eitaa logo
الهادی
21.6هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
978 ویدیو
46 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 وقتی در مصادیق و روایات نگاه می‌کنید، دارد که اگر کسی با معرفت به مقام حضرت صدیقه‌ی طاهره (سلام‌الله‌علیها) آشنا شود، لیلةالقدر را درک کرده است؛ منتهی منظور از این روایت، همه‌اش این نیست که چند تا روایت جمع کند که حضرت چند لقب داشتند، نام‌شان فلان بود، سال زندگی‌شان فلان است، اولادشان فلان است و ... این معارف به درد این کار نمی‌خورد؛ هرچند که آن‌ها هم خوب است و در جای خود محفوظ است؛ ولی آن‌ها معارفی است که هر کسی می‌تواند اندوخته کند. 🔸 آن معارفی از حضرت صدیقه‌ی طاهره (سلام‌الله‌علیها) که انسان را به لیلةالقدر نزدیک می‌کند، معارفی است که در روایتی آمده است: «و علی معرفتها، دارت القرون الأولی»، اصلا در کل نظام هستی از ابتدای خلقت، یک جایگاه برای این پرده‌ی زیبا بوده است؛ یعنی در چینشی که خدای متعال قرار داد و در قرآن فرمود: «فِیهَا مِنْ کُلٍّ زَوْجَینِ اثْنَینِ»، یک نیمه را برای این طرف یعنی جنس زن گذاشت. 🔹 اگر نام حضرت مریم مقدس (سلام‌الله‌علیها) آورده می‌شود، این حضرت مریم (سلام‌الله‌علیها)، ماه رمضانِ آن لیلةالقدر حقیقی است؛ یعنی این الفاظ که در قرآن در مدح حضرت مریم (سلام‌الله‌علیها) آمده است، جلد آن لیلةالقدر حقیقی، یعنی حضرت صدیقه‌ی طاهره (سلام‌الله‌علیها) هستند. 🔸 منتها کیفیت این انتقال، آسان نیست. یک زاویه‌ی این معرفت، بر عهده‌ی عامل است که با عمل صالح و نفسی بیدار، وارد این گردونه شود و ارتباط پیدا شود. ادامه دارد... کد ۶۹۱ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻به هر حال این [ارتباط و توسل به حضرت صدیقه طاهره (سلام‌الله‌علیها)]، در خلقت بوده است؛ همان‌طور که در روایتی آمده است: «و علی معرفتها دارت القرون الأولی»، همیشه، [توسل به آن حضرت و درک معرفت آن حضرت، در میان انبیای امت‌های گذشته] بوده است؛ یعنی شاید به این الفاظ [و اسماء و القاب خاص آن حضرت] شناخته شده بود، یا نشده بود. 🔸 از حواریّین حضرت عیسی (علیه‌السلام) و از اطرافیان حضرت موسی (علیه‌السلام) گرفته، از داوود (علیه‌السلام) و سلیمان (علیه‌السلام)، تا حضرت آدم (علیه‌السلام)، یک جایی برای حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) به تعابیر مختلف، در این جمع [انبیا (علیهم‌السلام)] گذاشته‌اند و می‌دانستند که چطور وارد شوند [و چگونه به حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) توسل کنند] که دست‌شان پر شود و به آن فعلیت خودشان از حیث معارف برسند و [روش درک لیلةالقدر و معرفت به مصداق بارز آن یعنی حضرت صدیقه طاهره (سلام‌الله‌علیها)] فقط هم [با] الفاظ نیست و حتی فقط هم معارف نیست. 🔹 آن کسی که حامل این معرفت می‌شود، باید به گونه‌ای با یقین هم بتواند حرکت کند؛ چون خدای متعال در کنار آن معنا، یک یقینی قرار داده است که هر کدام جداگانه اثر می‌کند. کد ۶۹۱ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
💠 حساسیت و دقت مکتب اخلاقی نجف 🔻 اگر در میان بزرگان نجف، صحبت از اخلاق می‌شده است که هنوز آن الگوها و اسطوره‌ها زنده هستند، نوعی طیّ‌ طریق عملی، با سرفصل‌هایی تعریف شده‌، حسّاس و دقیق داشته‌اند؛ آسیب‌های خویشتن را می‌شناخته‌اند، راهکارهای درمان را می‌شناختند و به دنبال طیّ طریق برای رسیدن به راهکارهای اجرایی و اجرا کردن بودند تا به آن هویّت اصلی دست پیدا کنند و در این طریق، به آن غنا برسند. 🔸 علامه طباطبایی رضوان‌الله‌علیه گفته بودند که نیازی نیست حرف بزنی و همین قدر که نگویند لال است، کافی است. این راه، آنان را به چه غنایی می‌رسانده‌ است؟ کد ۲۳۹۳۹ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
💠 نقش محوری در سعادت یا شقاوت 🔻 خانه‌ای سعادت‌مند نمی‌شود مگر اینکه زنی سعادت‌مند در آن باشد و زندگی و خانه و نفوس، شقیّ نمی‌شود مگر اینکه زنی ناسازگار در آن باشد. 🔸 قدر این نعمت را باید دانست. این مطلب را به خواهران عرض می‌کنم که گاهی ده‌ها سال طول می‌کشد تا مردی بنشیند و اقرار و اعتراف کند که ای خانم، دستت درد نکند و زحمت کشیدی و صبوری کردی. 🔹 ما در زمانی زندگی می‌کنیم که خیلی جای شکر دارد و زنانی داریم که همسایگان انبیای بنی‌اسرائیل هستند؛ زنانی صبور، فهیم، با ادراک، با احساس و همراه. کد ۲۰۷۷۷ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 در مسائل طبی، آنچه که با ادراکات بصری قابل درک باشد را خیلی زود می‌گیریم؛ یعنی اگر از دست راست ما، انگشت دوم، بند سوم، جراحتی برداشته باشد، در کمتر از یک ثانیه و با یک نگاه، معادله‌ای اتفاق می‌افتد و به این نتیجه می‌رسیم که این زاویه، آسیب دیده است و باید چسب زخم را برداریم و روی همین زخم ببندیم؛ 🔸 ولی در کاستی‌های شخصیّتی، بیمای‌های روحی، مشکلات روانی و مشکلات مدیریتی، چون که ادراکات بصری علّت تامه در آن نیست، خیلی به خلط و خبط می‌افتیم. آن وقت است که نمی‌دانیم کجای ما چطور شده است و گم می‌شویم؛ 🔹 مثلاً می‌دانیم که توفیق سحر نداریم؛ ولی دلیلش را متوجه نمی‌شویم، یا می‌دانیم این کاری که می‌کنیم، نمازِ نمازگزار حقیقی نیست و آن چیزی که باید باشد نیست؛ ولی نمی‌دانیم آسیب از کجا وارد شده است. 🔸 اگر آسیب را هم شناختیم، درمان را نمی‌دانیم. هم درمان شامل طبقات، مراحل و مراتب است و هم آسیب. ادامه دارد...‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
ادامه قبل... 🔻 اگر حضرت امیر در مورد پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «طبیب دوّار بطبه»، این طبابت در تمام مراحل اینگونه بوده است. 🔸 البته کتاب طب النبی که به ما رسیده، یک میلیارد کوچک‌تر و کمتر از آن چیزی است که واقعاً هست. ما فعلاً باید جایگاه بحث را روشن کنیم و از جهت درمانی، این رشته، سرِ دراز دارد و جای درمان، زیاد است؛ 🔹 چه در اموری که مربوط به ما است و چه در اموری که مربوط به اطراف ما است و مدیریتش، با ما است؛ مثلاً مسئله‌ی خانواده، مسئله‌ی مهمی است و کاستی‌هایی که در اطرافیانِ وابسته به انسان پیدا می‌شود، انسان را آزار می‌دهد؛ در حالی که راه‌حل‌هایی در حکمت عملی –به آن معنایی که گاهی خدمت دوستان عرض می‌کنیم- وجود دارد. 🔸 اطلاعات ما، ورود ما، تشخیص ما، سال‌های سال به کار، سعی، تلاش، مطالعه و دیدن کتب بزرگان نیاز دارد. [البته نه هر مطالعه‌ای؛] الآن مُد شده است که شرح حال آقایان را بخوانند و برخی از افراد می‌گویند که کتابی در این زمینه نوشته نشده است که نخوانده باشیم. خب، خوانده باشی! معلوم نیست کلیدی از قلبِ قفل و غلف تو باز کرده باشد. 🔹 تعبیر قرآن «غلف» است که از همان غلاف می‌آید و به معنای قفل است. قلوب ما الآن غلف، قفل و بسته است و غلافی روی آن کشیده شده و تأثیر در آن کم است. کد ۲۰۷۵۳ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 در توقیعاتی که از جانب حضرت برای شیخ مفید صادر شده، از ایشان با عناوینی همچون «الاَخُ السَّدید، الوَلی الرَّشید، الشّیخُ المُفید، الوَفِی المُخلِص فِی الدِّین و المَخصُوصُ فِینا بِالیَقین» نام برده اند؛ 🔸 جناب شیخ مفید، (رضوان الله تعالی علیه)، به چه دلیلی اینقدر مورد عنایت آقا حضرت بقیةالله (عجل الله فرجه الشریف) بود؟ 🔹 شاید چون شیخ مفید اهل دفاع و تبلیغ از ولایت بود و اخلاق و معنویت، با اهل‌بیت و ولایت اهل‌بیت علیهم السلام و دفاع از ولایت گره خورده است و شما نمونه هایش را در طول تاریخ شیعه وحوزه های علمی شیعه می بینید. کد ۷۵۵ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 بزرگانِ بسیاری بودند که آیینه بوده اند و مؤمن بوده اند. انسان‌ها خصوصا اهل فضل، می‌توانند در این جایگاه‌ها خود را در مقابل آیینه قرار بدهند و خود را با آن‌ها محک بزنند؛ 🔸 مثلا ببینند حضرت در توقیع خود راجع به شیخ مفید چه می‌فرمایند؟ مگر این بزرگوار چه کار می کرده که اینجور مورد لطف حضرت قرار می گیرد؟! 🔹 من یک وقتی در بعضی احوالات ایشان نگاه می کردم، می دیدم یکی از کارهای ایشان این بود که مجلسی نبود که جناب شیخ مفید وارد شود و در آن مجلس دفاع از ولایت اهل بیت علیهم السلام نکند و شاید هم این زاویه بود که جناب شیخ مفید را در محضر حضرت مقرب کرده بود و ایشان را مورد عنایت قرار داده بودند. کد ۱۹۴۱ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 نقل می کنند که رضاشاه به مرحوم مدرس گفت: سید! پایت را روی دُم ما نگذار. 🔸 مرحوم مدرس هم جواب داده بود که: قربان! این چه فرمایشی است، ما هر جایی که پا می‌گذاریم، دُم شما هست. 🔹 حالا «أنا» و منیت در بعضی افراد آن‌قدر گسترش دارد که هر جایی که به قول مرحوم مدرس پا می‌گذاری، «أنا»ی فرد است و به او بر می‌خورد و ناراحت می‌شود. کد ۴۲۸۷ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1402.9.10 سخنرانی حجت الاسلام ناصری.mp3
8.35M
🎧 شرایط سلوک معنوی 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: ۳۴ دقیقه 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۱۰ 🔺 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
70.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 شرایط سلوک معنوی 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: ۳۴ دقیقه 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۱۰ 🔺 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1402.9.9 سخنرانی حجت الاسلام ناصری.mp3
8.28M
🎧 جایگاه هویتی زن در قرآن 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: ۳۴ دقیقه 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۹ 🔺 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
67.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 جایگاه هویتی زن در قرآن 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: ۳۴ دقیقه 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۹ 🔺 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از بنیاد هاد
🎙 جلسه سخنرانی حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری 🗓 سه شنبه ۱۴ آذر ⏱ ساعت ۱۰:۳۰ 📍آدرس: قم، خیابان صفائیه، مقابل کوچه ۲۱، مدرسه المهدی علیه‌السلام (مخصوص برادران) ‌ ‌ 🔻کانال بنیاد علمی فرهنگی هاد: http://eitaa.com/BonyadHad ‌ ‌ ‌ ‌
💠 لزوم استفاده حساب‌شده از 🔻 قرآن می‌فرماید: «الا بذکر الله تطمئن القلوب» (آگاه باشید! دل‌ها فقط به یاد خدا آرام می‌گیرد. رعد/۲۸)؛ یعنی آن تذکّر و توجّه، فارغ از تسبیح و لسان است و اگر آن را پیدا کردی، مساوی با شفا است؛ 🔸 ولی اگر خواستی از ابزار استفاده کنی، «یا من اسمه دواء» مطرح می‌شود و اسم، دوایی برای درمان است. 🔹 درمان، تجویز می‌خواهد و بدون آن نمی‌شود. انسان نمی‌تواند به داروخانه برود و دو تا از این قرص بخورد و یک مشت از آن بردارد. این کار، نتیجه نمی‌دهد و باید حساب‌شده باشد. در قواعد طبی هم همین‌طور است و باید تشخیص و تجویز باشد. 🔸 اگر بنا شود که تجویز باشد، باید تشخیص باشد؛ یعنی اگر بنا شد دارویی را تجویز کنند، تجویز بعد از تشخیص است. اگر بنا شد تشخیص باشد، باید ادراکِ صحیح باشد. 🔹 باز به تعبیر آقا امیرالمؤمنین علیه السلام: «و قعدت بی أغلالی»؛ یعنی پای من غُل و زنجیر شده است و مرا نشانده است. گاهی من از جهت روحی، دچار این بیماری هستم؛ ولی سرم را می‌گیرم و اصلاً نمی‌دانم دقیقاً چه مشکلی دارم. «و قعدت بی اغلالی» را نمی‌توانم در خودم بیابم و نمی‌دانم چه آسیبی به من رسیده است. کد ۲۰۷۵۳ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
💠 حقیقت و جایگاه والای آن 🔻 ما چقدر مطالعه داریم؟ طب را چگونه شناخته‌ایم و حقیقت طب را چگونه دریافته‌ایم؟ احتمال بدهیم که آنچه از طب برداشت کرده‌ایم، در مقایسه با آنچه که هست، بسیار کم است. 🔸 امیرالمؤمنین علیه السلام این توسعه را برای طب قائل هستند که درباره‌ی رسول خدا، حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرمایند: «طبیب دوّار بطبه». 🔹 لایه‌های طب در شناخت طبقات مختلف ساختار وجودی انسان و حتی شناخت حقیقت عالَم و کیفیّت تأثیر و تاثر های موجود در آن که از مصادیق حکمت بلکه تمام حکمت است خیلی موثر است. 🔸 چون حکمت، به معنای شناخت کیفیّت تأثیر مؤثّرات و کیفیّت تأثّر پذیری ها است. همه‌ی عالَم، در تأثیر یا تأثّر هستند. 🔹 چه مقدارش را ما می‌شناسیم؟ چه مقدارش با حس و وجدان برای ما روشن شده است؟ خیلی کم. کد ۲۰۷۵۳ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا