در محضر نهج البلاغه
🌸قباله ای بی نظیر👇 🅾وَالنُّسْخَةُ هَذِهِ: «هَذَا مَا اشْتَرَى عَبْدٌ ذَلِيلٌ، مِنْ مَيِّت قَدْ أُ
ادامه نامه سوم:
⭕️اشْتَرَى هَذَا الْمُغْتَرُّ بِالاَْمَلِ، مِنْ هَذَا الْمُزْعَجِ بِالاَْجَلِ،
هَذِهِ الدَّارَ بِالْخُرُوجِ مِنْ عِزِّ الْقَنَاعَةِ، وَالدُّخُولِ فِي ذُلِّ الطَّلَبِ وَالضَّرَاعَةِ، فَمَا أَدْرَکَ هَذَا الْمُشْتَرِي فِيمَا اشْتَرَى مِنْهُ مِنْ دَرَک فَعَلَى مُبَلْبِلِ أَجْسَامِ الْمُلُوکِ، وَسَالِبِ نُفُوسِ الْجَبَابِرَةِ، وَمُزِيلِ مُلْکِ الْفَرَاعِنَةِ، مِثْلِ کِسْرَى وَقَيْصَرَ، وَتُبَّع وَحِمْيَرَ،
🏦 اين خانه را فريب خورده ی آرزوها از کسى که در سرآمد معين (و کوتاهى)از اين جهان بيرون رانده مى شود، به مبلغ خروج از عزت قناعت، و دخول در ذلت حرص و دنياپرستى و خوارى، خريدارى نموده است.
🏫هرگونه عيب و نقص و کشف و خلافى که در اين معامله واقع شود و خسارتى به مشترى برسد بر عهده #بيمارى_بخش اجسام پادشاهان و گيرنده جان جباران و زايل کننده سلطنت فراعنه همچون کسرى، قيصر، تبّع و حمير خواهد بود.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
خدا رحم کند از وابستگی به متاع دنیا
🏠متاع دنیا و آرزوهای بزرگ
💰وَمَنْ جَمَعَ الْمَالَ عَلَى الْمَالِ فَأَکْثَرَ، وَمَنْ بَنَى وَشَيَّدَ، وَزَخْرَفَ وَنَجَّدَ، وَادَّخَرَ وَاعْتَقَدَ، وَنَظَرَ بِزَعْمِهِ لِلْوَلَدِ، إِشْخَاصُهُمْ جَمِيعاً إِلَى مَوْقِفِ الْعَرْضِ وَالْحِسَابِ، وَمَوْضِعِ الثَّوَابِ وَالْعِقَاب
🔊و هر کس اموالى را گردآورى کرد و بر آن افزود، بنا کرد ساخت و محکم ساخت ، کسانی که خانه هایشان را آراستند و زينت نمودند، اموالشان را اندوختند و نگهدارى کردند و به گمان خود براى فرزندان باقى گذاردند،
👈اينها همان کسانى هستند که همگى به پاى حساب و محل ثواب و عقاب رانده خواهند شد
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
انما المال و البنون زینه الحیاه الدنیا
در محضر نهج البلاغه
🏠متاع دنیا و آرزوهای بزرگ 💰وَمَنْ جَمَعَ الْمَالَ عَلَى الْمَالِ فَأَکْثَرَ، وَمَنْ بَنَى وَشَيَّد
ای عقل به دادمان برس
🅾 إِذَا وَقَعَ الاَْمْرُ بِفَصْلِ الْقَضَاءِ (وَخَسِرَ هُنالِکَ الْمُبْطِلُونَ) شَهِدَ عَلَى ذَلِکَ الْعَقْلُ إِذَا خَرَجَ مِنْ أَسْرِ الْهَوَى وَسَلِمَ مِنْ عَلاَئِقِ الدُّنْيَا».
🅾در آن هنگام که فرمان داورى الهى صادر مى شود و #بيهوده_کاران در آنجا زيان مى بينند،
و شاهد اين سند #عقل است آن گاه که از تحت تأثير هوا و هوس خارج شود و از علايق دنيا به سلامت بگذرد».
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
هدایت شده از در محضر نهج البلاغه
بررسی نامه های امام علی علیه السلام برای نسل امروز
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
@nahjemam
153
💥من از کرم حضرت زهرا حسنی ام
هر روز کنم شکر خدا را حسنی ام
انگار که پاداش حسینی شدن این است
مانند علی اکبر و سقا حسنی ام
او با کرمش داد به من جان دوباره
تا هست نفس، مردم دنیا حسنی ام
دیدم همه ی ناشدنی ها شدنی شد
غم نیست میان دل من تا حسنی ام
اصلا به دلم نیست غم و غصه فردا
حتما شده خوشبختی ام امضا حسنی ام
یک عمر گناهم حسنه گشت همین که
گفتم به مناجات : خدایا حسنی ام !
آقا نبری آبرویم را به قیامت
گفتم به همه مردم دنیا حسنی ام
از هرچه که آید به خیالم سری آقا
از هر چه که آرم به زبان بهتری آقا
هر کس به تو دل داد در این دوره زمانه
هرگز نشود بسته به رویش دری آقا
سادات همه مادری هستند ولیکن
اندازه تو نیست کسی مادری آقا
بر دوش حسینت بدرخشد عَلَم تو
داری چه علمدار و عجب لشکری آقا
در پاسخ دشنام فقط لطف نمودی
والله ِ که آئینه پیغمبری آقا
کوچک تر از آنم که تو را مدح نمایم
تو معجزه ای ، بی بدلی ، محشری آقا
لرزید ز پا تا به سر ِ لشکر کفار
هر وقت بنا شد که بگردی تو علمدار
در جنگ جمل بود که ماندند خلایق
هستی تو حسن یا که علی حیدر کرار
همراه ابالفضل و حسینت که بیایی
کار سپه کفر شود زار تر از زار
از بی کسیت غم نخور ای مرد حماسه
کس نیست حریف تو چه بی یار ، چه با یار
عالم به علی نازد و مولا به ابالفضل
چون یاد گرفته ز حسن شیوه پیکار
آقا نبری آبرویم را به قیامت
گفتم به همه مردم دنیا حسنی ام
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🤔 شريح قاضی کيست؟
👈شريح بن حارث ابواميه از قبيله «بنى کنده» بود در اينکه آيا او از صحابه بود يا نه در ميان مورخان گفتگو است. بعضى گفته اند او نزد پيامبر آمد و ایشان را ملاقات کرد و مسلمان شد.
👈عمر او را قاضى کوفه قرار داد و اين منصب تا زمان امير مؤمنان على(عليه السلام) ادامه داشت و حضرت نيز او را به موجب سوابقش در اين کار ابقا فرمود و به او شرط کرد حکم نهايى را بدون اطّلاع آن حضرت صادر نکند.
👈اين منصب تا زمان حجاج ادامه داشت.
👈ابن خلکان او را از تابعين مى شمرد و معتقد است شريح شصت و پنج سال بر مسند قضا نشسته بود و در اين مدت تنها سه سال، آن هم در زمان فتنه عبدالله بن زبير از قضاوت امتناع ورزيد و سرانجام در زمان حجاج استعفاى خود را به او داد و ديگر تا آخر عمر قضاوت نکرد.
👈😡بى شک او با همه خطاها و اشتباهاتش گرفتار سوء عاقبت شد; يکى از شواهد این داستان است:
👈هنگامى که ابن زياد، هانى بن عروه را دستگير کرد او فرياد مى زد: کجا هستند دينداران و اهل اين شهر که مرا در برابر دشمنشان تنها گذاردند. و در عین حال خون بر محاسنش جارى بود. در اين هنگام صداى فريادهايى بر در قصر دارالاماره شنيده شد و معلوم شد طايفه بنى مذحج که هانی بزرگ آنها بود قصر را احاطه نمودند #عبيدالله بن زياد به شريح قاضى گفت: بيا تماشا کن هانى زنده است سپس بيرون رو و به مردم خبر بده که او زنده است و او را ديده اى. شريح هم اين کار را انجام داد و مردم پراکنده شدند (سپس ابن زياد) هانى را به قتل رساند😢.
👈در واقع شريح مى دانست جان هانى در خطر است چرا ياران و حاميان او را امر به بازگشت کرد و رضايت ابن زياد را بر رضايت خدا مقدم داشت.
🅾موضع گيرى هاى نامناسب يا 🌀سکوت معنادار در برابر امر شهادت امام حسين(عليه السلام) و اسارت اسيران در آن زمان که در کوفه بود نيز نشانه ديگرى از #خباثت و ضعف نفس اوست.
👈اگر او قبيله بنى مذحج را به هنگامى که دارالاماره را در محاصره خود داشتند امر به بازگشت نمى کرد اوضاع کوفه و آينده ياران امام حسين(عليه السلام) به شکل ديگرى رقم مى خورد.
🅾هنگامى که مختار بر سر کار آمد او را به سبب کوتاهى هايى که در امر يارى ياران امام حسين(عليه السلام) کرده بود از منصبش عزل کرد.
مواظب قضاوت ها و گفتارمان باشیم تا عاقبت به خیر شویم
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✍نامه امام به بعضی از فرماندهان سپاه
📜فَإِنْ عَادُوا إِلَى ظِلِّ الطَّاعَةِ فَذَاکَ الَّذِي نُحِبُّ، وَإِنْ تَوَافَتِ الاُْمُورُ بِالْقَوْمِ إِلَى الشِّقَاقِ وَالْعِصْيَانِ فَانْهَدْ بِمَنْ أَطَاعَکَ إِلَى مَنْ عَصَاکَ، وَاسْتَغْنِ بِمَنِ انْقَادَ مَعَکَ عَمَّنْ تَقَاعَسَ عَنْکَ، فَإِنَّ الْمُتَکَارِهَ مَغِيبُهُ خَيْرٌ مِنْ مَشْهَدِهِ، وَقُعُودُهُ أَغْنَى مِنْ نُهُوضِهِ.
📚مخالفان را (کسانى که فرمان تو را در مقابله با لشکريان طلحه و زبير پذيرا نيستند) نصيحت کن.
📋اگر به سايه اطاعت باز گردند (و تسليم فرمان تو شوند) اين همان چيزى است که ما دوست داريم (و از آنها مى خواهيم)
📋و اگر حوادث، آنان را به سوى اختلاف و عصيان کشاند به کمک کسانى که از تو اطاعت مى کنند با کسانى که از تو نافرمانى مى کنند پيکار کن
📋و با کسانى که مطيع اند از کسانى که سستى مىورزند خود را بى نياز ساز;
👈زيرا #سست عنصران و کسانى که از جنگ با دشمن #کراهت دارند #غيبت شان بهتر از حضورشان است و قعود آنها از جنگ، از قيامشان کارسازتر است!
#نامه شماره 4
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه، و پای منبر امام علیه السلام
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
@nahjemam
153
در محضر نهج البلاغه
✍نامه امام به بعضی از فرماندهان سپاه 📜فَإِنْ عَادُوا إِلَى ظِلِّ الطَّاعَةِ فَذَاکَ الَّذِي نُحِبّ
🌸افراد سست را کنار بزن 👇
💥شأن صدور نامه:
⭕️«بعد از قتل عثمان و بيعت عامه مردم با امير مؤمنان هنگامى که طلحه و زبير به اهداف خود که خلافت (يا لااقل امارت بخشى از جهان اسلام بود)، نرسيدند، از مدينه به سمت مکّه حرکت کردند و در مکّه عبدالله بن زبير را نزد عايشه فرستادند که به او بگويد عثمان، مظلوم کشته شد و على بن ابى طالب امور مردم را قبضه کرد ... و ما از اين مى ترسيم که مفاسدى از اين طريق در جهان اسلام پيدا شود. ⭕️اگر مصلحت مى بينى در سفر به بصره همراه ما باش اميد است خداوند به وسيله تو اختلاف اين امّت را التيام بخشد و شکاف ميان آنها را پر کند ...
⭕️عبدالله بن زبیر نزد عايشه آمد و پيام را رساند. #عايشه در ابتدا امتناع ورزيد ولی فرداى آن روز موافقت خود را اعلام کرد ⭕️هنگامى که طلحه و زبير به اتفاق عايشه و گروه شورشيان به بصره رسيدند عثمان بن حنيف فرماندار امير مؤمنان على در بصره نامه اى به آن حضرت نوشت و آن حضرت را از اوضاع مطلع ساخت. حضرت نامه فوق👆 را براى عثمان بن حنيف فرستاد و دستور داد به اتفاق گروه وفاداران از اهالى بصره در مقابل مخالفان بايستند».
اکنون به شرح مختصرنامه مى پردازيم.
تعبير به «ظِلِّ الطَّاعَةِ» (سايه اطاعت) تعبير لطيفى است و اشاره به اين دارد که عصيان و سرکشى و مخالفت، همچون آفتاب سوزان است و اطاعت و تسليم در برابر فرماندهان عدل، سايه لذت بخشى است که به جامعه آرامش مى دهد.
در پايان اين نامه امام علیه السلام اشاره به دليل دستور خود می نماید
واين همان چيزى است که قرآن مجيد نيز درباره گروهى از منافقان در سوره توبه اشاره کرده: «(لَوْ خَرَجُوا فِيکُمْ مَّا زَادُوکُمْ إِلاَّ خَبَالا وَلاََوْضَعُوا خِلاَلَکُمْ يَبْغُونَکُمُ الْفِتْنَةَ); اگر آنها همراه شما (به سوى ميدان جهاد) خارج مى شدند جز اضطراب و ترديد و فساد، چيزى بر شما نمى افزودند و به سرعت در بين شما به فتنه انگيزى (و ايجاد تفرقه و نفاق) مى پرداختند».
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸نامه 5 در يک نگاه 🌸
👈نامه به اشعث بن قیس
🔰اين نامه عمدتاً به اين نکته اشاره دارد که مقامات و #منصب ها در حکومت اسلامى وسيله آب و نان افراد #نيست بلکه امانتهاى الهى است که بايد به دقت از آن مراقبت کنند. 🔰به همين دليل بايد نسبت به مردم استبداد به خرج #ندهند و در مورد بيت المال با احتياط تمام گام بردارند.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸وَإِنَّ عَمَلَکَ لَيْسَ لَکَ بِطُعْمَة وَلَکِنَّهُ فِي عُنُقِکَ أَمَانَةٌ، وَأَنْتَ مُسْتَرْعًى لِمَنْ فَوْقَکَ.
👈اين فرماندارى، براى تو وسيله آب و نان نيست; بلکه امانتى است در گردنت و (بدان) تو از سوى مافوق خود تحت مراقبت هستى.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه
🌸وَإِنَّ عَمَلَکَ لَيْسَ لَکَ بِطُعْمَة وَلَکِنَّهُ فِي عُنُقِکَ أَمَانَةٌ، وَأَنْتَ مُسْتَرْعًى لِ
⭕️مرافب اعمالت باش فرماندار😳
🔰لَيْسَ لَکَ أَنْ تَفْتَاتَ فِي رَعِيَّة، وَلاَ تُخَاطِرَ إِلاَّ بِوَثِيقَة، وَفِي يَدَيْکَ مَالٌ مِنْ مَالِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ، وَأَنْتَ مِنْ خُزَّانِهِ حَتَّى تُسَلِّمَهُ إِلَيَّ، وَلَعَلِّي أَلاَّ أَکُونَ شَرَّ وُلاَتِکَ لَکَ، وَالسَّلاَمُ
🔰(تو ای فرماندار) هرگز حق ندارى درباره رعيّت، استبداد به خرج دهى
🔰و حق ندارى در کارهاى مهم و خطير بدون اطمينان وارد شوى.
🔰در دست تو بخشى از اموال خداوند عزّوجلّ است و تو يکى از خزانه داران او هستى،
#بايد آن را حفظ کنى تا به دست من برسانى، 👈اميد است من رييس بدى براى تو نباشم
والسلام.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔊مقامات کشور اسلام امانت الهى است
🔺 اشعث بن قيس به موجب سوابق سويى که داشت بعد از روى کار آمدن امام(عليه السلام) احساس ناامنى در موقعيت خود کرد که امام(عليه السلام) شاید او را از حکومت آذربايجان بردارد و مسأله جنگ جمل و قتل عثمان را بهانه اى براى سرکشى قرار داد،
🔶 لذا امام(عليه السلام) براى پيش گيرى از فتنه انگيزى او اين نامه را برايش نوشت و در آغاز نامه چنين فرمود:
🔶اگر لغزشهايى چنين و چنان از تو سر نزده بود در اين کار (فرماندارى آذربايجان يا بيعت کردن با امام(عليه السلام)) مقدم بر ديگران بودى و شايد پايان کار تو آغاز آن را جبران کند ... اگر تقواى الهى را پيشه کنى».
🔶سپس امام(عليه السلام) در ادامه اين نامه اشاره به قتل عثمان و بيعت مردم با او و شورش طلحه و زبير و شکستن بيعت آن حضرت نمود و افزود که آنها عايشه را نيز با خود به سوى بصره بردند و من به اتفاق مهاجرين و انصار به سوى آنها رفتم و در ميدان نبرد در مقابل هم قرار گرفتيم. من از آنها خواستم که از سرکشى بازگردند و به بيعت خود وفادار باشند و آنچه وظيفه اتمام حجت بود انجام دادم; ولى آنها نپذيرفتند #جنگ در گرفت و شکست خوردند و گروهى مجروح شدند و گروهى فرار کردند و #من دستور دادم مجروحان را نکشند و فراريان را تعقيب نکنند و هرکس سلاح خود را بر زمين بگذارد و به خانه خويش برود و در را به روى خود ببندد در امان خواهد بود.
🔺سپس امام(عليه السلام) نامه فوق را بيان فرمود.
🔶امام(عليه السلام) در اين نامه، اوّل او را با دو جمله پرمعنا هشدار مى دهد و ديدگاه اسلام درباره پست ها و منصب هاى حکومتى را بیان میدارد.
👈 از ديدگاه اسلام رييس حکومت، وزرا، استان داران و فرماندهان، تنها امانت دارانى هستند که امانت جامعه اسلامى از سوى خداوند به آنها سپرده شده و #نبايد آن را وسيله برترى جويى و تحصيل منافع شخصى کنند;
👈بلکه بايد مانند هر امانت دار امين از آن مراقبت به عمل آورده و سالم به دست اهلش بسپارند.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
خدایا به دولتمردان ما تقوا عنایت فرما
📜سه وظيفه يک فرماندار در گفتار امام:
🖌 «تو حق ندارى درباره رعيّت استبداد به خرج دهى»; (لَيْسَ لَکَ أَنْ تَفْتَاتَ فِي رَعِيَّة).
🔗بلکه بايد طبق موازين الهى و آنچه در اسلام درباره حقوق مردم پيش بينى شده رفتار کنى نه اينکه آنچه دلخواه توست خودسرانه انجام دهى و با مردم همچون بندگان و بردگان عمل کنى.
🖌 «تو حق ندارى در کارهاى مهم و خطير بدون اطمينان وارد شوى»; (وَلاَ تُخَاطِرَ إِلاَّ بِوَثِيقَة).
🔗و در امورى که با سرنوشت مردم سر و کار دارد جز با دقت و تأمل و مشورت کافى و در صورت لزوم گرفتن اذن از امام(عليه السلام) و پيشوايت اقدام مکن، زيرا براى حفظ امانت هاى مهم بايد از دست زدن به کارهاى خطرناک پرهيز کرد;
🖌و سومین وظیفه: درباره حفظ اموال بيت المال : «در دست تو بخشى از اموال خداوند عزّوجلّ است(اموال بیت المال) و تو يکى از خزانه داران او هستى بايد آن را حفظ کنى تا به دست من برسانى»; (وَفِي يَدَيْکَ مَالٌ مِنْ مَالِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ، وَأَنْتَ مِنْ خُزَّانِهِ حَتَّى تُسَلِّمَهُ إِلَيَّ).
🔗در پايان مى فرمايد: «اميد است من رييس بدى براى تو نباشم والسلام»; (وَلَعَلِّي أَلاَّ أَکُونَ شَرَّ وُلاَتِکَ لَکَ وَالسَّلاَمُ).
👈و اين تعبير، تعبيرى است بسيار متواضعانه و پدرانه.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
⭕️مومن مواظب باش
🌸 وَإِذَا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آيَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّىٰ يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ ۚ وَإِمَّا يُنْسِيَنَّكَ الشَّيْطَانُ فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرَىٰ مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ(آیه73)
🍀هر وقت در مجلسی بودی و دیدی که مشغول انکار و تمسخر آیههای ما هستند، ترکشان کن؛ مگر که مشغول حرفی دیگر شوند. اگر احیاناً شیطان از یادت برد، بهمحض یادآوری، همنشینی با این جماعتِ بدکار را قطع کن.
🌸 وَمَا عَلَى الَّذِينَ يَتَّقُونَ مِنْ حِسَابِهِمْ مِنْ شَيْءٍ وَلَٰكِنْ ذِكْرَىٰ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ
🍀 البته کسانی که مراقب رفتارشان باشند، شریک جرم آن یاوهگوها نیستند؛ ولی بههرحال بهیادشان میآوریم تا به گناهِ انکار و مسخرهکردن آیههای الهی آلوده نشوند. (آیه74)
#تفسیر_ آیات_فوق👆 (استاد رنجبر)
☘ خمیازه ،خمیازه میاره
ندیدی وقتی کسی در برابر شما باشه
خمیازه بکشه ، شما هم ناخواسته و ناخودآگاه خمیازه میکشید این یعنی همنشینی اثر دارد به همین دلیل قرآن کریم می فرماید در محفل و مجلس گناه ورود نکنید چرا،؟ چون گناه ,گناه میاره آنها آلوده اند شما را هم آلوده می کنند مگر اینکه دست شما پر باشه و بتوانید با منطق و نصیحت آنها را از گناه باز بدارید یعنی هدف از حضور شما تذکر باشه، تلنگر باشه و آنها هم تاثیر بگیرند و شما هم از آنها تأثیر نگیرید
حکایت آن غلام در قصه های سعدی نباشه که می گفت
رفت غلامی که آب آرد
آب آمد غلام ببرد
در یک چنین صورتی حضور در چنین مجلسی برای چنین کسی مانعی ندارد و گناه مجلسیان به پایش نوشته نمی شود.
🌸نامه شماره6 در يک نگاه
☘نامه به معاویه
💥امام(عليه السلام) طىّ اين نامه در واقع در چند چيز با معاويه اتمام حجت مى کند:
1⃣نخست اينکه مسأله بيعت او همانند بيعت مردم با خلفاى پيشين بوده (بلکه از جهاتى برتر) بنابراين هيچ کس نمى تواند به مخالفت با آن برخيزد و بايد همه با آن هماهنگ باشند.
ديگر اينکه کسانى که از حوزه بيعت دور بوده اند چون به آنها خبر مى رسد که مهاجرين و انصار با کسى بيعت کرده اند، در نتيجه آنها نيز بايد بپذيرند، همان گونه که سابقا هم چنين بوده است.
2⃣ديگر اينکه اگر کسى بخواهد از اين بيعت خارج شود بايد او را باز گردانند و اگر سرکشى و مقاومت کند مسلمانان مى توانند با او به جنگ برخيزند.
3⃣ قتل عثمان را بهانه اى براى سرپيچى از بيعت قرار دادن بسيار نادرست و بى معناست، زيرا امام(عليه السلام) کمترين دخالت در قتل عثمان نداشته است.
4⃣امام علیه السلام از معاويه دعوت مى کند که با جرير بن عبدالله که نماينده آن حضرت بود بيعت کند و آتش ها را خاموش سازد.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
📚إِنَّهُ بَايَعَنِي الْقَوْمُ الَّذِينَ بَايَعُوا أَبَا بَکْر وَعُمَرَ وَعُثْمَانَ عَلَى مَا بَايَعُوهُمْ عَلَيْهِ، فَلَمْ يَکُنْ لِلشَّاهِدِ أَنْ يَخْتَارَ، وَلاَ لِلْغَائِبِ أَنْ يَرُدَّ
📋 بدان (بيعتى که مردم در مدينه با من کردند، براى تو که در شام بودى الزام آور است، زيرا)
📜همان کسانى که با ابوبکر و عمر و عثمان بيعت کردند با همان شرايط با من بيعت نمودند،
📜بنابراين نه حاضران اختيار فسخ يا مخالفت با آن را دارند و نه کسى که غايب بوده حق رد کردن آن را دارد.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✍ وَإِنَّمَا الشُّورَى لِلْمُهَاجِرِينَ وَالاَْنْصَارِ، فَإِنِ اجْتَمَعُوا عَلَى رَجُل وَسَمَّوْهُ إِمَاماً کَانَ ذَلِکَ للهِِ رِضًا، فَإِنْ خَرَجَ عَنْ أَمْرِهِمْ خَارِجٌ بِطَعْن أَوْ بِدْعَة رَدُّوهُ إِلَى مَا خَرَجَ مِنْهُ، فَإِنْ أَبَى قَاتَلُوهُ عَلَى اتِّبَاعِهِ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَلاَّهُ اللهُ مَا تَوَلَّى.
✍شورا تنها از آنِ مهاجران و انصار است،
📃 هرگاه همگى کسى را برگزيدند و امامش ناميدند، خداوند از او راضى و خشنود است;
📜بنابراين اگر کسى از فرمان آنها با بدگويى يا بدعتى خارج گردد، مسلمانان او را به جاى خود باز مى گردانند،
📃و اگر امتناع ورزد، با او پيکار مى کنند،
📜چرا که از غير مسير مؤمنان تبعيت کرده و خدا او را در بيراهه رها مى سازد.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✍ وَلَعَمْرِي، يَا مُعَاوِيَةُ، لَئِنْ نَظَرْتَ بِعَقْلِکَ دُونَ هَوَاکَ لَتَجِدَنِّي أَبْرَأَ النَّاسِ مِنْ دَمِ عُثْمَانَ، وَلَتَعْلَمَنَّ أَنِّي کُنْتُ فِي عُزْلَة عَنْهُ إِلاَّ أَنْ تَتَجَنَّى; فَتَجَنَّ مَا بَدَا لَکَ!
وَالسَّلاَمُ.
✍اى معاويه! به جانم سوگند اگر با نگاه عقل بنگرى نه با چشم هوا و هوس، مرا از همه مبرّاتر از خون عثمان مى يابى
📄و خواهى دانست من به کلّى از آن برکنار بودم #مگر_اينکه در مقام تهمت برآيى و چنين نسبت ناروايى را به من بدهى.
📄 اگر چنين است هر تهمتى مى خواهى بزن والسلام.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
📚إِنَّهُ بَايَعَنِي الْقَوْمُ الَّذِينَ بَايَعُوا أَبَا بَکْر وَعُمَرَ وَعُثْمَانَ عَلَى مَا بَايَعُوهُمْ عَلَيْهِ، فَلَمْ يَکُنْ لِلشَّاهِدِ أَنْ يَخْتَارَ، وَلاَ لِلْغَائِبِ أَنْ يَرُدَّ
📋 بدان (بيعتى که مردم در مدينه با من کردند، براى تو که در شام بودى الزام آور است، زيرا)
📜همان کسانى که با ابوبکر و عمر و عثمان بيعت کردند با همان شرايط با من بيعت نمودند،
📜بنابراين نه حاضران اختيار فسخ يا مخالفت با آن را دارند و نه کسى که غايب بوده حق رد کردن آن را دارد....
🌸نامه امام علی علیه السلام به معاویه
ادامه نامه در کانال زیر👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
Hamed-Zamani-Sobhe-Omid (1).mp3
4.11M
#صبحت بخیر آقای من
#حامد زمانی
http://eitaa.com/joinchat/2325348370Ce3d54df2a2