#زن #حضرت_زهرا #حضرت_مریم #طهارت
🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام:
👉🏻 Instagram.com/nasery_ir
* #سلوک
🔻آنچه که ما زمین خوردهای آن هستیم این است که یک برداشت توهّمی کوچک از این قضیه داریم. تفاوت ما با روندگان این راه این است که ما مانند یک بچه شش ساله هستیم؛ یک وقت یک بچۀ شش سالهای میگوید که من علم را دوست دارم، جملۀ جالبی است. میشود روی آن حرف زد؛ ولی اگر همین بچه بخواهد واقعاً عالم بشود، ببینید چه مسیری را باید گام به گام طی کند! آن بچه امسال میتواند برای ثبت نام وارد بشود، همه دست به دست هم بدهند، پدر و مادر اسمش را بنویسند، مدرسهاش را مشخص کنند. معلمهایش بیایند. برود، شروع کند. اول مهر شد. کلاس اول اسم بنویسد. دفتر، قلم، روز اول، یک حرف یاد گرفت یا یاد نگرفت. روزهای بعد، میآید خانه، بنشیند، مشقهایش را بنویسد، یک روز، دو روز، یک هفته، دو هفته، یک ماه، دو ماه، سه ماه، تا آخر سال امتحان بدهد، قبول بشود. کلاس اول طی شد.
ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل...
🔻حالا کلاس دوم، حالا دبستان تمام شد. حتی گاهی مجبور است برنامههای مهمانی دارند، او زود بخوابد که فردا صبح آمادۀ مدرسه بشود. کارهای دیگرش را هم باید مدیریت بکند تا بتواند در این طریق، مقدمات را طی کند.
🔸گاهی ما شبیه به طفل قبل دبستانی هستیم که میگوییم علم را دوست داریم؛ ولی وقتی پای در راه بگذاریم میبینیم الله اکبر در قضایای معنوی و سلوکی و توجه به الگودهی قرآن، خیلی کار دارد و ما سربسته با این قضیه برخورد میکنیم، فقط میگوییم علم را دوست داریم؛ ولی طی طریق مسئلۀ دیگری است. هر چه انسان وارد میشود، میبیند که بینهایت است.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#حضرت_سلمان #حضرت_زهرا
🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام:
👉🏻 Instagram.com/nasery_ir
#حیات_طیبه #اهل_بیت
💠 قارون و فرعون وجود ما
🔻 قارون یعنی تعلق خاطر به اموال دون الرب، هرکسی باید قارونیت در وجودش را پیدا کند، که در وجود هر کس مثال و صورت دارد؛
🔸 اگر من به فرعون شبیه شدم در وجود من فرعون زنده شده است و از آن طرف ایمان نیز همینطور است: «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُون؛ هرکس از مرد و زن عمل صالحی انجام دهد مسلما او را به حیات طیب زنده می داریم. نحل/۹۷»
🔹 حیات طیب در وجود من خالی از صورت نیست، من که شروع کردم به گفتن لا اله الا الله باید حیات ابراهیمی در من زنده شود. میفرماید: «إِنَّ إِبْراهيمَ كانَ أُمَّةً قانِتاً لِلَّهِ حَنيفاً وَ لَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكين؛ بی تردید، ابراهیم یک امت بود برای خدا از روی فروتنی فرمانبردار و حق گرا بود و از مشرکان نبود. نحل/۱۲۰» او امت صالح بود و در وجودش امت صالح بودند. عالَمِ خوبی ها و بدي ها اینطور است، اهل خوبی باید خوبیها را زیاد کنند و بدیها را محو کنند.
🔸 خداوند برای ما ائمه اطهار را فرستاد تا ما در اعمال و رفتار به آنها شباهت پیدا کنیم که اگر به آنها شباهت پیدا کردیم، صور نوری آنها در وجود ما هم روشن خواهد شد.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
8.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#برش_یک_دقیقهای #پست_ویژه #شهید_سلیمانی
🎥 مثل یک عارف واصل
👤 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ یک دقیقه
🔺 @nasery_ir
#ملکوت #غیب #حضرت_ابراهیم
💠 ملکوت آسمان و زمین
🔻 اگر کسی "عَبدی اَطِعنی" شد [آنچه خدا فرمود را عمل کرد. اشاره به حدیث قدسی معروف] بخشی از ملکوت اشیاء که مربوط به این شخص است که یک میلیاردُم خلقت است را به او میدهند
🔸 «وَ كَذلِكَ نُري إِبْراهيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنين؛ و این چنین ملکوت آسمان و زمین را به ابراهیم نشان دادیم تا از یقین کنندگان شود. انعام/۷۵» این مرتبه خیلی بالا است. حضرت ابراهیم از این رؤیت به یقین رسید و ملکوت سماوات با ملکوت ارض فرق دارد. ملکوت ارض پائین تر است.
🔹 حضرت وقتی به این مقام رسید خداوند مقام امامت را به او داد «إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً» در انتخاب کلمه نُری خیلی لطافت است یعنی این مرحله مرحله ای است که خداوند باید مستقیم عنایت کند منتهی حتی در عالم ملکوت اگر بخواهند چشم کسی را بینا کنند اسباب و ادوات میخواهد لذا «نری» گفته شده، یعنی از اسباب و ادوات عالم غیب استفاده میشود.
🔸 یقین مراتب دارد و این آیه حداقل آن را میرساند و خودش مراتبی دارد، ممکن است کسی «نری ملکوت السموات» بشود ولی بعد فراموش کند ولی کسی مثل امیر المؤمنین علیه السلام شهود شان دائمی است.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#حضرت_زهرا
🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام:
👉🏻 Instagram.com/nasery_ir
* #سلوک
🔻بعضی در ترجمهی عبارت «إِنَّ رَبِّی عَلى صِراطٍ مُسْتَقیمٍ» نوشتهاند: «پروردگار من بر راه راست است.» شاید این ترجمه برای این آیه چندان مناسب نباشد. «علی» را به معنای «بَر» گرفته است. ترجمه گاهی سخت است. شاید بهگونهای دیگر بشود آیه را معنا كرد _ البتّه در ترجمه نمیتوان آن را گنجاند _ با این توضیح كه هر كس در هر طریقی باشد (و لو طریق غیر صحیح)، نمیتواند حضور حقتعالی را حس كند، بیابد و با او ارتباط برقرار كند.
ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل...
🔻ما در طریق باطن دو صراط داریم: صراط حق و صراط باطل. صراط باطل، صراط تاریكی و شیطان است.
خداوند میفرماید:
وَ الَّذینَ كَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ؛
(و كسانى كه كافر شدند دوستان و كارسازانشان طاغوت هايند، آنها را از روشنايى به تاريكى مىبرند. بقره، 257)
شیطان، صراط تاریكی و صراط ظلمت است. خدای متعال را آنجا نخواهی یافت، ارتباطت با او برقرار نخواهد شد، دستت به كسی نخواهد رسید؛ ولی در صراط حق، بله، میشود با او ارتباط برقرار کرد. در این آیه حضرت هود شاید بخواهد بفرماید كه پروردگار من در طولِ صراط مستقیم و در جایجای آن حضور دارد و هرجا خواستی، خدای مرا خواهی یافت. از مراحل اوّلیهی ایمان تا مراحل نهایی آن، حضور او را حس خواهی كرد و او را خواهی یافت. کلمهی «عَلى» در اینجا به معنای «استعلاء» است: «زیدٌ علی السطح»؛ یعنی زید روی پشتبام است؛ پس «عَلی» در این آیه اینگونه معنا میشود كه حضور حقتعالی در طولِ صراط مستقیم برای مؤمنین، محسوس و دستیافتنی است.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#حضرت_زهرا
🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام:
👉🏻 Instagram.com/nasery_ir
#سلوک
💠 مصادیق قرآنی مراحل سلوک
🔻 در سیر و سلوک عملی اگر انسان راهی را رفت و بعد برگشت و خواست دو مرتبه برود آن راه دوم با آن راه قبلی فرق میکند.
🔸 انسان در سلوک وقتی قدم به قدم میرود هر فصلی مصداق یکی از آیات قرآنی میشود. مثلاً اگر کسی زنده دل بود و راه خدا را رها کرد و بعد دو مرتبه حرکت کرد دلش حیات پیدا میکند، اگر در خواب این حیات را دید شاید شخصی را ببیند به نام «یحیی» که اوائل حیات دل در عالم دلش تجلی دارد و شاید اینکه در آیه مبارکه دارد: «یا یحیی خذ الکتاب بقوه؛ ای یحیی کتاب را با قوت و نیرومندی بگیر. مریم/۱۲» این مربوط به مراحل اولیه سلوک باشد.
🔹 حضرت عیسی علیه السلام با این که صبی بودند ولی دیگر قید اخذ به قوت را نداشت.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir