eitaa logo
انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران
365 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
285 ویدیو
43 فایل
🌱 اولین و تنها انجمن علمے کشور در حوزه ے علوم و معارف نهج البلاغه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناورے ارتباط با ادمین: @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃💐🍃💐🍃 https://nahjalbalaghah.ir/انجمن-علمی-مطالعات-نهجالبلاغه-ایران-4/ انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند. کارگاه‌ آنلاین آشنایی با مهارت‌های لازم پروپزال‌نویسی و پایان‌نامه‌نویسی (دوره‌مقدماتی) 🍃💐🍃💐🍃 https://iqna.ir/fa/news/4230937/اصالت-در-نهج‌البلاغه-با-اخلاق-است-نه-سیاست گزارش نوزدهمین نشست از سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه، به همت انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ايران با موضوع " حوزه‌های اخلاق شفقت در نهج‌البلاغه" و با سخنرانی دکتر بخشعلی قنبری (دانشیار گروه فلسفه، ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی) مورخه ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۳ 🍃💐🍃💐🍃 https://nahjalbalaghah.ir/فایل-صوتی-حوزههای-اخلاق-شفقت-در-نهج/ فایل صوتی نوزدهمین نشست از سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه، به همت انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ايران با موضوع " حوزه‌های اخلاق شفقت در نهج‌البلاغه" و با سخنرانی دکتر بخشعلی قنبری (دانشیار گروه فلسفه، ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی) مورخه ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۳ بصورت مجازی برگزار شد. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.isna.ir/news/1403052416835/ کتاب «سیری در نهج‌البلاغه» به نیجریه رسید. 🍃💐🍃💐🍃 http://mghanbarian.ir/tag/نهج-البلاغه/ حجت‌الاسلام قنبریان 🍃💐🍃💐🍃 https://fa.shafaqna.com/news/1858940// آیت الله اعرافی: توحید نهج‌البلاغه می‌بایست حاکم بر روح حوزه‌های علمیه باشد. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.irna.ir/news/85564079// جانشین معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی: بصیرت افزایی با تمسک به قرآن و نهج‌البلاغه الویت مجموعه انتظامی است. 🍃💐🍃💐🍃 https://rasanahad.ir/1403/05/23/8631/ جشنواره مشاعره علوی در دانشگاه آزاد بوشهر 🍃💐🍃💐🍃 https://fa.wikifeqh.ir/شماس_(مفردا‌ت‌نهج‌البلاغه) معنای شماس (واژه‌شناسی در نهج‌البلاغه) 🍃💐🍃💐🍃 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_13126827351.mp3
14.45M
🔊فایل صوتی 📜 عهد مالک اشتر 📚منبع‌•نهج‌البلاغه•نامه۵۳ با صدای 🎙 داریوش ارجمند 📌 وقتی حضرت امیرالمومنین علی (صلوات الله علیه)، مالک اشتر نخعی از یاران خود را به امارت مصر منصوب فرمود، عهدی با او بست و فرمانی صادر فرمود؛ این فرمان منشور حکومت اسلامی و شاهکار حقوق بشر الهی است. 📌 عناوین فرمان 🔰 🔺حکومت اسلامی 🔺حقوق شهروندان 🔺 رابطه دولت با شهروند 🔺 پرهیز از غرور و خودپسندی 🔺 ضرورت پرده‌پوشی از خطاهای مردمان 🔺 توصیف نظامیان ، قاضیان و سیستم دادگستری 🔺 ویژگی و سیمای کارگزاران دولتی 🔺 سفارش به ماموران مالیات و خراج 🔺 توصیه هایی نسبت به تعامل با بازرگانان و تجار و بازاریان 🔺 توصیه ویژه برای رسیدگی و توجه به محرومان و نیازمندان و مساکین 🔺 روش برخورد با مردم و مراجعان و دیدارهای عمومی 🔺 نحوه برخورد حاکمان و مسئولان با خویشاوندان و فامیل 🔺 روش برخورد با دشمن 🔺 توصیه به صلح‌جویی و عدم جنگ ⛔️ هشدار های مهم: ⚠️ هشدار از ریختن خون ناحق ⚠️ هشدار از خودپسندی ⚠️ هشدار از منت‌گذاری ⚠️ هشدار از شتاب‌زدگی ⚠️ هشدار از امتیازخواهی و رانت‌خواری ⚠️ هشدار از عدم توجه به وضع مردم 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند. 