eitaa logo
علی نصیری
1.2هزار دنبال‌کننده
966 عکس
345 ویدیو
140 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ دوازده توصیه کاربردی برای ماه مبارک رمضان ✍به قلم آیت الله علی نصیری گیلانی 🔹 حسب سال ها تجربه درک ماه مبارک رمضان، مطالعه متون دینی و تفطن به رهنمون عالمان الهی چند نکته را به عنوان توصیه ماه مبارک رمضان قلمی می کنم: نخست باید توجه داشت که اعمال و برنامه های عبادی ماه رمضان به سه سطح قابل تقسیم است: سطح حداکثری ویژه اولیاء الهی؛ سطح میانی ویژه عالمان و دین داران متعبد؛ سطح حداقلی ویژه عموم مردم دین دار. آن چه در پی می آید مربوط به لایه سوم و عمومی است: 🔹 ۱. اهتمام و التزام به روزه داری لازم است و نباید به هر بهانه ای افطار کرد؛ مثلا اگر کسی کار همراه با مشقت در دست دارد با نیت روزه وارد روز شود و در صورت مواجه شدن با عسر و حرج افطار کند آن هم از باب ادب به اقل غذا و آب اکتفا نماید. 🔹 ۲. اهتمام به نمازهای یومیه در همه ایام سال مورد تاکید است، اما در ماه ضیافت الهی بسیار آکد است. نمازها اول وقت با توجه و آداب لازم اقامه شود. 🔹 ۳. حتی المقدور نوافل شب و روز شامل ۳۴ رکعت در ماه مبارک ترک نشود و در صورت ضیق وقت و عدم تیسر، اهتمام به بخشی از آنها مورد تاکید است؛ مثلا چهار رکعت نافله ظهر و عصر ترک نشود. 🔹 ۴. اگر کسی در ماه مبارک رمضان هر روز حداقل یک جزء قرآن تلاوت نکند، قطعا خود را زیان کار بداند. حتی اگر کسی سواد و توان تلاوت قرآن را نداشته باشد، هر روز پنجاه بار سوره فاتحه بخواند. 🔹 ۵. ذکر «لا اله الا الله استغر الله ربی و اتوب الیه» و تسبیحات اربعه را بسیار بگویید. 🔹 ۶. بیداری سحر و تناول سحری مورد تاکید است، ضمن آن که زمینه اقامه نماز شب و ایفاد نماز صبح سر وقت را فراهم می آورد. 🔹 ۷. وقت افطار وقت ناز و نیاز به خداوند است. اولا بدون اقامه نماز مغرب افطار نکنید و ثانیا پیش از افطار دست را بالا برده و ملحانه و ملتمسانه درخواست های خود را هر شب تکرار کنید. 🔹 ۸. به هر میزان که می توانید حتی با بذل مبلغی ناچیز به عنوان افطاری در هر شب، در پاداش افطار مومنان در سرتاسر ماه رمضان شریک باشید. 🔹 ۹. در ماه ضیافت الهی به آداب و اخلاق پسندیده اجتماعی بیش از هر زمان دیگر اهتمام بورزید: احترام ویژه به والدین، مودت زیاد به همسر و فرزندان، کاستن از بار زیر دستان و ... 🔹 ۱۰. مراقبت از در غلتیدن در انواع گناهان زبانی، چشمی، مالی و ... اکسیر اعظم در دریافت کارنامه قبولی از مدرسه رمضان است. 🔹 ۱۱. اقامه حداقل یک نماز به جماعت و ترجیحا در مساجد و اهتمام به حضور در جمع مومنان در محافل مربوط به شب های قدر و نماز عید فطر مورد تاکید است. 🔹 ۱۲. هر شب خواندن دعای افتتاح و بخشی از دعای ابوحمزه ثمالی و اقامه برخی از نمازهای مستحبی هر چند به صورت نشسته توصیه می شود. 🔹 از دعای خیر برای اصلاح امور کشور، مغفرت اموات و گذشتگان خود و راقم این سطور در ماه استجابت دعا فراموش نفرمایید. خدایا! به حرمت ولی عصر (ع) صاحب ماه ضیافت، بهترین تحفه ها و توشه ها در ماه ضیافت را برای ما مقدر و مقرر فرما! http://eitaa.com/alinasirigilani 🍁🍃🌺🍂🌸🌿🌼🍀 🔰http://Eitaa.com/mafakheregilan
✳️ تبریک حلول ماه ضیافت الهی حلول ماه مبارک رمضان؛ ماه ضیافت الهی را به همه برادران و خواهران ایمانی و همراهان معزز و مکرم تبریک و تهنیت می گوییم. باید مصرانه و ملحانه از خداوند فیض گستر بخواهیم که حظ و بهره وافر از آنات و لحظات این ماه به ما ارزانی فرماید و دعاهای بندگان صالح خود در این ماه عزیز را در حق ما به اجابت برساند. اموات و گذشتگان ما را مورد رحمت بیکران خود قرار دهد. ما را به فیض نهایی شب قدر برساند. عمری با برکت و با درک ماه های ضیافت متعدد به ما ارزانی فرماید. دعای خیر و صلاح حضرت حجت (روحی فداه) را شامل حال ما سازد. بمنه و کرمه http://eitaa.com/alinasirigilani
غسل، زیارت سالار شهیدان (ع)، خواندن دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه و آغازیدن هزار رکعت نماز جزو اعمال شب اول ماه مبارک است.
✳️ دعای امام جواد (ع) در شب اول ماه مبارک رمضان این دعا با همه کوتاهی خود همه رهنمون ها و هشدارهای لازم در این ماه عزیز را به تصویر کشیده است: اللهُمَّ یَا مَنْ یَمْلِکُ التَّدْبِیرَ وَ هُوَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ یَا مَنْ یَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْیُنِ وَ مَا تُخْفِی الصُّدُورُ وَ تُجِنُّ الضَّمِیرُ وَ هُوَ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ اللهُمَّ اجْعَلْنَا مِمَّنْ نَوَى فَعَمِلَ وَ لا تَجْعَلْنَا مِمَّنْ شَقِیَ فَکَسِلَ وَ لا مِمَّنْ هُوَ عَلَى غَیْرِ عَمَلٍ یَتَّکِلُ اللهُمَّ صَحِّحْ أَبْدَانَنَا مِنَ الْعِلَلِ وَ أَعِنَّا عَلَى مَا افْتَرَضْتَ عَلَیْنَا مِنَ الْعَمَلِ حَتَّى یَنْقَضِیَ عَنَّا شَهْرُکَ هَذَا وَ قَدْ أَدَّیْنَا مَفْرُوضَکَ فِیهِ عَلَیْنَا اللهُمَّ أَعِنَّا عَلَى صِیَامِهِ وَ وَفِّقْنَا لِقِیَامِهِ وَ نَشِّطْنَا فِیهِ لِلصَّلاةِ وَ لا تَحْجُبْنَا مِنَ الْقِرَاءَةِ وَ سَهِّلْ لَنَا فِیهِ إِیتَاءَ الزَّکَاةِ اللهُمَّ لا تُسَلِّطْ عَلَیْنَا وَصَبا وَ لا تَعَبا وَ لا سَقَما وَ لا عَطَبا. اللهُمَّ ارْزُقْنَا الْإِفْطَارَ مِنْ رِزْقِکَ الْحَلالِ اللهُمَّ سَهِّلْ لَنَا فِیهِ مَا قَسَمْتَهُ مِنْ رِزْقِکَ وَ یَسِّرْ مَا قَدَّرْتَهُ مِنْ أَمْرِکَ وَ اجْعَلْهُ حَلالا طَیِّبا نَقِیّا مِنَ الْآثَامِ خَالِصا مِنَ الْآصَارِ وَ الْأَجْرَامِ اللهُمَّ لا تُطْعِمْنَا اِلّا طَیِّبا غَیْرَ خَبِیثٍ وَ لا حَرَامٍ وَ اجْعَلْ رِزْقَکَ لَنَا حَلالا لا یَشُوبُهُ دَنَسٌ وَ لا أَسْقَامٌ یَا مَنْ عِلْمُهُ بِالسِّرِّ کَعِلْمِهِ بِالْأَعْلانِ یَا مُتَفَضِّلا عَلَى عِبَادِهِ بِالْإِحْسَانِ یَا مَنْ هُوَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ وَ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلِیمٌ خَبِیرٌ أَلْهِمْنَا ذِکْرَکَ وَ جَنِّبْنَا عُسْرَکَ وَ أَنِلْنَا یُسْرَکَ وَ اهْدِنَا لِلرَّشَادِ وَ وَفِّقْنَا لِلسَّدَادِ وَ اعْصِمْنَا مِنَ الْبَلایَا وَ صُنَّا مِنَ الْأَوْزَارِ وَ الْخَطَایَا یَا مَنْ لا یَغْفِرُ عَظِیمَ الذُّنُوبِ غَیْرُهُ وَ لا یَکْشِفُ السُّوءَ اِلّا هُوَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ، وَ أَکْرَمَ الْأَکْرَمِینَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ الطَّیِّبِینَ وَ اجْعَلْ صِیَامَنَا مَقْبُولا وَ بِالْبِرِّ وَ التَّقْوَى مَوْصُولا وَ کَذَلِکَ فَاجْعَلْ سَعْیَنَا مَشْکُورا وَ قِیَامَنَا مَبْرُورا وَ قُرْآنَنَا [وَ قِرَاءَتَنَا] مَرْفُوعا وَ دُعَاءَنَا مَسْمُوعا وَ اهْدِنَا لِلْحُسْنَى [الْحُسْنَى‏] وَ جَنِّبْنَا الْعُسْرَى وَ یَسِّرْنَا لِلْیُسْرَى وَ أَعْلِ لَنَا الدَّرَجَاتِ وَ ضَاعِفْ لَنَا الْحَسَنَاتِ وَ اقْبَلْ مِنَّا الصَّوْمَ وَ الصَّلاةَ وَ اسْمَعْ مِنَّا الدَّعَوَاتِ وَ اغْفِرْ لَنَا الْخَطِیئَاتِ وَ تَجَاوَزْ عَنَّا السَّیِّئَاتِ وَ اجْعَلْنَا مِنَ الْعَامِلِینَ الْفَائِزِینَ وَ لا تَجْعَلْنَا مِنَ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لا الضَّالِّینَ حَتَّى یَنْقَضِیَ شَهْرُ رَمَضَانَ عَنَّا وَ قَدْ قَبِلْتَ فِیهِ صِیَامَنَا وَ قِیَامَنَا وَ زَکَّیْتَ فِیهِ أَعْمَالَنَا وَ غَفَرْتَ فِیهِ ذُنُوبَنَا وَ أَجْزَلْتَ فِیهِ مِنْ کُلِّ خَیْرٍ نَصِیبَنَا فَإِنَّکَ الْإِلَهُ الْمُجِیبُ وَ الرَّبُّ الْقَرِیبُ [الرَّقِیبُ‏] وَ أَنْتَ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ مُحِیطٌ. http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ پرسشی در باره چگونگی فاصله گرفتن از گناهان با سلام خدمت استاد گرامی؛ به خاطر دارم در جمع برخی طلاب و دانشجویان پای سخن حضرتعالی نشسته بودم، در آن مجلس تاکید بر ترک گناه داشتید و اینکه از خدای متعال درخواست کنید از گناه بدتان بیاید و سخنی نزدیک به این مضمون فرمودید: تا زمانی که لذت و شیرینی گناه در ذائقه انسان باشد باز احتمال ارتکاب گناه هست هرچند توبه کند‌. حال سوال حقیر از حضور شما استاد ارجمند این است که چه کنیم شیرینی گناه از کام دلمان برود؟ چه کنیم از گناه متنفر شویم؟ خصوصا اگر خدای ناکرده به گناهی اعتیاد پیدا شده چه باید کرد؟ مگر نفرموده اند «ردّ المعتاد عن عادته کالمعجز» این اعجاز را چگونه باید تحقق بخشید؟ و یا نفرمود ترک الذنب اهون من طلب التوبه، کسی که غوطه ور در گناهانی است که با وجودش عجین شده چگونه طلب توبه نماید؟ خلاصه آنکه استاد عزیز در آستانه ماه مبارک رمضان چگونه از شرّ گناهی که سالیان طولانی است گریبانگیرمان شده رهایی یابیم؟ علیکم السلام باید اذعان کرد که ترک گناه مخصوصاً در جایی که در ذهن و جان انسان نهادینه شده باشد، سخت و بلکه بسیار سخت است، اما با این حال شدنی است و مهم ترین اصل در این زمینه الحاح و اصرار به محضر الهی است. با این حال چند راهکار پیشنهاد می شود: 🔹 یک؛ ریشه همه گناهان جهل آدمی است. جهل از آفات، خطرات دنیوی و اخروی گناه و جهل از پلیدی آن. این که در روایات آمده است که نه تنها گناه و بلکه فکر گناه بستر ساز برخاستن بوی تعفن از نهاد آدمی است و فرشتگان از رهگذر آن به راه یافتن گناه در وجود آدمی پی می برند، نشان از همراهی گناه با تعفن در باطن هستی است. عصمت نیز بر همین اساس تفسیر شده است؛ یعنی اولیای الهی از بوی تفعن گناه آگاهی دارند. نیز گناه انسان را از بسیاری از توفیقات بندگی محروم می سازد و در عالم مُلک و ملکوت او را بدنام می کند. از این جهت باید انسان با خود ساعت ها خلوت داشته باشد و با خود هجی کند که گناه با چنین آسیب هایی روبرو است و مصلحت او از هر جهت ترک آن است. تفطن و توجه به این امر انسان را از غفلت خارج ساخته و زمینه ترک گناه را فراهم می آورد؛ نظیر آن که سر میز غذا نشسته و با شوق و شعف مشغول تناول است و در این بین دوستی شفیق با سراسیمه از راه برسد و فریاد کند که غذا مسموم است و او باید فورا آن را رها کند. 🔹 دو؛ همان گونه که قرآن تاکید کرده و با تجربه نیز اثبات شده است شیطان به صورت تدریجی و گام به گام گناهان را در نهاد انسان نهادینه می کند. از این جهت برای پیراسته شدن از گناهان باید از همین روش گام به گام بهره گرفت؛ یعنی نه یک باره، بلکه باید به صورت تدریج به مبارزه به گناه برخاست تا به طور کامل از ساحت وجود انسان رخت بربندد. 🔹 سه؛ گناهان همواره از طریق رخنه هایی در اندیشه و منش انسان یا رخنه هایی از رهگذر اطرافیان و دوستان یا فضای عمومی و مجازی وارد حریم انسان می شود. باید این رخنه ها را شناخت و آنها را بست. این که می گویند خانه را نمی توان در مسیر باد و توفان یا در حریم رودخانه ساخت، همین نکته است. وجود خانه در معرض باد، توفان و سیل به معنای راه دادن رخنه برای نابودی خانه است. خانه جان و دل انسان نیز چنان است. فرض کنید شخصی از سوی زن بدکاره ای پیوسته دعوت به فحشاء می شود و طبیعی است که این گناه در کام فرد شیرین به نظر می آید. برای رها شدن از این گناه چاره ای جز بستن رخنه این آلودگی نیست. باید راه هر گونه ارتباط تلفنی و مجازی بسته شود و اگر لازم است آن کوچه، منطقه یا حتی شهر را بدون گذاشتن هیچ اثری رها کرد. موفق باشید. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
🔹 پرسشی در باره اندیشه های عدنان الرفاعی و ترجمه آثار او سلام حضرت استاد آیت الله دکتر نصیری وقت بخیر. مشتاق دیدار هستیم استاد عزیز. انشاله در پناه حضرت حق در سلامت و عافیت باشید. سوالی از خدمتتان داشتم، در خصوص آقای عدنان الرفاعی و افکارش آیا اطلاعاتی دارید؟ من اخیرا تعدادی از کتابها و مقالات ایشان را خوانده ام و بعضی از مطالبش برام جالب بود. تصمیم داشتم کتاب «المعجزه؛ نظریه قرآنیه فی الاعجاز العددی» ایشان را ترجمه کنم. منتها یکم تو سایتهای فارسی چرخیدم مطالب ضد و نقیضی درباره ایشان دیدم. بعضی ها او را منحرف و دارای گرایشات عرفانی معرفی کرده اند، بعضی ها هم او را از قرآنیون خوانده اند. خواستم بدانم نظر حضرتعالی چیست؟ برخی آثارش رو فردی بنام هوشیار کریمی که احتمال میدم ایرانی سنی باشه ترجمه کرده به فارسی ولی این کتابش و بعضی دیگه از آثارش هنوز ترجمه نشده. ترجمه این کتابها رو صلاح میدونید یا خیر؟ علیکم السلام در ویکیپدیا در باره وی چنین آمده است: «من أعلام حركة إصلاح التراث الإسلامي. ولد في قرية تل شهاب، محافظة درعا. تخرج من جامعة دمشق (1989)م حاملاً إجازة في الهندسة المدنية، وعُيّن بعد ذلك في وزارة الثقافة (المديرية العامة للآثار والمتاحف).]، نشر أول كتاب له سنة (1994)م، وله مؤلفات في الفكر الإسلامي أبرزها: - المعجزة الكبرى - القدر - الحق المطلق - الحكمة المطلقة - محطات في سبيل الحكمة كما له عدة مناظرات وبرامج تلفزيونية، معروف بتحليله المنطقي وحجته الدامغة ومنهجه العقلاني، أغلب ما يعرضه في كتبه وبرامجه أفكار جديدة تعرض لأول مرة في العالم، يدعو إلى إعمال العقل وفهم آيات كتاب الله بتجرد وبعيدا عن الأهواء والعصبيات. من أهم رواد الإعجاز العددي في القرآن الكريم، وله عدة نظريات واكتشافات حوله، وكتبه معززة بآلاف الأمثلة حول ذلك. يدعو إلى تنقية الروايات (عند جميع الطوائف) على معيار القرآن الكريم، ونبذ كل ما يخالفه. يعتبر المنهج الإسلامي فوق التاريخ، ويعتبر أن سبب تفرق الأمة ووهنها هو تركها للمنهج الذي أراده الله في كتابه الكريم، واتباعها للعصبيات الطائفية والمذهبية التي أنتجها التاريخ على حساب القرآن الكريم. رفض عدة أفكار تعتبر أصيلة في الفكر الإسلامي الموروث، مثل أحكام العبيد وملك اليمين والناسخ والمنسوخ والخروج من النار واحتكار الخلاص وغيرها.» متفکرانی همچون عدنان رفاعی، محمد شحرور، رشاد خلیفه، نصر حامد، صبحی منصور، فرج فوده، محمد جابری و ... که از آنان با عنوان نومعتزلیان یاد می شود، دچار سه مشکل اساس هستند: 🔹 یک؛ زمینه مطالعاتی آغازین همه یا عموم آنان علوم اسلامی نیست و در سایر رشته های ریاضی، طب و یا مهندسی تحصیل کرده اند و با کمترین آگاهی های دینی در باره مسایل مهم اسلامی به اظهار نظر می پردازند. نظیر این پدیده در ایران در باره مرحوم دکتر شریعتی اتفاق افتاد و می دانیم که به رغم نیات خیر آنان چه آسب ها و آفت هایی به اسلام و قرآن وارد شد. همین آقای عدنان رفاعی دكتراي مهندسي شهرسازي دارد و تحت تاثير افكار رشاد خليفه در مورد اعجاز قرآن از نظام رياضي استفاده كرده است و كتابي به نام «المعجزه كشف جديد في القرآن الكريم» نوشته است. می دانیم که رشاد خلیفه پس از طرح نظریه اعجاز عددی قرآن چنان از مسیر اسلام خارج شد که ادعای رسالت کرد و به دنبال آن از جامعه دینی و فرهنگی جهان اسلام رانده شد. 🔹 دو؛ بستر مطالعاتی آنان منابع تفسیری، روایی و تاریخی اهل سنت است که در آن نشو و نما یافته اند و به دلایل مختلف از جمله تعصبات جاهلی حاکم بر عموم کشورهای عربی مجال آگاهی با اندیشه ها و منابع شیعه برای آنان فراهم نیست. از سویی دیگر، منابع و میراث روایی اهل سنت از نگاه آنان دچار آفت ها و آسیب های مختلف از جمله مخالفت با عقل و علم است. بر این اساس آنان با راه انداختن نهضت قرآن محوری، بر کنار گذاشتن سنت و روی آوری کامل و جامع به قرآن تاکید دارند که پیداست چه نتایج ناصوابی از آن عائد می گردد. 🔹 سه؛ عموم این دست از روشنفکران دینی به خاطر تحصیل در دانشگاه های غربی یا آمد و شد زیاد با کشورهای غرب با اندیشه های خاورشناسان و منقدان اسلام و قرآن آشنا شده اند و بدون آن که از توان لازم علمی برای مواجه شده با شبهات آنان برخوردار باشند، تحت تاثیر شبهات آنان از بسیاری از باورهای دینی دست شسته و می شویند. آفتی که ما در حال حاضر در ایران در باره افرادی همچون آقایان سروش و شبستری شاهد هستیم. با توجه به این توضیحات با ترجمه آثار نومعتزلیان عرب موافق نیستم؛ مگر آن که در کنار ترجمه در متن یا پاورقی در موارد لزوم، نقد شبهات آنان بازتاب داده شود. موفق باشید. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
16.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥برخورد کریمانه و متواضعانه مرحوم آیت الله ضِیابری با پیرزن فحاش و ناسزاگو در خاطرات آیت الله سید مجتبی (ره) ⭐️ کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
✳️ پرسشی در باره صدور روایتی از اهل بیت (ع) حضرت استاد سلام علیکم با تبریک عید ولادت حضرت رسول اعظم صلوات الله تعالی علیه و آله و حضرت امام به حق ناطق جعفر بن محمد الصادق صلوات الله تعالی علیه مطلبی را در جایی خواندم که در آن هیچ منبعی یا عبارتی از روایتی ذکر نشده بود و به تصور خودم در نرم افزارها هم جستجو کردم اما موفق نبودم منبع آن حدیث را پیدا کنم. متن مذکور را خدمت حضرتعالی می فرستم. اگر به نظر حضرتعالی می رسد که کدام حدیث است از محضرتان استفاده می کنم. ارادتمندم «از ائمّه (علیهم السّلام) سؤال شده است که چقدر شما به فکر ما هستید؟ امام (علیه السّلام) فرموده است آن مقداری که شما به فکر ما هستید....» بسیارسپاسگزارم. التماس دعا علیکم السلام این ناچیز مضمون مورد نظر جنابعالی را از طرق مختلف پیجویی کردم، اما به روایت خاصی برنخوردم. شاید هم باشد و ما اطلاع نیافتیم. با صرف نظر از این امر و با فرض عدم وجود روایتی ناظر به این نکته، مفاد آن به وضوح مورد تاکید قرآن قرار گرفته است؛ آن جا که خداوند می فرماید: «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ (بقره، 152) نیز در جایی دیگر فرمود: «وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ (بقره، 186) وقتی خداوند به این صراحت اعلام فرماید که شما مرا یاد کنید تا من شما را یاد کنم، اهل بیت (ع) به عنوان صاحبان سرّ الهی و مفسران وحی خداوندی حق خواهند داشت که اعلام فرمایند شما ما را یاد کنید تا ما به یاد شما باشیم. موفق باشید. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
✳️ چه کنیم تا اهل نماز باشیم؟ سلام علیکم پیام یک معلم با مدرک کارشناسی ارشد و معلم مشاوره و کم بینا: (( هرکاری می کنم نمی تونم نماز بخونم. از لحاظ روحی😭 نمی تونم)) ضمنا ایشان روستایی و رنج کشیده و ۳۱ ساله هستند و قبلا هم اهل نماز بودند. لطفا راهنمایی کارشناسانه و دقیق و کامل بفرمایید. علیکم السلام متاسفانه در پرسش این معلم محترم هیچ اشاره روشن در باره علت عدم اقامه نماز نیامده است و تنها گفته است: از لحاظ روحی نمی توانم! باید موارد ذیل پیجویی شود: آیا ایشان در دوران خردسالی، نوجوانی، جوانی و ایام تحصیل اهل نماز بود؟ آیا والدین ایشان و اطرافیان و فامیل او اهل نماز هستند؟ آیا باورهای ایشان در باره خداوند و قیامت دچار خدشه شده است؟ آیا به گناهانی همچون گناهان جنسی یا گناهان مالی یا شراب خواری ابتلا پیدا کرده است؟ آیا ایشان دچار افسردگی، روان پریشی و مسایلی از این دست شده است؟ آیا چیزی در زندگی شخصی و در محیط خانواده ایشان را رنج می دهد؟ هر کدام از این پرسش ها و پاسخ ها در نوع راهنمایی ایشان موثر است. با این حال به صورت اجمال باید گفت: طرح پرسش از سوی این معلم محترم نشان از وجود دغدغه در ذهن و جان ایشان حکایت دارد که خود نشانه ایمان است؛ چنان که امام صادق (ع) فرمود: «مَنْ سَرَّتْه حَسَنَتُه وسَاءَتْه سَيِّئَتُه فَهُوَ مُؤْمِنٌ» این خود نشانه ای از نجات است. می توان حدس زد که ایشان قبلا اهل نماز بود و مدتی است که آسیب های روحی و روانی به پایبندی او به نماز صدمه زده است. در این صورت بهترین برطرف کردن آن مانع یا موانع با مشورت با افراد متضلع و مشاوران خیرخواه است. باید به ایشان یادآور شوید که عبادت ما در برابر الطاف و نعمت های خداوند چقدر ناچیز است و استمرار در ترک نماز چه آسیب ها به دنیا و آخرت ما می زند! موفق باشید. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
10.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
〽️اهل سلوک اگر یک کار مکروه انجام می‌دادند یقین داشتند از قرب الهی دور می‌شوند آیت الله سید مجتبی (ره) ☑️کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab