eitaa logo
الهادی
21.3هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
914 ویدیو
43 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 مقدمات ورود از قول بزرگان و روایات بسیار که اهل بیت و علما [بیان کرده‌اند] اگر بنا بشود یک چیز کلی گفته بشود که بتوان یک حرکتی با آن کرد، این است که: 🔸 همان لحظه‌ای که حضرت موسی (علیه السلام) داشت به سمت بلاد خود می‌رفت، وقتی که به شجره و به نار برخورد کرد، صدایی از دلِ درخت و آتش بیرون آمد، همان را ما سرمشق کار خود قرار می‌دهیم، فرمود: «إِنَّني‏ أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا فَاعْبُدْني‏ وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْري‏» (منم خداى يكتا كه هيچ خدايى جز من نيست، پس مرا بپرست و نماز را مخصوصا براى ياد من به پادار/ طه، ۱۴) 🔹 ببینید چقدر قاعده در معارف دینی، (قرآن و اهل بیت) است، فرمود «الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّينِ» وقتی صلاة عمود است، عمود را إقامه می‌کنند، عمود را دیگر قرائت نمی‌کنند، در آن‌جا هم برای صلاة کلمه‌ی إقامه را می‌آورد. 🔸 ما اگر مشکل داشته باشیم که داریم فقط در این اقامه است، ما صلاة را قرائت می‌کنیم، باید اقامه کنیم. چطوری اقامه کنیم؟ دیگر برای مقدمات آن بالأخره باید یک فکری کرد ولی فکر می‌کنم این مشکل همه‌ی ما باشد که صلات‌های ما قرائت می‌شود نه إقامه. 🔹 إقامه برای وقتی است که این عمل آنقدر جوهره داشته باشد که در عالم غیب [تاثیر و نفوذ داشته باشد] بالأخره إقامه به این معناست، نه اینکه الفاظ آن را مدام پایین و بالا کنیم، آن‌ها شرایط اولیه است ولی روح آن در إقامه‌ی آن است، نه در قرائت آن. کد ۱۴۲۹۳ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 می‌گویی مثلاً خدایا من در جوانی یا در کودکی فلان نعمت را از دست دادم و باعث شد که من به انحراف کشیده بشوم، این‌ها قبول نیست. 🔸 نعمت‌های موجود برای حرکت رو به رشد کافی است، همه‌ی این نعمت‌های موجود را نادیده می‌گیری بعد می‌رویی سراغ اینکه در جوانی یک اتفاقی افتاد، آن‌طور شد، آن‌ها را برای مشکلات بعدی بهانه می‌کنی، این نمی‌شود. 🔹 یکی از مشکلات ما این است که هیچ وقت روبه‌روی آیینه نایستاده‌ایم، آیینه‌ای که به ما بگوید و بازگو کند. قیامت روبه‌روی آیینه‌هایی خواهیم ایستاد و خیلی «يَوْمَ الْحَسْرَةِ» است.‌ 🔸 خود ما هنوز برای خود هم ترجمه نشده‌ایم و این خیلی بد است. خیالات روی خیالات داریم. کد ۱۴۲۹۳ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 این شبهه و سؤال برای بعضی‌ها پیش می‌آید که گاهی می‌گوید آقا انبیاء یا اهل بیت را نگاه کنید، این‌ها در ارحام مطهره بوده‌اند و در اصلابی پاک بوده‌اند [که موفق و خوب بوده‌اند]. 🔸 خیلی خُب، مگر شما بدهکار هستی به قله‌ی توحیدی که حضرت ابراهیم در آن بود؟! حضرت ابراهیم (علیه السلام) جدا هستند، عقب افتادگی‌های من برای کوتاهی‌های خود من است، چه کار به بالاترین قله‌ی توحید «أَبيكُمْ إِبْراهيمَ» دارم؟ این چه مقایسه‌ای است؟ 🔹 من الآن به عالی‌ترین نقطه‌ی ارتقاء بدهکار نیستم. بدهکاری من به عقب‌افتادگی‌های اولیه‌ای است که شیطنت نفس نمی‌گذارد من دو قدم مستقیم بروم، من باید فعلاً این را درست کنم، این است که برزخ من را به هم می‌تاباند. 🔸 نشسته است و سر خود را هم کج می‌گیرد ولی باطن شلوغ است. در خلوت آن کار دیگر می‌‌کند. 🔹 من عقب‌افتاده‌ی راهِ نرفته‌ی خود هستم، ما چه کار به اهل بیت داریم؟ مقامات و مراتبِی مانند قطبیّت همه‌ی عالم [که برای اهل بیت علیهم السلام هست را از ما نخواسته‌اند]، 🔸 مگر ما عقب‌افتاده‌ی این هستیم که یا باید ما هم امام می‌شدیم و یا هیچ، اصلاً چنین چیزی نداریم. 🔹 ما هم بشر هستیم، همه‌ی امکانات ساختاری بشر برای یک نفر به اندازه‌ی همه‌ی عالم است، همین ساختار خود را چه کار کرده‌‌ایم؟ همین اعمال خود را ما چه کار کردیم؟ 🔸 من عقب‌افتاده‌ی کوتاهی‌های خود هستم، چرا بی‌خود، خود را با عالی‌ترین مراتب ایمانی مقایسه می‌کنم که انبیاء یا اهل بیت علیهم السلام داشتند، اصلاً این قیاس مع‌الفارق است. 🔹 من از خود عقب‌افتاده هستم، من دو قدم صحیح نتوانستم بروم و خداوند من را برای این مؤاخذه می‌کند، امکاناتی که داشته‌ام و هیچ بهانه‌ای را از من نمی‌پذیرد. کد ۱۴۲۹۳ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 هیچ چیزی علت تامّه‌ی سعادت نیست مگر ایمان و عمل صالح. کسی می‌گوید فکر من گناه‌آلود است، فکر تو گناه‌آلود است. درست، ولی برو آن را درست کن؛‌ اینکه فکر تو گناه‌آلوده است علت تامّه‌ی شقاوت نیست؛ 🔸 یا یک زنی مثلاً می‌گوید شوهر من نماز نمی‌خواند من هم نمی‌خوانم! بیجا کردی، تو کار خود را بکن و سعادت خود را از دست نده. 🔹 هیچ کسی شقی نمی‌شود مگر اینکه خود او بخواهد و پای آن زحمت بکشد و هیچ کسی هم سعید نمی‌شود مگر اینکه خود او بخواهد و پای آن زحمت بکشد. 🔸 در تمام قرآن نگاه کنید [دلائل برای این مطلب زیاد است.] حتی یک نفر اصلاً وَلَد شبهه است، این حالت او، فقط مُعِدّات فکری است که این شخص را به سمت گناهی ببرد. 🔹 در آخر آن ایمان و عمل صالح، علت تامّه‌ی سعادت است که این هم دست خود انسان است که کار کند و خود را با خیالات مشغول نکند که «نه آقا، فایده ندارد، ما مثلاً راننده هستیم.» راننده باشی. یا بگویی: «اجداد ما فلان بوده‌اند.» خب باشند، این استدلال‌ها اصلاً در قیامت پذیرفته‌شدنی نیست و در قواعد حکمت سعادتمندی و رشد هم پذیرفته‌شدنی نیست. کد ۱۴۲۹۳ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 حیف نیست بشر با این همه استعداد و ظرفیت خود را نشناسد؟ مدیریت بر خود را نشناسد؟ دائم دارد پای ما حساب می‌شود، وقت دارد از دست می‌رود، امکانات را اگر به استخدام نگیریم، نمره می‌اندازد. 🔸 جوانی، زمان و امکانات دیگر هست، که خیلی از این‌ها فرداها نیست، یعنی این اسکلت بشریت را -که حالا به هر کسی یکی نصیب می‌شود- یک اسکلت بزرگی باید تصور کرد که در همه‌ی عالم گسترده شده است، اگر مصالح آن را خود تو [با انجام اعمال صالح و پرهیز از محرمات] ریختی که ریختی ولی اگر نریختی شیطان می‌ریزد، اگر نریختی خود به خود، از این طرف و آن طرف می‌گیرد و پُر می‌شود. 🔹 مصالح ساختار صحیح بشری در ارتباط با همه‌ی عالم، اهل بیت، خدای متعال، مدیریت زندگی، مدیریت کار، مدیریت نَفس، این‌ها مصالح خود را می‌خواهد، اگر نریختی خود آن اصلاً ریخته می‌شود، همانطور که در خیابان می‌روی پُر می‌شود، یک اراده به انسان دادند و یک تصمیم که خود انسان مصالح خود را پُر کند. کد ۱۴۲۹۳ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 قرآن از زبان حضرت سلیمان نقل می‌کند که: «عُلِّمْنا مَنْطِقَ الطَّيْرِ» (اى مردم به ما زبان پرندگان تعليم داده شده. نمل، ۱۶) یکی از ابعادی که [با روح ایمان با آن ] ارتباط ایجاد می‌شود [فهم سخن حیوانات است]، اما آن نور ایمان را می‌خواهد. 🔸 منطق طّیر را خدای متعال به حضرت سلیمان (علی نبینا و آله و علیه السلام) عنایت کرده است، چرا منطق‌الطیر می‌گوید؟ در مصادیق و نمونه‌هایی که می‌آورد گاهی غیر طیر هم ‌داریم: «قالَتْ نَمْلَةٌ يا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَساكِنَكُمْ لا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمانُ وَ جُنُودُهُ وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ‏» (تا چون به وادى مورچگان رسيد مورى (يعنى پيشواى موران) گفت: اى موران، همه به خانه هاى خود اندر رويد مبادا سليمان و سپاهيانش ندانسته شما را پايمال كنند نمل، ۱۸) کد ۱۴۲۹۳ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 چه بخواهیم و چه نخواهیم، چه بخواهند و چه نخواهند، دنیا به سمت معارف اهل بیت (علیهم السلام) خواهد رفت، چرا؟ به خاطر اینکه بر اصولی صحیح و مبانی علمیِ دقیق استوار است. 🔸 تمام معارف اهل بیت (علیهم السلام) با حقایق عالم مو نمی‌زند. کم کم فهمیدیم، راه را باز کردیم، خودمان را شناختیم که شناختیم ولی اگر نشناختیم، زمان می برد و بعدا مطالب باز خواهد شد، یعنی امامت، تشیّع، قیامت و اینکه مرکز علوم عالم، اهل بیت (علیهم السلام) هستند این روشن خواهد شد و شفاف خواهد شد. 🔹 اروپا و آمریکا و کشورهای غربی از جهت مادّی شاید صد و پنجاه سال یا دویست سال از ماها جلو باشند که این از برنامه‌ریزی‌های صد سال و صد و پنجاه سال پیش آن‌ها حکایت می‌کند؛ ولی در بن‌بست هستند. 🔸 به برکت اهل بیت و شیرازه‌ی چینش‌شده‌ای که خدای متعال ما را در این فضا قرار داده است ابوابی برای ما و کلاً برای شیعه باز شده است که دنیا نگاه می‌کند که ببیند می‌تواند الگوبرداری کند و دارند الگوبرداری هم می‌کنند. 🔹 همه‌ی آن به برکت چینش صحیحی است که اهل بیت به امر خدا این‌ها را قرار دادند و اصلاً [در] این ساختار بشری غیر از خدای متعال و غیر از راه‌های آسمانی، کسی دیگر به جایی [از] آن نمی‌رسد، خیلی فراتر از این حرف‌ها است. 🔸 شما نگاه کنید در روش غربی‌ها برای یک بیماری جسمی، یک دارو را روی ده هزار نفر، صد هزار نفر و افراد متعدد امتحان می‌کنند، بعد می‌بینند اگر جواب داد برای بقیه هم تجویز می‌کنند. اصلاً روش درمان را ببینید چقدر غلط است، خُب این درمان حتی در بخش جسمیِ آن درمانی تامّ و تمام نیست. 🔹 مناطق [و اقلیم‌ها و آدم‌ها و فصول و سنین افراد و جنسیت آن‌ها و... با هم] فرق می‌کند. وقتی می‌خواهیم ریشه‌ای حتی در درمان‌های جسمی و روحی و روانی و ایمانی اقدام کنیم می‌بینیم که راه صحیح همان روشی است که اهل بیت (علیهم السلام) به ما القاء می‌کرده‌اند و همان روایات معرفتی و معارفی است که اهل بیت القاء می‌کرده‌اند و تا سراغ ریشه نروند، باز نمی‌شود. کد ۱۴۲۹۳ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 روایتی است که در قیامت مؤمن را برای حساب و کتاب می‌آورند. می‌گویند: صندوق‌ها را بیاورید و ۲۴ صندوق می‌آورند و یکی را باز می‌کنند و می‌گویند چه کردی و چه کردی و چه کردی، دومی و سومی و چهارمی و تا صندوق بیست‌وچهارم [را می‌آورند] و حساب و کتاب [آن‌ها] تمام شد و یک ملکی می‌گوید: یک شبانه‌روز او تمام شد. 🔸 اینطور که ما وقت و اوقاتمان را بی‌نظم از دست می‌دهیم ای بسا غبطه که به این ایام بخوریم. تمام سرمایه‌ی ما این فرصتی است که در اختیارمان است. 🔹 خداوند برای ما هیچی کم نگذاشته است. بهترین امکانات برای ما است، مخصوصاً [برای] ما و مخصوصاً در این زمان که تمام فضاها آماده برای ارتباط با قرآن، ابعاد علوم قرآن، خدمات اجتماعی و شناختن ابعاد معارف اهل بیت (علیهم السلام) [است] که عالم هم تشنه‌ی همین است و صدای لَه‌لَه آن‌ها از آن طرف اروپا می‌آید. 🔸 این معارف را می‌خواهند و کسی جز به معارف اهل بیت (علیهم السلام) آرام نمی‌شود. بقیه دیگر داستان است. صد سال رفتم نشد و شاید دویست سال باید بروم تا بشود. می‌خواهند تجربه کنند و بهتر شود، [تجربه] بکنند. کد ۴۳۵۳ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