🔹کارگاه‌ علمی آشنایی مقدماتی با نهج‌البلاغه 🔹 گام پنجم: استغفار از منظر امیرالمؤمنین علی -علیه‌السّلام- 🔹مدرس: سرکار خانم دکتر مهناز آل‌علی 🔹زمان: ۱ مرداد الی ۱ مهرماه ۱۴۰۳ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🔹استغفار از منظر امیرالمؤمنین علی -علیه‌السّلام- استغفار در اصطلاح به معنای درخواست زبانی یا عملی آمرزش و پوشش گناهان از جانب خداوند تبارک و تعالی است. اهمیت استغفار سفارش به استغفار در قرآن کریم به پیامبران به ویژه پیامبر اکرم -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- نشان از اهمیت آن دارد( نک: المؤمنون/۱۱۸) حضرت علی -علیه‌السّلام- در این خصوص می‌فرماید:« خیر آن نیست که مال و فرزندانت بسیار باشند. بلکه خیر آن است که اگر نیکی کردی خدا را سپاس گویی و اگر بدی کردی از خداوند آمرزش خواهی.( نک: حکمت۹۴) با توجه به آیات و روایات، استغفار آثار و برکاتی دارد از جمله: ۱_ پیشگیری از عذاب( نک: الانفال/۳۳) « در روی زمین دو امان از عذاب خدا وجود داشت که یکی از آنها _.رسول خدا _صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- برداشته شد. پس دیگری را بگیرید _استغفار_ و بدان چنگ بزنید». ۲_ آمرزش گناهان( نک: نوح/۱۰) هر که را توفیق طلب آمرزش دهند، از آمرزش گناهان محروم نماند( نک: حکمت۱۳۵) ۳_ افزایش روزی( نک: نوح/۱۰_۱۲) « و خداوند سبحان استغفار را سبب فراوانی روزی و رحمت بر خلق قرار داد»(نک: خطبهٔ۱۴۳) هر چند استغفار محدود به زمان یا مکان خاصی نمی شود ولی برخی موقعیت‌ها نقش و آثار ویژه‌ای دارند از جمله سحرگاهان که بستر مناسبی برای دعا، عبادت و استغفار است (نک: المزمل/۱_۴) بنابر فرمایشات حضرت در حکمت ۴۷۷ نهج‌البلاغه، برای رسیدن به بالاترین درجهٔ استغفار، شش شرط لازم است که تا انجام نگیرد ذکر زبانی فایدهٔ چندانی ندارد. ۱_ پشیمانی از گناه مرتکب شده ۲_ تصمیم جدی بر ترک تکرار گناه ۳_برگرداندن حقوق ضایع شدهٔ مردم ۴_ انجام تمام واجبات ترک شده ۵_ چشاندن سختی عبادت به بدن، همان طور که شیرینی معصیت را به بدن چشانده ۶_ آب کردن گوشتی که از مال حرام بر بدن روییده. از آنجا که استغفار نوعی اظهار محبت است لذا شامل حال مشرکان نمی شود( نک: النساء/۱۱۶) و به حال منافقان سودی ندارد (نک: توبه/۸۰) کلام آخر: «خداوندا! بيامرز آن گناهان مرا، كه تو از من داناتر به آنها هستى. اگر بار ديگر مرتكب شدم تو نيز بار ديگر از من در گذر ... خداوندا! بيامرز براى من هر اشارت كنايه آميز را كه به گوشه چشم كرده‌ام و هر سخن نابجا را كه از دهانم جسته است و نيز خواهشهاى دل و لغزشهاى زبانم را»( نک: دعای۷۸) 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_12627182199.mp3
7.73M
