eitaa logo
نسیم حیات|جواد محمدی
185 دنبال‌کننده
445 عکس
68 ویدیو
4 فایل
«يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱستَجِيبُواْ لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحيِيكُم» 🟢نسیم حیات؛ نسیمی از حیات بهشت آفرین قرآن و اهل بیت (ع). «دلخوش به نسیمی ز سر کوی توایم» ارتباط با ادمین: @Jmohamadi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🟨 اشارت وحی و بشارت عقل 💠 بخش دوم ▫️امام هفتم علیه السلام ضمن معرفی عقل به عنوان ضمن استناد فراوان به قرآن کریم و سخنانی از رسول خدا صلی الله علیه و آله، علیه السلام، امام سجاد علیه السلام، لقمان حکیم، حضرت عیسی علیه السلام و انجیل به شرح و بیان ابعاد سعادت آفرینی عقل برای خردمندان و مذمت جهل می پردازد: ➖ای هشام! عمل اندک عاقل مقبول و چند برابر و عمل بسیار هواپرست و نادان مردود است.ای هشام! عاقل به بهره اندک از دنیا با وجود حکمت راضی است و به همه دنیا بدون حکمت راضی نیست ... . ➖ای هشام! عاقلان از دنیا دل برکنده و به آخرت دل بسته اند ..‌‌. . ➖ای هشام! امیرالمومنین علیه السلام پیوسته می فرمود:«خداوند با هیچ چیزی بهتر از عقل عبادت نشده است» ➖ای هشام! عاقل با کسی که می ترسد تکذیبش کند سخن نمی گوید .‌‌.. ➖ای هشام! در انجیل نوشته شده است: «خوشا به حال کسانی که به یکدیگر رحم می کنند.» ➖ای هشام! کم حرفی حکمتی بزرگ است... . ➖ای هشام! از ما نیست کسی که هر روز به محاسبه اعمال خویش نپردازد.‌‌.. . ➖ای هشام!... خواب عاقل از شب زنده داری جاهل برتر است... . ▫️امام در ادامه حدیث شریف به خلقت عقل به عنوان اولین مخلوق و بیان جنود عقل و جهل می پردازد: ➖ای هشام به راستی خداوند عقل را آفرید و آن اولین مخلوق روحانی است که خدا از ناحیه راست عرش از نور خودش آفریده است ... . ▫️ آن حضرت در پایان جمع کامل صفات عقل را فقط در پیامبر یا وصی پیامبر یا مومنی که خداوند قلبش را برای ایمان آزموده است ممکن می داند. سایر مومنان نیز بخشی از این ویژگی ها را دارند. 📚تحف العقول، ج۱، صص ۳۸۳_ ۴۰۰. 🔹 🔹 @nasimehayaat
▫️«اللَّهُمَّ إِنيِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَيَجَانِ الْحِرْصِ ، وَ سَوْرَةِ الْغَضَبِ ، وَ غَلَبَةِ الْحَسَدِ... .» ▫️خدایا! به تو پناه می‌آورم از هیجان حرص و تندی و شدّت خشم و چیرگی حسد ... . 🔸🔸 📃صحیفه سجادیه، دعای ۸ 💠 💠 @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ سیری در رساله الطیر ✍اثر شیخ الرئیس بوعلی سینا 🔸بخش دوازدهم/ تمثیل پرنده ▪️متن:«فناديتهم من وراء القفص ان اقربوا منى، فوافقونى على حيلة الراحة فقد اعیتنى طول المقام، فتذكروا خدع المنتصين فما زادوا الّا نفارا. فناشدتهم بالخلّة القديمة و الصحبة المصونة و العهد المحفوظ ما احلّ بقلوبهم الثقة و نفى عن صدورهم الريبه ... .» ▫️ترجمه: آنها را از درون قفس صدا زدم که به نزدیک من بیایید و با من همراهی کنید تا چاره ای برای راحت شدن بیابم که طولانی شدن ماندنم در اینجا مرا در تنگنا قرار داده است. آنها به یاد نیرنگ های شکارچیان افتاده و بیشتر فاصله گرفتند. آنان را به دوستی قدیمی و همنشینی ایمن و عهد محفوظ سوگند دادم، به گونه ای که اطمینان بر دل هایشان فرود آمد و شک و تردید از سینه های شان رخت بر بست. ▫️ شرح: پیشتر گفته شد که آن پرندگان آزاد، سالکان و طی طریق کردگان کوی قرب و کمال و استاد طی طریق هستند.هر کسی لایق تعلیم و فرا گرفتن معارف الهی نیست. به همین سبب است که آنان در ابتدای امر به درخواست های او توجهی نکرده و به او اطمینان نمی کنند، مگر پس از آنکه خلاص شدن و رهایی از قفس را در او مشاهده کرده و پی به آمادگی درونی و او بردند. ▫️نکته مهم همین جا است که تا در کسی عزم و ثبات و اخلاص نبینند، از او دستگیری نخواهند کرد، باید شرایط را مهیا نمود، آنگاه توقع دستگیری داشت، به قول لسان الغیب: طبیب مسیحا دم است و مشفق لیک چو درد در تو نبیند که را دوا بکند 🔸 🔸 🔸 💠@nasimehayaat
فتح کردند شهیدانِ غَمَش وادیِ عشق ما به دنبال هوس، دور ز آداب هنوز غافلیم از عمل صالح و اخلاص و ادب غرق پندار و سرابیم و به گرداب هنوز ▫️ابیاتی از قطعه (لینک متن کامل شعر) @nasimehayaat
💠 نسیمی از قرآن بندگان خالص شده خدا(۱) 🔹«وَ ما تُجْزَوْنَ إِلاَّ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ إِلاَّ عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ.» (صافات/۳۹ و ۴۰)؛ و جز آنچه كه همواره انجام مى داديد، پاداش داده نمى شويد.جز بندگان خالص شدۀ خدا [كه از هر كيفرى در امانند، ] 🔸مومنان طایفه ویژه ای هستند که از مومنان در قرآن کریم متمایز بوده و ویژگی های بسیاری برجسته ای دارند. 🔸آنان، به طور کلی، کسانی هستند که خداوند آنان را برای خود خالص نموده و هیچ کس دیگر سهمی در آنان ندارد. آنان جز خدا به چیز دیگری تعلق خاطر ندارند و در قلب آنان جز خدا وجود ندارد(المیزان/ ج۱۷/ ص۱۴۵). 🔸 چنان که در بخش های بعدی خواهد آمد واصلان به مقام هستند. ▫️ ▫️ ▫️ ▫️@nasimehayaat
▫️«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ ارْزُقْنِي الرَّغْبَةَ فِي الْعَمَلِ لَكَ...» ▫️خدایا بر محمد و آل محمد درود فرست و انگیزه عمل برای خودت را روزی ام گردان! 🔸🔸 📃صحیفه سجادیه، دعای ۲۲ 💠 💠 @nasimehayaat
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠 🟩 رساله لقاء الله ✍ مرحوم آیت الله ملکی تبریزی (ره) ▫️بخش هفتم ➖➖➖➖ 🔹 متن کتاب: ▫️به عبارت ديگر، انوار جمال و جلال الهى در قلب و عقل و سرّ خواصّ اولياى او تجلّى مى‏كند، به درجه‏اى كه او را از خود فانى مى‏نمايد و به خود باقى مى‏دارد؛ آن‏وقت محو جمال خود نموده و عقل او را مستغرق معرفت خود كرده، و به جاى عقل او خود تدبير امور او را مى‏نمايد. ▫️اگرچه بعد از اين همه مراتب كشف سبحات جلال و تجلّى انوار جمال و فناى فى اللّه و بقاى باللّه، باز حاصل اين معرفت، اين خواهد شد كه از روى حقيقت از وصول به كنه معرفت ذات، عجز خود را بالعيان و الكشف خواهد ديد. ▫️بلى اين هم عجز از معرفت است و عجز ساير ناس هم عجز از معرفت است؛ ليكن اين كجا و آن كجا؟ بلى جماد هم عاجز از معرفت است، انسان هم. ولى قطعا تفاوت مراتب عجز حضرت اعلم خلق اللّه محمّد بن عبد اللّه صلّى اللّه عليه و آله با ساير ناس بلكه با علماى امّت، زيادتر از عجز جماد با انسان است. 🔸توضیح: ▫️درک این مطلب که رسیدن به عمق شناخت خداوند غیر ممکن است، به دو صورت ممکن است. اول: به شناخت نظری دوم: به شناخت شهودی پس از رسیدن به مقام فناء فی الله. ▫️وصول به مقام فناء که همان مقام ولایت الهی است، پس از آن است که بنده با مجاهدت فراوان جز خدا چیز دیگری را نبیند. ▫️در این مقام که جز انوار جمال و جلال الهی مشهود نیست، پی به ناتوانی از شناخت کنه ذات خدا می برد، این ناتوانی خود توانی است که فوق آن برای هیچ مخلوقی قابل تصور نیست! @nasimehayaat
▫️اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اكْفِنَا طُولَ الْأَمَلِ ... . ▫️خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و ما را از بلندی آرزو[ی های] دنیا بی‌نیاز کن... . 🔸🔸 📃صحیفه سجادیه، دعای ۴۰ 💠 💠 @nasimehayaat
💠 عدالت و ساده زیستی ▫️🔸▫️«إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى فَرَضَ عَلَى أَئِمَّةِ اَلْعَدْلِ أَنْ يُقَدِّرُوا أَنْفُسَهُمْ بِضَعَفَةِ اَلنَّاسِ كَيْلاَ يَتَبَيَّغَ بِالْفَقِيرِ فَقْرُهُ.» (خطبه ۲۰۹).▫️🔸▫️ ▫️خداوند بر پيشوايان عادل واجب كرده كه بر خود سخت بگيرند و همچون افراد ضعيف مردم زندگى كنند تا فقر، آنها را به طغيان و سركشى وادار نكند. ➖➖ ▫️«یک وقت هست که ما[مسوولان] در زندگی شخصی خود مثلاً حرکت اشراف‌گونه‌یی داریم بین خودمان و خدا؛ که اگر حرام باشد، حرام است؛ اگر مکروه باشد، مکروه است؛ اگر مباح باشد، مباح است؛ اما یک وقت هست که ما جلوی چشم مردم یک مانور اشرافی‌گری میدهیم؛ این دیگر مباح و مکروه ندارد؛ همه‌اش حرام است.» ▫️مقام معظم رهبری( ۱۳۸۴/۶/۸) @nasimehayaat
☑️ در یکی از تفاسیر قدیمی و کهن قرآن کریم ▫️شیخ ابوالفتوح رازی(متوفای ۵۵۶ ه‌.ق) از مفسران مشهور شیعی مذهب است که تفسیر خود به نام «روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القران» را به زبان فارسی نگاشته است. ▫️اهمیت این تفسیر علاوه بر وجوه برجسته و شأن والای خود مفسر، یکی به همین فارسی بودن آن است. زبان فارسی این تفسیر در معادل یابی برخی واژه‌های قرآنی در زبان پارسی کمک شایانی کرده و در کشف مصداق برخی مفاهیم در زبان مقصد منبع مهمی به شمار می رود. ▫️یکی از واژه های قرآنی که معادل یابی فارسی آن با قدری دشواری همراه است، همین واژه در آیه ۵۹ سوره احزاب است. ابوالفتوح رازی معادل پارسی جلباب را اولا: می داند، ثانیا: تعریف او از چادر نیز همین برداشت و تعریف امروز ما است: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ‏، آنگه حق تعالى گفت: اى پيغامبر بگو زنانت را و دخترانت را و زنان مؤمنان را: يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَ‏، چادرها به خويشتن در پيچند و سر تا پاى به آن بپوشند.»(روض الجنان، ج۱۶، ص ۲۱). ▫️کاربرد به عنوان معادل (جمع جلباب) مشخص است، تعریف او از چادر نیز با عبارت «و سر تا پای به آن بپوشند» بی نیاز از توضیح است. @nasimehayaat
💠 نسیمی از قرآن بندگان خالص شده خدا(۲) 🔹«وَ ما تُجْزَوْنَ إِلاَّ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ إِلاَّ عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ أُوْلَـٰٓئِكَ لَهُم رِزق مَّعلُوم » (صافات/۳۹-۴۱)؛ ▫️ترجمه: و جز آنچه كه همواره انجام مى داديد، پاداش داده نمى شويد.جز بندگان خالص شدۀ خدا [كه از هر كيفرى در امانند]براى آنان رزق و روزى معين و ويژه اى است. 🔸همه در روز قیامت مطابق اعمالشان جزا داده می شوند، جز ؛ آنها چون خالص شده برای خدا بوده اند، طبق لطف و کرم الهی که عظمت آن برای ما ناپیدا است، پاداش داده می شوند، به یک عبارت بی حساب. 🔸یکی از این پاداش های عظیم، است. معلوم در اینجا به معنای محدود نیست، بلکه به معنای خاص و است. ▫️ ▫️ ▫️ ▫️@nasimehayaat
🟫 آیه مباهله در چهار تفسیر بزرگ و معروف اهل سنت ▫️داستان مباهله با مسیحیان نجران و حضور اصحاب کساء علیهم السلام مطابق آیه مباهله(آل عمران/۶۱) در اکثر تفاسیر اهل سنت مطرح شده است. چهار تفسیر مشهور زیر که در زمره برجسته ترین تفاسیر اهل سنت به شمار می روند، ضمن نقل ماجرای مباهله و حضور پیامبر معظم، حضرت علی، حضرت فاطمه و حسنین علیهم السلام، عبارات زیر را در شأن اهل بیت علیهم السلام به کار برده اند: ☑️ انوار التنزیل و اسرار التاویل (تفسیر بیضاوی): «و آن [ماجرا] دلیلی بر نبوت[»پیامبر] و فضیلت اهل بیت اوست، همان کسانی که آیه در شأن آنان آمده است.»(ج ۲، ص ۲۱) ☑️ مفاتیح الغیب (فخر رازی): «بدان که همه اهل تفسیر و حدیث بر صحت و درستی این روایت[حضور اهل بیت علیهم السلام برای مباهله] اتفاق نظر دارند.» (ج ۸/ ص ۲۴۸) ☑️الکشاف (زمخشری): «در این ماجرا دلیلی بر فضل اصحاب کساء عليهم السلام است که هیچ دلیلی قوی تر از آن نیست.» (ج ۱، ص ۳۷۰). ☑️ روح المعانی(آلوسی): «...و در این قصه روشن ترین دلالت بر فضل آل الله و رسول او (ص) است، به گونه ای که مومن در آن تردید نمی کند»(ج۲، ص ۱۸۱). @nasimehayaat
▫️وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ صَلَاةً دَائِمَةً نَامِيَةً لَا انْقِطَاعَ لِأَبَدِهَا وَ لَا مُنْتَهَى لِأَمَدِهَا ، وَ اجْعَلْ ذَلِكَ عَوْناً لِي وَ سَبَباً لِنَجَاحِ طَلِبَتِي ، اِنَّكَ وَاسِعٌ كَرِيمٌ ▫️و بر محمّد و آلش درود فرست؛ درودی همیشگی و ابدی که برای مدّتش انقطاعی و برای زمانش پایانی نباشد؛ این درود را یاریگر من و سبب برآورده شدن حاجتم قرار ده؛ همانا تو گستراننده و کریمی. 🔸🔸 📃صحیفه سجادیه، دعای ۱۳ 💠 💠 @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ سیری در رساله الطیر ✍اثر شیخ الرئیس بوعلی سینا 🔸بخش سیزدهم/ تمثیل پرنده ▪️متن:«...فوافونى حاضرين فسألتهم عن حالهم فذكروا انّهم ابتلوا بما ابتليت به فاستأيسوا و استأنسوا بالبلوى ثم عالجونى فنحيّت الحبالة عن رقبتى و الشرك من اجنحتى و فتح باب القفص و قيل لى اغتنم النجاة.. .» ▫️ترجمه: ... به نزد من آمدند، از حال آنها سوال کردم، گفتند: آنها نیز بدانچه من مبتلا شدم، مبتلا و بر اثر آن نا امید شده و با بلا انس گرفته بودند. آن گاه به رفع گرفتاری من پرداختند، بند ها از گردنم و دام ها از بال هایم برداشتند و در قفس باز و به من گفته شد: رهایی را مغتنم شمار ... . ▪️شرح: ▫️«به نزد من آمدند» اشاره است به اینکه کسب شرایط و لیاقت کمال، توجه عالمان و عارفان ربانی را به انسان جلب می کند، همان کسانی که خود پیش از این با مجاهدت و ریاضت بند و دام از پای خود گشوده اند و بر آزاد ساختن گرفتاران در قفس تن و دنیا توانا هستند. ▫️در نزد اهل معرفت بلای واقعی تخته بند تن شدن و اسارت دنیا است. آن بیدار دلی که از این بلایا نجات پیدا کند به ارزشمندترین آزادی و رهایی دست پیدا کرده است.پیشوای آزادگان عالم حضرت علی علیه السلام فرموده است: «وَ أَخْرِجُوا مِنَ اَلدُّنْيَا قُلُوبَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَخْرُجَ مِنْهَا أَبْدَانُكُمْ فَفِيهَا اُخْتُبِرْتُمْ وَ لِغَيْرِهَا خُلِقْتُمْ»(نهج البلاغه، خطبه ۲۰۳). برون كنيد از دنيا دلهاتان را از آن پيش كه برون رود از آن تن‌هاتان. شما را در دنيا آزموده‌اند و براى جز دنيا آفريده‌اند. 🔸 🔸 🔸 💠@nasimehayaat
▫️«اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى مَا لَمْ أَزَلْ أَتَصَرَّفُ فِيهِ مِنْ سَلَامَةِ بَدَنِي، وَ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى مَا أَحْدَثْتَ بِي مِنْ عِلَّةٍ فِي جَسَدِي...» ▫️خدایا! ستایش مخصوص تو است در برابر تندرستی بدنم که پیوسته از آن برخوردار بودم و [باز] ستایش مخصوص تو است بر آنچه از بیماری در جسمم پدید آوردی. 🔺حمد، فراتر از شکر، بیان اوصاف و کمالات محبوب است. انسان کامل از محبوب و معبود خویش جز خیر و زیبایی نمی بیند! بلکه غیر او کسی و چیزی را نمی بیند! 🔺بر این عبارات؛ با آن بلندای معنوی، جز چیز دیگری نمی توان اطلاق کرد. همین روح بزرگ پیش از صدور این کلام، آن زمان که هم در بند بیماری و هم در زنجیر بیداد امویان بود، با و گفتاری خود، قاتلان و جانیان فاجعه کربلا را در کاخ نخوت و ظلمت خویش به بند کشیده بود! 🔸🔸 📃صحیفه سجادیه، دعای ۱۵ 💠 💠 @nasimehayaat
💠 نسیمی از قرآن بندگان خالص شده خدا(۳) 🔹«فَانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُنْذَرِينَ إِلاَّ عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ.» (صافات/۷۳ و ۷۴).ولى بنگر عاقبت انذارشوندگان چگونه بود! مگر بندگان مخلص خدا 🔸مومنان ممتاز؛ یعنی همان مُخْلَصِينَ حتی اگر در محیط نزول عذاب خدا بر کافران باشند، خداوند متعال به شیوه ای که خود می داند(با خارج کردن آنان از میان آنان یا هر شیوه دیگری) آنها را نجات می دهد. ▫️ ▫️ ▫️ ▫️@nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ سیری در رساله الطیر ✍اثر شیخ الرئیس بوعلی سینا 🔸بخش چهاردهم/ تمثیل پرنده ▪️متن:فطالبتهم بتخليص رجلى عن الحلقه فقالوا لو قدرنا عليها لابتدرنا اولا و خلّصنا ارجلنا و انى يشفيك العليل فنهضت عن القفص اطير فقيل لى امامك بقاعا لن نأمن المحذور الا ان نأتى عليها قطعا فاقتف آثارنا ننج بك و نهدك سواء السبيل فساوى بنا الطيران بين صدفى جبل الاول فى واد معشب خصيب بل مجذب جريب حتى تخلّف عنا جنابه و جزنا جيزته و وافينا هامّة الجبل فاذا امامنا ثمانى شواهق تنبو عن قللها اللواحظ فقال بعضنا لبعض سارعوا فلن نأمن الّا بعد ان نجوزها ناجين. ▪️ترجمه:از آنان خواستم پایم را از حلقه دام نجات دهند.گفتند: اگر می توانستیم ابتدا پاهای خود را رها می ساختیم،چگونه بیمار می تواند دیگری را درمان کند!؟پس از قفس بیرون آمده و مشغول پرواز شدم. به من گفته شد در مقابل تو سرزمین هایی است که از آنها در امان نیستیم، مگر آنکه از آنها حتما عبور نماییم،پس به دنبال ما بیا تا تو را نجات داده،به راه راست هدایت نماییم.پرواز،ما را به دو طرف کوه اول رساند که سرسبز و انبوه، بلکه جذاب و آباد بود،تا از نظر ما گذشت و از آن عبور کرده به قله آن کوه رسیدیم، در حالی که قله های هشت کوه بلند در مقابل ما پیدا بود.به یکدیگر گفتیم بشتابید که ایمن نخواهیم بود مگر آنکه با موفقیت از آنها بگذریم. ▪️شرح: طبیعت شناسی شیخ مبتنی بر پذیرش افلاک نه گانه ذیل عالم عقول است، به طوری که برای رسیدن به عالم عقل و علم الهی باید از آنها عبور کرد. این طبیعت شناسی منصرف به طبیعیات قدیم است، ولی اصل کلام او؛ یعنی گذر از مراحل طبیعت همواره مورد پذیرش حکما بوده است. ▫️عالم ماده و طبیعت عالم محدودیت و عالم عقل؛ عالم تجرد و آزادی الهی انسان و سعادت ابدی او است‌. مرحله دنیوی زندگی انسان که مرحله حضور نفس گرانبهای او در عالم ماده است، مرحله خود سازی، رشد و خود آزاد سازی اختیاری از تعلقات فانی و آماده شدن برای طیران و پرواز اخروی است. ▫️به هر حال لب سخن همان است که در یکی از ابیات حافظ نیز طنین انداز شده است: تو کز سرای طبیعت نمی روی بیرون کجا به کوی طریقت گذر توانی کرد جمال یار ندارد نقاب و پرده ولی غبار ره بنشان تا نظر توانی کرد 🔸 🔸 🔸 💠@nasimehayaat
▫️«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ امْنَعْنِي مِنَ السَّرَفِ ، وَ حَصِّنْ رِزْقِي مِنَ التَّلَفِ ، وَ وَفِّرْ مَلَكَتِي بِالْبَرَكَةِ فِيهِ ، وَ أَصِبْ بِي سَبِيلَ الْهِدَايَةِ لِلْبِرِّ فِيما أُنْفِقُ مِنْهُ.» ▫️خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و مرا از اسراف بازدار و روزی‌ام را از خسارت و تباهی نگاه دار و دارایی‌ام را با برکت در آن افزون کن و مرا برای خیر و نیکی در آنچه از آن مال هزینه می‌کنم، به راه هدایت برسان. 🔸🔸 📃صحیفه سجادیه، دعای ۲۰ 💠 💠 @nasimehayaat
💠 نسیمی از قرآن بندگان خالص شده خدا(۴) 🔹فَكَذَّبُوهُ فَإِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ إِلاَّ عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ (صافات/127 و 128). امّا آنها [قوم الیاس نبی(ع)] او را تكذيب كردند؛ ولى به يقين همگى (در جهنم) احضار مى‏شوند، مگر بندگان مخلص خدا. 🔸؛ از جهنم و عذاب آخرت کاملا رها و مبرا هستند، چرا که آنان خالص برای خدا هستند و غیر او در دل آنان نیست. 🔸از آیات فوق مشخص می شود جز الیاس نبی علیه السلام، افراد مخلص دیگری نیز در قوم او بوده اند(المیزان، ج ۱۷، ۱۵۸). بر این اساس این مقام اختصاص به پیامبران ندارد و غیر پیامبران نیز می توانند به مقام مخلصون دست یابند. ▫️ ▫️ ▫️ ▫️@nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ مذهب عشق ▫️ما را ز «الست» در «بلی» ساخته اند دُردی کش جام «هل اتی» ساخته اند ▫️تا عشق شود مذهب اندیشه ما از خاک شهید کربلا ساخته اند ✍جواد محمدی @nasimehayaat
▫️«سُبْحَانَكَ ... وَ لَا يُعَمَّرُ فِي الدُّنْيَا مَنْ كَرِهَ لِقَاءَكَ ▫️تو منزّه و پاکی... و کسی که لقای تو را ناپسند دارد، در زندگی دنیا ابدی و جاودانه نخواهد ماند. 🔺انکار ملاقات خداوند در روز قیامت باعث نمی شود که انسان منکر در دنیا جاودانه شود، همه؛ چه مومن و چه کافر در روز واپسین با خدا دیدار خواهند کرد. 🔸🔸 📃صحیفه سجادیه، دعای ۵۲ 💠 💠 @nasimehayaat
☑️ ورود امام حسین عليه السّلام به کربلا ▫️...ناگاه سوارى كمان بر دوش از جانب كوفه نمودار شد. هر دو سپاه به انتظار او ايستادند. چون نزديك شد به حرّ و سپاهش سلام كرد و بر امام عليه السّلام و يارانش سلام نكرد. ▫️نامه‏اى از عبيد اللّه بن زياد به حرّ داد كه در آن چنين آمده بود: «امّا بعد: چون نامه‏ام به تو رسيد و فرستاده‏ام نزد تو آمد، (بى‏درنگ) بر حسين عليه السّلام تنگ گير و او را جز در دشتى بى‏آب و گياه فرود نياور. به فرستاده خود دستور داده‏ام از تو جدا نشود تا خبر انجام فرمانم را بياورد. و السّلام». ▫️حرّ چون نامه را خواند به آنان گفت: اين نامه امير عبيد اللّه بن زياد است كه فرمانم داده در همين جا كه نامه‏اش رسيده بر شما سخت گيرم و به فرستاده خود دستور داده از من جدا نشود تا فرمانش را اجرا كنم. ▫️يزيد بن مهاجر كندىّ كه در سپاه امام عليه السّلام بود به فرستاده ابن زياد نگريسته او را شناخت و گفت: مادرت به عزايت بنشيند چه پيامى آورده‏اى؟! گفت: من از پيشواى خود پيروى نموده به پيمانم وفا كردم. ▫️ابن مهاجر گفت: بلكه پروردگار خود را نافرمانى كردى و در هلاكت خود از پيشوايت پيروى نموده ننگ و آتش را به دست آوردى. چه بد پيشوايى است پيشواى تو. ▫️زهير بن قين عرض كرد: اى فرزند رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله! به خدا سوگند، من آينده را سخت‏تر از حال مى‏بينم. هم اينك جنگ با اينان آسان‏تر است از جنگ با سپاهيان بى‏شمارى كه پس از اين خواهند آمد. ▫️امام عليه السّلام فرمود: «من آغازگر جنگ نخواهم بود». سپس فرود آمد. اين رويداد در روز پنجشنبه دوم محرّم شصت و يك قمرى بود. 📚فرهنگ جامع سخنان امام حسين(ع) ،ص:417 @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 کربلای حسین(ع) دلا حماسه عیان شد به کربلای حسین غبار غُصّه روان گشت در عزای حسین ز اشکِ مهر بخوان اوج این کسوف عجیب فغان اهل سماوات در «قفای» حسین چه محشری است از آن سَر که در سرای ظهور خدا نشسته تماشا به اعتلای حسین ✍جواد محمدی ادامه دارد ... @nasimehayaat
💠 نسیمی از قرآن بندگان خالص شده خدا(۵) 🔹«سُبحَٰنَ ٱللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ إِلَّا عِبَادَ ٱللَّهِ ٱلمُخلَصِينَ»(صافات١٥٩ و ۱۶۰) خدا از آنچه او را به آن توصيف مى كنند، منزّه است، مگر بندگان خالص شدۀ خدا. 🔸فقط توصیف مُخلَصِین از خداوند توسط خداوند معتبر شناخته شده است، چرا؟ چون وصف دیگران محدود و شایسته خداوند نیست. 🔸 چگونه توصیف مخلصین از خداوند با آنکه آنان نیز محدودند معتبر شناخته شده است؟ پاسخ: وصف کلامی مخلصین از خداوند نیز از محدودیت برخوردار است،چرا که لفظ ذاتا محدود است، چنانکه رسول خدا که سید و سرآمد مخلصان است فرموده اند: «لا أحصي ثناء عليك أنت كما أثنيت على نفسك» آنچه در توصیف خداوند متعال از جانب مخلص محوریت دارد، او است نه صرف کلام او. نفس مخلصین از شراکت غیر خدا پاک است و خدا آنان را برای خود خالص نموده و غیر خود را از یاد آنان برده است(المیزان، ج ۱۷، ص۱۷۳). 🔸نفسی که به درجه فی الله رسیده باشد، به طور کامل از غیر خدا و حتی از خود فانی می شود، چنین نفسی آن ظرفیت را دارد که آینه شایسته کمالات حق تعالی شود. حدیث قدسی زیر نیز بیانگر چنین حقیقتی است: «لَمْ يَسَعْنِي سَمَائِي وَ لاَ أَرْضِي وَ وَسِعَنِي قَلْبُ عَبْدِي اَلْمُؤْمِنِ.»(بحار الانوار، ج ۵۵، ص ۳۹). آسمان و زمینم مرا فرا نگیرد، ولی قلب بنده مومنم مرا فرا می گیرد. 🔸احادیث که مضمون آنها مساوی بودن معرفت نفس با معرفت رب است همه به این واقعیت عظیم اشاره دارند، واقعیتی که شایسته است انسان بیدار دل، شب و روز در آن بیندیشد! ▫️ ▫️ ▫️ ▫️@nasimehayaat