eitaa logo
علی نصیری
1.1هزار دنبال‌کننده
944 عکس
331 ویدیو
134 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ (بخش 3) 4. روش «اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار» نگارنده با توجه به کاستی های روش های سه گانه پیشگفته اجتهاد، به رغم همه احترام به این روش ها و اذعان به ضرورت پاسداشت همه خدمات علمی مدافعان آنها، خود به روشی دیگر؛ به عنوان «اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار» اعتقاد دارد که بر أساس آن در مرحله نخست، متن روایات بر أساس کتبی همچون وسائل‏الشیعة مورد توجه قرار می‏گیرد و در کنار تخریج، بررسی سندی و متنی و استخراج مدالیل روایات، در مرحله دوم؛ آراء فقهی مورد بررسی و مداقه قرار گرفته و در نهایت استنتاج فقهی ارایه می‌گردد. برای این روش را برگزیده است. نگارنده پس از مدتی درنگ و تامل در روش های فقهی رایج، تدریس دروس خارج فقه در حوزه علمیه قم خود را بر مبنای روش «روایت محور و فقاهت مدار» پی گرفته و از سال 1390 تا کنون؛ یعنی طی ده سال گذشته، کتاب شریف وسائل الشیعه را بر اساس این روش و با عطف توجه به دو بخش عبادات و معاملات، مبنای کار خود قرار داده است. به لطف الهی تا کنون از بخش آغازین کتاب شریف وسائل الشیعه؛ یعنی از بخش عبادات آن کتاب الطهاره و بخشی از کتاب الصلات و از بخش دوم این کتاب؛ یعنی از بخش معاملات کتاب الجهاد، کتاب الامر بالمعروف و النهی عن المنکر و بخش عمده کتاب التجاره و نیز کتاب القضاء و در مجموع حدود پانزده هزار روایت تدریس شده است. تجربه شیرین همزمانی تدریس فقه عبادات با فقه معاملات، نشان داد که تاملات و تعاطی فکریِ همزمان میان این دو بخش، به ترسیم چهره جامعی از نظام تشریعات دینی در ذهن کمک شایانی می رساند. از آن جا که در کنار ضبط صوت دروس، شرح روایات به صورت مکتوب ثبت شده است، امید است ان شاء الله تعالی با عنایات حضرت باری و توجهات حضرت حجت (ع)، در آینده ای نه چندان دور، شرح نهایی و جامع کتاب شریف وسایل الشیعه انتشار یابد. بر اساس این روش، نخست تخریج هر روایت ارایه می گردد؛ یعنی همه مصادر اولیه آن روایت در کتب اربعه و تفاوت نسخه ها و طرق سند مورد بررسی قرار می گیرد، سپس سند روایت با توجه به برآیند دیدگاه رجالیان مورد واکاوی قرار می گیرد. در مرحله سوم مدالیل و مفاهیم هر روایت با تقطیع فقرات آن بررسی شده و در مرحله چهارم تحلیل نهایی از هر روایت ارایه می گردد. آن گاه در پایان روایات هر باب، نتایجی که از بررسی آحاد آن بدست آمده، مورد مداقه قرار می گیرد و در آخرین مرحله آراء اهم فقیهان به ویژه با نگاه تطبیقی با مدالیل روایات بررسی می شود. نگارنده معتقد است که کاربست روش «اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار» حداقل از سه جهت اهمیت و بلکه ضرورت دارد: 1. تاکید اهل بیت (ع) بر نقش روایات در فرآیند اجتهاد؛ 2. نقش «اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار» در فهم صائب دین؛ 3. بستر سازی روش «اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار» برای فقه اکبر. به این معنا که واکاوی شماری از روایات نشان می دهد که اهل بیت (ع) بیش از هر روش دیگر، بر توجه کامل و جامع به روایات در فرآیند اجتهاد تاکید دارند؛ زیرا آنان از عالمانی که از عهده «روایت» و «درایت» برمی آیند، به عنوان مراجع علمی مردم یاد کرده اند و این امر در روش اجتهادی «روایت محور و فقاهت مدار» کاملاً مشهود است. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1568735338Cc03a6c8da6
✳️ 🔸 ژاپنی‎ها و تعیین وزیر تنهایی به این خبر توجه فرمایید: 🔹نخست‎وزیر ژاپن، وزیر تنهایی را در کابینه خود منصوب کرد تا افزایش نرخ خودکشی در این کشور را کنترل کند. ژاپن بعد از انگلیس، دومین کشوری است که وزیر تنهایی منصوب می‌کند. 🔸 وضعیت اقتصادی ژاپن در چند سرخط: براساس آمار موجود، تولید ناخالص داخلی ژاپن بعنوان سومین اقتصاد بزرگ جهان در سال 2016 و براساس معیار برابری قدرت خرید، به رقم 4 تریلیون و 932 میلیارد دلار بالغ گردید. حجم تولید ناخالص داخلی ژاپن در بین کشورهای آسیایی بعد از چین در ردیف دوم قرار دارد. همچنین سرانه تولید ناخالص داخلی در سال 2016 ، 38900 و در سال 2016 38600 دلار بود ... ❇️ یک پرسش اساسی: اگر ژاپن سومین اقتصاد جهان است؛ با داشتن تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه بسیار بالا، چرا شاهد این حجم و شمار از خودکشی است که در اقدامی شگفت آور باید در نظر بگیرد؟! آیا این دست از اخبار و رخدادهای پیرامون ما اثبات کننده این سخن مکرر پیامبران نیست که آسایش و آرامش را در دنیا و لذایذ آن نجویید و اگر به دنبال آرامش واقعی و دور بودن از هر گونه رنج و رنجوری روحی هستید، تنها در سایه به خدا پیوستن حاصل می شود؟! به قول نظامی: بس عمارت که بود خانه رنج بس خرابی که شود پرده گنج http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ دیروز در مدرسه امام به همراه دوستان فاضل حضرات حجج اسلام قدسی، رفیعی و فاکر در جلسه دفاع از رساله دکترای دوست فاضل حجت الاسلام مرتضوی. در باره اعتبار شناسی روایات تفسیری مباحث خوبی مورد بررسی قرار گرفت. http://eitaa.com/alinasirigilani
دعای کمیل (جلسه ۷).m4a
22.56M
✳️ (جلسه ۷) مباحث این جلسه: ۱. چرا در فقره آغازین دعای کمیل از اسامی جلال خداوند سخن به میان آمده است؟ ۲. ارتباط معنایی میان این فقرات چگونه است؟ http://eitaa.com/alinasirigilani
‏عکس از sadra alavi
✳️ به فرجام رسیدن ضبط ده جلسه در شرح دعای رجبیه به لطف الهی امروز توفیق حاصل شد و پنج جلسه؛ هر جلسه حدود ۱۲ دقیقه شرح متن دعای رجبیه ضبط شد. بر این اساس شرح این دعا در ده جلسه به فرجام رسید که پنج جلسه آن ناظر به بررسی سندی و صدوری و پنج جلسه آن تبیین مدالیل و مفاهیم دعا است. ان شاء الله تعالی پس از بازتاب پنج جلسه نخست که در هفته قبل انجام گرفت، پنج جلسه شرح متنی در هفته آینده در کانال بازتاب داده خواهد شد. http://eitaa.com/alinasirigilani
پیشنهاداتی در بالندگی کتب دروس معارف.mp3
8.3M
✳️ پیشنهاداتی در باره بالندگی متون دروس معارف اسلامی این درس گفتار بنا به درخواست مدیریت مرکزی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها ضبط و ارسال شده است. به دوستانی که تدریس دروس معارف را بر عهده دارند، پیشنهاد می شود این درس گفتار را استماع فرمایند. http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ زیارت ثامن الحجج (ع) به نیابت از همه دوستان مکرم همراه به لطف الهی توفیق زیارت بارگاه ملکوتی امام علی بن موسی الرضا (ع) فراهم شد و دقایقی قبل در برابر ضریح مطهر به نیابت از همه انبیاء، اوصیاء، اولیای الهی، همه علمای خدوم شیعه، اساتید، دوستانی خاص و همه عزیزانی که این ناچیز را در گروه و در کانال همراهی می فرمایند یا در دروس مختلف این ناچیز حضور دارند، افزون بر دو رکعت نماز، زیارت ذیل را تقدیم داشتم. در پایان سال جاری و در ماه پر برکت رجب المرجب؛ ماه ولایت و وصایت و در آستانه مبعث بی بدیل رسول اکرم (ص) هر گونه عرض ارادت و التجاء به محضر الهی و اهل بیت (ع) بسیار مغتنم است؛ غنیمتی بی پایان و بی حد و احصاء اینک که این ناچیز از کنار مضجع شریف و محفوف به فرشتگان آن امام محبوب، به یاد دوستان این مطالب را قلمی می کنم، پیشنهاد می کنم این زیارت را از زبان خود نیز ترنم فرمایید؛ بلکه ما و شما مشمول الطاف و عنایت ویژه خازنان سر و حافظان علم الهی باشیم: السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَلِیَّ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّةَ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا نُورَ اللهِ فِی ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَمُودَ الدِّینِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ آدَمَ صِفْوَةِ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ نُوحٍ نَبِیِّ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلِ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ إِسْمَاعِیلَ ذَبِیحِ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ مُوسَى کَلِیمِ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ عِیسَى رُوحِ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیٍّ وَلِیِّ اللهِ وَ وَصِیِّ رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ زَیْنِ الْعَابِدِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ بَاقِرِ عِلْمِ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ الْبَارِّ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الصِّدِّیقُ الشَّهِیدُ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْوَصِیُّ الْبَارُّ التَّقِیُّ أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلاةَ وَ آتَیْتَ الزَّکَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ عَبَدْتَ اللهَ [مُخْلِصا] حَتَّى أَتَاکَ الْیَقِینُ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا الْحَسَنِ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ ملتمس دعوات در مظان استجابت http://eitaa.com/alinasirigilani
‏عکس از sadra alavi
خارج فقه (جلسه ۱۰۶۹).mp3
32.11M
✳️ (جلسه ۱۰۶۹) مباحث این جلسه: ۱. ادامه بررسی روایات باب ششم از ابواب کتاب القضاء از کتاب شریف وسایل الشیعه در نهی از قیاس ۲. بررسی روایات ناظر به اصحاب رأی http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ (بخش4) از سویی دیگر، «اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار» از دو جهت می تواند در فهم صائب دین تاثیر گذارد: 1. ممانعت از جهت گیری نادرست ذهنی؛ 2. تاثیرگذاری در جهت گیری صائب ذهنی. زیرا فقهیی که پیش از مطالعه آراء و انظار فقهی، خود به طور مستقیم به سراغ آیات و روایات می رود، به فهم صائب تر و استوارتری از آموزه های دین دست می یابد؛ چنان که بازخوانی همه روایات یک باب و ارایه برآیند و نتایج مدلولی در ذیل هر روایت، به فقیه کمک می کند تا برآیند مدالیل هر یک از روایات را در مقایسه با یکدیگر مورد توجه قرار دهد و از نتایج آنها در ترسیم برآیند نهایی روایات و در دسته بندی آنها یاری جوید. از سویی دیگر به رغم آن که شواهد متعددی در آیات و روایات وجود دارد که نشان می دهد مراد از فقه مورد نظر در متون دینی، «فقه اکبر» است؛ یعنی فقهی است که سه دسته از گزاره های اعتقادی، اخلاقی و فقهیِ مبتنی بر آیات و روایات را دربر می گیرد، سوگمندانه حوزه شیعه به ویژه از دو سده اخیر از یک سو به فقه اصغر محدود شده و از سویی دیگر در حد زیاد؛ از بازخوانی مستقیم و واکاوی متون وحیانی شامل قرآن و روایات؛ یعنی همان دو میراث گرانسنگ پیامبر اکرم (ص) بازمانده است؛ چنان که سال ها به حاشیه رانده شدن تفسیر و حدیث در حوزه مشهود است. از این جهت لازم است تا در همان محدوده فقه اصغر، روشی در مطالعات فقهی مورد توجه قرار گیرد که به جای عطف توجه بیشتر به آراء و انظار فقهی، متن روایات اهل بیت (ع) مدار درس و بحث قرار گیرد و از این طریق بخشی از اهتمام ضعیف حوزه ها به میراث روایی نورانی اهل بیت (ع) تدارک شود. افزون بر این، روش اجتهاد «روایت محور و فقاهت مدار» آثار و نتایج موثری را در پی می‌آورد که آگاهی از شرایط عصر صدور روایات، شناخت مذاهب فقهی مخالف، امکان استخراج مسائل مستحدثه و شناخت جایگاه و سیره اخلاقی اهل بیت (ع) از جمله آنها به شمار می روند. از نگاه نگارنده در تکمیل مطالعات و تحقیقات گرانسنگ فقهی گذشتگان، لازم است سه گام برداشته شود: یک؛ به جای مبنا قرار دادن متون فقهی مختصر؛ همچون شرایع الاسلام، عروة الوثقی یا وسیلة النجاة، کتب روایی فقهی شیعه؛ همچون وافی یا وسائل الشیعه مبنای بررسی قرار گیرد. دو؛ به جای صرف فرصت و مجال زیاد در بررسی آرای فقهی فقیهان شیعه که البته در جای خود مفید و راهگشا است، بیشترین تامل و ژرف اندیشی فقیه به بررسی متون روایات اختصاص یابد. به عبارت روشن تر؛ آراء فقهی پس از بررسی روایات مورد توجه قرار گیرد. سه؛ به جای ذکر برخی از روایات یا گوشه ای از فقرات آنها که عموماً بدون واکاوی مدالیل آنها همراه است، همه روایات یک باب فقهی مورد بررسی و مداقه قرار گیرد. پیداست آن چه که در تحلیل روش اجتهاد «فقاهت محور و روایت مدار» و ویژگی های آن آوردیم، به هیچ وجه به معنای تنقیص یا تضعیف تلاش طاقت فرسای فقیهان نورانی شیعه و یا به معنای بی اعتنایی آنان به میراث روایی اهل بیت (ع) نیست، بلکه بدان معناست که در روزگار ما در تکمیل کار بزرگان فقه و فقاهت گذشته و به منظور احیای معارف روایی اهل بیت (ع)، لازم است تا رویکرد جدید و جامعی نسبت به روایات فقهی رخ نماید و اسرار ناگشوده روایات به صورت گسترده و روشن اصطیاد و کشف شده و به جهانیان عرضه گردد. باری، چه کسی می تواند انکار کند که فقیهان تابناک شیعه همان کسانی هستند که عموماً در شرایط بسیار سخت و دشوار و گاه همراه با تهدید و نا امنی، همه عمر خود را وقف خدمت به شرع و شریعت حقه کردند و گاه مثل صاحب جواهر و شیخ انصاری لحظه ای آرام نداشتند و در سایه تلاش، تکاپو و همت بلند آنان است که امروز میراث گرانسنگ و دراز دامن فقهی در اختیار ما قرار گرفته است. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1568735338Cc03a6c8da6
شرح دعای رجبیه ۶.m4a
30.91M
✳️ (جلسه ۶) مباحث این جلسه: ۱. بررسی متنی دعای رجبیه ۲. ارایه شواهدی دال بر آن که این دعا ناظر به اهل بیت (ع) است. http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ دیدار با و چند نکته قابل توجه در باره دیدار بی سابقه پاپ فرانسیس با آیت الله سیستانی تحلیل های مختلفی ارایه شده است. آن چه به نظر این ناچیز رسیده، چند نکته ذیل است: ۱. پاپ به عنوان بزرگ ترین عالم و پیشوای مسیحیان کاتولیک جهان هر چند واقعا ساده زیست باشد یا تظاهر به ساده زیستی کند، نمی تواند انکار کند که در یکی از گران ترین نقطه جهان؛ یعنی واتیکان که انباشته از زیورهای دنیوی است، زیست می کند، اما او نمی تواند تعجب خود را پنهان سازد که مرجع بزرگ شیعیان در عراق و در شهر فقیر نجف، در منطقه فقیر نشین و در خانه ای بس کوچک و بدون هیچ آرایه و پیرایه ای زندگی می گذراند؛ خانه ای که حسب برخی از گزارش ها کمتر از صد متر و آن هم اجاره ای است! ۲. به رغم همه سرگرانی ها که عالمان مسیحی داشته و دارند و خود را شایسته آن می پندارند، اما اسقف اعظم آنان برای دیدار با مرجع شیعی، خود پیشگام می شود و متواضعانه در برابر او می نشیند و به سخنان او گوش می دهد. بدون تردید شخصیت شناخته شده آیت الله سیستانی اجازه تلقی کبر و سرگرانی در باره ایشان به ما نمی دهد، اما پیام «ان العزه لله و لرسوله و للمومنین» را به خوبی به تصویر می کشد. باری، اگر کسی در سایه ایمان و عمل صالح به خدا بپیوندد، این چنین عزیز و سربلند می شود که شاهان و شاه مداران در برابر او زانوی ادب به خاک می سایند. ۳. جهان مدرن و پسامدرن هر قدر که بکوشد و با خدا و مظاهر خدایی و دینی به مخالفت و معاندت بپردازد و مدعی کوبیدن میخ بر تابوت دین و دین داری باشد، نمی تواند هم چنان قدرت دین و عالمان دین را انکار کند؛ چنان که اخبار جهان سراسر تحت تاثیر این دیدار قرار گرفته است و به خوبی نشان می دهد چشم عموم سران جهان به نتایج این دیدار دوخته است. ۴. از نگاه قرآن مسیحیت نزدیک ترین دین به اسلام است و همه شواهد و قراین گواه آن است که خداوند حضرت مسیح (ع) را در آسمان زنده نگاه داشته تا در عصر ظهور موعود همه ادیان؛ یعنی حضرت حجت (ع) پا به این خاکدان گذاشته و با اقامه نماز به امامت امام مسلمانان، عملا مسیحیان جهان را به اسلام فراخواند. از این جهت این دیدار که در چند دهه گذشته برای نخستین بار رخ می دهد، می تواند زمینه ساز همراهی و همدلی بیشتر پیروان اسلام و مسیحیت شود و منازعات دینی را کاهش دهد و با تشکیل صف یکپارچه دینی؛ چون سدی آهنین در برابر جبهه کفر و الحاد نقش آفرینی داشته باشد. علی نصیری شانزدهم اسفند ماه ۱۳۹۹ مشهد الرضا (علیه آلاف التحیه و الثناء) http://eitaa.com/alinasirigilani
‏عکس از sadra alavi
خارج فقه (جلسه ۱۰۷۰).mp3
14.29M
✳️ (جلسه ۱۰۷۰) مباحث این جلسه: ۱. ادامه بررسی روایات باب ششم از ابواب کتاب القضاء از کتاب شریف وسایل الشیعه در نهی از قیاس ۲. بررسی روایات ناظر به اصحاب رأی http://eitaa.com/alinasirigilani
شرح دعای رجبیه ۷.m4a
26.18M
✳️ (جلسه ۷) مباحث این جلسه: ۱. بررسی متنی دعای رجبیه ۲. تبیین مقامات اهل بیت (ع) http://eitaa.com/alinasirigilani
تفسیر جلسه ۲۵.mp3
25.99M
✳️ (جلسه ۲۵) مباحث این جلسه: ۱. تفسیر آیه «اهدنا الصراط المستقیم» ۲. بررسی دیدگاه علامه طباطبایی در المیزان http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج فقه (جلسه ۱۰۷۱).mp3
26.77M
✳️ (جلسه ۱۰۷۱) مباحث این جلسه: ۱. ادامه بررسی روایات باب ششم از ابواب کتاب القضاء از کتاب شریف وسایل الشیعه در نهی از قیاس ۲. بررسی روایات ناظر به اصحاب رأی http://eitaa.com/alinasirigilani
شرح دعای رجبیه ۸.m4a
26M
✳️ (جلسه ۸) مباحث این جلسه: ۱. بررسی متنی دعای رجبیه ۲. تبیین مقامات اهل بیت (ع) http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ خلقت انسان از «ماء مهین» برخلاف ادعای سها مطابق علم است استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با بیان اینکه برخلاف ادعای سها خلقت انسان از «ماء مهین» مطابق عقل و علم است، گفت: کار سها تحمیل تفکر غلط به یک حقیقت آشکار است، زیرا درست است که محصول اسپرم مرد و تخمک زن انسان است که به مرتبه انبیاء و ائمه(ع) رسیده است، ولی اصل این مواد اندک و سست بوده و به همین دلیل قرآن تعبیر ماء مهین را به کار برده است. برخلاف ادعای سها خلقت انسان از «ماء مهین» مطابق عقل و علم است. به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، استاد دروس خارج حوزه علمیه، در ادامه مباحث نقد سها، گفت: یکی از مواردی که سها مطرح کرده بحث بارداری و جنین است؛ وی سه اشکال در این زمینه به قرآن گرفته است؛ اول اینکه چرا قرآن فرموده «منی» آب پست است؛ دوم اینکه صلب و ترائب که به معنای ستون فقرات و سینه مرد است با علم سازگار نیست و سوم اینکه چرا قرآن بارداری را به مرد نسبت داده و زن را دخیل نمی‌داند، در حالی که تولد بچه محصول قرار گرفتن منی در رحم است. وی افزود: در اشکال اول آورده که قرآن در آیه ۸ سوره سجده گفت: «ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ مَاءٍ مَهِينٍ»؛ یعن نسل او را از آبی پست مقرر فرمود در حالی که امروز مشخص شده که منی یکی از برترین پدید‌ه‌های حیاتی است و در هر قطره آن میلیون‌ها سلول زنده وجود دارد که تغذیه می‌کند، ولی انسان گذشته به علت جهلی که داشت تصور می‌کرد، منی آبی پست و بی‌ارزش است و این اشتباه عوام را محمد(ص) وارد قرآن کرده؛ بنابراین این آیات از خدا نیست و از محمد(ص) است که نمی‌دانست منی آب با ارزش است. استاد سطح خارج حوزه علمیه در پاسخ به سؤال و شبهه نخست، بیان کرد: در مورد مهین بودن آبی که انسان از آن آفریده شده است، چند آیه داریم از جمله «فَجَعَلْنَاهُ فِي قَرَارٍ مَكِينٍ» در آیه ۲۱ مرسلات و آیه هشتم سجده «ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ مَاءٍ مَهِينٍ» در نهج‌البلاغه هم حضرت فرمود که خدا فرشته را از آب مهین قرار نداد، تقریباً در لغت و تفسیر هم چهار معنا در مورد ماء مهین بیان شده است؛ یکی آن را ضعیف معنا کرده که شیخ طوسی در تبیان به این معنا گرفته است؛ معنای دیگر به مفهوم قلیل و اندک، معنای سوم سست و ناتوان و معنای چهارم به مفهوم حقیر است. نصیری ادامه داد: حقارت یعنی مفهوم چهارم، خود برآیند آن سه واژه قبل است؛ بنابراین اینکه آب جهنده ضعیف و ناتوان و اندک است؛ یعنی در نگاه اولی و بالقوه چیز قابل توجهی نیست؛ از این‌رو اشکال سها به خاطر نگاه بالفعلی به منی است که از منی انسانی خلق می‌شود که واجد این همه پیچیدگی، قدرت و ... است. استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: دستاوردهای علمی می‌گوید در هر انزال بیش از ۲۰ میلیون اسپرم از مرد خارج می‌شود و ده میلیون در ابتدای ورود از بین می‌رود و همین طور که به سمت رحم می‌رود سقوط و نابودی و مرگ برای آنها رخ می‌دهد تا اینکه یک اسپرم به تخمک می‌رسد و موجب لقاح می‌شود. انسان خلق شده از نطفه را به تکبر چه کار؟ بنیانگذار مؤسسه معارف وحی و خرد اظهار کرد: بررسی علمی نشان داده هر تخمک زن یک دهم میلی متر قطر دارد بنابراین کوچک و ناچیز است از این رو ماء مهین که هم برای زن و هم برای مرد است، واقعاً قلیل و کوچک است و توانشی در آن نیست. تازه خود فرزند بعد از اینکه متولد شود باز قدرتی جز گریه کردن و پستان به دهان گرفتن ندارد؟ مگر غیر از این است که بچه تازه متولد شده در اوج ضعف و سستی است؟. نصیری با بیان اینکه دیدگاه سها تحمیل تفکر غلط به یک حقیقت آشکار است، تصریح کرد: مثلاً اگر به یک برج ۵۰۰ طبقه‌ای که با عظمت روی هم چیده شده نگاه کنیم و به زبان حکمت بگوییم این برج به این بزرگی از ذرات و سنگ‌ها و آجرهای ناچیز و بی‌مقدار درست شده است کسی اشکال به ما خواهد گرفت؟ و خواهد گفت که تو شأن و رتبه این برج را پایین آوردی؟ اینکه سعدی گفته از ابر قطره به سمت دریا فرستاده و آن ابر در دریا لؤلؤ می‌شود آیا قطره را تحقیر کرده است؟ 👇👇👇
استاد حوزه علمیه بیان کرد: خدا می‌گوید ای بشر تو که امروز این‌قدر تفرعن می‌کنی و مدعی «انا ربکم الاعلی» هستی به گذشته خودت نگاه کن و ببین چیزی جز یک قطره منی کوچک، ضعیف و ناچیز چیز دیگری نبوده‌ای؛ به تعبیر امیرمؤمنان(ع) «اوله نطفه و آخر جیفه لا یرزق نفسه و لا یدفع حتفه»؛ اینکه خدا بگوید ما شما را از آب بی‌مقدار و خرد و اندک که به چشم نمی‌آید آفریدیم نشانه هنر خداوند است؛ زیرا از همین آب مهین، شخصیت‌هایی چون انبیاء و عالمان بزرگی چون شیخ مفیدها و ابن‌سیناها را آفرید. آیا این بیانگر عظمت خداوند نیست؟. نصیری بیان کرد: مهین گفتن خداوند نسبت به آب مرد و زن کاملاً مطابق با واقع و آن چیزی است که وحی و علم می‌گوید؛ علم هم می‌گوید هر دوی اینها خُرد و ضعیف و سست و بی‌مقدار است، البته وقتی ترکیب شدند مسئله متفاوت است، همان‌طور که در جدول مندلیف، عناصر اولیه بی‌مقدار هستند ولی با ترکیب این عناصر آهن و آلومینیوم و ده‌ها فلز و با ترکیب فلزات سخت‌ترین مواد درست می‌شوند. وی یادآور شد: یکی از اشتباهات بزرگ سها در نسبت دادن جهل به قرآن این است که خود ماء مهین را صرفاً برای مرد لحاظ کرده در صورتی که این تعبیر هم برای اسپرم مرد و هم برای تخمک زن به کار رفته است. منبع: خبرگزاری ایکنا کد خبر: ۳۹۵۶۳۲۷ تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷ http://eitaa.com/alinasirigilani
‏عکس از sadra alavi
✳️ صلوات مخصوصه امام موسی الکاظم (ع) عرض تسلیت و تعزیت شهادت مظلومانه امام کاظم (ع) به محضر حضرت حجت (ع) و همه همراهان مکرم؛ دوستان را به خواندن این صلوات مخصوصه که خود رنجنامه آن امام مظلوم است، دعوت می کنیم: اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ وَ صَلِّ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَصِیِّ الْأَبْرَارِ وَ إِمَامِ الْأَخْیَارِ وَ عَیْبَةِ الْأَنْوَارِ وَ وَارِثِ السَّکِینَةِ وَ الْوَقَارِ وَ الْحِکَمِ وَ الْآثَارِ الَّذِی کَانَ یُحْیِی اللَّیْلَ بِالسَّهَرِ إِلَى السَّحَرِ بِمُوَاصَلَةِ الاسْتِغْفَارِ حَلِیفِ السَّجْدَةِ الطَّوِیلَةِ وَ الدُّمُوعِ الْغَزِیرَةِ وَ الْمُنَاجَاةِ الْکَثِیرَةِ وَ الضَّرَاعَاتِ الْمُتَّصِلَةِ وَ مَقَرِّ النُّهَى وَ الْعَدْلِ وَ الْخَیْرِ وَ الْفَضْلِ وَ النَّدَى وَ الْبَذْلِ وَ مَأْلَفِ الْبَلْوَى وَ الصَّبْرِ وَ الْمُضْطَهَدِ بِالظُّلْمِ وَ الْمَقْبُورِ بِالْجَوْرِ وَ الْمُعَذَّبِ فِی قَعْرِ السُّجُونِ وَ ظُلَمِ الْمَطَامِیرِ ذِی السَّاقِ الْمَرْضُوضِ بِحَلَقِ الْقُیُودِ وَ الْجَنَازَةِ الْمُنَادَى عَلَیْهَا بِذُلِّ الاسْتِخْفَافِ وَ الْوَارِدِ عَلَى جَدِّهِ الْمُصْطَفَى وَ أَبِیهِ الْمُرْتَضَى وَ أُمِّهِ سَیِّدَةِ النِّسَاءِ بِإِرْثٍ مَغْصُوبٍ وَ وِلاءٍ مَسْلُوبٍ وَ أَمْرٍ مَغْلُوبٍ وَ دَمٍ مَطْلُوبٍ وَ سَمٍّ مَشْرُوبٍ اللهُمَّ وَ کَمَا صَبَرَ عَلَى غَلِیظِ الْمِحَنِ وَ تَجَرَّعَ غُصَصَ الْکُرَبِ وَ اسْتَسْلَمَ لِرِضَاکَ وَ أَخْلَصَ الطَّاعَةَ لَکَ وَ مَحَضَ الْخُشُوعَ وَ اسْتَشْعَرَ الْخُضُوعَ وَ عَادَى الْبِدْعَةَ وَ أَهْلَهَا وَ لَمْ یَلْحَقْهُ فِی شَیْ‏ءٍ مِنْ أَوَامِرِکَ وَ نَوَاهِیکَ لَوْمَةُ لائِمٍ صَلِّ عَلَیْهِ صَلاةً نَامِیَةً مُنِیفَةً زَاکِیَةً تُوجِبُ لَهُ بِهَا شَفَاعَةَ أُمَمٍ مِنْ خَلْقِکَ وَ قُرُونٍ مِنْ بَرَایَاکَ وَ بَلِّغْهُ عَنَّا تَحِیَّةً وَ سَلاما وَ آتِنَا مِنْ لَدُنْکَ فِی مُوَالاتِهِ فَضْلا وَ إِحْسَانا وَ مَغْفِرَةً وَ رِضْوَانا إِنَّکَ ذُو الْفَضْلِ الْعَمِیمِ وَ التَّجَاوُزِ الْعَظِیمِ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ http://eitaa.com/alinasirigilani
سلام بر امام مطهر سلام بر ضریح معطر سلام بر مضجع منور سلام بر امامی که خود و والد و ولد او یکسره مظلوم اند. سلام بر امامی که قبر او پس از دوازده سده بسان حیات او هم چنان درس پاکی، پاکدستی و پیراستگی می دهد. سلام بر امامی که در دوران حیات به همه دنیا، مطامع و مقامات آن پشت پا زد و زهد و ساده زیستی را بر همه خوشی ها و لذایذ دنیا ترجیح داد. سلام بر امامی که با دانش بیکران خود نشان داد که علوم اهل بیت (ع) از نوع تعلیم و تعلم نیست. سلام بر امامی که در تمام حرکات و سکنات خود اخلاق را به زیبایی تجسد بخشید و زبان دوست و دشمن را به ثنا و ستایش گشود و لقب رضا گرفت. ای رضای مرضی و ای عالم ربی! شهادت مظلومانه والدتان تسلیت باد! ما در چنین شبی توفیق حضور در کنار مضجع نورانی والد شما را نداریم و اینک از کنار مرقد شریف شما تعزیت و تسلیت خود را اعلام می کنیم. ما را بپذیر و ما را دریاب! http://eitaa.com/alinasirigilani