نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
اعراب کدام گزینه اشتباه است؟ الف) رَأیْتُ کلَی الرّجلَینِ (کِلی) ب) اِنّ الحسناتِ یذهبنَ الس
741.1K
📌گزینه الف
کلا و کلتا در صورتی اعراب به حرف میگیرند که به ضمیر اضافه شوند، در غیر این صورت الف در آنها ثابت بوده و اعرابشان تقدیری است.
تصویر زیر👇
👨🎓👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
📌اعراب کلا و کلتا
«کلا و کلتا» که از ملحقات مثنی هستند
🔸️ تنها در صورتی اعراب نیابی میگیرند که به ضمیر اضافه شوند.
🔸️اما در صورت اضافه به ظاهر اعراب تقدیری دارد.
با هم بررسی میکنیم.
🌸با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید.
لینک خرید کتب نحو کاربردی با ده درصد تخفیف👇
https://ketabresan.net/search?tag=4525&fbclid=PAAaaMyIPYikt11el1L2LURqg6tDSYJ6k_I84vwlMH9YNwcWemKEMM5ura7Ng
👌سؤال نسبتا سخت
در این عبارت چند اعراب نصب _ محلی و لفظی _ وجود دارد: «علّمتنی الحیاة مراتٍ کثیرة أنّه لا یجب علینا أن نکون عظیما لنبدأ بعملٍ بل علینا أن نبدأ بعمل لِنصبِحَ عظیماً»
الف) 11
ب) 10
ج) 9
د) 8
#تست
💥منتظر جواباتون هستم
@ostad_shoo
👨🎓👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌸لذت خواندن نحو را در دوره ها و کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
👌سؤال نسبتا سخت در این عبارت چند اعراب نصب _ محلی و لفظی _ وجود دارد: «علّمتنی الحیاة مراتٍ کثیرة أ
1.03M
.
💥گزینه الف
۱. یا متکلم مفعول ۱ علم
۲. مرات (ظرف)
۳. کثیرة (وصف)
4. انه لا يجب علينا... (مفعول 2)
5. ضمير ه (اسم ان، ضمير شأن)
6.نكون، فعل منصوب ب ان
7. عظيما ، خبر نكون
8. نبدأ در لنبدأ، منصوب ب ان مقدر
9. نبدا، منصوب ب ان
10. نصبح ، منصوب ب ان مقدر، به معنى صار
11. عظيما، خبر نصبح
👨🎓👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
با توجه به این عبارت کدام گزینه اشتباه است؟
«إذا بدأ والداک بمداراتک خوفاً من ضجرک فاعلمْ أنّک مطرودٌ»
الف) خوفاً: مفعول له
ب) أنَّک مطرودٌ: محلاً منصوب
ج) بدأ: مضاف الیه
د) فاعلمْ: جواب شرط، مجزوم
#تست_نسبتا_آسان
💥منتظر جواباتون هستم
@ostad_shoo
👨🎓👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌸لذت خواندن نحو را در دوره ها و کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
با توجه به این عبارت کدام گزینه اشتباه است؟ «إذا بدأ والداک بمداراتک خوفاً من ضجرک فاعلمْ أنّک مطرو
775.7K
گزینهی «د» پاسخ است: «آنگاه که والدینت به خاطر ترس از ناراحتی تو، شروع به مدارا کردن با تو بنمایند، بدان که تو طرد شده هستی»، «فاعلم» جواب شرط غیر جازم است، لذا محلی از اعراب ندارد.
👨🎓👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
«شاهدت الورقتین فی کتابی....ثمّ فصلت بینهما». کدام گزینه به عنوان حال میتواند قرار بگیرد؟
الف) هما ملتصقتین
ب) یلتصقان
ج) ملتصقتان
د) ملتصقتین
#تست_آسان
💥منتظر جواباتون هستم
@ostad_shoo
👨🎓👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌸لذت خواندن نحو را در دوره ها و کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
اذْكُـــــــــرُوا إِذْ كُـــــــــــــنْتُمْ قَلــــــيلاً فَكَثَّرَكُم
چند اعراب جر در این عبارت وجود دارد
الف) هیچ
ب) یک
ج) دو
د) سه
#تست_ضدحال
💥منتظر جواباتون هستم
@ostad_shoo
👨🎓👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌸لذت خواندن نحو را در دوره ها و کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
«شاهدت الورقتین فی کتابی....ثمّ فصلت بینهما». کدام گزینه به عنوان حال میتواند قرار بگیرد؟ الف) هم
920.4K
📌گزینهی «د» صحیح است: «در کتابم دو برگه در حالیکه به هم چسبیده بودند، دیدم، سپس آنها را جدا کردم». چنانچه حال جملهی اسمیه باشد، نیاز به «واو» حالیه دارد که در گزینهی «الف» نیست، علاوه بر این خبر که «ملتصقتین» باشد باید مرفوع باشد، در حالیکه اینجا به صورت منصوبی آمده است، لذا گزینهی «الف» پذیرفته نیست. حال مفرد باید لفظاً منصوب باشد، از این رو گزینهی «ج» رد می شود. به علاوه می بایست حال با ذوالحال از نظر تأنیث و تذکیر مطابقت کند و لذا گزینهی «ب» نیز پذیرفته نیست، صحیح آن «تلتصقان» است.
👨🎓👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
اذْكُـــــــــرُوا إِذْ كُـــــــــــــنْتُمْ قَلــــــيلاً فَكَثَّرَكُم چند اعراب جر در این عبارت
764.4K
✅گزینهی «ج»، «اذ» از ظروف دائم الاضافه است لذا «کنتم» مضاف الیه آن است، «فاء» حرف عطف است و جملهی پس از خود را ـ «کثّر» به جملهی مضاف الیه ـ «کنتم» ـ عطف میکند.
هــــــــــو قــــــــاضٍ یشتهرُ فی المحکمة العسکریّة
در این عبارت اولین منعوت و نعت چه اعرابی دارند.
الف) لفظاً مجرور، محلاً مجرور
ب) لفظاً مجرور، لفظا مجرور
ج) تقدیراً مرفوع، محلا مرفوع
د) تقدیرا مرفوع، لفظا مرفوع
#تست_بامزه
💥منتظر جواباتون هستم
@ostad_shoo
👨🎓👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌸لذت خواندن نحو را در دوره ها و کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
هــــــــــو قــــــــاضٍ یشتهرُ فی المحکمة العسکریّة در این عبارت اولین منعوت و نعت چه اعرابی دارند
1.22M
💥 گزینه ج
«قاض» خبر و تقدیر مرفوع و «یشتهرُ» جمله وصفیه و محلاً مرفوع است. جمله پس از نکره چنانچه نقش توضیحی داشته باشد، نعت است. «قاضٍ» در اصل «قاضیٌ» بوده که ضمّه بر «یاء» سنگین آمده و حذف شده و با حذف ضمه، بین «ض» و «ی» التقاء ساکنین پیش آمده و یاء حذف شده است لذا «قاضین» تبدیل به «قاضٍ» گردید
به متن زیر توجه کنید
👨🎓👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌸 جمله وصفیه
همانطور که اسم مفرد صفت واقع میشود، جمله و شبه جمله هم صفت واقع میشود.
مانند: رایت رجلا یضرب (مردی که میزد، دیدم)
جمله وصفیه شرایطی دارد:
✅پس از نکره واقع شود
✅آن را توضیح دهد نه اینکه از آن خبر دهد
در تصویر ادامه بحث را در کتاب نحو کاربردی عالی مشاهده کنید.
👨🎓👩🎓😉✅شرکت در دوره های استادشو👇👇 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
هو الذی یعتـــــــــقد أنّ الاشــــــتغال بالدرس و البحث عمــــل لا ضـــــرورة له
در این عبارت چند اعراب محلی وجود دارد؟
الف) هفت
ب) چهار
ج) پنج
د) شش
ه) بیشتر
#تست_بامزه
💥منتظر جواباتون هستم با دلیل
@ostad_shoo
👨🎓👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌸لذت خواندن نحو را در دوره ها و کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
با توجه به مباحث خشک صرف و نحو، به توصیه استاد برای طراوت روح، در کانال احلام عضو شید👇
https://eitaa.com/joinchat/1294664025C29d4220a99
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
هو الذی یعتـــــــــقد أنّ الاشــــــتغال بالدرس و البحث عمــــل لا ضـــــرورة له در این عبارت چند
1.36M
✅گزینه ه
۱. هو
۲. الّذی
۳. هو مستتر در یعتقد
۴. أنّ الإشتغال...عمل: مصدر مؤول مفعول به، محلاً منصوب
۵. لا ضرورة له: صفت، محلاً مرفوع
۶. ضرورة: اسم لا محلاً منصوب
۷. له: متعلّق به محذوف، محلاً مرفوع: خبر
۸. ه: محلاً مجرور
تصویر زیر را نگاه کنید👇
.
🌺تفاوت اعراب لفظی، تقدیری و محلی در چیست؟
بسیار مفید جهت تدریس و تفهیم تفاوت اعراب تقدیری و محلی
👈 💥 دوره های استادشو 💥
✅🌺
👌اقسام مخصوص
در نحو دو نوع مخصوص داریم:
🌸 الف) مخصوص باب اخصاص که همیشه منصوب است و نقش مفعول به دارد.
نحنُ الطلابَ مشغولٌ بالمطالعةِ. (ما طلبه ها مشغول مطالعه هستیم)
🌸 ب) مخصوص افعال مدح و ذمّ که همیشه مرفوع هستند.
نعمَ الرجلُ زیدٌ. (چه خوب مردی است زید)
در مثال بالا زید مخصوص و مبتدای موخر است
👨🎓👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌸لذت خواندن نحو را در دوره ها و کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌼 «رُبَّ»
اسم نکره پس از «رُبَّ» همواره به نعت نیاز دارد.
🌟 نعت آن ممکن است مفرد، جمله یا شبه جمله باشد. مانند:
«رُبَّ صدیقٍ وفیٍّ عرفتهُ».
با هم در تصویر بررسی میکنیم.
👩🎓دوره های تدریس از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
👌سطح: متوسط
در رابطه با آیه شریفه کدام گزینه اشتباه است؟
آخرُ دَعواهُم أنِ الحمدُ للّهِ
(آخرين سخنشان اين است كه: «حمد، مخصوص پروردگار عالميان است!»)
الف. ان: مخففه
ب. الحمد لله: خبر
ج. ضمیر شأن مستتر: اسم ان
د. ان: زائده، الحمدلله: خبر آخر
♻️آموزش نحو کاربردی با قرآن و حدیث
#تست_متوسط
💥منتظر جواباتون هستم با دلیل
@ostad_shoo
👨🎓👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌸لذت خواندن نحو را در دوره ها و کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
243.1K
☘ گزینه دال
آخر: مبتدا
دعوا: مضاف الیه
هم: م. الیه
آن: مخففه، اسمش ضمیر شأن مقدر
الحمد: مبتدا
لله: خبر
الحمد لله: خبر ضمیر شأن مقدر
کل «آن الحمدلله»: خبر آخر
🌟در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc