💠💠💠💠💠💠💠💠
*فضائل أميرمؤمنان صلوات الله علیه در حديث مفاخره با امام حسين علیه السلام (۶)*
💠💠💠💠💠💠💠💠
قَالَ مَولانا أَمِير المُؤمِنِينَ عَلِيّ (صلوات الله علیه):
*« أَنَا لِسَانُ اللَّهِ النَّاطِقُ؛ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ تَعَالَى عَلَى خَلْقِهِ؛ أَنَا يَدُ اللَّهِ الْقَوِيُّ؛ أَنَا وَجْهُ اللَّهِ تَعَالَى فِي السَّمَاوَاتِ؛ أَنَا جَنْبُ اللَّهِ الظَّاهِرُ.»*
«من زبان گویای پروردگارم، و حجّت او بر بندگانش هستم؛
من دست توانای خداوندم؛
من وجه و سیمای باری تعالی در آسمانها و جَنب آشکار خداوند هستم.»
➖➖➖➖➖➖➖➖
حلية الأبرار في أحوال محمد و آله الأطهار عليهم السلام، ج٢، ص ١٢۴، الباب الرابع عشر: «في فضل سوابقه عليه السلام وسعتها».
*پینوشت:*
*معنای «جنب الله»*
امام باقر علیه السلام فرمود: «معنای *جنب الله* آن است که چيزی به خدا نزديکتر از پيامبرش نيست، و و هیچکس به رسول خدا نزديکتر از وصی او نيست. و او در نزديک بودن، مانند جنب و پهلو است. و خداوند اين معنا را در قرآن روشن نموده است، آنجا که فرموده: *«أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يا حَسْرَتى عَلى ما فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ»*؛ «دريغ و افسوس بر اهمالكارى و کوتاهی كه درباره جنب خدا كردم»، يعنی درمورد ولايت اولیای خداوند.
عَنِ الْبَاقِرِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: مَعْنَى *"جَنْبِ اللَّهِ"* أَنَّهُ لَيْسَ شَيْءٌ أَقْرَبَ إِلَى اللَّهِ مِنْ رَسُولِهِ وَ لَا أَقْرَبَ إِلَى رَسُولِهِ مِنْ وَصِيِّهِ فَهُوَ فِي الْقُرْبِ كَالْجَنْبِ وَ قَدْ بَيَّنَ اللَّهُ تَعَالَى ذَلِكَ فِي كِتَابِهِ بِقَوْلِهِ: *﴿أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يا حَسْرَتى عَلى ما فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ﴾* يَعْنِي: فِي وَلَايَةِ أَوْلِيَائِهِ.
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج۴، ص٩، باب (١): تأويل قوله تعالى خلقت بيدي و جنب الله و وجه الله و يوم يكشف عن ساق و أمثالها.
https://eitaa.com/nashr110
🔰🔰
🌹تا میتوانید نیمه شعبان هزینه کنید🌹
👈آیا میدانید فرق پاداش مبلغی که انسان در راه امام زمان ارواحنا له الفداء خرج میکند با پاداش مبلغی که در سائر امور خیر خرج میکند چیست؟⬇️⬇️
💥ﻋﻠِﻲﱡﱡ ﺑْﻦُ ﺇِﺑْﺮَﺍﻫِﻴﻢَ ﻋَﻦْ ﻣُﺤَﻤﺪِ ﺑْﻦِ ﻋِﻴﺴَﻰ ﻋَﻦْ ﻳُﻮﻧُﺲَ ﻋَﻦْ ﺑَﻌْﺾِ ﺭِﺟَﺎﻟِﻪِ ﻋَﻦْ ﺃَﺑِﻲ ﻋَﺒْﺪِﺍﻟﻠﻪِ علیه السّلام ﻗَﺎﻝَ:
ﺩِﺭْﻫَﻢٌ ﻳُﻮﺻَﻞُ ﺑِﻪِ ﺍﻟْﺈِﻣَﺎﻡُ ﺃَﻓْﻀَﻞُ ﻣِﻦْ ﺃَﻟْﻔَﻲْ ﺃَﻟْﻒِ ﺩِﺭْﻫَﻢٍ ﻓِﻴﻤَﺎ ﺳِﻮَﺍﻩُ ﻣِﻦْ ﻭُﺟُﻮﻩِ ﺍﻟْﺒِﺮﱢ
🌹امام صادق علیه السلام فرمودند:
یک درهم مالی که برای امامت صرف کنی برتر است از دو میلیون درهم که در دیگر امور خیر خرج کنی!!
📚اصول کافی ج1ص 538
https://eitaa.com/nashr110
💠اللّٰهُمَّ عَجِّلْ لِوَليّٖكَ الْفَرَج💠
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔰🔰
#عصر_غیبت زمان ترس و بی پناهی #شیعه
15- ني، الغيبة للنعماني عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ عَنِ ابْنِ أَبِي الْخَطَّابِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي الْجَارُودِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام أَنَّهُ سَمِعَهُ يَقُولُ لَا تَزَالُونَ تَنْتَظِرُونَ حَتَّى تَكُونُوا كَالْمَعْزِ الْمَهُولَةِ الَّتِي لَا يُبَالِي الْجَازِرُ أَيْنَ يَضَعُ يَدَهُ مِنْهَا لَيْسَ لَكُمْ شَرَفٌ تُشَرِّفُونَهُ وَ لَا سَنَدٌ تُسْنِدُونَ إِلَيْهِ أُمُورَكُمْ .
#نعمانى در كتاب غيبت از #ابو_الجارود روايت ميكند كه از #امام_باقر عليه السّلام شنيدم میفرمود:
شما چندان در انتظار ( #دولت_آل_محمد ) به سر مىبريد كه همچون بُز وحشت زدهاى از اينكه قصاب دست روى بدنش بگذارد و چاقى و لاغرى آن را براى #ذبح كردن امتحان كند، وحشت ميكنيد؛
آن روز شما احترامى نداريد كه بدان سربلند باشيد و تكيه گاهى نخواهيد داشت كه كارهاى خود را با تکیه بر او انجام دهید.
📚 بحارالانوار ج۵۲ ص۱۱۰
https://eitaa.com/nashr110
🔰🔰
✨یونس بن یعقوب از حضرت صادق (علیه السلام) نقل میکند که فرمودند:
✅ ای یونس! در شب نیمه شعبان، خداوند همه گناهان گذشته زائرین مؤمنِ حسین بن علی علیه السلام را میآمرزد و به آنها گفته میشود:
اعمال خویش را از نو آغاز نمایید.
🔹یونس عرض کرد:
آیا همه این پاداش برای کسی است که نیمه شعبان، حسین بن علی علیه السلام را زیارت کرده باشد؟
✅امام فرمودند:
ای یونس! اگر آن چه را که برای زائرین حسین بن علی علیه السلام در شب نیمه شعبان فراهم شده است، به مردم خبر میدادم، سر افراد بر بالای چوبه دار میرفت.
📌مرحوم سید بن طاووس در ذیل این روایت مینویسد:
«شاید معنی جمله آخر این باشد که بعضی از افراد فضیلت زیارت حسین بن علی (علیه السلام) در نیمه شعبان و بزرگی فضل پادشاه حساب، و بزرگی نعمت های آخرتیِ زیارت را به نقل از معصومین (علیهم السلام) روایت میکردند و افرادی دیگر به دلیل عدم کشش عقلانی نمیتوانستند به این موارد اقرار نمایند، و لذا سرِ افرادِ ناقلِ فضائل به بالای چوبه دار میرفت.»✨
📚بحارالأنوار، ج۱۰۱، ص۹۵، به نقل از کامل الزیارات؛ اقبال الاعمال،ص۲۲۶
https://eitaa.com/nashr110
🔰🔰
💠 اعتراف خنجی اصفهانی یکی از علمای متعصب اهل سنت عمری به امامت و غیبت امام زمان علیه السلام
🔹 فضل الله بن روزبهان خنجی اصفهانی شافعی یکی از علمای متعصب اهل سنت عمری و دشمنان تشیع در مورد عقیدهی خود پیرامون حضرت مهدی عجل الله فرجه چنین مینویسد:
✍ و مختار ما آن است که وجود مهدی در آخر زمان واجب است که بر آن حکم کنند بنا بر احادیث صحیحه که یاد کردیم و واجب است که حکم کنند که از اولاد فاطمه عليها السلام است و نام او محمد است، اکنون این صفات تمامی در محمد [بن حسن عسکری علیه السلام] است. اکنون این صفات تمامی در محمد بن الحسن جمع است طایفهای عظیم از مؤمنان بر آن رفتهاند که او محمد بن الحسن است، آثار و حکایات و اخبار بسیار را روایت میکند تا به غایتی که به حد استفاضه و تواتر رسیده است و حکم کردن بدانکه مهدی موعود محمد بن الحسن است با هیچ قاعدهای از قواعد اسلام منافات ندارد و در هیچ حکم از احکام شریعت قدحی و خلعی پیدا نمی کند؛ بلکه اولی و انسب آنست که او باشد، زیرا که عدد دوازده امام که در حدیث بدان اشارت واقع شده به وجود محمد بن الحسن تمام میشود و آن مهدی موعود که در حدیث بدان واقع شده که در آخر الزمان ظهور خواهد کرد و عالم از عدل مالامال خواهد ساخت اگر محمد بن الحسن باشد نسب او از همه شریفتر باشد و نظم دوازده امام به وجود مهدی موعود مکمل شده باشد و اثر امامت و خلافت هم در این مسلک کمال یافته باشد و عالم از عدل او تازه گردد و فایده آن حضرت پیغمبر (صلی الله علیه و آله) تا دوازده امام را همچون دوازده نقیب بنی اسرائیل خواهد بر آن تقدیر ظاهر شود.
📚 وسیلة الخادم الی المخدوم، تألیف خنجی اصفهانی، صفحه ۲۷۸
📃 اسکن کتاب:
🌐 http://bit.ly/2rexgbj
📃 پوستر:
🌐 http://bit.ly/2HKL1sk
🔥 خنجی اصفهانی لعنت الله علیه یکی از بزرگترین دشمنان شیعه و همان کسی است که کتب زیادی بر ضد شیعه مانند ابطال نهج الباطل را نوشت و علمای شیعه نیز مانند شهید نور الله شوشتری نور الله مرقده با نوشتن کتبی مثل کتاب شریف احقاق الحق پاسخش دادند. هم چنین این ملعون همان کسی است که با چاپلوسی به دربار حکام سنی مانند ازبکان و عثمانی راه یافت و آنان را به جنگ با ایران شیعه تحریک میکرد؛ اما امامت و فضل امام زمان علیه السلام به قدری روشن است که چنین کسی به آن اعتراف میکند و چندین بار تأکید میکند که فرزند امام حسن عسکری علیه السلام همان مهدی موعود است !!!
https://eitaa.com/nashr110
🔰🔰
🔶 خدمتگزاری به #قطب_عالم_امکان #حضرت_ولی_عصر عجل الله فرجه 🔶
۲۳- ني، الغيبة للنعماني عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُوسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مُعَاوِيَةَ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ خَلَّادِ بْنِ قَصَّارٍ قَالَ سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع هَلْ وُلِدَ الْقَائِمُ قَالَ لَا وَ لَوْ أَدْرَكْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَيَّامَ حَيَاتِي.
👈 إيضاح لخدمته أي ربيته و أعنته.
در كتاب #نعمانی مذکور است كه از #امام_صادق علیه السلام پرسيدند: آيا #قائم متولد شده است؟
فرمود: نه! اگر من او را مي ديدم، تمام مدت عمرم خدمتگزار او ميگشتم.
✍ علامه مجلسی : يعنى: او را تربيت و كمك مىنمودم.
📚 بحارالانوار ج۵۱ ص۱۴٨
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
https://eitaa.com/nashr110
🔰🔰
🔶 ۱۵شعبان #ولادت #حضرت_بقیة_الله عجلاللهتعالیفرجه 🔶
ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۲۵۵هـق شب ﺟﻤﻌﻪ شب ﻭﻟﺎﺩﺕ #خاتم_الاوصیاء، #منتقم_آل_محمد ﺻﻠّﻰ الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ، ﺁﺧﺮﻳﻦ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺮ ﺣﻖّ ﻭ ﻭﻟﻰّ ﻣﻄﻠﻖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﻘﻴﺔ الله #حجة_بن_الحسن ﻋﺠﻞ الله ﺗﻌﺎﻟﻰ ﻓﺮﺟﻪ ﺍﻟﺸﺮﻳﻒ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
📚 کافی ج۱ ص۵۱٤
ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺷﺐ ﺁﺏ #زمزم ﺯﻳﺎﺩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻯ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺭﺅﻳﺖ ﻛﻨﻨﺪ،
📚 ﺗﻘﻮﻳﻢ ﺍﻟﻮﺍﻋﻈﻴﻦ ﺹ۱۳۶ (ﺑﻪ ﻧﻘﻞ ﺍﺯ ﺧﻠﺎﺻﺔ ﺍﻟﻤﻨﻬﺞ ﺝ۵ ﺹ۲٤۶)
ﻭﻟﻰ در حال حاضر ﺭﻭﻯ آب زمزم ﭘﻮﺷﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺷﺐ ﺑﺮﺍﺕ ﺁﺯﺍﺩﻯ ﺍﺯ ﺁﺗﺶ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺯﻳﺎﺩﻯ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ « #شب_برات » ﻭ « #شب_مبارک » ﻭ « #شب_رحمت » ﮔﻮﻳﻨﺪ.
اﺯ #امام_باقر ﻭ #امام_صادق ﻋﻠﻴﻬﻤﺎ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ:
ﻭﻗﺘﻰ ﺷﺐ #نیمه_شعبان ﺷﻮﺩ، ﻣﻨﺎﺩﻯ ﺍﺯ ﺍﻓﻖ أﻋﻠﻰ ﻧﺪﺍ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ :
«ﺍﻯ ﺯﺍﺋﺮﻳﻦ ﻗﺒﺮ ﺣﺴﻴﻦ ﺑﻦ ﻋﻠﻰ ﺑﺮ ﮔﺮﺩﻳﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺁﻣﺮﺯﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺍﺟﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﺎ ﺧﺪﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﻭ ﻣﺤﻤّﺪ ﺑﺎﺷﺪ».
📚 کافی ج٤ ص۵۸۹
ﻭﻟﻰ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺍﺳﺘﻄﺎﻋﺖ ﺯﻳﺎﺭﺕ ﻗﺒﺮ #امام_حسین ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻗﺒﻮﺭ ﻣﻄﻬّﺮ ﺍﺋﻤﻪ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﺍ #زیارت ﻛﻨﺪ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﻫﻢ ﻣﻤﻜﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻃﺮﻑ ﻗﺒﺮﺷﺎﻥ ﺳﻠﺎﻡ ﺩﻫﺪ.
📚 ﻣﺴﺎﺭ الشیعة ﺹ۳۸
ﭘﺪﺭ بزرگوارشان مولانا و سیّدنا ﺍﺑﻮ ﻣﺤﻤّﺪ العسکری ﺣﺴﻦ ﺑﻦ ﻋﻠﻰ بن محمّد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمّد بن علی بن الحسین بن ابی طالب صلوات الله علیهم اجمعین، و ﻣﺎﺩﺭ بزرگوارﺷﺎﻥ #حضرت_نرجس خاتون ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام و اسم شریف حضرتش بنابر إتّفاق اخبار و اصحاب اسم جدّشان خاتم الأنبیا صلی الله علیه و آله «م ح م د» صلوات الله علیه و عجّل الله تعالی فرجه ﺍﺳﺖ.
📚 ﺍﺭﺷﺎﺩ ﺝ۲ ﺹ۳۳۹
🔸 ﻣﺎﺟﺮﺍﻯ ﺷﺐ ﻭﻟﺎﺩﺕ
#امام_حسن_عسکری ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺩﺭ ﺷﺐ ﻭﻟﺎﺩﺕ ﺑﺮﺍﻯ ﻋﻤّﻪ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﺧﻮﺩ #حضرت_حکیمه ﺧﺎﺗﻮﻥ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﭘﻴﻐﺎﻡ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ، فرمودند :
«ﺍﻣﺸﺐ ﻧﺰﺩ ﻣﺎ ﺍﻓﻄﺎﺭ ﻛﻦ ﻛﻪ ﺷﺐ ﻧﻴﻤﻪ ﺷﻌﺒﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺣﺠّﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻣﻰ ﺳﺎﺯﺩ».
ﻭﻟﺎﺩﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺳﺎﻣّﺮﺍ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻃﻠﻮﻉ ﻓﺠﺮ ﻧﻴﻤﻪ ی ﺷﻌﺒﺎﻥ ۲۵۵هـق ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺑﺮ ﺷﺎﻧﻪ ﺭﺍﺳﺖ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ :
«ﺟﺎﺀَ ﺍﻟﺤَﻖُّ ﻭَ ﺯَﻫَﻖَ ﺍﻟﺒﺎﻃِﻞُ إﻥَّ ﺍﻟﺒﺎﻃِﻞَ ﻛﺎﻥَ ﺯَﻫُﻮقاً».
📚 سوره اسراء آیه۸۱
ﭘﺲ ﺍﺯ ﺗﻮﻟّﺪ، ﺁﻥ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﺭﺍ ﻧﺰﺩ ﭘﺪﺭ ﺑُﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﺳﺨﻦ ﻓﺮﻣﻮﺩ :
«ﺃﺷﻬَﺪُ ﺃﻥ ﻟﺎ إﻟﻪَ إﻟﺎَّ اللهُ ﻭَ ﺃﺷﻬَﺪُ ﺃﻥَّ ﻣُﺤَﻤَّﺪﺍً ﺭَﺳُﻮﻝُ الله ﻭَ ﺃﻥَّ ﻋَﻠِﻴّﺎً ﺃﻣﻴﺮَ ﺍﻟﻤُﺆﻣِﻨﻴﻦَ ﻭَﻟِﻰُّ ﺍﻟﻠﻪِ»
ﻭ ﺍﺋﻤﻪ ﻣﻌﺼﻮﻣﻴﻦ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﻳﻜﻰ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﻧﺎﻡ ﺑُﺮﺩ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺷﺮﻳﻒ ﺧﻮﺩ ﺭﺳﻴﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﻯ #فرج ﻣﺤﺒﻴﻦ ﺧﻮﺩ ﺩﻋﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩ.
🔸 #حضرت_حجت ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺩﺭ ﺁﻏﻮﺵ ﭘﺪﺭ
آن گاه ﺣﺴﺐ ﺍلأﻣﺮ #امام_عسکری ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ، #حضرت_حکیمه_خاتون ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﺰﺩ ﻣﺎﺩﺭﺵ #حضرت_نرجس_خاتون ﺑُﺮﺩ. #حکیمه_خاتون ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ :
ﺭﻭﺯ ﻫﻔﺘﻢ ﺑﻪ ﺧﺪﻣﺖ #حضرت_عسکری ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺭﻓﺘﻢ. ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ :
«ﭘﺴﺮ ﻣﺮﺍ ﺑﻴﺎﻭﺭﻳﺪ».
ﺁﻥ ﻭﺟﻮﺩ ﺳﺮﺍﭘﺎ ﺟُﻮﺩ ﺭﺍ ﻧﺰﺩ ﺁﻥ ﺍﻣﺎﻡ ﺑُﺮﺩﻳﻢ. ﺣﻀﺮﺕ ﺯﺑﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﻫﺎﻥ ﻭﻯ ﮔﺬﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ :
«ﭘﺴﺮﻡ، ﺳﺨﻦ ﺑﮕﻮ».
ﺩﻳﺪﻡ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺍﻭّﻝ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺷﻨﻴﺪﻩ ﺑﻮﺩﻡ ﺍﺯ ﺍﻗﺮﺍﺭ ﺑﻪ ﻭﺣﺪﺍﻧﻴّﺖ ﻭ ﺛﻨﺎ ﺑﺮ ﺟﺪّ ﺧﻮﺩ #رسول_خدا ﺻﻠّﻰ الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ #امیرالمومنین ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻭ ﺳﺎﻳﺮ ﺍﺋﻤﻪ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺗﺎ ﭘﺪﺭ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭﺵ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺑﻴﺎﻥ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺭﺍ ﺗﻠﺎﻭﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ :
«ﺑِﺴﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣﻤﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣﻴﻢِ وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ وَ نُمَكِّنَ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَ نُرِیَ فِرْعَوْنَ وَ هَامَانَ وَ جُنُودَهُمَا مِنْهُمْ مَا كَانُوا يَحْذَرُونَ».
📚 ﺳﻮﺭﻩ ﻗﺼﺺ ﺁﻳﺎﺕ۵و۶
سپس ﭘﺪﺭ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭﺷﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ :
«ﺑﺨﻮﺍﻥ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﻧﺎﺯﻝ ﻓﺮﻣﻮﺩ».
ﺣﻀﺮﺕ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥِ ﺻُﺤُﻒ #حضرت_آدم ﺭﺍ ﺑﻪ ﻟﻐﺖ #سریانی ﺁﻏﺎﺯ ﻧﻤﻮﺩ، ﻭ ﺑﻌﺪ ﻛﺘﺎﺏ #حضرت_ادریس ﻭ #حضرت_نوح ﻭ #حضرت_صالح ﻭ ﺻُﺤُﻒ #حضرت_ابراهیم ﻭ ﺗﻮﺭﺍﺕ #حضرت_موسی ﻭ ﺍﻧﺠﻴﻞ #حضرت_عیسی ﻭ ﺯَﺑُﻮﺭ #حضرت_داود ﻭ ﻓﺮﻗﺎﻥ #حضرت_محمد ﺻﻠّﻰ الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺭﺍ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﻧﻤﻮﺩ. ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻴﺎﻥ ﻗﺼﺺ ﺍﻧﺒﻴﺎﺀ ﻭ ﻣﺮﺳﻠﻴﻦ ﺭﺍ ﺷﺮﻭﻉ ﻧﻤﻮﺩ.
#حکیمه_خاتون ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ :
ﭘﺲ ﺍﺯ ﭼﻬﻞ ﺭﻭﺯ ﺩﻳﮕﺮ، ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺧﺪﻣﺖ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺑﺮﺍﺩﺭﻡ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﺴﻜﺮﻯ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺭﻓﺘﻢ ﻭ #حضرت_صاحب_الزمان ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﺩﻳﺪﻡ ﻛﻪ ﺭﺍﻩ ﻣﻰ ﺭﻭﺩ.
ﺍﻣﺎﻡ ﻋﺴﻜﺮﻯ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩ :
«ﺍﻯ ﻋﻤّﻪ، ﻣﻮﻟﻮﺩ ﻋﺰﻳﺰ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ».
ﮔﻔﺘﻢ : ﺍﻯ ﺳﻴّﺪ ﻭ ﻣﻮﻟﺎﻯ ﻣﻦ، ﻧﺸﻮ ﻭ ﻧﻤﺎﻯ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭼﻬﻞ ﺭﻭﺯ ﺯﻳﺎﺩﺗﺮ ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻣﻰ ﺑﻴﻨﻢ.ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ :
«ﺍﻯ ﻋﻤّﻪ، ﻣﺎ ﺍﻭﺻﻴﺎﺀ ﺩﺭ یک ﺭﻭﺯ ﻧﺸﻮ ﻭ ﻧﻤﺎﻯ یک ﻫﻔﺘﻪ ی ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ، ﻭ ﺩﺭ یک ﺟﻤﻌﻪ ﻧﺸﻮ ﻭ ﻧﻤﺎﻯ یک ﺳﺎﻝ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ ﻧﻤﺎﺋﻴﻢ.
ﻣﻦ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻢ ﻭ ﺳﺮ ﺁﻥ ﻃﻔﻞ ﺭﺍ ﺑﻮﺳﻴﺪﻩ ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻝ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﻛﺮﺩﻡ.
📚 بحار الأنوار ج۵۱ ص۲۰
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
https://eitaa.com/nashr110
🔰🔰
✍علما و بزرگان اهل سنت تصریح کرده اند که امام عسکری علیه السلام فرزندی بنام مهدی علیه السلام دارد و امام دوازدهم شیعه است...(۳)
📌فخر رازى شافعى:
➰وى در كتابى كه در موضوع علم انساب تدوين كرده، مىگويد: امّا حسن عسكرى، او دو پسر و دو دختر داشت يكى از پسرانش صاحب الزمان عجل اللّه تعالى فرجه الشريف است.
➿آنگاه مىنويسد: نصوص اكثر مورّخان و صاحبان تراجم و معاجم بر ولادت حجت ابى القاسم محمّد بن حسن بن على عسكرى عليهم السّلام اتفاق دارد او از صلب پدر و از رحم مادرش نرجس خاتون در سال 252 يا 255 يا 259 هجرى به دنيا آمد، اگرچه طبق نظر شيعه در سال 255 در شب نيمه شعبان به دنيا آمده است.(۶)
📌احمد بن حجر هيتمى شافعى:
➰وى بعد از شرح حال ابو محمّد حسن عسكرى میگوید:حسن عسكرى فرزندى جز ابى القاسم محمّد حجت بر جاى نگذاشت. عمرش هنگام وفات پدر، پنج سال بود اما خداوند به او در آن پنج سال حكمت آموخت او را قائم منتظر مینامند.(۷)
📌ابو الفداء اسماعيل بن على شافعى:
➰او در رخدادهاى تاريخ سال 254 ه گويد حسن عسكرى پدر محمّد منتظر صاحب سرداب است. محمّد منتظر طبق رأى اماميه دوازدهمين امام است. از القاب او قائم، مهدى و حجت است.(۸)
(۶)📓الشجره المبارکه فی انساب الطالبیه ص 78
(۷)📓صواعق المحرقه ص 208
(۸)📓المختصرفی اخبارالبشر ج1ص361.
https://eitaa.com/nashr110
🔰🔰
🌹امام صادق علیه السلام فرمودند:
فَلَمّا طال عَلي بَني اسرائيل العذابُ ، ضَجّوا و بَكَوا الی اللّهِ اربَعينَ صباحاً ، فاَوْحَی اللهُ اِلی موسی و هارونَ يُخَلِّصُهُم مِن فرعونَ ، فحَطَّ عنهم سَبعينَ و مِائَةَ سَنَةٍ .
پس وقتی مدت عذاب بر بنی اسرائيل طولانی شد ، به پیشگاه خدا چهل صباح ضجه و گریه کردند ، تا اینکه خداوند به موسی و هارون وحی فرمود که آنها را از شرّ فرعون نجات دهند ، پس صد و هفتاد سال از عذاب مقدّرِ ایشان کم شد .
سپس امام صادق علیه السلام فرمودند :
هكذا اَنتم لَو فَعَلتم لَفَرَّجَ اللّهُ عنّا ، فاَمّا اذ لم تكونوا فَاِنَّ الاَمرَ يَنتَهي الي مُنتَهاهُ .
وضع شما نیز همینطور است ، اگر چنین کنید خداوند فَرَج ما را میرساند ، ولی اگر چنین نکنید امر فَرَج به آخرین حدّ خود خواهد رسید .
📚بحار الانوار ۵۲ / ۱۳۱ ، حدیث ۳۴ .
https://tt.me/nashr110
🔰🔰
❇️جایگاه حقیقی معصومین❇️
✍كشّى رحمه الله در رجال خود از جابر نقل مى كند:
به امام باقر عليه السلام عرض كردم: فداى شما شوم ؛
مطالبى از اسرار به من فرموده ايد كه نمى توانم به ديگرى حديث كنم،
و بر دوش من بسيار سنگينى مى كند
و گاهى در سينهام طوفانى بپا مى كند
كه شبه جنون به من دست مى دهد.
حضرت فرمود:
اى جابر ؛
وقتى چنين حالى پيدا كردى
به صحرا برو، گودالى حفر كن
و سرت را داخل آن قرار ده
سپس بگو: امام باقر (عليه السلام) چنين و چنان گفت.
📚 رجال كشّى: ۱۹۴ ح ۳۴۳،
بحار الأنوار: ۶۹/۲ ح ۲۲، و ۳۴۰/۴۶ ح ۳۰
به نقل از الإختصاص: ۶۱،
الوافى: ۷۰۴/۵ ح۱۷
به نقل از كافى: ۱۵۷/۸ ح ۱۴۹.
🌹در زيارت امام حسين عليه السلام عرض مى كنيم:
وإرادة الربّ في مقادير اُموره تهبط إليكم، وتصدر من بيوتكم.
اراده پروردگار در مقدّرات امورش بسوى شما فرود مى آيد و از خانه هاى شما خارج مى گردد.
📚 الكافى: ۵۷۵/۴ ح ۲، الفقيه: ۵۹۴/۲ ح ۳۱۹۹، التهذيب: ۵۴/۶ ح ۱، وسائل الشيعة: ۳۸۲/۱۰ ح ۱، كامل الزيارات: ۳۶۶ ضمن ح ۲، بحار الأنوار: ۱۵۳/۱۰۱ ضمن ح ۳.
🌹در دعای ندبه
«فما شي ء منه إلّا وأنتم له السبب وإليه السبيل».
چيزى از آن نيست جز آنكه شما سبب آن و راه رسيدن بسوى آن هستيد.
«ودليل إرادته».
شما دليل اراده پروردگار هستيد
«وأنتم جاهنا أوقات صلاتنا وعصمتنا بكم».
شما مقابل ما هستيد در هنگام نماز، و نگهدارى و حفظ ما بسبب شماست.
«والقضاء المثبت ما استأثرت به مشيّتكم، والممحوّ ما استأثرت به سنّتكم».
قضاء آنگاه ثابت و غير قابل تغيير است كه مشيّت شما آن را اختيار كند، و آنچه سنّت شما آن را اختيار كند قابل تغيير و محو شدن است.
🌹حضرت رضا عليه السلام :
امامت
از جهت قدر و ارزش
والاتر،
و از حيث شأن و موقعيّت
عظيم تر
و از جهت مكان و منزلت
برتر
از آن است كه مردم با عقول خود آن را درك كنند
و با آراء ونظرات خود به آن برسند،
و يا امام و پيشوائى را به اختيار خود نصب كنند،
امامت را به حضرت ابراهيم بعد از مقام نبوّت و خلّت
به عنوان مرتبه سوّم اختصاص داد،
و فضيلت شريفى است كه او را به آن مشرّف نمود
تا اينكه فرمود:
هيهات، هيهات،
در وادى امامت
عقول دچار سرگردانى،
فهمها و شعورها
دچار تحيّر،
و فكرها
در حيرت،
ديدهها ضعيف،
بزرگان كوچك،
حكماء متحيّر،
خطباء گنگ،
انديشمندان در جهالت،
زيركان و باهوشان عاجز،
و شعراء و بليغان
ضعيف تر از آن هستند
كه بتوانند
شأنى از شئون امامت يا فضيلتى از فضائل ايشان را وصف كنند
و همگى اقرار به ناتوانى و تقصير خود نموده اند.
و چگونه ممكن است وصف شود
يا كنه و حقيقت او شناخته شود،
يا امرى از امور آن فهميده شود
يا كسى يافت شود كه بتواند جايگزين او گردد،
و مردم را بى نياز كند...
📚كمال الدين: ۶۷/۲ ح ۳۱، عيون الأخبار: ۱۷۱/۱ ح۱، معانى الأخبار: ۹۶ ح ۲، امالى صدوق: ۵۳۶ ح ۱ مجلس ۹۷، بحار الأنوار: ۱۲۴/۲۵ ضمن ح۴.
🌹 امام صادق عليه السلام فرموده است:
اگر اجازه داشتيم
حال خود و موقعيّت و جايگاه خويش را
نزد پروردگار به مردم خبر دهيم،
شما نمى توانستيد تحمّل كنيد
و آن را بپذيريد.
عرض كرد: موقعيّت علمى منظور شما است؟
فرمود:
علم كمترين و آسان ترين آنها است،
همانا امام
آشيانه و جايگاه اراده خداوند است،
اراده نمى كند مگر آنچه را كه خدا بخواهد.
ا📚لمحتضر: ۱۲۸، بحار الأنوار: ۳۸۵/۲۵ ح ۴۱.
🌹 امام صادق عليه السلام فرمود:
اى حمران ؛ نيست دنيا با تمامى وجودش و آسمانها و زمين نزد امام عليه السلام
مگر اين چنين - و اشاره به كف دست مباركش كرد -
ظاهر و باطن آن را،
داخل و خارجش را،
و خشك و تر آن را
مى داند.
📚المحتضر: ۱۴۳، بحار الأنوار: ۳۸۵/۲۵ ح ۴۲.
https://eitaa.com/nashr110