفم من فدای اسلام البته امام حسین -علیه‌السّلام- فدای اسلام شد ولی از بین نرفت؛ اتفاقاً امام حسین -علیه‌السّلام- چهره‌تر شد؛ بقای امام حسین -علیه‌السّلام- به بقای اسلام است چون اسلام را نگه‌داشت خودش باقیست. 🔻منبع سلوک عاشورایی (شرح خطبه مِنا)، تهرانی مجتبی، ص ۱۲۱-۱۲۴ بخش چهارم 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 https://nehzat.ir/fa/news/11006/ خیران فارس نقش ویژه‌ای در ترویج فرهنگ نهج‌البلاغه دارند. (مهم‌ترین عامل در نقش فرهنگ نهج‌البلاغه) 🍃💐🍃💐🍃 https://iqna.ir/fa/news/4164320 آغاز ثبت‌نام نشست‌های «بازخوانی منشور تربیتی نامه‌ ۳۱ نهج‌البلاغه» در حرم شاهچراغ -علیه‌السّلام- (سلسله نشست‌های تربیتی) 🍃💐🍃💐🍃 https://isuw.ac.ir/fa/news/4730/ شناسایی مؤلفه‌های خود آگاهی سازمانی مدیران بر اساس نهج‌البلاغه با تاکید بر مدارس (جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.isna.ir/news/1402052918679/ اعزام ۲۰۰ مربی نهج‌البلاغه به عراق همزمان با اربعین حسینی (مدیرگروه کشوری فرهنگی تبلیغی شیفتگان حضرت رضا -علیه‌السّلام-) 🍃💐🍃💐🍃 https://bspc.ir/PJ-9211/boali-sina-petrochemical-familys-brilliance-in-the-national-koran-and-nahjul-balagha-competitions/ درخشش خانواده‌‌ پتروشیمی بوعلی سینا در مسابقات سراسری قرآن کریم و نهج‌البلاغه شرکت ملی صنایع پتروشیمی (اولین دوره مسابقات سراسری قرآن و نهج‌البلاغه) 🍃💐🍃💐🍃 https://velaiatnews.com/دوره-تربیت-مربی-نهجالبلاغه/ دوره تربیت مربی نهج‌البلاغه ویژه خواهران و برادران (بنیاد بین‌المللی غدیر استان و با همکاری کانون غدیر برگزار می کند.) 🍃💐🍃💐🍃 https://mkhk.ir/بررسی-راهکارهای-توسعه-و-ترویج-توصیهه/ بررسی راهکارهای توسعه و ترویج توصیه‌های نهج‌البلاغه با حضور موسس و مسئول نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی (جلسه هیئت مدیره مجمع خیرین کشور) 🍃💐🍃💐🍃 https://sahebkhabar.ir/news/61929216/ خوانش قصه ویژه کودکان در کارگاه قصه‌گویی خلاق در فرهنگسرای نهج‌البلاغه (کتابخانه فرهنگسرای نهج‌البلاغه کارگاه «قصه‌گویی خلاق» همراه با خوانش قصه ویژه کودکان را برگزار می‌کند.) 🍃💐🍃💐🍃 🆔 @nahjalbalaghah_ir 🌐 https://nahjalbalaghah.ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊✨•✾••┈ 'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیه‌السّلام- "۱۱" "اِطلَاقُ العُقَدِ عَنِ النَّاسِ" "گشودن گره‌ها از مردم" "أَطْلِقْ عَنِ اَلنَّاسِ عُقْدَةَ كُلِّ حِقْدٍ‌، وَ اِقْطَعْ عَنْكَ سَبَبَ كُلِّ وِتْرٍ، وَ تَغَابَ عَنْ كُلِّ مَا لاَ يَضِحُ لَكَ، وَ لاَ تَعْجَلَنَّ إِلَى تَصْدِيقِ سَاعٍ، فَإِنَّ اَلسَّاعِيَ غَاشٌّ، وَ إِنْ تَشَبَّهَ بِالنَّاصِحِينَ." هر نوع عقده و كينه از مردم در دل دارى بيرون بريز و خود را آزاد كن و اسباب عداوت و دشمنى را دربارۀ خود قطع كن. هرچه را در نظرت نادرست آمد خود را بى‌اطلاع نشان بده و در قبول سخنان افراد سخن‌چين و فتنه‌انگيز عجله نكن؛ زيرا سخن‌چين، هرچند كه خود را ناصح و پند دهنده جلوه دهد، خائن و نيرنگ‌باز است. 💠 شرح نامه 📍امام -عليه‌السّلام- در اين بخش از عهدنامه به مالک اشتر نخست مى‌فرمايد: «هر نوع عقده و كينه از مردم در دل دارى بيرون بريز و خود را آزاد كن»؛ "أَطْلِقْ‌ عَنِ‌ النَّاسِ‌ عُقْدَةَ‌ كُلِّ‌ حِقْدٍ." روشن است كه عوامل مختلفى ممكن است مردم را دربارۀ والى كينه‌توز كند. والى بايد بيدار و هشيار باشد و اين كينه‌ها را كه در سينه‌ها نهفته است با رفتار نيک و بزرگوارانه بر طرف سازد و عقده‌گشايى كند. اين احتمال نيز در تفسير اين جمله داده شده كه كينه‌هاى درون خود را نسبت به مردم رها كند و اگر كسى كار خلافى كرد به دل نگيرد و فراموش كند. از قديم گفته‌اند كارهاى خوبى را كه مردم دربارۀ شما مى‌كنند فراموش نكنيد و به‌موقع جبران نماييد و كارهاى بد آنها را به فراموشى بسپاريد و در مقام انتقام برنياييد؛ ولى معناى اوّل مناسب‌تر است. 📍در دستور دوم مى‌افزايد: اسباب عداوت و دشمنى را دربارۀ خود قطع كن؛ "وَ اقْطَعْ‌ عَنْكَ‌ سَبَبَ‌ كُلِّ‌ وِتْرٍ" زيرا مى‌دانيم عداوت‌ها معمولاً بى‌سبب نيست؛ يا نتيجۀ بدرفتارى است يا تضييع حقوق، يا خودبزرگ‌بينى و امثال آن. هنگامى كه اين اسباب قطع گردد دشمنى‌ها به دوستى مبدل مى‌شود. 📍در سومين دستور مى‌فرمايد: «هرچه را در نظرت نادرست آمد خود را بى‌اطلاع نشان بده»؛ "وَ تَغَابَ‌ عَنْ‌ كُلِّ‌ مَا لَا يَضِحُ‌ لَكَ‌" اشاره به اينكه اصرار بر جستجوگرى در كار مردم نداشته باش و در جزئيات خود را به فراموشكارى و تغافل بزن، زيرا پرداختن به جزئيات، انسان را از پرداختن به امور كلى و مهم بازمى‌دارد و به اختلافات و كينه‌ها و عداوت‌ها دامن مى‌زند. 📍در چهارمين و آخرين دستور مى‌فرمايد: «و در تصديق سخن‌چينان شتاب مكن زيرا سخن‌چين خيانت‌پيشه است، هرچند در لباس ناصحان ظاهر شود»؛ "وَ لَا تَعْجَلَنَّ‌ إِلَى تَصْدِيقِ‌ سَاعٍ‌ فَإِنَّ‌ السَّاعِيَ‌ غَاشٌّ‌، وَ إِنْ‌ تَشَبَّهَ‌ بِالنَّاصِحِينَ‌." مى‌دانيم سخن‌چين كسى است كه با خبر رسانى درست و نادرست در ميان افراد آنها را به جان هم مى‌اندازد و بذر عداوت را در سرزمين سينه‌ها مى‌پاشد. ترجمه: سید کاظم، ارفع شرح: ناصر، مکارم شیرازی بخش: یازدهم 🆔 @nahjalbalaghah_ir 🌐 https://nahjalbalaghah.ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند: 🔹سلسله‌نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه 🔹 نشست هفتم: «سلامت معنوی در نهج‌البلاغه (مبانی، ویژگی‌ها و موانع)» 🔹 سخنران: خانم دكتر نسیبه یداله‌پور فارغ التحصيل دكتری نهج‌البلاغه 🔹 زمان: چهارشنبه ٨ شهريور - ساعت ١٨ تا ١٩ 🔹 لینک ورود به نشست: http://Meeting.tpnu.ac.ir/nahj 🔹برای حاضرين در جلسه گواهی معتبر از طرف وزارت علوم صادر خواهد شد. بدين منظور لطفا نام و نام خانوادگی خود را هنگام ورود به لاتين وارد نماييد. 🔹 سؤالات و نظرات خود را از طریق آيدی ‏@Be_Safe با ما در میان بگذارید. 🌐 nahjalbalaghah.ir 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💢 گزیده‌ای از بخش دوم خطبه مِنا دلیل اهمیّت امر به معروف و نهی از منکر 🔸 بخش دوم خطبه امام حسین -علیه‌الّسلام- راجع به مسئله‌ای است که اگر در هر اجتماعی که دارای دین و آیینی است، آیین آن دین رعایت نشود، آن دین و آئین به طور کلی از بین می‌رود و از جامعه رخت بر می‌بندد. عبارت هر آیینی هر جایی استفاده می‌شود صحبت اسلام نیست، اگر این مسئله رعایت نشود هر دینی در هر جامعه‌ای از بین می‌رود این یک بحث کلی است. 🔸امام حسین -علیه السّلام- در این بخش خطبه می‌فرماید: " اعْتَبِروُا ایّها النّاسُ بِما وَعَظَ اللَّهُ بِهِ أَوْلِیاءَهُ مِنْ سُوءِ ثَنائِهِ عَلَی الأَحبارِ اذْ یَقُولُ: لَوْ لا یَنْهاهُمُ الرّبّانِیّونَ وَ الأَحبارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الإِثمَ" ای مردم! از پند و موعظه‌ای که خداوند به اولیاء و دوستانش در قالب نکوهش علمای یهود داده، عبرت بگیرید! آنجا که می‌فرماید: چرا علما و احبار یهودیان از سخنان گناه آمیز و خوردن حرام، نهی و جلوگیری نمی‌کنند؟ در این بخش نکته اساسی که وجود دارد این است که احبار، (کسانی که رهبری مذهبی جامعه رو بر عهده داشتند؛ حالا دین یهود باشد یا نصاری؛ فرقی نمی‌کند.) اگر در برابر معصیت در جامعه سکوت کنند وظیفه مردم است که تذکر دهند و نهی از منکر کنند. امام حسین -علیه‌السّلام- می‌فرماید: چرا من سکوت کردم و چرا شماها به من نمی‌گویید: چرا سکوت کرده‌ای؟! دلیلش را هم می‌فرماید که چیست. من قبلاً گفتم که دلیل سکوت این جماعت، یا تطمیع بود یا تهدید. این دو منشأ سکوت مردم بود. حضرت در ادامه فرمود: "وَ إِنّما عابَ اللَّهُ ذلِکَ عَلَیْهِمْ" 🔸خدا به این جهت سکوت احبار و مردم را عیب می شماردکه "لأَنّهُمْ کانُوا یَرَوْنَ مِنَ الظّلَمَةِ الّذینَ بَیْنَ أَظْهُرِهِمُ الْمُنْکَرَ وَ الْفَسادَ، فَلا یَنْهَوْنَهُمْ عَنْ ذلِکَ" این‌ها می‌دیدند ستمکاران دارند پیش رویشان ستم می‌کنند، ولی آن‌ها را نهی از منکر نمی‌کردند؛ علناً منکر را در سطح جامعه می‌دیدند ولی ساکت بودند و اعتراضی نمی‌کردند چرا؟ "رَغْبَةً فیما کانُوا یَنالُونَ مِنْهُمْ" زیرا این‌ها به جهت علاقه به مال که از آنها دریافت می‌کردند سکوت کردند. این یعنی "تطمیع" "وَ رَهْبَةً مِمّا یَحْذَروُنَ" عامل دوم سکوت چیست ؟ سکوت عده‌ای دیگر، به خاطر ترسی بود که از آزار و تعقیب حکومت به دل داشتند؛ چون معاویه تهدید کرده بود که هر کس فضایل ابوتراب را بگوید، کشته می‌شود. 🔸حضرت در ادامه می فرماید: "وَ اللّهُ یَقُولُ؛ فَلا تَخْشَوُا النّاسَ وَ اخْشَونِ" از این بی‌دین‌ها که سر کار هستند نترسید! بلکه از من بترسید! امام حسین -علیه‌السّلام- در اینجا به مردم خطاب می‌کند که این‌ها -صحابه و تابعین- وظیفه‌شان نهی از منکر است. شما مردم باید به این‌ها اعتراض کنید که چرا به وظیفه‌شان عمل نمی‌کنند نباید این‌ها به بهانه تهدید معاویه، وظیفه‌شان را زمین بگذارند و نهی از منکر نکنند و بعد هم همین سبب بشود که اسلام از بین برود. 🔻منبع سلوک عاشورایی (شرح خطبه مِنا)، تهرانی مجتبی، ص ۱۴۷-۱۵۰ بخش پنجم 🆔 @nahjalbalaghah_ir 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🍃💐🍃💐🍃 http://radiofarhang.ir/videodetails/?m=066134&n=1248061 درباره محورها و ضرورت برگزاری جشنواره استانی نهج‌البلاغه در آیینه هنر (گفتگو با حجت الله اباذری دبیر جشنواره استانی نهج‌البلاغه در آینه هنر در برنامه ققنوس) 🍃💐🍃💐🍃 https://defapress.ir/fa/news/613119/ نهج‌البلاغه‌گواه‌ روشن رابطه دین‌ با سیاست‌ است ناوگروه ۸۶ اقتدار نظام را به جهانیان نشان داد. (سخنان آیت‌الله صدیقی در جمع کارکنان ستاد نداجا) 🍃💐🍃💐🍃 http://www.pana.ir/photo/1398925 آیین استقبال از مقام آور رتبه نخست کشوری در رشته نهج‌البلاغه (در چهل و یکمین جشنواره کشوری قرآن، عترت و نماز در شادگان در سالن شهید مدرس برگزار شد.) 