eitaa logo
نهج البلاغه
405 دنبال‌کننده
170 عکس
213 ویدیو
24 فایل
گام دوم انقلاب...سبک درست نگرش به زندگی انسان در بیان امام امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام. ارتباط با ما @mohsenehabibi ابراهیم لشنی زند
مشاهده در ایتا
دانلود
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱ قسمت صد و سی و دوم موضوع: گردنه های سخت «...وَ اعْلَمْ أَنَّ أَمَامَکَ عَقَبَةً کَئُوداً، الْمُخِفُّ فِیهَا أَحْسَنُ حَالاً مِنَ الْمُثْقِلِ، وَ الْمُبْطِئُ عَلَیْهَا أَقْبَحُ حَالاً مِنَ الْمُسْرِعِ...» ...و بدان همانا پیش روی تو گردنه ی بسیار دشواری است، سبکبار در آن گردنه، حالش از سنگین بار نیکوتر است و کند رونده بر آن گردنه حالش از تند رونده زشت تر است... توضیح کوتاه: آسان‌ترین گردنه‌هایی که در روایات آمده است مرگ است و سخت‌ترین آن عالم عرض علی الله است همان روزی که انسان بر خدا عرضه می‌شود. کسی که بارش سنگین است کند می‌رود اما کسی که بارش سبک است تند می‌رود. این دو جمله در واقع لازم و ملزوم هم هستند یعنی لازمه ی سنگین بودن، کند بودن است و لازمه ی سبک بودن، تند رفتن است. 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای برون رفت از
پایه درس نهج البلاغه، نامه ۳۱ قسمت صد و سی و سوم موضوع: مرحله ی بعد از گردنه هاس سخت (عاقبت انسان) «...وَ أَنَّ مَهْبِطَکَ بِهَا لَا مَحَالَةَ إِمَّا عَلَی جَنَّةٍ أَوْ عَلَی نَارٍ...» ...و همانا جایگاه فرود آمدن تو از آن عقبه ناگزیر یا بر بهشت است و یا بر آتش... توضیح کوتاه: از بالا به پایین آمدن را «هبوط» می‌گویند.«هبوط» به آن جایی گفته می‌شود که انسان به داخل آن می‌افتد. حضرت امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام می‌فرمایند: بالاخره تو از گردنه که پایین می‌افتی و سرازیر می‌شوی یا در آتش فرود می‌آیی و یا در گلستان ساکن می‌شوی. 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای برون رفت از
◾️ قابل توجه شاگردان،دوستان و آشنایان جناب استاد ◾️نشانی مقبره نورانی حضرت استاد حاج شیخ ابراهیم لشنی زند قدس الله تربته الزکیة: قم، آرامستان بهشت معصومه سلام الله علیها ، قطعه ۳۳ (علما و روحانیون)، ردیف ۱۲، شماره ۱۸ 🖤نائب الزیارة باشید...
🟢 : ما به قله‌ها نزدیک شده ایم و نباید خسته بشویم. امروز روز خسته شدن و نا‌امیدی نیست. ۱۴۰۲/۰۵/۲۶ 👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @baradaraneemamali @nahjolbalaghealiali @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نکته: همه ی انسان‌ها الان در حال حرکت به سمت یک مقصدی هستند و همه ی ما بالاخره وضعیتمان از دو مقصد خارج نیست. بزرگترین تهدید در همین عبارت است که حضرت راه سومی برای انسان قرار نداده است مقصد یا بهشت است و یا جهنم. مخاطب موجودی است به نام انسان و همه انسان‌ها مسیرشان در نهایت یک مهبطی دارد. فرموده‌اند: چون طریق داری مهبط هم داری. از راه وقتی حرکت می‌کنی به هر حال در یک جایی باید منزل و مأوی بگیری. یا العیاذ بالله آتش است و یا نعیم واسع بهشت. 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای برون رفت از
پای درس نهج‌البلاغه، نامه ۳۱ قسمت صد و سی و چهارم موضوع: توشه ی آخرت «...فَارْتَدْ لِنَفْسِکَ قَبْلَ نُزُولِکَ...» ...پس پیش از فرود آمدنت برای خودت پیش بفرست... توضیح کوتاه: کلمه ی «ارتدّ» از ماده ی «رَوْد» و «رائد». «رائد» یعنی آن‌ کسی که قبل از کاروان یا گروهی برای یافتن جا می‌رود تا در آنجا منزل کنند و استراحت کنند. حضرت امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام می‌فرمایند: برای خودت پیش بفرست. این عبارت کنایه از عمل صالح است. یعنی وقتی می‌خواهی در یک جایی منزل بگیری، اول اسباب و اثاثیه‌ای با خودت ببر و در جایی بینداز و تشکیلاتی آماده کن. 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای برون رفت از
