eitaa logo
دروس نحو و صرف
47 دنبال‌کننده
116 عکس
5 ویدیو
121 فایل
راه ارتباطی: @roshd_harakat
مشاهده در ایتا
دانلود
دروس نحو و صرف
کتاب موسوعه، به ترتیب حروف الفبا با هدف معرفی اصطلاحات و قواعد مربوط به صرف و نحو به نگارش درآمده است.
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📸 گزارشی از برگزاری کلاس‌های آنلاین در مدرسه معصومیه همه کلاسها در سامانه آموزش الکترونیکی مدرسه (LMS) بر اساس برنامه اعلامی معاونت آموزش می باشد. hawzahnews.com/news/919227
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 درس نحو 3‌؛ 🔰 🔸 جلسه 13 🔺 روز یکشنبه، 30 شهریور 1399 🔈 موضوع: باب اول، علامات اسم مطالب مطرح شده 1. تفاوت علامت و تعریف 2. علت شرافت اسم بر فعل و حرف 3. علامات پنج گانه اسم 4. منظور از «بالجر» چیست؟ توضیح دهید. 5. عامل در مضاف الیه چیست؟ 6. اقسام تنوین را نام برده و آنها را تعریف و مثال بزنید. 7. چرا تنوین در جمع مونث سالم تنوین تمکین نیست؟
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 درس نحو 3‌؛ 🔰 🔸 جلسه 14 🔺 روز دوشنبه، 31 شهریور 1399 🔈 موضوع: باب اول، علامات اسم و فعل مطالب مطرح شده 1. آیا در تفسیر «مسند» به «الاسناد الیه» تناسب رعایت شده است؟ 2. چرا جناب سیوطی «تمییز» را به «انفصال» تفسیر نموده است؟ 3. ارکان جمله را توضیح دهید. 4. مواردی که علائم اسم در غیر اسم یافت می شوند را چگونه می توان توجیه نمود؟ 5. فعل بر حرف شرافت دارد، چرا؟ 6. أن منسبکه را توضیح دهید. 7. علائم فعل را نام ببرید.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 درس نحو 3‌؛ 🔰 🔸 جلسه 15 🔺 روز سه شنبه، 1 مهرماه 1399 🔈 موضوع: باب اول، علامات فعل، اقسام حرف 💢💢 مطالب مطرح شده 💢💢 1.چرا جناب شارح، در علامت دوم فعل فرمود تا تانیت ساکن؟ قید ساکن برای اخراج چه مواردی هست؟ 2. حالات مختلف جمله اسمیه و جمله فعلیه را در ضمن مثال تبیین فرمایید. 3. ابیات «بالجر و التنوین...» و «بتا فعلت...» را ترکیب و ترجمه نمایید. 4. حرف بر چند قسم هست؟ مثال بزنید. 5. فعل از نظر اعراب و بنا بر چند قسم است؟ 6. علامت فعل مضارع چیست؟ 7. چرا علامات فعل امر در مرتبه آخر بیان شده است؟
✅ سوال: استاد ببخشید بنده بحث تمییز وتمیّز رو کاملا متوجه نشدم اگر میشه مختصرا توضیح بدید اول باید سه مطلب روشن بشه تا بعد یه سوال بپرسیم و بعد جواب بدیم: ✅ تمییز مصدر باب تفعیل هست متعدی هست به معنای جداکردن هست ✅ تمیُّز حاصل مصدر هست به معنای آنچیزی که بعد از جدا کردن یک چیزی از چیز دیگر حاصل می‌شود؛ جدا شدن ✅ انفصال مصدر هست لازم هست به معنای جدا شدن هست ✅ سوال: چرا جناب سیوطی، تمییز را به انفصال ترجمه نموده است؟ اشکال این ترجمه این است که تمییز به عنوان مصدری که معنای متعدی داره به وسیله انفصال که مصدری دارای معنای لازم است، ترجمه شده لذا تناسب در ترجمه رعایت نشده! ✅ جواب: تمییز آن کاری است که شخص انجام می دهد، مثلا متکلم با به کار بردن علائم اسم، تمییز و جداسازی می کند اسم را از سایر کلمات و آنچیزی که حاصل می شود جدا شدن اسم از سایر کلمات است. لذا اگر تمییز به معنای مصدری خودش باشد، سخن ابن مالک غلط خواهد بود چون در این صورت ابن مالک می گوید برای اسم، جدا کردن هست در حالیکه اسم چیزی را جدا نمی کند. پس باید بگوییم تمییز مصدر هست ولی حاصل مصدر از آن اراده کرده است.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 درس نحو 3‌؛ 🔰 🔸 جلسه 16 🔺 روز چهارشنبه، 2 مهر 1399 🔈 موضوع: باب اول، علامات فعل مطالب مطرح شده 1. جمله بعد از اسم نکره و اسم معرفه چه نقشی می پذیرد؟ توضیح دهید. 2. علامت فعل مضارع چیست؟ 3. علامت فعل ماضی چیست؟ 4. علامت فعل امر چیست؟ 5. اسم فعل بر چند قسم است؟ مثال بزنید. 6. چرا ابن مالک در علامت فعل امر دو چیز را همزمان مطرح کرده است؟
✅ مراد نحویون از جمله مشهور «ضَرَبَ زیدٌ عمْرًا» 🔸 آنچه به خاطر قاصر می رسد و احتمال می دهد آن است که: مراد به زید حضرت امیرالمومنین(ع) و مراد به عمرو، عمرو بن عبدود لعین است، و مراد به ضرب همان ضربتی است که آن حضرت در جنگ خندق و احزاب به آن مردود مرتاب زد و به جهنم فرستاد، و حضرت رسالت(صلی الله علیه و آله) در مدح آن حضرت لعل گوهربخش گشاد و فرمود: «لضربه علی یوم الخندق افضل من عباده الثقلین». 🔹 و بیان این مدعی آن است که: آن حضرت را چندین اسم بوده از جمله آنها «زید» است چنانچه شیخ صدوق(ره) در کتاب امالی( 482 حدیث 2 ) روایت کرده است. 📚مقامع الفضل، آقا محمد علی کرمانشاهی ج1ص472 @Nardebane_feghahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 درس نحو 3‌؛ 🔊 🔸 جلسه 17 🔺 روز پنجشنبه، 3 مهر 1399 ❇️ موضوع: باب دوم، معرب و مبنی، تقسیم اسم به معرب و مبنی 1. اسم معرب و مبنی را تعریف نمایید. 2. ویژگی زبان عربی در مقایسه با سایر زبانها چیست؟ 3. اصل در اسما، اعراب است یا بنا؟ چرا؟ 4. اصل در حروف اعراب است یا بنا؟