eitaa logo
الهادی
21.3هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
947 ویدیو
46 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 روی گردانی از یاد خدا 🔻 اعراض[روی برگرداندن] از ذکر، فرع اقبال به ذکر است یا فرع بر ارائه ذکر به فرد است؛ خود حالت اعراض، این را می رساند که انسان فصلی یا مدتی را به چیزی مشغول باشد و بعد اعراض کند، آنوقت «معیشت ضنک؛ زندگی سخت» سراغ او می آید یا «نقیض له شیطانا فهو له قرین» محقق می شود. 🔸اشاره به آیات:«وَمَن اَعرَضَ عَن ذِکری فَاِنَ لَه مَعیشهَ ضَنکا؛ و هر کس از یاد خدا اعراض کند، پس قطعا زندگی برای او سخت خواهد بود. طه/۱۲۴» و« وَمَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمان نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِين؛ وهر که از یاد خدا روی گرداند شیطانی بر او می گماریم که همراه و دمساز او گردد. زخرف/۳۶» ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
💠 وقت یاد خدا 🔻 آیه شریفه «وَ اذکُر رَبکَ اِذا نَسیتَ؛ یاد کن پروردگارت را هنگامی که از یاد بردی. کهف/۲۴» این آیه خیلی معانی دارد و پائین‏‌ترین مرتبه‏‌اش این است که: و اذکر ربک اذا نسیت ربک (یعنی یاد کن پروردگارت را هنگامی که از یاد بردی پروردگارت را.) 🔸 یکی دیگر از معانی آن این است که «و اذکر ربک اذا نسیتَ غیر» یعنی هنگامی که دیگران را به فراموشی سپردی آن‌وقت، وقت ذکر رب است. باید ببینیم توجه، بیشتر به چه چیزی تعلق می‏‌گیرد که نسیان هم به همان تعلق بگیرد، تا بعد ذکر رب بیاید. 🔹 اکثر مردم توجهشان به دنیاست و در این حال وقت یاد خدا نیست؛ پس باید دنیا و غیر را فراموش کرد تا بشود متوجه ‏رب شد. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: 👉🏻 Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
💠 عروج حضرت عیسی 🔻 درباره حضرت عیسی علیه السلام که به آسمان چهارم رفتند اهل ظاهر می‏‌گویند با همین جسم مادی بوده ولی‏ کسانی مثل علامه طباطبائی قائل هستند با همین بدن است منتهی بدنی که تلطیف شده است. قرآن ناطق به همه چیز است لکن استنطاق آن کار هر کسی نیست. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
💠 آثار روح حیوانی 🔻 [انسان دارای روح نباتی، روح حیوانی و روح انسانی است.] خیلی از صفاتِ در افراد، معلول روح حیوانی است که در انسان مي‏ باشد و ربطی ‏به ایمان و عدم ایمان ندارد و لازم است هر کسی به این تشخیص برسد که چه صفتی از چه روحی بر او غلبه کرده است. 🔸 کسی ‏که روح حیوانی بر او غلبه کرد پر شهوت می‏شود و اگر خیلی هم مقدس باشد سعی میکند راه توجیه شرعی آن شهوترانی را پیدا کند؛ لکن این [پرشهوت بودن ولو از راه حلال] برای کسی که می‏خواهد به خداوند متعال برسد لزومی ندارد و باید صفات ‏حیوانی و صفاتی که از فروع روح حیوانی هستند کنترل شود. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 طریق معرفت حضرت زهرا سلام الله علیها 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
* 🔻در روایت دارد که معرفت به مقام حضرت صديقه‌ی طاهره سلام الله عليها معادل درک لیله القدر است. (تفسير فرات الكوفی، ص581) 🔸منتهی معنی معرفت ایشان این نيست که انسان چند تا روايت در مورد فضائل ایشان جمع کند یا بداند که حضرت چند تا لقب داشته ‌اند و سال زندگی شان فلان بوده یا اولادشان فلان است. اين معارف به درد اين کار نمی خورد. این ها سر جايش خوب است. اما اين معارف را ممکن است هر کسي اندوخته باشد. معرفتی از حضرت صديقه‌ي طاهره سلام الله عليها انسان را به ليله القدر نزديک می‌کند که در آن روايت فرمود: «علي معرفتها دارت القرون الأولي» (بحارالانوار، ج 43، ص 105) 🔹یعنی بر اساس معرفت ایشان ادوار گذشته برقرار بوده است. معرفت حقیقی ایشان اصل بوده است. در کل نظام هستي، از اول خلقت، يک جايگاه ویژه براي اين پرده‌ی زيبا بوده است. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
💠 آثار اعمال 🔻 در روایات، عقوبت اعمال به دو بخش تقسیم می‏شود: ۱- اثرش در طولانی مدت ظاهر می‏‌شود؛ ۲- اثرش سریع ظاهر می‏‌شود. 🔸 اعمال خیر هم همین طور است؛ بعضی اثرش سریع ظاهر می شود و بعضی اثرش دیرتر ظاهر می‏شود. احسان به والدین در دنیا هم محسوس است، ادب، سخاوت، مهربانی، در بین عبادات نماز شب. 🔹 جا دارد این موارد در روایات مطالعه شود و این چهار بخش از هم دیگر تفکیک شود. (آثار فوری یا با تاخیر در اعمال خوب و بد) ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: 👉🏻 Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
* 🔻آن سیر قرآنی که برای حضرت ابراهیم علیه السلام هست، الگو برای افرادی خاص و مراتبی خاص است؛ یعنی برای سالکی با روحیّاتی خاص؛ اینکه حضرت ابراهیم اول، طلوع کوکب را فرمود بعد طلوع قمر را و بعد طلوع خورشید را، این اصلا یک قاعده است و می‏تواند کاری به این مورد به‌ خصوص هم نداشته باشد. خداوند متعال، حیات دنیا را در نفوس تزیین کرده و بعضی چیزها، برای توحید آفت‌ اند. مواردی هست که با توحید ربطی ندارد، آن موارد می‏ تواند بت باشد، می‏ تواند بت او از نساء باشد، می‏ تواند بت او از پول یا از مقام باشد، امروز به‌گونه‏ ای ضعیف آن، تجلّی می‏ کند، انسان می‏ گوید: هذا ربّی، نگفته هذا الله؛ بلکه می‏ گوید: هذا ربّی. این کلمه ربّ زمینه و ظرفیت دارد برای جاافتادن در مراتب مختلف؛ امروز توجّهی به امر غیرخدایی یک مقدار ضعیف‏ ترش کوکب است، یک مقدار قوی‏ ترش قمر است، یک مقدار قوی‌ترش خورشید است؛ ولی مهم در حدّ مشترک این‏ ها این است که از آفلین است. این را دیگر خود طرف می‏ تواند بفهمد که ماندگار نیست و دانایی‌اش را خدا به هر سالکی داده که هر کسی در هر مرتبه‏ ای که باشد نسبت به اُفول و طلوع هر مانعی، هم شدّت و ضعفش را سر درمی‏ آورد و هم ماندگاربودن یا آفل‌بودنش را می‏ فهمد؛ لذا این نمونه را از زبان حضرت ابراهیم از ابتدای سلوک ارائه کرد که حضرت ابراهیم هم گفتند: «لا أُحِبُّ الْآفِلین»( انعام، ۷۶) ‌‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
💠 هجرت باطنی به شهر قم 🔻 رسول خدا صلی الله علیه وآله در شب معراج شیطان را از حقیقت قم بیرون کردند، لذا اگر سالکی باطناً به قم هجرت کند دیگر در وجودش شیطنت و شیطان نیست. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: 👉🏻 Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
* 🔻آنچه که ما زمین خورده‌ای آن هستیم این است که یک برداشت توهّمی کوچک از این قضیه داریم. تفاوت ما با روندگان این راه این است که ما مانند یک بچه شش ساله هستیم؛ یک وقت یک بچۀ شش ساله‌ای می‌گوید که من علم را دوست دارم، جملۀ جالبی است. می‌شود روی آن حرف زد؛ ولی اگر همین بچه بخواهد واقعاً عالم بشود، ببینید چه مسیری را باید گام به گام طی کند! آن بچه امسال می‌تواند برای ثبت نام وارد بشود، همه دست به دست هم بدهند، پدر و مادر اسمش را بنویسند، مدرسه‌اش را مشخص کنند. معلم‌هایش بیایند. برود، شروع کند. اول مهر شد. کلاس اول اسم بنویسد. دفتر، قلم، روز اول، یک حرف یاد گرفت یا یاد نگرفت. روزهای بعد، می‌آید خانه، بنشیند، مشق‌هایش را بنویسد، یک روز، دو روز، یک هفته، دو هفته، یک ماه، دو ماه، سه ماه، تا آخر سال امتحان بدهد، قبول بشود. کلاس اول طی شد. ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل... 🔻حالا کلاس دوم، حالا دبستان تمام شد. حتی گاهی مجبور است برنامه‌های مهمانی دارند، او زود بخوابد که فردا صبح آمادۀ مدرسه بشود. کارهای دیگرش را هم باید مدیریت بکند تا بتواند در این طریق، مقدمات را طی کند. 🔸گاهی ما شبیه به طفل قبل دبستانی هستیم که می‌گوییم علم را دوست داریم؛ ولی وقتی پای در راه بگذاریم می‌بینیم الله اکبر در قضایای معنوی و سلوکی و توجه به الگودهی قرآن، خیلی کار دارد و ما سربسته با این قضیه برخورد می‌کنیم، فقط می‌گوییم علم را دوست داریم؛ ولی طی طریق مسئلۀ دیگری است. هر چه انسان وارد می‌شود، می‌بیند که بی‌نهایت است. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: 👉🏻 Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
💠 قارون و فرعون وجود ما 🔻 قارون یعنی تعلق خاطر به اموال دون الرب، هرکسی باید قارونیت در وجودش را پیدا کند، که در وجود هر کس مثال و صورت دارد؛ 🔸 اگر من به فرعون شبیه ‏شدم در وجود من فرعون زنده شده است و از آن طرف ایمان نیز همین‌طور است: «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُون‏؛ هرکس از مرد و زن عمل صالحی انجام دهد مسلما او را به حیات طیب زنده می داریم. نحل/۹۷» 🔹 حیات طیب در وجود من خالی از صورت نیست، من که شروع کردم به گفتن لا اله الا الله باید حیات ابراهیمی در من زنده شود. می‏فرماید: «إِنَّ إِبْراهيمَ كانَ أُمَّةً قانِتاً لِلَّهِ حَنيفاً وَ لَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكين‏؛ بی تردید، ابراهیم یک امت بود برای خدا از روی فروتنی فرمانبردار و حق گرا بود و از مشرکان نبود. نحل/۱۲۰» او امت صالح بود و در وجودش امت صالح بودند. عالَمِ خوبی ها و بدي‏ ها اینطور است، اهل خوبی باید خوبی‏‌ها را زیاد کنند و بدی‏‌ها را محو کنند. 🔸 خداوند برای ما ائمه اطهار را فرستاد تا ما در اعمال ‏و رفتار به آنها شباهت پیدا کنیم که اگر به آنها شباهت پیدا کردیم، صور نوری آنها در وجود ما هم روشن ‏خواهد شد. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مثل یک عارف واصل 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ یک دقیقه 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
💠 ملکوت آسمان و زمین 🔻 اگر کسی "عَبدی اَطِعنی" شد [آنچه خدا فرمود را عمل کرد. اشاره به حدیث قدسی معروف] بخشی از ملکوت اشیاء که مربوط به این شخص است که یک میلیاردُم خلقت است را به او می‏‌دهند 🔸 «وَ كَذلِكَ نُري إِبْراهيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنين‏؛ و این چنین ملکوت آسمان و زمین را به ابراهیم نشان دادیم تا از یقین کنندگان شود. انعام/۷۵» این مرتبه خیلی بالا است. حضرت ابراهیم از این رؤیت به‏ یقین رسید و ملکوت سماوات با ملکوت ارض فرق دارد. ملکوت ارض پائین‏ تر است. 🔹 حضرت وقتی به این مقام رسید خداوند مقام امامت را به او داد «إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً» در انتخاب کلمه نُری خیلی لطافت است یعنی این مرحله مرحله ای است که خداوند باید مستقیم عنایت کند منتهی حتی در عالم ملکوت اگر بخواهند چشم کسی را بینا کنند اسباب و ادوات می‏‌خواهد لذا «نری» گفته شده، یعنی از اسباب و ادوات عالم غیب استفاده می‏‌شود. 🔸 یقین مراتب دارد و این آیه حداقل آن را می‏‌رساند و خودش مراتبی دارد، ممکن است کسی «نری ملکوت السموات» بشود ولی بعد فراموش کند ولی کسی مثل امیر المؤمنین علیه السلام شهود شان دائمی است.‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: 👉🏻 Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
* 🔻بعضی در ترجمه‌ی عبارت «إِنَّ رَبِّی عَلى‏ صِراطٍ مُسْتَقیمٍ» نوشته‏‌اند: «پروردگار من بر راه راست است.» شاید این ترجمه برای این آیه چندان مناسب نباشد. «علی» را به معنای «بَر» گرفته است. ترجمه گاهی سخت است. شاید به‌گونه‌ای دیگر بشود آیه را معنا كرد _ البتّه در ترجمه نمی‏توان آن را گنجاند _ با این توضیح كه هر كس در هر طریقی باشد (و لو طریق غیر صحیح)، نمی‏تواند حضور حق‌تعالی را حس كند، بیابد و با او ارتباط برقرار كند. ادامه دارد... ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻ما در طریق باطن دو صراط داریم: صراط حق و صراط باطل. صراط باطل، صراط تاریكی و شیطان است. خداوند می‌فرماید: وَ الَّذینَ كَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ؛‏ (و كسانى كه كافر شدند دوستان و كارسازانشان طاغوت هايند، آن‌ها را از روشنايى به تاريكى مى‏برند. بقره، 257) شیطان، صراط تاریكی و صراط ظلمت‏ است. خدای متعال را آنجا نخواهی یافت، ارتباطت با او برقرار نخواهد شد، دستت به كسی نخواهد رسید؛ ولی در صراط حق، بله، می‏شود با او ارتباط برقرار کرد. در این آیه حضرت هود شاید بخواهد بفرماید كه پروردگار من در طولِ صراط مستقیم و در جای‌جای آن حضور دارد و هرجا خواستی، خدای مرا خواهی یافت. از مراحل اوّلیه‌ی ایمان تا مراحل نهایی آن، حضور او را حس خواهی كرد و او را خواهی یافت. کلمه‌ی «عَلى» در این‌جا به معنای «استعلاء» است: «زیدٌ علی السطح»؛ یعنی زید روی پشت‌بام است؛ پس «عَلی» در این آیه این‌گونه معنا می‏شود كه حضور حق‌تعالی در طولِ صراط مستقیم برای مؤمنین، محسوس و دست‌یافتنی است. ‌‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: 👉🏻 Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
💠 مصادیق قرآنی مراحل سلوک 🔻 در سیر و سلوک عملی اگر انسان راهی را رفت و بعد برگشت و خواست دو مرتبه برود آن راه دوم با آن راه قبلی‏ فرق می‏کند. 🔸 انسان در سلوک وقتی قدم به قدم می‏‌رود هر فصلی مصداق یکی از آیات قرآنی می‏‌شود. مثلاً اگر کسی زنده دل بود و راه خدا را رها کرد و بعد دو مرتبه حرکت کرد دلش حیات پیدا می‏‌کند، اگر در خواب این حیات را دید شاید شخصی را ببیند به نام «یحیی» که اوائل حیات دل در عالم دلش تجلی دارد و شاید اینکه در آیه مبارکه دارد: «یا یحیی خذ الکتاب ‏بقوه؛ ای یحیی کتاب را با قوت و نیرومندی بگیر. مریم/۱۲» این مربوط به مراحل اولیه سلوک باشد. 🔹 حضرت عیسی علیه السلام با این که صبی بودند ولی دیگر قید اخذ به قوت را نداشت.‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
💠 اثر دعای سبحان 🔻 اگر کسی حد و حدودی از مراقبه دستش باشد و دعای‏ سبحان را بخواند آثار سبک شدن را درک می‏‌کند.‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا