eitaa logo
نسیم حیات|جواد محمدی
183 دنبال‌کننده
447 عکس
68 ویدیو
4 فایل
«يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱستَجِيبُواْ لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحيِيكُم» 🟢نسیم حیات؛ نسیمی از حیات بهشت آفرین قرآن و اهل بیت (ع). «دلخوش به نسیمی ز سر کوی توایم» ارتباط با ادمین: @Jmohamadi
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 سیری در رساله «سِرّ القَدَر» ابن سینا ✍جواد محمدی/ بخش هفتم 🔹شیخ الرئیس بعد از تحلیل شرور تکوینی و طبیعی، همین موضوع را در مورد آنچه که مرتبط با امر تشریعی خداوند است و به ظهور شرور اختیاری اعمال انسان تعلق پیدا کند ،پی می گیرد. ۱. امر الهی به خیر و نهی او از شر [شروری که مربوط به اعمال آدمی است، مانند معاصی]. مبتنی بر عللی است. اگر امر نبود چه بسا هیچ خیری به مرحله ظهور نمی رسید و اگر نهی نبود شاید همه شرور و زشتی های ناشی از اعمال آدمی ظاهر می شد. ۲. مدح و ستایش امور خیر و پسندیده و مذمت اعمال شر و ناپسند در کتب آسمانی و شرایع انبیاء الهی نیز همه بدین علت است که اگر انسانی مرتکب بدی ها است آن را وا نهد و اگر مرتکب نیست و بیم ارتکاب می رود متنبه شده و به سوی ارتکاب شر و بدی نرود. ۳..علت ‌وجود حدود و تعزیرات(مجازات های شرعی) نیز همین است. چرا که اگر این مجازات ها نبود، اشخاص شرور جری شده و دست به ظلم و فساد می زدند. به هر حال مردم باید مقید به شرع یا عقل باشند تا نظام[تشریعی] عالم کامل شود. در غیر این صورت و با نادیده گرفتن قیود شرعی و عقلی نظام[زندگی انسانی و اجتماعی] عالم مختل خواهد شد. 🔺نتیجه ای که از سخنان ابن سینا در این بخش استنباط می شود این است که حکمت و سر وجود انذار و نهی و تخویف[ترساندن] از عذاب اخروی و نیز مجازات های شرعی که ممکن است در بدو نظر شر و ناخوب به نظر برسد، در واقع خیری است که از شر واقعی؛ یعنی فساد نظام اجتماعی و دنیوی و نیز عذاب و سخط اخروی جلوگیری می کند. ادامه دارد ... @nasimehayaat
---🔸💠🔸---🔸💠🔸---🔸💠🔸--- بسم الله النور 💠 نسیمی از قرآن «يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ عَلَيكُم أَنفُسَكُم...»(مائده/۱۰۵)؛ ای کسانی که ایمان آورده اید بر شما باد خودتان! لطیف ترین مرتبه یا انسان مومن اوست؛ جایی که سرمایه های ایمانی و معنوی او در آن منزل می گزیند. بنابراین، مهم ترین بعد مراقبت از خود مراقبت از قلب است که مبدأ تحول میل و گرایش های انسان است. به قول لسان الغیب: پاسبانِ حرمِ دل شده‌ام شب همه شب تا در این پرده جز اندیشه او نَگْذارم خدایا ما را توفیق پاسبانی دل ده! ---🔸💠🔸---🔸💠🔸---🔸💠🔸--- @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰توصیف قرآن کریم در آیینه نهج البلاغه ✍جواد محمدی/بخش هفدهم 17. اساس اسلام و بنیان ماندگار: 🔸 قرآن در آئینه نهج البلاغه اساس اسلام و پایه های آن را تشکیل می دهد:« وَ اَثافِىُّ الاِْسْلامِ وَ بُنْيانُهُ»(خ 189) 🔸اساس و بنیانی که هرگز ویران نمی شود:«وَ بَيْتٌ لا تُهْدَمُ اَرْكانُهُ .»(خطبه 133). 