🔰 کارگاه علمی «آشنایی مقدماتی با نهج‌البلاغه» 🔸 گام پنجم: استغفار از منظر امیرالمؤمنین علی-علیه‌السّلام- 🔹 مدرس: دکتر مهناز آل‌علی ⏰ زمان: ۱ مرداد الی ۱ مهرماه ۱۴۰۳ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند. 🔹کارگاه‌ آنلاین آشنایی با مهارت‌های لازم پروپزال‌نویسی و پایان‌نامه‌نویسی (دوره‌مقدماتی) 🔹 سر فصل‌های آموزشی کارگاه: - آشنایی با مراحل انتخاب موضوع - آشنایی با شیوه نگارش پروپزال - آشنایی با ابزارهای مورد نیاز در نگارش پایان‌نامه - آشنایی با منبع‌یابی و شیوه‌نگارش پایان نامه 🔹مدرس: دکتر حسین‌ افسردیر لینک ثبت‌نام: digiform.ir/wcc25f7cd مبلغ ثبت نام: ١۵٠ هزار تومان ⏰ زمان: ۳۱ مرداد و ۱ شهریور ۱۴۰۳ - ساعت ۱۸ الی ۱۹/۳۰ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
📚 عنوان کتاب: روان‌شناسی در نهج‌البلاغه، مفاهیم و آموزه‌ها 🖌️به قلم: دکتر مسعود آذربایجانی _ محمدصادق شجاعی 📕نهج‌البلاغه کتابی است نازله وجود امیرالمؤمنين -علیه‌السّلام- که در دامان وحی رسالت از خردسالی تا بزرگسالی تربیت و پرورش یافته و به مقام عبداللهی نایل شده بود. کتاب نهج‌البلاغه نازله روح اوست، برای تعلیم و تربیت ما خفتگان در بسته منیت و در حجاب خود و خودخواهی. معجونی است برای شفا و مرهمی است برای دردهای فردی و اجتماعی و مجموعه‌ای است دارای ابعادی به اندازه ابعاد یک انسان و یک جامعه بزرگ انسانی … 📕کتاب «روان‌شناسی در نهج‌البلاغه» می‌خواهد بر لب چشمه جوشان علوی لبی‌تر کند و از سیل روان بلندای کوهستان حیدری جرعه‌ای بنوشد. این اثر درصدد ارائه مفاهیم و واژه‌های روان‌شناختی در قالبی نو و بیانی به‌روز است. روان‌شناسی در نهج‏‌البلاغه در هشت فصل به سامان آمده است. 🔻فهرست مطالب: فصل ۱: کتاب شناخت نهج‌البلاغه فصل ۲: مبانی انسان‌شناسی فصل ۳: ساحت‌های انسان فصل ۴: معنای زندگی فصل ۵: رشد در گستره زندگی فصل ۶: خانواده فصل ۷: رفتار و تعامل اجتماعی فصل ۸: بهداشت روانی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
4_5893185130045903635.mp3
23.01M
🔸جلسه سیزدهم. 🔸دوشنبه، ۱۷ اردی‌بهشت ۱۴۰۳ ش. 🔹سلسله درس‌های کتاب شریف نهج‌البلاغة 🔹استاد: سید محمد طباطبائی یزدی 🔸اقبال به نهج‌البلاغه از همان عصر تدوین آن 🔹«نهج‌البلاغه» اسمی است با مسمّی 🔸خاندان فصاحت و بلاغت در سخن 🔹سجع در سخن، ممدوح یا مذموم؟ 🔸سخنی که شایسته سجده است! 🔹تأیید علامه طباطبایی (ره) به روایت آیت‌الله جوادی‌آملی 🔸مقایسه قلقشندی حکمتی از امام را با سروده‌ای از شاعری عرب 🔹خطبای نامی عرب که وامدار حضرت‌اند ▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🏴 در زيارت اربعين سالار شهيدان -عليه‌‌السلام- می‌خوانيم كه حسين بن علی -عليهما‌السلام-‌ خون جگرش را برای همين دو مطلب بذل كرد: "و بذل مهجته فيك ليستنقذ عبادك من الجهالة و حيرة الضّلالة؛" يعنی حسين‌بن علی -عليهما‌السلام‌- كه عالم ربّانی اين امت است چنين دريافت كه در آن مقطع تاريخی با سخنرانی و نوشتن نمی‌تواند با جهل و ظلم مبارزه كند و فقط با خون جگر بايد مردم را هدايت كند، از اين‏رو خون قلب خود را داد تا مردم عالم عادل شوند. 📚 روابط بين‌الملل در اسلام، ص۱۲۸، آیت‌الله جوادی‌آملی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند. 🔹کارگاه‌ علمی آشنایی مقدماتی با نهج‌البلاغه 🔹 گام ششم: انفاق از منظر امیرالمؤمنین علی -علیه‌السّلام- 🔹مدرس: سرکار خانم دکتر مهناز آل‌علی 🔹زمان: ۱ مرداد الی ۱ مهرماه ۱۴۰۳ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🔹انفاق از منظر امیرالمؤمنین علی -علیه‌السلام- انفاق در لغت به معنای کم شدن ، نابود شدن، هزینه کردن، مخفی کردن و پوشاندن. و در اصطلاح به معنای بخشیدن مال یا چیز دیگر در راه رضای خدا. اهمیت انفاق اهمیت هر امری با توجه به میزان سفارش به آن امر و آثار و برکات آن و نیز خطر ترک آن