eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
360 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
14 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
Kashani-13940722-Nafahmi-ThaqalainSite.mp3
18.63M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📌 📋 ؛ مساله مردم کوفه (جلسه اول) 🎙 استاد حامد کاشانی 🔺بین حق و منافع من،... کدام را انتحاب میکنیم؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
بسم الله الرحمن الرحیم بسم الله النور
💠 عبرت مشروطه 🔹 اگر كسی بخواهد وضع كنونی به مبتلا نشود باید جریان مشروطیت را خوب بخواند و برای اینكه جریان مشروطیت تكرار نشود باید جریان حكومت حضرت امیر (سلام الله علیه) را خوب بررسی كند و برای اینكه جریان حكومت حضرت امیر پیش نیاید باید سخنان خود حضرت امیر (سلام الله علیه) را درباره تحلیل كند. 🔹 در همان این جریان را مبسوطاً بازگو می ‌كند. آن روز دو امپراطوری بزرگ روی زمین حكومت می ‌كردند: یكی امپراطوری روم بود و یكی امپراطوری ایران؛ از امپراطوری ایران به عنوان «اكاسره» یاد می كردند یعنی كسراها و سلاطین ایران و از امپراطوری روم به عنوان «قیاصره» یاد می ‌كردند یعنی قیصرها و حكام روم. در نهج البلاغه آمده است كه فرمود این اكاسره و قیاصره یعنی این دو ابرقدرت روی زمین در آن روز، حكومت انبیای ابراهیمی را با فراموش كردن اصول ارزشی و تضعیف آن اصول پذیرفته شده الهی ساقط كردند و دوباره حكومت جاهلیت را مستقر كردند، بعد این فرزندان انبیا را اصحاب دبر و وبر كردند یعنی اینها را چاروادار كردند. این ‌طور نبود كه حالا اگر كسراهای ایران یا قیصرهای روم بیایند و حكومت اسلامی را بر اندازند، به اینها پست و سمت بدهند! 🔹 از بهترین ذخیره‌ هاست؛ از بهترین ذخیره‌ هاست. ما برای اینكه این حكومتمان _ ان‌ شاء الله _ تا ظهور صاحب اصیل و اصلی‌ اش بماند، 1️⃣ باید مواظب باشیم خاطره تلخ مشروطیت تكرار نشود (یك) 2️⃣ و برای اینكه به آن حوادث مبتلا نشویم باید حكومت عصر علوی را خوب تحلیل كنیم (دو) 3️⃣ و بهترین راه برای تحلیل حكومت، بیان خود حضرت امیر است كه فرمود برای اینكه به سرنوشت فرزندان انبیای ابراهیمی مبتلا نشوید وحدت ملی را رها نكنید (سه). 📚 سخنرانی در جمع فرماندهان نظامی تاریخ: 1379/04/11 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
اهم مطالب قسمت 20 با موضوع اصلاح برداشتهای ناروا از دین 🔸برترین عبادت یعنی «عبادت شاکرانه» نتیجۀ درکِ این حقیقت است که ما معشوق خداییم 🔘عبادت، اخلاق و عشقی که ما را مغرور کند، موجب نفرت دیگران می‌شود 🔘قبل از اینکه بخواهیم عاشق خدا شویم باید بدانیم که همین الان معشوق خدا هستیم 🔘وقتی که معشوق بودن خودمان را درک کنیم حالت شُکر در ما پدید می‌آید 🔘طبق روایت؛ ثواب شکر نعمت بیشتر از ثواب صبر در بلا است 📢صوت(۲۰دقیقه): @panahian_mp3 🚩 از دین، در رسالت و کلمات امیرالمؤمنین(ع)»
🔸برترین عبادت یعنی «عبادت شاکرانه» نتیجۀ درکِ این حقیقت است که ما معشوق خداییم 📌 از دین، در رسالت و کلمات امیرالمؤمنین(ع)-ج۲۰ ♦️آیت‌الله شاه‌آبادی(ره) استاد عرفان حضرت امام(ره) در کتاب شذرات المعارف می‌فرماید: «مملکت اسلام مبتلا با امراض مزمنه و مهلکه شده است... اسباب ممرضه چند چیز است» ایشان اولین سبب را «غرور مسلمین به حقانیت خود» برمی‌شمرند و می‌فرماید: «اول، غرور مسلمین به حقانیت خود که منشاء تحویل دادن میدان دعوت است به معاندین و موجب قناعت نمودن به اسلام انفرادی و ترک تبلیغات...» یعنی این مشکل باعث شده است که دیگران بیایند و مردم را جذب کنند. این غرور ناشی از اعتقادات ما است و اینکه خودمان را بر حق و طلبکار می‌دانیم نه بدهکار! این سخن همان بحثی که ما در جلسات قبل داشتیم و گفتیم: آن اخلاقی بد است که ما را مغرور کند، آن عبادتی بد است که ما را مغرور کند، آن قرآن خواندنی بد است که ما را مغرور کند، آن عشقی بد است که ما را مغرور کند. هر صحبتی و هر حرکتی از ما، اول باید راهبردش این باشد که غرور را از بین ببرد. غرور موجب نفرت دیگران می‌شود. 🔺ما باید طوری این مسیر را طی کنیم که دچار غرور نشویم. طبق روایات، «عُجب» (خودپسندی و خودشیفتگی) همۀ خوبی‌های ما را صفر می‌کند. اگر ما عُجب نداشته باشیم، مردم ما را بیشتر می‌پسندند، رفتار و گفتار ما با مردم، متواضعانه‌تر و فداکارانه‌تر خواهد شد. شهدا برای خدا جان می‌دهند اما یک‌ذره هم غرور ندارند، در وصیت‌نامه‌‌های خودشان از همه عذرخواهی می‌کنند و حلالیت می‌طلبند... درحالی‌که آنها باید ملت را حلال کنند. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه
اهم مطالب قسمت 20 با موضوع اصلاح برداشتهای ناروا از دین 🔸برترین عبادت یعنی «عبادت شاکرانه» نتیجۀ د
ادامه مطلب 🔺بیشتر و پیش‌تر از آن که بخواهیم عاشق باشیم باید بدانیم که معشوق هستیم. وقتی که معشوق بودن خودمان را درک کنیم حالت شُکر در ما پدید می‌آید، شکر به‌خاطر لطف و محبتی که خدا به ما دارد. 🔹امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اَللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ اَلتُّجَّارِ» بعضی‌ها می‌خواهند یک چیزی گیرشان بیاید، اینها عبادت تاجرانه دارند. «وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اَللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ اَلْعَبِيدِ» بعضی‌ها از سرِ ترس، عبادت می‌کنند که این عبادت بردگان است. «وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اَللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ اَلْأَحْرَارِ وَ هِيَ أَفْضَلُ اَلْعِبَادَةِ» (تحف‌العقول، ج1، ص246) بعضی‌ها از سرِ شکر، عبادت می‌کنند، نه می‌خواهند به چیزی برسند و نه از چیزی فرار کنند؛ این عبادت آزادگان است و این برترین عبادت است. اهل‌بیت(ع) این‌طور عبادت می‌کنند، پس شیعیان اهل‌بیت(ع) هم باید به این سمت بروند. ♦️عبارت موجود در متون دینی ما که معشوق بودن را می‌رساند، «شکر کردن» است. اثر معشوق بودن «شکر» است. مقابل شکر هم کفر و کفران است. آیه‌ای در قرآن هست که هرکس خوب در آن تأمل کند، زندگی‌اش متحول خواهد شد: «هَلْ نُجازِي إِلَّا الْكَفُورَ» (سبأ، 17) آیا ما جز انسان ناسپاس، کس دیگر را مجازات می‌کنیم؟! 🔺خیال می‌کنیم شکر کردن در نعمات راحت‌تر از صبر کردن در بلایا است پس اجرش هم کمتر از صبر در بلا است، اما صریحاً در روایت فرموده‌اند که ثواب شکر در نعمت بالاتر از ثواب صبر در بلا است. (الْحَالُ الَّتِي تُوجِبُ الشُّكْرَ أَفْضَلُ‏ مِنَ الْحَالِ الَّتِي تُوجِبُ الصَّبْر؛ امالی صدوق، ص613) از نظر جسم و جان، طبیعتاً صبر در بلا سخت‌تر است اما از نظر معرفتی، حالت شکر در نعمت، سخت‌تر است چون رسیدن به قلۀ معرفت شکر، سخت است، پیچیدگیِ معرفتی آن بیشتر است و پاداش هم به عقل و معرفت است. 🔺رهبر انقلاب دربارۀ شهید ناصرالدین باغانی فرمودند: «نوشتجات این شهيد عزيز را مكرر، خوانده‌ام و هر بار بهره و فيض تازه‌اي از آن گرفته‌ام» وصیت‌نامۀ او بهتر از هر توضیحی نشان می‌دهد که ماجرا چیست؟ 🔹شهید ناصرالدین باغانی در وصیت‌نامه‌اش می‌نویسد: «خداوندا معبودا عاشقا... بعد از چندی که با تو معاشقه کردم یکباره به خود آمدم و دیدم که من کوچکتر از آن هستم که عاشق تو شوم و تو بزرگتر از آن هستی که معشوق من قرار گیری، فهمیدم این تو بودی که عاشق من بوده‌ای... تو عاشق صادق بنده‌ات هستی، بنده را چه، که عاشق تو بشود...» از دین 🚩۲۰رمضان۱۴۰۲ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
انسان شناسی ۲۹۴.mp3
11.93M
۲۹۴ مهندسی فکر، بزرگترین مهارت هر انسانه! ✘ یعنی من بلد باشم، به چی فکر کنم، و به چی فکر نکنم ! محاله کسی مهندسی فکر بلد نباشه، ولی بتونه خودش رو از به خواب رفتن‌های معنوی (غفلت) حفظ کنه. • مهندسی فکر یعنی چه؟ • چجوری باید این مهارت رو آموخت؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
بسم الله الرحمن الرحیم بسم الله نور علی نور
💠 مکتب حریت ▫️ پیامبر اکرم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) هم در مسائل به ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ﴾ عمل كرد و هم در مسائل وارد صحنه شد فرمود ببینید نماز كه از اركان دین است و از واجبات رسمی اسلام است را من چطور می ‌خوانم شما هم همان طور نماز بخوانید: «صلّوا كما رأیتمونی اُصلّی»؛ یا در جریان حج و مناسك كه از اركان مهمّ اسلام است عدّه زیادی را به همراه برد فرمود: «خذوا عنّی مناسككم»؛ ببینید من چطور این مناسك را انجام می‌دهم شما هم همین طور انجام بدهید. ▫️ در جریان جبهه‌ ها ابی عبدالله وارد صحنه شد فرمود: «خذوا عنّی دفاعكم و جهادكم و استقلالكم و حرّیتكم»؛ مردم! اینكه اسلام آمده فرموده دفاع واجب است جهاد دفاعی واجب است استقلال لازم است امنیت لازم است، من وارد صحنه شدم تا ببینید كه چطور انسان باید از امنیت خود دفاع كند از استقلال خود دفاع كند از عزّت و شرف خود دفاع كند. ▫️ زینب كبرا (سلام الله علیها) هم وارد صحنه شد فرمود: «خذوا عنّی اسارتكم»؛ بالأخره جنگ, اسیر دارد، شما اگر اسیر شدید ببینید من چطور را تحمل می ‌كنم, سامان می‌ دهم, سازماندهی می ‌كنم، شما هم این كار را بكنید. واقعاً زینب كبرا گرفت! در جریان ورود اهل بیت به كوفه و مجلس كوفه و به شام و مجلس شام، این بانو، مجلسین دولت اموی را منقلب كرد! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/09/09 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
انسان شناسی ۲۹۵.mp3
10.78M
۲۹۵ فکر مرگ خودم و عزیزانم، حالمو خراب می‌کنه! چجوری هم روی لحظه‌ی وفات تمرکز کنیم، و خودمون رو براش آماده کنیم، هم به زندگی دنیامون توجه کنیم و ازش لذّت ببریم؟ ✘ نمیشه که .... http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
Kashani-13940723-Nafahmi-ThaqalainSite.mp3
10.58M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📋 ؛ مساله مردم کوفه (جلسه دوم) 🎙 حامد کاشانی http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🛑 امام علی علیه السلام: هیچ بنده ای به حقیقت ایمان نرسد مگر اینکه در عین حال که حق با اوست، مجادله را رها کند. کنزالعمال ۹۰۲۴ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 🍃 🍃 🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁 شهید امنیت مهدی زاهدلویی تقدیم به ساحت مقدس حضرت پدر امام 🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘ایمان فَرَضَ اللّهُ الاِْيمانَ تَطْهِيراً مِنَ الشِّرْکِ، وَالصَّلاَةَ تَنْزِيهاً عَنِ آلْكِبْرِ، وَالزَّكاةَ تَسْبِيباً لِلرِّزْقِ، وَالصِّيَامَ ابْتِلاَءً لاِخْلاَصِ آلْخَلْقِ، وَالْحَجَّ تَقْرِبَةً لِلدِّينِ، وَالْجَهَادَ عِزّاً لِلاِْسْلاَمِ، وَالاَْمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَوَامِّ، 🔺 خدا (ايمان) را برای پاكسازی دل از شرك، و (نماز) را برای پاك بودن از كبر و خودپسندی و (زكات) را عامل فزونی روزی، و (روزه) را برای آزمودن اخلاص بندگان، و (حج) را برای نزديكی و همبستگی مسلمانان، و (جهاد) را برای عزت اسلام، و (امر به معروف) را برای اصلاح توده های ناآگاه قرار داد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔺وَالنَّهْيَ عَنِ آلْمُنْكَرِ رَدْعاً لِلسُّفَهَاءِ، وَصِلَةَ الرَّحِمِ مَنَْماةً لِلْعَدَدِ، وَالقِصَاصَ حَقْناً لِلدِّمَاءِ، وَإِقَامَةَ آلْحُدُودِ إِعْظَاماً لِلْمَحَارِمِ، وَتَرْکَ شُرْبِ آلْخَمْرِ تَحْصِيناً لِلْعَقْلِ، وَمُجَانَبَةَ السَّرِقَة إِيجاباً لِلْعِفَّةِ، وَتَرْکَ الزِّنَى تَحْصِيناً لِلنَّسَبِ، وَتَرْکَ آللِّوَاطِ تَكْثِيراً لِلنَّسْلِ، وَالشَّهَادَاتِ آسْتِظْهَاراً عَلَى آلُْمجَاحَدَاتِ، وَتَرْکَ آلْكَذِبِ تَشْرِيفاً لِلصِّدْقِ، وَالسَّلاَمَ أَمَاناً مِنَ آلَْمخَاوِفِ، وَآلاَْمَانَةَ نِظَاماً لِلاُْمَّةِ، وَالطَّاعَةَ تَعْظِيماً لِلاِْمَامَةِ. و (نهی از منكر) را برای بازداشتن بيخردان از زشتی ها، (صله رحم) را برای فراوانی خويشاوندان، و (قصاص) را برای پاسداری از خونها، و اجرای (حدود) را برای بزرگداشت محرمات الهی، و ترك (ميگساری) را برای سلامت عقل، و دوری از (دزدی) را برای تحقق عفت، و ترك (زنا) را برای سلامت نسل آدمی ، و ترك (لواط) را برای فزونی فرزندان، و (گواهی دادن) را براي به دست آوردن حقوق انكارشده، و ترك (دروغ) را برای حرمت نگهداشتن راستی، و (سلام كردن) را برای امنيت از ترسها، و (امامت) را برای سازمان يافتن امور امت، و (فرمانبرداری از امام) را برای بزرگداشت مقام رهبری، واجب كرد. 🅾 🌿🌸🌿🌸🌿🌸
بِسْمِ اللهِ النُّورِ، بِسْمِ اللهِ نُورِ النُّورِ، بِسْمِ اللهِ نُورٌ عَلي نُور،
♻️هدایت و حمایت مردم 🔹 از بارزترین پیام های عاشورا، و نثار نفس و نفیس برای مردم است؛ یعنی سالار شهیدان آنچه در اختیار داشت ایثار و نثار کرد تا جامعه بشری موحّد گردد و الهی بیندیشد. اصل این مطلب را خداوند در قرآن در قالب سیره پیامبران تبیین کرد. انبیا این ادراک و این پیام را دریافت و عمل کردند و هم این پیام را دریافت و عمل کرد. 🥀حسین بن علی (علیه السلام) وارث همه انبیاست و در زیارت آن حضرت (علیه السلام)، او را میراث بر انبیا معرفی می کنیم؛ زیرا او مصائب تلخ انبیای گذشته را چشید و مبارزات انبیای پیشین را ادامه داد و کامیابی و موفقیّت رهبر آسمانی را در جانش چشید؛ یعنی ایشان میراث بر تلخی و شیرینی انبیای سلف بودند. 🔺... و این که در زیارت آن حضرت عرض می کنیم: «السّلام علیک یا وارث آدم... یا وارث نوح... یا وارث إبراهیم... یا وارث موسی... یا وارث عیسی ...» ، از همین روست. 🔹 پس مهم ترین پیام نهضت سالار شهیدان این است که در دو عنصر فرهنگی و اجتماعی هدایت و حمایت مردم غفلت نکنیم و این کار، مخصوص حسین بن علی (علیه السلام) نبود. آن حضرت (علیه السلام) با همین دو عنصر محوری، مردها و زن ها اعم از سالمندان و نوسالان را به کربلا آوردند تا ثابت کنند آن جا که جای ادراک است، مسؤولیت حمایت و هدایت هست، ، خواه نوسال و سالمند و خواه زن و مرد، باید از یک سو برای جامعه و از سوی دیگر برای آن گام بردارد. 🔹 سالار شهیدان، قسمت مهمّ سخنرانی های خود را در این دو عنصر محوری خلاصه کردند. روزی که با معاویه گفت وگو کردند، از هدایت مردم و حمایت از آن ها سخن راندند. پس از شهادت حسن بن علی (علیه السلام) و آن صلح تحمیلی که سوزش بود نه سازش، دربار اموی ولایت عهدی را برای یزید مستقر کرد؛ آنگاه حسین بن علی (علیه السلام) دو پیام داد: یکی درباره ، دیگری درباره ؛ چنان که و وقتی معاویه به هلاکت رسید و یزید روی کار آمد، آشکارا به نماینده رسمی یزید در مدینه این دو پیام هدایت و حمایت را اعلام کردند. نیز در راه مدینه به مکّه، گاهی آن حضرت (علیه السلام) سخنرانی و گاهی پیک اعزام می کردند و نامه می نوشتند و در همه این اضلاع، هدایت مردم و حمایت از آن ها مطرح بود. نیز در مکّه در روز هشتم ذی حجّه که همگان به سرزمین عرفات می رفتند، آن حضرت به سوی عراق عازم شدند و وقتی فاصله سیصد فرسنگی مکّه و کربلا را طی می کردند، پیام هایی می دادند و سخنرانی هایی می کردند که موضوع آن هدایت و حمایت مردم بود. این نشان می دهد که ، یک پیام و به روز و جهانی است که همگان می توانند آن را بفهمند و طبق رهنمود آن حضرت (علیه السلام) حسینی بیندیشند. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص99 تا 101 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
انسان شناسی ۲۹۶.mp3
11.48M
۲۹۶ ※ چجوری میشه آدم از همه‌ی کارهاش، حتی رفتارهای خیلی سبک و ساده‌ی دنیاش، آخرت بسازه؟ ※ چجوری میشه آدم از همه‌ی روزهای دنیاش بهشت بسازه؟ و جهنم‌های تنگ و سوزاننده‌ی کینه و اضطراب و افسردگی و حسادت و ... آزارش ندن؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 ۱۸ مرداد، سالروز شهادت شهید محسن حججی و روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم گرامی باد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللهِ النُّورِ، بِسْمِ اللهِ نُورِ النُّورِ، بِسْمِ اللهِ نُورٌ عَلي نُور،
💠 مرجفون
 
🔹 «مُرجفون» افرادی بودند كه اراجیف پخش می ‌كردند. در سوره مباركه «احزاب» از «مرجفون» یاد شده است. «مرجف» كسی است كه گزارش رَجْفه‌ ای دارد؛ «رجفه» یعنی لرزه. 

🔹 خبری كه صدق باشد، پایگاه دارد و دیگر تكذیب نمی ‌شود؛ اما خبری كه صدق نباشد و پایگاه نداشته باشد، لرزان است. این ‌گونه از اخبار بی‌ پایه و بی ‌اساس را می ‌گویند «رجفه ‌دار» كه جمع اینها می ‌شود «اراجیف». 

🔹 «مرجفون» كه در مدینه بودند گزارشگران این‌ گونه از اخبار لرزه‌ دار بودند كه جامعه را ناآرام می ‌كرد. آن ‌كه این حرف را نزده بود مضطرب و مبهوت می ‌شود، جامعه هم وقتی می ‌بیند پشت سر هم كسی خبری می ‌دهد دیگری تكذیب می ‌كند، دیگر نمی ‌تواند به كسی اعتماد كند.




📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 1
 تاریخ: 1392/01/17

http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7