🍃💐🍃💐🍃 https://iqna.ir/fa/news/4164826/ آنچه پرداختن به مضامین نهج‌البلاغه در مؤسسات قرآنی را سخت کرده است. 🍃💐🍃💐🍃 https://rasanews.ir/fa/news/740822/ اعلام نتایج مجموع آزمون اول و دوم حفظ قرآن کریم و نهج‌البلاغه (آزمون سالانه حفظ قرآن کریم و نهج‌البلاغه) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.ibna.ir/fa/naghli/345305/ مسابقه کتابخوانی اصول مدیریت پرتو نهج البلاغه هرمزگان برگزار می‌شود.(به مناسبت هفته دولت) 🍃💐🍃💐🍃 🆔 @nahjalbalaghah_ir 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚"عَبَقاتُ الأنوار فی إمامَة الأئمةِالأطهار" اثری علمی و تحقیقی به زبان فارسی اثر میرحامد حسین هندی است که در ردّ باب «امامتِ» کتاب تحفه اثنا عشریه (در ردّ عقاید شیعه) نوشته عبدالعزیر دهلوی، نگاشته شد. این کتاب بالغ بر صد جلد است. 📚مؤلف در این کتاب می‌کوشد تا فلسفه امامت را روشن کند و نشان دهد که اسلام آن دینی نیست که در دربار خلفا مطرح بوده است. میر حامد حسین در این کتاب حرف به حرف مدّعیات دهلوی را با براهین استوار و مستند نقض کرده است. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 هفتمین نشست از سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه، به همت انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ايران با موضوع «سلامت معنوی در نهج‌البلاغه (مبانی، ویژگی‌ها و موانع)» و سخنرانی دکتر نسیبه یداله‌پور (پژوهشگر علوم و معارف نهج البلاغه)، مورخ ٨ شهریورماه ١۴٠٢ بصورت مجازی برگزار شد. 🔸دکتر نسیبه یداله‌پور در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه از ابتدای خلقت، سالم ماندن از گزندِ گرما و سرما، حملهٔ حیوانات وحشی، هجوم دشمنان و سرایت انواع بیماری‌ها، دغدغه مادی بشر بوده است، گفت: نیازهای انسانِ دو بعدی، فقط به مسائل مادی محدود نمی‌شود و سلامت روح غیر مادیِ او -که در منابع دینی همان حقیقت اصلی وجود اوست- از دغدغه‌های مهم انسان است؛ به همین خاطر خداوند انبیا را برای هدایت بشر و ایجاد تعادل بین این دو بُعد، فرستاد و کتب ادیان آسمانی را به عنوان دستور العمل برای گذار سالم از این مرحله ارسال کرد. وی دربارهٔ تاریخگذاری سلامت معنوی بیان داشت: اولین انسانی که به کره‌ی خاکی پای نهاد، حضرت آدم -علیه‌السّلام-، پيامبر خدا بود؛ از این رو می‌توان دغدغهٔ دست‌یابی به سلامت معنوی را مانند سلامت جسمی به قدمت تاریخ بشر دانست. این پژوهشگر و محقق حوزه و دانشگاه اظهار داشت: امروزه سلامت معنوی به عنوان رکن چهارم سلامت در سازمان بهداشت جهانی به شمار می‌رود و در کنار سلامت جسمانی، سلامت اجتماعی و سلامت روانی از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد. 🔸وی سلامت معنوی را ایجاد حالتی متعادل در احوالات روحی و رفتارهای فرد در ارتباط با خدا، خود، اجتماع و طبیعت دانست و افزود: سلامت معنوی با معیار اسلامی در سه بعد بینشی، گرایشی، کنشی ظهور می یابد و آرامش، اعتماد و اطمینان محصول آن خواهد شد؛ آرامشی که فقط محدود در دنیای مادی نیست و به دنیای پس از مرگ انتقال می یابد. یداله‌پور ادامه داد: هرچند عبارت «سلامت معنوی» در قرآن و نهج‌البلاغه به کار نرفته، اما در عوض استعمال تعابیری همچون «حیات طیبه» و «قلب سلیم» از نظر مفهومی به سلامت معنوی نزدیک دانسته شده. دکتر نسیبه یداله‌پور سپس به بررسی ترکیب سلامت در نهج‌البلاغه پرداخت و گفت: در نهج‌البلاغه مشتقات واژه‌ی سلم به صورت مصدر، صفت و فعل بیش از ۶۰ بار با معانی متفاوت به کار رفته است. در معانی آسایش، صلح، امان، آشتی، سلامت، سالم، تسلیم (شدن)، اسلام آوردن و سلام کردن استعمال شده است. 🔸این پژوهشگر افزود: سلامت معنوی با رویکرد اسلامی زمانی محقق می‌شود که معرفت و بینش، احساسات و گرایش، عملکرد و کنشِ افراد در چارچوب اسلامی قرار بگیرد و برای قرار گرفتن در این چار چوب باید به دین رجوع کرد؛ آنچه در تعریف دین آورده‌اند مجموعه‌ای است از دستورات الهی در قالب اعتقادات، احکام و اخلاقیات که مکمل و متمم همدیگر هستند و اگر به‌طور همه جانبه در زندگی مورد استفاده قرار بگیرند، سلامت معنوی فردی و اجتماعی محقق می‌شود. 🔸نگارندهٔ رسالهٔ سلامت معنوی در نهج‌البلاغه بیان کرد: ویژگی‌های سلامت معنوی در سه حیطه‌ی بینشی و معرفتی، عاطفی و گرایشی و منشی واکنشی قابل دسته بندی است. انسان دارای سلامت معنوی در حیطه بینشی اهل تفکر، توکل و توبه است و به نبی و امام به عنوان انسان کامل، جهت الگو گیری باور دارد. وی ادامه داد: پايه‌های عاطفی ارتباط انسان با خدا به صورت محبت و عشق بروز می‌کند. در کلام حضرت علی -علیه‌السّلام- محبوب خدا شدن با تأسی ویژگی‌هایی چون خوف و رجا، مرگ آگاهی، ذخیره‌ی عمل صالح، بسیار یاد خدا کردن، دل کندن از شهوات، همراهی نکردن با هواپرستان، عمل به حق و عدالت و... به دست می‌آید و ساختار عاطفه و عشق انسان را به این سمت هدایت می‌کند که خداوند، معصومین -علیهم السلام- حق و عدالت در الویت هستند تا انسان‌ها دایرهٔ محبتی خود را به سمت این ساختار جهت‌دهی کنند. یداله‌پور در پایان مهم‌ترین اصل جهت تحقق سلامت معنوی در حیطه منشی و کنشی را خویشتن‌بانی و تقوا دانست که وابستگیِ جدایی‌ناپذیری با ایمان، هدایت و سعادت دارد؛ وی ادامه داد: موانعی که از تحقق سلامت معنوی جلوگیری می‌کند را می‌توان در سه حیطهٔ اعتقادی، عاطفی و گناه بررسی کرد که در این میان تنبلی و غفلت مهم‌ترین مانع مشترک رفتاری در تحقق سلامت معنوی به شمار می‌رود. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_6478020035.mp3
24.23M
🔹سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه 🔹 نشست هفتم : "سلامت معنوی در نهج‌البلاغه (مبانی، ویژگی ها و موانع)" 🔹 سخنران: "دکتر نسیبه یداله‌پور" 🔹 زمان: چهارشنبه ۸ شهریور ماه ۱۴۰۲ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🏴 شرح عبارت کلیدی و ارزشمند زیارت اربعین ▪️اگر بخواهیم همۀ داستان کربلا را فقط با یک جمله شرح دهیم، کاری مشکل است. امّا این کار، با جمله‌ای که به تکرار در زیارات امام حسین -علیه‌السّلام- آمده، ممکن و مقدور شده است. تمام نهضت کربلا با این جمله تفسیر و توضیح کافی پیدا می‌کند و شاید هیچ کلامی وجود نداشته باشد که به این خوبی توانایی تفسیر و توضیح حادثۀی کربلا را داشته باشد. این عبارت در زیارات مختلف، کمی اختلاف دارد؛ امّا اصل سخن یکسان است. ▪️از جمله در زیارت اربعین آمده است: «فأعذرَ فی الدّعآءِ وَ مَنَحَ النّصحَ، وَبَذلَ مُهجَتهُ فیک لِیَستنقِذَ عِبادَ کَ مِنَ الجَهالَة وَ حَیرَة الضَّلالَة» در دعوت مردم جای عذری باقی نگذاشت و در خیرخواهی دریغ نکرد و خون قلبش را در راه تو بخشید تا بندگانت را از نادانی و سرگردانی گمراهی رهایی بخشد. ▪️در واقع این خون در حسّاس‌‌ترین روزگار از دوران اسلام برای خدا بر زمین ریخته شد تا اسلام به سلامت بماند و اگر این خون در راه خدا بذل نشده بود، امروز هرکسی بر دین و اسلامِ یزید، مسلمان بود. 📚 معلم درس محبت، ص ۲۷-۴۲، محمد علی جاودان 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 https://nahj-esf.com/ سایت رسمی مؤسسه نهج‌البلاغه اصفهان 🍃💐🍃💐🍃 https://basijnews.ir/fa/amp/news/9537647#amp_tf=از %1$s&aoh=16940729262758&referrer=https://www.google.com نشست‌های بصیرتی با محوریت‌های حکمت‌های نهج‌البلاغه در سرخه برگزار شد. (در آستانه اربعین حسینی) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.irna.ir/amp/85219224/#amp_tf=از %1$s&aoh=16940748393057&csi=1&referrer=https://www.google.com فرهنگسرای نهج البلاغه پویش «ما ملت امام حسینیم» را همزمان با پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی در تهران برگزار می‌کند. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.isna.ir/news/1402061308801/ جزئیات فعالیت موکب اربعینی فرهنگسرای نهج البلاغه در مسیر راهپیمایی 🍃💐🍃💐🍃 https://www.ilna.ir/fa/tags/اندیشه_سیاسی_تربیتی_علوی_در_خطبه‌های_نهج‌البلاغه (معرفی کتاب) 🍃💐🍃💐🍃 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💢 گزیده‌ای از بخش سوم خطبه مِنا تذکر به سرشناسان 🔸 در ابتدا امام حسین -علیه‌السّلام- به مسائلی اشاره می‌کند که از امتیازهای اجتماعی این گروه محسوب می‌شود. "عِصابَةُ بِاْلعِلْمِ مَشْهُورَةٌ" خصوصیّت اوّل شما این است که در بین مردم "شهرت علمی" دارید و به عنوان عالم دینی شناخته می‌شوید. البتّه منظور حضرت این نیست که شما مثلاً به تاریخ، جغرافیا، ریاضیّات و دیگر علوم غیر دینی شهرت دارید؛ بلکه شهرت علمی شما در بین مردم، به خاطر "علم به دین" است؛ یعنی شمائید که "احکام اسلام"را می‌دانید و "حلال و حرام الهی" را می‌شناسید. 🔸 دوم : "وَ بِالْخَیْرِ مَذْکُورَةٌ" در بین مردم از شما به نیکی یاد می‌شود؛ یعنی هر وقت کسانی اسم شما را ببرند، از شما به خوبی یاد می‌کنند و هیچ وقت کسی راجع به شما بدگویی نمی‌کند. سوم : "وَ بِالنّصیحَةِ مَعْروُفَةٌ" شما به خیرخواهی برای مردم و راهنمایی در جامعه معروف شدید. چهارم : "وَ بِاللّهِ فِی أَنْفُسِ النّاسِ مَهابَةٌ" شما به خاطر انتساب به خدا، در دل مردم شکوه و مهابت پیدا کرده‌اید؛ یعنی چون مردم، شما را مردان الهی می‌دانند. ثمرات این شکوه چیست؟ "یَهابُکُمُ الشّریفُ وَ یُکْرِمُکُم الضّعیفُ وَ یُؤثِرُکُمْ مَنْ لا فَضْلَ لَکُمْ عَلَیْهِ وَ لا یَدَ لَکُمْ عِنْدَهُ." 🔸 شخص مقتدر از شما بیم دارد، شخص ناتوان به تکریم شما برمی‌خیزد و شخصی هم که هیچ برتری و قدرتی بر او ندارید، شما را بر خود برتری داده؛ در حالی که شما نه بر او برتری دارید و نه قدرتی بر او دارید؛ ولی او پیش خود، شما را برتر از خود می‌داند. "تَشفَعُونَ فِى الْحَوائِجِ اذَا امْتُنِعَتْ مِنْ طُلّابِها" مردم در حاجت‌هایشان و جاهایی که محتاج می‌شوند، شما را شفیع خود قرار می‌دهند. وقتی می‌بینند که حقّشان دارد پایمال می‌شود، نزد شما می‌آیند و می‌گویند: بیایید حقّ ما را از ظالمان بگیرید. "وَ تَمْشُونَ فى الطّریقِ بِهَیْبَةِ الْمُلوُکِ وَ کَرامَةِ الأکابِرِ" 🔸 وقتی بیرون می‌آیید و در کوچه و بازارها هستید، با مهابت و شکوه بزرگان، قدم برمی‌دارید و مردم خیلی به شما احترام می‌گذارند. حضرت مورد به مورد به این خصوصیات‌هایی که این افراد در جامعه دارند، اشاره می‌کند. بعد هم حضرت توقّع این‌ها را از خدا مطرح می‌کند. حضرت می‌فرماید: وقتی مردم این‌طور شما را احترام می‌کنند؛ دائماً توقّع شما از خدا زیاد می‌شود؛ خیال می‌کنید که کسی هستید! 🔸 بعد حضرت خطاب به حاضران فرمود: بنابراین شما ای گروه علمای دین! اگر من را یاری نکنید و در گرفتن عدالت با ما هم صدا نگردید، ستمگران در مقابل شما قدرت بیشتری پیدا خواهند کرد و در خاموش کردن مشعل فروزان نبوّت فعال‌تر خواهند شد. 🔻منبع سلوک عاشورایی (شرح خطبه مِنا)، تهرانی مجتبی، ص ۱۷۲-۱۸۶ بخش ششم (آخر) 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊✨•✾••┈ 'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیه‌السّلام- "۱۲" "اِختیارُ المُستَشَارِ وَ الوَزِیرِ الصَّالحِ" "گزینش رایزن و همکار شایسته" "وَ لاَ تُدْخِلَنَّ فِي مَشُورَتِكَ بَخِيلاً يَعْدِلُ بِكَ عَنِ اَلْفَضْلِ، وَ يَعِدُكَ اَلْفَقْرَ، وَ لاَ جَبَاناً يُضْعِفُكَ عَنِ اَلْأُمُورِ، وَ لاَ حَرِيصاً يُزَيِّنُ لَكَ اَلشَّرَهَ بِالْجَوْرِ، فَإِنَّ اَلْبُخْلَ وَ اَلْجُبْنَ وَ اَلْحِرْصَ غَرَائِزُ شَتَّى يَجْمَعُهَا سُوءُ اَلظَّنِّ بِاللَّهِ" بخيل را در مشورت خود دخالت مده! زيرا كه ترا از احسان منصرف، و از تهیدستى و فقر مى‌ترساند، و نيز با افراد ترسو مشورت مكن! زيرا در كارها روحيه‌ات را تضعيف مى‌نمايند. همچنين حريص را به مشاورت مگير كه حرص را با ستمگرى در نظرت زينت مى‌دهد. (همه آنچه در بارۀ اين افراد گفتم) بخاطر اين است كه بخل، ترس، حرص و غرائز، تمايلات متعددى هستند كه جامع آنها سوء ظن به خداى بزرگ است. 💠 شرح نامه 📍امام -عليه‌السّلام- در اين بخش از عهدنامه به مسألۀ مشاوران والى و صفات و ويژگى‌هاى آنها مى‌پردازد و جالب اينكه از اصل لزوم مشورت سخن نمى‌گويد، زيرا آن را امر مسلّمى فرض كرده كه هر والى و زمامدار بايد مشاورانى براى مسائل مختلف سياسى، اقتصادى و نظامى داشته باشد، تا با استفادۀ از افكار آنها بهترين راه را براى پيشبرد اين امور برگزيند و از استبداد به رأى و تكيه بر افكار فردى بپرهيزد و مصالح رعايا تا آنجا كه ممكن است رعايت شود. 📍امام -عليه‌السّلام- مالك اشتر را از مشورت با سه گروه به شدّت برحذر مى‌دارد و آثار سوء مشورت با آنها را در عباراتى كوتاه و پرمعنا بيان مى‌دارد. مى‌فرمايد: «هرگز بخيل را در مشورت خود دخالت مده، زيرا تو را از احسان و نيكى كردن منصرف مى‌سازد و از فقر مى‌ترساند و نيز با شخص ترسو مشورت مكن كه روحيۀ تو را در انجام امور تضعيف مى‌كند. و از مشورت با افراد حريص برحذر باش كه حرص ورزيدن را از طريق ستمگرى در نظرت زينت مى‌دهند»؛ "وَ لَا تُدْخِلَنَّ‌ فِي مَشُورَتِكَ‌ بَخِيلاً يَعْدِلُ‌ بِكَ‌ عَنِ‌ الْفَضْلِ‌، وَ يَعِدُكَ‌ الْفَقْرَ، وَ لَا جَبَاناً يُضْعِفُكَ‌ عَنِ‌ الْأُمُورِ، وَ لَا حَرِيصاً يُزَيِّنُ‌ لَكَ‌ الشَّرَهَ‌ بِالْجَوْرِ." 📍امام -عليه‌السّلام- در واقع او را به سه اصل توصيه مى‌كند: سخاوت، شجاعت و قناعت و توكل. روشن است كه مشورت با فرد بخيل جلوى سخاوت را مى‌گيرد و با شخص ترسو پايه‌هاى شجاعت را سست مى‌كند و با حريص قناعت را متزلزل مى‌سازد كه لازمۀ آن ستم كردن بر رعاياست. از سوى ديگر، در برابر امور رفاهى رعايا، بخيلان مانع مى‌شوند و در امور نظامى و نبرد با دشمنان ترسوها، سنگ مى‌اندازند و در امور اقتصادى، حريصان سدّ راهند، بنابراين مشاوران والى بايد از ميان كسانى انتخاب شوند كه در شئون مختلف كشور او را يارى دهند و اراده و تصميم وى را تقويت كنند و از امورى كه مصالح مردم را برباد مى‌دهد برحذر دارند. ترجمه: ناصر، مکارم شیرازی شرح: ناصر، مکارم شیرازی بخش: دوازدهم 🌐 https://nahjalbalaghah.ir 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🏴 در سوگ پيامبر خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) "وَ مِنْ كَلاَمٍ لَهُ -عليه‌السّلام- قَالَهُ وَ هُوَ يَلِي غُسْلَ رَسُولِ اَللَّهِ صلى‌الله‌عليه‌وآله وَ تَجْهِيزَهُ." "بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا رَسُولَ اَللَّهِ لَقَدِ اِنْقَطَعَ بِمَوْتِكَ مَا لَمْ يَنْقَطِعْ بِمَوْتِ غَيْرِكَ مِنَ اَلنُّبُوَّةِ وَ اَلْإِنْبَاءِ وَ أَخْبَارِ اَلسَّمَاءِ خَصَّصْتَ حَتَّى صِرْتَ مُسَلِّياً عَمَّنْ سِوَاكَ وَ عَمَّمْتَ حَتَّى صَارَ اَلنَّاسُ فِيكَ سَوَاءً وَ لَوْ لاَ أَنَّكَ أَمَرْتَ بِالصَّبْرِ وَ نَهَيْتَ عَنِ اَلْجَزَعِ لَأَنْفَدْنَا عَلَيْكَ مَاءَ اَلشُّؤُونِ وَ لَكَانَ اَلدَّاءُ مُمَاطِلاً وَ اَلْكَمَدُ مُحَالِفاً وَ قَلاَّ لَكَ وَ لَكِنَّهُ مَا لاَ يُمْلَكُ رَدُّهُ وَ لاَ يُسْتَطَاعُ دَفْعُهُ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي اُذْكُرْنَا عِنْدَ رَبِّكَ وَ اِجْعَلْنَا مِنْ بَالِكَ!" ▪️از سخنان امام -عليه‌السّلام- اين سخن را هنگامى كه پيامبر -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌- را غسل مى‌داد و او را براى دفن مهيا مى‌ساخت فرموده است: پدر و مادرم فدايت اى پيامبر خدا! با مرگ تو چيزى قطع شد كه با مرگ ديگرى قطع نگشت و آن نبوت و اخبار و آگاهى از آسمان بود، مصيبت تو اين امتياز را دارد كه از ناحيه‌اى تسلى دهنده است، يعنى پس از مصيبت تو ديگر مرگ‌ها اهميتى ندارد. ▪️و از سوى ديگر اين يك مصيبت همگانى است كه عموم مردم بخاطر تو در سوگند، اگر نبود كه امر به صبر و شكيبائى فرموده‌اى و از بى‌تابى نهى نموده‌اى آن قدر گريه مى‌كردم كه اشكهايم تمام شود و اين درد جانگاه هميشه براى من باقى بود و حزن و اندوهم دائمى و تازه اينها در مصيبت تو كم بود، اما حيف نمى‌توان مرگ را باز گرداند و آن را دفع نمود پدر و مادرم فدايت باد، ما را در پيشگاه پروردگارت ياد كن، و ما را هرگز فراموش منما. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 https://qom.iqna.ir/fa/news/4168630/ رسول‌خدا -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- از منظر ولی خدا در نهج‌البلاغه (یادداشتی از علیرضا نجفی، مدرس و پژوهشگر دانشگاه) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.isna.ir/news/1402062214186/ دوره تربیت مربی نهج البلاغه ویژه ائمه جماعت برگزار می‌شود. (به همت ناحیه شهید باهنر مرکز رسیدگی به امور مساجد و مشارکت و ارائه «بنیاد نهج‌البلاغه») 🍃💐🍃💐🍃 https://www.tabnak.ir/fa/news/1192123/ آیت‌الله مرتضی جوادی آملی می‌گویند: ما با نهج‌البلاغه انقلاب کردیم و می‌خواهیم با رساله نگهش داریم باید با فرهنگ بی‌حجابی مبارزه کنید نه با بی‌حجاب با بی‌حجاب که نمی‌شود مبارزه کرد الان مسائل فقهی ما را پلیس و دیگران تعیین می‌کنند.(گفتگو در برنامه حضور) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.prisons.ir/news/11926/ برگزاری دوره آموزش تخصصی نهج‌البلاغه (در اندرزگاه‌های زندان دشتستان) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.alef.ir/news/4020617070.html حقوق شهروندی در نهج‌البلاغه (اینفوگرافی) 🍃💐🍃💐🍃 http://jdmarkazi.ac.ir/fa/news/62190/ ضرورت عملیاتی شدن مفاهیم نهج‌البلاغه در جامعه آثار کلام مولا علی -علیه‌السّلام- در بطن زندگی جوانان حس شود.(صابری نسب، مدرس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی اراک اظهار کرد.) 🍃💐🍃💐🍃 https://anb.journals.pnu.ac.ir/ سایتی جهت ارسال و دریافت تحقیقات نوین پیرامون نهج‌البلاغه: دراسات حدیثه فی نهج‌البلاغه (با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران) 🍃💐🍃💐🍃 https://ketabema.com/product/9789647066419 نگرشی نوین بر نهج‌البلاغه (معرفی کتاب) 🍃💐🍃💐🍃 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸تدابیر امام هشتم برای مقابله با مکر و حیله مامون عباسی 📚 برگرفته از کتاب انسان ۲۵۰ ساله 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 شب اول ماه ربیع‌الاول مصادف با «لیلةالمبیت» یعنی قرار گرفتن امیرالمؤمنین -علیه‌السّلام- در بستر پیامبر -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- برای جلوگیری از ترور آن حضرت است. بسیاری از مفسران شیعه و سنی شأن نزول آیه ۲۰۷ سوره بقره را درباره این شب و در حق اميرالمؤمنين -عليه‌السّلام- دانسته‌اند. آنجا که خداوند می‌فرماید:  "وَ مِنَ الْنَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتغَآءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ."  و از مردم کسی است که برای کسب خشنودی خدا، جان خود را می‌فروشد و خداوند نسبت به بندگان مهربان است. ✨🌷✨🌷✨🌷 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_6700000769.mp3
15.78M
🔹ویژگی‌های خطبه ۸۰ آنچه در این صوت می‌شنوید: 🔸نقد نظریه ابن ابی‌الحدید درباره خطبه۸۰ 🔸الزامات لازم برای درک سخن امام -عليه السّلام- 🔸یکسان بودن مردان و زنان در ایمان قلبی 🔸چرائی تذکر امام -عليه السّلام- به کمبود عبادی زنان 🔸برخی از تفاوت احکام و شهادت مردان و زنان در اسلام 🔸یکسان بودن زنان و مردان در عقل نظری 🔸تفاوت زنان و مردان در تظاهر عقل اجتماعی 🔸تفاوت زنان و مردان در احکام ارث 🔸توصیه امام -علیه‌السّلام- به زنان برای جبران کمبود مالی 🔸تذکر امام -عليه‌السّلام- به آسیب ارتباط بین زنان و مردان 🔸تاثیر نداشتن جنسیت در امر به معروف 🔸نهی امام -عليه‌السّلام- از اطاعت زنان به خاطر شخصیت زنانه آنها 🔸افراط و تفریط در رابطه بین زن و مرد 🔹دکتر محمدعلی انصاری 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، کتاب «کنترل اجتماعی در نهج البلاغه» که به قلم دکتر حفیظ‌الله فولادی در گروه جامعه‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نگاشته شده است، روانه بازار نشر شد. 📚آنچه در این کتاب مبتنی بر گزاره‌‌های مرتبط با کتاب نهج‌البلاغه، استنباط و ارائه‌شده، دیدگاهی است که سعی می‌‌کند همه عناصر دخیل در کنترل بر کنش‌‌های انسان را به‌صورت نظام‌واره‌ای مدنظر قرار دهد. محصول چنین رویکردی، سلامت نسبی سطوح سه‌گانه فردی، بین‌الافرادی و کلان اجتماعی از کجروی‌هاست. نظام‌واره کنترل اجتماعی فرایند مستمری است که مسئولیت‌آفرینی و مسئولیت‌پذیری را در ساحت‌های فردی، گروهی و ساختاری دنبال می‌کند و عوامل و عناصر دخیل در آن را معین می‌سازد. این نظام‌واره، تأثیرگذاری جامعه‌پذیری و کنترل کجروی‌ها را در مراحل و ابعاد مختلف از طریق درونی‌سازی هنجارهای اجتماعی و دینی موجب می‌گردد. 📚 در این نظام‌واره چرخه کنترل، با القاء آموزه‌های تربیتی و دینی برای ایجاد و درونی‌سازی آگاهی‌ها، آغاز و پس از عبور از مرحله میانی توسعه پیوندها و مسئولیت‌ها، به سطح ساختارهای نظام اجتماعی می‌رسد و تکمیل می‌شود. به واقع نادیده‌انگاری این رویکرد نظام‌واره‌ای در جوامع امروزی است که موجب فزونی انحرافات اجتماعی و ناگزیری جوامع در سازگاری با آنها به‌عنوان هنجار شده است. فایل ۳۰ صفحه اول کتاب «کنترل اجتماعی در نهج‌البلاغه»  در سایت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بطور رایگان قابل دانلود می‌باشد. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 https://nahj.ui.ac.ir/ درباره انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران (شعبه اصفهان) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.mehrnews.com/news/5864886/ مستدرک نهج‌البلاغه مهر تأییدی بر تلاش سیدرضی در دفاع از امام -علیه‌السّلام- (معرفی کتاب) 🍃💐🍃💐🍃 http://fhnews.ir/fa/news/134612/ نشست‌های تخصصی فرازهایی از درس‌های نهج‌البلاغه ‌در کتابخانه پرواز برگزار می‌شود. 🍃💐🍃💐🍃 https://iqna.ir/fa/news/4168793 بازتاب مصيبت رحلت پیامبر -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- در نهج‌البلاغه (جواد فرامرزی، هيئت علمی دانشکده علوم قرآنی آمل) 🍃💐🍃💐🍃 https://ati.land/education/2113 پیش‌نیازهای آموزشی رشته دکتری علوم و معارف نهج‌البلاغه 🍃💐🍃💐🍃 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🏴 امام حسن عسکری -علیه‌السّلام- فرمودند: "اِنَّ الوُصُولَ اِلَی اللهِ عَزَّوَجَلَّ سَفَرٌ لا یُدرَكُ اِلّا بِامتطاءِ اللَّیلِ." وصال به خداوند عزوجل سفری است که، جز با مرکب راهوار شب زنده‌داری به دست نمی‌آید. 📚بحارالانوار، ج۷۸، ص۳۷۹ علیه_السّلام 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃🍃﷽🍃🍃 "الغیبة الکبری و حکومت المهدی -عج-" "ﺃَﻻَ ﻭَ ﺇِﻥَّ ﻣَﻦْ ﺃَﺩْﺭَﻛَﻬَﺎ ﻣِﻨَّﺎ ﻳَﺴْﺮِﻱ ﻓِﻴﻬَﺎ ﺑِﺴِﺮَاﺝٍ ﻣُﻨِﻴﺮٍ ﻭَ ﻳَﺤْﺬُﻭ ﻓِﻴﻬَﺎ ﻋَﻠَﻲ ﻣِﺜَﺎﻝِ اﻟﺼَّﺎﻟِﺤِﻴﻦَ ﻟِﻴَﺤُﻞَّ ﻓِﻴﻬَﺎ ﺭِﺑْﻘﺎً ﻭَ ﻳُﻌْﺘِﻖَ ﻓِﻴﻬَﺎ ﺭِﻗّﺎً ﻭَ ﻳَﺼْﺪَﻉَ ﺷَﻌْﺒﺎً ﻭَ ﻳَﺸْﻌَﺐَ ﺻَﺪْﻋﺎً ﻓِﻲ ﺳُﺘْﺮَﺓٍ ﻋَﻦِ اﻟﻨَّﺎﺱِ ﻻَ ﻳُﺒْﺼِﺮُ اﻟْﻘَﺎﺋِﻒُ ﺃَﺛَﺮَﻩُ ﻭَ ﻟَﻮْ ﺗَﺎﺑَﻊَ ﻧَﻈَﺮَﻩُ ﺛُﻢَّ ﻟَﻴُﺸْﺤَﺬَﻥَّ ﻓِﻴﻬَﺎ ﻗَﻮْﻡٌ ﺷَﺤْﺬَ اﻟْﻘَﻴْﻦِ اﻟﻨَّﺼْﻞَ ﺗُﺠْﻠَﻲ ﺑِﺎﻟﺘَّﻨْﺰِﻳﻞِ ﺃَﺑْﺼَﺎﺭُﻫُﻢْ ﻭَ ﻳُﺮْﻣَﻲ ﺑِﺎﻟﺘَّﻔْﺴِﻴﺮِ ﻓِﻲ ﻣَﺴَﺎﻣِﻌِﻬِﻢْ ﻭَ ﻳُﻐْﺒَﻘُﻮﻥَ ﻛَﺄْﺱَ اﻟْﺤِﻜْﻤَﺔِ ﺑَﻌْﺪَ اﻟﺼَّﺒُﻮﺡِ." ره آورد حکومت حضرت مهدی -عج- ✨بدانيد آن كس از ما حضرت مهدی -عج- كه آن فتنه ها را دريابد با چراغی روشنگر در آن گام می‌نهد و بر همان سيره و روش صالحان پيامبر و ائمه -عليه‌السّلام- رفتار می‌كند تا گره‌ها را بگشايد، بردگان و ملتهای اسير را آزاد سازد، جمعيتهای گمراه و ستمگر را پراكنده و حق‌جويان پراكنده را گرد هم آورد. ✨و اين رهبر سالها در پنهانی از مردم به سر می‌برد. آنچنان كه پی‌جويان اثر قدمش را نبينند گرچه بسيار دريافتن اثرش جستجو كنند. سپس گروهى برای درهم كوبيدن فتنه‌ها مهيا می‌گردند و چونان شمشيرها صيقل مى‌خورند. چَشم اينان با قرآن روشنی می‌گيرد و معانی آياتش به گوش آنان افكنده می‌شوند، شامگاهان و صبحگاهان از جام حكمت و معارف الهی سيراب می‌گردند. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃﷽🍃 ✨جایگاه پیامبر بزرگوار در این جهان✨ "وَ لَقَدْ کَانَ فِی رَسُولِ اللّهِ ـ صَلَّى اللّهِ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ـ مَا یَدُلُّکَ عَلَى مَسَاوِىءِ الدُّنْیَا وَ عُیُوبِهَا: إِذْ جَاعَ فِیهَا مَعَ خَاصَّتِهِ، وَ زُوِیَتْ عَنْهُ زَخَارِفُهَا مَعَ عَظِیمِ زُلْفَتِهِ. فَلْیَنْظُرْ نَاظِرٌ بِعَقْلِهِ: أَکْرَمَ اللّهُ مُحَمَّداً بِذَلِکَ أَمْ أَهَانَهُ!" "فَإِنْ قَالَ: أَهَانَهُ، فَقَدْ کَذَبَ ـ وَاللّهِ الْعَظِیمِ ـ بِالاِْفْکِ الْعَظِیمِ، وَ إِنْ قَالَ: أَکْرَمَهُ، فَلْیَعْلَمْ أَنَّ اللّهَ قَدْ أَهَانَ غَیْرَهُ حَیْثُ بَسَطَ الدُّنْیَا لَهُ، وَ زَوَاهَا عَنْ أَقْرَبِ النَّاسِ مِنْهُ." " فَتَأَسَّى مُتَأَسٍّ بِنَبِیِّهِ، وَ اقْتَصَّ أَثَرَهُ، وَ وَلَجَ مَوْلِجَهُ، وَ إِلاَّ فَلاَ یَأْمَنِ الْهَلَکَةَ، فَإِنَّ اللّهَ جَعَلَ مُحَمَّداً ـ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ـ عَلَماً لِلسَّاعَةِ، وَ مُبَشِّراً بِالْجَنَّةِ، وَ مُنْذِراً بِالْعُقُوبَةِ. خَرَجَ مِنَ الدُّنْیَا خَمِیصاً، وَ وَرَدَ الاْخِرَةَ سَلِیماً." " لَمْ یَضَعْ حَجَراً عَلَى حَجَر، حَتَّى مَضَى لِسَبِیلِهِ، وَ أَجَابَ دَاعِیَ رَبِّهِ. فَمَا أَعْظَمَ مِنَّةَ اللّهِ عِنْدَنَا حِینَ أَنْعَمَ عَلَیْنَا بِهِ سَلَفاً نَتَّبِعُهُ، وَ قَائِداً نَطَأُ عَقِبَهُ!" 💫 در زندگى رسول خدا -صلى الله علیه وآله- امورى است که تو را به بدى‌ها و عیوب دنیا راهنمایى مى‌کند; چرا که او و نزدیکانش در دنیا گرسنه بودند، و یا این که او (در پیشگاه خدا) مقام و منزلتى بس عظیم داشت، زینت هاى دنیا از او دریغ داشته شد; بنابراین هر کس باید با عقل خودش بنگرد که آیا خدا با این کار پیامبرش را گرامى داشت یا به او اهانت کرد؟ 💫 اگر کسى بگوید: خدا با این کار (گرفتن زخارف دنیا از آن حضرت) به او اهانت نموده ـ سوگند به پروردگار متعال ـ که دروغ گفته است; دروغى بزرگ و اگر بگوید: او را گرامى داشته پس باید بداند که دیگران را (که غرق زینت‌هاى دنیا هستند) گرامى نداشته است; چرا که دنیا را براى آن‌ها گسترده و از مقرّب‌ترین افراد به خودش دریغ داشته است; 💫 بنابراین (کسى که مى‌خواهد سعادتمند شود) باید به پیامبر خود تأسى جوید، گام در جاى گام‌هایش نهد و از هر درى که او داخل شده وارد شود و الا از هلاکت (و گمراهى) ایمن نخواهد بود; زیرا خداوند، محمّد ـکه درود خدا بر او و خاندانش باد ـ را نشانه قیامت و بشارت دهنده بهشت و بیم دهنده کیفر قرار داده است. او با شکم گرسنه از این جهان رحلت کرد و با سلامت (روح و ایمان) به سراى دیگر وارد شد. 💫 او تا آن زمان که از جهان رخت بر بست و دعوت حق را اجابت کرد سنگى روى سنگ ننهاد (و خانه محکمى براى خود نساخت) چه منّت بزرگى خدا بر ما نهاده که چنین پیشوا و رهبرى به ما عنایت کرده، تا راه او را بپوییم و قدم در جاى قدم‌هاى او نهیم. ✨🕊✨🕊✨ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 https://farsi.khamenei.ir/amp-content?id=53943 مروری بر استناد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به نهج‌البلاغه در دیدار مردم «سیستان و بلوچستان» و «خراسان جنوبی» (درس‌های نهج‌البلاغه‌، غفلت نکردن از نقشه دشمن) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.icro.ir/آفریقا-–-عربی/انتشار-منتخب-نهج‌البلاغه-در-قالب-یک-کتاب رایزنی فرهنگی کشورمان در آفریقای جنوبی در اقدامی جدید، منتخب نهج‌البلاغه را در قالب یک کتاب منتشر کرد. 🍃💐🍃💐🍃 https://nahj-congress-esf.ir/Account/ResendCode سومین کنگره بین اللملی راه نجات (نهج‌البلاغه، زیست شرافتمندانه) 🍃💐🍃💐🍃 https://boushehr.farhang.gov.ir/fa/news/709404/ جلسه برنامه ریزی طرح بررسی اندیشه تمدنی از نگاه امام علی -علیه‌السّلام- در نهج‌البلاغه برگزار شد. 🍃💐🍃💐🍃 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
-1248452861_469612654 (2).pdf
3.07M
نام کتاب: گفتار پیامبر در نهج‌البلاغه مؤلف: محمد محمدی اشتهاردی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃﷽🍃 ✨توصیف پیامبر اکرم -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- از زبان امام علی -علیه‌السّلام- ✨ "مسْتَقَرُّهُ خَيْرُ مُسْتَقَرٍّ وَ مَنْبِتُهُ أَشْرَفُ مَنْبِتٍ فِي مَعَادِنِ الْكَرَامَةِ وَ مَمَاهِدِ السَّلَامَةِ، قَدْ صُرِفَتْ نَحْوَهُ أَفْئِدَةُ الْأَبْرَارِ وَ ثُنِيَتْ إِلَيْهِ أَزِمَّةُ الْأَبْصَارِ، دَفَنَ اللَّهُ بِهِ الضَّغَائِنَ وَ أَطْفَأَ بِهِ [النَّوَائِرَ] الثَّوَائِرَ، أَلَّفَ بِهِ إِخْوَاناً وَ فَرَّقَ بِهِ أَقْرَاناً، أَعَزَّ بِهِ الذِّلَّةَ وَ أَذَلَّ بِهِ الْعِزَّةَ، كَلَامُهُ بَيَانٌ وَ صَمْتُهُ لِسَانٌ." 💫جايگاه او بهترين جايگاه و محلّ رويش او شريف‌ترين محلها بود. در معدن بزرگوارى و شرف و گاهواره سلامت، پرورش يافت. دلهاى نيکوکاران شيفته او گشت و چشمهاى حق جويان به سوى او متوجّه شد. خداوند به برکت وجود او، کينه‌ها را مدفون ساخت و آتش دشمنى‌ها را فرو نشاند; افراد دور افتاده را به وسيله او به هم نزديک و برادر ساخت و نزديکانى را (که در ايمان و هدف هماهنگ نبودند) از هم دور نمود. ذليلان (پاکدل و محروم) را به وسيله او عزّت بخشيد و عزيزان (خودخواه) را ذليل ساخت. سخنش بيان و سکوتش زبان بود. ✨🕊✨🕊✨ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
278863619_-1000992997 (1).pdf
355.4K
🔻 شخصیت پیامبر اعظم -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- از منظر نهج‌البلاغه نویسنده: عبدالمجید زهادت منبع: طلوع زمستان ۱۳۸۵ شماره ۲۰ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir