VID_20250123_133125_831_320kbps.mp3
5.04M
#موعظه
🔸اگر بعد از یک اشتباه یا شکست، خودتان را مدام سرزنش میکنید، و یا نمیتوانید خطاهای دیگران را فراموش نمایید؛ این 2 دقیقه را از دست ندهید!
🎙استاد شجاعی
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه نور آیه ۲۶ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی 💫 نوریان مر نوریان را ط
📝تفسیر سوره مبارکه نور آیه ۲۶
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
↩️ ۲ ـ آیا این یک حکم تکوینى است یا تشریعى
بدون شک، قانون نوریان مر نوریان را طالبند و ناریان مر ناریان را جاذبند و ضرب المثل معروف کند همجنس با همجنس پرواز و همچنین ضرب المثلى که در عربى معروف است: السِّنْخِیَّةُ عِلَّةُ الاِنْضِمامِ ، همه، اشاره به یک سنت تکوینى است که ذره، ذره موجوداتى را که در ارض و سما است در بر مى گیرد که جنس خود را همچو کاه و کهربا جذب مى کنند .
همه جا، همنوعان سراغ همنوعان مى روند، و هر گروه و هر دسته اى با هم سنخان خود گرم و صمیمى اند.
اما این واقعیت مانع از آن نخواهد بود که آیه بالا همانند آیه الزّانِیَةُ لا یَنْکِحَها إِلاّ زانَ أَوْ مُشْرِکٌ اشاره به یک حکم شرعى باشد که ازدواج با زنان آلوده حداقل در مواردى که مشهور و معروف به عمل منافى عفتند، ممنوع است.
مگر همه احکام تشریعى ریشه تکوینى ندارد؟ مگر سنت هاى الهى در تشریع و تکوین هماهنگ نیستند؟ (براى توضیح بیشتر به شرحى که ذیل آیه مزبور ذکر کردیم مراجعه فرمائید).
* * *
۳ ـ پاسخ به یک سؤال
در اینجا سؤالى مطرح است و آن این که: در طول تاریخ یا در محیط زندگى خود، گاه مواردى را مى بینیم که با این قانون هماهنگ نیست، به عنوان مثال در خود قرآن آمده است: همسر نوح (علیه السلام) و همسر لوط (علیه السلام) زنان بدى بودند و به آنها خیانت کردند(۳) و در مقابل، همسر فرعون از زنان با ایمان و پاکدامنى بود که گرفتار چنگال آن طاغوت بى ایمان گشته بود.(۴)
در مورد پیشوایان بزرگ اسلام، نیز کم و بیش نمونه هائى از این قبیل دیده شده است که تاریخ اسلام گواه آن مى باشد.
در پاسخ، علاوه بر این که: هر قانون کلى استثناهائى دارد، باید به دو نکته توجه داشت:
۱ ـ در تفسیر آیه، گفتیم: منظور اصلى از خباثت همان آلودگى به اعمال منافى عفت است و طیب بودن نقطه مقابل آن مى باشد، به این ترتیب، پاسخ سؤال روشن مى شود; زیرا هیچ یک از همسران پیامبران و امامان به طور قطع انحراف و آلودگى جنسى نداشتند، و منظور از خیانت در داستان نوح(علیه السلام)و لوط(علیه السلام) جاسوسى کردن به نفع کفار است، نه خیانت ناموسى.
اصولاً این عیب از عیوب تنفر آمیز محسوب مى شود و مى دانیم محیط زندگى شخصى پیامبران از اوصافى که موجب نفرت مردم است باید پاک باشد، تا هدف نبوت که جذب مردم به آئین خدا است، عقیم نماند.
۲ ـ از این گذشته، همسران پیامبران و امامان در آغاز کار، حتى کافر و بى ایمان هم نبودند و گاه بعد از نبوت به گمراهى کشیده مى شدند که، مسلماً آنها نیز روابط خود را مانند سابق با آنها ادامه نمى دادند، همان گونه که همسر فرعون در آغاز که با فرعون ازدواج کرد، به موسى ایمان نیاورده بود، اصولاً موسى هنوز متولد نشده بود، بعداً که موسى مبعوث شد، ایمان آورد و چاره اى جز ادامه زندگى توأم با مبارزه نداشت، مبارزه اى که سرانجامش شهادت این زن با ایمان بود.
* * *
✍ پی نوشت:
۳ ـ تحریم، آیه ۱٠.
۴ ـ تحریم، آیه ۱۱.
✔️ پایان
@Nahjolbalaghe2
24.Noor.26.mp3
2.11M
🎙 تفسیر صوتی آیه ۲۶ سوره مبارکه نور
📝 مفسّر : حجتالاسلاموالمسلمین قرائتی
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر خطبه ۱۰۹ بخش اول ⚡️قدرت و عظمت خداوند 🔭خطبه در يك نگاه: اين خطبه از خطبه هاى بسيار
📝 شرح و تفسیر خطبه ۱۰۹ بخش اول
⚡️قدرت و عظمت خداوند
↩️ و در جاى ديگر مى فرمايد: «يَا أَيُهَّا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفَقَرَاءُ إِلىَ اللهِ وَاللهُ هُوَ الْغَنِىُّ الْحَمِيدُ; اى مردم! شما همگى نيازمند به خداييد; تنها خداوند است که بى نياز و شايسته هرگونه حمد و ستايش است».(3)
و بالأخره به صورت جامع مى فرمايد: «قُلِ اللّهُمَّ مَالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِي الْمُلْکَ مَنْ تَشَاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِکَ الْخَيْرُ إِنَّکَ عَلى کُلِّ شَىْء قَدِيرٌ; بگو: بارالها! مالک حکومت ها تويى; به هر کس بخواهى حکومت مى بخشى و از هر کس بخواهى حکومت را مى گيرى; هر کس را بخواهى عزّت مى دهى و هر کس را بخواهى خوار مى کنى; تمام خوبى ها به دست تو است; تو بر هر چيزى توانا هستى!».(4)
در ادامه اين شش وصف، به چهار وصف ديگر اشاره کرده، مى فرمايد: «هر کس سخنى بگويد نطق او را مى شنود، و هر کس سکوت کند اسرار درونش را مى داند، آن کس که زنده است روزيش بر او است، و آن کس که مى ميرد بازگشتش به سوى اوست». (مَنْ تَکَلَّمَ سَمِعَ نُطْقَهُ، وَ مَنْ سَکَتَ عَلِمَ سِرَّهُ، وَ مَنْ عَاشَ فَعَلَيْهِ رِزْقُهُ، وَ مَنْ مَاتَ فَإِلَيْهِ مُنْقَلَبُهُ).
آرى! او از درون و برون ما آگاه است و او در زندگى و مرگ ناظر احوال ما است; روزىِ ما بر اوست و بازگشت ما به سوى او.
اگر راستى همين ده وصفى را که اميرمؤمنان على(عليه السلام) در اين جمله هاى کوتاه بيان کرده است، در عمق جان ما جاى گيرد و همه را باور کنيم، براى اصلاح ما کافى است. بدانيم هر چه داريم از اوست و هر چه مى خواهيم، بايد از او بخواهيم; از اسرار درون ما باخبر است و سرانجام، همه به سوى او و دادگاه عدلش باز مى گرديم.
امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن به ذکر پاره اى از صفات سلبيه خداوند مى پردازد و مى فرمايد: «چشم ها تو را نديده تا از تو خبر دهند; بلکه تو پيش از آنکه وصف کنندگانت وجود پيدا کنند، بوده اى!». (لَمْ تَرَکَ(5) الْعُيُونُ فَتُخْبِرَ عَنْکَ، بَلْ کُنْتَ قَبْلَ الْوَاصِفِينَ مِنْ خَلْقِکَ)."تعبير به «لَمْ تَرَکَ الْعُيُونُ» اشاره به اين است که: تو نه مخلوق بوده اى و نه جسم، تا ديده شوى و بخواهند اوصاف تو را از طريق رؤيت و مشاهده بيان کنند و جمله بعد، در حقيقت به منزله علّت است; زيرا خداوندى که از ازل بوده، هرگز ممکن نيست جسم باشد; زيرا جسم حادث است و مرکز حوادث; بنابراين، قابل مشاهده نيست و اگر اوصافى براى ذات پاک خداوند بيان مى کنيم، به حکم آن است که عقل از طريق استدلالات به آن رسيده، يا پيامبران الهى در کتب آسمانى آن را براى ما آورده اند.
در ادامه سخن، به هشت وصف ديگر از اوصاف جلال - که جنبه سلبى دارد و در واقع بى نيازى مطلق و شکست ناپذيرى خداوند را بازگو مى کند - اشاره کرده، با اين تعبير سخن مى گويد: «آفريدگان را براى رفع وحشت تنهايى نيافريدى و براى سود خود، آن ها را به کارى وانداشتى; هيچ کس از پنجه قدرت تو نمى تواند فرار کند و آن کس را که بگيرى از حيطه قدرتت بيرون نمى رود; معصيت گنه کاران، از عظمت تو نمى کاهد و اطاعت مطيعان، بر حاکميّت تو نمى افزايد. آن کس که از قضا و قَدَر تو به خشم آيد، نمى تواند فرمانت را برگرداند و آن کس که از اوامر تو روى گرداند، از تو بى نياز نمى شود!».
(لَمْ تَخْلُقِ الْخَلْقَ لِوَحْشَة، وَلاَ اسْتَعْمَلْتَهُمْ لِمَنْفَعَة، وَلاَ يَسْبِقُکَ مَنْ طَلَبْتَ، وَلاَ يُفْلِتُکَ(6) مَنْ أَخَذْتَ، وَ لاَ يَنْقُصُ سُلْطَانَکَ مَنْ عَصَاکَ، وَلاَ يَزِيدُ فِي مُلْکِکَ مَنْ أَطَاعَکَ، وَلاَيَرُدُّ أَمْرَکَ مَنْ سَخِطَ قَضَاءَکَ، وَلاَ يَسْتَغْني عَنْکَ مَنْ تَوَلَّى عَنْ أَمْرِکَ)."
✍ پی نوشت:
. سوره فاطر، آيه 15.
4. سوره آل عمران، آيه 26.
5. «لَمْ تَرَ» فعل و «کَ» مفعول آن است و فاعل آن «الْعُيُونُ» مى باشد. يعنى: چشم ها تو را نمى بيند.
6. «يُفلت» از مادّه «افلات» به معناى رهايى يافتن ناگهانى، يا فرار کردن است و حديث معروف «عمر» که در کتب شيعه و اهل سنّت آمده و «ابن منظور» در «لسان العرب» نيز در لغت «فَلْت» آن را نقل مى کند، از همين باب است. مى گويد: «إِنَّ بَيْعَةَ أَبِي بَکْر کَانَتْ فَلْتَةً وَ قَى اللهُ شَرَّهَا; بيعت ابى بکر ناگهانى (و بدون مطالعه) بود، که خداوند شرّ آن را برطرف ساخت. (و جنجال و درگيرى واقع نشد)».
↩️ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
#در_محضر_اهل_بیت
🌾 اخلاق محمدی!
✓ «ـ به نقل از ابو عبد اللّه جدلى ـ :به عايشه گفتم: اخلاق #پیامبر_اکرم صلىالله عليه وآله با خانواده اش چگونه بود؟ گفت: نيكخوترينِ مردمان بود. نه دشنام مىداد و نه بدزبانى مىكرد و نه اهل هياهو به راه انداختن در كوچه و بازار بود و نه بدى را با بدى جبران مىكرد؛ بلكه مىبخشيد و گذشت مىنمود»
⁙ «قُلتُ لِعائِشَةَ : كَيفَ كانَ خُلُقُ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله في أهلِهِ ؟ قالَت :
كانَ أحسَنَ النّاسِ خُلُقا، لَم يَكُن فاحِشا ولا مُتَفَحِّشا، ولا سَخّابا بِالأَسواقِ ولا يَجزي بِالسَّيِّئَةِ مِثلَها، ولكِن يَعفو و يَصفَحُ .»
📚 مسند ابن حنبل: ج١٠ ص٧٥ ح٢٦٠٤٩
@Nahjolbalaghe2
message-1737700486-21.mp3
1.19M
#موعظه
⁉️ راههای شناخت امام چگونه است و اما از کجا باید بدانیم که امام زمان چه کسی است؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
@Nahjolbalaghe2