هدایت شده از الهادی
🔻دهم ربیع، سالروز ازدواج نبی اکرم صلی الله علیه وآله و حضرت خدیجه سلام الله علیها، فرخنده و مبارکباد.
🔺 @nasery_ir
#نبی_اکرم #امیرالمومنین
💠 اتحاد روحانی پیامبر و امیرالمؤمنین
🔻 ارتباط [با اهل بیت علیهم السلام] راه دارد. شما نگاه کنید، مبعث رسول خداست؛ ولی زیارت مخصوصه امیر المؤمنین (ع) وارد شده است. این به خاطر اتحاد روحانی است. انسان میخواهد به رسول خدا کانال بزند، باید سراغ آقا امیر المؤمنین برود. حساب و کتاب دارد.
🔸 از طرف دیگر، برای زیارت آقا امیرالمؤمنین سفارش شده: چون به رواق رسیدی بگو: «السَّلَامُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ أَمِینِ اللَّهِ عَلَى وَحْیهِ وَ عَزَائِمِ أَمْرِهِ الْخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ وَ الْفَاتِحِ لِمَا اسْتَقْبَلَ وَ الْمُهَیمِنِ عَلَى ذَلِک کلِّهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکاتُهُ السَّلَامُ عَلَى صَاحِبِ السَّکینَةِ السَّلَامُ عَلَى الْمَدْفُونِ بِالْمَدِینَةِ السَّلَامُ عَلَى الْمَنْصُورِ الْمُؤَیدِ السَّلَامُ عَلَى أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ. کامل الزیارت / 42»
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#تشرف #امام_زمان
💠 سنخیت با امام زمان ارواحنا فداه
🔻 ما میلیاردها سال باید راه برویم تا به قطب عالم برسیم، آنوقت دیدن امام زمان علیه السلام که می گویند سخت است یعنی درک کردن حضرت به این نحو [که حضرت را بشناسی و باطنا به او ایمان کامل پیدا کرده باشی]
🔸 و الا صرف ملاقات ظاهری خیلی وقتها دردی را دوا نمی کرده است و انسان باید در فکر همرنگ شدن با حضرت باشد. اول باید با حضرت همرنگ شد تا زمینه برای بهره بردن فراهم شود.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#توکل #حضرت_ابراهیم
🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام:
👉🏻 Instagram.com/nasery_ir
#باور #یقین #تبلیغ #تفقه #انذار #شیخ_محمدجواد_شکرین
💠 راه سخن موثر
🔻 خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: «فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُون؛ چرا از هر گروه از ايشان، دسته اى سفر نمیكنند تا در كار دين، تفقه کنند و چون بازگشتند قوم خويش را بيم دهند، تا آنان حذر کنند. سوره توبه، آیه ۱۲۲».
🔸 انذار قوم، بعد از بازگشت به سوی قوم است. کسی كه این راه را طی نکرده است، نمیتواند سخنى مؤثر بگوید؛ چون اطلاعاتى كه در سلولهاى مغزى گوینده هست، در سلولهای مغزی دیگری نیز هست، اگر دل گوینده، بيدار باشد، مطلبی براى ارائه دارد؛ اما اگر مى خواهد با اطلاعات سلولهاى مغزى ـ كه وقتى او را در قبر مى گذارند، آن سلولها میپوسند و اطلاعات از بین مى روند ـ با مردم سخن بگوید، فایدهای ندارد.
🔹 علم بايد به جان، سرايت كرده و جزو باورهاي انسان شده باشد تا در قبر از بین نرود. معرفت و باور، غير از دانستنى ها است. خداوند متعال و اهل بیت ـ علیهم السلام ـ از انسان در سیر توحيد و ولايت، باور میخواهند؛ خدا باورى غير از كتاب نوشتن است.
ادامه دارد...
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
ادامه مطلب قبل...
🔻 انذار، كار هر كسى نيست؛ کسی که خودش انذار نشده باشد اگر خودش را در انذار دیگران تلف هم کند، کسی تكان نمى خورد و انذار نمیشود.
🔸 انذارِ کسی تأثیرگذار است كه در مرحله اول، خودش انذار شده باشد و تفقّه در دین كرده باشد. خداوند متعال در قرآن کریم اين كلمات را بى حساب و كتاب به كار نمى برد.
🔹 در کلام عربی، الفاظ مشابه، زیاد است؛ ولی خداوند متعال، واژه تفقّه را در این آیه شریفه به کار برده است: «لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ»؛ یعنی در دين تفقّه كرده و به بصيرت رسيده باشد، بعد هم میفرماید: «وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ»؛ یعنی قبل از انذار، تفقه در دین، لازم است.
🔸 خداوند شيخ محمد جواد شکرین را رحمت كند. حجره این پیرمرد در مدرسه صدر بود. ایشان میفرمود: «حرکت برگ اين درخت را نگاه كن، خدا آن را حرکت مى دهد؛ نسيمى كه میوزد و آن برگ را حرکت میدهد، به فرمان خداست».
🔹 ايشان، این کلام را به صورتی بیان مى فرمود كه انسان باور مى كرد؛ چون خود ایشان به این باور رسیده بود. اگر انسان این باور را به دست آورد، خداوند بركت مى دهد؛ چون خداوند، شكور است.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#ایمان
🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام:
👉🏻 Instagram.com/nasery_ir
#قرآن #امام_سجاد #نماز
💠 نصیب از علم الکتاب
🔻 ما در قدمهاى اولیه ماندهایم، بخاطر اين كه مايه نداريم. بله اگر معرفت در تمام جان ما رسوخ كند، راسخين در علم بشويم، خداوند و اهل بیت ـ علیهم السلام ـ را باور كنيم، آن وقت است که قوت پیدا کردهایم.
🔸 نزول كتاب غير از آن است كه ما مى دانيم و مى خوانيم « الَّذِى عِندَهُ عِلْمٌ مِّنَ الْكِتَاب؛ آن كس كه از علم كتاب بهره اى داشت. سوره نمل، آیه ۴۰». آصف بن برخیا ـ وصی حضرت سلیمان ـ يک علم از كتاب را داشت که توانست تخت بلقيس را از راه دور، در مجلس حضرت سلیمان حاضر کند.
🔹 شايد ما فكر كنيم كه تمام علم كتاب را داريم. اگر این چنین است، پس چرا نمى توانيم يك چوب كبريت را جابجا كنيم؟! به خاطر اين که در قرآن علومى هست که ما آن علوم را نخوانده ايم و به خواب هم نديده ايم.
ادامه دارد...
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
ادامه مطلب قبل...
🔻 علم الكتاب كه نزد اميرالمؤمنين ـ علیه السلام ـ است، این است که انسان، بايد خدا را باور كند، باور كند كه احكام، پايه اى در قرآن دارد. وقتى مى خواهد به نماز بايستد، خدا را ببیند؛ همان طور که از رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ نقل شده است: «اعْبُدِ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاكَ؛ خداوند را به نحوی عبادت کن که گویا او را میبینی پس اگر او را نمیبینی او تو را میبیند. بحار الانوار، ج69، ص 279».
🔸 انسان باید، حداقل این را بداند كه خدا او را مى بيند و بداند كه خداوند متعال اين احكام را عبث براى ما نفرموده است.
ادامه دارد...
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
ادامه مطلب قبل...
🔻 در قرآن کریم از قول حضرت عیسی علیه السلام می خوانیم: «قَالَ إنّی عَبْدُ اللَّهِ ءَاتَئنىِ الْكِتَابَ وَ جَعَلَنىِ نَبِيًّا وَ جَعَلَنىِ مُبَارَكا أَيْنَ مَا كُنتُ وَ أَوْصَانىِ بِالصَّلَوةِ وَ الزَّكَوةِ مَا دُمْتُ حَيًّا؛ حضرت عیسی گفت: من بنده خدايم، مرا كتاب داده و پيغمبر قرار داده و هر جا كه باشم با بركتم كرده است و تا زمانی كه زنده باشم، مرا به نماز و زكات سفارش فرموده است. سوره مریم، آیه 30 و 31».
🔸 انسان باید بداند نماز يک امرى است كه خداوند متعال بر آن اهتمام ورزيده است. وقتى امام سجاد ـ علیه السلام ـ براى نماز مى ايستادند، بدنشان مى لرزيد (بحار الانوار، ج 46، ص 55) چون خداوند را حس مى كردند. اگر ما به اين حقيقت پى ببريم، دريچه هایى از «علم من الكتاب» و سيره انبياء براي ما گشوده مى شود.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#گناه #شیطان #نفی_خواطر
🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام:
👉🏻 Instagram.com/nasery_ir
* #سلوک #استاد #آیت_الله_بهجت
🔻فرزند آیت الله بهجت قدس سره می گفتند: گاهى آقا يک دفعه به فكر میروند و میفرمایند ما براى بعضى اساتيدمان كارى نكرديم.
ايشان مى گفت من مى دانم منظورشان مرحوم آقاى قاضى است.
🔸می گفتند من خدمت ایشان عرض کردم: آقاجان يكى از آقايون علما نقل می کرد که من به عراق رفتم. همین که به نجف اشرف رسيدم نزديك وادى السلام، چند تا بچه جلوى ما آمدند و گفتند بيا برويم قبر مرحوم قاضى را به تو نشان بدهيم. گفتم نه من هنوز حرم نرفته ام. گفتند: مرحوم قاضى! استاد شيخ بهجت!
🔹آقا زاده آیت الله بهجت می گفتند: براى اين كه آقا از ناراحتى و فكر دربيايند این را گفتم. اما بازم آقا راضی نبودند و ناراحت بودند که کاری برای قدردانی از استادشان نکردند.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#وهم #حقیقت #سلوک
💠 محو موهوم
🔻 سعی و کوشش در مسیر معنویت و رشد اخلاقی مثل ذکر گفتن و عبادات، تمامش باید مقدمه برای محو موهوم باشد.
🔸 در هر فردی به یک نحو، موهوم محو میشود که اقرب طرق الی الله هرکسی با دیگری فرق دارد، حال موهوم چیست؟ اکثر قضایای عالم امور وهمی و اعتباری است.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#قرآن #شیطان
🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام:
👉🏻 Instagram.com/nasery_ir
* #سلوک #قبض
🔻باز بودن و روان بودن راه، فرصت خاصى است كه هميشه نيست. گاهی يک دفعه حالات افراد رو به سردى گرايش پيدا مى كند که ديگر نمىشود تا آخر عمر جمعش كرد.
🔸پس اگر عنايتى و فرصتی خداوند متعال عنایت کرده معلوم نيست همیشگی باشد؛ باید قدر دانست.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#ذکر #جری_و_تطبیق
💠 اذن الهی در یاد خدا
🔻 برای آیات قرآن، میتواند مصادیق بی حد و حصری باشد، آیه «في بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ؛ [این نور] در خانه هایی است که خدا اذن داده [شأن و منزلت و قدر وعظمت آنها] رفعت یابد و نامش در آنها ذکر شود، همواره در آن خانه ها صبح وشام او را تسبیح می گویند. نور/36» مصداق اتمش خانه پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام است و مصادیق بعدی آن خانه های شیعه هایشان است.
🔸 خیلی از خانه ها است که در آن یادی از خدا نمی شود زیرا اذن ندارد، این یک معنای آیه؛ یک معنای باطنی دیگر این آیه این است که مراد از بیت، قلب است و مصادیق بعدی آن قلوب شیعیان و دوستانشان، اهل ذکر است.
🔹 آن قلوب است که حقیقت بیت است که در آن ذکر خدا می شود و آن هم اذن می خواهد، خیلی ها می خواهند ذکر بگویند ولی [بواسطه اعمال بد قبلی که ذخیره کرده اند] اذن نیست.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#برزخ
🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام:
👉🏻 Instagram.com/nasery_ir
* #سلوک
🔻ما هنوز حق آنچه كه به ما عنايت شده را ادا نكرده ايم تا مستحق مراتب بعد و راه هاى نزديكتر باشيم.
اگر اين قصه حل شود از در و ديوار براي انسان برکات مى بارد.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#انانیت
💠 مراقبه از انانیت حتی در گفتار
🔻 در روایتی حکایت شده شخصی درِ منزل امام صادق علیه السلام را زد حضرت فرمودند: چه کسی است؟ گفت: أنا (من). حضرت تا آمدند در را باز کنند چند مرتبه فرمودند: أنا أنا...
🔸 انسان نباید خود محور و خودبین باشد و حتی گاهی کسی لفظ من و أنا هم نمی گوید ولی در واقع که نگاه کنیم می بینیم همان لفظ أنا و من در باطنش هست.
🔹 البته اگر کسی در مسیر رشد و سلوک معنوی باشد و برایش فرقی نکند که من یا ما بگوید این زیاد مهم نیست. حتی اگر بشود نه نسبت من و نسبت ما باشد بهتر است.
🔸 مثلاً یک بار گفته می شود: این عینک را بدهید به «من» تا پاک کنم؛ یک وقت گفته می شود این عینک را به «ما» بدهید تا پاک کنیم و یک وقت گفته می شود این عینک را بدهید تا پاک کنم که این جمله سوّم بهتر است.
🔸 البته بالاخره چاره ای از اسناد نیست ولی بحث در تکرار آن است.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
هدایت شده از الهادی
🔻ولادت نبی اکرم صلی الله علیه و آله و امام جعفر صادق علیه السلام بر همه محبین ایشان مبارک باد.
🔺 @nasery_ir
#نبی_اکرم
💠 اعجاز پیامبر
🔻 قرآن کریم می فرماید: «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یتْلُوا عَلَیهِمْ آیاتِهِ وَ یزَکیهِمْ وَ یعَلِّمُهُمُ الْکتابَ وَ الْحِکمَةَ؛ اوست خدايى كه ميان عرب امّى (يعنى قومى كه خواندن و نوشتن نمىدانستند) پيغمبرى بزرگوار از همان مردم برانگيخت كه بر آنان آيات وحى خدا تلاوت میكند و آنها را (از لوث جهل و اخلاق زشت) پاک میسازد و شريعت و احكام كتاب سماوى و حكمت الهى می آموزد. الجمعة / ۲»
🔸 در فضایی مثل عربستان که فرهنگ و سواد صفر [ است و ] خودخواهی و عوامیت در مردم بیداد میکند، سر قبرها، مردههایشان را می شمارند که ما بیشتر از شما هستیم «أَلْهاکمُ التَّکاثُرُ. سوره تکاثر / ۱» دخترانشان را زنده به گور می کنند و ارزشی برای یک انسان بما هو انسان قائل نمی باشند و [ با اینکه ] رقمهای دیگر آن هنوز هم هست؛ ولی این نوعش خیلی خشونت میخواهد، در چنین فضایی پیغمبری فرستاده میشود که یکی از آیات اعجازش «بسم الله الرحمن الرحیم» است.
🔹 و او و کتابش ماندگار میشود، مردم آرام آرام روزنه ای برای خروج از تاریکیها پیدا میکنند، اهل علم میشوند، اهل معرفت میشوند، اهل حکمت میشوند، اهل تعلیم میشوند، اهل تعلّم میشوند.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#نبی_اکرم
💠 توجه به پیامبر
🔻 چیزی که باید به آن توجّه داشت این است که حداقل در کشور ما به گونهای است که مردم به اهل بیت علیهم السلام توجه دارند، حداقلش را داریم؛ ولی نسبت به رسول خدا خیلی کم توجه میشود.
🔸 کسی که مرکز همه این خیرات است، کسی که این همه آیات دربارۀ او، مقام او، فناء او، جلالت شأن او و عظمت قدر او هست، کسی که خدای متعال گاهی در جزئیات امور، طوری وارد شده که مردم، آداب برخورد با رسول خدا را بدانند: «لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِی؛ اى مؤمنان! صدايتان را بلندتر از صداى پيامبر نكنيد، و آن گونه كه با يكديگر بلند سخن میگوييد با او بلند سخن نگوييد، مبادا آنكه اعمالتان تباه و بى اثر شود و خود آگاه نشويد. الحجرات / ۲»
🔹 حتی این را فروگذار نمیکند که دربارهی حرف زدن مردم با او می فرماید: «إِنَ الَّذِینَ ینادُونَک مِنْ وَراءِ الْحُجُراتِ أَکثَرُهُمْ لا یعْقِلُونَ؛ بى ترديد كسانى كه تو را از پشت اطاق ها صدا مىكنند، بيشترشان معرفت و آگاهى [به حرمت و عظمت تو] ندارند. الحجرات / ۴»
🔸 کسی که این گونه خداوند در جزئیات برخورد با او وارد میشود که مردم چگونه رفتار کنند، آن وقت ما توجه نداریم.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
🔻 همزمان با سالروز فرخنده ولادت رحمة للعالمین حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم و امام جعفر صادق علیه السلام، حساب رسمی نشر بیانات حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه اجتماعی توییتر آغاز به کار کرد:
💠 twitter.com/nasery_ir
#توحید #حمد
💠 قطره ای از معارف سوره حمد
🔻 همه قرآن در سوره حمد است و به یک معنا تمام معارف در سوره حمد است، به شرط این که انسان بشناسد. اگر چه تمام حمد در بسم الله آن است.
🔸 در الحمدلله، الف و لامش می رساند که جنس حمد و مطلق حمد، مخصوص خداوند است. اگر می گوئیم حضرت یوسف زیبا بود و او را به زیبائی ستایش می کنیم این ستایش خداوند است و خدای متعال را به زیبائی ستوده ایم.
🔹 اگر یک سیبی را می گوئیم چقدر زیباست! و به طور کلی هر چیزی به هر عنوانی ستایش می شود مستقیم یا غیر مستقیم، ستایش خداست و این مطلب را انسان باید درک کند (نه فقط بشنود و بازگو کند.) که این یک قطره از دریای معارف است.
🔸 وقتی انسان، ستایش را مخصوص خدا دانست و وجود مطلق را به خدا نسبت داد، در این صورت انتساب مِلک به خودش هم از بین می رود و تمام مراتب و مقامات می تواند در همین الحمدالله باشد.
🔹 دوئیت از بین می رود. إنیت انسان که منشأ تمام مفسده ها است، در این حال دیگر نیست. ائمه اطهار مردم را به توحید فطری سوق می دهند و یا در خود قرآن دارد «أَفَلا يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ؛ آیا با دقت در شتر نمی نگرند که چگونه آفریده شده؟ غاشیه/۱۷»
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#استاد
💠 راه بهره وری از استاد
🔻 شخصی بود حدود بیست سال با یکی از علمای بسیار زاهد و وارسته و خوب رفت و آمد می کرد ولی با این حال هیچ گونه بهره ای از آن استاد نبرده بود.
🔸 علتش این بود که هیچ گاه با استاد خود یکی نشده بود و همیشه حرف هایش را با کنایه و در پرده می گفت.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir