eitaa logo
نَجوایِ اقتصادی | مسعود داودی‌پور
464 دنبال‌کننده
148 عکس
84 ویدیو
13 فایل
نوشتجات و پسندهای اقتصاد مسعود داودی‌پور @khamenei2 https://masuoddavodi.andishvaran.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اندیشکده قصد
💢جلسه دکتر بهادری جهرمی، سخنگوی محترم دولت با ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت امور اقتصادی و دارایی 🔹در این جلسه صمیمانه که پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت در محل اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان قم برگزار گردید، جناب آقای دکتر بهادری جهرمی سخنگوی محترم دولت با ابراز خرسندی از تشکیل ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت امور اقتصادی و دارائی بر تداوم ارتباط حوزه علمیه و دولت تاکید داشتند و تشکیل این ستاد را بازوی پرتوانی برای دولت جهت حل مشکلات و مسائل با رویکرد اسلامی دانستند. 🔸ادامه خبر در لینک 💠 اندیشکده قصد 💡 @qasdway
📚عرضه کتاب «مقایسه مکتبی الگوی مصرف در اقتصاد متعارف و اقتصاد اسلامی» در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران 💠@najvaeqtesad
شعبان‌زاده و همکاران-تحلیل آثار حذف ارز ترجیحی نهاده‌های وارداتی بر رفاه مصرف‌کنندگان.pdf
919K
✅تحلیل آثار حذف ارز ترجیحی نهادهای وارداتی بر رفاه مصرف‌کنندگان ✍نویسندگان: مهدی شعبانزاده و همکاران ♦️مقاله علمی پژوهشی مجله برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی ✳️ روش مطالعه تصریح تابع عرضه و تقاضای محصولات گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم‌مرغ و شیر گ در قالب مدل سیستم معادلات همزمان و محاسبه کشش تقاضا و تغییرات رفاه مصرف‌کنندگان محصولات پروتئینی در دو حالت بعد از حذف یارانه ارز ترجیحی و سناریوی ارز 35000 تومانی ❇️نتایج 1⃣ عرضه محصولات دامی و پروتئینی( گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم‌مرغ و شیر) نسبت به قیمت بی‌کشش است؛ 2⃣ . ضمن آن که تحریم‌های اقتصادی بر عرضه‌ی محصولات دامی و پروتئینی تأثیر منفی داشته است. 3⃣ قرمز، گوشت مرغ، تخم‌مرغ و شیر . همچنین بر پایه نتایج گوشت قرمز، گوشت مرغ و گوشت ماهی جانشین هستند؛ ضمن آن که گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم‌مرغ و شیر برای مصرف‌کنندگان به عنوان کالاهای ضروری تلقی می‌گردند. 4⃣ و تغییر قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم‌مرغ و شیر در بازار به ترتیب به معادل 191324، 55236، 38564 و 12513 تومان، محصولات پروتئینی معادل . پی‌نوشت: افزایش قیمت برخی اقلام مزبور دوبرابر پیش‌بینی نویسندگان بوده و بنابراین کاهش رفاه مصرف کنندگان بسیار بیشتر از رقم تخمینی ۳۱۸همت است. ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
اقتصاد کور ــــــــــــــــــــــــ حساب و کتاب اقتصاد دین‌‌مدارانه و معنوی، متفاوت از اقتصاد مادی‌‌گراست. ما امکاناتی برای افزایش رزق‌وروزی داریم که ابداً اقتصاد غربی داشته باشد. در اقتصاد مادی‌‌گرا و اصطلاحا اقتصاد لیبرالیستی، همه چیز با حساب و کتاب دنیایی سنجیده و به صورت ریاضی محاسبه می‌‌شود؛ درحالی‌‌که حساب و کتاب اقتصاد ما این‌گونه نیست. واقعیت‌‌های دیگری هم وجود دارد که اقتصاد لیبرالیستی نسبت به آن کور است. رزقی نو | مجلس اول: رازق کیست؟ | صفحه ۳۱ 💠 @najvaeqtesad
14001216352(1).pdf
670.9K
📚معرفی کتاب «عقود اسلامی و کاربردهای آن در بانکداری» خرید از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران 💠@najvaeqtesad
✳️ معجزه اقتصاد اسلامی در حل مشکل مسکن مهاجرین ❇️ وقتی پیامبر اعظم به مدینه هجرت کرد، بر اساس نگرش‌های بنیادین توحیدی، از نظریه تعادل بازاری برای حل مشکل مسکن عدول کرد و حل آن را به ساختار موجود عرضه و تقاضای مسکن نسپرد، بلکه نوعی ساختار غیربازاری مبتنی بر مشارکت حکومتی-مردمی پایه‌ریزی کرد. ✳️ایشان نگفت، مهاجرین به بازار املاک بروند و به نرخ اجاره تعادلی، خانه اجاره کنند، بلکه انصار را تشویق به ایثار و جا دادن مهاجرین در منزل خود کرد. ❇️ پیامبر در اقدامی حکومتی مسکن اجتماعی صفه را برای کسانی که در خانه انصار جایی نیافته بودند، ایجاد کرد. ❇️ پیامبر با مداخله دولتی به افراد برای ساخت مسکن زمین واگذار کرد. ❎ پیامبر نگذاشت مهاجران بر سر سفره اطعام انصار بنشینند، بلکه آنها را به تامین مخارجشان در چارچوبی جدید واداشت( مزارعه و مساقات) ✳️ در برنامه ریزی پیشرفت نبوی، ساختار فرهنگی،سیاسی،اجتماعی و اقتصادی پشتیبان پیشرفت کوثری نه تکاثری شکل گرفت ❇️ پینوشت ✅ اقتصاددانان بر اساس مبانی(پیش‌فرض‌ها) و نظریه تحلیلی(تبیین و پیش‌بینی) مورد قبول، ساختار(سازمان-قواعد-ابزار) و سیاست (اقدام در چارچوب ساختار) برای اداره امور اقتصادی (تولید و توزیع کالاها و خدمات) ارایه می‌دهند. ❇️ آنها با فرض تحلیل ذره‌ای، عقلانیت و نظم خودجوش بازار، نظریه تعادل بازاری را میپذیرند و ایجاد یا حفظ ساختارهای بازاری و استفاده از سیاستهای قیمتی برای تنظیمگری درون ساختار بازاری را توصیه می‌کنند ❇️ اگر مبانی و نظریه تغییر کند، ساختارها و سیاستهای پیشنهادی نیز تغییر می کند ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از حسین زمانی میقان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سالروز گرانی فقط ۴ قلم کالا دیروز گفتیم امروز هم مجدداً می‌گوییم مقصر این تصمیمات غلط "تصمیم‌سازان" پشت‌پرده‌اند که در رفت‌و‌آمد سیاست‌مداران جایگاه‌شان ثابت باقی‌مانده، تصمیم‌سازانی که تمام علم‌شان همین است که بگویند ‎ @hzamanim
🔹‏در تفکر لیبرالی اقتصادی؛ ارزان فروشی منابع طبیعی کشور به مردم خودمان گناهه و با تئوری‌های دکتر نیلی و دوستان مغایر است ولی ارزان فروختن همین منابع به مردم کشورهای دیگر از طریق تضعیف پول ملی، عین صوابه. نه به رهاسازی قیمت ‎، نه به تاراج منابع ارزشمند ملی به نفع دیگران است. 🗣رضا غلامی 💠 @najvaeqtesad
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
از اقتصاد براساس آمار بانک مرکزی، سهم مخارج دولت از کل تولیدناخالص‌داخلی بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ به‌طور میانگین تنها ۱۴/۵ درصد بوده است! این در حالی است که عموما در رسانه‌ها اینگونه تبلیغ می‌شود که دولت ما بسیار بزرگ است! 🆔 @DrSaeedi
نشریه اقتصادنامه.pdf
20.88M
نشریه ی علمی _دانشجویی" اقتصاد نامه " چاپ ۱۰ و ۱۱ ، اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ 🔻صاحب امتیاز :" انجمن علمی اقتصاد " 🔹 خودتحقیری ، عامل تورم و رکود 🔸️بازی برد _ برد برای ایران 🔹حماسه ی ۵۷٪ یا بانگ تورم 🔸مالیات بر عایدی سرمایه 🔹مسئله ی اصلی تورم است ! 🔸فریب بزرگ 🔹یک قطره از دریای اقتصاد اسلامی 🔸 زیست شهر نوین مولد 🔹تشریح شعار سال 💠 @najvaeqtesad
📚 در رثای امام صادق (ع) آتش کشد زبانه ز دور و برم خدا خاکسترش نشسته به روی سرم خدا پور خلیلم و وسط شعله ها اسیر بنما اجابتی به دل مضطرم خدا ای وای از تغافل اصحاب سینه چاک این درد غربت است به جان میخرم خدا دشمن غرور موی سپید مرا شکست اما کسی نبود شود یاورم خدا بی دردسر به شخصیتم لطمه زد عدو مستانه خنده کرد به چشم ترم خدا بیرون مرا چگونه ز خانه کشید و برد پیداست از کبودی بال و پرم خدا صد شکر نیمه شب سر من بی عمامه شد یاد غرور آن سر بی معجرم خدا وقتی که سوی چشم مرا ضرب او گرفت دیدم چگونه خورد زمین مادرم خدا با دست بسته در نظر اهل خانه ام یاد آور شکستگی حیدرم خدا گرچه کسی نبود تماشا کند مرا در فکر کوچه گردی آن خواهرم خدا غم های عمه عاقبت انداختم ز پا دیدی که داغ غربتش آمد سرم خدا (نوای هیئت) 💠 @najvaeqtesad
✅سیره اقتصادی امام صادق (ع) ♦️ رفتار خنثی کننده بحران اقتصادی ❇️ امام صادق (ع) در هنگام بروز بحران اقتصادی قحطی مدینه به پیشکارش دستور می دهد گندم های موجود در خانه را در بازار عرضه کند و روزانه ترکیبی از گندم و جو برای پخت نان خریداری کند. این رفتار مخالف منطق حداکثر سازی سود و مطلوبیت در ادبیات اقتصادی است. ♦️عدم پذیرش سود غیرمنصفانه ✳️ مصادف سرمایه هزار دیناری امام صادق را در سفر تجاری به مصر دوبرابر کرد. امام هنگامی که متوجه شد این سود حاصل تبانی و گرانفروشی گروه تجاری بوده، تنها اصل سرمایه اش را پذیرفت.سپس فرمود: "اى مصادف! چکاچک شمشیرها آسانتر از یافتن ‏روزى حلال است." ♦️ ساده‌زیستی و پرکاری دولتمردان ‼️روزی معلي بن خنيس به امام صادق (ع) می‌گوید: با دیدن امکانات فراوان در دست بني عباس با خودم گفتم: اگر اين امکانات در دست شما بود، ما هم با شما به عيش و خوشي می‌رسیدیم ‼️ امام(ع) پاسخ داد: هيهات، اي معلي اگر ما به حکومت می‌رسیدیم، بهره‌مندی ما جز ، ، و ، چیز دیگری نبود(اصول کافی، ج ۱, ص ۴۱۰) ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
فریب بزرگ نفوذ فکری 🔰یعنی اگه مشکلی تو اروپا و آمریکا مطرح بشه هزارجور ازت سند و مدرک میخوان آخرشم منبع ذکر کنی هزارتا ان قلت میارن وسط! 🌀ولی فقط کافیه یه ادعای پوچ در رابطه با مشکلات ایران پیدا بشه.... شاخص‌سازی‌های بی پایه، تیتر ناقص خبرها و... زیر سر در جهت و هست. 💠 @najvaeqtesad
📚 کتاب «اتریشی‌های نوآور» نوشتۀ هانس یورگن اشملزر و ترجمه رضا جوادی از منشورات نشر آوند دانش است. این کتاب با معرفی چهره‌های مشهور اتریشی که صاحب ایده‌ها و دستاوردهای الهام‌بخش بزرگ و کوچک بوده‌اند که در اوج ناامیدی با ابتکار خود آینده را در مسیر امیدواری قرار دادند، به تشویق ایجاد پیش‌نیازها و چارچوب امکانات در جوامع مختلف پرداخته است. طیف گسترده‌ای از نویسندگان در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی و تجاری سیر ایده‌های خود را تا رسیدن به اهداف در این کتاب مطرح کرده‌اند. دامنه مطالب این کتاب بسیار گسترده بوده و از ایده‌های مربوط به بهبود تغذیه تا ایده‌های تجاری و مکانیکی را در خود جای داده است. در این کتاب به موضوعاتی پرداخته شده است که رابطۀ بین خلاقیت، طرز تفکر، جامعه، پاسخ‌گویی و اقتصاد مرتبط می‌شود. طیف وسیع موضوعات این کتاب مربوط به مباحث «اقتصاد و نوآوری» است. شعار اصلی این کتاب آن است که ایده‌های بسیار ساده می‌توان پتانسیل‌های بسیار قوی داشته باشد. داده‌های این کتاب حاوی جزئیاتی از انواع سرمایه‌گذاری‌ها، پیشنهادهای تحصیلی، جوامع، شبکه‌ها و گروه‌های علاقه‌مند به نوآوری و ابتکار است. مطالعه بیشتر در https://masuoddavodi.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=20875 💠@najvaeqtesad
بسم الله الرحمن الرحیم در اقتصاد ریاضتی متعارف (لیبرالیسم) نوک پیکان اصلاحات  رو به مردم عادی است. لیبرالیسم می‌گوید برای کاهش رشد نقدینگی، باید کسری بودجه دولت کاهش یابد و برای کاهش کسری بودجه دولت، باید قیمت خدمات دولتی، قیمت بنزین، قیمت گاز، قیمت برق و آب و ... افزایش یابد؛ از آن سو نیز، بودجه برخی نهادهای فرهنگی از دولت قطع شود. این پیشنهاد، ضدمردمی و ضد فرهنگ و ضد اقتصاد است و سفره‌های مردم را کوچک و اغنیا را بیشتر مسلط می‌کند. این پیشنهاد باعث خواهد شد کسری دولت به بخش خصوصی بار شود و مردم را ضعیف کند. ❗️اما رویکرد اقتصاد مقاومتی متفاوت است. در اقتصاد مقاومتی نوک پیکان اصلاحات، رو به صاحبان کنز نشانه است. همان‌هایی که طلا و ارز و املاک، کنز می‌کنند و بخش قابل توجهی از نقدینگی را دراختیار دارند و آن‌را برای معامله این دارایی‌ها بین خود محصور کرده‌اند و دائم به گوش مردم سیلی می‌زنند. اینها هستند که با بازی کنز، سفره‌های مردم را پیوسته کوچک می‌کنند. دولت مقتدر باید و باید با وضع جرایم دقیق، ابتدا مانع کنز شود تا این دارایی‌ها بین همه مردم سیال شوند و سپس نرخ بهره سپرده‌های بانکی را به زیر صفر کاهش دهد. در این‌صورت، نقدینگی به همراه این قبیل دارایی‌ها که صرفا در گوشه‌ای از اقتصاد و در طبقاتی خاص محصور شده است، در همه جای اقتصاد جاری خواهد شد و عطش تولید را برطرف خواهد کرد. تنها در این شرایط است که کسری دولت و کسری مردم هم‌زمان کاهش خواهد یافت و شب تار برای آنهایی خواهد بود که روی تلاش مردم نشسته اند. هشت درصد از منابع جهان دراختیار ماست. دلیل بیکاری، توزیع بسیار نامناسب نقدینگی است. باید این سد بشکند تا آب جاری شود. وقت سیلی به صاحبان کنز فراخواهد رسید. @drbakhshi_eghtesadekalaan
فقه و اقتصاد! 🔹آنچه مقصود دین است، پر شدن ظرف فضای جامعه، با شریعت و فقه و احکام و عمل اسلامی است. 🔸اسلام خطوطی معیّن دارد که شیوه‏های آن اگر بنا شود، چارچوبی برای اقتصاد اسلامی درست می‌شود که تبعیّت از آن لازم خواهد بود. 💠 @najvaeqtesad
سیاه و سفید! 🔸نشریه گاردین انگلیس: سازمان ارائه دهنده حق پخش تلویزیونی انگلیس در سال 2018 فاش کرد با گذشت بیش از 50 سال از ظهور تلویزیونهای رنگی،« 7 هزار خانوار» در بریتانیا همچنان از تلویزیون‌های سیاه و سفید استفاده می‌کنند!!. این در حالیست که پخش رنگی برنامه‌ها در انگلستان برای اولین بار توسط شبکه BBC2 در جولای 1967 صورت گرفت. https://www.theguardian.com/uk-news/2018/nov/08/uk-households-black-and-white-tv-licensing 🔸این خبر علاوه بر اینکه از وضعیت معیشتی و رفاهی طبقات ضعیف در کشورهای سرمایه‌داری پرده برمی‌دارد، نشان می‌دهد که نظام سرمایه‌داری برای فروش تولیدات خودشان چطور کشورهای (به قول خودشان) جهان سوم را مصرف‌گرا بار آورده اند و با تبلیغات مبالغه آمیز و دروغین، برای محصولاتشان مشتری پیدا می کنند. بطوریکه در ایران اگر جهیزیه ای، تلویزیون LED بالاتر از ۴۰ اینچ، یخچال سایدبای‌ساید و ... آن هم با مارک خارجی نداشته باشد، مایه خفّت و شرمندگی است!! 🔺لیبرال‌سرمایه‌داری حقه‌ای برای پرکردن جیب سرمایه‌داران و ایجاد بردگی نوین و فریب بزرگ تاریخ است که از آستین شیاطین انس و جن بیرون آمده است. ✍️ سیدجواد میرزازاده @ghalam14 💠 @najvaeqtesad
اقتصاد اسلامی مخلوط! ❇️[اگر]اسلام را دقیقاً عمل می‏کردیم، یقیناً وضعمان بهتر از این بود. ما آنچه را که در زمینه‏های اقتصادی عمل کرده‏ایم، متأسفانه یک نسخه‏ی مخلوط است. 🔰چیزهایی از اسلام در آن هست؛ اما مخلوط دارد. آن بخشِ مخلوط شده، برای ما هرگز خیری به بار نیاورده است. 🔹امروز نظرات اقتصادی غربی که تا اندکی قبل جزو مسلّمات محسوب می‏شد، مورد مناقشه‏ی خود غربی‏ها قرار می‏گیرد. واقعاً تقصیر ملتها چیست؟ 🌀تقصیر ملتهایی که به‏وسیله‏ی سرانشان به پیروی از این روشهای اقتصادی مجبور می‏شوند، چیست؟ 🔺ما بانک بدون ربای اسلامی را در اواخر حیات مبارک امام راه انداختیم، اما ناقص! یکی از همّتهای دولت فعلی این هست و امیدواریم إن شاء اللّه در این کار موفّق شوند که بانک اسلامیِ بدون ربا را به‏طور کامل اجرا کنند. البته قبلًا فعّالیتهای زیادی شده است؛ اما بایستی قدمهای بعدی برداشته شود. ۱۳۷۸/۰۷/۰۹ 💠 @najvaeqtesad
معرفی کتاب! 📚 كتاب شاخص توليد طيّب با استفاده از مفهوم قرآني طيّب تلاش كرده تا رهيافتي اسلامي نسبت به حسابداري توليد ملي و محاسبه توليد ناخالص ملي داشته باشد. 📌ايده مطرح شده در اين كتاب مي‌تواند باعث تحولي اساسي در حسابداري توليد ملي بار رويكرد اسلامي شود. ❇️بر اساس ايده مطرح شده در اين كتاب، هر نوع توليدي در جامعه اسلامي مطلوب نيست و به تبع هر نوع رشد اقتصادي نيز مورد قبول اسلام نيست. ✳️ در نگاه قرآني، توليد طيّب، توليدي پاكيزه و عاري از هر نوع آلودگي است؛ توليدي كه نه‌تنها براي محيط‌زيست زيان‌بخش نيست، بلكه هيچ آسيبي به محيط سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اخلاقي جامعه وارد نمي‌كند. اين مفهوم والا، زمينه‌ساز معرفي «شاخص توليد طيّب» به‌عنوان يك شاخص كلان اقتصادي در اين اثر شده است. ✅استفاده از اين شاخص مي‌تواند زمينه تحول در حسابداري توليد ملي با رويكرد اسلامي و حتي بهبود سياست‌گذاري‌هاي توليدي را فراهم كند. ✅يكي از رهيافت‌هاي اين كتاب آن است كه توليد محصولات مضر از جمله محصولات تراريخته و همچنين محصولات مضر فرهنگي را نبايد وارد محاسبات توليد ملي كرد. بر همين اساس، اين محصولات نبايد در هنگام محاسبه نرخ رشد اقتصادي نيز لحاظ شوند. 🔰اين روش محاسباتي مي‌تواند در به سياست‌گذاران كمك كند تا با شناسايي كالاها و خدمات مضر، مانع از توليد آنها شده و بدين وسيله از از وارد شدن ضرر به محيط طبيعي، اجتماعي و فرهنگي انسان جلوگيري كنند. 💠 @najvaeqtesad
جلسه اول نشست تخصصی اقتصاد مقاومتی.mp3
31.27M
📍اقتصاد اسلامی می‌تواند متکثر باشد و در یک الگو منحصر نشود 📍راه حل برون رفت از شرایط فعلی 📍سیره عملی پیامبر صلی الله علیه و آله، الگوی عملی اقتصاد مقاومتی و اقتصاد مردمی 📍مشکلات اقتصادی ایران ساختاری است 📍منفعت طلبی و ثروت اندوزی، رویکرد کلی اقتصاد لیبرالی است 📍اجرای سیاست‌های تعدیل اقتصادی صندوق بین المللی پول 📍ویژگی‌های اقتصاد اسلامی 📍بررسی پیشینه ی ریل گذاری اشتباه در اقتصاد ایران 📣دکتر محمدجواد توکلی 💠 @najvaeqtesad
نَجوایِ اقتصادی | مسعود داودی‌پور
📍اقتصاد اسلامی می‌تواند متکثر باشد و در یک الگو منحصر نشود 📍راه حل برون رفت از شرایط فعلی 📍سیره عملی
📌بانیان وضع موجود| آسیب‌شناسی اقتصاد ایران از منظر تقابل گفتمان اقتصاد اسلامی و اقتصاد لیبرالی ✳️در تحلیل وضعیت موجود، بهتر است به جای اینکه به افراد بپردازیم از نسخه ها و نظریه هایی که وضع موجود را ایجاد کرده اند، سخن بگوییم. ✳️مشکلات امروز ما یک عقبه 60 ساله دارد؛ ما از دهه چهل یک تغییر جهت گیری کلی در اقتصادمان داشته ایم . 🔰معرفی چند منبع راجع به تاثیر نسخه صندوق بین المللی پول بر اقتصاد ایران و جهان: 🌿مصاحبه دکتر حسین نمازی (وزیر اسبق اقتصاد) 🌿کتاب جهانی سازی و مسائل آن؛ اثر جوزف استیگلیتز 🌿کتاب دکترین شوک؛ اثر نائومی کلاین 🔰 سه اشتباه عمده در سه دهه اخیر: 1️⃣ سیاستهای کنترل جمعیت در اواخر دهه 60 2️⃣ ایجاد بانکهای خصوصی در دهه 80 و خصوصی سازی بی ضابطه 3️⃣ سیاست قیمتی گره زدن هدفمندی یارانه ها به افزایش قیمت حاملهای انرژی و قیمت گذاری دلاری کالاهای داخلی 🔰تقابل گفتمان اقتصاد مقاومتی (اسلامی) و اقتصاد لیبرال: 🔺این دو گفتمان، در مبانی، تحلیل و تجویز با هم تفاوت دارند. 🔺اقتصاد اسلامی، یک اقتصاد عدالت محور، مردمی و توانمند ساز است. بر خلاف اقتصاد لیبرالی که اقتصاد بازاری و تکاثرگرا است، رویکرد قیمتی برایش حایز اهمیت است و عدالت اولویت آن نیست. 🔺بخشی از اقتصاد اسلامی، همان اقتصاد عقلایی است؛ به این مفهوم که اقتضائات بومی اقتصاد ایران مراعات شود. 🔺ما بر اساس خطوط کلی اقتصاد اسلامی، نظام اقتصادی اسلام را طراحی نکرده ایم (اقتصادنا و الاسلام یقود الحیاة؛ شهید صدر). 💠 @najvaeqtesad
آموزه‌ها! ❇️ تنظیم‌ و تدبیر ساحت‌های فردی و اجتماعی و تقسیم کار بین انسان‌ها در ایجاد تعاملات از جمله مولفه‌های بایسته‌ی آموزه‌های دینی به عنوان منبع شناخت بشری به ما ورای خویش است. 📍نیاز بشری مستلزم وجود دانش مدون برای حل تعاملات فردی و اجتماعی اوست. 🔰 آموزه‌های علم اقتصاد رایج و متعارف، در حال حاضر علاوه بر این که ساماندهی امور اجتماعی را بر عهده گرفته، محتوای آن همانند دستورات دینی محترم شمرده می‌‌شود! ♻️ در واقع گرایش به چنین دانشی، گرایش به دین جدیدی خواهد بود که پیاده سازی آن برای یک جامعه، به معنای کم کردن گستره دین و آموزه‌هایش بر آن جامعه است. 🔺 تعارضات حاصل از این تعاملات موجود در علم مدرن اقتصاد و آموزه‌های دینی در فضای جامعه‌ای که آموزه‌های علمی بر آن حاکم است، منجر به ایجاد نگرش‌هایی جهت حفظ و نگهداری دین در فضای موجود می‌شود که می‌خواهد از دریچه مدرن علم نمایانه پاسخگوی نیازهای بشری باشد. ▪️ رابطه تعاضدی بین علم‌ و دین و در نهایت نگاه تهذیبی دین به علم نتیجه این نوع نگرش‌ها است که باز هم اصالت راه و روش سیر و سلوک فردی و اجتماعی را به علم‌ مدرن می‌سپارد. ▪️ در حالی که دین خود بهترین طراح برای ایجاد ساز و کار و مناسبات تعاملات اجتماعی در جهت بهره‌مندی جامعه از مواهب الهی است. 💠 @najvaeqtesad
✅ انجمن اقتصاد اسلامی با مشارکت پژوهشکده امور اقتصادی و ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار می‌کند؛ سلسله نشست‌های ترسیم مرزهای دانش اقتصاد اسلامی Exploring the Frontiers of Islamic Economics موضوع: بررسی شبهات اصول اقتصادی قانون اساسی با ارائه دکتر احمدرضا صفا 🪑نشست دوم 🗒دوشنبه 1خرداد 1402 ⏰ساعت 17 تا 19 📌مکان: قم بلوار جمهوری کوچه2 سالن انجمن های علمی حوزه ✌️حضوری و مجازی ♻️مسیر ارتباطی: ۰۹۱۹۶۶۵۱۲۳۳ 🔗 پخش مجازی: https://live.onlineamoozan.ir/ch/skyroom/anjomaneghtesad 💠 @najvaeqtesad
مقایسه الگوی مصرف در اقتصاد اسلامی و اقتصاد متعارف (مبانی - اهداف) کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت https://thesis.olgou.ir/ پنجشنبه 1402/03/04 ساعت 10:30 ارائه رساله ها و پایان نامه های برتر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت **ورود به سالن ارائه مقاله** 💠 @najvaeqtesad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روایتگری یک شهید چند ساعتی قبل از شهادت ... شهید بهروز مرادی چند ساعتی قبل از انقطاع... سخنان شهید بهروز مرادی از همرزمان شهید جهان آرا و سازنده تابلوی معروف" به خرمشهر خوش آمدید جمعیت 36 میلیون نفر " و از مدافعان خرمشهر ، ساعاتی پیش از شهادت: 👈چرا وضعیت شهر این طوری شده ؟ جوانهای عزیز! بچه‌های عزیز من! فردا مال شما است، آینده مالِ شما است؛ شما هستید که باید این تاریخ را با عزّتش محفوظ نگه دارید؛ شما هستید که این بارِ مسئولیّت را بردوش دارید؛ خرّمشهرها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، [بلکه‌] در یک میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است. البتّه ویرانی‌های جنگ نظامی را ندارد؛ بعکس، آبادانی به دنبال دارد، امّا سختی‌اش بیشتر است.» ۱۳۹۵/۰۳/۰۳ 💠 @najvaeqtesad