مشخص می شود. « در راه خدا انفاق کنید و خود را به دست خود به هلاکت نیفکنید و نیکی کنید که خداوند نیکوکاران را دوست دارد( البقره/۱۹۵) حضرت علی(ع) نیز فرمود:« بخشی از آنچه دارید را پیش فرستید تا وامی برایتان باشد و هر چه دارید را پس انداز نکنید که پاسخ گویی آن بر شما واجب است«( نک: خطبهٔ۲۰۳) آثار و برکات انفاق ۱_ وسیلهٔ تقرب به خدا « زکات در کنار نماز، مایهٔ نزدیکی مسلمانان به خدا قرار داده شده»(نک: خطبهٔ۱۹۹) ۲_ کفارهٔ گناهان و سپری در برابر آتش « ...هر که آن را با دل خوش بپردازد، کفارهٔ گناهان و مانع و سپر او از آتش دوزخ خواند بود»(همان) ۳_ زاد و توشهٔ راه « بدان‌که در پیش روی تو راهی طولانی و پر مشقت است و تو نیازمند آنی که زاد و توشه ای شایسته برداری که تو را به مقصد برساند. هر گاه از نیازمندان کسی را یافتی که توشه و بار تو را به دوش بکشد و در فردای قیامت آن را به نحو کامل به تو برگرداند... پس او را غنیمت شمار و بار خود را بر دوش او بگذار..( نک: نامهٔ۳۱) ۴_ ذخیرهٔ اخرت « ... عده ای در دنیا برای پس از دنیا کار می کنند. ثمرهٔ کار آنها در آخرت به آنان باز می گردد»( نک: حکمت۲۶۹) ۵_ حفظ مال و افزایش روزی « هر گاه تنگدست شدید با صدقه با خدا تجارت کنید»( نک: حکمت۲۵۸) ۶_ حفظ ایمان « ایمان خود را با صدقه دادن نگه دارید»( نک: حکمت۱۴۶) ۷_ داروی شفا بخش « صدقه داروی شفا بخش است»( نک: حکمت۷) ۸_ اسباب روزی بینوایان « خداوند زکات را واجب کرد برای فراهم آوردن اسباب روزی بی نوایان»( نک: حکمت۲۵۲) ۹_ حفظ انسان از خود بینی خداوند بندگانش را بوسیلهٔ نماز، زکات و سختی روزه داری حراست نمود تا خودبینی و بزرگ منشی را از آنان بزداید»( نک: خطبهٔ۱۹۲) ۱۰_ اصلاح فرد و جامعه « هرگاه ثروتمند از انفاق مالش بخل بورزد ، فقیر هم آخرتش را به دنیایش می فروشد»( نک: حکت۳۷۲) شرایط و آداب انفاق ۱_ انفاق از روی میل و رغبت ( نک: نامهٔ۵۳) ۲_ اعتدال و میانه روی در انفاق ( نک: حکمت۱۱۰) ۳_ انفاق پنهانی و پرهیز از غرور( همان) ۴_ انفاق به نیازمندان واقعی( نک: نامهٔ۵۳) ۵_ عطا پیش از درخواست( نک: حکمت۵۲) 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_12627213602.mp3
8.12M
🔰 کارگاه علمی «آشنایی مقدماتی با نهج‌البلاغه» 🔸 گام ششم: انفاق از منظر امیرالمؤمنین علی-علیه‌السّلام- 🔹 مدرس: دکتر مهناز آل‌علی ⏰ زمان: ۱ مرداد الی ۱ مهرماه ۱۴۰۳ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊️✨•✾••┈ 'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیه‌السّلام- "۳۱" "الرَّدُّ إِلَى اللهِ وَ إِلَى الرَّسُولِ" "باز گرداندن به خدا و پیامبر" "وَ اُرْدُدْ إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ مَا يُضْلِعُكَ مِنَ الْخُطُوبِ وَ يَشْتَبِهُ عَلَيْكَ مِنَ الْأُمُورِ" مشکلاتی که در احکام برایت پیش می‌آید و امور که بر تو مشتبه می‌شود، به خدا و پیامبرش ارجاع ده. "فَقَدْ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى لِقَوْمٍ أَحَبَّ إِرْشَادَهُمْ: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ" چرا که خداوند بزرگ به گروهی که تمایل دارد آنها را رهنمون شود، فرموده: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، اطاعت کنید از خدا و اطاعت کنید از پیامبرش و پیشوایان (معصوم) خود را؛ و اگر در چیزی نزاع کردید، آن را به خدا و رسولش بازگردانید.» "فَالرَّدُّ إِلَى اللَّهِ، الْأَخْذُ بِمُحْكَمِ كِتَابِهِ؛ وَ الرَّدُّ إِلَى الرَّسُولِ، الْأَخْذُ بِسُنَّتِهِ الْجَامِعَةِ غَيْرِ الْمُفَرِّقَةِ" بازگرداندن چیزی به خداوند، متوسل شدن به قرآن کریم و یافتن دستور از آیات محکم آن است؛ و بازگرداندن به پیامبر -صلّى اللّه عليه و آله و سلّم- همان تمسک به سنت قطعی و مورد توافق و اجماع آن حضرت است. 💠 شرح نامه 📍امام -عليه‌السّلام- در این بخش از نامه به تبیین وظیفۀ مالک در مسائل مربوط به احکام شرع و در اصطلاح شبهات حکمیه می‌پردازد و راه کشف احکام الهی را در مسائل مرتبط به لشگر، جنگ و صلح و سایر مسائل مرتبط با حکومت به او نشان می‌دهد. به او فراخوان می‌دهد تا در احکام الهی اجتهاد کند، زیرا حضرت چنین آمادگی را در او می‌بیند. می‌فرماید: «امور مهمی که بر تو سنگین می‌شود و در کارهای مختلف مشتبه و پیچیده می‌گردد به خدا و پیامبر بازگردان (و از گفتۀ آنها برای کشف احکام کمک بگیر)»؛ (وَ ارْدُدْ إِلَى اللّٰهِ‌ وَ رَسُولِهِ‌ مَا يُضْلِعُكَ‌ مِنَ‌ الْخُطُوبِ، وَ يَشْتَبِهُ‌ عَلَيْكَ‌ مِنَ‌ الْأُمُورِ) 📍آنگاه به آیه شریفه استناد می‌کند و می‌فرماید: «خداوند متعال به گروهی که دوست دارد آنها را ارشاد و راهنمایی کند، چنین فرموده: ای کسانی که ایمان آورده‌اید، اطاعت کنید از خدا و اطاعت کنید از پیامبر و پیشوایان (معصوم) خود را؛ و اگر در چیزی اختلاف کردید، آن را به خدا و رسولش ارجاع دهید (و از آنها داوری بطلبید)»؛ (فَقَدْ قَالَ‌ اللّٰهُ‌ تَعَالَى لِقَوْمٍ‌ أَحَبَّ‌ إِرْشَادَهُمْ‌ «يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا أَطِيعُوا اَللّٰهَ‌ وَ أَطِيعُوا اَلرَّسُولَ‌ وَ أُولِي اَلْأَمْرِ مِنْكُمْ‌ فَإِنْ‌ تَنٰازَعْتُمْ‌ فِي شَيْ‌ءٍ‌ فَرُدُّوهُ‌ إِلَى اَللّٰهِ‌ وَ اَلرَّسُولِ‌») 📍سپس می‌افزاید: «باز گرداندن به خدا به معنای تمسک جستن به قرآن کریم و گرفتن دستور از آیات محکمات آن است و بازگرداندن به پیامبر همان تمسک به سنت قطعی و مورد اتفاق آن حضرت است که اختلافی در آن نیست»؛ (فَالرَّدُّ إِلَى اللّٰهِ‌ الْأَخْذُ بِمُحْكَمِ‌ كِتَابِهِ‌، وَ الرَّدُّ إِلَى الرَّسُولِ‌ الْأَخْذُ بِسُنَّتِهِ‌ الْجَامِعَةِ‌ غَيْرِ الْمُفَرِّقَةِ). 📍تعبیر به «مَا يُضْلِعُكَ» با توجه به اینکه «ضَلْع» (بر وزن منع) در اصل به معنای بار سنگینی است که گاه انسان را به این سو و آن سو می‌میل‌کند، اشاره به این است که هر حکم مشکل و پیچیده‌ای پیش آمد، باید از طریق مراجعه به کتاب و سنت حل شود. تعبیر به «خُطُوب» جمع «خطب» (بر وزن ختم) به معنای کار مهم است و در برابر امور به هر نوع کاری گفته می‌شود. این اشاره دارد که هم در امور مهمه و هم در امور عادی، هر کجا حکم آن مشکل شد، از نصوص کتاب و سنت یا از عمومات و اطلاقات کمک بگیرید. 📍تعبیر به «أُولِي الأَمْر» به معنای صاحبان اختیار، اشاره به پیشوایان معصوم است که در آن زمان، مصداقش خود امام بود. تعبیر به «مُحْكَمُ‌ كِتٰابِهِ» اشاره به محکمات آیات است که در مفهوم و تفسیر آن هیچ‌گونه شک و تردیدی نیست. تعبیر به «سنّت جامعۀ غیر مفرّقه» اشاره به احادیث و سیرۀ نبوی است که مورد قبول مسلمانان و مشهور در میان آنهاست و اخذ به آن سبب هیچ‌گونه اختلاف و تفرقه‌ای نمی‌شود. 📍در اینجا این سؤال پیش می‌آید که چرا امام -عليه‌السّلام- از دلیل عقل و اجماع که دو دلیل قطعی از ادلۀ چهارگانۀ فقه هستند سخنی به میان نیاورده است؟ پاسخ آن روشن است، زیرا کتاب و سنت هم حجیت دلیل عقل را صریحاً بیان کرده و هم حجیت اجماع را؛ خواه اجماع را یک دلیل مستقل بدانیم و یا آن را به سنت و کلام معصوم بازگردانیم. ترجمه و شرح: مکارم شیرازی، ناصر بخش: سی‌ و یکم 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_i
