eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
359 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
14 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
✍إلى جَريرِ بْنِ عَبْدِاللهِ الْبِجِلّي لَمّا أرْسَلَهُ إلى مُعاوِيَة ✍از نامه هاى امام(عليه السلام) است به جرير بن عبدالله بجلّى هنگامى که او را به سوى معاويه (براى اتمام حجّت نهايى) فرستاد http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
   💥نامه هشتم در يک نگاه 👇 ☘محتواى نامه کاملا روشن است امام(عليه السلام)  مى خواهد فرستاده اش جرير، به معاويه اتمام حجت نهايى را بکند که اگر آماده بيعت است بيعت کند; و اگر آماده بيعت نيست مفهومش اين است که قصد جنگ دارد.   http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
جنگ یا صلح ✍أَمَّا بَعْدُ، فَإِذَا أَتَاکَ کِتَابِي فَاحْمِلْ مُعَاوِيَةَ  عَلَى الْفَصْلِ، وَخُذْهُ بِالاَْمْرِ الْجَزْمِ، ثُمَّ خَيِّرْهُ بَيْنَ حَرْب  مُجْلِيَة، أَوْ سِلْم مُخْزِيَة، فَإِنِ اخْتَارَ الْحَرْبَ فَانْبِذْ إِلَيْهِ،  وَإِنِ اخْتَارَ السِّلْمَ فَخُذْ بَيْعَتَهُ، وَالسَّلاَمُ.   ✍اما بعد (از حمد و ثناى الهى) هنگامى که نامه من به تو رسيد را به حکم نهايى، دعوت کن و براى يک طرفه شدن کار، او را به يک نتيجه جزمى وادار ساز 👈سپس او را ميان جنگى آواره کننده يا تسليمى رسواگر مخير ساز، 👈 اگر جنگ را اختيار کرد به او اعلان جنگ کن 👈و اگر راه صلح و سلامت را پيش گرفت از او بيعت بگير و السلام.  http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
 🅾جرير بن عبدالله کيست؟ 🅾جرير بن عبدالله از مشاهير صحابه از قبيله بجيله از قبايل يمن است. 🅾جرير در سال دهم هجرت با 150 تن از قبيله بجله نزد رسول خدا آمد و اسلام  آورد. پيغمبر او را احترام کرد و هنگامى که دست خود را براى بيعت گشود آن حضرت اوضاع منطقه زندگى او را سؤال کرد 🅾تا آنجا که فرمود: بت «ذوالخلصه»  در منطقه شما هنوز هست؟ عرض کرد اين بت بزرگ به حال خود باقى است. حضرت وى را مأمور به نابود کردن آن ساخت. جرير با  200 تن از قبيله خويش به آنجا شتافت و بعد از چند روز بازگشت و عرض کرد: به خدا  سوگند آن را ويران کردم و به پيش چشم عبادت کنندگانش آتش زدم. 🅾جرير همراه قبيله بجيله در فتح قادسيه شرکت داشت. بعداً از سوى عثمان به عنوان فرماندار منطقه همدان نصب شد و بعد از قتل عثمان و رسيدن نامه امير مؤمنان به او، مردم را به امامت حضرت و بيعت با او دعوت کرد و 🅾بعد از مدتى به کوفه آمد و چون در ميان مردم شام شهرت داشت امام(عليه  السلام) نامه خود را که براى معاويه نوشته بود به دست او داد که به شام برود; ولى نتوانست نقش خود را به خوبى ايفا کند و به کوفه بازگشت. 🅾مردم عراق به او بدبين شدند و او را طرفدار معاويه شمردند. 🅾جرير از بدبينى عراقيان دلگير شد و به جزيره قرقيسا رفت و از کارهاى سياسى و اجتماعى دورى گزيد. 🤔بعد از 25 سال چقدر تشخیص حق و باطل سخت بوده است که شخصی چون جریر نیز برای مصون ماندن خیالی خود به جزیره قرقیسا می رود خدایا ما را تحت ولایت علی علیه السلام موفق بدار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸نامه به دشمنان👇 نامه شماره 9 در يک نگاه 💥 اين نامه پاسخى است به نامه زشت و جسورانه معاويه به آن حضرت که مشتمل بر انبوهى از اهانت ها و شيطنت ها بوده و نگاه نامه بيشتر به پاسخ سخنان شيطنت آميز معاويه معطوف است. ✅در بخشى از اين نامه، امام(عليه السلام) به اين نکته اشاره مى فرمايد که به هنگام قيام پيغمبر اکرم(صلى الله  عليه وآله) گروه زيادى از جمله قريش، کمر به قتل او بستند و خداوند او را از چنگال آنان نجات داد و بيش از همه قريش بر ضد او قيام کردند. ✅در بخش ديگرى از آن به اين نکته اشاره مى فرمايد که پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله)در جنگ ها خاندان خود را در خط اوّل قرار مى داد و با فداکارى آنان، يارانش را حفظ مى کرد. شهادت حمزه و جعفر و افراد ديگرى از خاندان بنى هاشم را گواه اين مى شمرد. 👈 اين در واقع پاسخى است به ادعاى معاويه که در نامه اش افرادى غير بنى هاشم; مانند خليفه اوّل و دوم را دلسوزترين افراد نسبت به اسلام شمرده است. ✅در بخش سوم، حضرت اظهار شگفتى مى کند که چگونه روزگار او را در برابر کسى همچون معاويه قرار داده که نه به اسلام خدمت کرده و نه سابقه اى در دين دارد. ✅و بالاخره در چهارمين بخش نامه از عدم پذيرش درخواست معاويه مبنى بر تحويل دادن قاتلان عثمان سخن مى گويد، 👈زيرا اگر بناست قاتلان او محاکمه و  مجازات شوند اين کار در اختيار رييس حکومت اسلامى است نه يک فرد شورشى. 🤔البته نوشتن نامه از سوى معاويه و پاسخ على(عليه السلام)داستانى دارد که براى روشن ساختن محتواى نامه امام(عليه السلام) بسيار مفيد است و آن اينکه:  💥ابومسلم خولانى اهل يمن، زمان جاهليّت را درک کرده بود; ولى هرگز پيغمبر اسلام را نديد و عمدتاً در شام زندگى مى کرد، با عده اى از مردم شام پيش از آنکه امام(عليه السلام) به سوى صفين حرکت کند نزد معاويه رفت و از او خواست که با على(عليه السلام) که داراى مقام والايى از نظر همنشينى با پيغمبر و قرابت و خويشاوندى با اوست و هجرت و سبقت در اسلام دارد، جنگ نکند و به او گفت تو هرگز چنين موقعيّتى را ندارى. 💥معاويه در پاسخ آنها به اين بهانه متوسل شد که على به قاتلان عثمان پناه داده اگر آنها را تحويل دهد تا قصاص شوند، با او جنگ نخواهد کرد. 💥ابومسلم و همراهانش از معاويه خواستند که همين مطلب را در نامه اى براى على(عليه السلام)بنويسد. معاويه نامه اى به اين مضمون نوشت و به ابومسلم داد تا به امير مؤمنان برساند. 💥ابومسلم نامه را خدمت امام(عليه السلام) آورد و در حضور جمع به آن حضرت داد سپس بپاخاست و طى خطابه اى عرض کرد: من دوست ندارم ولايت امور مسلمين به دست غير تو باشد; امّا عثمان به ناحق کشته شد. قاتلان او را به دست ما بسپار اگر کسى مخالفت کرد نيروهاى ما در اختيار توست. 💥امام(عليه السلام) پاسخ داد: فردا بيا جواب نامه ات را بگير. ابومسلم فردا که براى گرفتن جواب نامه آمد ديد که مسجد پر از جمعيّت است و همه به طور دسته جمعى شعار مى دهند: ما همه در قتل عثمان شرکت داشته ايم. 👈قابل توجّه اينکه اجتماع آن گروه عظيم در مسجد از اين جهت بود که احساس کردند شايد امام(عليه السلام) بخواهد قاتلان عثمان را به  معاویه تحویل دهد. در حالیکه قتل عثمان کار فردی نبود و تاریخ گویای این مطلب است که معاویه نیز به طور غیر مستقیم در آن شرکت داشته است. ☘🌸☘🌸☘ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
اما بعد ✍فَأَرَادَ قَوْمُنَا قَتْلَ نَبِيِّنَا، وَاجْتِيَاحَ  أَصْلِنَا، وَهَمُّوا بِنَا الْهُمُومَ وَفَعَلُوا بِنَا الاَْفَاعِيلَ،  وَمَنَعُونَا الْعَذْبَ، وَأَحْلَسُونَا الْخَوْفَ، وَاضْطَرُّونَا إِلَى جَبَل  وَعْر، وَأَوْقَدُوا لَنَا نَارَ الْحَرْبِ، فَعَزَمَ اللهُ لَنَا عَلَى الذَّبِّ  عَنْ حَوْزَتِهِ، وَالرَّمْيِ مِنْ وَرَاءِ حُرْمَتِهِ، (ای معاویه بدان که) ✍قبيله ما (قريش) خواستند پيامبرمان(صلى الله عليه  وآله) را به قتل برسانند (که در رأس آنها ابوسفيان پدر معاويه بود) و ما را ريشه کن کنند، 🗓آنها انواع غم و اندوه را به جان ما ريختند و هرچه مى توانستند درباره ما بدى کردند، 📚ما را از زندگى شيرين (خود) باز داشتند و با ترس و وحشت قرين ساختند، 📚 و ما را مجبور کردند که به کوهى سنگلاخ و صعب العبور پناه بريم و آتش جنگ را بر ضد ما برافروختند. ✍ (هنگامى که دشمنان اسلام با تمام قوا بپا خاستند) خداوند اراده نمود که به وسيله از شريعتش دفاع کند و با دفاع ما شر آنها را از حريم اسلام باز دارد 👈فراز اول
✍ مُؤْمِنُنَا يَبْغِي بِذَلِکَ الاَْجْرَ، وَکَافِرُنَا يُحَامِي عَنِ الاَْصْلِ، وَمَنْ أَسْلَمَ مِنْ قُرَيْش خِلْوٌ مِمَّا نَحْنُ فِيهِ بِحِلْف يَمْنَعُهُ، ✍(در اين هنگام جمعيّت ما بنى هاشم به دو گروه تقسيم شده بودند;  گروهى ايمان آورده و گروهى هنوز به صف مؤمنان نپيوسته بودند; ولى همه از اسلام دفاع مى کردند) 👈مؤمنان ما با اين کار خواستار ثواب و اجر الهى بودند 👈و کافران ما (که  هنوز اسلام را نپذيرفته بودند) به خاطر دفاع از اصل و ريشه خود و خويشاوندى پيغمبر  اکرم(صلى الله عليه وآله) دفاع مى کردند 👈 اما ساير افراد قريش (غير از خاندان ما) که اسلام آوردند از اين ناراحتى ها بر کنار بودند ✅يا به اين عنوان که با قبايلى پيمان ترک مخاصمه داشتند (و نمى خواستند با آنها بجنگند)  ✅و يا عشيره آنها (که ايمان نياورده بودند) از آنها حمايت مى کردند از اين رو جان  آنها در امان بود. ☘🌸☘🌸☘ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7  
🍂توضیح پیرامون این نامه 🌸بنى هاشم نخستين حاميان اسلام 👇 ✍همان گونه که قبلا اشاره شد اين نامه پاسخى است به نامه معاويه 🔰 معاويه در ابتداى نامه خود، دم از اسلام و عظمت پيغمبر اکرم و ياران و انصار او زده و سعى کرده است موقعيّت خلفاى سه گانه را بيش از حد بالا ببرد 🔰و از طرفى گويا فراموش کرده که فرزند ابوسفيان، دشمن شماره يک اسلام است که آتش جنگ هاى مهم ضد اسلام را برافروخت. 👈 امام(عليه السلام) در اين بخش از نامه اشاره به بخش عظيمى از تاريخ اسلام و رفتار دشمنان مخصوصاً قبيله قريش که به اصطلاح قبيله پيغمبر بود می نماید. 💥آزارهايى که در مکّه بر پيغمبر و يارانش رساندندمثل: 🍂مسخره کردند، 🍂سنگ باران نمودند، 🍂يارانش را شکنجه کردند و 🍂سرانجام که از پيشرفت اسلام در قبايل اطراف مکّه به وحشت افتادند، تصميم جدى گرفتند که مسلمانان را که گروه اندکى بودند در محاصره اجتماعى و اقتصادى قرار دهند،🍂 آن عهدنامه معروف را نوشتند که هيچ کس با مسلمانان رفت و آمد نکند، نه چيزى به آنان بفروشند نه بخرند، نه از آنها زن بگيرند نه زن بدهند. 🍂پاى اين عهدنامه را امضا کردند و براى تأکيد در داخل خانه کعبه آويزان نمودند. 👈 مسلمانان به ناچار به شعب ابى طالب پناه  بردند و سه سال در محروميّت شديد، سخت ترين زندگى را داشتند. در آن حد که صداى کودکان گرسنه در بيرون شعب به خوبى شنيده مى شد.... 🔰جمله «وَأَوْقَدُوا لَنَا نَارَ الْحَرْبِ» اشاره به زندگى در مدينه است که جنگ هاى متعدّدى از سوى کفار قريش که باز در رأس آنها ابوسفيان پدر معاويه بود، تحميل شد جنگ هايى که فداکارترين فرد در حمايت از پيغمبر و اسلام در آنها على(عليه السلام) بود; جنگ بدر، احد، احزاب و مانند آن و در روشن ساختن آتش اين جنگ ها بزرگ ترين سهم را داشتند. 🔰با اين حال او دم از عظمت اسلام و پيغمبر اکرم و ياران و انصار مى زند و آنها را مى ستايد و على(عليه  السلام) را به عنوان کسى که حسود بود معرفى مى کند. 🤔 عجب خباثتی
❇️ما وسیله دفاع از دین هستیم👇 ✍فَعَزَمَ اللهُ لَنَا عَلَى الذَّبِّ عَنْ حَوْزَتِهِ، وَالرَّمْيِ مِنْ وَرَاءِ حُرْمَتِهِ، مُؤْمِنُنَا يَبْغِي بِذَلِکَ الاَْجْرَ، وَکَافِرُنَا يُحَامِي عَنِ الاَْصْلِ، وَمَنْ أَسْلَمَ مِنْ  قُرَيْش خِلْوٌ مِمَّا نَحْنُ فِيهِ بِحِلْف يَمْنَعُهُ، أَوْ عَشِيرَة تَقُومُ دُونَهُ، فَهُوَ مِنَ الْقَتْلِ بِمَکَانِ أَمْن. ✍ (هنگامى که دشمنان اسلام با تمام قوا بپا خاستند) خداوند اراده نمود که به وسيله ما از شريعتش دفاع کند و با دفاع ما شر آنها را از حريم اسلام باز دارد (در اين هنگام جمعيّت ما بنى هاشم به دو گروه تقسيم شده بودند;  گروهى ايمان آورده و گروهى هنوز به صف مؤمنان نپيوسته بودند; 📜ولى همه از اسلام دفاع  مى کردند) مؤمنان ما با اين کار خواستار ثواب و اجر الهى بودند 📜و کافران ما (که  هنوز اسلام را نپذيرفته بودند) به خاطر دفاع از اصل و ريشه خود و خويشاوندى پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) دفاع مى کردند 📜 اما ساير افراد قريش (غير از خاندان ما) که اسلام آوردند از اين ناراحتى ها بر کنار بودند 🖌يا به اين عنوان که با قبايلى پيمان ترک مخاصمه داشتند (و نمى خواستند با آنها بجنگند) 🖍 و يا عشيره آنها (که ايمان نياورده بودند) از آنها حمايت مى کردند از اين رو جان  آنها در امان بود. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7  
💥جمله «وَکَافِرُنَا يُحَامِي عَنِ الاَْصْلِ» اشاره به شخصيت هايى همچون عباس، ابوطالب، حمزه و امثال آنهاست که حتى قبل از آن که اسلام بياورند، مدافع اسلام و پيغمبر اکرم به خاطر وفادارى به اصول عواطف خويشاوندى بودند. 💥 حتی در شعب ابى طالب افرادى مانند عباس، عقيل بن ابى طالب و برادرش طالب بن ابى طالب و نوفل بن حارث بن عبدالمطلب و پسرش حارث و ... با مسلمانان در شعب به سر مى بردند در حالى که هنوز اسلام را نپذيرفته بودند. 💥👈اينها همه در حالى بود که خاندان معاويه، ابوسفيان و دار و دسته اش در تمام  صحنه ها بر ضد مسلمانان آشکارا و پنهان توطئه مى کردند و معاويه گويا همه اين مسائل مسلّم تاريخى را در نامه خود به فراموشى سپرده و دم از حمايتِ اسلام و حاميان آن مى زند و افرادى را که از اين صحنه ها غايب بودند به عنوان مدافعان صف اوّل مى شمرد. 💥به اين ترتيب امام(عليه السلام) به اين نکته مهم  اشاره مى فرمايد که حاميان اصلى اسلام بنى هاشم بودند که ايمان آوردند، با جان و دل از اسلام و پيامبر(صلى الله عليه وآله) دفاع کردند 💥 اما ديگران از قريش از جمله خلفاى سه گانه که معاويه در نامه اش بر خدمات و فداکارى هاى آنها تکيه کرده در اين صف قرار نداشتند. 💥👈البتّه چنان نبود که معاويه از تاريخ اسلام بى خبر باشد، بلکه براى توجيه افکارش خود را به بى خبرى زده است. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
گاهی فکر میکنم بعضی از دولتمردان ما با معاویه فرقی ندارند. والله اعلم
💠آنان که مال فراوان گرد آورده بر آن افزودند، و آنان که قصرها ساخته ، ومحکم کاری کردند، طلا کاری کرده ،و زینت دادند، فراوان اندوختند، و نگهداری کردند ، و به گمان خود برای فرزندان خود باقی گذاشتند همگی آنان به پای حسابرسی الهی ، و جایگاه پاداش و کیفر رانده می شوند، آنگاه که فرمان داوری و قضاوت نهایی صادر شود "پس تبهکاران زیان خواهند دید." 📚 ۳ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌹اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم 🔷إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَي أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُواْ بِالْعَدْلِ إِنَّ اللّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم بِهِ إِنَّ اللّهَ كَانَ سَمِيعاً بَصِيراً 💢همانا خداوند فرمانتان مى دهد كه امانتها را به صاحبانش بدهيد و هرگاه ميان مردم داورى كرديد، به عدل حكم كنيد. چه نيك است آنچه كه خداوند شما را بدان پند مى دهد. بى گمان خداوند شنواى بيناست. 📚سوره نساء آیه ۵۸ 🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺 و 👇👇 💢امانتدارى و رفتار عادلانه و دور از تبعيض، از نشانه هاى مهم ايمان است، چنانكه خيانت به امانت، علامت نفاق است. در حديث است: به ركوع و سجود طولانى افراد نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى و امانتدارى آنان بنگريد.[كافى، ج 2، ص 105] 💢در روايات متعدّد، منظور از امانت، رهبرى جامعه معرّفى شده كه اهلش اهل بيت عليهم السلام مى باشند. اين مصداق بارز عمل به اين آيه است. 💢آرى، كليد خوشبختى جامعه، بر سر كار بودن افراد لايق ورفتار عادلانه است و منشأ نابسامانى هاى اجتماعى، رياست نااهلان وقضاوت هاى ظالمانه است. 🌹🌹امیرالمومنین علی عليه السلام فرموده است: 💢«من تقدّم على قوم و هو يرى فيهم من هو افضل، فقد خان اللّه و رسوله والمؤمنين» 🔹هر كس خود را در جامعه بر ديگران مقدّم بدارد و پيشوا شود در حالى كه بداند افراد لايق تر از او هستند، قطعاً او به خدا و پيامبر و مؤمنان خيانت كرده است. 📚الغدير، ج 8 💢خيانت در امانت شامل كتمان علم، حرفه وحقّ، تصاحب اموال مردم، اطاعت از رهبران غير الهى، انتخاب همسر يا معلّم نااهل براى فرزندان و... مى شود. 💢امام باقر وامام صادق عليهما السلام فرمودند: اوامر ونواهى خدا امانت هاى الهى است.[تفسير نورالثقلين] امام صادق عليه السلام در تفسير اين آيه فرمود: خداوند امر فرموده كه هر امامى آنچه در نزدش است به امام بعد از خود بسپارد.[كافى، ج 1، ص 277] 💢امانت سه گونه است: 👈الف: ميان انسان وخدا. (وظايف وواجباتى كه بر انسان تعيين شده است.)[تفسير مجمع البيان] 👈ب: ميان انسان و ديگران. (اموال يا اسرار ديگران نزد انسان) 👈ج: ميان انسان و خودش. (مثل علم و عمر و قدرت كه در دست ما امانتند.) 🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺 👇👇 ✅ سپردن امور به كاردانان و قضاوت عادلانه، از مصاديق عمل صالح و از نشانه هاى ايمان است. (با توجّه به آيه قبل) ✅ هر امانتى صاحبى دارد وهركس لياقت واستعداد كار ومقامى را دارد. «اهلها» ✅ در اداى امانت و دادگرى، ايمان شرط نيست. نسبت به همه ى مردم بايد امين و دادگر بود. «اهلها، الناس» ✅ قاضى و حاكم بايد عادل باشد. «تحكموا بالعدل» ✅ تشكيل حكومت لازم است. لازمه ى سپردن مسئوليّت ها به اهلش و قضاوت عادلانه برقرارى نظام و حكومت الهى است. «تؤدّوا الامانات... تحكموا بالعدل» ✅ موعظه ى خوب، آن است كه علاوه بر پندهاى اخلاقى، به مسائل اجتماعى و قضايى هم توجّه كند. «نعمّا يعظكم به» ✅ اگر مردم هم خيانت در امانت يا ستم در قضاوت را نفهمند، خدا بينا و شنواست. «انّ اللّه كان سميعاً بصيراً»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍فَيَا عَجَباً لِلدَّهْرِ! إِذْ صِرْتُ يُقْرَنُ بِي مَنْ لَمْ يَسْعَ  بِقَدَمِي، وَلَمْ تَکُنْ لَهُ کَسَابِقَتِي الَّتِي لاَ يُدْلِي أَحَدٌ  بِمِثْلِهَا، إِلاَّ أَنْ يَدَّعِيَ مُدَّع مَا لاَ أَعْرِفُهُ، وَلاَ أَظُنُّ  اللهَ يَعْرِفُهُ. وَالْحَمْدُ للهِِ عَلَى کُلِّ حَال. ✍شگفتا از اين روزگار که مرا هم سنگ کسانى قرار مى دهد که هرگز چون من براى اسلام تلاش نکرده اند و سابقه درخشانى چون من ندارند، ✍همان سوابقى که هيچ کس به مثل آن  دسترسى پيدا نکرده است مگر اينکه کسى ادعاى فضيلتى براى آنها کند که من از آن آگاه  نيستم ✍و گمان نمى کنم خدا هم از آن آگاه باشد (زيرا اصلا چنين چيزى وجود ندارد تا خدا از آن آگاه باشد) و خدا را در هر حال شکر مى گويم. ☘🌸☘🌸☘  http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
⭕️شجاعت در جنگ🍃 ✍وَکَانَ رَسُولُ اللهِ ـ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ـ  إِذَا احْمَرَّ الْبَأْسُ، وَأَحْجَمَ النَّاسُ، قَدَّمَ أَهْلَ بَيْتِهِ فَوَقَى  بِهِمْ أَصْحَابَهُ حَرَّ السُّيُوفِ وَالاَْسِنَّةِ، فَقُتِلَ عُبَيْدَةُ بْنُ  الْحَارِثِ يَوْمَ بَدْر، وَقُتِلَ حَمْزَةُ يَوْمَ أُحُد، وَقُتِلَ جَعْفَرٌ  يَوْمَ مُؤْتَةَ، وَأَرَادَ مَنْ لَوْ شِئْتُ ذَکَرْتُ اسْمَهُ مِثْلَ الَّذِي أَرَادُوا مِنَ الشَّهَادَةِ، وَلَکِنَّ آجَالَهُمْ عُجِّلَتْ، وَمَنِيَّتَهُ  أُجِّلَتْ. ✍ هرگاه آتش جنگ شعله ور مى شد و دشمنان حمله مى کردند، رسول خدا(صلى الله عليه وآله)اهل بيت خود را پيشاپيش لشکر قرار مى داد و بدين وسيله اصحابش را از آتش شمشيرها و نيزه ها مصون مى داشت، ✍ بن حارث روز بدر شهيد شد، و در روز احد، و در موته. 👈کسى را هم سراغ دارم که اگر بخواهم مى توانم نامش را ببرم که دوست داشت همانند آنان شهادت نصيبش شود; ولى اجل آن گروه (عبيدة بن حارث و حمزه و جعفر) به سر رسيده بود و مرگ او به تأخير افتاد. ☘🌸☘🌸☘ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸اف لک یا دهر آنها که اسلام را يارى دادند 🔰جمله هاى مذکور نشان مى دهد که بر خلاف روش فرماندهان که فرزندان و نزديکان خود را به عقب جبهه مى برند و بيگانگان را در صفوف مقدم وا مى دارند، پيغمبراکرم عزيزترين بستگان خود را در صف مقدم قرار مى داد تا ثابت کند چه اندازه به هدف خود معتقد است و در راه آن فداکارى مى کند. 🔰«بدر» نام چاهى است که در ميان مکّه و مدينه قرار داشت و عبيدة بن حارث بن عبدالمطلب به دست عتبة بن ربيعة از مشرکان در نبرد رودر رو در آنجا به شهادت رسید.  🔰حمزة بن عبدالمطلب در جنگ احد که بعد از واقعه بدر در سال سوم هجرت واقع شد به وسيله وحشى که اسم با مسمّايى داشت! به شهادت رسيد. «هند» همسر ابوسفيان و مادر معاويه با افراددیگری در پايان جنگ به مثله کردن شهدای مسلمان پرداختند، هند گوش و بينى را مى بريد و براى خود گردن بند مى ساخت. 👈😳جگر حضرت حمزه را از پهلويش بيرون آورد و به دندان گرفت و قصد خوردن آن را داشت; به همين دليل مسلمانان او را هند جگرخوار و معاويه را پسر هند جگرخوار ناميدند. 🔰و جعفر بن ابى طالب در غزوه موته به قتل رسيد که داستان آن مفصل است. ⭕️امام(عليه السلام) در ادامه به صورت کنايه اى که از تصريح رساتر است اشاره به نفس مبارک خود مى کند که او هم مشتاق شهادت در راه اسلام بود; ولى خدا نخواست و اجلش فرا نرسيده بود. ⭕️آن گاه امام از گردش روزگار ابراز شگفتی میکند که او و خاندانش را با اين همه فضيلت در رديف کسانى قرار مى دهد که هرگز چنين سوابقى را نداشته اند. ⭕️و امام(عليه السلام) از مردم روزگار و از جمله معاويه ابراز شگفتى مى کند که چگونه او را با پيشين مقايسه مى کنند. 🔰اين سخن در واقع هماهنگ با چيزى است که در خطبه شقشقيه آمده است که مى فرمايد: «چه زمانى در مورد مقايسه من با خليفه اوّل و برترى من بر او شک و ترديد واقع شد تا بخواهند مرا قرين اين اشخاص (اعضاى شوراى معروف عمر براى خلافت بعد از او) قرار دهند». 🔰آن گاه خدا را شکر و سپاس مى گويد و مى فرمايد: «و خدا را در هر حال شکر مى گويم»; (وَالْحَمْدُ للهِِ عَلَى کُلِّ حَال). 👈 منظور  از دهر (روزگار) در اينجا مردم زمانه است که مقام آن حضرت را نشناختند و او را با کسانى قرين ساختند و مقايسه کردند که هرگز گامى همچون گام امام(عليه السلام) در راه اسلام برنداشته بودند، بنابراين گله از مردم روزگار و خود روزگار است. 👈به عبارت ديگر خوبى و بدى روزگار به وسيله خوبى و بدى مردم آن زمان مشخص مى شود. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 لطفا از مطالب کانال استفاده کنید و دوستانتارا به گروه دعوت نمایید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از در محضر نهج البلاغه
در محضر نهج البلاغه، و پای منبر امام علیه السلام http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 @nahjemam 155
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا