eitaa logo
نَجوایِ اقتصادی | مسعود داودی‌پور
464 دنبال‌کننده
148 عکس
84 ویدیو
13 فایل
نوشتجات و پسندهای اقتصاد مسعود داودی‌پور @khamenei2 https://masuoddavodi.andishvaran.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
🔴 در ایران پس از اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی، از بین رفته بود، در دهه هشتاد و پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴، دوباره تجدید حیات کرد. 🔸 اهداف اصلی از سیاست‌های اصل ۴۴ این موارد بود: - شتاب بخشیدن به رشد اقتصاد ملی. - گسترش مالکیت در سطح عموم مردم به‌منظور تأمین عدالت اجتماعی. - ارتقاء کارآیی بنگاههای اقتصادی، و بهره‌وری منابع مادی و انسانی و فناوری. - افزایش رقابت‌پذیری در اقتصاد ملی. - افزایش سهم بخشهای خصوصی و تعاونی در اقتصاد ملی. - کاستن از بار مالی و مدیریتی دولت در تصدی فعالیتهای اقتصادی. - افزایش سطح عمومی اشتغال. - تشویق اقشار مردم به پس‌انداز و سرمایه‌گذاری و بهبود درآمد خانوار‌ها. ❓سوال ما این است که به پیشبرد کدامیک از این اهداف کمک کرده‌اند که اگر این بانک‌ها نبودند، آن پیشرفت‌ها حاصل نمی‌شد؟! 🔅 این را هم اضافه کنم که در این سیاست‌ها، تأکید اصلی در بخش بانکداری، واگذاری بانک‌ها به «بنگاه‌ها و نهادهای غیردولتی» و «شرکت‌های سهامی عام» بوده است اما ظاهرا مجریان و ذینفعان، فقط به توجه کرده‌اند! 🆔 @DrSaeedi
مهم‌ترین عیوب (اقتصاد ایران): 🔺وابستگی اقتصاد به نفت، 🔺دولتی بودن بخشهایی از اقتصاد که در حیطه‌ی وظایف دولت نیست، 🔺نگاه به خارج و نه به توان و ظرفیّت داخلی، 🔺استفاده‌ی اندک از ظرفیّت نیروی انسانی کشور، 🔺بودجه‌بندی معیوب و نامتوازن، و سرانجام عدم ثبات سیاستهای اجرائی اقتصاد 🔺و عدم رعایت اولویّتها و وجود هزینه‌های زائد و حتّی مسرفانه در بخشهایی از دستگاه‌های حکومتی است. 🔰نتیجه‌ی اینها مشکلات زندگی مردم از قبیل بیکاری جوانها، فقر درآمدی در طبقه‌ی ضعیف و امثال آن است. 💠 @najvaeqtesad
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
● مخصوص کتاب‌خوارها ● دوستان زیادی به کرّات درخواست داشتند سیر مطالعاتی مشخصی در موضوع اقتصاد به آنها معرفی کنیم. هرچند به خاطر اعتقادم به "استقلال فکریِ" افراد اساسا با این کار مخالفم و اعتقاد دارم باید همیشه، همه چیز را خواند و همیشه پرسشگر ماند و هیچ چیز جز "وحی و کلام معصوم" را به صورت ابدی نپذیرفت! ولی فقط از باب پیشنهاد برای شروع مطالعه چند منبع را خدمتتان معرفی می‌کنم. کتابهای مرسوم و متعارف دانشگاهی را معرفی نمی‌کنم زیرا آنها را اساسا علمی نمی‌دانم! ضمن اینکه دیگران آنقدر معرفی کرده‌اند، که نیازی هم نیست! منابع زیر عموما در سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند: اقتصاد اسلامی، نقد سرمایه‌داری و عدالت. ۱. اقتصادنا؛ علامه شهید صدر ۲. نظری به نظام اقتصادی اسلام؛ شهید مطهری ۳. جلد ۳۳ مجموعه آثار یا درآمدی بر اقتصاد تطبیقی؛ شهید مطهری ۴.‌ ربا در اسلام و دو جلد اقتصاد اسلامی (مباحث نظری و مباحث کاربردی)؛ آیت‌الله شهید بهشتی ۵. ۲۳ راز سرمایه‌داری؛ پرفسور ها جون چانگ ۶. نیکوکاران نابکار؛ پرفسور چانگ ۷. دکترین شوک؛ نائومی کلاین ۸. کتاب فریب بزرگ و همچنین آثار و سخنرانی‌های پرفسور مسعود درخشان (به ویژه ۸ جلسه اقتصاد اسلامی، مقدمه کتاب دستبرد ناپیدا و مقدمه کتاب کاپیتالیسم) ۹. عدالت؛ مایکل سندل ۱۰. اقتصاد سیاسی جهانی؛ رابرت گیلپین ۱۱. اقتصاد ایران در دوره تعدیل ساختاری؛ فرشاد مومنی ۱۲. دولت و بازار؛ جبرائیلی ۱۳. لیبرالیسم غرب، ظهور و سقوط؛ آنتونی آربلاستر ۱۴. اقتصاد کاربردی؛ ها جون چانگ ۱۵. بهای نابرابری؛ جوزف استیگلیتز ۱۶. دگرگونی بزرگ؛ کارل پولانی ۱۷. استراتژی‌های رشد و توسعه اقتصادی؛ محمدقلی یوسفی ۱۸. ژئوپلتیک گرسنگی (جغرافیای گرسنگی)، اثر رئیس اسبق فائو و برندهء نوبل ادبیات، خوزوئه دو کاسترو ۱۹. ابرطبقه، اثر استاد دانشگاه نیو اسکول آمریکا، دیوید راتکاف ۲۰. انسان بدهکار، لاتزارتو ۲۱. خاکریز اقتصادی؛ دکتر توکلی ۲۲. درسنامه اقتصاد مقاومتی؛ احمدعلی یوسفی ۲۳. نظام اقتصادی اسلام؛ میرمعزی ۲۴. حرف‌هایی با دخترم درباره اقتصاد؛ یانیس واروفاکیس ۲۵. روش شناسی اقتصاد دکتر زریباف ۲۶. تحول نهادها و ایدئولوژی های اقتصاد، دایانا هانت ۲۷. یهودیان و حیات اقتصادی مدرن، زومبارت ۲۸. سرمایه داری و اخلاق پروتستان، وبر ۲۹. فلسفه اخلاق و تحلیل اقتصادی؛ هاسمن ۳۰. مجموعه مقالات عدالت که دکتر محمد نعمتی جمع‌آوری کرده ۳۱. کتاب ماهیت و علل بحران مالی ۲۰۰۸، گردآوری دکتر نعمتی و دکتر سلیمانی ۳۲. اقتصاد مقاومتی تفسیر جهاد کبیر؛ ابدالی بقیه‌اش بماند برای بعد... هر کدام را خواندید خوشحال می‌شوم نظرتان را در مورد کتاب برای حقیر ارسال کنید. ⭕️ جنگ شناختی‌اقتصادی: 🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
هدایت شده از حسن مرادی
پانزده ساله بودم،در رساله عملیه خواندم که اگر کسی گمان پیدا کند که به خاطر نکردن به گناه می افتد(ولو نگاه به موی نامحرم) واجب است ازدواج کند. یک روایت هم از حضرت صادق علیه السلام دیدم که هر کس از ترس فقر ازدواج نکند از ما نیست و به خدا سوء‌ظن دارد چون خداوند در قرآن فرموده کنید، اگر تنگدست باشید خدا از فضلش شما را بی نیاز می کند(سوره نور، آیه 32) تصمیم به گرفتم، به پدرم گفتم، ایشان خجالت می کشید درمورد این موضوع با من صحبت کند، حرف هایش را مکتوب می کرد و به من می داد، و من هم شفاهی جواب مکتوبات ایشان را می دادم، چون شنیده بودم لا حیاء فی الدین و نباید در کاری که خدا دستور داده رودربایستی داشت. خلاصه کم کم راضی شدند، هفده سالم بود که کردم، مبلغی که مراجع بزرگوار سال 1380 به طلاب مشغول به تحصیل ماهیانه پرداخت می کردند، چیزی حدود 50 هزارتومان بود. زیرزمینی هم که اجاره کردم، ماهی 50 هزار تومان اجاره اش بود.اما خداوند به وعده اش عمل کرد و لنگم نگذاشت. کنید، از خدا بترسید، از مشکلات مالی نترسید. خدا بزرگ است. @hasanemoradi
هدایت شده از حسن مرادی
وقتی در پانزده سالگی مکرر از پدرم میخواستم که زمینه را فراهم کند، یک روز ایشان که ارادت من به (ره) را میدانست، من را خدمت ایشان بردند. پدرم به حاج آقا فرمودند:حسن زن میخواهد ولی من میگویم حالا سنت کم است و باید درست را بخوانی و...شما نصیحتش کنید که از این حرف دست بر دارد. حاج آقا که در محراب مسجد امام حسن (ع) نشسته بود، لبخندی زد و به من نگاه کرد و فرمود: باشه، من بهش میگم که از این حرف ها نزنه ولی یک شرط دارد. شرطش این است که شما یک نامه از بیاوری که تا پایان درس و ... کاری به ایشان ندارد. ولی که امان به کسی نمیده خدارحمتش کند حاج آقا میگفت:اگر واجب شد، بر فرض اگر ازدواج با درس حتی طلبگی منافات داشت، باید ازدواج کنید و درس را رها کنید و کار کنید تا مخارج زندگی را در آورید. هر چند که خداوند روزی طلبه را تضمین کرده و این اتفاق نمی افتد. بله عزیزم، خدا با علم و حکمت کامل واجب و حرام دین را مشخص کرده ولی نمیدونم چرا بعضی از ماها احساس میکنیم، از خدا بهتر میفهمیم؟؟؟؟ @hasanemoradi
هدایت شده از حسن مرادی
پسر بزرگم، عبدالحسین الان هفده سالش است. چند روز پیش به من گفت، بابا میخواهم ازدواج کنم. (البته من از مدت ها قبل به او گفته بودم، پسرم هرگاه احساس نیاز به ازدواج کردی، به من بگو) ، من هم استقبال کردم. خوب طبیعی است، مادرها معمولا در ذهنشان همیشه عروسشان را آماده دارند. مادرش پیشنهاد دختر حاج آقای ایرانی را دادند که مدیر یکی از حوزه های علمیه مشهد هستند و از دوستان خانوادگی ما. وقتی خانمم با خانم ایرانی مطرح کردند، بعد از چند ساعت قبول کردند که ما به خواستگاری بیاییم چهارشنبه دو هفته پیش بود، ما هم بدون معطلی سوار ماشین شدیم و به سمت مشهد پنجشنبه بعد از ظهر به خواستگاری رفتیم. دغدغه من و عبدالحسین این بود که ازدواج در کمال سهولت و سادگی انجام شود و از تجملات و خرج های اضافی که باعث دور از ذهن شدن ازدواج شده پرهیز شود خانواده ایرانی هم بسیار استقبال کردند و خودشان هم همچین دغدغه ای داشتند. قرار گذاشتیم خرج های اضافی مثل خرید عقد و مراسم های آنچنانی و جهاز مفصل و ... نباشد و سعی کنیم با شکستن آداب و رسوم غلط ، ازدواج را ساده نشان دهیم. بعد از دو جلسه صحبت عبدالحسین و دخترخانم، بله گفتند. صبح شنبه آزمایش دادند و الحمدلله مشکلی نبود. و عقد موقت خوانده شد تا امروز که الحمدلله مراسم عقد رسمی در حرم امام مهربانی ها، امام رضا عزیز برگزار شد. کمک هزینه ای که مراجع بزرگوار به طلاب متاهل در سطح عبدالحسین می دهند ، مبلغی کمتر از دومیلیون تومان است، اما وعده ای که خدا داده تامین کامل است وَأَنْكِحُوا الْأَيَامَىٰ مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ ۚ إِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ(ازدواج کنید، اگر فقیر باشید خدا از فضلش بی نیازتان می کند) عزیزان این وعده الهی است، البته خدا به وعده شیطان هم اشاره می کند الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشَاءِ ۖ وَاللَّهُ يَعِدُكُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَفَضْلًا ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ(شيطان وعده فقر به شما می دهد و به كارهاى زشت وا مى‌دارد، در حالى كه خدا شما را به آمرزش خويش و افزونى وعده مى‌دهد. خدا گشايش‌دهنده و داناست.) به وعده الهی توجه کنید، شیطان را رها کنید، هم خود ملعونش را رها کنید و هم وعده هایش را و هم دستوراتش را که تجمل و اسراف و زیاده روی است. گناه کردن باید مشکل باشد، نه ازدواج کردن دولت ها مقصرند اما ما هم کم مقصر نیستیم ، ما خودمان خیلی آداب و رسوم غلط گذاشته ایم و خرج بی خود تراشیده ایم. امروز راه کار شیطان برای مقابله با دین، فساد و فحشاء است، جنگ و جهاد با شیطان هم مبارزه با وی در این عرصه است و یکی از راه کارهای بسیار موثر مقابله، آسان شدن ازدواج و پایین آمدن سن آن است. قدم به میدان جهاد و مبارزه بگذارید و از شیطان نهراسید. برای خوشبختی پسر و عروسم هم دعاکنید، من هم مشهد دعاگویم🙏 @hasanemoradi
جلسه دکتر بهادری جهرمی، سخنگوی محترم دولت با ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت امور اقتصادی و دارایی. https://www.sahwa.ir/akse02511 💠 @najvaeqtesad
هدایت شده از اندیشکده قصد
💢جلسه دکتر بهادری جهرمی، سخنگوی محترم دولت با ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت امور اقتصادی و دارایی 🔹در این جلسه صمیمانه که پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت در محل اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان قم برگزار گردید، جناب آقای دکتر بهادری جهرمی سخنگوی محترم دولت با ابراز خرسندی از تشکیل ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت امور اقتصادی و دارائی بر تداوم ارتباط حوزه علمیه و دولت تاکید داشتند و تشکیل این ستاد را بازوی پرتوانی برای دولت جهت حل مشکلات و مسائل با رویکرد اسلامی دانستند. 🔸ادامه خبر در لینک 💠 اندیشکده قصد 💡 @qasdway
📚عرضه کتاب «مقایسه مکتبی الگوی مصرف در اقتصاد متعارف و اقتصاد اسلامی» در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران 💠@najvaeqtesad
شعبان‌زاده و همکاران-تحلیل آثار حذف ارز ترجیحی نهاده‌های وارداتی بر رفاه مصرف‌کنندگان.pdf
919K
✅تحلیل آثار حذف ارز ترجیحی نهادهای وارداتی بر رفاه مصرف‌کنندگان ✍نویسندگان: مهدی شعبانزاده و همکاران ♦️مقاله علمی پژوهشی مجله برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی ✳️ روش مطالعه تصریح تابع عرضه و تقاضای محصولات گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم‌مرغ و شیر گ در قالب مدل سیستم معادلات همزمان و محاسبه کشش تقاضا و تغییرات رفاه مصرف‌کنندگان محصولات پروتئینی در دو حالت بعد از حذف یارانه ارز ترجیحی و سناریوی ارز 35000 تومانی ❇️نتایج 1⃣ عرضه محصولات دامی و پروتئینی( گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم‌مرغ و شیر) نسبت به قیمت بی‌کشش است؛ 2⃣ . ضمن آن که تحریم‌های اقتصادی بر عرضه‌ی محصولات دامی و پروتئینی تأثیر منفی داشته است. 3⃣ قرمز، گوشت مرغ، تخم‌مرغ و شیر . همچنین بر پایه نتایج گوشت قرمز، گوشت مرغ و گوشت ماهی جانشین هستند؛ ضمن آن که گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم‌مرغ و شیر برای مصرف‌کنندگان به عنوان کالاهای ضروری تلقی می‌گردند. 4⃣ و تغییر قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم‌مرغ و شیر در بازار به ترتیب به معادل 191324، 55236، 38564 و 12513 تومان، محصولات پروتئینی معادل . پی‌نوشت: افزایش قیمت برخی اقلام مزبور دوبرابر پیش‌بینی نویسندگان بوده و بنابراین کاهش رفاه مصرف کنندگان بسیار بیشتر از رقم تخمینی ۳۱۸همت است. ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
اقتصاد کور ــــــــــــــــــــــــ حساب و کتاب اقتصاد دین‌‌مدارانه و معنوی، متفاوت از اقتصاد مادی‌‌گراست. ما امکاناتی برای افزایش رزق‌وروزی داریم که ابداً اقتصاد غربی داشته باشد. در اقتصاد مادی‌‌گرا و اصطلاحا اقتصاد لیبرالیستی، همه چیز با حساب و کتاب دنیایی سنجیده و به صورت ریاضی محاسبه می‌‌شود؛ درحالی‌‌که حساب و کتاب اقتصاد ما این‌گونه نیست. واقعیت‌‌های دیگری هم وجود دارد که اقتصاد لیبرالیستی نسبت به آن کور است. رزقی نو | مجلس اول: رازق کیست؟ | صفحه ۳۱ 💠 @najvaeqtesad
14001216352(1).pdf
670.9K
📚معرفی کتاب «عقود اسلامی و کاربردهای آن در بانکداری» خرید از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران 💠@najvaeqtesad
✳️ معجزه اقتصاد اسلامی در حل مشکل مسکن مهاجرین ❇️ وقتی پیامبر اعظم به مدینه هجرت کرد، بر اساس نگرش‌های بنیادین توحیدی، از نظریه تعادل بازاری برای حل مشکل مسکن عدول کرد و حل آن را به ساختار موجود عرضه و تقاضای مسکن نسپرد، بلکه نوعی ساختار غیربازاری مبتنی بر مشارکت حکومتی-مردمی پایه‌ریزی کرد. ✳️ایشان نگفت، مهاجرین به بازار املاک بروند و به نرخ اجاره تعادلی، خانه اجاره کنند، بلکه انصار را تشویق به ایثار و جا دادن مهاجرین در منزل خود کرد. ❇️ پیامبر در اقدامی حکومتی مسکن اجتماعی صفه را برای کسانی که در خانه انصار جایی نیافته بودند، ایجاد کرد. ❇️ پیامبر با مداخله دولتی به افراد برای ساخت مسکن زمین واگذار کرد. ❎ پیامبر نگذاشت مهاجران بر سر سفره اطعام انصار بنشینند، بلکه آنها را به تامین مخارجشان در چارچوبی جدید واداشت( مزارعه و مساقات) ✳️ در برنامه ریزی پیشرفت نبوی، ساختار فرهنگی،سیاسی،اجتماعی و اقتصادی پشتیبان پیشرفت کوثری نه تکاثری شکل گرفت ❇️ پینوشت ✅ اقتصاددانان بر اساس مبانی(پیش‌فرض‌ها) و نظریه تحلیلی(تبیین و پیش‌بینی) مورد قبول، ساختار(سازمان-قواعد-ابزار) و سیاست (اقدام در چارچوب ساختار) برای اداره امور اقتصادی (تولید و توزیع کالاها و خدمات) ارایه می‌دهند. ❇️ آنها با فرض تحلیل ذره‌ای، عقلانیت و نظم خودجوش بازار، نظریه تعادل بازاری را میپذیرند و ایجاد یا حفظ ساختارهای بازاری و استفاده از سیاستهای قیمتی برای تنظیمگری درون ساختار بازاری را توصیه می‌کنند ❇️ اگر مبانی و نظریه تغییر کند، ساختارها و سیاستهای پیشنهادی نیز تغییر می کند ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از حسین زمانی میقان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سالروز گرانی فقط ۴ قلم کالا دیروز گفتیم امروز هم مجدداً می‌گوییم مقصر این تصمیمات غلط "تصمیم‌سازان" پشت‌پرده‌اند که در رفت‌و‌آمد سیاست‌مداران جایگاه‌شان ثابت باقی‌مانده، تصمیم‌سازانی که تمام علم‌شان همین است که بگویند ‎ @hzamanim
🔹‏در تفکر لیبرالی اقتصادی؛ ارزان فروشی منابع طبیعی کشور به مردم خودمان گناهه و با تئوری‌های دکتر نیلی و دوستان مغایر است ولی ارزان فروختن همین منابع به مردم کشورهای دیگر از طریق تضعیف پول ملی، عین صوابه. نه به رهاسازی قیمت ‎، نه به تاراج منابع ارزشمند ملی به نفع دیگران است. 🗣رضا غلامی 💠 @najvaeqtesad
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
از اقتصاد براساس آمار بانک مرکزی، سهم مخارج دولت از کل تولیدناخالص‌داخلی بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ به‌طور میانگین تنها ۱۴/۵ درصد بوده است! این در حالی است که عموما در رسانه‌ها اینگونه تبلیغ می‌شود که دولت ما بسیار بزرگ است! 🆔 @DrSaeedi
نشریه اقتصادنامه.pdf
20.88M
نشریه ی علمی _دانشجویی" اقتصاد نامه " چاپ ۱۰ و ۱۱ ، اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ 🔻صاحب امتیاز :" انجمن علمی اقتصاد " 🔹 خودتحقیری ، عامل تورم و رکود 🔸️بازی برد _ برد برای ایران 🔹حماسه ی ۵۷٪ یا بانگ تورم 🔸مالیات بر عایدی سرمایه 🔹مسئله ی اصلی تورم است ! 🔸فریب بزرگ 🔹یک قطره از دریای اقتصاد اسلامی 🔸 زیست شهر نوین مولد 🔹تشریح شعار سال 💠 @najvaeqtesad
📚 در رثای امام صادق (ع) آتش کشد زبانه ز دور و برم خدا خاکسترش نشسته به روی سرم خدا پور خلیلم و وسط شعله ها اسیر بنما اجابتی به دل مضطرم خدا ای وای از تغافل اصحاب سینه چاک این درد غربت است به جان میخرم خدا دشمن غرور موی سپید مرا شکست اما کسی نبود شود یاورم خدا بی دردسر به شخصیتم لطمه زد عدو مستانه خنده کرد به چشم ترم خدا بیرون مرا چگونه ز خانه کشید و برد پیداست از کبودی بال و پرم خدا صد شکر نیمه شب سر من بی عمامه شد یاد غرور آن سر بی معجرم خدا وقتی که سوی چشم مرا ضرب او گرفت دیدم چگونه خورد زمین مادرم خدا با دست بسته در نظر اهل خانه ام یاد آور شکستگی حیدرم خدا گرچه کسی نبود تماشا کند مرا در فکر کوچه گردی آن خواهرم خدا غم های عمه عاقبت انداختم ز پا دیدی که داغ غربتش آمد سرم خدا (نوای هیئت) 💠 @najvaeqtesad
✅سیره اقتصادی امام صادق (ع) ♦️ رفتار خنثی کننده بحران اقتصادی ❇️ امام صادق (ع) در هنگام بروز بحران اقتصادی قحطی مدینه به پیشکارش دستور می دهد گندم های موجود در خانه را در بازار عرضه کند و روزانه ترکیبی از گندم و جو برای پخت نان خریداری کند. این رفتار مخالف منطق حداکثر سازی سود و مطلوبیت در ادبیات اقتصادی است. ♦️عدم پذیرش سود غیرمنصفانه ✳️ مصادف سرمایه هزار دیناری امام صادق را در سفر تجاری به مصر دوبرابر کرد. امام هنگامی که متوجه شد این سود حاصل تبانی و گرانفروشی گروه تجاری بوده، تنها اصل سرمایه اش را پذیرفت.سپس فرمود: "اى مصادف! چکاچک شمشیرها آسانتر از یافتن ‏روزى حلال است." ♦️ ساده‌زیستی و پرکاری دولتمردان ‼️روزی معلي بن خنيس به امام صادق (ع) می‌گوید: با دیدن امکانات فراوان در دست بني عباس با خودم گفتم: اگر اين امکانات در دست شما بود، ما هم با شما به عيش و خوشي می‌رسیدیم ‼️ امام(ع) پاسخ داد: هيهات، اي معلي اگر ما به حکومت می‌رسیدیم، بهره‌مندی ما جز ، ، و ، چیز دیگری نبود(اصول کافی، ج ۱, ص ۴۱۰) ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
فریب بزرگ نفوذ فکری 🔰یعنی اگه مشکلی تو اروپا و آمریکا مطرح بشه هزارجور ازت سند و مدرک میخوان آخرشم منبع ذکر کنی هزارتا ان قلت میارن وسط! 🌀ولی فقط کافیه یه ادعای پوچ در رابطه با مشکلات ایران پیدا بشه.... شاخص‌سازی‌های بی پایه، تیتر ناقص خبرها و... زیر سر در جهت و هست. 💠 @najvaeqtesad
📚 کتاب «اتریشی‌های نوآور» نوشتۀ هانس یورگن اشملزر و ترجمه رضا جوادی از منشورات نشر آوند دانش است. این کتاب با معرفی چهره‌های مشهور اتریشی که صاحب ایده‌ها و دستاوردهای الهام‌بخش بزرگ و کوچک بوده‌اند که در اوج ناامیدی با ابتکار خود آینده را در مسیر امیدواری قرار دادند، به تشویق ایجاد پیش‌نیازها و چارچوب امکانات در جوامع مختلف پرداخته است. طیف گسترده‌ای از نویسندگان در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی و تجاری سیر ایده‌های خود را تا رسیدن به اهداف در این کتاب مطرح کرده‌اند. دامنه مطالب این کتاب بسیار گسترده بوده و از ایده‌های مربوط به بهبود تغذیه تا ایده‌های تجاری و مکانیکی را در خود جای داده است. در این کتاب به موضوعاتی پرداخته شده است که رابطۀ بین خلاقیت، طرز تفکر، جامعه، پاسخ‌گویی و اقتصاد مرتبط می‌شود. طیف وسیع موضوعات این کتاب مربوط به مباحث «اقتصاد و نوآوری» است. شعار اصلی این کتاب آن است که ایده‌های بسیار ساده می‌توان پتانسیل‌های بسیار قوی داشته باشد. داده‌های این کتاب حاوی جزئیاتی از انواع سرمایه‌گذاری‌ها، پیشنهادهای تحصیلی، جوامع، شبکه‌ها و گروه‌های علاقه‌مند به نوآوری و ابتکار است. مطالعه بیشتر در https://masuoddavodi.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=20875 💠@najvaeqtesad
بسم الله الرحمن الرحیم در اقتصاد ریاضتی متعارف (لیبرالیسم) نوک پیکان اصلاحات  رو به مردم عادی است. لیبرالیسم می‌گوید برای کاهش رشد نقدینگی، باید کسری بودجه دولت کاهش یابد و برای کاهش کسری بودجه دولت، باید قیمت خدمات دولتی، قیمت بنزین، قیمت گاز، قیمت برق و آب و ... افزایش یابد؛ از آن سو نیز، بودجه برخی نهادهای فرهنگی از دولت قطع شود. این پیشنهاد، ضدمردمی و ضد فرهنگ و ضد اقتصاد است و سفره‌های مردم را کوچک و اغنیا را بیشتر مسلط می‌کند. این پیشنهاد باعث خواهد شد کسری دولت به بخش خصوصی بار شود و مردم را ضعیف کند. ❗️اما رویکرد اقتصاد مقاومتی متفاوت است. در اقتصاد مقاومتی نوک پیکان اصلاحات، رو به صاحبان کنز نشانه است. همان‌هایی که طلا و ارز و املاک، کنز می‌کنند و بخش قابل توجهی از نقدینگی را دراختیار دارند و آن‌را برای معامله این دارایی‌ها بین خود محصور کرده‌اند و دائم به گوش مردم سیلی می‌زنند. اینها هستند که با بازی کنز، سفره‌های مردم را پیوسته کوچک می‌کنند. دولت مقتدر باید و باید با وضع جرایم دقیق، ابتدا مانع کنز شود تا این دارایی‌ها بین همه مردم سیال شوند و سپس نرخ بهره سپرده‌های بانکی را به زیر صفر کاهش دهد. در این‌صورت، نقدینگی به همراه این قبیل دارایی‌ها که صرفا در گوشه‌ای از اقتصاد و در طبقاتی خاص محصور شده است، در همه جای اقتصاد جاری خواهد شد و عطش تولید را برطرف خواهد کرد. تنها در این شرایط است که کسری دولت و کسری مردم هم‌زمان کاهش خواهد یافت و شب تار برای آنهایی خواهد بود که روی تلاش مردم نشسته اند. هشت درصد از منابع جهان دراختیار ماست. دلیل بیکاری، توزیع بسیار نامناسب نقدینگی است. باید این سد بشکند تا آب جاری شود. وقت سیلی به صاحبان کنز فراخواهد رسید. @drbakhshi_eghtesadekalaan
فقه و اقتصاد! 🔹آنچه مقصود دین است، پر شدن ظرف فضای جامعه، با شریعت و فقه و احکام و عمل اسلامی است. 🔸اسلام خطوطی معیّن دارد که شیوه‏های آن اگر بنا شود، چارچوبی برای اقتصاد اسلامی درست می‌شود که تبعیّت از آن لازم خواهد بود. 💠 @najvaeqtesad