اِنَّ الْاِیمَانَ لَیَخْلُقُ فِی جَوفِ اَحَدِکُمْ
کَمَا یَخْلُقُ الثَّوبُ الْخَلَقُ
فَاسْأَلُوا اللَّهَ تَعَالَی اَنْ یُجَدِّدَ الْاِیمَانَ فِی قُلُوبِکُمْ...
ایمان هم مانندِ لباس کهنه میشود،
از خدا بخواهید به شما ایمانِ تازهای ببخشد...»
#پیامبر_مهربانی
#نهجالفصاحه
@nahvekarbordi عضو شید 👈
در این عبارت چند جار و مجرور وجود دارد، متعلق هر یک را بیان کنید
✅ جواباتون با دلیل بفرستید👇
@ostad_shoo
@nahvekarbordi عضو شید 👈
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
اِنَّ الْاِیمَانَ لَیَخْلُقُ فِی جَوفِ اَحَدِکُمْ کَمَا یَخْلُقُ الثَّوبُ الْخَلَقُ فَاسْأَلُوا ال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 جار و مجرورهای موجود در این روایت:
«فی جوف»: متعلّق به «یخلق».
«کما» متعلّق به محذوف، مفعول مطلق نوعی.
«فی قلوبکم»: متعلّق به «یجدد.
@nahvekarbordi عضو شید 👈
📌 ترکیب کنید:
أتانا زیدٍ فی الشارع
@nahvekarbordi عضو شید 👈
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
📌 ترکیب کنید: أتانا زیدٍ فی الشارع @nahvekarbordi عضو شید 👈
148.2K
أتان: الاغ ماده
أتانان: دو الاغ
أتانا زید فی الشارع:
أتانا: مبتدا
زید: مضاف الیه
فی الشارع: خبر
دو الاغ زید در خیابان است.
@nahvekarbordi عضو شید 👈
سلام به کانال نحو کاربردی خوش آمدید
بنده سید حسین ایرانی مولف
مجموعه کتب نحو کاربردی از
مقدمات تا عالی هستم که در
حوزه و دانشگاه تدریس میشوند.
در ایتا نزدیک ۴ هزار شاگرد دارم.
در اینجا با هم صرف و نحو رو
به صورت کاربردی و در قرآن
و روایات کار می کنیم.
اول بزن روی این لینک تا عضو
کانالم بشی و منو گم نکنی 👇🏻❌
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
ما آموزش های رایگان زیادی
داریم که میتونی اینجا ببینی
بزن روی این متن آبی رنگ 👉🏻
.
الانم فقط کافیه ۵ روز مطالب
کانالم رو دنبال کنی و کارهایی که
میگم رو دونه دونه انجام بدی تا
خودت ببینی چقدر صرف و نحو
شیرینه ☺️🌱
.
📌در کانال هر روز یک یا چند
پست کاربردی در سطح متوسط
و عالی (ارشد) ارائه میشود.
👈اما محتوای اصلی در کانالهای
تخصصی V I P هست که به دو
صورت آنلاین و آفلاین از طریق
ثبت نام برگزار میشود.
۱. دوره آنلاین نحو کاربردی مقدماتی و متوسطه👇
https://eitaa.com/ostad_sho/678
۲. دوره آفلاین نحو کاربردی مقدماتی و متوسطه 👇
https://eitaa.com/ostad_sho/230
۳. دوره آف لاین پیشرفته👇
https://eitaa.com/ostad_sho/233
۴. دوره آف لاین مبادی العربیة ۴👇
https://eitaa.com/ostad_sho/234
😍۵. پک استثنایی تمام دروس نحو به صورت تصویری از مقدماتی تا عالی به همراه کلی هدیه👇
https://eitaa.com/ostad_sho/665
.
برای دیدن گوشه ای از آموزش های قبلی
بزنید روی تیتر هر عنوان از مقدمات تا عالی
📌سطح مقدماتی و متوسطه👇
🔹مبتدا و خبر.
🔸اعراب مبتدا و خبر.
.
📽 عمل نواسخ
🔸عمل حروف مشبهة بالفعل.
🔹اسم افعال ناقصه در قرآن.
🔹اقسام فعل
🔸اقسام منادی
🔹اقسام حال
🔸تبعیت تابع از متبوع
✨اعراب نیابی
📌سطح پیشرفته👇
🔹🔶تحذیر
🔶 عوامل رفع فاعل
🔹🔶لام تقویت
🔶تعدد صفت در قرآن
🔹🔶 مبتدای وصفی
🔹🔶عطف مفرد به جمله
🔷تعدد حال در قرآن
🔹🔶اسم «لای» شبه مضاف
🔶تفاوت «ما أفعلَهُ» و «أفعِلْ بهِ» در افعال تعجب
🔹🔶 لام ابتدا
🔹تفاوت معنایی «واو» معیت و عاطفه در «ضربت زیدا و بکراً»
📌سطح عالی👇
🔹🔶اضافه لفظی
🔹مصدر مؤول در استثنای مفرغ
🔹🔶 «من» ابتدای غایت در قرآن
🔹تمییز منقول از فاعل در قرآن
🔹🔶 علت زیادت مای کافه
🔹تفاوت کاربردی «زیدٌ قائمٌ» با «زیدٌ القائمُ
🔹🔶 ثمره اضافه لفظی و معنوی
🔹تفاوت کاربرد اعراب نصب و تبعیت در استثنا
🔹🔶تفاوت غیر وصفی و استثنایی
🔹 «ان» و «لو» وصلیه
🔹🔶 «لو» تقلیل
🔶کتب نحو کاربردی در چهار سطح
مقدماتی، متوسط، پیشرفته و عالی تدوین شده که در حوزه و دانشگاه کتاب درسی محسوب میشوند.
✅معرفی کتب کانال👇🏻
نحو کاربردی مقدماتی و متوسطه و جامع تست👇
https://eitaa.com/mahsolatekarbordi/306
نحو کاربردی عالی👇
https://eitaa.com/mahsolatekarbordi/305
جهت تهیه میتوانید از لینک زیر تهیه کنید👇https://ketabresan.net/search?tag=4751
یا آیدی
@ostad_shoo
🔷نمونه تدریس در 👇
https://eitaa.com/ostad_sho/421
https://eitaa.com/nahvekarbordi/6379
https://eitaa.com/ostad_sho/546
🔷نمونه صفحات کتاب نحو کاربردی 👇
https://eitaa.com/nahvekarbordi/6282
🔶رضایت دانش پژوهان در👇
https://eitaa.com/ostad_sho/608
📌 «لو» تقلیل
یکی از معانی «لو» تقلیل است.
لو تقلیل حرفی است که عمل نمیکند و به جواب هم احتیاج ندارد، مانند:
أکثِرْ مِنْ ضروبِ البرِّ الإحسانَ و لو بالکلمةِ الطیبّةِ
(تا جایی که ممکن است که هر نوع کار خیر را زیاد انجام بده حتّی شده به کلمهای نیکو)
تَصَدَّقْ و لو بتمرةٍ (صدقه بده و لو یک دانه خرما)
@nahvekarbordi عضو شید 👈
📌 «ان» و «لو» وصلیه
این دو گاهی به صورت وصلیه میآیند این در صورتی است که پس از «واو» واقع شوند. در این حالت به جواب نیاز ندارند و هدف از آوردن آنها تقریر و تثبیت معنای سابق است، مانند:
أکرِم أباک و إن وبَّخَک
(به پدرت احترام بگذار هرچند توبیخت کند)
لا تقبَلِ الخبرَ من کذّابٍ و لو أتاکَ بحدیثٍ عجابٍ
(خبر انسانی که بسیار دروغ میگوید نپذیر هر چند خبر شگفت آوری برایت بیاورد)
@nahvekarbordi عضو شید 👈
<فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُم>
در این آیه نقش «ما» چیست؟
دوره های تدریس از مقدمات تا عالی👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi عضو شید 👈
📌 نقش «رأسا» در «ضرب اللاعب الکرة رأسا»
(بازیکن با سر توپ را زد) چیست ؟
الف) مفعول مطلق
ب) تمییز غیر منقول
ج) حال جامد
د) صفت مفعول محذوف
جواباتون با دلیل بفرستید👇
@ostad_shoo
@nahvekarbordi عضو شید 👈
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
📌 نقش «رأسا» در «ضرب اللاعب الکرة رأسا» (بازیکن با سر توپ را زد) چیست ؟ الف) مفعول مطلق ب) تمییز غ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گزینه «الف» از جمله کلماتی که جانشین مفعول مطلق میشود، ابزار انجام عمل است. اصل عبارت چنین است:
ضرب اللاعبُ ضربَ الرأسِ.
