eitaa logo
علی نصیری
1.2هزار دنبال‌کننده
964 عکس
338 ویدیو
139 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ مراسم پیشروی حسینیه امام صادق (ع) مژده مراسم جاری حسینیه امام صادق (ع) به صورت اجمالی به شرح ذیل اعلام می گردد: 🔹 روز جمعه آتی (بیست و سوم تیر ماه) زیارت آل یاسین، سخنرانی و جلسه پرسش و پاسخ از ساعت پنج تا هفت عصر 🔹 مراسم زیارت عاشوراء، سخنرانی و عزاداری در دهه اول محرم الحرام از ساعت پنج تا هفت عصر ان شاء الله تعالی تفصیل برنامه ها مجددا اعلام خواهد شد. http://eitaa.com/alinasirigilani
🔸از ابتدای امسال تا امروز قریب به ۵۳ هزار میلیارد تومان به ۳۹۴ هزار متقاضی وام ازدواج و فرزندآوری، تسهیلات پرداخت شده است 🔹 به سهم خود به عنوان یک طلبه خرد وظیفه می دانم که از تلاش های مجاهدانه رئیس جمهور محترم و همکاران ایشان از جمله رئیس دفتر ایشان جناب آقای اسماعیلی با رفاقت شفیقانه چهل ساله، تشکر ویژه کنم. بسیار طبیعی است که برخی از اقدامات و سیاست های دولت کنونی قابل نقد باشد، اما انصاف که از آن در روایات اهل بیت علیهم السلام به عنوان سید اعمال یاد می شود، از هر جهت حکم می کند که از کوشش شبانه روزی دولت مردان قدردانی کنیم. عموم تلاش های مشهود دولت کنونی در طول چهار دهه گذشته کم سابقه و بعضا بی سابقه است. خداوند به توفیقات این عزیزان بیافزاید و با کوتاه شدن دست تطاول و ستم معاندان این ملک و مملکت، رونق و رفاه در عالی ترین سطح را برای مردم دین دار ما فراهم آورد! بمنه و کرمه http://eitaa.com/alinasirigilani
🔴 عنایت ویژه امام زمان (عج) به خانمی که به خاطر حفظ حجاب هفت سال از خانه بیرون نیامد 🔵 مرحوم آیت الله سید محمدباقر مجتهد سیستانی (ره) پدر آیت الله سید علی سیستانی تصمیم می گیرد برای تشرّف به محضر امام زمان (علیه السلام) چهل جمعه در مساجد شهر مشهد زیارت عاشورا بخواند.   در یکی از جمعه های آخر، نوری را از خانه ای نزدیک به مسجد مشاهده می کند. به سوی خانه می رود می بیند حضرت ولی عصر امام زمان (علیه السلام) در یکی از اتاق های آن خانه تشریف دارند و در میان اتاق جنازه ای قرار دارد که پارچه ای سفید روی آن کشیده شده است. ایشان می گوید هنگامی که وارد شدم اشک می ریختم سلام کردم، حضرت به من فرمود: «چرا اینگونه به دنبال من می گردی و این رنج ها را متحمّل می شوی؟! مثل این باشید- اشاره به آن جنازه کردند- تا من بدنبال شما بیایم»   بعد فرمودند: «این بانویی است که در دوره کشف حجاب- در زمان رضا خان پهلوی- هفت سال از خانه بیرون نیامد تا چشم نامحرم به او نیفتد.» 📚 شیفتگان حضرت مهدی (عج) ، ج ۳ص ۱۵۸ 🌕 ۲۱ تیرماه روز عفاف و حجاب گرامی باد.
✳️ انتشار ویراست جدید کتاب «روش شناسی نقد احادیث» «روش‌ شناسی نقد احادیث» به قلم استاد علی نصیری حاوی بازکاوی روش نقد و تبیینِ فهم روایات است. بخشی از مباحث کتاب در حوزه‌ی حدیث به دو بخش «روش‌ شناسی نقد روایات» و «مبانی و قواعد فهم روایات» اختصاص دارد. به گزارش خبرنگار اجتهاد، ویراست جدید کتاب «روش شناسی نقد احادیث» اثر استاد علی نصیری توسط انتشارات وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت. در بخشی از مقدمه این کتاب چنین آمده است: برای این کتاب، ویژگی‏‌ها و نوآوری‏‌های ذیل را می‌‏توان برشمرد: ۱. در فصل دوم کتاب با عنوان «آسیب شناسی روایات»، آسیب‏‌هایی؛ همچون نقل به معنا و تصحیف مورد بررسی قرار گرفته و مباحث مفیدی در این زمینه ارائه شده است. ۲. در فصل سوم کتاب با عنوان «بررسی سیر تاریخی نقد روایات»، در معرفی تفصیلیِ تلاش و اندیشه‏‌های عالمان شیعه و اهل سنت در زمینه نقد روایات، تحقیقی بدیع و گسترده انجام یافته است. ۳. مراحل و گام‌‏های هشتگانه در نقد سندی؛ آن چنان که در فصل چهارم کتاب با عنوان «روش‏‌شناسی نقد سندی روایات»، آمده است، برای نخستین بار در این کتاب ارائه می‏‌شود. ۴. دسته‌‏بندی روشمند معیارهای ده‌‏گانۀ نقد متنی روایات و تقسیم آن‌ها به نقد درونی و بیرونی؛ دستاورد نوینی در این کتاب است که می‌‏تواند به آشفتگی و عدم جامعیت مباحث صاحب‏نظران در این زمینه، پایان دهد. ۵. در بررسی معیارهایی؛ همچون کتاب، سنت، عقل و علم، ابهام‏‌ها و پرسش‌‏های فراوانِ موجود در این زمینه، مورد بررسی دقیق قرار گرفته و راه‌‏حل‏‌های مناسب برای حل و پاسخ به آن‌ها ارایه شده است. ۶. در بازکاوی ماهیت، نقش و کارکرد هر یک از معیارهای ده‏‌گانه؛ کار نسبتاً گسترده‌‏ای انجام یافته و منابع گسترده و جدید مورد توجه قرار گرفته‌‏اند. ۷. در بررسی هر یک از معیارهای ده‏‌گانۀ نقد متنی روایات، ضمن بررسی تفصیلی دیدگاه صاحب‏‌نظران فریقین، به تناسب هر یک از معیارها، نقد روایاتی به عنوان نمونه بازتاب داده شده است. ۸. افزون بر ارائه نقد صدها روایات در لابلای کتاب، به هدف نشان دادن روش و چگونگی کارکرد دو روش: نقد سندی و نقد متنی، در فصل یازدهم کتاب؛ نقد و بررسی سه روایت مشهور؛ یعنی روایت ذباب، روایات‌هاروت و ماروت و روایت تلقیح خرما، انعکاس یافته است. لازم به ذکر است، این کتاب با گذار زمانی اندک پس از انتشار، مورد استقبال دانش‌‏دوستان، فاضلان حوزه و دانشگاه و علاقه‏‌مندان به مطالعات حدیثی قرار گرفت و در سال ۱۳۹۱ در جشنواره کتاب فصل مورد تشویق قرار گرفت. نیز به عنوان متن درسی سطح چهار و مقطع دکتری در مراکز علمی کشور به رسمیت شناخته شد و در زمانی نه چندان زیاد، نسخه‌‏های آن به پایان رسید. اینک چاپ دوم کتاب در اختیار علاقه‌‏مندان قرار می‏‌گیرد. نویسنده به منظور آماده سازی کتاب برای این چاپ؛ سرتاسر کتاب دو بار مورد بازخوانی و نمونه‏‌خوانی قرار داده و در پی آن، تلاش کرده تا اشکالات تایپی و ویرایشی کتاب مرتفع نماید. افزون بر آن، در موارد ضروری؛ در متن مباحث کتاب و در پاورقی‏‌ها، مطالبی افزوده شده و مباحثی از کتاب تغییر یافت و برای شماری از مباحث، استناد‏سازی و غنی‏‌سازی انجام گرفته است. علاقه‌مندان برای تهیه کتاب و دیگر آثار استاد علی نصیری می‌توانند به سایت طاقچه به آدرس https://taaghche.com/book/29030 مراجعه نمایند. منبع: خبرگزاری اجتهاد 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
✳️ وضعيت پوشش و حجاب در دوران رضاخان دوران حکومت رضاخان تاثیر منفی زیادی بر روی نوع پوشش و حجاب زنان و مردان ایرانیان گذاشت، چرا که وی با تقلید از غرب و با صدور دستوراتی متاسفانه توانست پوشش سنتی ایران را تغییر دهد و پوشش غربی را در خیلی مناطق به ویژه شهرهای بزرگ گسترش دهد. پوشاك ايراني ها طي سالهاي اوليه ي سلسله ي پهلوي،به طور كلي شبيه پوشاك دوره قاجار بود كه اختلاف ميان اقوام، روستاها، مناطق و نيز طبقات اجتماعي را منعكس مي ساخت. در اواخر قرن نوزدهم ميلادي تلاش هاي شاياني جهت تغيير پوشش از سوي مقامات حكومتي صورت گرفت. به خصوص پس از انقلاب مشروطه كه بسياري از مردان به خارج سفر كرده بودند. پوشش اروپايي و پوشيدن كت و شلوار، پاپيون و كراوات را پذيرا شدند. بيشتر اين مردان در پايتخت و تعدادي در شهرهاي بزرگ در شمال و شمال غربي زندگي مي كردند و گروه بزرگي را تشكيل نمي دادند. در 29 بهمن 1301 ه.ش/ 18 فوريه 1923 م مجلس لايحه اي تصويب كرد كه همه ي كاركنان خدمات شهري اعضاي كابينه و نمايندگان مجلس را ملزم به پوشيدن لباس دوخت ايران در طول ساعات كارمي كرد.اين دستور العمل در اول ميزان 1302 ه ش/23 سپتامبر 1923 م بنابر حكم وزير جنگ سردار سپه"رضا شاه آينده"شامل كاركنان نظامي نيز مي شد. كارمندان ادارات و ديگر ساكنان شهري كه طرفدار تجدد بودند،رفته رفته سرداري"كت فراكي كه تا زير زانو مي رسيد"شلوار و حتي گاهي شلوار غربي را پذيرفتند.در ميان اروپايي هايي كه از مراسم افتتاح سرويس تلگرام"بي سيم پهلوي"در تهران 5 ارديبهشت 1305 ه ش/29 آوريل 1926 م عكسبرداري كردند زناني بودند كه به كت،دامن و كلاه ملبس بوده و نيز مهندساني كه كلاه هاي لبه دار به سر گذاشته بودند. ايراني هايي كه در مراسم شركت كردند،سرداري، شلوارهاي اروپايي و كلاه هاي بي لبه ي تخم مرغي شكل"كلاه تخم مرغي"پوشيده بودند. هیچ كس ملبس به عباي سنتي ديده نمي شد. در 4 مهرماه 1307 ه ش/26 سپتامبر 1928 م كابينه مقرر كرد كه تمام مردهاي ايراني به طور يكدست و به سبك غربي لباس بپوشند. تن پوش هاي بيروني سنتي مانند شال ها، قباها، سرداري ها، لباده ها"بالاپوش هاي نمدي يا آجيده" و عباها، شلوارهايي"تنبان"كه به طور سنتي از پارچه هاي سياه جناغي"دبيت"يا مشابه آن دوخته مي شد و در كمر با قيطان بسته مي شد با كت و شلوار جايگزين شد. با شلوار و كمربند غربي و از طرفي پا افزارهايي مانند گيوه، ملكي"انواع سرپايي هاي پارچه اي"و چارق"صندل چرمي" با كفش چرمي پاشنه دار جايگزين شدند. تمام كارمندان دولت و دانش آموزان پسر، كلاه هاي مرسوم عمامه ها و كلاه هاي بيضوي،به سركردند.فقط روحانيون،شامل استادان مدارس طلاب ديني و زُعماي ساير مذاهب به رسميت شناخته شده از اين حكم كه در روز اول فروردين 1308 ه ش/21 مارس 1929 م.در شهرها و يك سال بعد در دهات و مناطق روستايي اجرا گرديد، معاف بودند. در خرداد الي تير 1313 ه ش/ژوئن الي ژوئيه ي 1934 م رضا شاه از تركيه ديدن کرد که او در آنجا خيلي تحت تاثير برنامه هاي كمال آتاتورك براي مدرنيزه كردن قرار گرفت. او مصمم شد كه ايراني ها هم چون اروپايي ها لباس بپوشند. رضا شاه در تركيه دستوري خطاب به نخست و زير وقت صادر كرد كه اجبار مي كرد از آن پس تمام كارگران ايراني كلاه هاي لبه دار به سبك اروپايي بر سر بگذارند و توجيه او اين بود كه لبه ي پهن كلاه، كارگراني كه در هواي آزاد كار مي كردند ازآفتاب سوختگي حفظ مي كند. درپی حكم كابينه به سر گذاشتن اين كلاه، در يك واقعه ي مشهور گروهي از مسلمانان با رهبری ملاي صريح اللهجه اي به نام شيخ تقي بهلول در مسجد گوهرشاد مشهد بست نشستند كه در آنجا تحت حمله ي نيروهاي امنيتي قرار گرفته و تعدادي از مردم كشته شدند. با وجودي كه كلاه لبه دار كماكان تا سال هاي آخر سلطنت رضا شاه پوشيده مي شد.مردان ايراني علي رغم ديدگاه سنتي ايراني كه ظاهر شدن در مكان عمومي بدون پوشش سر را ناشايست مي دانست.رفته رفته پوشيدن سر بندها را به كلي كنار نهادند.در ميان مردان شهري فقط كاركنان نظامي و نيز روحانيون كه پوشش سر را مستحب مي دانستند به پوشيدن سر بند ادامه دادند. بيش از واقعه ي گوهر شاد رضاشاه به تغيير لباس زنان الزام و اجباري نكرده بود. برخي زنان تحصيلكرده پيشاپيش در فعاليت هاي خصوصي به جاي حجاب از كلاه استفاده مي كردند. بعضي اعضاي دربار كه در خارج تحصيلكرده بودند با منسوخ كردن كامل حجاب موافق بودند. يكي از حاميان چنين ديدگاهي وزير قدرتمند دربار عبد الحسين تيمور تاش بود كه در جلسه ي كابينه در سال 1312 ه.ش 1933 م واردات كلاه هاي زنانه از خارج را قانوني كرد.
سرانجام در سال 1314 ه ش/1936 م رضا شاه سنت حجاب را منسوخ اعلام كرد. وي اولين حاکمی بود كه چنين كاري انجام مي داد."آتاتورك حجاب را ممنوع نكرده بود. شاه به محض اطمينان از قدرت خود پس از واقعه مسجد گوهرشاد با همسر و دخترانش كه بدون پوشش بودند در مراسم فارغ التحصيلي مدرسه دولتي"دانشسراي مقدماتي"در 17 دي سال 1314 ه ش/8 ژانويه ي 1936 م ظاهر شد. وي در سخنراني خود خطاب به اكثريت حضار زن كه به آنها دستور داده شده بود بدون حجاب شركت كنند به آنها فرمان داد كه از اين پس به سبك اروپايي لباس بپوشند. اين مناسبت در همه ي شهرها و به ويژه تهران جشن گرفته شد و به تمام كاركنان لشكري و كشوري فرمان داده شده بود كه همراه زنانشان بدون حجاب در مراسم شركت كنند. تا سه چهار سال آخر سلطنت رضا شاه زن ها با لباس هاي بلند با كت و دامن در پايتخت جوراب هاي لَكَنت و كلاه هاي حصيري لبه پهن در اجتماع ظاهر مي شدند.در برخي روستاها و شهرهاي كوچك زنان به سادگي خانه هاي شان را ترك نكردند تا آنكه رضا شاه در شهريور 1320 ه ش/سپتامبر 1941 م مجبور به كناره گيري شد. منبع: خبرگزاری مهر 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
🛑📸 اعمال روز مباهله 🔹۲۴ ذی‌الحجه روز مباهله است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️⚠️⚠️ چرا تبلیغ ایام واجب است⁉️⁉️⁉️ 🌴💎🔷💎🌴
جایگاه قرآن و نقش آن در هدایت جهانیان.mp3
16.54M
✳️ بخشی از سخنرانی آیت الله دکتر علی نصیری گیلانی در مسجد صفی رشت این سخنرانی در شب گذشته بیست و یکم تیر ماه ۱۴۰۲ در مسجد صفی رشت ارایه شد. در این جلسه که به همت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری رشت و به مناسبت هفته قرآن و عترت تشکیل شد، جمع زیادی از دین داران این مسجد و علاقه مندان به معارف قرآنی حضور داشتند. سخنرانی استاد حدود چهل دقیقه بود که بخشی از آن انتخاب و در اختیار دوستان قرار می گیرد. http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ برگزاری مراسم معنوی زیارت آل یاسین و سخنرانی در حسینیه امام صادق علیه السلام مژده 🔹 در پایان ذوالحجه و به یاد حضرت ولی عصر (ع) با لطف و عنایت الهی، زیارت ال یاسین همراه با سخنرانی و جلسه پرسش و پاسخ در حسینیه امام صادق (ع) مژده به شرح ذیل برگزار می گردد: 🔹 زمان: فردا جمعه بیست و سوم تیر ماه ۱۴۰۲، ساعت پنج تا هفت عصر 🔹 مکان: حسینیه امام صادق علیه السلام مژده 🔹 از همه برادران و خواهران ایمانی برای شرکت در این جلسه معنوی دعوت به عمل می آید. http://eitaa.com/alinasirigilani