4_5915682761447837290.mp3
29.15M
🔸 جلسه چهاردهم 🔸دوشنبه، ۲۵ اردی‌بهشت ۱۴۰۳ ش 🔹سلسله درس‌های کتاب شریف نهج البلاغة 🔹استاد: سید علی طباطبائی یزدی 🔸گزارش زمانۀ تألیف نهج البلاغة 🔹میزان توجه به نهج البلاغة 🔸بررسی کتاب‌های رقیب نهج البلاغة در تعداد نسخ 🔹نسخه‌شناسی نهج البلاغة توسط محقق طباطبائی 🔸گزارشی از برخی نسخ کهن نهج البلاغة ▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 https://olgoirani.com/content/19500/ خطبه ۱۰۸ نهج البلاغه - بخش دوم - اوصاف و هدایتگری پیامبر اکرم-صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله و سلم- (یاداشت) 🍃💐🍃💐🍃 http://radio.iranseda.ir/epgarchivePart/?VALID=TRUE&ch=15&e=152351042 درسنامه نهج‌البلاغه 🍃💐🍃💐🍃 https://satrbook.ir/product/کتاب-زندگی-نامه-نهج-البلاغه-اثر-غلامرض/ کتاب زندگی‌نامه نهج‌البلاغه اثر غلامرضا حیدری ابهری (معرفی کتاب) 🍃💐🍃💐🍃 https://kad.mazaheb.ac.ir/1666 ثبت نام دوره جدید تربیت مربی نهج‌البلاغه (دوره دوم و سوم؛ ویژه علاقمندانی که در دوره قبل موفق به ثبت نام نشده‌اند) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.pana.ir/بخش-اصفهان-72/1497593-رتبه-اول-دانش-آموزخبرنگار-پانا-استان-اصفهان-در-مسابقات-هوش-مصنوعی-با-موضوع-نهج-البلاغه رتبه اول دانش‌آموز خبرنگار پانا استان اصفهان، در مسابقات هوش مصنوعی با موضوع نهج‌البلاغه 🍃💐🍃💐🍃 https://qom.shafaqna.com/FA/244764 خطیب نماز جمعه پردیسان: دولت چهاردهم نامه ۵۳ نهج‌البلاغه را نصب‌العین قرار دهد. 🍃💐🍃💐🍃 https://rasanahad.ir/1403/06/06// بیان فضائل و حکمرانی بر شیوه نهج‌البلاغه در دانشگاه ملی مهارت خراسان جنوبی 🍃💐🍃💐🍃 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🏴 سوگنامه علی -علیه‌السّلام- در نهج‌البلاغه ▪️علی -علیه‌السّلام- تقریبا در همه جای نهج‌البلاغه راجع به پیامبر (صلی‌ الله‌ علیه‌ وآله و سلم) سخن گفته که برخی از آنها به رحلت آن حضرت مربوط‌اند. در ادامه یکی از سوزناک‌ترین این خطبه‌ها را می‌آوریم:  "بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی یَا رَسُولَ اللَّهِ؛" جان فدای تو باد!   "لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِکَ مَا لَمْ یَنْقَطِعْ‏  بِمَوْتِ غَیْرِکَ مِنَ النُّبُوَّةِ وَ الْأَنْبَاءِ وَ أَخْبَارِ السَّمَاءِ؛" به راستی که با مرگ تو بریده شد چیزی که با مرگ دیگران (پیغمبران) نبوّت و احکام الهی و اخبار آسمانی بریده نشد.    "خَصَّصْتَ حَتَّی صِرْتَ مُسَلِّیاً عَمَّنْ سِوَاکَ وَ عَمَمْتَ حَتَّی صَارَ النَّاسُ فِیکَ سَوَاءً؛" مرگ تو ویژه بود تا جایی که تسلی دهنده سایر مرگها شد و مرگ تو همگانی شد به حدی که همگان به یکسان سوگوار تو شدند.  "وَ لَوْ لَا أَنَّکَ أَمَرْتَ بِالصَّبْرِ وَ نَهَیْتَ عَنِ الْجَزَعِ لَأَنْفَدْنَا عَلَیْکَ مَاءَ الشُّئُونِ وَ لَکَانَ الدَّاءُ مُمَاطِلًا وَ الْکَمَدُ مُحَالِفاً؛" و اگر امر به شکیبایی و نهی از ناله و فریاد و فغان نفرموده بودی هر آینه (در فراق تو) سرچشمه‏های اشک چشم را (با گریه بسیار) خشک می‏‌کردیم و دردمان و همیشگی و اندوهمان غمّ پیوسته می‌شد.   "وَ قَلًّا لَکَ وَ لَکِنَّهُ مَا لَا یُمْلَکُ رَدُّهُ وَ لَا یُسْتَطَاعُ دَفْعُهُ؛" اینها در فراق تو اندک‌اند اما نمی‌توان جلو مرگ ایستاد و دفعش نمود.  "بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی اذْکُرْنَا عِنْدَ رَبِّکَ وَ اجْعَلْنَا مِنْ بَالِک؛" جانم فدایت باد! ما را نزد پروردگار یاد آر و همیشه ما را به خاطر بسپار! ▪️درد و رنج علی در فقدان رسول از آن سخت آمد که در رفتن او نه تنها فراق مرادش را شاهد بود، بلکه خود را می‌دید که با پیامبر می‌رود و بلکه سختی فراق از آن جهت بود که دیگر در فردای رحلت پیامبر - صلی‌الله‌علیه‌وآله و سلم‌- جای خالی را باید ببیند و در عین حال مجبور است بماند و همه کارهای ناتمام پیامبر را باید به اتمام رساند در حالی که برخی از یاران دیروز نغمه بازگشت به عصر جاهلیت را ساز کردند و سودای کلیدداری و اشرافی‌گری در دلهاشان زنده شده و مودت دیروزی را به باد نسیان سپرده‌اند. ▪️اینک این همه مسئولیت مانده و علی تنها مانده است. او وارث علم و حلم و کوشش بی‌انتهای پیامبر است. او اینک میراث معنوی پیامبر -صلی‌ الله‌ علیه‌ وآله و سلم‌- را در حال کم رنگ شدن می‌بیند و باید با تمام توان بکوشد همه آنها را بی‌کم و کاست احیا کند و به عصرها و نسل‌های پس از خود برساند. ▪️علی نیز کار خویشتن به انجام رساند و این بالغ برسی جلد از بیانات او در احیای سنت نبوی باقی مانده است و اکنون نوبت ماست که از خود بپرسیم که آیا می‌توانیم ادعای قرار گرفتن در میان امت مرحومه را داشته باشیم. باید از خود بپرسیم که آیا توانسته‌ایم از دروازه علوی وارد شهر علم نبوی بشویم و با افزایش علم و اخلاق و دینداریمان ثابت کنیم که یگانه امت پیرو پیامبریم. سوگ پیامبر فرصتی است تا در جامعه خویش علم و آگاهی و خردورزی و حلم و ظرفیت و کار و رواداری را بسط بدهیم. ▪️فرمود: پدر و مادرم فدایت ای پیامبر خدا -صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله و سلم- با مرگ تو چیزی قطع شد که با مرگ دیگری قطع نگشت و آن، نبوت و اخبار و آگاهی از آسمان بود. ▪️امیرمؤمنان -علیه‌السّلام- در خطبه ۲۳۵ نهج‌البلاغه درباره ارتحال پیامبر رحمت - صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله و سلم- فرمود: اگر نبود که امر به صبر و شکیبایی فرموده‌ای و از بی‌تابی نهی نموده‌ای، آنقدر گریه می‌کردم که اشک‌هایم تمام شود و این درد جانکاه همیشه برای من باقی بود و حزن و اندوهم دائمی و تازه اینها در مصیبت تو کم بود؛ اما حیف نمی‌توان مرگ را بازگرداند و آن را دفع نمود. پدر و مادرم فدایت باد ما را در پیشگاه پروردگارت یاد کن و ما را هرگز فراموش منما. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند. 🔹کارگاه‌ علمی آشنایی مقدماتی با نهج‌البلاغه 🔹 گام هفتم: حسن خُلق از منظر امیرالمؤمنین علی -علیه‌السّلام- 🔹مدرس: سرکار خانم دکتر مهناز آل‌علی 🔹زمان: ۱ مرداد الی ۱ مهرماه ۱۴۰۳ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🔹حسن خلق از منظر امیرالمؤمنین علی(ع) حسن خلق در دو معنای عام و خاص ، کاربرد دارد. حسن خلق در معنای عام عبارت است از عموم صفات پسندیده ای که لازم است انسان خود را با آنها مزین کند و روحش را با آن بیاراید . حسن خلق به معنای خاص عبارت است از خوش رویی، خوش رفتاری و حسن معاشرت و برخورد پسندیده. امام صادق(ع) می فرماید:« حسن خلق آن است که برخوردت را نرم کنی، سخنت را پاکیزه سازی و برادرت را با خوش رویی دیدار نمایی »( نک: بحارالانوار ، ج۷۱، ص ۳۸۹) حسن خلق در معاشرت های اجتماعی موجب جذب دیگران شده و اثر فراوانی در تأثیر سخن دارد. به همین جهت خداوند تبارک و