✳️ بررسی وقت مغرب شرعی بر اساس روش اجتهادی روایت محور و فقاهت مدار (بخش 20)
بررسی روایت بیست و دوم
4848- 22- وَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُكَيْرٍ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ× قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ صَحِبَنِي رَجُلٌ كَانَ يُمَسِّي بِالْمَغْرِبِ وَ يُغَلِّسُ بِالْفَجْرِ وَ كُنْتُ أَنَا أُصَلِّي الْمَغْرِبَ إِذَا غَرَبَتِ الشَّمْسُ وَ أُصَلِّي الْفَجْرَ إِذَا اسْتَبَانَ لِيَ الْفَجْرُ فَقَالَ لِيَ الرَّجُلُ مَا يَمْنَعُكَ أَنْ تَصْنَعَ مِثْلَ مَا أَصْنَعُ فَإِنَّ الشَّمْسَ تَطْلُعُ عَلَى قَوْمٍ قَبْلَنَا وَ تَغْرُبُ عَنَّا وَ هِيَ طَالِعَةٌ عَلَى مَرْقَدِ آخَرِينَ بَعْدُ قَالَ فَقُلْتُ إِنَّمَا عَلَيْنَا أَنْ نُصَلِّيَ إِذَا وَجَبَتِ الشَّمْسُ عَنَّا وَ إِذَا طَلَعَ الْفَجْرُ عِنْدَنَا لَيْسَ عَلَيْنَا إِلَّا ذَلِكَ وَ عَلَى أُولَئِكَ أَنْ يُصَلُّوا إِذَا غَرَبَتْ عَنْهُمْ.
أَقُولُ: لَعَلَّ الرَّجُلَ كَانَ مِنْ أَصْحَابِ أَبِي الْخَطَّابِ وَ كَانَ يُصَلِّي الْمَغْرِبَ عِنْدَ ذَهَابِ الْحُمْرَةِ الْمَغْرِبِيَّةِ وَ كَانَ الصَّادِقُ× يُصَلِّيهَا عِنْدَ ذَهَابِ الْحُمْرَةِ الْمَشْرِقِيَّةِ وَ مَعْلُومٌ أَنَّ الشَّمْسَ فِي ذَلِكَ الْوَقْتِ تَكُونُ طَالِعَةً عَلَى قَوْمٍ آخَرِينَ إِلَّا أَنَّهُ لَا يُعْتَبَرُ أَكْثَرُ مِنْ ذَلِكَ الْقَدْرِ.
1. تخریج و سند
این حدیث تنها در امالی شیخ صدوق در مجلس «التاسع عشر» ذکر شده است.
در سند این حدیث پنج نفر قرار دارند که عبارتند از: جعفر بن علی ابن الحسن بن علی؛ علی بن الحسن؛ عبد الله بن المغيرة البجلي؛ عبد الله بن بكير بن أعين و عبيد بن زرارة بن أعين.
علی بن حسن مجهول و عبد الله بن بكير بن أعين فطحی است. بنابر این سند روایت طبق نظر مشهور دچار ضعف است.
2. متن
یک؛ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ× قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ صَحِبَنِي رَجُلٌ؛ فردی در راهی همراه امام صادق× بود که نام و هویت او مشخص نیست.
دو؛ كَانَ يُمَسِّي بِالْمَغْرِبِ؛ نماز مغرب را با تاخیر به جا میآورد.
سه؛ وَ يُغَلِّسُ بِالْفَجْرِ؛ نماز صبح را در حالت تاریکی شب با تعجیل میخواند. واژه «غلس» به معنای تاریکی آخر شب است.
چهار؛ وَ كُنْتُ أَنَا أُصَلِّي الْمَغْرِبَ إِذَا غَرَبَتِ الشَّمْسُ؛ اما من به محض غروب آفتاب، نماز مغرب را میخوانم و نماز را به تاخیر نمیاندازم.
پنج؛ وَ أُصَلِّي الْفَجْرَ إِذَا اسْتَبَانَ لِيَ الْفَجْرُ؛ به محض آشکاری فجر نماز صبح را میخوانم؛ یعنی پیش از آشکاری فجر، نماز صبح را نمیخوانم.
شش؛ فَقَالَ لِيَ الرَّجُلُ مَا يَمْنَعُكَ أَنْ تَصْنَعَ مِثْلَ مَا أَصْنَعُ؛ از لحن این گفتگو بر میآید که آن فرد برای خود جایگاهی فراتر از امام میدانست!
هفت؛ فَإِنَّ الشَّمْسَ تَطْلُعُ عَلَى قَوْمٍ قَبْلَنَا وَ تَغْرُبُ عَنَّا وَ هِيَ طَالِعَةٌ عَلَى مَرْقَدِ آخَرِينَ بَعْدُ؛ استدلال روشنی ارایه نکرد. این که خورشید پیش از ما بر قومی طلوع کرد و پس از غروب از ما بر گروهی دیگر طلوع خواهد کرد، چه دلیلی میشود که نماز مغرب با تاخیر خوانده شود و نماز صبح با تعجیل؟!
هشت؛ قَالَ فَقُلْتُ إِنَّمَا عَلَيْنَا أَنْ نُصَلِّيَ إِذَا وَجَبَتِ الشَّمْسُ عَنَّا؛ معیار تحقق وقت نماز مغرب گذار خورشید از منطقه ما است. در این فقره نیز موضوع تحقق مغرب شرعی، گذار خورشید دانسته شده است.
نه؛ وَ إِذَا طَلَعَ الْفَجْرُ عِنْدَنَا لَيْسَ عَلَيْنَا إِلَّا ذَلِكَ؛ یعنی با طلوع فجر باید نماز صبح را بخوانیم.
ده؛ وَ عَلَى أُولَئِكَ أَنْ يُصَلُّوا إِذَا غَرَبَتْ عَنْهُمْ؛ با غروب آفتاب بر هر قومی نماز مغرب بر عهده آنان واجب میشود.
3. تحلیل
یک؛ این که امام صادق× به صورت غیر معمول این چنین از همراهی فردی با ایشان سخن به میان آورده است، نشان میدهد که این مساله باعث نگرانی امام شده است.
دو؛ این گفتگو نشان میدهد که آن شخص محتملاً همچون ابوحنیفه جزو اصحاب رأی بود یا چنانکه برخی از شارحان احتمال دادهاند؛ جزو شاگردان و یاران ابوالخطاب به شمار میرفت که به خود حق ابراز رأی میداد و با کمال گستاخی از امام صادق× خواست تا طبق فتوای ایشان عمل کند. نیز نشان میدهد که مبنای عامه در برخی از مناطق تاخیر نماز مغرب و تعجیل نماز صبح بوده است.
سه؛ این بیان که بازگو کننده فعل امام در برابر فعل مخالف است، به خوبی نشان میدهد که امام صادق× به هنگام غروب آفتاب نماز مغرب میخواند. با این فرض، جایی برای نظر مشهور نمیماند.
چهار؛ از این روایت دو نکته قابل استفاده است: 1. معیار در تحقق مغرب همان غروب آفتاب است؛ 2. معیار در غروب و طلوع و بلکه در تمام محاسبات نجومی افق هر منطقه است.
👇👇👇
پنج؛ از این رو، برای تحقق وقت نماز مغرب یا نماز صبح از باب وجوب نیاز به تاخیر و احتیاط نیست. تعبیر «عنا» و «عندنا» مفید این امر است.
برگرفته از کتاب «اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار» از استاد علی نصیری
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
چگونگی پاسخگویی به شبهات جوانان.m4a
24.86M
✳️ چگونه شبهات انباشته شده جوانان و دانشجویان را پاسخ دهیم؟
محضر مبارک استاد عزیز
آیت الله دکتر نصیری(زید عزه)
سلام علیکم
با عرض ادب ، احترام و تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام حسن عسکری (ع) و همچنین تشکر از زحمات و تلاش های خالصانه حضرتعالی در خدمت به اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام.
این روزها ، کلاس های درسی دانشجویان خصوصاً دختر ، در مواجه با اساتید روحانی مملو است از ابراز شکایت بابت عدم توجه به زن در اسلام و نادیده گرفتن و تضییع حقوق زنان و بیان سوالات و شبهاتی از این سنخ .
گرچه این سوالات و شبهات امور جدیدی نیست اما خواهشمندم در این فضای موجود ما را راهنمایی فرمایید که چگونه وارد بحث شویم که اقناع کننده باشد و منابعی هم جهت مراجعه معرفی فرمایید.
خصوصاً اگر امکان دارد در توضیح یا نقد این شعار ( زن ، زندگی ، آزادی) مطالبی را بفرمایید.
با تشکر فراوان .
اگر لایق باشم دعاگوی حضرتعالی در جوار امام رئوف مان حضرت رضا علیهالسلام میباشم.
ارادتمند🌹
علیکم السلام
تشکر وافر بابت بذل محبت
پاسخ در فایل صوتی پیوست آمده است:
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ پرسشی در باره وقت مغرب شرعی
استاد محترم سلام علیکم.
ابتدا هفته وحدت و میلاد مسعود پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله وصادق آل محمد حضرت امام جعفرصادق علیه السلام را درخدمت شما تبریک عرض می کنم.
امابعد نسبت به آخرین پست سوالی دارم که اهل سنت تقریبا با غروب روزه را افطار می کنند ولی ما دیرترافطار می کنیم ما چون درمنطقه با آنان اختلاط داریم وهمیشه با این مشکل روبرو هستیم وبرخی اوقات با سنی ها دریک جا دعوت می شویم ودور یک سفره جمع می شویم اما آنان زودتر افطار می کنند وما هنوز منتظریم تکلیف ما در چنین مواقعی چیست؟آیا می توان طبق معیاری که فرمودید غروب را وقت افطار قراردهیم؟
علیکم السلام
تبریک و تهنیت متقابل
مشمول عنایات اهل بیت (ع) باشید.
نظر فقهی این ناچیز همان گونه که به تفصیل در کتاب «اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار» آوردم، آن است که وقت غروب آفتاب با فرض تحقق واقعی وقت مغرب شرعی است که هم می شود نماز خواند و هم افطار کرد.
در مورد مشکل هم نشینی با برادران اهل سنت که در پرسش شما آمده است، باید به مرجع خود مراجعه فرمایید.
موفق باشید.
http://eitaa.com/alinasirigilani
بن مایه های اتحاد از منظر قرآن.mp3
9.84M
✳️ بن مایه های وحدت از نگاه قرآن کریم
این مبحث در تاریخ هفدهم مهرماه سال جاری توسط آیت الله دکتر علی نصیری در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی مشهد در جمع پژوهشگران این مرکز ارایه شد.
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ برگزاری جلسه زیارت آل یاسین و درس خارج حدیث در موسسه معارف وحی و خرد
🔹 همزمان با ولادت با سعادت رسول اکرم (ص) و امام صادق (ع)، دومین جلسه در جمعه هفته جاری در موسسه معارف وحی و خرد به شرح ذیل تشکیل خواهد شد:
🔹 1. زیارت آل یاسین؛ (توسط یک از فاضلان حوزه)؛ ساعت ده و نیم تا یازده
🔹 2. خارج حدیث؛ استاد علی نصیری
(از ساعت یازده تا دوازده)
🔸 زمان: جمعه بیست و دوم مهر ماه 1401
(از ساعت ده و نیم تا دوازده)
🔸 مکان: قم، خیابان جمهوری اسلامی، کوچه ۳۶، پلاک ۳۶
(موسسه معارف وحی و خرد)
🌐 از همه اساتید، فاضلان حوزه و دانشگاه، دانشجویان، طلاب مکرم و عموم عاشقان به حضرت حجت (ع) و علاقه مندان به معارف اهل بیت (ع) برای شرکت در این جلسه دعوت به عمل می آید.
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ گوشه ای از اخلاق نزیه پیامبر اکرم (ص)
وفي المكارم ، نقلا من كتاب النبوّة : عن علي عليه السّلام قال : ما صافح رسول اللَّه صلَّى اللَّه عليه وآله أحدا قطَّ فنزع يده من يده ، حتّى يكون هو الَّذي ينزع يده . وما فاوضه أحد قطَّ في حاجة ، أو حديث فانصرف حتّى يكون الرّجل هو الَّذي ينصرف .
وما نازعه أحد الحديث فيسكت حتّى يكون هو الَّذي يسكت . وما رؤي مقدّما رجله بين يدي جليس له قطَّ . ولا خيّر بين أمرين إلَّا أخذ بأشدّهما . وما انتصر لنفسه من مظلمة حتّى ينتهك محارم اللَّه فيكون حينئذ غضبه للَّه تبارك وتعالى وما أكل متّكئا قطَّ حتّى فارق الدّنيا .
وما سئل شيئا قطَّ ، فقال : لا . وما ردّ سائل حاجة قطَّ : إلَّا أتى بها ، أو بميسور من القول : وكان أخفّ النّاس صلاة في تمام . وكان أقصر النّاس خطبة وأقلَّهم هذرا . وكان يعرف بالرّيح الطيّب إذا أقبل . وكان إذا أكل مع القوم كان أوّل من يبدء وآخر من يرفع يده ، وكان إذا أكل ، أكل ممّا يليه ، فإذا كان الرطب والتمر جالت يده .
وإذا شرب ، شرب ثلاثة أنفاس ، وكان يمصّ الماء مصّا ، ولا يعبّه عبّا . وكان يمينه لطعامه ، وكان شماله لما سوى ذلك من بدنه . وكان يحبّ التيمّن في جميع أموره ، في لبسه وتنعله وترجّله ، وكان إذا دعا ، دعا ثلاثا ، وإذا تكلَّم ، تكلَّم وفرا ، وإذا استأذن ، استأذن ثلاثا . وكان كلامه فصلا يتبيّنه كلّ من سمعه وإذا تكلَّم رئي كالنّور يخرج من بين ثناياه . وإذا رأيته قلت . أفلج ، وليس بأفلج .
وكان نظره اللحظ بعينه ، وكان لا يكلَّم أحدا بشيء يكرهه . وكان إذا مشى كأنّما ينحطَّ في صبب . وكان يقول : إنّ خياركم أحسنكم أخلاقا . وكان
لا يذم ذواقا ، ولا يمدحه ، ولا يتنازع أصحابه الحديث عنده . وكان المحدّث عنه يقول : لم أربعينيّ مثله قبله ولا بعده صلَّى اللَّه عليه وآله .
eitaa.com/alinasirigilani
صدا ۰۰۱.m4a
2.16M
همینک خوانش زیارت آل یاسین توسط فاضل محترم حجت الاسلام شیخ ناصر خاکسار در موسسه معارف وحی و خرد
✳️ معرفی چند کتاب جامع در باره احادیث و زندگی حضرت امیر (ع)
سلام علیکم
عرض ادب و احترام محضر استاد گرانقدر دارم.
ببخشید سوالی داشتم
در بین منابع روایی کتابی هست که مجموع روایات از امام علی (علیه السلام) را جمع آوری کرده باشد؟
یا منبعی برای محققین از کتاب های جدید و یا نرم افزار های حدیثی وجود دارد که همه روایات از امام علی در آن باشد؟
ارادتمند
التماس دعا
علیکم السلام
چند کتاب ذیل در زمینه مجموعه احادیث حضرت امیر (ع) و زندگی ایشان قابل معرفی هستند:
1. مسند الامام امیر المومنین ابی الحسن علی بن ابی طالب علیه السلام؛ عزیز الله عطاردی، در 27 جلد
2. مسند علی بن ابی طالب؛ یوسف ازبک در 7 جلد
3. موسوعه الامام علي بن ابي طالب في الكتاب و السنه و التاريخ؛ محمد محمدی ری شهری و همکاران در 8 جلد
4. دانشنامه امام علی (ع)؛ علی اکبر رشاد و همکاران در 10 جلد
موفق باشید.
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ پیشرفت های امید بخش کشور در عرصه ساخت هواپیما
در فیلمی که وزارت اطلاعات از دستگیری عوامل خرابکاری نا موفق در تاسیسات اصفهان پخش کرد، کارخانه عظیمی نشان داده می شود که در آن بدنه هواپیمای مسافربری در حال ساخت است.
با توجه به ورود کشورهای جهان سوم همچون برزیل به صنعت هواپیما سازی و وجود دانشمندان خلاق و جوان در کشور، ورود ایران به این صنعت عظیم دارای افق روشنی خواهد بود.
پیداست که تحریم های چند دهه ای و فرسودگی هواپیماهای کنونی کشور و نیاز مستمر مردم به آمد و رفت هوایی اهتمام به این عرصه را صد چندان می کند.
امید است بزودی شاهد تحقق امیدها و آرزوهای چشم نواز در این عرصه باشیم.
http://eitaa.com/alinasirigilani
◻️ دکتر آیت پیمان، دبیرکل مجمع جهانی شیع شناسی
و دبیر شورای دین پژوهان کشور :
ما بر سیاست وحدت و تقریب در نظام اسلامی تحفظ داریم ، اما اختلاف سلیقه و تفاوت دیدگاه و زاویه ی نگاه در این مقوله مهم با متصدیان وحدت و تقریب داریم .
وحدت در نگاه ما فقط به معنای این است که به عقاید و مقدساتِ پیروان دیگر مذاهب اهانت نکنیم و از سبّ و لعن در اجتماعات و رسانه ها پرهیز کنیم ، و تقریب هم فقط به معنای این است که بر مشترکات عقایدی و فقهی و اخلاقی تاکید بورزیم و به اختلافاتی که در این سه موضوع داریم دامن نزنیم .
ما وحدت و تقریب را در همین حد قبول داریم و نه بیشتر از آن ، چون بیشتر از آن موجب عقب نشینی از مواضع برحق شیعه و کتمان حقایق تاریخی و عدول از مسلمات عقاید حقه تشیع و تحریف تاریخ میگردد و موجب استمرار ظلم و تضییع حق اهل بیت علیهم السلام میشود .
ما وادادگی و کتمان حقایق و تعاریف و تملق های بیجا و ناحق را که به بهانه وحدت انجام میشود روا نمیدانیم ، و روال کنونی وحدت و تقریب را بی ثمر و موجب تجری در باطل و فرصت سازی برای گروههای تکفیری و تروریستی وهابیت منحوس و موجب گستاخی بیش از حد مفتی نمایان متخاصم با شیعیان مظلوم میدانیم .
تقریب و وحدت موثر و عقلایی آن است که بزرگان شیعه همچون شرف الدین ، علامه امینی ، سید حسین بروجردی ،امامموسی صدر و امثالهم عمل کردند ، و بدون وادادگی و بدون عدول از حقانیت تشیع ، بر جهان شیعه و سنی اثر گذاشتند و موجب روشن شدن حقایق و تغییر نظر شخصیت هایی مثل شیخ شلتوت و فتاوای او شدند ، و توانستند کتب فقهی شیعی را در متون و منابع درسی الازهر مصر بگنجانند . و یا مرحوم سید عبدالحسین شرف الدین در مسجدالحرام به امامت بایستد .
اما امروز جریان وحدت و تقریب یکسویه است و با هزینه های گزاف از منابع امام زمان و از خزانه ملت شیعه بیش از چهل سال است که صرف امتیاز دهی نا متناسب به پیروان افراط گرای دیگر مذاهب میشود و در واقع جریانات افراطی ضدشیعی را هم حاکمان وهابی کشورهای عربی تقویت میکنند و هم بطور ناخواسته حاکمان شیعی ما ، و این در طی چهار دهه موجب آسیب به کیان و وضعیت و موقعیت شیعه در ایران و جهان شده است و نشانه بد آن همین به همخوردن توازن جمعیتی در مناطق مرزی دورتا دور ایران است که به استانهای مرکزی هم گسترش یافته است . و خطر بحران جمعیت را آشکار کرده است .
سیاست کنونی وحدت و تقریب ، روند شیعه زدایی از ایران را کوتاهتر کرده و آینده ملت شیعه ایران را به چالش جدی کشیده است و نظر بسیاری از اساتید و بزرگان حوزه بر این است که برای حفظ ایران شیعی باید این سیاست وحدت و تقریب که دو نهاد هزینه بر متولی آن هستند و همایشهای بی نتیجه و فعالیت های کم حاصلی را انجاممیدهند ، امروز وقت آن است که در نظام اسلامی با فوریت اصلاح و تعدیل شود و رویکرد متناسب با مقتضیات زمان در آن اتخاذ گردد.
مجمع جهانی شیعه شناسی مرکب از اندیشه ورزان و نخبگان علمی و اساتید و محققین حوزه ها و دانشگاهها و دپارتمانهای علمی و کرسیهای شیعه شناسی از کلیت و اجمال سیاست وحدت و تقریب و منویات امام و رهبری تبعیت میکند ، اما حق آزاد اندیشی و نقّادی و اعتراض به روند و کنش های معیوب فکری و عقیدتی را برای خود و هر تشکل مستقل علمی و دینی محفوظ میداند .
امید است متولیان وحدت و تقریب دیگر صداهای موجود در حوزه و دانشگاه را هم بشنوند و با حوزویان و دانشگاهیان دلسوز و منتقد اتاق های واقعی اندیشه ورزی و نقّادی تشکیل بدهند و بر روند نا مقبول چهاردهه گذشته ابرام و سماجت نداشته باشند و راه تغییر و بهبود را مسدود نکنند .
🌐مجمع جهانی شیعه شناسی
علی نصیری
◻️ دکتر آیت پیمان، دبیرکل مجمع جهانی شیع شناسی و دبیر شورای دین پژوهان کشور : ما بر سیاست وحدت
✳️ ضرورت بازنگری در روند جاری تقویت وحدت شیعه و اهل سنت
مطالب آقای دکتر پیمان قابل توجه و قابل تامل است؛ به ویژه آن بخش که عنوان می کند که چرا پیوسته ما یکسویه سخن از وحدت داریم و این که آیا هزینه های هنگفتی که در این چند دهه از سوی مراکز مختلف برای ایجاد وحدت صرف شده، کمکی به این امر کرده است یا آن که طرف مقابل را بیشتر به میدان داری و تنگ کردن عرصه به جامعه شیعه سوق داده است؟!
این ایراد بارها به خاطر این ناچیز رسیده و جدا از این روند یک سویه و ناز پرودن پیوسته طرف مقابل و دعوت چند دهه ای به وحدت آن هم با صرف میلیاردها تومان از بیت المال متاثر هستم.
حقیقتا بعد از چهار دهه کوبیدن یک سویه بر طبل وحدت نیاز به آسیب شناسی و بازنگری اساسی دارد.
پیداست این ناچیز همصدا با آموزه های قرآن و اهل بیت (ع) با اصل تقریب و تقویت وحدت میان شیعه و اهل سنت موافقت اکید دارم؛ چنان که در هفته پیش مبحثی در همین راستا در بنیاد پژوهش های آستان قدس ارایه کردم.
اما همه سخن در روش ها و رویه ها است.
این که پیوسته ما روی وحدت و تقریب پای می فشاریم و هر ساله با دعوت از عالمان اهل سنت که عموما در سطحی فروتر از سطوح میانی شناخته می شوند و با صرف مخارج گزاف از این مقوله سخن می گوییم، رفتاری از سر حکمت و عزت نیست.
از این جهت باید طرحی نو در انداخت.
http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج حدیث جلسه 85.mp3
12.62M
✳️ #خارج_حدیث (جلسه ۷۵)
مباحث این جلسه:
۱. ادامه بررسی روایات کتاب العقل و الجهل کافی شریف
۲. ادامه بررسی گفتار امام کاظم (ع) خطاب به هشام بن حکم
http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج فقه جلسه ۱۱۳۵.mp3
15.02M
✳️ #خارج_فقه (جلسه ۱۱۳۵)
مباحث این جلسه:
۱. کتاب القضاء بر مبنای کتاب شریف وسائل الشیعه
۲. بررسی چهار دیدگاه در باره کفایت سوگند از بینه
۳. برابری شهادت دو زن در برابر شهادت یک مرد
http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج تفسیر جلسه ۹۰.mp3
20.04M
✳️ #خارج_تفسیر (جلسه ۹۰)
مباحث این جلسه:
۱. ادامه بررسی آیه شریفه «کلما رزقوا منها من ثمره رزقا قالوا هذا الذی رزقنا من قبل و اوتوا به متشابها»
۲. واژه «کلما» شاهد جریان این سخن در جهان آخرت است.
http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج حدیث جلسه ۷۶.mp3
21.43M
✳️ #خارج_حدیث (جلسه ۷۶)
مباحث این جلسه:
بررسی روایاتی ناظر به اخلاق متعالی پیامبر اکرم (ص) برگرفته از کتاب سنن النبی و سایر منابع روایی فریقین
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ بررسی وقت مغرب شرعی بر اساس روش اجتهادی روایت محور و فقاهت مدار (بخش 21)
بررسی روایت بیست و سوم
4849- 23- وَ عَنْ أَبِيهِ وَ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ وَ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى جَمِيعاً عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ عَنْ مُوسَى بْنِ يَسَارٍ الْعَطَّارِ عَنِ الْمَسْعُودِيِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الزُّبَيْرِ عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ عَنِ الرَّبِيعِ بْنِ سُلَيْمَانَ وَ أَبَانِ بْنِ أَرْقَمَ وَ غَيْرِهِمْ قَالُوا أَقْبَلْنَا مِنْ مَكَّةَ حَتَّى إِذَا كُنَّا بِوَادِي الْأَخْضَرِ إِذَا نَحْنُ بِرَجُلٍ يُصَلِّي وَ نَحْنُ نَنْظُرُ إِلَى شُعَاعِ الشَّمْسِ فَوَجَدْنَا فِي أَنْفُسِنَا فَجَعَلَ يُصَلِّي وَ نَحْنُ نَدْعُو عَلَيْهِ (حَتَّى صَلَّى رَكْعَةً وَ نَحْنُ نَدْعُو عَلَيْهِ) وَ نَقُولُ هَذَا مِنْ شَبَابِ أَهْلِ الْمَدِينَةِ- فَلَمَّا أَتَيْنَاهُ إِذَا هُوَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ× فَنَزَلْنَا فَصَلَّيْنَا مَعَهُ وَ قَدْ فَاتَتْنَا رَكْعَةٌ فَلَمَّا قَضَيْنَا الصَّلَاةَ قُمْنَا إِلَيْهِ فَقُلْنَا جُعِلْنَا فِدَاكَ هَذِهِ السَّاعَةَ تُصَلِّي فَقَالَ إِذَا غَابَتِ الشَّمْسُ فَقَدْ دَخَلَ الْوَقْتُ.
أَقُولُ: صَدْرُ الْحَدِيثِ يَدُلُّ عَلَى أَنَّهُ كَانَ مُقَرَّراً عِنْدَ الشِّيعَةِ أَنَّهُ لَا يَدْخُلُ الْوَقْتُ قَبْلَ مَغِيبِ الْحُمْرَةِ الْمَشْرِقِيَّةِ وَ لَعَلَّهُ× صَلَّى ذَلِكَ الْوَقْتَ لِلتَّقِيَّةِ وَ يَحْتَمِلُ كَوْنُهُ صَلَّى بَعْدَ ذَهَابِ الْحُمْرَةِ بِالنِّسْبَةِ إِلَى الْوَادِي وَ يَكُونُ الشُّعَاعُ خَلْفَ الْجَبَلِ إِلَى نَاحِيَةِ الْمَغْرِبِ وَ قَدْ رَآهُ الْجَمَاعَةُ مِنْ أَعْلَى الْجَبَلِ وَ قَدْ ذَكَرَ ذَلِكَ الشَّيْخُ أَيْضاً وَ اللَّهُ أَعْلَمُ.
1. تخریج و سند
این حدیث نیز تنها در منبع پیشین؛ یعنی امالی شیخ صدوق بازتاب یافته است و در سند آن افراد ذیل قرار دارند:
علی بن حسین بن بابویه، مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بن احمد بن ولید، أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى العطار، سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قمی، مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ، مُوسَى بْنِ يَسَارٍ الْعَطَّارِ، الْمَسْعُودِيِّ، عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الزُّبَيْرِ، أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ، الرَّبِيعِ بْنِ سُلَيْمَانَ وَ أَبَانِ بْنِ أَرْقَمَ.
در این روایت مُوسَى بْنِ يَسَارٍ الْعَطَّارِ، مسعودی و ربیع بن سلیمان مجهول و عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الزُّبَيْرِ زیدی ممدوح است. از این جهت روایت بر اساس نظر مشهور ضعیف است.
2. متن
یک؛ قَالُوا أَقْبَلْنَا مِنْ مَكَّةَ؛ ظاهراً به هنگام بازگشت از مکه بوده است.
دو؛ حَتَّى إِذَا كُنَّا بِوَادِي الْأَخْضَرِ؛ در نسخه امالی صدوق و بحار «وادی الاجفر» آمده که در سی و سه فرسخی مکه قرار دارد.
سه؛ إِذَا نَحْنُ بِرَجُلٍ يُصَلِّي وَ نَحْنُ نَنْظُرُ إِلَى شُعَاعِ الشَّمْسِ؛ ما به آفتاب چشم دوخته بودیم تا غروب آن را احراز کنیم. در این حال دیدیم که فردی نماز میخواند. از ادامه روایت بر میآید که مراد از شعاع خورشید، شعاع هنگام غروب آن و انتظار آنان برای خواندن نماز مغرب بوده است.
چهار؛ فَوَجَدْنَا فِي أَنْفُسِنَا؛ پیش خود خشمناک شدیم که چگونه هنوز مغرب نشده، این شخص نماز مغرب میخواند.
پنج؛ فَجَعَلَ يُصَلِّي وَ نَحْنُ نَدْعُو عَلَيْهِ؛ ظاهراً یعنی پشت سر او حرفی میزدیم. در برخی از نسخهها چنین آمده است: (حَتَّى صَلَّى رَكْعَةً وَ نَحْنُ نَدْعُو عَلَيْهِ)؛
شش؛ وَ نَقُولُ هَذَا مِنْ شَبَابِ أَهْلِ الْمَدِينَةِ؛ یعنی اقتضای جوانی چنین شتابی است.
هفت؛ فَلَمَّا أَتَيْنَاهُ إِذَا هُوَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ×؛ وقتی نزد او رفتیم، دیدیم که امام صادق× است!
هشت؛ فَنَزَلْنَا فَصَلَّيْنَا مَعَهُ وَ قَدْ فَاتَتْنَا رَكْعَةٌ؛ پیاده شدیم و با ایشان نماز جماعت خواندیم و یک رکعت را از دست دادیم؛ یعنی یک رکعت به جماعت نرسیدیم.
نه؛ فَلَمَّا قَضَيْنَا الصَّلَاةَ قُمْنَا إِلَيْهِ فَقُلْنَا جُعِلْنَا فِدَاكَ هَذِهِ السَّاعَةَ تُصَلِّي؛ با تعجب پرسیدیم که آیا شما در این ساعت نماز مغرب میخوانید؟ این امر از وجود تصور اشتباه حاکم بر شیعه که میانگاشتند وقت مغرب حتماً پس از ذهاب حمره مشرقیه است، حکایت دارد.
ده؛ فَقَالَ إِذَا غَابَتِ الشَّمْسُ فَقَدْ دَخَلَ الْوَقْتُ؛ وقتی خورشید غائب شود، وقت نماز مغرب در رسیده است.
3. تحلیل
یک؛ از این روایت بدست میآید که عموم اصحاب اهل بیت^ تحت تاثیر ابوالخطاب یا تحت تاثیر برخی از فتاوای عامه، نماز مغرب را تاخیر میانداختند، اما امام صادق× به صراحت وقت آن را غیبوبت شمس دانسته است.
دو؛ روایت به صراحت تمام و کامل اعلام میکند که سیره عملی امام صادق× نماز در اول وقت غروب آفتاب است. وقتی امام تنها است و به تنهایی و بدور از چشم مردم نماز میخواند؛ نشانگر آن است که این عمل بدور از هر تقیه و احتیاطی انجام گرفته است.
سه؛ از این جا معلوم میگردد که فرمان به تاخیر نماز مغرب تا زوال سرخی یا زردی خورشید یا آشکار شدن ستارگان یا ذهاب حمره مشرقیه، از باب احتیاط عملی برای مردم بوده است. با این فرض جایی برای نظر مشهور باقی نمیماند.
برگرفته از کتاب «اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار» از استاد علی نصیری
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
جایگاه معنوی و علمی قم .m4a
37.5M
✳️ جایگاه معنوی و علمی شهر قم و فاطمه معصومه (ع)
این مبحث به مناسبت سالروز ورود نورانی فاطمه معصومه (ع) به قم، امروز بیست و هشتم مهر ماه ۱۴۰۱ پس از نماز صبح در مسجد علی بن ابی طالب (ع) شهرک زین الدین قم ارایه شد.
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ اعمال شب های جمعه را مغتنم بدانیم!
🔹 زیارت سالار شهیدان (ع)
🔹 زیارت حضرت حجت (ع)
🔹 دعای پر نور کمیل
🔹 استغفار از همه گناهان و لغرش ها
🔹 طلب بخشش برای گذشتگان
🔹 تلاوت سوره مبارکه یس
🔸 حضرت امیر (ع) فرمود:
«اعْمَلُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ عَلَى أَعْلَامٍ بَيِّنَةٍ، فَالطَّرِيقُ نَهْجٌ يَدْعُوا إِلى دارِ السَّلامِ وَ أَنْتُمْ فِي دَارِ مُسْتَعْتَبٍ، عَلَى مَهَلٍ وَ فَرَاغٍ، وَ الصُّحُفُ مَنْشُورَةٌ وَ الْأَقْلَامُ جَارِيَةٌ وَ الْأَبْدَانُ صَحِيحَةٌ وَ الْأَلْسُنُ مُطْلَقَةٌ وَ التَّوْبَةُ مَسْمُوعَةٌ وَ الْأَعْمَالُ مَقْبُولَة»
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ برگزاری جلسه زیارت آل یاسین و درس خارج حدیث در موسسه معارف وحی و خرد
🔹 زیارت آل یاسین؛
ساعت ده و نیم تا یازده
🔹 خارج حدیث؛
استاد علی نصیری
(از ساعت یازده تا دوازده)
🔸 زمان: جمعه بیست و نهم مهر ماه 1401
(از ساعت ده و نیم تا دوازده)
🔸 مکان: قم، خیابان جمهوری اسلامی، کوچه ۳۶، پلاک ۳۶
(موسسه معارف وحی و خرد)
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
📚دروس حضرت آیت الله علی نصیری
🔰لینک عضویت قرارگاه طلاب و فضلای گیلانی:
https://eitaa.com/joinchat/2551775325C326138c3cc
🇮🇷اختصاصی اساتید گیلانی:
https://eitaa.com/joinchat/1482817587Cb91ddbc963
✳️ پرسش یکی از اساتید مکرم همراه در باره چگونگی تعامل با روایات نقصان عقل زنان
🔹 با توجه به طولانی بودن پرسش، متن آن و در ادامه پاسخ آن در قالب فایل صوتی ارایه می گردد:
عرض سلام وادب واحترام خدمت استاد محترم؛
احترامابه استحضارمی رساند پیرواستماع درس خارج فقه حضرتعالی پیرامون برخی مباحث بانوان ازجمله مبحث شهادت و...وبه تبعیت آن بررسی عقل نظری وعقل عملی و...ورای نهایی شمااستادمحترم مبنی بر ناقص بودن براساس برخی روایات واخبار و...همچنین مثال برمصادیق نقصان یادشده ازجمله خاطره ای ازسفربه یکی ازکشورها ورویت برخی بانوان به سبک مدل غربی و به تعب ورنج انداختن خود مبنی برمدل پوشش و...واستنتاج برنقصان عقل .....ویابه هیجان درآمدن بانوان به هنگام عصبانیت وگفتارهایی که دراین حالت موجب دلالت برنقصان عقلشان داشته ویا برخی حالات فیزیولوژی وآناتومی بانوان که تکوینی بوده وازطرف خودخداوندمتعال براساس اهداف آفرینش تعبیه گردیده که متاسفانه این مبحث هم استنباطی برنقصان ایمان درفرمایشات حضرتعالی قرارگرفت
که برای اینجانب سوالاتی را ایجاد نمود که منتظراجوبه ی شمااستادمحترم خواهم بود
ابتدا سوال خودرابراساس فرمایشات حضرتعالی مبنی برنقصان عقل نظری وعقل عملی بیان می دارم .
همانطورکه مستحضریدآنچه موجب مشروعیت قواعد می شوداراده حکیمانه خداوندبوده که جلوه گاه اراده تشریعی مبتنی برکتاب وسنت می باشد.
وآیاعقل جدای ازکتاب وسنت درافاده اراده تشریعی درک دارد؟ یا فقط مختص به مردان بوده وبانوان فاقد این درک هستند یا مطلق نوع انسان فاقد این درک هست .
عقل ازواژه هایی است که کاربرد فراوانی داشته که البته به یک معنانبوده ونیستند ومعانی متعددی مانند دانایی /ادراک/امساک/منع /و....برای آن متصوراست .لکن برخی مشتقات آن درقرآن کریم مانند (تعقلون ویعقلون )بارهاذکرگردیده است .
استادمحترم همانطور که درتدریس فرمودید درعقل نظری وعقل عملی که هست هاونیست ها وباید ها ونبایدها راشامل می گردد
که عقل نظری به مدرکات عقلی گفته می شود که ازچیزهایی بوده که شایسته دانستن است (ممّا ینبغی ان یُعلم )ودرمورد عقل عملی میز که همان بایدها ونبایدهاست به مدرکات عقلی که شایسته انجام شدن باشند (ینبغی ان یُفعل )می گویند .
همچنین کارکردهای عقل ازجمله متفاوت است ازابزاری واستقلالی الی استلزامی وترخیصی وتاسیسی و....که جسارتاتمامی آنها مورد موضوع نبوده واراده ای به پرداختن تمامی آنها نیز نمی باشد .
👇👇👇
استادمحترم همانطورکه مستحضرید درتمامی رساله های عملیه که غالبا بامبحث اصول دین شروع می گردد درهیچ کدام به این مطلب اشاره نگردیده که اصول دسن وشناخت آن برمردان واجب ولازم الاجرابوده وبربانوان لازم نبوده وتقلیدی می باشد .زیراشناخت اصول دین مبتنی برعقل نظری می باشد واگرقراراست عقل نظری بانوان نقصان داشته باشد پس درتمامی استفتائات حکم به تقلیدی بودن اصول دین بربانوان باید مترتب گردد که جسارتااینطورنمی باشد .
۲_دربحث عقل عملی نیز که بایدها ونبایدها راشامل شده وبه نوعی دربحث فروعات دین قابل بررسی است دراینجانیز باید اوامرونواهی ازپایه واساس برمردوزن به صورت مجزا احکام آن انشاءگردد .درصورتی که براساس نص صریح قرآن اوامرونواهی به طورمطلق بیان گردیده وبرخی نکات جزیی آن یاتوسط کریمه های مختلف مقید به احکامی گردیده ویارخصتهایی جزیی را دربرخی عبادات به همراه داشته که براساس سنت نبوی وولوی یاجبران مافات(قضا) برآن حمل گردیده ویا ساقط گردیده است .
حال اگربانوان درعقل عملی نقصان دارند آیا مطلق الفاظی مانند
اقم الصلوه اتواالزکوه امربالمعروف وانهوا عن المنکر ویا مهمترین بحث فروعات دین تولی وتبری در بانوان وآقایان باید مجزا احکام آن صادرگردد
آیادرپذیرش مطلق اسلام وایمان به ولایت تامه الهی وپذیرش ولایت امیرمومنان علیه السلام تفاوتی وجود دارد؟
اگرجواب خیراست که جسارتاعدم نقصان رامی رساند
واگرجواب دلالت برنقصان باشد آیا ازخداوندمتعال جائزاست حکم نماید بردستوراتی که عقل بانوان توان درک وانجام آن رانداشته وبه نوعی امر مالایطاق را برآنان حمل فرموده است ؟
👇👇👇
آیات شریفه ای مانند آیه ی شریفه ی ۷۱توبه
(وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ يُطِيعُونَ اللَّهَ وَ ....)
تفاوت عقلی را می خواهدبرساند ؟
یا واوعطف آیه ی شریفه دلالت برلیبلوکم ایّکم احسن عملا را باتوجه به کل سیاق می رساند فارغ ازنوع مذکریامونث بودن
۳_درآیات دیگری مانند
)ومن عمل صالحا من ذکراوانثی وهو مومن فاولئک یدخلون الجنه)
(من عمل صالحا من ذکراوانثی وهومومن فلنحیّینّه حیاه طیبه ......)
جزای اعمال براساس ایمان وعمل صالح یکسان قلمدادشده که به طورضمنی بردوموجودمستقل ازیکدیگردلالت داردوگرنه درصورت عدم استقلال سخن گفتن ازنتیجه اعمال بی معناخواهدیود ....
همچنین قائل به تفاوتهای جسمانی وروانی دربرخی امورفیزیولوژی به معنای وارهایی وعدم عقلانیت ونقصان درایمان بانوان نبوده بلکه به معنای جذب واتحادمی باشد.
استادبزرگوارجسارتاقصداطاله کلام واسائه ادب نداشته بلکه به عنوان شاگرد ازحضورتان مسئلت داشته که درآیاتی که خطابهای خاص زنانه داشته
مانند آیاتی ازسوره مبارکه آل عمران که به زیبایی درایت وهوش وروش تربیت یک بانو به عنوان مادرحضرت مریم سلام الله علیهارابه تصویر می کشد وحتی درایت ایشان را دربحث تعویذ ذریه شان از دست شیاطین ترسیم نموده ودرآخر به عنوان فتقبّلها ربّها بقبول حسن ختم می نماید آیاباتوحه به شناخت خداوندمتعال بر وجودنقصان عقل نظری وعملی بانوان وجه بقبول حسن چه معتایی برآن مترتب می گردد؟
یادرموردحضرت مریم سلام الله علیها باوصف اصطفاءوطهارت
یادرمورد حضرت آسیه سلام الله علیها براساس الگوی جامعه ی ایمانی زمان خودش برای تمامی مردان وزنان
)وضرب الله مثلا للذین امنوا امراه فرعون .....)
ویادرمورد مادربزرگوارحضرت موسی علیه السلام الصلوه درماحرای الهام ووحی ربانی که ازخطورات الهیه بوده وقطعیت این نظریه باآیه ی شریفه
انّارادّوه الیک وجاعلوه من المرسلین تکمیل می گردد
ویازیباترین آیات شریفه وسور مانند سوره مبارکه کوثر و....
ویاالگو قرار دادن وجود بی بی دوعالم حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها درذیل آیه ی شریفه
)لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه .....که مولای بزرگوارمان امام حسن عسکری علیه السلام وفرزندبزرگوارشان حضرت صاحب الامروالزمان عج فرمودند دلالت برالگوبودن واسوه بودن حضرت مادرداشته وحجت خداوند رابرخودشان بی بی دوعالم می دانند .
یاموارد حدیثی و...ازجمله زیارتنامه حضرت کریمه اهل بیت علیهاسلام توسط حضرت امام مهربانیها علی بن موسی الرضاع وباالفاظی مانند
اشفعی لنا فی الجنه فان لک ِعندالله شانامن الشان
می توان دلالت برنقصان عقل نظری وعملی داشت؟؟؟
همچنین موارد دیگری مانند بانوان فرهیخته ای مانند استادعزیز وگرانقدربانومجتهده امین رحمه الله علیها که اجازت روایت گویی حضرت آیه الله العظمی مرعشی نحفی ره را امضاوصادر می نمایند .
آیامی توان بانقصان عقل درآن دوحیطه این اجازت راصادر نمود ؟؟
بلی درعدم ورود بانوان به عقل ابزلری وغلبه احساس برمتطق وعقل بربانوان دراداره منزل وهمسرداری وتربیت فرزتدان بسیار حائزاهمیت بوده وبه نظرحقیر بانوان درتغافل وتعامل درامور خانه وخانواده را حتماباید بامهروعطوفت واحساس عملی نموده وازاستدلالی محض زندگی کردن دوری نمایند
👇👇👇
ونیز دررابطه بااستنادبه احادیثی که مطرح فرمودید به عنوان شاگردی کوچک عرض می نمایم
روایات مباحث تقصان عقل وایمان و....شهادت و....تقریباسیزده حدیث وحودداشته که پتج حدیث درمنابع شیعی ومابقی درمنابع اهل سنت بوده است که تقریباحکم به ضعیف بودن آن وافزون برضعف سند ،قراُئن که باعث تردید درمتون می گردد رابه همراه دارد
همچنین درفرمایشات امیرمومنان همانطورکه مستحضریدخطبه ی شریفه بیانگر موضوع شخصیه یاخارجیه بوده ونه قضیه ی حقیقیه
وهزاران مطلب وادله ی دیگرکه یقیناشمااستادمحترم به آنهااشراف داشته ودارید و
امانکته آخر که شاهدمثالی ازنوع پوشش بانوان بعدازورود به کشورهای خارجی رافرمودید که مثلا ازنوع پوشش کفش ولباس و....به سبک غربی که تاذی به همراه دارد ولی چون بانوان به این مدل راضی میشوند پس دلالت برنقصان است جسارتاپوششهایی هم برای مردان ایجاد می شود مانند بستن کراوات ویاپوشیدن کت هایی عجیب ویاپیراهنهای خاص و.....حتی نوشیدنی های خاصی که آنها نیز تعتب وآزارهایی رابرآنان حمل می نماید !!!!!!
جسارتادراین زمینه نیز پس باید حکم به نقصان نمود؟؟؟
البته حتماباید به این نکته توجه داشت که درهرزمان ومکان مردان باید ازنظرتفکرعقل مدیریتی واجتماعی ازبانوان جلوتربوده وباتوان نیز درعاطفه واحسان واحساسات درتمامی شئونات درمقابل والدین وهمسر وفرزندان وذریه باید پیشتازباشند.
ازاطاله کلام ازمحضرتان عذرخواهی نموده وسوالات پیش آمده راحمل براسائه ادب نفرمایید.
باتشکرواحترام