🔸 قرآن کریم اساس و بنیان ماندگار اسلام است. امام (ع) با بیان دوم به استحکام درونی قرآن توجه داده اند. ارکان این کتاب الهی به خانه مستحکمی تشبیه شده است که هیچگاه منهدم نمی شود. قرآن از چنان ساختار استواری برخوردار است که باعث جاودانگی و ماندگاری آن شده است. ادامه دارد... @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 قدر قرآن را بدانیم! 🔸💠🔸پیامبر گرامی خدا(ص): «وَ مَنْ أُوتِيَ اَلْقُرْآنَ فَظَنَّ أَنَّ أَحَداً مِنَ اَلنَّاسِ أُوتِيَ أَفْضَلَ مِمَّا أُوتِيَ، فَقَدْ عَظَّمَ مَا حَقَّرَ اَللَّهُ، وَ حَقَّرَ مَا عَظَّمَ اَللَّهُ.»(تفسیر نورالثقلین، ج۳, ص۲۹). هر کس قرآن به او داده شود و گمان کند که به دیگران بهتر از آن داده شده است، چیزی را که خدا کوچک کرده، بزرگ دانسته و چیزی را که خدا بزرگ نموده است، کوچک دانسته. 🔸در فرصت بی نظیر ماه خدا، از شراب طهور قرآن کم یا زیاد نوشیده و جان ما طعم بهشتی قرآن را چشیده است. چشمان ما جمال آیات خدا را دیده و گوش ما آواز ملکوتی آن را شنیده است. حیف است که این همه دارایی به تاراج رود! 🔸در روز قدری که شبش لیله مبارکه نزول قرآن بود، در رباعی حال هم نشینان قرآن را به نظم آراسته ام. امید که صاحب قرآن روزی این کمترین نیز بگرداند، که آرزو بر در راه ماندگان عیب نیست! و باز امید که آن «طائر قدس» همتی بدرقه راه این «نو سفر» کند که راه دور است، مقصد بعید و ناتوانی شدید! 🔰شراب ناب از جمله جهان به سوی جانان شده ایم در دارِ بلا در صفِ رِندان شده ایم آن می که خورند جاهلانْ صافْ چو نیست(۱) ما مستِ شرابِ نابِ قرآن شده ایم جواد محمدی ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ ۲۳ رمضان المبارک ____ ۱. صفا و خلوص ندارد؛ که اگر داشت حرام نمی شد. 🔸🔹🔸🔹🔸 @nasimehayaat
 🔺ماه رمضان بر مجرمان و بیگانگان با این ماه سخت تر و طولانی تر می گذرد! 🔹«السَّلَامُ عَلَيْكَ مَا كَانَ أَطْوَلَكَ عَلَى الُْمجْرِمِينَ ، وَ أَهْيَبَكَ فِي صُدُورِ الْمُؤْمِنِينَ» سلام بر تو[خدا حافظ]؛ چه طولانی بودی بر گناهکاران و چه با هیبت بودی در قلوب اهل ایمان!(فرازی از دعای امام زین العابدین علیه السلام در وداع با ماه رمضان). 🔸باطن حرمت شکنی در ، است؛ تعفن این جهنم در همین دنیا هم باطن مجرم را می آزارد! @nasimehayaat
🔰الوداع ای ماه بی رقیب! 🔹السَّلَامُ عَلَيْكَ مِنْ قَرِينٍ جَلَّ قَدْرُهُ مَوْجُوداً ، وَ أَفْجَعَ فَقْدُهُ مَفْقُوداً ، وَ مَرْجُوٍّ آلَمَ فِرَاقُهُ . خدا حافظ ای هم‌نشینی که هنگام موجود بودن، منزلتش بزرگ؛ و وقت مفقود شدن، فقدانش دردناک؛ و مایۀ امیدی که دوری‌اش، رنج‌آور است.  🔹السَّلَامُ عَلَيْكَ مِنْ مُجَاوِرٍ رَقَّتْ فِيهِ الْقُلُوبُ ، وَ قَلَّتْ فِيهِ الذُّنُوبُ . خدا حافظ همسایه‌ای که دل‌ها در آن نرم و گناهان در او کم شد.  🔹السَّلَامُ عَلَيْكَ مِنْ شَهْرٍ لَا تُنَافِسُهُ الْأَيَّامُ . خدا حافظ ؛ ماهی که تمام زمان‌ها، قدرت رقابت با او را ندارند. 🥀فرازهایی از دعای امام زین العابدین علیه السلام در وداع با ماه رمضان @nasimehayaat
💠🔸💠🔸عید فطر مبارک باد💠🔸💠 🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌸🌸🌸🌸 🌸🌸 🌸 🌸@nasimehayaat🌸
چه زود گذشت روزی که خواندیم: در میخانه گشایید که جان آمده است قدح‌ از باده دهیدم رمضان آمده است اینک به مبارکی عید فطر؛ عید بندگی خداوند مهربان، غزل 👇 تقدیم می شود. امید که به لطف یگانه عظیم عالم جلت عظمته و از فیض حجت غایب او عجل الله تعالی فرجه الشریف برکات ماه خدا تا زمانی که در این دار فناء هستیم بر جان و روان ما روان و جاری باشد به یمن صلوات بر محمد و آل محمد«اللهم صل علی محمد و آل محمد»
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 در میخانه مبندید... در میخانه مبندید که ما تشنه لبیم شب عید آمد و مخمور مِیِ نیمه شبیم دل و جان گرچه سپردیم به آن خال سیاه همه شب باز به دنبال همان خال لبیم سر زلف سِیهَش در رمضان شانه زدند که ز ابروی کمان ، عید، هلالی طلبیم قَدَر این بود که ما دُرد ز پیمانه کشیم ز همان جرعه ی می از دل و جان در طربیم نه عجب گر گُنهم محو به آهی بکنند همه ماهی است که از نور رُخَش در عجبیم لبت ای یوسف گمگشته دعا بود ز مهر خجل از روی تو باشیم، که چَهْ را سببیم نو شد از ماه تو ای دوست شب و روز جواد مددی کن تو و دریاب که در تاب و تبیم اول اردیبهشت ۱۴۰۲ شب عید سعید فطر 💠@nasimehayaat
---🔸💠🔸---🔸💠🔸---🔸💠🔸--- بسم الله الرحمن الرحیم 💠 نکته یابی قرآنی سعدی دو دریافت دقیق سعدی از آیات قرآن کریم(به مناسبت اول اردیبهشت، روز بزرگداشت سعدی). 🔸«وَ نَادَىٰ نُوح رَّبَّهُۥ فَقَالَ رَبِّ إِنَّ ٱبنِي مِن أَهلِي...قَالَ يَٰنُوحُ إِنَّهُۥ لَيسَ مِن أَهلِكَۖ إِنَّهُۥ عَمَلٌ غَيرُ صَٰلِحٖۖ...»(هود/ ۴۵ و ۴۶). سعدی «انه لیس من اهلک» قرآن را با ظرافت به «خاندان نبوتش گم شد» تعبیر کرده است: پسر نوح با بدان بنشست خاندان نبوتش گم شد 🔸«سَيَقُولُونَ ثَلَٰثَة رَّابِعُهُم كَلبُهُم وَيَقُولُونَ خَمسَة سَادِسُهُم كَلبُهُم رَجمَۢا بِٱلغَيبِ وَيَقُولُونَ سَبعَة وَثَامِنُهُم كَلبُهُم قُل رَّبِّيٓ أَعلَمُ بِعِدَّتِهِم...»(کهف/۲۲). بیان قرآن به گونه ای است که گویا سگ اصحاب کهف را در زمره آدمیان شمارش فرموده است:«قُل رَّبِّيٓ أَعلَمُ بِعِدَّتِهِم»، سعدی این نکته را به زیبایی به نظم آورده است: سگ اصحاب کهف روزی چند پی نیکان گرفت و مردم شد 🔸🔸نکته مهم در هر دو آیه و به تبع آن ابیات سعدی تاکید بر پیروی از اولیاء الهی است. ---🔸💠🔸---🔸💠🔸---🔸💠🔸--- @nasimehayaat
---🔹💠🔹---🔹💠🔹---🔹💠🔹--- 🔸💠🔸نسیمی از قرآن «أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الطَّيْرُ صَافَّاتٍ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبِيحَهُ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِما يَفْعَلُونَ»(نور/٤١)؛ آيا نديدى تمام آنان كه در آسمان ها و زمينند براى خدا تسبيح مى‏كنند، و همچنين پرندگان به هنگامى كه بر فراز آسمان بال گسترده‏اند؟! هر يك از آنها نماز و تسبيح خود را مى‏داند؛ و خداوند به آنچه انجام مي دهند داناست‏. 🔸«ا لم تر»؛ به معنای آیا ندیدی یا آیا ندانستی است، البته دانستنی که از شدت وضوح مانند دیدن است. 🔸این آیه کریمه اگر خطاب به رسول الله(ص) باشد، حکایت از آن دارد که تسبیح زمینیان و آسمانیان مشهود آن حضرت بوده است(شهودی قلبی و روحی که به همه عالم تعلق می گیرد). 🔸اگر خطاب آیه عمومی باشد، در صدد آن است که به دیگران(غیر معصوم) بفهماند، شما هم ببینید! یا شما نیز می توانید ببینید و شهود کنید تسبیح عمومی زمین و آسمان را(هر کس به قدر ظرفیت خود). ---🔹💠🔹---🔹💠🔹---🔹💠🔹--- @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 سیری در رسایل چهارگانه شیخ مفید(ره) با موضوع غیبت امام عصر(عج) جواد محمدی/بخش هفتم 🔰🔰رساله[دوم]: دلیل بر وجود صاحب الزمان(ع). 🔹سوال ششم: چه دلیلی بر وجود امام غایب وجود دارد؟ 🔸🔹پاسخ: شیعیان در مناطق و سرزمین های مختلف زندگی می کنند و با وجود پراکندگی و دیدگاه های گوناگون، دروغ را حرام دانسته و به زشتی آن آگاهی دارند. آنها به صورت متواتر از امامان خود(ع) از امیرالمومنین (ع) نقل کرده اند که :«ان الثانی عشر یغیب غیبة حتی یرتاب فیه المبطلون»؛ امام دوازدهم غیبتی می کند که اهل باطل در مورد او دچار تردید می شوند. 🔹این خبر یا صادق است یا کاذب. اگر صادق باشد که پاسخ تمام می شود، اما کاذب بودن آن محال است! زیرا اگر خبر متواتر[خبری که به سبب کثرت نقل احتمال دروغ در آن نمی رود] اینجا کاذب باشد، در مورد همه مسلمین و همه جا کاذب خواهد بود و هیچ خبر متواتری را نمی توان پذیرفت. 🔹به دیگر سخن روایت متواتر شیعه و غیر شیعه نمی شناسد. اگر خبر و روایت متواتر از شیعه پذیرفته نشود، از دیگران نیز پذیرفته نمی شود. همچنین اگر از دیگران پذیرفته می شود از شیعیان هم پذیرفته می شود. اگر اخبار متواتر مورد قبول واقع نشود هیچ خبری در دنیا قابل پذیرش نخواهد بود. 🔹بنابراین، چون روایات غیبت امام زمان از طریق متواتر قطعی است، پس وجود آن حضرت نیز قطعی و غیر قابل انکار است. ادامه دارد... @nasimehayaat
به یمن اقامه نماز عید فطر توسط مقام معظم رهبری پس از سه سال: چشمم به تمنای هلالی شب عید ‌می گشت ولی بدر تو ناگاه دمید دوم اردیبهشت ۱۴۰۲/ عید فطر @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 سیری در رساله «سِرّ القَدَر» ابن سینا ✍جواد محمدی/ بخش هشتم و پایانی 🔹چنانکه شیخ الرئیس در مقدمه دوم اشاره کرد؛ ثواب و پاداش عبارت از حصول لذت برای نفس است به اندازه کمالی که به دست آورده است. عقاب نیز، عذاب نفس به اندازه کمبودها و نقایص آن. 🔹معیار کمال و نقص نیز نزدیکی و تقرب به خدای سبحان یا دوری از آن ذات مقدس است. به عبارت دیگر نقطه کانونی کمال و نقص نزدیکی یا دوری از خداوند است: ☑️ تقرب به خداوند⬅️ کمال⬅️ ثواب و لذت اخروی ☑️ دوری از خداوند ⬅️ نقص⬅️ عقاب و عذاب اخروی 🔹ابن سینا با همه نبوغی که دارد موضوع معاد جسمانی را نمی تواند از طریق مبانی فلسفی خویش اثبات کند، ولی از رهگذر شریعت حقه نبوی(ص) آن را پذیرفته و بدان معتقد است( الهیات شفاء، ص ٤٢٣). 🔹 به همین علت لازم است در استنتاج دیدگاه نهایی وی بین اثبات معاد روحانی [از طریق براهین فلسفی] و اثبات معاد جسمانی [از رهگذر بیان شرع] و تبیین عذاب های اخروی بدین صورت جمع نمود که: ۱. علت اصلی هر عذابی اعم از جسمانی و روحانی دوری از ساحت قرب حضرت حق است. ۲. عذاب های روحانی برتر از عذاب های جسمانی هستند. ۳.اگر عذاب اخروی، که نوعی شر و بدی برای جهنمیان است، عارض کسی شود، نتیجه نقص و دوری اختیاری او از خداوند متعال است و این دوری و نقص انتخابی در معاد و بازگشت به موطن اصلی(الی ربک) در قالب عذاب خود را نشان خواهد داد. 🔺نتیجه: همین شرهای ناشی از عدم تمکین عبد به امر و نهی تشریعی خداوند از آن جهت که نظام عالم انسانی را تکمیل نموده، خیر است. پایان @nasimehayaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥عاقبت توهم مقامات عالیه داشتن! 🔸کلامی شیرین و لطیف از مرحوم علامه جعفری @nasimehayaat
---🔹💠🔹---🔹💠🔹---🔹💠🔹--- 🔸💠🔸نسیمی از قرآن «قَد أَفلَحَ مَن تَزَكَّىٰ...بَل تُؤثِرُونَ ٱلحَيَوٰةَ ٱلدُّنيَا».(اعلی/۱۴- ۱۶). 🔸«ایثار» انتخاب و اختیار چیزی است به صورتی که مقدم بر چیز دیگری شود. ایثار دنیا؛ یعنی انتخاب دنیا به گونه ای که مقدم بر آخرت باشد، نه اینکه در جهت آن و به سوی آن باشد. در چنین نگرشی دنیا هدف اصلی انسان دنیا زده خواهد بود. 🔸در فرهنگ قرآن کریم دنیایی پذیرفتنی است که رو به قبله آخرت که همان ابدیت است باشد، در غیر این صورت آدمی را در زمره ناپاکان و نارستگاران قرار خواهد داد. 🔸تزکیه نفس برای کسی که دنیا را قبله خود قرار داده است، توهمی بیش نیست! ---🔹💠🔹---🔹💠🔹---🔹💠🔹--- @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰توصیف قرآن کریم در آیینه نهج البلاغه ✍جواد محمدی/بخش هجدهم 18. اولين چیزی که باید به فرزندان آموخته شود 🔹آموزش قرآن به فرزندان از منظر بزرگترین آموزگار قرآن پس از پیامبر اسلام-صلی الله علیه و آله- در شمار وظایف والدین، مخصوصا پدر می باشد:«و حق الولد علی الوالد ان یحسن اسمه و یحسن ادبه و یعلمه القرآن»(حکمت 391).و حق فرزند بر پدر این است که پدر نام نیکو بر فرزندش نهاده و او را نیکو ادب کند و قرآن را به او بیاموزد. 🔹با توجه به فراز دیگری از نهج البلاغه مشخص می شود که آموزش قرآن جزء ابتدایی ترین وظایف والدین می باشد:« وَ اَنْ اَبْتَدِئَكَ بِتَعْليمِ كِتابِ اللّهِ وَ تَأْويلِهِ»(نامه31). تصمیمم بر اين شد كه ابتدا كتاب خدا و تأويلش را به تو بياموزم.این سخن خطاب به امام حسن مجتبی-علیه السلام- می باشد و بر طبق این فرمایش، امیرالمومنین-علیه السلام- ابتدا قرآن را به فرزند برومند و بزرگوارش تعلیم فرموده است. @nasimehayaat
---🔸💠🔸---🔸💠🔸---🔸💠🔸--- بسم الله النور 💠 نسیمی از قرآن 🔹فرق و فرقان 🔹تَبَارَكَ ٱلَّذِي نَزَّلَ ٱلفرقَانَ عَلَىٰ عَبدِهِۦ لِيَكُونَ لِلعَٰلَمِينَ نَذِيرًا(فرقان/۱)؛ بزرگ [و خجسته] است كسى كه بر بندۀ خود، فرقان [كتاب جداسازندۀ حق از باطل] را نازل فرمود، تا براى جهانيان هشداردهنده اى باشد. 🔹«فرقان» که یکی از اسامی قرآن کریم است،اسمی است دارای مفهوم مبالغه به معنای«خیلی فرق گذارنده» میان حق و باطل. 🔹 شیخ ابوالفتوح رازی نوشته است: «... و قرآن را براى آن «فرقان» خوانند، كه فرق كننده است ميان حقّ و باطل، و اين اسم مصدر است در جاى اسم فاعل بر طريق مبالغت، من باب قولهم: رجل عدل[رجل عدل= مرد خیلی عادل]»(روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القران، ج ۱۴،ص ۱۹۲). ---🔸💠🔸---🔸💠🔸---🔸💠🔸--- @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 سیری در رسایل چهارگانه شیخ مفید(ره) با موضوع غیبت امام عصر(عج) جواد محمدی/بخش هشتم 🔰🔰رساله[دوم]: دلیل بر وجود صاحب الزمان(ع). 🔹🔸سوال هفتم: شاید فرقه ای دیگر، جز شیعه، اصل این روایات را با همدستی جعل کرده اند و شیعیان نیز بدون آگاهی به اصل ماجرا آن را پذیرفته اند. آیا چنین احتمالی نمی دهید؟ 🔸پاسخ: اولا: [پاسخ نقضی]چنین شیوه استدلالی طعن به همه روایات اعم از روایات شیعیان و غیر شیعیان است. اگر این استدلال معیوب پذیرفته شود، فقط غیبت امام زمان نیست که زیر سوال می رود، بلکه همه شرایع آسمانی، معجزات پیامبران و ... همه زیر سوال می رود، چرا که همین بحث در مورد آنها نیز مطرح می شود. 🔸ثانیا:[پاسخ حلی] اگر واقعا تبانی در جعل روایات غیبت با توجه به کثرت نقل آنها در بلاد مختلف جهان اسلام اتفاق افتاده بود، به دلیل گستردگی و بزرگی سطح جعل، قابل پنهان کردن نبود و حتما شواهد و اسنادی از آن به دست می آمد، حال آنکه چنین نیست. 🔸بنابراین، جعلی بودن این همه روایت موثق و قطعی الصدور توهمی بیش نیست. ادامه دارد... @nasimehayaat
💠 سروده ای از کتاب اثر مرحوم (به مناسبت سوم اردیبهشت روز بزرگداشت شیخ بهایی). 🔹فی ذم المتمکنین فی المناصب الدنیویة للحظوظ الواهیة الدنیة در مذمت متصدیان مناصب دنیوی که [از رهگذر آن] به دنبال بهره های پوچ و پست هستند[نه رضایت خداوند] نان و حلوا چیست؟ ای فرزانه مرد منصب دنیاست، گرد آن مگرد گر بیالایی از او دست و دهان روی آسایش نبینی در جهان منصب دنیا نمی‌دانی که چیست؟ من بگویم با تو، یک ساعت بایست آنکه بندد از ره حق پای مرد آنکه سازد کوی حرمان جای مرد آنکه نامش مایهٔ بدنامی است آنکه کامش، سر به سر، ناکامی است آنکه هر ساعت، نهان از خاص و عام کاسهٔ زهرت فرو ریزد به کام بر سر این زهر روزان و شبان چند خواهی بود لرزان و تپان؟ منصب دنیاست، ای نیکونهاد! آنکه داده خرمن دینت به باد منصب دنیاست، ای صاحب فنون! آنکه کردت این چنین، خوار و زبون ای خوش آن دانا که دنیا را بهشت رفت همچون شاه مردان در بهشت @nasimehayaat
---🔸💠🔸---🔸💠🔸---🔸💠🔸--- بسم الله النور 💠 نسیمی از قرآن 🔹خجستگی و برکت 🔹تَبَارَكَ ٱلَّذِي نَزَّلَ ٱلفرقَانَ عَلَىٰ عَبدِهِۦ لِيَكُونَ لِلعَٰلَمِينَ نَذِيرًا(فرقان/۱)؛ بزرگ [و خجسته] است كسى كه بر بندۀ خود، فرقان [كتاب جداسازندۀ حق از باطل] را نازل فرمود، تا براى جهانيان هشداردهنده اى باشد. 🔹خداوندی که برکت در او ثبوت [دایمی] دارد، فرقان[قرآن] را بر بنده خود[پیامبر] فرو فرستاده تا عالمیان را از خطرات پیش رو هشدار دهد. از کاربرد وصف «برکت» در مورد خداوند که نازل کننده قرآن است، مشخص می شود که آن نزول یافته و آن عبد و آن انذار پذیر هم مبارک هستند. 🔹برکت[قرآن کریم] از سرچشمه خود؛ یعنی خدا بر بنده پربرکتش؛ یعنی پیامبر(ص) نازل شده است تا مردم نیز از رهگذر پذیرش هشدار الهی، خجسته و مبارک شوند. ---🔸💠🔸---🔸💠🔸---🔸💠🔸--- @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰توصیف قرآن کریم در آیینه نهج البلاغه ✍جواد محمدی/بخش نوزدهم 19. تازه و سیراب کننده 🔸قرآن کریم همیشه تازه است و هیچ گاه گرد کهنگی بر آن نمی نشیند:«وَ لاتُخْلِقُهُ كَثْرَةُ الرَّدِّ وَ وُلُوجُ السَّمْعِ.»(خطبه 155) ؛ و از خواندن بسیار و به گوش خوردن کهنه نمی گردد. به همین جهت است که انسان از خواندن این کتاب شریف احساس دلزدگی نکرده و تلاوت آن همیشه برای او لذتبخش است. 🔸قرآن کریم چون همیشه تازه و نو هست ،سیراب کننده جانها نیز می باشد،از همین روست که حضرت فرموده است:«وَالرِّىُّ النّاقِعُ»(همان)؛ و سيراب كننده و فرونشاننده عطش است. 🔸در خطبه 189 نیز آن را سیراب کننده و فرونشاننده تشنگی دانشمندان قلمداد فرموده است:«جَعَلَهُ اللّهُ رِيّاً لِعَطَشِ الْعُلَماءِ»؛ خداوند آن را وسیله سيرابى و رفع عطش دانايان قرارداد. @nasimehayaat
🔸 سوالات یکی از دوستان فرهیخته و ارجمند عضو کانال نسیم حیات و پاسخ آن: سلام... درباره تجربیات نزدیک به مرگ دو سوال داشتم. ما در روایات شاهدی در تایید این تجربیات داریم؟ بعلاوه چرا فقط شیعیان و پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام این عزیزان را می بینند؟ چرا مثلا افراد مسیحی گاهی در تجربیات حضرت مریم (س) یا حضرت عیسی (ع) را می بینند؟ و چرا آنان به ایشان دین و مسیر حق را معرفی نمی کنند؟
سلام علیکم پاسخ این سوالات در قالب چند نکته تقدیم می شود: ۱. تجربیات مرگ، یا نزدیک مرگ یا شبیه به مرگ، اعم از اینکه اختیاری یا غیر اختیاری باشد(اختیاری به معنای موت اختیاری و نه خودکشی)، همگی نوعی صعود برزخی هستند. ۲. صعود برزخی هر کسی متناسب با جدول وجودی او و میزان صعود و سیر او به میزان و کیفیت مرگ او (ادبار نفس به بدن) بستگی دارد. مثلا خواب که در روایات از آن تعبیر به «اخ الموت» شده است نیز نوعی سیر و صعود برزخی می تواند باشد و کیفیت آن بستگی تام به نفس خوابنده دارد. ۳. آنچه در عالم ماوراء طبیعت به انسان روی می آورد، بروز و ظهور ویژگی های اعتقادی و اخلاقی خود اوست، به تعبیر یکی از بزرگان «هر کس زرع و زارع و مزرعه خود است و به عبارت دیگر مهمان سفره خود است که «الدنیا مزرعة الاخرة»(انسان در عرف عرفان/اصل ١). ۴. قرآن کریم که روایات، همه نازله و تبیین و بسط آن کتاب الهی به زبان کتاب ناطق(پیامبر و امام) است، در برخی آیات به زبان وحیانی، این سیر و تجربه معنوی را به زیبایی هرچه تمام تر روایت فرموده است. از آن جمله، ماجرای مومن و شهید سوره یاسین است که چون به زبان ارشاد کفار و مشرکان گشود، نشنیدند و او را به شهادت رساندند، خداوند متعال سیر برزخی دل انگیز او را چنین بیان فرموده است: «قِيلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ قَالَ يَا لَيْتَ قَوْمِي یعلمون بِمَا غَفَرَ لِي رَبِّي وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُكْرَمِينَ».(یس/۲۶ و ۲۷).[سرانجام به جرم ايمان كشته شد و بدو] گفته شد به بهشت درآى گفت اى كاش قوم من مى‏ دانستند.كه پروردگارم چگونه مرا آمرزيد و در زمره عزيزانم قرار داد. ۵. در روایات نیز به طور کلی چنین چیزی توسط پیامبر یا امام تایید شده است. مثلا در کافی از امام صادق علیه السلام حدیثی نقل شده است که حضرت عیسی (ع) به همراه حواریون در حال عبور از قریه ای بودند که همگی به واسطه عذاب الهی مرده بودند. آن حضرت بنابر در خواست حواریون آنها را زنده کرد تا گزارش اعمال دنیوی و عذاب های برزخی خود را ارایه کنند، آنان نیز چنین کردند(کافی(ط دارالحدیث) ج ۳، ص ۷۷۳). ۶.ممکن است در برخی تجربه های کامل تر، تجربه گری غیرمسلمان یا غیر شیعه به فیض دیدار برزخی اهل بیت(ع) نایل شود. اگر در تجربیات مسیحیان چنین باشد که برخی به محضر حضرت عیسی یا حضرت مریم (ع) بار یافته اند، دقیقا به همان دلیل است که گفته شد: برزخ ظهور ویژگی های اعتقادی و اخلاقی افراد است. در چنین فضایی اگر بیننده مستضعف فکری یا جاهل قاصر باشد، مشاهده آن حضرات می تواند برای او توام با بشارت باشد و اگر معاند باشد چنین بشارتی برای او نخواهد بود. ۷. نکته مهم دیگر اینکه تجربه های نزدیک به مرگ تجربه های کامل نیستند، بلکه در حکم دستیابی به مراحلی از صعود برزخی هستند. چون صعود بررخی در اکثر یا همه آنها کامل نیست، نمی توان عدم مشاهده چیزی را حمل بر عدم آن کرد. ۸. اینکه چرا مثلا حضرت مسیح به یک تجربه گر مسیحی نمی گوید که تو باید مسلمان شوی محصور در این حالت نیست، ممکن است واقعا به برخی چنین فرموده، ولی به گوش ما نرسیده باشد. در مواردی هم که قطعی است که چنین چیزی نفرموده اند، باید توجه داشت که آنجا عالم تکلیف و تشریع نیست که برای پیامبر یا امام الزام بیان یا تبلیغ داشته باشد. ۹. هر چند این تجربیات در کل(با صرف نظر از همه جزییات) می توانند از صحت برخوردار باشند، ولی در نقل و بیان از جانب مشاهده گر می توانند دچار اشتباه در بیان یا حذف عمدی برخی قسمت ها شوند. خصوصا اینکه چون معمولا بیان این تجربه ها رسانه ای می شود، احتمال کتمان برخی بخش ها زیاد است. ۱۰. 🔺🔺نکته بسیار مهم هیچ یک از این تجربیاتی که صحت آنها مشخص شده است،با وجود اینکه سودمند و اثرگذار هستند، «حجت و دلیل دینی» به شمار نمی روند، بلکه صرفا در حد قرینه و نشانه هستند. آنچه حجت الهی به شمار می رود قرآن، پیامبر و اهل بیت علیهم السلام و نیز احکام عقل برهانی است(حجت ظاهر و باطن). اعتقاد و دین شناسی ما باید مبتنی بر این حجج الهی باشد و از سایر امور در حد شاهد و قرینه استفاده نماییم. @nasimehayaat
---🔹💠🔹---🔹💠🔹---🔹💠🔹--- 🔸💠🔸نسیمی از قرآن  🔸🔹🔸«یس وَ ٱلْقُرْءَانِ ٱلْحَكِيمِ إِنَّكَ لَمِنَ ٱلْمُرْسَلِينَ عَلَیٰ صِرَٰطٍ مُّسْتَقِيمٍ.»؛ سوگند به قرآن حکیم که تو بی تردید از پیامبرانی، بر راهی راست قرار داری. 🔸حکیم وصف موجودی است که از غایت استواری، هیچ ضعف و خللی در آن راه ندارد. خداوند از آن‌ جهت برای رسالت پیامبر عزیز(ص) به قرآن حکیم سوگند یاد فرموده است که سند ماندگار اثبات رسالت، قرآن است؛ قرآنی که استوار و پایدار است. ---🔹💠🔹---🔹💠🔹---🔹💠🔹--- @nasimehayaat