eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
360 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
14 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
357_12890889057520.mp3
23.74M
🔈 📣 جلسه اول * سن کم امام جواد علیه‌السلام؛ ویژگی منحصر به فرد ایشان هنگام شهادت. * پیش‌گویی امیرالمومنین در مورد بنی عباس چی بود؟ * امام جواد علیه‌السلام در فتنه اشرافیت و شهوت‌رانی قرار گرفتند. * مولدهای رویکرد غلط به جامعه ما، فرهنگ غرب است. * علت منع استفاده تولید کنندگان سخت افزارها از آن‌ها برای فرزندان خود چه بود؟ * رویکرد فرهنگ غرب به اقتصاد و کار چیست؟ * در فرهنگ غرب، ثروت ارزش دارد. * تنبلی و کار نکردن ریشه پا گذاشتن روی حق و رفتن به جهنم است. * امام جواد علیه‌السلام فرمودند: «من برای پول در آوردن کار نمی‌کنم. کار می‌کنم؛ نیاز دیگران را برطرف کنم‌.» 📆 ۱۴۰۲/۰۳/۲۸ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 پیوند الهی

🔸 مهم‌ترین ازدواجی که در اسلام صورت پذیرفت، ازدواج وجود مبارک حضرت امیر و فاطمه زهرا (سلام الله علیهما) بود که به پیشنهاد حضرت امیر و امضا کردنِ وجود مبارک پیامبر (علیهما السلام) صورت گرفت که در روایات آمده است که این به رضای الهی بود، به امضای الهی بود، به دستور الهی بود. 🔸 در مراسم عقد فاطمه زهرا و وجود مبارک امیرمؤمنان (سلام الله علیهما)، پیغمبر حضور دارد، علی بن ابی طالب به اذن حضرت خطبه می‌ خواند و خود حضرت رسول عقد را انشا می‌ کند. وقتی مراسم می‌خواست شروع شود، وجود مبارک حضرت علی به دستور پیغمبر (صلوات الله و سلامه علیهما‏) خطبه خواندند. خطبه حضرت امیر عصاره ‌اش توحید ذات اقدس الهی است، بیان اسمای حسنای الهی است، وحی و نبوت را معرفی کردن است و اینکه وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) اجازه داد که من داماد او بشوم. آن ‌گاه وجود مبارک پیغمبر فرمود: «قَدْ زَوَّجْتُكَ ابْنَتِی فَاطِمَةَ عَلَی مَا زَوَّجَكَ الرَّحْمَنُ»؛ ای علی آن طوری که ذات اقدس الهی فاطمه را به عقد تو در آورد، من هم فاطمه را به عقد تو در می ‌آورم «وَ قَدْ رَضِیتُ بِمَا رَضِی اللَّهُ لَهَا»؛ آنچه ذات اقدس الهی فرمود، ما راضی هستیم. آن‌ گاه «فَخَرَّ عَلِی سَاجِداً شُكْراً لِلَّهِ تَعَالَی وَ هُوَ یقُولُ رَبِّ أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِی أَنْعَمْتَ عَلَی‏». اين خلاصه خطبه عقد وجود مبارک فاطمه زهرا و حضرت امير(سَلامُ الله عَلَيْهما) در محضر وجود مبارک پيغمبر بود. 📚 مراسم اجرای خطبه عقد توسط حضرت استاد تاریخ: 1396/05/12 🌹☘🌹☘🌹 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 https://eitaa.com/quraanalkarim
انسان شناسی ۲۷۰.mp3
11.24M
۲۷۰ (ره) • بعضی وقتها یهو غمگین میشم! • بعضی وقتها الکی غصه دار میشم! • بعضی وقتها الکی ناامید میشم! ✘ چرا؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
30-Khotbeh1- j9- b4.mp3
2.94M
🔷 جلسه ٩- بخش چهارم 🌸 «ثُمَّ بَسَطَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ لَهُ فِي تَوْبَتِهِ وَ لَقَّاهُ كَلِمَةَ رَحْمَتِهِ» آنگاه خداوند سبحان توبة خویش را برایش گستراند و کلمۀ رحمت خود را بر زبانش جاری کرد «وَ وَعَدَهُ الْمَرَدَّ إِلَى جَنَّتِهِ وَ أَهْبَطَهُ إِلَى دَارِ الْبَلِيَّةِ وَ تَنَاسُلِ الذُّرِّيَّةِ» و بازگشت به بهشت خویش را بدو وعده داد و به سرای ابتلا و زایش فرزندان فرودش آورد 🔹دكتر محمدعلى انصارى ١ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 https://eitaa.com/quraanalkarim ☘🌿☘🌿☘🌿