@nahvekarbordi عضو شید 👈
📌 نقش رایت پس از «نحو»
گاهی با عباراتی از این دست مواجه هستیم: «کلُّ مفعولٍ منصوبٌ، نحو: رأیتُ زیداً» در این عبارت «رأیتُ زیداً» مقول قول محذوف است و محلاً منصوب است. لذا این تصوّر که «رأیتُ زیداً» مضاف الیه «نحو» است، اشتباه است، چرا که «نحو» جزء اسمهای زمان یا مکان نیست.
کلُّ مفعولٍ منصوبٌ، نحو: رأیتُ زیداً
تقدیر:
کلُّ مفعولٍ منصوبٌ، نحو قولِکَ: رأیتُ زیداً
رایت مفعول قول محذوف است
@nahvekarbordi عضو شید 👈
ترکیب کنید:
لیس ناصرٌ موسی ابی
لیس موسی ناصراً ابی
(موسی یاری کننده پدرم نیست)
#سخت
@nahvekarbordi عضو شید 👈
.
📌فایده «مِن» زاید
تاکید و تصریح به عمومیت است. مثلا در ما جاء رجل (یک مرد نیامد) احتمال دارد یک یک نفر از جنس مرد نیامده باشد یا یک مرد نیامده است بلکه دو یا چند نفر آمده اند. لذا پس از آن میتوان گفت : «بل رجلان» ولی با حضور من زاید قضیه فرق میکند یعنی هیچ مردی نیامد.
در متن بالا مشاهده کنید.
#مِن زائده
🎁 خرید کتب نحو کاربردی با ۱۵ در صد تخفیف
https://ketabresan.net/search?tag=4751
👨🎓👩🎓👈 دوره های استاد شو 🎉
🙂 لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
📌 نقطهی افتراق عطف بیان و نعت
✅ الف. با توجّه به این روش در خیلی موارد میتوان عطف بیان و نعت را از هم تشخیص داد.
نعت در بیشتر موارد، اشاره به یک خصوصیّت و ویژگی متبوع دارد، در حالیکه عطف بیان، تمام متبوع را به بیان دیگری توضیح میدهد و به ویژگی خاصّی در متبوع نمیپردازد.
به عبارت دیگر، توضیح یا تخصیص نعت به واسطهی خصوصیاتی است که بر ذات متبوع عارض میشود، بر خلاف عطف بیان که همان متبوع است امّا به بیانی که در عرف مردم مشهورتر و واضحتر است. به همین علّت است که عطف بیان غالب جامد است.
به عنوان نمونه، «الکریم» در «رأیتُ زیداً الکریمَ الفهیم» به ویژگی خاصّ «زید» که کرامت و فهم است، اشاره دارد، «کرامت» و «فهم» بر «زید» عارض شده است، بر خلاف «جاء أخوکَ علیٌّ»، در این جمله «علیّ» همان «أخوک» است که به بیانی دیگر آن را توضیح داده و اشارهای به خصوصیّت و ویژگی خاص متبوع ندارد.
✅ ب. نعت بر احوال متبوع دلالت دارد ولی عطف بیان، بر ذات متبوع دلالت دارد.
🎁 خرید کتب نحو کاربردی با ۱۵ در صد تخفیف
https://ketabresan.net/search?tag=4751
🙂 لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
اعراب جمله «ولا تقربون» در
«فَإِنْ لَمْ تَأْتُونِي بِهِ فَلَا كَيْلَ لَكُمْ عِنْدِي وَ لَا تَقْرَبُونِ» چیست؟
الف. محلا مرفوع
ب. محلا مجزوم
ج. محلا مجرور
د. محلا منصوب
💥منتظر جواباتون هستم
@ostad_shoo
🍃دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
تفاوت «لا تأتِ زیداً و بکراً» با «لا تأتِ زیداً أو بکراً»
واو بر جمع معطوف و معطوف علیه دلالت دارد لذا در مثال اول چنانچه مخاطب یکی از آن دو را بیاورد، گنهکار محسوب نمیشود، اما در دومی چنانچه هر یک را بیاورد، گناهکار محسوب میشود، چرا که تقدیر چنین است: لا تأتِ زیداً و لا بکراً
(نه زید را بیاور و نه بکر).
@nahvekarbordi عضو شید 👈
تفاوت معنایی «إختصمَ الزیدونَ فالخالدونَ» با «إختصمَ الزیدون و الخالدونَ» چیست
@nahvekarbordi عضو شید 👈
نمونه صفحات کتاب نحو کاربردی عالی ۱ و ۲ و ۳
مناسب جهت طلاب پایه سه به بالا و دانشجویان ارشد و دکتری
سپس ارسال به مشخصات به ای دی زیر
@ostad_shoo
✅نظرات درباره نحو کاربردی 👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc