eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
359 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
14 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت (سلام الله علیها) :۶آبان 1402 طرح ختم دوساله نهج البلاغه 🌷🌷سهم 🌷🌷 به نیابت از عباد صالح خدا: " و همراهان " 👈 🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃🌾🍃🌾🌹﷽🌹 شرح مختصر نامه 55 📜نامه به معاویه در سال٣٧ هجری پیش از نبرد صفین 🔺سید رضی این قسمت را از نامه مفصلتری انتخاب کرده است و به عنوان نامه مستقل آورده است. 📌ای معاویه (ای همه مردم) فراموش مکن براى چه به دنیا آمده اى 🔺امام(علیه السلام) در قسمت اوّل این نامه به هدف آفرینش دنیا و آفرینش انسان ها در آن اشاره مى کند 🔺 و در ادامه همین حقیقت را بار دیگر به معاویه و به تمام کسانى که این نامه به دست آنها مى رسد و به ما که مخاطبان غیر مستقیم آن هستیم گوشزد فرموده است. بسیارى از افراد، این حقیقت را در سخن مى گویند; اما عملاً چنان رفتار مى کنند که گویى جز این دنیا چیزى در کار نیست. 🔺امام(علیه السلام)در ادامه مى افزاید: «خداوند مرا به‌وسیله تو و تو را به‌وسیله من در معرض امتحان در آورده و یکى از ما را حجت بر دیگرى قرار داده است (من حجت الهى در برابر تو هستم)» 🔹اندرز دادن به دشمن 🔹معاويه! از خدا بترس 🅾 ، http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db74
🌸🍃🌸🍃 💥ما وسیله آزمایش هستیم 💠أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّ اللهَ سُبْحَانَهُ قَدْ جَعَلَ الدُّنْیَا لِمَا بَعْدَهَا، وَابْتَلَى فِیهَا أَهْلَهَا، لِیَعْلَمَ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً، وَلَسْنَا لِلدُّنْیَا خُلِقْنَا، وَلاَ بِالسَّعْیِ فِیهَا أُمِرْنَا، وَإِنَّمَا وُضِعْنَا فِیهَا لِنُبْتَلَی بِهَا 💠اما بعد (از حمد و ثناى الهى) 💠خداوند سبحان دنيا را براى جهان بعد از آن (سراى آخرت) قرار داده 💠و اهل آن را در آن مورد آزمايش قرار مى دهد تا معلوم شود چه کسى بهتر عمل مى کند. 💠ما براى دنيا آفريده نشده ايم و نه به سعى و کوشش براى آن مأموريم، 👈بلکه فقط براى اين، در دنيا آمده ايم که بوسيله آن آزمايش شويم. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸🍃🌸🍃 💥ما وسیله آزمایش هستیم 🅾وَقَدِ ابْتَلاَنِی اللهُ بِکَ وَابْتَلاَکَ بِی: فَجَعَلَ أَحَدَنَا حُجَّةً عَلَى الاْخَرِ، فَعَدَوْتَ عَلَى الدُّنْیَا بِتَأْوِیلِ الْقُرْآنِ، فَطَلَبْتَنِی بِمَا لَمْ تَجْنِ یَدِی وَلاَ لِسَانِی، وَعَصَیْتَهُ أَنْتَ وَأَهْلُ الشَّامِ بِی، وَأَلَّبَ عَالِمُکُمْ جَاهِلَکُمْ، وَقَائِمُکُمْ قَاعِدَکُمْ. 🅾خداوند مرا بوسيله تو و تو را به وسيله من در معرض امتحان در آورده و يکى از ما را حجت بر ديگرى قرار داده است 🅾(من حجت الهى در برابر تو هستم) ولى تو با تفسير قرآن بر خلاف حق، به دنيا روى آوردى و از من چيزى مطالبه مى کنى که هرگز دست و زبانم به آن آلوده نشده است (اشاره به قتل عثمان است) 🅾و تو و اهل شام آن را دستاويز کرده (و به من نسبت داده ايد) تا آنجا که عالمان شما جاهلان تان را به آن تشويق کردند و آنها که داراى منصبى بودند از کار افتادگان شما را. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸🍃🌸🍃 💥از خدا بترس 🅾فَاتَّقِ اللهَ فِی نَفْسِکَ، وَنَازِعِ الشَّیْطَانَ قِیَادَکَ، وَاصْرِفْ إِلَى الآْخِرَةِ وَجْهَکَ، فَهِیَ طَرِیقُنَا وَطَرِیقُکَ. وَاحْذَرْ أَنْ یُصِیبَکَ اللهُ مِنْهُ بِعَاجِلِ قَارِعَة تَمَسُّ الاَْصْلَ، وَتَقْطَعُ الدَّابِرَ، فَإِنِّی أُولِی لَکَ بِاللهِ أَلِیَّةً غَیْرَ فَاجِرَة، لَئِنْ جَمَعَتْنِی وَإِیَّاکَ جَوَامِعُ الاَْقْدَارِ لاَ أَزَالُ بِبَاحَتِکَ حَتّى یَحْکُمَ اللهُ بَیْنَنا وَهُوَ خَیْرُ الْحاکِمِینَ. 🅾 از خدا بترس و تقواى الهى پيشه کن و با شيطان که مى کوشد زمام تو را در دست گيرد بستيز (و زمام خود را از چنگ او بيرون آور) 🅾توجّه خود را به سوى آخرت معطوف بنما که راه (اصلى) ما و تو همان است 🅾و از اين بترس که خداوند تو را به زودى به بلايى کوبنده که ريشه ات را بزند و دنباله ات را قطع کند گرفتار سازد! 🅾من براى تو به خدا سوگند ياد مى کنم; سوگندى که تخلّف ندارد که اگر مقدرات فراگير (الهى)، من و تو را به سوى پيکار با يکديگر کشاند، آن قدر در برابر تو ايستادگى خواهم کرد تا خداوند ميان ما حکم فرمايد 🅾👈 و او بهترين حاکمان است (و آينده شومى در انتظار توست)». http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💢امام صادق علیه السلام: 💢 ⭕️يا مَعْشرَ الأحْداثِ ، اتَّقوا اللّه َ و لا تَأتوا الرُّؤَساءَ ، دَعُوهُم حتّى يَصيروا أذْنابا ، لا تَتّخِذوا الرِّجالَ وَلائجَ مِن دونِ اللّه ِ ، أنا و اللّه ِ خيرٌ لَكُم مِنهُم. 💢اى گروه جوانان! از خدا پروا كنيد و نزد رياست پيشگان [بى لياقت ]نرويد. وا گذاريدشان [و خودتان بزرگ باشيد] تا آنان [از رياست بيفتند و ]به دنباله رو تبديل شوند. مردان [غير الهى] را به جاى خداوند همراز خود نگيريد. به خدا سوگند كه من براى شما از آنان بهترم. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
4_5929270152481736628.mp3
6.94M
🎧 میره علی اکبر ، آهــسته آهــسته بارون شو بارون شو ای بغض نشکسته 🎙 حاج میثم مطیعی ❤️ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
شب هفتم _ راضی به رضای خدا.mp3
8.24M
🎵 راضی به رضای خدا 📻 همراه با ذکر مصیبت، 🎙 استاد علی‌صفایی‌حائری 🏴 ماه‌ محرم 💠 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
آیت الله بهجت (ره): شیعیان در آخرالزمان پیگیر حوادث "یمن" باشند... http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🏴 لوح | خرجتُ، لطلبِ الاصلاحِ فی امّةِ جدّی ✏️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: حرکت حسین‌بن‌علی، حرکتی خالصاً، مخلصاً و بدون هیچ شائبه، برای خدا و دین و اصلاح جامعه مسلمین بود. حسین‌بن‌علی علیه‌الصّلاةوالسّلام فرمود: «انّی لم اخرج اشراً ولابطراً ولاظالماً ولامفسداً» خودنمایی نیست... ذرّه‌ای ستم و فساد، در این حرکت نیست. «و انما خرجت، لطلب الاصلاح فی امّة جدّی.» ۱۳۷۲/۱۰/۲۶ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
یک علی روی عبا صد علی در صحرا قلب حسین اِربِاً اِربا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
جامعه امروز ما نیازمند عفاف و حجاب است / یک زن می تواند به این مقام برسد که برای همه افراد خوب جامعه الگو باشد 🔹 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی همواره در سخنرانی ها خود بر اهمیت جایگاه زنان تاکید داشته و می فرمایند که زنان نباید خود را ارزان بفروشند. به مناسبت روز ، بخشی از سخنان معظم له را از نظر می گذرانیم ایشان بیان می دارند: ✅ روح انسان، مجرّد و ملكوتی است و مذكر و مؤنث ندارد و انسان باید به بپردازد ... كارهای اجرایی به عهده مردهاست بخشی از كارها مشترك است، اما پشتوانه نبوّت، پشتوانه رسالت، پشتوانه امامت و خلافت همان مقام شامخ ولایت است كه زن هم می ‌تواند شود، مرد هم می ‌تواند. ✅ به معنای اجتماع مذكر و مؤنث نیست آن در گیاهان و حیوانات هم هست، اما رسول گرامی (ص) فرمود چه زن چه مرد وقتی ازدواج كردند
نیمی از دینشان محفوظ است
... . در تفسیر قرآن است، در تفسیر نهج‌البلاغه است، كمال زن در این است كه امام فرمود از دامن او مرد به معراج برود، مبادا خدای ناكرده خودتان را ارزان بفروشید! مبادا عظمت و جلال و شكوه زن را كم بگیرید! ... تربیت كردن فرزند صالح به قول سعدی كار هر زنی نیست
«طفل دانشمند كی پرورد نادان مادری»
... . ✅ در صدر اسلام زنان بسیاری بودند که پیش از شوهرانشان اسلام آوردند در حالی که شوهرانشان همچنان در راه کفر شمشیر می زدند، بنابراین اساس کار همان ،
طهارت و کشتن هوا و هوس
است... . ✅ مو که وسیله زینت است در فقه ما دارای حرمت و آسیب زدن به آن، حتی دارای جریمه و دیه می باشد یعنی اگر کسی موی فرد دیگری را بتراشد یا به آن آسیب بزند باید دیه یا جریمه بدهد، کسی که این حدود را برای موی انسان تعیین نموده است، دستور داده که موی سر زنان پوشیده باشد. ✅ جامعه امروز ما بسیار نیازمند
عفاف و حجاب
است. قرآن می فرماید زن خوب می تواند و نمونه برای جامعه خوب باشد، در اینجا دیگر صحبت از زن و مرد نیست، می فرماید مریم( س) الگوی همه افراد خوب است، در نتیجه یک زن می تواند به این مقام برسد که برای همه افراد خوب جامعه الگو باشد. 📚 تاریخ: 1395/09/22 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖به امام خامنه‌ای می‌گوییم: «به خدا قسم ای سیّدِ ما، اگر ما همگی کشته شویم، سپس سوزانده شویم و خاکسترمان در هوا پخش شود و مجدد زنده شویم و هزاران بار این کار با ما انجام شود، تو را ترک نمی‌کنیم ای فرزندِ حسین» http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت (سلام الله علیها) :۶آبان 1402 طرح ختم دوساله نهج البلاغه 🌷🌷سهم 🌷🌷 به نیابت از عباد صالح خدا: " و همراهان " 👈 🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
شرح مختصر نامه 54 از نامه هاى امام(علیه السلام) براى طلحه و زبیر است که به‌وسیله عمران بن حصین خزاعى براى آنها فرستاد. 💠 از این راه پرخطر برگردید مى دانیم پس از قتل عثمان، مردم براى بیعت با امیرمؤمنان(علیه السلام) هجوم شدیدى آوردند و براى بیعت با آن حضرت بر یکدیگر پیشى مى گرفتند. 🔺سرشناسان صحابه نیز هماهنگ با مردم با میل و رغبت با آن حضرت بیعت نمودند و طلحه و زبیر نیز به آنها پیوستند. 🔺بیعتى که با امیرمؤمنان صورت گرفت جز در زمان پیغمبر سابقه نداشت، و با بیعت سقیفه یا بیعت با عمر بعد از تعیین او از سوى خلیفه اوّل و یا بیعت با عثمان پس از رأى شوراى شش نفرى، مطلقاً شباهتى نداشت; بیعتى بود به تمام معنا مردمى، درست همانند بیعت مردم با رسول خدا. ولى مى دانیم که طلحه و زبیر انتظاراتى داشتند از جمله اینکه فرماندارى بعضى از شهرهاى مهم از سوى على(علیه السلام)به آنها سپرده شود و چون این انتظار برآورده نشد بیعت خود را شکستند و همسر پیامبر عایشه را تحریک و به عنوان خون خواهى عثمان بر ضد امیرمؤمنان قیام کردند و به شهر بصره که نقطه آسیب پذیرترى بود رفتند و آنجا را تسخیر نمودند و جنگ جمل را به راه انداختند. سرانجام پس از شکست، طلحه و زبیر هر دو کشته شدند. امیرمؤمنان على(علیه السلام) پیش از جنگ جمل بوسیله این نامه با آنها اتمام حجت مى کند و تمام راه هاى فرار را با منطق نیرومندش بر آنان مى بندد. اینک نامه 54 را مرور میکنیم به طلحه و زبیر http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸🍃🌸🍃 📜ای طلحه و زبیر واقع بین باشید 💠أَمَّا بَعْدُ، فَقَدْ عَلِمْتُمَا، وَإِنْ کَتَمْتُمَا، أَنِّی لَمْ أُرِدِ النَّاسَ حَتَّى أَرَادُونِی، وَلَمْ أُبَایِعْهُمْ حَتَّى بَایَعُونِی. وَإِنَّکُمَا مِمَّنْ أَرَادَنِی وَبَایَعَنِی 💠اما بعد (از حمد و ثناى الهى) 💠شما مى دانيد ـ و هر چند کتمان کنيد ـ من به دنبال مردم نرفتم; آنها به سراغ من آمدند 💠و من دست بيعت به سوى آنها نگشودم بلکه آنها با اصرار با من بيعت کردند 💠و شما دو نفر از کسانى بوديد که به سراغ من آمديد و با من بيعت کرديد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸🍃🌸🍃 📜بدانیدبرای مردم در بيعت اجباری نبوده 🅾 وَإِنَّ الْعَامَّةَ لَمْ تُبَایِعْنِی لِسُلْطَان غَالِب، وَلاَ لِعَرَض حَاضِر، فَإِنْ کُنْتُمَا بَایَعْتُمَانِی طَائِعَیْنِ، فَارْجِعَا وَتُوبَا إِلَى اللهِ مِنْ قَرِیب; وَإِنْ کُنْتُمَا بَایَعْتُمَانِی کَارِهَیْنِ، فَقَدْ جَعَلْتُمَا لِی عَلَیْکُمَا السَّبِیلَ بِإِظْهَارِکُمَا الطَّاعَةَ، وَإِسْرَارِکُمَا الْمَعْصِیَةَ. 🅾(بدانید) توده مردم به جهت زور و سلطه يا متاع دنيا با من بيعت نکردند. 🅾(بنابراين از دو حال خارج نيست) : ✅اگر شما از روى ميل و رغبت با من بيعت کرده ايد (بيعت شکنى شما حرام بوده) بايد باز گرديد و فوراً در پيشگاه خدا توبه کنيد ✅ و اگر بيعت شما از روى اکراه و نارضايى بوده راه را براى من نسبت به خود گشوده ايد، 👈زيرا ظاهرا اظهار اطاعت کرديد و در دل، قصد عصيان داشتيد (زيرا راه منافقان را پيموديد و اين حرکت منافقانه مستوجب عقوبت است). http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸🍃🌸🍃 📜به جان خودم سوگند 🅾وَلَعَمْرِی مَا کُنْتُمَا بِأَحَقِّ الْمُهَاجِرِینَ بِالتَّقِیَّةِ وَالْکِتْمَانِ، وَإِنَّ دَفْعَکُمَا هَذَا الاَْمْرَ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَدْخُلاَ فِیهِ، کَانَ أَوْسَعَ عَلَیْکُمَا مِنْ خُرُوجِکُمَا مِنْهُ، بَعْدَ إِقْرَارِکُمَا بِهِ. 🅾به جان خودم سوگند شما از ساير مهاجران سزاوارتر به تقيه و کتمان عقيده نبوده ايد (هيچ کس در آن روز مجبور به چنين چيزى نبود مخصوصاً شما که از قدرتمندان صحابه بوديد) 🅾 بنابراين هرگاه از آغاز، کناره گيرى از بيعت کرده بوديد کار شما آسان تر بود تا اينکه نخست بيعت کنيد و بعد (به بهانه اى) سر باز زنيد.(و راه تفرقه و نفاق در پيش گیرید و اینطور بقیه را هم با خود همراه کنید ) http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸🍃🌸🍃 📜قتل عثمان را بهانه قرار ندهید 💠وَقَدْ زَعَمْتُمَا أَنِّی قَتَلْتُ عُثْمَانَ، فَبَیْنِی وَبَیْنَکُمَا مَنْ تَخَلَّفَ عَنِّی وَعَنْکُمَا مِنْ أَهْلِ الْمَدِینَةِ، ثُمَّ یُلْزَمُ کُلُّ امْرِئ بِقَدْرِ مَا احْتَمَلَ 💠 شما چنين پنداشته ايد (و به دروغ تبليغ کرده ايد) که من قاتل عثمانم. 💠بياييد ميان من و شما کسانى حکم کنند که اکنون در مدينه اند; 💠کسانی که نه به طرفدارى من برخاسته اند نه به طرفدارى شما، سپس هرکس به اندازه جرمى که در اين حادثه داشته محکوم و ملزم شود. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸🍃🌸🍃 📜ای پیشگامان اسلام برگردید 💠 فَارْجِعَا أَیُّهَا الشَّیْخَانِ عَنْ رَأْیِکُمَا، فَإِنَّ الآْنَ أَعْظَمَ أَمْرِکُمَا الْعَارُ، مِنْ قَبْلِ أَنْ یَتَجَمَّعَ الْعَارُ وَالنَّارُ، وَالسَّلاَمُ 💠اى دو پيرمرد کهنسال! (که خود را از پيشگامان و شيوخ اسلام مى دانيد و آفتاب عمرتان بر لب بام است) از عقيده خود برگرديد 💠 (و تجديد بيعت کنيد يا لااقل دست از آتش افروزى جنگ برداريد و به کنارى رويد) 👈 زيرا الان مهم ترين چيزى که دامان شما را مى گيرد سرافکندگى و ننگ و عار است (آن هم به عقيده شما اگر کنار من باشید) 👈 ولى ادامه اين راه (که مخالفت و تقويت نفاق و تفرقه است) هم سبب ننگ (شکست در جنگ) است و هم آتش دوزخ! والسلام». http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
تأثیر مال حرام بر اندیشه و اخلاق در مکتب امام حسین (علیه السلام) ▫️ وجود مبارك ابی ‌عبدالله فرمود: حرف های من در شما اثر نمی‌ كند، برای اینكه ، شكم شما را پُر كرده است. كسی كه حرام خورد، آن مالِ حرام می ‌شود اندیشه! ▫️اگر گفتند: «ای برادر تو همان اندیشه ‌ای»، همان ‌طوری كه روح جسمانیة ‌الحدوث و روحانیة ‌البقاء است، اندیشه این‌ چنین است، اخلاق این ‌چنین است؛ این غذا به صورت اندیشه در می ‌آید، این غذا به صورت اخلاق در می ‌آید. 👈 هیچ توقع نداشته باشید كه غذای حرام به صورت اندیشه ناب در بیاید؛ از است. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ باش! 🎤Be Strong Zainab! Be strong Zaynab After I go Be strong Zaynab Don't cry so Be strong Zaynab You have to fight Be strong Zaynab Show them what's right Be strong Zaynab Your task is great Be strong Zaynab This is our fate Be strong Zaynab Don't let Sukaina cry Be strong Zaynab After I die .... http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🏴ایام عزای جد غریبتان بر قلب مهربان و صبور شما تسلیت باد ما را در غم خود شریک بدانید، ما هم عزادار مولایمان اما حسین هستیم برایمان دعا کنید که در این روزهای سخت و تلخ و دردآلود و شبهه ناک یادمان باشد که نجاتمان کجاست... دعا کنید یادمان باشد منجی امان شمایید طبیبمان شمایید دعا کنید به شما پناه بیاوریم فقط به شما🏴 ◾️خداوندا! تو را به عظمت و مظلومیت اصحاب اباعبدالله علیه‌السلام قسم می‌دهیم، ما را در شمار یاران واقعی مولا صاحب الزمان علیه السلام قرار بده! http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
Kashani_13971112_66_khotbeye_224.mp3
26M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔊 📌 جلسه_شصت_و_ششم 🔖 خطبه ۲۲۴ نهج البلاغه خطبه 224 حامد کاشانی http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
شرح حکمت ۴۳ قسم ۸.mp3
2.96M
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 8⃣ ⭕️ الگوهاى انسانى (فضائل اخلاقى یکى از یاران) 🎙حجت الاسلام http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح (8) 🔹الگوهاى انسانى (فضائل اخلاقى یکى از یاران) 🔻 مطلب سوم درباره رضایت از خدا، آثار و برکات آن است. مولا علی (علیه السلام) دو اثر را برای رضایت نسبت به آنچه خدا رزق و روزی ما کرده، بیان می کنند. 🔹 اول دفع حزن و افسردگی است؛ در حکمت ۳۴۹ می فرمایند: « وَ مَن رَضِیَ بِرِزقِ اللهِ لَم یَحزَن علیٰ مَا فَاتَه» ؛ " کسی که به روزی خدا خشنود باشد، بر آنچه از دستش رفته است، ناراحت و اندوهگین نشود." 🔹 دوم رفع فقر است؛ که در حکمت ۳۷۱ فرمود:« لا مالَ أذهَبُ لِلفاقَه مِنَ الرِّضیٰ بِالقُوتِ » ؛ " هیچ مالی در فقر زدایی، از بین برنده تر از رضایت دادن به روزی نیست. " 🔵 مطلب چهارم، راه های کسب رضایت از زندگی است. مولا علی علیه السلام چند چیز را راه رسیدن به رضایت از زندگی بیان کردند: 🔸 اول، زیاد یاد مرگ کردن است؛ در حکمت ۳۴۹ می فرمایند: « مَن أکثَرَ مِن ذِکرِ المَوتِ رَضِیَ مِنَ الدُّنیا بِالیَسیر» ؛ " هرکس فراوان به یاد مرگ باشد، در دنیا به اندک چیزی خشنود است." 🔸 دوم، چشم بستن بر دردها و آزار هایی است که دیگران به انسان می رسانند. در حکمت ۲۱۳ می فرمایند: " چشمت را بر دردها و آزارها ببند، تا ابد راضی و خشنود خواهی شد. " 🔸 و سوم، دشمنی با فاسقان و غضب برای خداست که یکی از ارکان چهارگانه جهاد شناخته شده است. حضرت در حکمت ۳۱ می فرمایند: « شَنِئَ الفاسِقینَ وَ غَضِبَ لِلهِ، غَضِبَ اللهُ لَه وَ أرضَاهُ یوم القیامَه» ؛ " کسی که با فاسقان دشمنی کند و برای خدا خشم گیرد، خدا هم به خاطر او به خشم می آید و روز قیامت او را خشنود سازد." 🔸 و نکته پایانی هم اینکه، اهل بیت (علیهم السلام)، اسوهٔ رضایت از خدا هستند. حضرت در خطبه ۳۷ بند دوم می‌فرمایند:«رَضِینا عَنِ اللهِ قَضاءَه» ؛ " ما از خدا و در برابر هر آنچه حکم کند، راضی هستیم. " http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
دوستان ولایی سلام 🍃حکمتهای نهج البلاغه به علت شمردن بعضی صفات مهم و کارساز در زندگی، بسیار مورد اهمیت هستند. برای استفاده بهتر از شرح حکمتها که از خود نهج البلاغه برای شرح بهره گرفته شده، به عنوان های زیر مراجعه کنید. *. شرح حکمت اول تا حکمت دهم *. شرح حکمت یازدهم تا بیستم *. شرح حکمت 21 تا حکمت سی ام *. شرح حکمت31 تا حکمت سی وپنجم *. شرح حکمت36 تا حکمت سی و هفتم شرح حکمت سی و هشتم قسمت اول تا دهم قسمت یازدهم تاچهاردهم شرح حکمت سی و نهم شرح حکمت چهل و چهل و یکم شرح حکمت چهل و دوم شرح حکمت چهل و سوم قسمت اول تا پنجم قسمت ششم قسمت هفتم قسمت هشتم http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 روی متون رنگی کلیک کنید
📌انحطاط متحجّرانه؛ انعطاف‌پذیری متفکّرانه/ جلسۀ چهارم 🔘 فضای دین، چه تأثیری بر دوری از تحجر دارد؟ 🔘 انعطاف‌پذیری متفکرانه، نقطه مقابل تحجر 🔘 تحجر در میان روشن‌فکران چگونه است؟ 🔘 ضرورت تعلیم دانش‌آموزان برای دور شدن از تحجر 🔘 انعطاف‌پذیری مؤمن، شبیه به خوشۀ گندم است استاد 📌فضای دین، چه تأثیری بر دوری از تحجر دارد؟ فضای دین ما، فضایی است که به این سادگی کسی نمی‌تواند با اطمینان از حقانیت خودش و از حقانیت تشخیص خودش حرف بزند. این عدم اطمینان از خود در موضوع عاقبت‌بخیری هم مطرح است که مسأله‌ای بسیار مهم است. از طرف دیگر قرآن کریم می‌فرماید «فَلا تُزَکُّوا أَنْفُسَکُمْ(نجم، 32)»؛ کسی خودش را پاک نداند، بعد می‌فرماید: خدا آگاه‌تر است به این که چه کسی با تقوا است «هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقى‌». همچنین خود توصیه به تقوا هم که بسیار پرتعداد است، توصیۀ مبهمی است. تقوا یک امر پیچیده و پنهان است. کسی نمی‌تواند خیالش از گذشته و آینده‌اش راحت باشد. این فضای دین ماست. دین، آدم مغرور تربیت نمی‌کند. دین، آدمی که دیگران را به راحتی تخطئه بکند؛ تربیت نمی‌کند. 📌انعطاف‌پذیری متفکرانه، نقطه مقابل تحجر تحجر یک نوع ایستایی است. یک نوع تصلّب و سخت‌گیری بی‌دلیل است. نوعی تکبر و غرور به دینداری و یک نوع خودحق‌پنداری مطلق است. نقطۀ مقابل تحجر، نوعی نرمی و انعطاف‌پذیری است. مؤمن متحجر نیست، یعنی موضعش فرق می‌‌کند و انعطاف‌پذیر است. البته انعطاف‌پذیری انواع و اقسامی دارد. انعطاف‌پذیری مؤمن، انعطاف‌پذیری متفکرانه است. مؤمن، انعطاف‌پذیری منافقانه و مُزوِرانه ندارد. اگر دیدید کسی انعطاف‌پذیری نداشت و برای حق هم انعطاف‌پذیری قائل نبود، او دچار تحجر است. 📌تحجر در میان روشن‌فکران چگونه است؟ تحجر در میان غیرمذهبی‌ها هم وجود دارد. آدم لامذهب با آدم مذهبی فرقی نمی‌کند؛ کسی که متحجر است، متحجر است. در غیرمذهبی‌ها تحجر چگونه است؟ مثلاً فرد معلومات اندکی را از یک اندیشمند غربی یاد گرفته و حاضر نیست از آن عبور کند. در حالی که آن اندیشمند غربی، خودش هم آنقدر نظر خویش را جدی نگرفته است. آن قدر متصلبانه و خشک به علم او استناد می‌کند و محکم آن را گرفته که حاضر نیست نقد آن اندیشه را بشنود. بعضی‌ها با لیبرال دموکراسی غربی، چنین برخوردی دارند. تحجر در فضای روشن‌فکری هم هست. هر کسی نقدپذیر نباشد، ممکن است متحجر شود. 📌ضرورت تعلیم دانش‌آموزان برای دور شدن از تحجر معلم‌های ارجمند من دست شما را می‌بوسم، نگذارید این دانش‌آموزها متحجر شوند. خواهش می‌کنم! تمنا می‌کنم! گاهی پیش بچه‌ها بگویید من اشتباه کردم! من نمی‌دانم! شاید این‌طور باشد! گاهی از اوقات دانش‌آموزی را تشویق بکنید که اشتباه خودش را می‌پذیرد. گاهی از اوقات یک حرفی به دانش‌آموز بزنید و بعد این حرف را پس بگیرید و حرف دیگری بزنید. به قرآن کریم توجه بفرمایید. خدا هم در قرآن آیات ناسخ و منسوخ دارد و گویی حرفش را عوض ‌کرده است. می‌خواهد تحجرشکنی بکند. 📌انعطاف‌پذیری مؤمن، شبیه به خوشه گندم است البته مؤمن نباید در همه چیز انعطاف‌پذیر باشد و انعطاف‌پذیری مؤمن یقیناً باید متفکرانه باشد. رسول خدا(ص) می‌فرماید: «مَثَلُ اَلْمُؤْمِنِ كَمَثَلِ اَلسُّنْبُلَةِ تَخِرُّ مَرَّةً وَ تَسْتَقِيمُ مَرَّةً(تحف العقول، جلد۱، ص۳۸)». مؤمن شبیه خوشۀ گندم است. خوشۀ گندم را دیده‌اید چقدر نرم است؟ جریان باد که روی خوشۀ گندم می‌وزد، موج برمی‌دارد. باد که می‌آید، خوشه‌ها به زمین نزدیک می‌شوند و دوباره بلند می‌شوند؛ خوشه گندم این قدر انعطاف‌پذیر است. برای اینکه انعطاف‌پذیری مؤمن روشن بشود، نقطه مقابل آن را توضیح می‌دهد و می‌فرماید «وَ مَثَلُ اَلْكَافِرِ مَثَلُ اَلْأَرْزَةِ لاَ يَزَالُ مُسْتَقِيماً لاَ يَشْعُو»، کافر مانند یک درخت خشکیده‌ای است که پابرجاست و هیچ‌وقت انعطاف ندارد. 🚩 دانشگاه امام صادق(ع) ۱۴۰۳.۰۴.۱۹ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7