سیدی سیدی ابن الرضا یا جواد الائمه ادرکنا رضوی روز گذشته ارسالی دوستان http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 https://eitaa.com/quraanalkarim
* ‌ ‌ ذکر تهلیل‌های دهه اول ماه ذی الحجه (از امیرالمومنین علیه السلام: هر کس این تهلیل ها را هر روز از این دهه بگوید، خدای عزوجل به ازای هر تهلیل، درجه‌ای در بهشت از در و یاقوت می‌دهد که بین هر دو درجه... لا اِلهَ اِلا اللّهُ عَدَدَ الّلَیالى وَالدُّهُورِ لا اِلهَ اِلا اللّهُ عَدَدَ اَمْواجِ الْبُحُورِ لا اِلهَ اِلا اللّهُ و رَحْمَتُهُ خَیْرٌ مِما یَجْمَعُونَ لا اِلهَ اِلا اللّهُ عَدَدَ الشَّوْکِ وَالشَّجَرِ لا اِلهَ اِلا اللّهُ عَدَدَ الشَّعْرِ وَالْوَبَرِ لا اِلهَ اِلا اللّهُ عَدَدَ الْحَجَرِ وَالْمَدَرِ لا اِلهَ اِلا اللّهُ عَدَدَ لَمْحِ الْعُیُونِ لا اِلهَ اِلا اللّهُ فِى الّلَیْلِ اِذا عَسْعَسَ وَالصُّبْحِ اِذا تَنَفَّسَ لا اِلهَاِلا اللّهُ عَدَدَ الرِّیاحِ فِى الْبَرارى وَالصُّخُورِ لا اِلهَ اِلا اللّهُ مِنَ الْیَوْمِ اِلى یَوْمِ یُنْفَخُ فِى الصُّورِ در روایت است که حضرت علی علیه السلام هر روز از دهه اول، ۱۰ بار این تهلیل‌ها را می‌گفته‌اند.) ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 https://eitaa.com/quraanalkarim
💠
 مراتب زائران

🔸 روایات را كه ملاحظه می ‌فرمایید دارد كه حضرت دید عده ‌ای مشغول ساختن ساختمانی‌ هستند، گاهی می‌ سازند، گاهی می ‌ایستند. فرمود اینها چه‌‌ هستند؟ چرا گاهی می ‌سازید و گاهی می ‌ایستید؟ گفتند داریم برای اهل بهشت خانه می‌ سازیم، هر وقت مصالح ساختمانی برسد، دیوار را می‌ چینیم و هر وقت نرسد، نمی‌ چینیم. فرمود مصالح ساختمانی چیست؟ گفتند اگر مؤمنی بگوید: «سُبْحَانَ اللَّهِ‏ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَر»، اینها مصالح ساختمانی آنجاست. معلوم می ‌شود ساختمان آنجا را با و با معارف می‌ سازند نه با سنگ و گل. 🔸 در روایات مربوط به این حدیث شریف را هم مرحوم مجلسی (رضوان الله علیه) در بحارالانوار نقل كرد و هم دیگران آوردند كه از امام ششم (سلام الله علیه) سؤال می ‌كنند که چرا كعبه چهار دیوار دارد و مربع است؟ فرمود: چون ، مربع است؛ سؤال شد که چرا «بیت المعمور» مربع است؟ فرمود چون دارای چهار گوشه و چهار ضلع است؛ سؤال شد كه چرا عرش دارای چهار گوشه است؟ فرمود: «لاَنّ الکلماتِ التی بُنیَ علیها الاسلام أَرْبَع»؛ چون آن كلماتی كه است، چهارتاست: «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَر» 🔸 این حدیث چقدر به انسان فروغ می‌ دهد! كسی به مكه مشرف می‌ شود كه دور همین كعبه بگردد و دیگری به مكه مشرف می ‌شود كه و «بینهما» هم مراتب! معلوم می‌ شود برای هر چیزی كه در جهان طبیعت است، ریشه ای در آن عالم وجود دارد و بر ماست كه به آن ریشه‌ های عالی اش برسیم؛ باید این ظواهر را انجام بدهیم كه كم كم به آن عمق راه پیدا كنیم. 📚 سوره مبارکه حدید جلسه 10 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
انسان شناسی ۲۷۱.mp3
11.24M
۲۷۱ چرا من اینهمه وقت، هیئت میرم، کربلا میرم، هر روز حرم میرم، اهل شب زنده‌داری‌ام، اما رشدم لاک پشتیه! من از کجا بفهمم این کارای معنوی من، داره به نفع من تموم میشه یا به ضرر من؟ چجوری می‌تونم این حرکت رو بسمت مقصد سریعترش کنم؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
عبادی 🔺در هر روز از این دهه بخواند پنج دعایى را که حضرت جبرییل براى حضرت عیسى علیه السّلام از جانب‏ خدا هدیه آورد، تا در این ایام بخواند، و آن پنج دعا این است: (۱) أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ اِلّا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ (۲) أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ اِلّا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ أَحَدا صَمَدا لَمْ یَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لا وَلَدا (۳) أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ اِلّا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ أَحَدا صَمَدا لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوا أَحَدٌ (۴) أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ اِلّا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ هُوَ حَیٌّ لا یَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ (۵) حَسْبِیَ اللهُ وَ کَفَى سَمِعَ اللهُ لِمَنْ دَعَا لَیْسَ وَرَاءَ اللهِ مُنْتَهَى أَشْهَدُ للهِ بِمَا دَعَا وَ أَنَّهُ بَرِی‏ءٌ مِمَّنْ تَبَرَّأَ وَ أَنَّ للهِ الْآخِرَةَ وَ الْأُولَى مفاتیح الجنان http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 https://eitaa.com/quraanalkarim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 مثل چمران بمیرید ... امروز سالگرد شهادت شهید چمران است. چمرانی که بعد از ۲۳ سال هجرت، به وطن بازگشت و مثل یک سرباز به آن خدمت کرد. چمران شخصیتی ذوابعاد بود که یکی از بهترین نمونه‌های در دنیای کنونی با ضابطه اسلامی است. شخصیتی در بالاترین مدارج علمی که برای قیامِ لِلّه هجرت کرد، سال‌ها مجاهده و سختی کشید و نهایتاً پاداشش را با شهادت گرفت ... http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مثل چمران بمیرید ... در این دنیا شرف را بیمه کرد.‌ صحبت‌های امام خمینی درباره شهید چمران پیام امام به چمران در زمانی که در جبهه بود: چقدر پیام زیباست: به چمران بگویید بیاید دلم برایش تنگ شده است. https://eitaa.com/quraanalkarim http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
4_5992351595583507129.mp3
5.22M
♨️مقدمه سازی ظهور امام زمان(عج) 👌 بسیار شنیدنی 🎤حجت الاسلام 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 https://eitaa.com/quraanalkarim
💠
  حُسن الوِلایه
🔸 وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) به خدا عرض كرد: «سُمنی حُسنَ الوِلایة»؛ والی خوب بودن، كارمند خوب بودن، و مسئول خوب بودن را به من عطا كن. در آن دعای دیگر به خدا عرض می ‌كند خدا‌یا من پناه می ‌برم به تو از اینكه نتوانم حوزه مأموریت خودم را خوب اداره كنم: «اعوذ بك مِن ... سوء الوِلایة». والی كسی است كه نسبت به زیر مجموعه خودش مدیریتی دارد؛ حالا زیر مجموعه او یك وقت كل مملكت است، او می‌ شود فقیه ولیّ، یک وقت زیر مجموعه او یك وزارتخانه است، او می ‌شود والی آن وزارتخانه، یك وقت یك نهاد است، او می‌ شود والی آن نهاد؛ هر كسی در قلمرو مأموریتش، والی است. 🔸 وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) به خدا عرض كرد خدا‌یا من پناه می ‌برم به تو از «سوء الولایة» یعنی از اینكه نتوانم حوزه مأموریت خودم را خوب تدبیر كنم؛ یا علمش را نداشته باشم یا مدیریتش را نداشته باشم یا تقوای كاری نداشته باشم. اگر كسی اینها را داشت، آن‌گاه ذات اقدس الهی هم آبروی او را در دنیا حفظ می‌كند هم در آخرت. ممكن است ما در جامعه ‌ای زندگی بكنیم كه افراد بد باشند اما بسیاری از هم از همین جامعه برخاستند؛ از همین افراد بود شهید_چمران 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1383/04/12
چه با عظمت است الحجه موسی به طور میرود به خانه ابراهیم با اسماعیل به قربانگاه محمد با علی به # و حسین با همه هستی اش به ‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌ 💎 حیدر امیرالمؤمنین است. 🌤الَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفࢪَج˹ ‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎◍⃟🌸◍⃟🌸◍⃟🌸◍⃟🌸◍⃟🌸◍⃟🌸◍⃟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
باید در همه اوصاف علمی و عملی از افراط و تفریط پرهیز کرد 🔹 شرح نهج البلاغه ـ حکمت 108 🌹 این حکمت که مربوط به است، جزء کلمات نورانی و مبسوط حضرت امیر است که از زراره نقل شده است. 🔹 قلب اگر معتدل باشد، اوصافی دارد که امیرالمومنین تبیین می کند و اگر تربیت شده نباشد خیلی از نعمت های الهی که نصیبش می شود را کم یا زیاد می کند، یا راه افراط می رود یا تفریط، پیشینیان در فن اخلاق می گفتند حکمت، شجاعت و مانند آن هر کدام از این عناوین دو طرف دارند یکی افراط و دیگری تفریط و آن هسته مرکزی این اوصاف هست که خوب است و اخلاق را در هسته مرکزی خلاصه می کردند. 🔹 زراره به نقل از حضرت امیر می گوید، یک مرکز و پاره گوشتی به نام قلب هست که خیلی کار می کند، این قلب، امری مادی است که اندیشه و انگیزه دارد، معارف را باور دارد و اندیشه اش، شعبه عملی نفس است. اما اینکه چرا قلب اینقدر عظمت دارد، چون هم حکمت را و هم اضداد حکمت را درک می کند وَ ذَلِكَ أَنَّ لَهُ مَوَادَّ مِنَ الْحِكْمَةِ وَ أَضْدَاداً مِنْ خِلَافِهَا. 🔺 امیرالمومنین سپس نمونه ها را ذکر می کند که فَإِنْ سَنَحَ لَهُ الرَّجَاءُ أَذَلَّهُ الطَّمَعُ، رجا خوب است، امید خوب است اما اگر از حد بگذرد به طمع می رسد و بعد از طمع نیز حرص است که این دو ناپسند است. 🔹 امیرالمومنین پس از ذکر این نمونه ها فرمودند: فَكُلُّ تَقْصِيرٍ بِهِ مُضِرٌّ وَ كُلُّ إِفْرَاطٍ لَهُ مُفْسِد، افراط و تفریط هر دو ناپسند و بد است، در همه اوصاف علمی و عملی هم بد است هم و انسان باید همواره در هسته مرکزی کار کند که از آن هسته مرکزی به نام یاد می شود. یعنی خیر الامور اوسطها به همین اشاره دارد، هر چند اگر کسی مانند امام معصوم که خود صراط مستقیم و ترازوی عمل هست، این اصل برای چنین شخصیتی عوض می شود و خیرالامور برای او اعلاها و اکثرها و اشدها و اوفرها است، برای همین امام مجتبی علیه السلام کل اموالش را می بخشد، برای ایشان این به معنای اسراف نیست چون می داند که به چه کسی این اموال را هدیه می دهد و چرا هدیه می دهد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
اهم مطالب جلسه سیزدهم 📌 از دین، در رسالت و کلمات امیرالمؤمنین(ع)-۱۳ 🔘بعضی‌ها به‌خاطر منافع واقعیِ خود دین‌گریزی می‌کنند، چون دین را واقع‌گرا نمی‌دانند 🔘غرور دین‌داری در زمان امیرالمؤمنین(ع) چگونه خود را نشان داد؟/ رئیس خوارج در زمان پیامبر(ص) به کثرت عبادت مشهور بود! 🔘اسلام و لیبرالیزم «حب ذات» را به رسمیت می‌شناسند ولی اسلام، منافع انسان را توسعه می‌دهد 🔘هنر اسلام تلفیق منافع فرد و جامعه است؛ با عامل «تقوا» http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔸ریشۀ اتهام دیکتاتوری زدن به نظام، تصورِ واقع‌گرا نبودن دین است که برخی جریان‌های سیاسی القا کرده‌اند. 🔹دربارۀ اهمیت اینکه «باید دین را واقعی ببینیم» می‌خواهم یک نکتۀ بسیار مهم را عرض کنم. وقتی ما دین را واقعی ببینیم، از یک طرف، دین‌گریزی کم می‌شود؛ چون یک عده‌ای دنبال منافع واقعی خودشان هستند نه دنبال ارزش‌های خیالی یا ارزش‌های اخلاقی‌ای که تصور می‌کنند واقعی نیست. آنهایی که به خاطر منافع واقعی خودشان دین‌گریزی می‌کنند، اگر دین را واقعی ببینند، دیگر دین‌گریزی نخواهند کرد. لذا بسیاری از دین‌گریزها به سمت دین خواهند آمد. 🔹از طرف دیگر، اگر دین را واقعی ببینیم، گروهی از دین‌داران که به دین‌داری خودشان مغرور هستند، دست از غرور دین‌داری برمی‌دارند. 🔺غرور دین‌داری در زمان امیرالمؤمنین(ع) چگونه خودش را نشان داد که امیرالمؤمنین(ع) با آن مبارزه می‌کرد؟ خوارج کسانی بودند که بیشتر از همه به امیرالمؤمنین(ع) ضربه زدند. رئیس خوارج کسی بود به نام «حرقوص بن زهیر» این فرد را باید بشناسیم. رسول خدا به او فرمودند: آیا تو در جان خودت، این احساس را پیدا نکردی که عابدترین فرد مدینه هستی و فضیلت تو از همۀ اینها بالاتر است؟ او گفت: بله! به این می‌گویند غرور دین‌داری! یک چنین فردی می‌شود رئیس خوارج! این کسی است که نمی‌تواند امیرالمؤمنین(ع) را بفهمد. این غرور دین‌داری چیز کمی نیست. اگر ما غرور پیدا کنیم، فهم ما تعطیل می‌شود. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔺برای اینکه دچار غرور دین‌داری نشویم، باید بدانیم که دین‌داری به نفع خودمان است و اگر دین‌داری کردیم هنر نکرده‌ایم! امیرالمؤمنین(ع) در این‌باره سخن واضحی دارد. در روایت هست که یک روز امیرالمؤمنین(ع) فرمود: من به هیچ‌کس، خوبی نکردم، من به هیچ یک از شما خدمتی نکردم. مردم با تعجب نگاه کردند. «قالَ عَلِیٌّ(ع)‏ یَوماً: ما أحسَنتُ إلى‏ أحَدٍ قَطُّ! فَرَفَعَ النّاسُ رُؤوسَهُم تَعَجُّباً» (نثر الدرّ، ج1،ص293 ) چرا تعجب کردند؟ چون این دین ناب امیرالمؤمنین(ع) را نمی‌شناسند و تصور آنها هم از مسائل اخلاقی، امور غیرواقعی و صرفاً ارزشی بوده است. 🔺مارکسیست‌ها می‌گفتند که شما باید از خودتان بگذرید و به جامعه بپیوندید، خودخواهی چیزی بدی است، منافع خودتان را کنار بگذارید و خودتان را فدای جامعه بکنید. اسلام در واقع خطاب به مارکسیست‌ها می‌گوید: شما چون خلاف فطرت بشر که حب ذات است، عمل می‌کنید، نظر اسلام از جهتی نزدیک‌تر به لیبرالیزم بود. چون این حب ذات را به رسمیت می‌شناسد. اسلام حب ذات را به رسمیت می‌شناسد. اسلام این حب ذات را توسعه می‌دهد و می‌گوید: منافع تو فقط همین چند منفعت نیست، منافع بیشتری وجود دارد، که ما با تعابیری مثل ایمان و معنویت و... از آنها یاد می‌کنیم. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔹هنر اسلام این است که به شما می‌گوید: اگر این‌گونه عمل کنید-که در دین، اسمش تقوا است- یعنی اگر شما با تقوا عمل کنید، هم به نفع خودت کار کرده‌ای هم اثرش و نفعش به جامعه می‌رسد و هنر اسلام این است که شما ضمن اینکه برای خودت کار می‌کنی، به نفع جامعه است و این دستور ویژه دین است که با نام تقوا صدا زده می‌شود. 🔺شاید این سؤال مطرح شود که در این میان، اخلاص چه می‌شود؟ اگر ما بنا است که برای منافع خودمان کار کنیم، و احکام اسلامی را این‌قدر واقعی ببینیم، پس اخلاص کجا قرار می‌گیرد؟ مردم فکر می‌کنند: اخلاص یعنی اینکه منفعت خودت را حذف کنی و برای خدا کار کنی! درحالی‌که اخلاص یعنی برای بالاترین منفعت خودت کار کنی که همان قرب خدا است. فقط برای این منفعت کار کن که نشان بدهی عقلت می‌رسد و می‌فهمی. 🔹ما نباید این تصور را از دین داشته باشیم که دین خواسته است تو از منافع خودت بگذری! تا این تصور را پیدا کنی، دچار عجب می‌شوی! 🔺پس وقتی حب ذات در نظر گرفته نشود و احکام دین به عنوان اموری غیرواقعی-که دنبال منافع ما نیست- تلقی بشود، یک فاجعه‌ای به وجود می‌آید به نام غرور دین‌داران و تفکر نکردن آنها و به تعبیر دیگر، دین‌دار غیر متفکر و بدون تشخیص. از طرف دیگر، یک فاجعه‌ای به وجود می‌آید به نام دین‌گریزی و یک فاجعه‌ای به وجود می‌آید به نام دوقطبی دین‌گریزان و دین‌مداران! 🚩سحر سیزدهم ماه رمضان1402 📢صوت: @Panahian_mp3 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 روح حج

🔸 در دهه ذی حجه مهم ترین حادثه ای كه رخ داد نزول سوره «برائت» است و ابلاغ برائت و تبری به دست امیر تبری یعنی علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (علیه آلاف التحیة و الثناء) است. همان وحی ای كه تبرّی را آورد دستور ابلاغش را هم صادر كرد كه «لاَ یؤَدِّیهَا إِلاَّ أَنْتَ أَوْ رَجُلٌ مِنْكَ»؛ این تبرّی را انسانی كه است باید ابلاغ كند و آن یا توی پیغمبر هستی یا كسی كه جای تو باشد، لذا وجود مبارك امیرالمؤمنین علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (علیه آلاف التحیة و الثناء) كه است، عهده‌ دار تبلیغ سوره تبرّی و برائت از مشركین شد. 🔺اگر حج فقط جنبه عبادی می‌ داشت، تقرب بود و اطراف حجر و سنگ گشتن بود، این در جاهلیت هم بود و با تفاوت كوتاهی در اسلام ظهور كرد؛ ولی اساس حج و چیز دیگری است. 🔸 امام باقر كه مظهر علم ذات اقدس الهی است و است (علیه آلاف التحیة و الثناء)، وقتی به مكه مشرف شد دید مردم كنار كعبه می ‌گردند و طواف می‌ كنند فرمود: «هَكَذَا كَانُوا یطُوفُونَ‏ فِی‏ الْجَاهِلِیةِ»؛ در جاهلیت هم همچنین اشواط سبعه داشتند و دور این كعبه می ‌گشتند، اسلام نیامده است تا همان سنت جاهلی را ادامه بدهد بلکه «إِنَّمَا أُمِرُوا أَنْ یطُوفُوا بِهَا ثُمَّ ینْفِرُوا إِلَینَا فَیعْلِمُونَا وَلَایتَهُمْ وَ مَوَدَّتَهُمْ وَ یعْرِضُوا عَلَینَا نُصْرَتَهُمْ ثُمَّ قَرَأَ هَذِهِ الْآیةَ ﴿فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النّاسِ تَهْوی إِلَیهِمْ﴾»؛ فرمود دور این سنگ ها گشتن در جاهلیت هم بود. این تعبیر كه احجار كعبه سود و زیانی نمی ‌رسانند، در بیانات اهل بیت آمده است، تا زائران كعبه بدانند كه در كنار كعبه گِل، آن كه و رهبری است محفوظ است. امام باقر فرمود اینها موظف ‌اند كه اطراف این سنگ ها بگردند اما بعد از طواف، ما بار یابند و مودتشان و نصرتشان و آمادگی شان و «حُضورُ الحاضر وَ قِیامُ الحجة بِوُجودِ النّاصر» را بر ما ، بعد این كریمه را قرائت كرد كه ﴿فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النّاسِ تَهْوی إِلَیهِمْ﴾. 📚 امام احیاگرحج ابراهیمی تاریخ: 1370/02/31 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7