تعالی پیامبران خود را از میان انسان هایی نرم خو برگزید تا بهتر بتوانند مردم را به سوی خود جذب کنند. همان گونه که خطاب به پیامبرش فرمود:« در پرتو رحمت و لطف خدا با آنان مهربان و نرم خو شده ای و اگر خشن و سنگ دل بودی از دورت پراکنده می شدند( نک: آل عمران/۱۵۹) حضرت علی( ع) می فرماید : « پسرم! ... ترسناک ترین ترس ‌و تنهایی ، خود بینی است . گرامی ترین مایهٔ افتخار خوش خلقی است «( نک: حکمت ۳۸) حسن خلق در تعالیم اسلامی ارزش ذاتی دارد چنانکه در برابر کفار نیز صدق می کند. البته تا زمانی که در هدایت و نجات آنان مؤثر باشد. به گونه ای که نرمی گفتار و رفتار سبب شود از عقاید باطل یا اعمال ناپسند خود دست بردارند و اصلاح شوند. در غیر این صورت، حسن خلق جایز نیست . چراکه ممکن است حسن خلق باعث جرأت بر مخالفت با دین و یا آزار مسلمانان شود. علائم و نشانه های حسن خلق ۱_ خوش رویی( نک: نامهٔ۲۷) ۲_ خوش رفتاری( همان ) ۳_ رعایت عدالت ( همان) ۴_ تواضع و فروتنی( همان) ۵_ رفق و مدارا( نک: نامهٔ۴۶) ۷_ کلام زیبا و عاری از آفات زبان ( نک: کلام۲۰۶) 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_12627234870.mp3
8.6M
🔰 کارگاه علمی «آشنایی مقدماتی با نهج‌البلاغه» 🔸 گام هفتم: حسن خُلق از منظر امیرالمؤمنین علی-علیه‌السّلام- 🔹 مدرس: دکتر مهناز آل‌علی ⏰ زمان: ۱ مرداد الی ۱ مهرماه ۱۴۰۳ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
◼️ فرارسیدن سالروز شهادت حضرت محمد مصطفی‌ 'صلی الله علیه و آله وسلم- و شهادت مظلومانه سبط اکبر پیامبر، امام حسن مجتبی -علیه‌السلام-، بر وجود نازنین امام زمان ارواحنا فداه و همه منتظران تسلیت باد. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_13422564196.mp3
4.51M
امام حسن مجتبی از دیدگاه امام علی -علیهما‌السلام- 🎤سخنران: دکتر بخشعلی قنبری 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هیچ موجودی از هیچ موجود دیگری راضی نمی‌شود، مگر به وساطت مقام امام هشتم؛ هیچ انسانی به هیچ توفیقی دست نمی‌یابد و خوشحال نمی‌شود، مگر به وساطت مقام رضوان رضا -علیه‌السّلام- و هیچ نفس مطمئنه‌ای به مقام راضی و مَرضی بار نمی‌یابد، مگر به وساطت مقام امام رضا -علیه‌السّلام- او نه چون به مقام رضا رسیده است، به این لقب ملقّب شده است! بلکه چون دیگران را به این مقام می‌رساند، ملقّب به رضا شد. اگر کسی در کارهای جزئی موفق شد و راضی شد؛ چه بداند، چه نداند به برکت امام رضا -علیه‌السّلام- است. اگرفرزندی کوشید، رضای پدر ومادر را فراهم کرد؛ چه بداند و چه نداند، به وساطت مقام امام رضا -علیه‌السّلام- است... 🍃▪️🍃▪️🍃▪️ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند. 🔹 سلسله‌نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه 🔹 نشست بیستم: استضعاف در نهج‌البلاغه "با تاکید بر اندیشه‌های تفسیری امام‌خامنه‌ای مدظله العالی" 🔹سخنران: دکتر زهرا صرفی "دانشیار گروه علوم قرآن دانشگاه الزهرا" 🔹شنبه ۱۷ شهریور ساعت: ۱۷ الی ۱۸ 🔹 مخاطبانی که مایل به دریافت گواهی معتبر نشست فوق با تأیید وزارت علوم هستند، لازم است با ورود به لینک https://digiform.ir/w1792d7b8 نسبت به تکمیل فرم ثبت نام اقدام نمایند. 🔹 سؤالات و نظرات خود را از طریق آيدی @hafeze2 با ما در میان بگذارید 🔹 لینک ورود به نشست: https://online31.bellmeet.com/room/121523/dfc2b12a-084f-46aa-a0af-291485a42003?lang=fa 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir