eitaa logo
نسیم حیات|جواد محمدی
178 دنبال‌کننده
460 عکس
71 ویدیو
4 فایل
«يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱستَجِيبُواْ لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحيِيكُم» 🟢نسیم حیات؛ نسیمی از حیات بهشت آفرین قرآن و اهل بیت (ع). «دلخوش به نسیمی ز سر کوی توایم» ارتباط با ادمین: @Jmohamadi
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 انسان قرآنی ( و است از یکی از غزلیات مشهور با مطلع: «این کیست این این کیست این هذا جنون العاشقین / از آسمان خوشتر شده در نور او روی زمین»، در وصف و مدح حضرت علیه السلام). ▫️این کیست این؟ این کیست این؟ انوار ربّانی است این / فیضی ز الطاف خدا یا ذکر سبحانی است این ▫️نامش علی، خُلقش نبی، الله اکبر بر جبین / فرزند ابراهیم او یا احمد ثانی است این ▫️هم منطقش چون مصطفی هم چون محمّد در جمال / فرخنده مولود حسین اسرار رحمانی است این ▫️شمسُ الضّحی، روحُ البقا از نسل پاک مرتضی / شیرین لقا، عین الیقین یا ماه کنعانی است این ▫️همراز اسرار خدا یا شهسوار کربلا / برتر ز پرواز مَلَک است این ▫️روحُ الامین گویا ز نو آورده آیاتی عزیز / فَأتوا حدیثاً مِثله گفتار برهانی است این ▫️در راه عشق و معرفت کی هست راهی جز / دل مطمئن دار ای جواد این فوز یزدانی است این ✍ جواد محمدی دوم اسفند ماه ۱۴۰۲ 🔰اینجا نسیمی از حیات جاری است👇 @nasimehayaat | نسیم حیات
☑️ شبیه به دشمنان، نسبت به جمهوری اسلامی ایران ▪️المجله (انگلیسی: The Majalla) یک مجلهٔ هفتگی متعلق به است که در منتشر می شود. ▪️این مجله اخیرا در مقاله ای تحت عنوان «امپراتوری جنگ طلب ایران در خاور میانه[!]» به قلم (تحلیلگر آمریکایی و مدیر سابق بخش سوریه در شورای امنیت ملی و مشاور ارشد وزارت امور خارجه ایالات متحده)، تلاش کرده است سیاست های نظامی ایران در خاورمیانه و بهتر بگوییم در مقابله با را به نقد بکشد. ▪️نویسنده ضمن اشاره به تاریخچه نیروهای طرفدار ایران در منطقه از گذشته تا (۷ اکتبر)، هر چند دشمنانه بحث می کند و گرایش صهیونیستی او نیز کاملا از قلم او هویدا است، ولی نتوانسته است در حال مذمت ایران به قدرتمندی و نفوذ آن در منطقه اشاره نکند، چیزی که از عنوان مقاله کاملا مشخص است. ▪️این مقاله ضمن اعتراف به پیشرفت برنامه هسته ای و نظامی ایران تحریم شده در منطقه، انگیزه آمریکا از گسترده نشدن دامنه جنگ را، وقوف بر میزان خرابی های وارده از جانب ایران می داند. هر چند که نویسنده همین علت را به ایران نیز نسبت می دهد، ولی ناخواسته به ترس آمریکا و اسرائیل از نبرد رو در رو با اشاره می کند. ▪️این رویه جاری بسیاری از تحلیل های دشمنان نسبت به آن است، اعتراف به وجود یک قدرت مستحکم در منطقه که از آن تعبیر به امپراتوری می کنند! ✍ جواد محمدی 🔰اینجا نسیمی از حیات جاری است👇 @nasimehayaat | نسیم حیات
💠فهرست بخش های ۱۹ گانه ترجمه و شرح مختصر رسایل شیخ مفید رحمت الله علیه در موضوع غیبت امام زمان علیه السلام💠 به مناسبت ایام ولادت امام عصر حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه ۱۹.رسایل شیخ مفید در مورد غیبت امام ۱-۱۹. ۲-۱۹. ۳-۱۹. ۴-۱۹. ۵-۱۹. ۶-۱۹. ۷-۱۹. ۸-۱۹. ۹-۱۹. ۱۰-۱۹. ۱۱-۱۹. ۱۲-۱۹. ۱۳-۱۹. ۱۴-۱۹. ۱۵-۱۹. ۱۶-۱۹. ۱۷-۱۹. ۱۸-۱۹. ۱۹-۱۹. 🔰اینجا نسیمی از حیات جاری است👇 @nasimehayaat | نسیم حیات
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 چگونه دیگران را به دعوت کنیم؟ ✔️برداشتی از آیه ۱۲۵ سوره نحل 🔹در آیه ۱۲۵ سوره نحل سه روش برای دعوت به راه پروردگار مطرح شده است، که در زمینه دعوت مردمی که قصد شرکت در انتخابات نداشته یا مردد هستند، می تواند به عنوان الگو مورد استفاده قرار گیرد. 🔹مراحل سه گانه مطرح شده در این آیه کریمه مبتنی بر اصول ؛ یعنی و نیز مخاطب و نیز اصول ، و استوار شده است. 🔹 سه مرحله به صورت زیر قابل توجه و استفاده است: «ٱدعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ ...: ▫️۱- «بِٱلحِكمَةِ» ، راه یافتن به حقیقت و واقعیت امور و اشیاء است. از آن جا که جز با استدلال نمی توان پی به حقیقت امور برد، حکمت همواره توأم با دلایل برهانی و عقلانی روشن است. بنابراین، استفاده از شیوه حکمی برای مخاطبانی کمال تاثیر خود را خواهد داشت که از سطح عقلی خوبی برخوردار باشند و موضوع نیز باشد. ▫️۲- «وَ ٱلمَوعِظَةِ ٱلحَسَنَةِ» ، پند و اندرزی است که توام با اخلاق و گفتار خوش و پسندیده، بدون هر گونه تکبر از سوی گوینده و بدون تحقیر مخاطب و از سر دلسوزی صادر می شود. این شیوه برای کسانی مناسب است که از ما دارند، بدیهی است که پند و اندرز خیر خواهانه اثر خود را بر مخاطب مستعد می گذارد، حتی اگر همراه استدلال یا برهانی نباشد. ▫️۳- «وَ جَٰادِلهُم بِٱلَّتِي هِيَ أَحسَنُ» یا با قید ؛ یعنی نیکوترین حالت، گفتگوی یا با ویژگی های زیر است: - مبتنی بر مطالب یا در نزد مخاطب یا مقبول او است، یعنی تلاش می شود از رهگذر مقبولات یا پذیرفته شده های وی، آن چه را نپذیرفته، بپذیرد. - همراه با مواجهه اخلاقی و گفتگوی منصفانه است. مثلاً اگر او مطلب حقی می گوید نباید انکار شود، یا اینکه از بداخلاقی، ، ، و امثال آن باید پرهیز نمود. 🔹ملاحظات: ۱. گاهی لازم است برای برخی مخاطبان از ترکیب دو یا هر سه روش فوق استفاده نمود. ۲. در دعوت لازم است، ولی را باید به خداوند واگذارد، شاید بخش پایانی آیه کریمه مورد بحث بیانگر همین مطلب باشد: «إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِۦ وَ هُوَ أَعلَمُ بِٱلمُهتَدِينَ» ۳. نباید دعوت و گفتگو تبدیل به و لفظی شود، چرا که ممکن است منجر به نتیجه عکس و ایجاد کینه و دشمنی شود. ✍جواد محمدی ______________ ▫️ترجمه آیه: [مردم را] با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت كن، و با آنان به نيكوترين شيوه به بحث [و مجادله] بپرداز، يقيناً پروردگارت به كسانى كه از راه او گمراه شده اند و نيز به راه يافتگان داناتر است. 🔰اینجا نسیمی از حیات جاری است👇 @nasimehayaat | نسیم حیات
💠 إِلٰهِى ... وَ إِنْ أَدْخَلْتَنِى النَّارَ أَعْلَمْتُ أَهْلَها أَنِّى أُحِبُّكَ / مناجات شعبانیه 🔹خدای من ... اگر مرا وارد آتش جهنم کنی به اهل آن خواهم گفت که من تو را دوست دارم! 🔰اینجا نسیمی از حیات جاری است👇 @nasimehayaat | نسیم حیات
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 چشم و چراغ مصطفی (ص) ▫️ای عاشقان ای عاشقان اینک بهاران می رسد / از گلشن آلِ سروی خرامان می رسد ▫️هم نوح و ابراهیم او هم موسِی و عیسا است او / چشم و چراغِ انوار یزدان می رسد ▫️چون گل نثارِ راهِ او صد جان و دل افشان کنید / کآن جانِ ما جانانِ ما در ماه شعبان می رسد ▫️با اشک و مژگان می شوم جارو کِشان مقدمش / این لیلة القدر است باز آیات قرآن می رسد ▫️هم دست حق در آستین ، هم چشم حق اندر زمین / گویا سُجود قدسیان بر خاک انسان می رسد ▫️از غیبِ مکنون هر چه بود آمد هویدا نیمه شب / حقّا که الله جلوه گر بر عرشِ رحمان می رسد ▫️ما درس عشقِ خود جواد از لوحِ جانان خوانده ایم / گو مدّعی بیدار شو کآن مهرِ تابان می رسد ✍️جواد محمدی ۵ اسفند ماه ۱۴۰۲ شب نیمه شعبان 🌸 ولادت با سعادت چشم و چراغ پیامبر و اهل بیت پاکش علیهم السلام؛ حضرت امام مهدی علیه السلام و عجل الله فرجه مبارک باد🌸 🔰اینجا نسیمی از حیات جاری است👇 @nasimehayaat | نسیم حیات
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 حکمت های قرآنی تا دست دل انسان از بریده نشود، دعا به مرز اجابت نخواهد رسید. «أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَیَکْشِفُ السُّوءَ ... » (نمل/ ۶۲). 🔰اینجا نسیمی از حیات جاری است👇 @nasimehayaat | نسیم حیات
✔️ پرسید: «ظهور کی فرا می رسد؟» گفت: «زمانی که تو حاضر باشی 🔰اینجا نسیمی از حیات جاری است👇 @nasimehayaat | نسیم حیات
☑️ گستره منطقه ای و جهانی انتخابات ایران بررسی فضای رسانه ای غرب و صهیونیزم در این روزها، به وضوح نشان می دهد که محور همه تحلیل های آنها دو چیز است: 🔺۱. القاء وجود بحران مشروعیت در ساختار سیاسی کشور. در این بخش ضمن استناد به کاهش مشارکت در دو انتخابات گذشته و مشکلات اقتصادی کوشیده اند کشور را دچار نوعی بحران مشروعیت سیاسی جلوه دهند. 🔺۲. نظر سازی یا کنجکاوی در مورد پس از غایله زن زندگی آزادی. در این بخش بسیار کنجکاو هستند ببینند بذر هایی را که در اغتشاشات سال ۱۴۰۱ کاشته اند، امسال برداشت می کنند یا نه؟ به نظر می رسد بر روی اثرات از رهگذر نفی حجاب و دروغ حمایت از آزادی و زندگی زنان، حساب بسیار ویژه ای باز کرده اند و با حرص و ولع خاصی منتظر کاهش مشارکت هستند. 🔺🔺نکته مهم و جالب توجه دیگر این است که همه اینها را به ماجرای و حمایت جمهوری اسلامی از ملت مظلوم فلسطین ارتباط داده اند. صهیونیست ها بسیار مترصد هستند، قطعا با افزایش مشارکت روحیه آنها بسیار تضعیف خواهد شد، همان طور که با کاهش مشارکت روحیه مضاعف خواهند گرفت و فشار صهیونیزم بین الملل بر روی ایران و جبهه مقاومت بیشتر خواهد شد. ✔️از جهت شرایط منطقه و جهان منتظر حضور ایرانیان هستیم. حضوری که می تواند بسیاری از معادلات مهم جهان را به نفع اسلام، ایران و گفتمان انقلاب تغییر دهد. ما کجای تاریخ ایستاده ایم؟ 🔰اینجا نسیمی از حیات جاری است👇 @nasimehayaat | نسیم حیات
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ تو را من دوستت دارم (غزلی الهام گرفته از یکی از فراز های زیبا، عمیق و عاشقانه مناجات شعبانیه: «إِلٰهِى ... وَ إِنْ أَدْخَلْتَنِى النَّارَ أَعْلَمْتُ أَهْلَها أَنِّى أُحِبُّك». این وصف مقام دوستان خدا است که در زبان شعر من نشسته است وگرنه من کجا و آن کجا. زبان شعر لزوما زبان تحقق نیست، بلکه و بسا زبان تمنا است.) ▫️▪️▫️▪️ ▫️تو را من دوستت دارم چه در دوزخ چه در جنت / تویی آرامشم تنها چه در راحت چه در محنت ▫️نثارت می کنم جانا اگر لب تر کنی جانم / نباشد عاشقان را جز چنین رسم و چنین سنّت ▫️مهم این است می بینم من آن یکتا جمالت را / چه باک از مردنم آری زهی منّت زهی منّت ▫️چه گویم من؟ که گویم هر چه کم باشد کمالت را / زبان از وصف تو قاصر، بسی لکنت، بسی لکنت! ▫️ز دل کی می رود یادت الا یادت حیات من / مرا آمیخت مهرت خود، چه با فطرت چه با طینت ▫️اسیرت گشتم ای زیبا نخواهم رستن از بندت / بر آن آزادی از بندت بسی لعنت بسی لعنت ▫️نشد محروم هر کس از شراب عشق او نوشید / جواد این است دارایی، بسی مکنت بسی مکنت ✍ جواد محمدی ۸ اسفند ماه ۱۴۰۲ _______ 🔰اینجا نسیمی از حیات جاری است👇 @nasimehayaat | نسیم حیات
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب: بعضی در داخل به انتخابات بی‌التفاتی می‌کنند. من احدی را متهم نمی‌کنم اما به همه یادآور می‌شوم ما باید به انتخابات از زاویه منافع ملی نگاه کنیم نه از زاویه‌های جناحی و گروهی. اگر انتخابات ضعیف باشد همه ضرر می‌کنند. هر کسی که ایران، ملت و امنیت خود را دوست دارد بداند اگر انتخابات ضعیف برگزار شود هیچ کس سود نمی‌برد و همه ضربه می‌خورند. 👏 انتخاب قوی، مجلس قوی، ایران قوی 💻 Farsi.khamenei.ir
بسم الله الرحمن الرحیم 🗳 صندوق رأی ▫️قائلی گفتا به صندوق با عِتاب/ دور شو! خانه ام کردی خراب ▫️گر تو خوبی این تورّم از کجاست!؟ / وعده هایت یکسره باد هوا است ▫️گر تو خوبی این چه وضع مسکن است!؟ / وضع ارز و سکه هم که روشن است ... ▫️▪️▫️ ▫️گفت صندوق ای عزیزم گوش کن / این زبانت را دمی خاموش کن! ▫️آنچه گفتی هست و هیچ انکار نیست / در حقیقت بار مردم بار نیست ▫️هم تورّم هست و هم این مشکلات/ نیست جز من، با این همه راه نجات ▫️قدرت کشور همه کار من است / هسته ای و نانو اطوار من است ▫️من فضا را کرده ام تسخیر تو / غول استکبار در زنجیر تو ▫️رشد علمی ، رتبه های خوب نیز / کار من می باشد ای یار عزیز ▫️مستقل هستی و آقای خودی / همچو سروی بر سر پای خودی ▫️گر که فرصت بود می گفتم تو را / شرح دیگر کار ها هر یک جدا ▫️گر ندارد رأی ما از خود اثر / پس چرا از آن دارد حذَر؟ ▫️ترک صندوق ترک عقل است ای عزیز/ می کنی امنیتت تضعیف نیز ▫️دور کن یأس و جان را کن تمیز / رأی خود را در درون من بریز ▫️رأی تو تیری به سوی دشمن است / خاک تو از کید آنان ایمَن است ▫️مشکلات مملکت ریز و درشت / کم شود با انتخابات درست ▫️▪️▫️ ▫️ای محترم بیدار باش / رأی مردم را امانت دار باش! ▫️ای بهارستان نشین با کلاس / ای که داری بهر آرا التماس ▫️صحن مجلس نقد شماست / رَستن از آتش نه صِرف ادّعاست ▫️گر وکیل مردم ایران شدی / مُعتمَد از جانب خوبان شدی ▫️در پی خدمت تو خود را وا رَهان / از جهنّم های پیدا و نهان ✍️ جواد محمدی ۹ اسفند ۱۴۰۲ 🔰اینجا نسیمی از حیات جاری است👇 @nasimehayaat | نسیم حیات
☑️ وقتی اسلام از حقیقت خود تهی شده باشد ... ✔️ویراست یک مجاهد : ▪️اسلام بر بشریت نازل شد تا اخلاق کامل شود... در روزگار ما انسانیت، اخلاق و بینش خود را قبل از اینکه دین خود را از دست بدهیم از دست داده ایم... 🔺 و هم اکنون و در جریان وحشی‌گری های صهیونیست ها در ، بیشترین صادرات میوه و سبزیجات را به اسراییلی ها دارند! 🔰اینجا نسیمی از حیات جاری است👇 @nasimehayaat | نسیم حیات
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 جشن جمهوریت بر آستان اسلامیت 🔸روزگار بر ما گذشت و دیگر بار تقدیر چنین شد که چراغ خانه سرنوشت ملک و مملکت را به نور خود روشن و عطر جهان عزم ما را به بوی خود گلشن نماید. 🔸شور و شوق تعیین سرنوشت در کوی و برزن طنین انداخت و امید به آینده، نور تازه‌ای در جان و دل برافروخت. شاخه های درخت پایداری در آسمان جمهوریت رقصان و قطره های اراده از ابرهای دیانت ریزان شد. 🔸دشمنان ترسان و منافقان لرزان، دوستان خندان و همراهان شادمان که جشن جمهوریتی دیگر بر آستان پرفروغ بر پا می شود. بر شهیدان درود بیکران و بر سلام اهل ایمان، او بود که ما را بر پای عزم استوار و بر راه حق پایدار ساخت. 🔸رهبر حکیم انقلاب همگان را به انتخابات فراخواند، برای و برای . چراغ امید در دل ما روشن که حماسه ای دیگر در راه است، چشم دشمنان کور و دست بداندیشان دور! همه می آییم، برای اسلام، برای ایران و به یاد شهیدان. 🔰اینجا نسیمی از حیات جاری است👇 @nasimehayaat | نسیم حیات
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ در مذمت اختلاف ▫️آنچه شمشیر ولی را می کند اندر غلاف/ اختلاف است اختلاف ▫️آنچه پای اهل حق را می کند در باتلاق / افتراق است افتراق ▫️آنچه آن کج می کند او راه حق را در مصاف / انحراف است انحراف ▫️گر که حرفی می کند رنج عمل ها را تباه / اشتباه است اشتباه ▫️حرف حقی کو بود باطل ز معنایش مراد / پر فساد است پر فساد ▫️آنچه در صف ها به هر صورت بیندازد گسست/ آن شکست است آن شکست ✍جواد محمدی ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ 🔰اینجا نسیمی از حیات جاری است👇 @nasimehayaat | نسیم حیات
🔺کسی که دغدغه اسلام و ایران را دارد با رأی ندادنش دشمنان اسلام و ایران را خوشحال نمی کند...
🔰اینجا نسیمی از حیات جاری است👇 @nasimehayaat | نسیم حیات
☑️ بلایی که هنگام بر سر انسان می آورد! ▪️ مانع تثبیت ایمان در وجود انسان می شود. خطر چنین ایمان تثبیت ناشده ای آن است که در هنگامه رخت بستن از این جهان توسط شیطان از انسان ربوده شود و او را بی ایمان و کافر رهسپار برزخ و قیامت نماید! ▪️مرحوم ، از علمای به نام اخلاق، نوشته است: ▫️«...پس همچنین کسی که اصل ایمان را داشته باشد و لیکن در اعمال خود تقصیر و کوتاهی کند، ایمان او به زوال نزدیک و به یک حمله شیطان در حین مرگ از دست می رود. ▫️ پس گناهکار و بی گناه اگر چه هر دو شریکند در اسم ایمان و لیکن شراکت ایشان چون شرکت درخت کدو و چنار است که هر دو را درخت گویند و لیکن فرق آنها وقتی معلوم می شود که بادهای قوی به وزیدن آید، زیرا در این وقت درخت کدو را از ریشه برمی آورد و شاخ و برگ آن را متفرق می سازد، ولی درخت چنار محکم در جای خود ایستاده و متأثر نمی گردد. ▫️پس در وقت حمله شیاطین به خصوص در وقت مرگ، فرق میان دو ایمان معلوم خواهد شد و از اینجا معلوم می شود که تکیه و اعتماد معصیت کار بر خود و خلاصی از آتش جهنم در آخر کار به واسطه ایمان نیز از شیطان است، چرا که ایمانی که نمی داند تا وقت رفتن باقی خواهد بود یا نه شایسته اعتماد بر آن نیست.» (ملا احمد نراقی، معراج السعاده، باب چهارم، فضیلت توبه). ▪️ قبادیانی نیز در تمثیل زیبایی چنین سروده است: ▫️نشنیده‌ای که زیر چناری کدوبنی / بر رُست و بردمید برو بر، به روز بیست؟ ▫️پرسید از آن چنار که «تو چند ساله‌ای؟» / گفتا «دویست باشد و اکنون زیادتی است» ▫️خندید ازو کدو که «من از تو به بیست روز / برتر شدم بگو تو که این کاهلی ز چیست» ▫️او را چنار گفت که «امروز ای کدو / با تو مرا هنوز نه هنگام داوری است ▫️فردا که بر من و تو وزد باد مهرگان / آنگه شود پدید که از ما دو، مرد کیست» 🔰اینجا نسیمی از حیات جاری است👇 @nasimehayaat | نسیم حیات
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 بررسی یک شبهه قرآنی 🌏شبهه 🔵در قرآن همه جا از یک زمین نام برده شده ولی در یک مورد به هفت زمین اشاره شده است: «اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سبع سماوات ومِنَ الْأَرضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بينهن»(۱۲طلاق). ▫️ ترجمه خدا همان کسی است که هفت آسمان و همانند آنها هفت زمین آفرید فرمان [خدا] در میان آنها فرود می آید. 🔵 در احادیث نیز از حضرت محمد(ص) نقل شده است: «ثم قال أتدرون ما هذا ......السفلى السابعة لهبط». ▫️ ترجمه سپس (پیامبر) گفت آیا میدانید در زیر شما چیست. گفتند خدا و رسولش بهتر میدانند. (پیامبر) گفت ،زمین، آیا میدانید چه چیزی در زیر آن است گفتند خدا و رسولش بهتر میدانند. (پیامبر) گفت زمین دیگری آیا میدانید بین این زمینها چه فاصله ایست. گفتند خدا و رسولش بهتر می.دانند پیامبر گفت مسیرش ۵۰۰ سال است. به همین نحو تا هفت زمین را شمرد و گفت به خدا قسم اگر یکی از شما با طنابی به زمین هفتم بروید می افتید سقوط می کنید. 🟡 اشکال: طبق آیه و حدیث، زمین هفت طبقه است و هرکس به سمت پایین از این هفت طبقه زمین برود سقوط میکند با اینکه میدانیم انسان های ساکن سمت دیگر زمین سقوط نکرده اند. 🟢 پاسخ: زمین در قرآن به معانی مختلفی آمده است: 1-به معنی کره زمین و اسم علم. 2-به معنی قطعات زمین مثل آیه ی 34 لقمان که می‌فرماید :: «وَ مَا تَدْرِي نَفْسٌ بِأَيِّ أَرْضِ تَمُوت»؛ هیچ ذی نفسی نمی داند در کدام زمین می میرد روشن است که در اینجا مراد از «ارض» کره زمین نیست، بلکه مقصود سرزمین آنهاست و در روایات نیز «الارضین»به معنی قطعات زمین است مثل «أ لم يكونوا اربابا فى اقطار الارضين» آیا در اطراف زمینها پادشاهان و مالک رقاب نبودند. 3-ارض به معنای عالم طبیعت در مقابل سما که در آیه 176 سوره ی اعراف به آن اشاره شده است. در رابطه با: ⚪ آیه ی 12طلاق که به اشاره دارد میتوان اینطور برداشت کرد که: 1-منظور از ،هفت کره است که مانند زمین هستند و افرادی در آن ساکنند .در این رابطه روایتی از امام صادق (ع) موجود است که در پاسخ مثنی بن ولید حناط درباره ی فرموده است:«هفت زمین است که در پنج زمین خلایقی است و در دوتای دیگر اثری از زندگی نیست».دانشمندان نیز احتمال وجود موجودات زنده را در کرات دیگر داده اند. 2-منظور از هفت لایه پیازی مانند کره زمین است و ما روی لایه اول قرار داریم. 3-منظور از ،اقلیم ها و قاره ها هستند. در رابطه با : ⚪ حدیث نقل شده از پیامبر (ص) باید گفت که این حدیث به دلیل وجود الْحَكَمُ بْنُ عَبْدِ الْمَلِكِ در سلسله سند حدیث که به اتفاق علمای رجال ضعیف الحدیث است، حدیثی ناصحیح و ضعیف السند تلقی میشود. پس:🔸 در ابتدا اشکال اول در ارتباط با که مدعی هفت طبقه بودن زمین به شکلی مسطح و از بالا به پایین است با توجه به آیات دیگر قرآن و یافتن معنای زمین در آیات دیگر رفع شد و دانستیم که منظور از می تواند هفت کره یا هفت لایه مانند لایه های پیاز (که موجودات روی لایه اول آن هستند و لایه های بعدی به صورت ۶ کره تا مرکز زمین ادامه دارند ) و یا هفت قاره باشد و منظور به هیچ عنوان هفت طبقه بودن زمین نیست. ممکن است ابهام دیگری پیش بیاید که اگر منظور زمین طبقه طبقه نیست چرا پیامبر (ص)به آن اشاره نموده است و مسئله سقوط که با واقعیت در تناقض است (زیرا انسان های دیگری در آن سوی کره زمین و دقیقا جایی که در حدیث ذکر شده است از انجا سقوط خواهیم کرد ،زندگی میکنند در حالی که سقوط نمی کنند) را مطرح کرده است؟ همانطور که پیش تر ذکر شد این حدیث به واسطه ی فرد ضعیف الحدیثی که در سند حدیث است حدیثی ضعیف و ناصحیح به شمار آمد و نمی توان به این حدیث استناد کرد و آن را به پیامبر (ص) نسبت داد و پیامبر (ص) چنین سخنی را نفرموده است. پس می توان نتیجه گرفت که اولاً هیچ تصدیقی از سوی پیامبر (ص) بر اینکه نشان دهد زمین طبقه طبقه است ،صورت نگرفته است و ثانیاً نشان می دهد که پیامبر (ص) چنین سخنی نمی گوید که با واقعیت در تناقض باشد و این خود نشان دهنده عالم بودن پیامبر (ص) و بَری دانستن ایشان از گفتن سخن نادرست و خلافِ واقعی مثل سخنِ شبهه ناکِ ذکر شده است. ▫️ ▫️ ✔️تلخیصی از صفحات ۱۹۱ تا ۱۹۵کتاب دفاع از قرآن، نوشته ی محمد باقر حیدری نسب، صص ۱۹۱ تا ۱۹۵. ✍ فائزه کریمی؛ دانشجوی رشته الهیات؛ گرایش علوم قرآن و حدیث. 🔰اینجا نسیمی از حیات جاری است👇 @nasimehayaat | نسیم حیات
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 حکمت های قرآنی ماده تعقل علم است و نکات ظریف و عمیق قرآن را جز عالمان، فهم و تعقل نمی کنند. «وَ تِلكَ ٱلأَمثَٰلُ نَضرِبُهَا لِلنَّاسِۖ وَ مَا يَعقِلُهَآ إِلَّا ٱلعَٰلِمُونَ» (عنکبوت/٤٣). ▫️ ▫️ ▫️ 🔰اینجا نسیمی از حیات جاری است👇 @nasimehayaat | نسیم حیات
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ همسایۀ بودن و همپایۀ نابودن ✔️ تحلیلی بر نسبت و در آینه انتخابات اخیر ▪️(۱) بر آن بود که: «زبان، نزدیک ترین انسان است»(۲) همو از (۳) چنین نقل کرده است که «انسان از آن روی که سخن می گوید انسان است!»(۴) ▪️او در نگاه هستیْ بنیادِ خود به انسان، زبان را و می داند. هستی انسان وابسته زبان است و زبان قائمه وجود انسان.(۵) ▪️نمی دانم هایدگر را خوانده و پی به عمق آن برده بود یا نه! قرآن وجود و هویت را در میان دو حقیقت زبانی تعریف نموده است؛ یکی و دیگر : «اَلرَّحْمنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ خَلَقَ الْإِنْسانَ عَلَّمَهُ الْبَیانَ» (۶) ▫️ انسان از حیث ، عمیق تر و جامع تر از آنچه هایدگر گفته است، در بند یک اثر زبانی؛ یعنی قرآن است و او نیز پرداختۀ آن. به قول : دلیل پیش انداختن قرآن از انسان، آن است که انسان، انسان نمی شود جز با قرآن!(۷) ▫️بدیهی است که اگر نمی بود، قرآن نیز نبود، همین طور انسان! کتاب های پیشین نیز جملگی رقیقه، نازله و مقدمه قرآن بوده اند. ▫️از سوی دیگر، این همان انسان است که ظرف تعلیم بیان می شود؛ یعنی همان انسانی که در زبان زاده می شود، دیگر بار از زبان تولد می یابد! ▪️بنابراین، قرآن هم در و هم در ، زبان را نزدیک ترین آدمی می داند و روشن است که فقدان هویت زبانی در خور را، ! ▪️دریافت جلال الدین رومی از بیان هویت آفرین قرآن، دوگانه و است: ای زبان هم گنج بی پایان تویی/ ای زبان هم رنج بی پایان تویی (۸) ▪️از چشم انداز هویت اجتماعی و سیاسی، بی بیانی و بد زبانی رنجی است بی نهایت. آن که بی بیان است نافرجام، و آن که بد زبان است، بدنام. ▪️رنج این نافرجامی و بدنامی در میدان اجتماع و سیاست چنان فزاینده و گدازنده است که بسا از وبال هویتی به زوال موجودیتی سر بگذارد. ▪️جماعتی که نداند چگونه سخن بگوید، چه بگوید، کی و کجا بگوید؛ اگر بار گنج هم داشته باشد در تیه رنج، سرنوشتی بغرنج خواهد یافت. ▪️حدیث «زبان درنده است»(۹)، در هندسه سیاست مُدُن، اهل آن مدینه؛ یعنی سرمایه اجتماعی را خواهد برید و علقه های را خواهد درید. خبط و خطای برخی ظفرمندان این روزهای بهارستان همین بود که گنج عیان را با رنج زبان تاخت زدند و بابی ناصواب و نامیمون در خانه فضیلت ها اخلاقی گشودند. ▪️این میهمانان عزیز بهارستان، لاجرم، باید زبانی فاخر برگزینند و زبان را علاج نمایند، وگرنه به تدریج دچار بحران هویت و عاقبت گرفتار هدم موجودیت، از حیث سیاسی اجتماعی، خواهند شد. ▪️سرشت جهان سیاست را با رنج تنیده اند و بی رنج گنج میسر نخواهد شد، چنانکه فرموده اند: «هركه بر مسند ریاست نشيند، بايد بر رنج سياست صبر كند.» (۱۰) ▪️نابردباری ها و بی پروایی های جلوس بر کرسی بهارستان می تواند، سقوط زودرس این دوستان را در پی داشته باشد. «حلم و بردباری، رأس ریاست است»(۱۱) و مدارای با رقیبان نشانه کیاست. دریدن پرده حرمت دیگران و پاشیدن خاک تحقیر بر چهره رفیقان، نه رسم فتوّت است و نه دستور شریعت. ✍ جواد محمدی ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ➖➖➖➖ ✔️ پی نوشت ها: ۱. مارتین هایدگر فیلسوف برجسته آلمانی که در دوره متأخر خود بیش از آنکه هایدگر باشد، هایدگر بود. ۲. هوفستدر، آلبرت، کتاب «شعر، زبان و اندیشه رهایی»(مجموعه مقالات هایدگر)، ترجمه عباس منوچهری، ص ۷۶. ۳. فیلسوف، زبان شناس و سیاست مدار آلمانی که معتقد بود هر کسی عمدتا از طریق زبان، جهان را تجربه می کند. ۴. هوفستدر،همان، ص ۷۵. ۵. همو، مقاله زبان، صص ۷۵- ۱۰۰. ۶.سوره الرحمن آیات ۱ - ۴. ۷. سید حیدر آملی عارف بلند آوازه شیعی در تفسیر «المحیط الاعظم و البحر الخضم»، ج ۵، ص ۳۶۴. ۸.مثنوی معنوی، دفتر اول، حکایت طوطی و بازرگان. ۹.‌نهج البلاغه، حکمت ۵۷. ۱۰.آمُدی، غررالحکم، ج ۱، ص ۶۲۱. ۱۱.همو، ص ۳۴۳. 🔰اینجا نسیمی از حیات جاری است👇 @nasimehayaat | نسیم حیات
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 امیدِ آغاز ▫️عاشقان را بر لبان آواز نیست / کوی و برزن جای سرّ و راز نیست ▫️آن که جانش با جفت شد / با و سایه ها دمساز نیست ▫️تو مَده از دست این فرصت های ناب / عارفان را جز سَرِ پرواز نیست ▫️کم بده کاه و علف حیوان نفس / با بهایم معرفت همراز نیست ▫️این چنین گر در هوای شهوتی / عشق را هم فرصت ابراز نیست ▫️از غضب آتشفشان کینه ای / راه این جان سوی بالا باز نیست ▫️ماه رفت و در چشم جواد / هیچ امّیدی غیرِ آن نیست ✍جواد محمدی ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ 🔰اینجا نسیمی از حیات جاری است👇 @nasimehayaat | نسیم حیات
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب، صبح امروز: نمایندگان جدید مراقب باشند کام ملت و فضای سیاسی کشور تلخ نشود 💻 Farsi.Khamenei.ir
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ یا ابا عبد الله / شب زیارت سیدالشهداء علیه السلام ای سیر و سلوک ما ابا عبدالله از «یَقْظه» اِلی «فَنا» اباعبدالله یک جَذْبه ز مهر‌ْ دِه بسوزان در ما هر عُلقه به غیر یا ابا عبد الله ✍جواد محمدی مرداد ماه ۱۴۰۲ 🔰اینجا نسیمی از حیات جاری است👇 @nasimehayaat | نسیم حیات
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 حکمت های قرآنی خداوند نسبت به آنچه برای با او مهیا می سازیم، شنوا و دانا است. آیا مهیای چنان دیدار بزرگی هستیم؟ «مَن كَانَ يَرجُواْ لِقَآءَ ٱللَّهِ فَإِنَّ أَجَلَ ٱللَّهِ لَأٓتٖۚ وَ هُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلعَلِيمُ» (عنکبوت / ٥). ▫️ ▫️ 🔰اینجا نسیمی از حیات جاری است👇 @nasimehayaat | نسیم حیات