eitaa logo
الهادی
21.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
961 ویدیو
46 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻آن چیزی را که فقط چشم می‌بیند باید در زیر مجموعۀ همین نور مصطلح باشد. اما گاهی می‌شود که یک نور معنوی را هم [بصر درک می کند]؛ اهل شهود تقریباً از اینجا کارشان [شروع می شود]. چشمش باز است. نوری را در انوار می‌بیند، خیلی از این ها بیشتر، دیگری هیچ حس نمی‌کند. گاهی چشمش بسته است و می‌بیند. 🔸این جور نیست که حالا، آن نور را دید، چشمش را که بست آن نور را هم نبیند. این نور مادی را وقتی چشم را بستی نمی بینی چون که بصر این نور را درک می‌کند. ولی آن نور که به حقیقت متصل است را روح و باطن انسان درک می کند، حالا از اینجا تازه اول یک مسیر طولانی است تعریفش که آن نور را چه چیزی درک می‌کند؟ حالا بگو باطن، باطن یعنی چه؟ از کجا؟ تا کجا؟ و باز کردنش...؛ مثل همین صدق و صدیق که ابعادش را هر چه باز می‌کنی جا دارد، اسباب انتقال و ادراک نور ماوراء هم راه طولانی دارد. 🔹 بعضی نفوس هستند که نوری را درک می‌کنند. آن نور هم نور فیزیکی نیست. فوق العاده هم نیستند. چشمشان هم بسته باشد یا باز باشد، فرقی نمی کند. می‌بینند. درست هم می‌بینند. حد و حدودها از اینجا شروع می‌شود. در تقسیم انوار، انواری که برخاسته از شعاعات نفسانی، البته مقرون به ایمان است تا انواری که از عالم غیب و اشراق آن عوالم است با هم متفاوت است. انواری که از ناحیه اهل بیت عصمت و طهارت، به تک تک اهل ایمان [افاضه می شود]. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در تلگرام، سروش، ایتا، بله و گپ: @nasery_ir ‌ ‌
🔻حضرت موسی علیه السلام یک ورودی را به یک قضیه‌ای با مخاطبین دو بخش می‌کنند. در یک بخشش که مربوط به متکلم است می‌فرمایند: «وَ احلُل عُقَدةً مِن لِسانِی» (و گره از زبانم بگشاى (طه، 27)) مفاهیم از افق نفس وقتی رزق خودشان را از مائدۀ معارف آسمانی گرفتند، مفاهیم بلند، مسیر شکارشان یک مسیر است و مسیر القائشان به مخاطب یک مسیر است. در مسیر القاء به مخاطب گاهی ابزار بیان، گره می‌خورد و نمی‌تواند حق مطلب آن مفهوم ناب و آسمانی که از آن مائدۀ آسمانی روح اللهی بر داشته شده است را ادا کند. 🔸گاهی اشکال در مسیر القاء و فقط به متکلم مربوط است که حضرت موسی علیه السلام به خداوند عرض می‌کند «وَ احلُل عُقَدةً مِن لِسانِی» که زبان در ادا مطلب و القاء به مخاطب راحت بچرخد. گاهی مسئله مربوط به مخاطبین است؛ ادراک تمام نیست، تفقه تمام نیست، توجه تمام نیست، انتقال به کنه آن‌چه که متکلم می‌گوید ممکن نیست. این متکلم سلام الله علیه آن‌ قدر بزرگ است که برای مخاطبینش هم دارد رفع مانع می‌کند و از ناحیۀ حق تعالی، رزق می‌خواهد: «یَفقَهُوا قَولی» یعنی مخاطبین هم به کنه مطلب برسند. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در تلگرام، سروش، ایتا، بله و گپ: @nasery_ir ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 موضوع: شخصیت دروغین ⏱ زمان: ۶ دقیقه 📥 حجم: ۱۲/۵ مگابایت 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
🔻یک دعایی هم هست که منشأش در این صحیفةالعلویه آمده در اذکار مرحوم فیض است یا فرزند فیض در حاشیه صحیفةالعلویه آورده، در دارالسلام هم این‌جوری نقل می کند که ملاقاسم رشتی که از نجف می آید برای التیام‌ دادن بین ارتباط حاجى محمّد ابراهیم کلباسى و آقا میر محمّد مهدى و بعد در تخت فولاد با پیرمردی برخورد می کند. حالا بعضی از آقایان فکر کردند، آن پیرمرد، حضرت است؛ ولی خودش مدّعی این نیست؛ امّا هر کسی بوده، از اوتاد بوده است. ملاقاسم رشتی که از فضلای نجف بوده از آن پیرمرد، زاد المسافرین می خواهد. منظورش از زادالمسافرین، کیمیا بوده است. پیرمرد میگوید: یک چیزی بخواه که به دردت بخورد. بعد ذکری به او می گوید که آن را نقل نکرده؛ ولی بعدش می گوید: ذکری به تو می گویم که به مردم بگویی که در حوایجشان بخوانند، مشکلاتشان حل شود. ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل... 🔻این ذکر، خیلی مجرّب است که از آن پیرمرد نقل شده است؛ البتّه کاری هم به او ندارد و جاهای دیگر هم نقل شده است. ذکرش این است: (( یا اللهُ یا محمد یا علی یا فاطمه یا صاحبَ الزمان اَدرِکنی و لاتُهلِکنی )) 🔸ملاقاسم رشتی می گوید: وقتی آن پیرمرد برای من می خواند، من مینوشتم، تا اینکه گفت: "ادرکنی" من در ذهنم آمد چون‌ که دارد یا محمد یا علی یا فاطمه یا صاحب الزمان باید ضمیر جمع بیاورد و بگوید: ادرکونی. ملاقاسم می گوید: من پیش خودم گفتم: این پیرمرد سواد ندارد و باید بگوید: ادرکونی؛ امّا می گوید: ادرکنی. تا این فکر در ذهنم خطور کرد، پیرمرد گفت: نه؛ اشتباه فکر میکنی. باید ضمیرش مفرد باشد. علّتش این است که الآن مسئول عالَم وجود، حضرت بقیةالله روحی له الفداء است و اگر ما متوسّل می شویم به پیامبر و امیرالمؤمنین و حضرت زهرا سلام الله علیهم باز مسئولیتش با حضرت صاحب است و باید مفرد باشد و ادرکنی درست است. ملاقاسم می گوید: به خانه حاجی محمد ابراهیم رفتم. ملتهب بودم. ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل... 🔻حاجی کلباسی خودش صاحب کرامت بود. بعد ملاقاسم می‌گوید: حاجی کلباسی تا مرا دید، گفت: «چه شده؟ تب داری؟ “ گفتم: «برخورد کردم با مرد بزرگی” و جریان دعا را به ایشان گفتم. ایشان گفتند: این دعا را آقای بیدآبادی، آقا محمد به من آموخته‌اند و در پشت کتاب دعا نوشته‌ام. ایشان برخواستند و کتاب را آورده و عبارت «ادرکونی و لاتهلکونی” را خط زده و عبارت «ادرکنی و لا تهلکنی” نوشتند. (رک: دار السلام در احوالات حضرت مهدى (عليه السلام) ص485) 🔸این دعا خیلی مجرّب است، حتّی برای مشکلاتی که در زندگی به آن برخورد میکنیم و عدد صغیرش هم فکر میکنم 114 مرتبه هست به عدد سور قرآنی. آن وقت این ذکر، توسّل و توجّه انسان را به حضرت صاحب زیاد میکند انسان میتواند بعد از نمازی یا یک وقتی انسان این ذکر شریف را بگوید. این ذکر، توسّلی است به اهل‌بیت علیهم السلام، حضرت زهرا سلام الله علیها، امیرالمؤمنین علیه السلام و امام زمان علیه السلام. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در تلگرام، سروش، ایتا، بله و گپ: @nasery_ir ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
🔻این دعایی که امیرالمومنین علی علیه السلام شبی که جای پیامبر صلی الله علیه وآله خوابیدند، آن را برای حفظ خواندند؛ حیف این ادعیه است که خوانده نمی‏ شود، غذاهای آماده‌ی مقوّی است؛ ولی معده‏ ها خراب است. این دعا هم با کلمه‌ی «أَصْبَحْتُ» شروع شده است و هم با کلمه‌‌ی «امسیت» مثل اینکه دعا، هم صبح و هم شب باید خوانده شود. آن‏ ها که بچه‏ ای دارند و نزدیک به خطر و چشم‌زدن است، این دعا (دعای اصبحت) را می‏ نویسند و اگر همراهش باشد، خیلی مؤثر است. 🔸متن دعا: أَصْبَحْتُ‏ اللَّهُمَ‏ مُعْتَصِماً بِذِمَامِكَ الْمَنِيعِ الَّذِي لَا يُطَاوَلُ وَ لَا يُحَاوَلُ مِنْ شرّ كُلِ‏ غَاشِمٍ وَ طَارِقٍ مِنْ سَائِرِ مَا خَلَقْتَ وَ مَنْ خَلَقْتَ مِنْ خَلْقِكَ الصَّامِتِ وَ النَّاطِقِ فِي جُنَّةٍ مِنْ كُلِّ مَخُوفٍ بِلِبَاسٍ سَابِغَةٍ وَلَاءِ أَهْلِ بَيْتِ نَبِيِّكَ مُحْتَجِباً مِنْ كُلِّ قَاصِدٍ لِي إِلَى أَذِيَّةٍ بِجِدَارٍ حَصِينٍ الْإِخْلَاصِ فِي الِاعْتِرَافِ بِحَقِّهِمْ وَ التَّمَسُّكِ بِحَبْلِهِمْ مُوقِناً أَنَّ الْحَقَّ لَهُمْ وَ مَعَهُمْ وَ فِيهِمْ وَ بِهِمْ أُوَالِي مَنْ وَالَوْا وَ أُجَانِبُ مَنْ جَانَبُوا فَأَعِذْنِي اللَّهُمَّ بِهِمْ مِنْ شَرِّ كُلِّ مَا أَتَّقِيهِ يَا عَظِيمُ حَجَزْتُ الْأَعَادِيَ عَنِّي بِبَدِيعِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِنَّا جَعَلْنا مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْناهُمْ فَهُمْ لا يُبْصِرُونَ‏. (طوسى، محمد بن الحسن، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد - بيروت، چاپ: اول، 1411 ق، ج1، ص212؛) ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل... 🔻این دعای لیله المبیت هم بسیار مجرّب است. عجیب است که در این دعا خیلی شفاف صحبت می کند که خودت را چطوری به خدا بسپار و یک حصنِ حصین و یک چارچوب امانی درست می کند؛ لباس عافیت و سلامت از خوف، دلهره، اضطراب و مشکل را، یک لباسی فرض می کند که این لباس، تار و پودش ولایت و محبّت اهل‌بیت علیهم السلام است: «مِنْ کلِّ مَخُوفٍ بِلِبَاسٍ سَابِغَةٍ حَصِینَةٍ وَلَاءِ أَهْلِ بَیتِ نَبِیک” که این لباس مرا حفظ کند: «مِنْ کلِّ قَاصِدٍ لِی إِلَى أَذِیةٍ بِجِدَارٍ حَصِینٍ الْإِخْلَاصِ فِی الِاعْتِرَافِ بِحَقِّهِمْ وَ التَّمَسُّک بِحَبْلِهِمْ مُوقِناً أَنَّ الْحَقَّ لَهُمْ وَ مَعَهُمْ وَ فِیهِمْ وَ بِهِمْ” این لباس، خیلی محکم‌کاری شده است. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در تلگرام، سروش، ایتا، بله و گپ: @nasery_ir ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
🔻«رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَيْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ تَكُونُ لَنا عيداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا» (عيسى بن مريم گفت: خداوندا! پروردگار! براى ما از آسمان مائده اى بفرست كه هم عيدى براى اولين و آخرين ما و هم حجّت و نشانه اى از تو باشد، و به ما روزى بخش كه تو بهترين روزى دهندگانى (مائده، 114).) 🔸فقط یک مائدۀ آسمانی و معرفتی می‌تواند عید باشد لِأَوَّل وَ آخِرِ؛ چون که رزق معنوی در برزخ و قیامت هم این‌جور است، طبق یک مداری در چرخش است، برای آخرین هم می‌آید، برای بعدی‌ها هم می‌آید، فقط یک غذای مادی می‌تواند نباشد و الا حضرت عیسی علیه السلام همین‌جور که داشت راه می‌رفت، گاهی صدا می‌زد یک آهویی می‌آمد و سرش را می‌بریدند و غذا درست می‌کردند و بعد هم به استخوان‌هایش آن اسم را می‌خواند و آهو بلند می‌شد و می‌رفت. (پند تاریخ 2/124 - انوار نعمانیه ص 353) ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل... 🔻ولی آن مائده غیر از یک وعده غذا است. تعبیر به مائده خالی از لطف نیست. مائده می‌تواند اعم از تغذیۀ ظاهری و باطنی باشد، مخصوصاً که معارف هم غذا هستند، صور برزخیۀ آنها به صورت غذا است. حتی تعبیر خواب این گونه است. اگر کسی مثلاً در خواب ببیند شیر می‌خورد، علم است. خیلی معارف هستند که صورت باطنیه‌شان غذا است و خیلی غذاها صورت باطنیه‌شان علم است، معرفت، غذای روح است و قوام روح به آن است. منتها در این‌که ماهیت علم چیست و نسبتش با عالِم چگونه است؟ قطعاً فراتر از تصورات ابتدایی ما است. این علم نافع، آن معرفت [چه نسبتی با عالم و عارف دارد]. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در تلگرام، سروش، ایتا، بله و گپ: @nasery_ir ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥موضوع: راهکاری عملی برای ورود به معارف الهی ⏱زمان: ۴:۲۸ دقیقه 📥حجم: ۸ مگابایت 🔺 @nasery_ir
درس اخلاق مدرسه صاحب الزمان علیه السلام اصفهان 97.9.7 .mp3
7.67M
🎧 موضوع: ضرورت دستیابی به هویت فردی و اجتماعی و آثار این هویت 🗓 تاریخ جلسه: 1397/9/7 ⏱ زمان: ۳۱ دقیقه 📥حجم: ۷/۳ مگابایت 📍 در جمع طلاب مدرسه علمیه صاحب الزمان علیه السلام اصفهان 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
🔻شخص، شخصیت، طلب و توجه مخاطب خیلی دخیل است بالنسبه به آن‌چه که متکلم می‌خواهد بگوید مخصوصاً در باب معارف. 🔸اگر اندک انحراف ذهنی در مدار مخاطبین وجود داشته باشد، یک سمت می‌زند؛ یعنی دائرۀ تخاطب و مدارش چرخۀ مناسب ندارد، پایین می‌افتد و ارتباط را دچار اختلال می‌کند، حتی در ادا مطلب از متکلم. لذا انسان برای هر جلسه‌ای که می‌خواهد برود استغفار کند. 🔹قبل از دعای ابوحمزه، دعای کمیل و جلسات معنوی، مخاطبین در خودشان تهیؤ (آمادگی) ایجاد می‌کرده‌اند برای این‌که هم بهرۀ خودشان و هم جمع، زیاد بشود و هم مانع نشوند. 🔸گاهی حضور و وجود یک نفر در جمع، اختلال در اجرا ایجاد می‌کند که استغفار درمانش است. گاهی کینه، گاهی حسد، گاهی بغض، گاهی تشتت، خیلی راحت به جمع سرایت می‌کند. گاهی حالات انسان برای همه مشهود است که [از جهت سلوکی] لازم نیست و گاهی سرایت دارد، یک نفر با نشاط است وارد یک جمع می‌شود، گاهی در جمع اثر می‌گذارد و سرایت دارد. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در تلگرام، سروش، ایتا، بله و گپ: @nasery_ir ‌ ‌
🔻حضرت موسی علیه السلام برای هارون خیلی مایه گذاشت و این هم لطف خدا بود. هارون را خداوند به صدق موسی این مقدار بلندش کرد. اصرار حضرت موسی نسبت به هارون پیدا است. این دو آیه نیز به نحوی برای هارون است: «وَ اجْعَلْ لي وَزيراً مِنْ أَهْلي * هارونَ اخی» ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در تلگرام، سروش، ایتا، بله و گپ: @nasery_ir ‌ ‌
سخنرانی در جمع طلاب جدید 97.9.7_mixdown.mp3
3.11M
(مخصوص طلاب) 🎧 موضوع: ماهیت طلبگی و شرایط موفقیت در آن 🗓 تاریخ جلسه: 1397/9/7 ⏱ زمان: ۱۳ دقیقه 📥 حجم: ۳ مگابایت 📍در جمع طلاب جدید مدرسه علمیه صاحب الزمان علیه السلام اصفهان 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
🔻اینکه حضرت عیسی علیه السلام عرض کرد: «رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَيْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ تَكُونُ لَنا عيداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا»،» (عيسى بن مريم گفت: خداوندا! پروردگار! براى ما از آسمان مائده اى بفرست كه هم عيدى براى اولين و آخرين ما و هم حجّت و نشانه اى از تو باشد، و به ما روزى بخش كه تو بهترين روزى دهندگانى (مائده، 114).) 🔸این عید شاید می‌تواند غیر از عید فارسی زبان‌ها باشد. این مائده، آسمانی است. مائده‌ ی آسمانی وقتی که پهن می‌شود، همیشه دائر است، دور می‌زند، می‌رود و بر می‌گردد، در چرخش است و برای اولین و آخرین سودمند است: «تَكُونُ لَنا عيداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا». ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در تلگرام، سروش، ایتا، بله و گپ: @nasery_ir ‌ ‌
🔻🎤 جلسه سخنرانی حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری حفظه الله 🗓 فردا سه شنبه ⏰ساعت ۱۱ 📌آدرس: قم، خیابان صفائیه، مقابل کوچه ۲۱، مدرسه المهدی علیه السلام (مخصوص برادران) 🔺 @nasery_ir
🔻بنا نبوده که بالاجبار رزق معنوی در افراد به گونه‌ای تقسیم شده باشد که تخطی از آن ممکن نباشد. خیر، بنا بوده که افراد به اندازۀ هوشیاری، سعی و تلاش، گذشت، راست گویی، صدق و راست‌کرداری، به رزق معنوی برسند. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در تلگرام، سروش، ایتا، بله و گپ: @nasery_ir ‌ ‌
🔻یک وقتی انسان فقط صدق را در زبان تعریف می کند؛ اما راستی و صدق در قرآن اعم است، در رفتار هم باید خودش را نشان بدهد. 🔸گاهی قرآن از یک شخصیت تعبیر به کذب می‌کند، عکسش هم هست. این موضوع در قرآن در افراد مختلف خیلی فراگیر است: «قالَ يا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ» (فرمود: اى نوح! در حقيقت او از كسان تو نيست، او عملى ناصالح است، پس چيزى را كه بدان علم ندارى از من مخواه. من به تو اندرز مى دهم كه مبادا از جاهلان باشى (هود، 46).) گاهی عامِل، عمل می‌شود و گاهی عمل، عامِل می‌شود. «إِذا جاءَكَ الْمُنافِقُونَ قالُوا نَشْهَدُ إِنَّكَ لَرَسُولُ اللَّهِ» (چون منافقان نزد تو آيند گويند: گواهى مى دهيم كه تو واقعا رسول خدايى. و خدا مى داند كه تو واقعا رسول اويى، و خدا گواهى مى دهد كه منافقان قطعا دروغگويند (منافقون، 1). ) آن‌چه که این ها به آن ناطق بودند، حق و درست است؛ ولی چون که خودشان مشکل دارند، از این ها پذیرفته نیست. در همۀ ابعاد شخصیتی باید صدق تعریف بشود تا صدق مصداق پیدا بکند. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در تلگرام، سروش، ایتا، بله و گپ: @nasery_ir ‌ ‌
🔻گاهی یک نفر از ابتدا تا انتهای شخصیتش دروغ است، در قیامت آن شخصیت‌ها باز می‌شود. طول عمر، طول شخصیت، طول عمل، این شخص در قیامت دروغِ طولانی و یک پارچه است. اگر جابجا عمل کرده است، خودش جابجا است. شاید در دنیای ارتباطات مثلاً دیپلماسی و در هر ادبیاتی که می‌خواهد باشد، بیرون یک رقم باشد، حتی در حوزه، سلام علیکم، صبحکم الله، مساکم الله بگوید؛ ولی در باطن ساز در نیاید [و با طرف صاف نباشد] و عناد داشته باشد، این دروغ است. دروغ در دین جایش نیست و در قیامت هم جایگاهی ندارد. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در تلگرام، سروش، ایتا، بله و گپ: @nasery_ir ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 موضوع: آمادگی برای مرگ ⏱ زمان: ۱:۳۸ دقیقه 📥 حجم: ۳/۵ مگابایت 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
‌ 💬 سلام علیکم با سپاس از همراهی همه اعضای محترم، لطفا جهت افزایش سطح کیفی کانال، پیشنهادات و انتقادات خود را با «مدیریت کانال» در میان بگذارید: 📩 @nasery_admin ‌ ‌ادمین