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱ قسمت صد و سی و پنجم موضوع: جای فرود آمدن (منزل) «...وَ وَطِّئِ الْمَنْزِلَ قَبْلَ حُلُولِکَ...» ...و پیش از فرود آمدنت جایگاه فرودی را آماده ساز... توضیح کوتاه: کلمه ی «وَطِّئ» از «وَطْی» یعنی لگد مال کردن یعنی آن چیزی که انسان پهن می‌کند و لگدمالش می‌کند مانند فرش. یک جایی برای لگد مالی و یک جای پایی برای خودت قبل از اینکه پایین بیایی آماده کن. جایگاه فرودی را قبل از اینکه فرود بیایی آماده کن. 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای برون رفت از
نکته ی مهم: کلمه ی «حلول» بسیار مهم است و به یک مطلب مهمی اشاره می‌کند. بین حال و محل و بین نازل و منزل دوئیت نیست و دوتا چیز نیستند. برخی از فلاسفه مانند علامه حسن‌زاده آملی رحمة الله علیه عینیت عمل و عامل را بررسی می‌کنند و می‌گویند: عمل و عامل و علم و عالم عین هم هستند و تو خودت همان عمل صالح هستی و هرچه می‌سازی خودت هستی. اگر خودت را می‌سازی یک جای دیگری را نمی‌سازی. زمانی که تو اهل ایمان هستی و عمل صالح انجام می‌دهی خودت در حال تغییر هستی و تغییر می‌کنی، نه اینکه بیرون تغییر می‌کند. ایمان و عمل صالح تو را می‌سازد و تو را (ذات خودت را) بالا می‌برد. به همین دلیل است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم زمانی که در جلسه‌ای می‌نشینند با بقیه ی مؤمنان متفاوت هستند. اگر تفاوت عمل صالح در بیرون ظاهر می‌شد پس این ذوات نباید با هم فرقی داشته باشند و این ذات می‌بایست عین ذات دیگر باشد. قرآن به آسانی و به گونه‌ای لطیف به این موضوع می‌پردازند «هُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ اللَّهِ...» ( سوره آل عمران آیه ۱۶۳)؛ یعنی اهل بهشت خودشان درجات هستند. و این آیه غیر از آن آیه است که خداوند تبارک و تعالی فرمود:«...لَهُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ رَبِّهِمْ...» ( سوره انفال آیه ۴). بنابراین خود شما محل و منزل هستید و خود شما مأوی هستید و خود شما درجات بهشت هستید. 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای برون رفت از
پای درس نهج البلاغه، نامه ۳۱ قسمت صد و سی و ششم موضوع: راه بدون بازگشت و جبران «...فَلَیْسَ بَعْدَ الْمَوْتِ مُسْتَعْتَبٌ وَ لَا إِلَی الدُّنْیَا مُنْصَرَفٌ...» ...پس، هیچگونه درخواست رضایتی پس از مرگ نیست و هیچ برگشتی به سمت دنیا نیست... توضیح کوتاه: کلمه ی «مُستَعتَب» به معنی طلب عُتبی و رضایت است. این عبارت شریف تهدید بسیار بزرگی است. بعد از مرگ گفتن «غلط کردم» نیست و معذرت خواهی دیگر سودی ندارد. برخی به خداوند عرض می‌کنند: «...رَبِّ ارْجِعُونِ، لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَکْتُ»؛ پروردگار من مرا برگردان، باشد که من عمل صالح انجام بدهم در آنچه که ترک کردم. در جواب به آنها گفته می شود: «کَلَّا إِنَّهَا کَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا...»؛ هرگز! این، کلمه ای است که او آن را می گوید ( سوره مومنون آیات ۹۹ و ۱۰۰). این آیه نیز تهدید زیادی در آن است. نمی گوید: برگردم و ایمان بیاورم بلکه می‌گوید: برگردم عمل صالح انجام بدهم. معلوم می‌شود ایمان به تنهایی کافی نیست. نه در آنجا توبه است و نه به دنیا اجازه ی بازگشت است یعنی از هر دو طرف در بسته است آنجا توبه نیست و اینجایی که توبه هست اجازه به عقب برگشتن نیست. البته در آیه توهین نیز هست. خداوند نمی فرماید: «إِنَّهَا کَلِمَةٌ اَنتَ قَائِلُهَا»؛ این سخنی است که تو آن را می گویی، بلکه می فرماید: «إِنَّهَا کَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا»؛ این سخنی است که او آن را می گوید. گویا با یک شخص دیگری صحبت می‌کنند و این نهایت وهن آن مخاطب است. مگر کسی جز امیرالمؤمنین سلام الله علیه می‌تواند این گونه سخن بگوید!؟ کلام حضرت فلسفه نیست ولی به گونه‌ای سخن می‌فرماید که قسم سومی نمی‌ماند. اصلا از شأن اهل بیت علیهم السلام به دور است که بخواهند فلسفی سخن بگویند. این کتاب، کتاب هدایت است. فلسفه کتاب هدایت نیست. 💔 👇👇👇👇👇👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalaghealiali ┗━━━🍂━ شناختی نو از و راهی هموار برای برون رفت از